1/1966. (VI. 24.) BM-KPM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól szóló 2/1962. (IX. 29.) BM-KPM együttes rendelet egyes rendelkezéseinek újabb módosításáról, illetőleg kiegészítéséről
A közúti közlekedés szabályairól szóló, s az 1/1965. (I. 9.) BM-KPM és a 2/1965. (VI. 4.) BM-KPM együttes rendeletekkel módosított, illetőleg kiegészített 2/1962. (IX. 29.) BM-KPM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) újabb módosítása, illetőleg kiegészítése tárgyában a következőket rendeljük:
1. § A KRESZ 10. §-a a következő j) és k) pontokkal egészül ki:
"j) autópálya: kizárólag gépjárműforgalomra szolgáló, - egymástól zöldsávval vagy más módon elválasztott - két úttesttel és úttestenként legalább két forgalmi sávval kiépített olyan út, amely utat és vasúti pályatestet külön szintben keresztez, de út abba betorkollhat és abból elágazhat;
k) autóút: kizárólag gépjárműforgalomra szolgáló olyan út, amely utat külön szintben vagy kiépített csomópontban (kereszteződésben), vasúti pályatestet külön szintben keresztez."
2. § A KRESZ 20. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"Útvonalak
20. §
(1) A közutak az áthaladási elsőbbség szabályainak alkalmazása szempontjából:
a) autópályák,
b) autóutak,
c) főútvonalak vagy
d) mellékútvonalak.
(2) Útkereszteződésben az autópályán, az autóúton és a főútvonalon haladó járműveknek áthaladási elsőbbségük (55. §) van; a megkülönböztetett gépjárművek számára azonban a főútvonalon haladó járművek is kötelesek szabad utat biztosítani.
(3) Főútvonalnak autóúttal vagy másik főútvonallal kereszteződése esetén az áthaladási elsőbbséget megfelelő - "Főútvonal vége" és "Elsőbbségadás kötelező" vagy "Állj! Elsőbbségadás kötelező" - jelzőtáblákkal jelezni kell."
3. § A KRESZ 21. §-ának (1)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"Az útvonalak és az áthaladási elsőbbség jelzése
21. §
(1) A 20. § (1) bekezdésének a)-c) pontjaiban felsorolt útvonalak kezdetét és végét a típusának megfelelő jelzőtáblával kell megjelölni; ezek:
/home/nash/WORK/hvgorac/dev/utils/laws_uploader/normalized/1966 MK/Magyar közlöny 1966_042._19660624/kep/27.jpg
/home/nash/WORK/hvgorac/dev/utils/laws_uploader/normalized/1966 MK/Magyar közlöny 1966_042._19660624/kep/28.jpg
Az a)-c) pontokban meghatározott jelzőtáblákat az útvonalon - a "Főútvonal" jelzőtáblát esetleg kisebbített méretben - a szükséghez képest meg kell ismételni.
(2) Az autópályára vezető és az autópályába betorkolló úton - az autópálya előtt legalább két helyen, 100-150 és 500-1000 m-re - az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jelzőtáblát kell elhelyezni, és kiegészítő táblán az autópálya kezdetének távolságát méterben fel kell tüntetni,
(3) Az autóutat, illetőleg a főútvonalat keresztező vagy az ezekbe, valamint az autópályába betorkolló útvonalon az útkereszteződés, illetőleg út-torkolat előtt az "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblát kell elhelyezni. Ez a tábla azt jelzi, hogy az autópályán, az autóúton, illetőleg a főútvonalon haladó járművek számára az arra ráhajtani szándékozó járművezető áthaladási elsőbbséget köteles adni,
/home/nash/WORK/hvgorac/dev/utils/laws_uploader/normalized/1966 MK/Magyar közlöny 1966_042._19660624/kep/29.jpg
(4) Az autóúton, illetőleg a főútvonalon levő olyan útkereszteződésnél, ahol a forgalom biztonsága megköveteli, az "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla helyett az "Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla (stoptábla) alkalmazható. Az "Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla vasúti átjáró előtt is elhelyezhető. Ez a tábla azt jelzi, hogy az autóútra, a főútvonalra, illetőleg a vasúti átjáróra ráhajtás előtt meg kell állni."
