1/1964. (I. 11.) BkM rendelet
a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről
A kereskedelmi tevékenység körében a vásárlók minőségi kifogásainak intézését - a Polgári Törvénykönyv (1959. évi IV. törvény) 305. és 306., valamint 283. §-ának végrehajtásaként az alábbiak szerint szabályozom.
Általános rendelkezések
1. §
A vásárlók részére az állami, szövetkezeti és magán kereskedelmi tevékenység körében közvetlenül forgalombahozott árukra vonatkozó minőségi kifogásokat e rendelet szabályai szerint kell elintézni.
2. §
(1) A vásárlónak csak kifogástalan minőségű, vagy a feltüntetett minőségi osztálynak megfelelő árut szabad kiszolgáltatni.
(2) Hibás áru forgalombahozatala esetén az árun fel kell tüntetni a minőségi hibát és meg kell jelölni az árengedmény mértékét. Ha a minőségi hiba, vagy az árengedmény az árun természeténél fogva fel nem tüntethető, vagy a feltüntetésre az áru burkolatán, illetve függőcímkéjén nincs megfelelő hely, a minőségi hibát és az árengedményt egyéb módon kell a vásárlókkal közölni. Ilyen árut az állami és szövetkezeti kereskedelem részéről - ellentétes rendelkezés hiányában - csak erre kijelölt üzletben szabad forgalomba hozni.
3. §
Ha az árut köztudomásúan csökkentértékű cikkek eladására kijelölt bolt (pl. Alkalmi Áruk Háza) hozza forgalomba, vagy a vásárló az előzetesen - igazolható módon - közölt minőségi hiba ismeretében az árut tényleges értékének megfelelő csökkentett áron vásárolta meg, a csökkent értéket eredményező hiba, illetve az ismert minőségi hiba alapján szavatossági igény érvényesítésének nincs helye.
4. §
(1) Az áru minőségi hibája miatt bejelentett kifogást a kereskedelmi szerv (kereskedő) el nem háríthatja. Ha a minőségi kifogás alapos, a vevőt a 7. §-ban foglaltak szerint azonnal kártalanítani kell. Ha a minőségi kifogás jogossága kizárólag műszeres, vagy laboratóriumi vizsgálattal dönthető el, illetőleg ha az elintézés javítás vagy csere útján történik, a kifogást Budapesten 8, vidéken 15 nap alatt kell megvizsgálni és elintézni.
(2) Ha a kereskedelmi szerv (kereskedő) az áruról fizetési jegyzéket adott ki, a bejelentés elfogadása előtt megkívánhatja annak felmutatását, kivéve ha a vásárlás helye és időpontja egyébként is megnyugtatóan megállapítható.
5. §
(1) Ha az áru minőségi hibája felismerhető, a vásárló a vásárlás időpontjától számított nyolc napon belül jogosult szavatossági igényt bejelenteni.
(2) Ha az áru minőségi hibája csak a használat közben, vagy egyébként hosszabb idő után állapítható meg (rejtett hiba), a vásárló szavatossági igényét a minőségi hiba felfedezésétől számított nyolc nap alatt, de legkésőbb a vásárlás időpontjától számított hat hónapon belül jogosult bejelenteni. Huzamosabb használatra szolgáló árukra vonatkozó szavatossági igény érvényesítésének kezdő időpontját - ha az áru használatbavétele igazolhatóan nem a vásárlás időpontjában történt - az áru megvizsgálásához, elkészítéséhez, feldolgozásához, üzembehelyezéséhez, illetve használatbavételéhez szükséges idő figyelembevételével kell számítani.
6. §
Ha a minőségi hiba amiatt keletkezett, hogy a vásárló az árut gondatlanul kezelte, tárolta, vagy rendeltetés-ellenesen használta, a kifogást el kell utasítani.
7. §
(1) Ha a minőségi kifogás alapos, a vásárló kívánságának megfelelően:
a) az árut ki kell cserélni,
b) vissza kell venni és a vételárat vissza kell téríteni.
(2) A vásárló határozott kívánságára a minőségi kifogást az áru megjavíttatása, vagy a vételár megfelelő leszállítása útján is el lehet intézni.
(3) Az áru visszavétele és a vételár visszatérítése, illetőleg az áru megjavíttatása vagy a vétel-ár leszállítása helyett a kereskedelmi szerv (kereskedő) jogosult az árut hibátlanra kicserélni, ha erre kifogásolás alkalmával azonnal lehetőség van.
8. §
Ha az áru minőségéért a kereskedelmi szerv (kereskedő) vagy az előállító jótállást vállalt, az ebből eredő felelősségre a jótállási jegyen vagy a jótállási szerződésben foglallak az irányadók. A jótállási jegyen, illetve jótállási szerződésben a vásárlót megillető jogokat tételesen fel kell tüntetni, s utalni kell az ezekre vonatkozó hatályos jogszabályokra is. A jótállási kötelezettség a törvényes szavatossági kötelezettséget nem érinti
9. §
Egyedi árucikkekre vonatkozó rendelkezések
Egyedileg meghatározott áru (pl. műtárgy, használt cikk stb.) eladása esetén az 1-7. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a vásárló az áru kicserélését nem igényelheti.
10. §
Élelmiszerekre, háztartási vegyiárukra és kozmetikai készítményekre vonatkozó rendelkezések
(1) Az élelmiszerekre, háztartási vegyiárukra és kozmetikai készítményekre az 1-7. § rendelkezéseit az alábbi (2)-(7) bekezdésben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A minőséghibás árut a kereskedelmi szerv (kereskedő) a (6) és (7) bekezdés szerint azonnal köteles kicserélni, vagy visszavenni; minőségvizsgáló intézet szakvéleményének kikérésére csak ezt követően a kereskedelmi szerv (kereskedő) saját tájékoztatása céljából kerülhet sor, Ha az árucikk fogyasztása vagy használata a vásárló panasza szerint az egészségre káros volt, az utólagos minőségvizsgálat kötelező. Ilyen esetekben - a szakvélemény alapján - haladéktalanul dönteni kell a még raktáron levő készlet további forgalombahozatala, vagy annak megszüntetése kérdésében.
(3) A vásárlónak lehetőség szerint abba a boltba kell visszavinnie a minőséghibás árut, amelyben vásárolta. Az állami és szövetkezeti bolt azonban nem kérheti a profiljába tartozó árucikkek tekintetében a vásárlás tényének fizetési jegyzékkel (blokkal) vagy más módon való igazolását.
(4) Minőségi hiba esetén - ideértve a zárt csomagolású élelmiszerek és háztartási vegyiáruk minőségi hibáját is - a vásárló a minőségi kifogást az áru szavatossági idején belül jogosult bejelenteni. Ha a szavatossági időt vagy annak lejártát az árun nem, vagy a vásárló számára nem érthető módon (pl. rejtjelesen) tüntették fel, a minőségi kifogást az árura megállapított szavatossági időtől, vagy annak lejártától függetlenül kell elbírálni.
(5) Közvetlenül fogyasztásra kerülő, illetve gyorsan romló élelmiszerek (hentesáru, sajt stb.) nyílt hibájára vonatkozó minőségi kifogás csak addig fogadható el, amíg a vásárló az árut a boltból ki nem vitte.
(6) A minőséghibás árut a vásárló választása szerint:
a) ki kell cserélni, vagy
b) vissza kell venni és a vételárat vissza kell téríteni.
(7) Minőséghibás kozmetikai cikkeket csak egyenértékű azonos, kifogástalan minőségű cikkre szabad cserélni.
11. §
(1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Egyidejűleg az 5/1960. (VI. 29.) BkM számú, illetőleg az azt módosító 2/1963. (V. 21.) BkM számú rendelet hatályát veszti.
(2) E rendeletnek a vásárlók jogaira vonatkozó rendelkezéseire a vásárló figyelmét a boltban jól látható helyen fel kell hívni.
Sebes Sándor s. k.,
a belkereskedelmi miniszter első helyettese