4. § A KRESZ 22. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A jelzőtáblát a közút szélén a menetirány szerinti jobb oldalon úgy kell elhelyezni, hogy a tábla tengelye és az úttest széle között 50-200 cm távolság, a tábla alsó széle és a járda szintje között 200-240 cm, illetőleg - lakott területen kívül - a tábla alsó széle és az úttest szintje között 60-170 cm magasság legyen, a táblát kellő távolságból észlelni lehessen és elhelyezése a közlekedést ne akadályozza. A jelzőtáblát - az útirányjelző tábla kivételével - az úttest menetirány szerinti bal oldalán is el kell helyezni az autópályán és az autóúton, szükség szerint meg lehet ismételni egyéb útvonalon,"
5. § A KRESZ 27. §-a (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(11) Az úttest két oldalán alkalmazott széles fehér szegélyvonal az úttest szélét jelzi.
(12) Az útburkolati jelek csak fehér színben alkalmazhatók."
6. § A KRESZ 33, §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Autóúton "Gyalogátkelőhely" és "Gyermekek" jelzőtáblát [23. § (3) bek. p) és r) pont] elhelyezni, valamint gyalogátkelőhelyet jelző útburkolati jelet [27. § (1) bek.] alkalmazni tilos."
7. § A KRESZ 39. §-a (4) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"e) útkereszteződésnél és bekanyarodásnál - az autópályát és az autóutat kivéve - áthaladási elsőbbsége van;
í) kitérés szükségessége esetén elsőbbsége van."
8. § A KRESZ a következő 47/A. §-sal egészül ki:
"Közlekedés autópályán és autóúton
47/A. §
(1) Autópályán, illetőleg autóúton kizárólag gépjárművek közlekedhetnek, amennyiben a lakott területen kívül megengedett sebességük [57. § (3) bek.] legalább 40 km/óra.
(2) Az autópályán a gépjárművek egy irányban; folyamatosan az úttest menetirány szerinti jobb szélső forgalmi sávjában haladhatnak. A belső forgalmi sáv előzés céljára szolgál.
(3) Ráhaladni vagy letérni
a) az autópályára, illetőleg az autópályáról az útvonalak csatlakozásainál vagy úttorkolatnál, illetőleg elágazásnál, a jobb szélső forgalmi sávban az ott haladó gépjárművek közé besorolva szabad;
b) az autóútra, illetőleg az autóútról az útvonalak csatlakozásainál vagy csomópontban (kereszteződésben) szabad.
(4) Az autópályán, illetőleg az autóúton tilos:
a) a szegélyvonalon belül megállni;
b) a szegélyvonalon kívül (leálló sáv) várakozni;
c) megfordulni;
d) tolatni;
e) gépjárművezetést tanulni;
f) sportversenyt tartani;
g) az átmenti ingatlanról ráhaladni;
h) járművel vagy állattal keresztül haladni, kivéve az autóúton az erre a célra létesített csomópontot (kereszteződést);
i) az úttesteket elválasztó sávra ráhaladni.
(5) Az "Autópálya", illetőleg az "Autóút" jelzőtáblával megjelölt útvonalon gyalogosok, kézikocsik, kerékpárok, segédmotoros kerékpárok, állatok, állati erővel vont járművek, dömperek, traktorok, mezőgazdasági vontatók, mezőgazdasági és egyéb munkagépek - az útfenntartó és úttisztító munkagépek kivételével - továbbá lánctalpas, botkormányos és vasabronccsal felszerelt járművek közlekedése tilos.
(6) Gyalogos autópályán és autóúton nem tartózkodhat és nem is haladhat át, az autóúton azonban - ha a közelben felül- vagy aluljáró nincs - a járművek keresztező forgalmának lebonyolítására létesített csomópontban (kereszteződésben) a legrövidebb áthaladást biztosító irányban - a 42. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezések megtartása mellett - átmehet."
9. § A KRESZ 55. §-a (1) bekezdésének b) pontja úgy módosul, hogy a megkülönböztetett gépjárművet az autópályán, illetőleg az autóúton haladó gépjárművel szemben áthaladási elsőbbség nem illeti meg.
10. § Ez a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba azzal, hogy a KRESZ 27. §-ának (12) bekezdésében foglalt rendelkezéseket fokozatosan az 1969. évi december hó 31. napjáig kell végrehajtani.
Benkei András s. k.,
belügyminiszter
Dr. Csanádi György s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter