4/1968. (I. 27.) Korm. rendelet

a Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról

1. §

A Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról szóló 17/1960. (IV. 13.) Korm. rendelet 37. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a 3/1960. (V. 13.) KPM rendelettel egységes szövegben közzétett Vasúti Árufuvarozás Szabályzata (továbbiakban: szabályzat) 3. cikke 1. §-ának utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A díjszabást a közlekedés- és postaügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter), illetőleg az árszabályozó hatáskörökre vonatkozó szabályok szerint illetékes szerv állapítja meg."

2. §

A szabályzat 3. cikkének 2. §-a a következő rendelkezéssel egészül ki:

"A miniszter a díjszabásban elrendelheti a kiviteli küldemények fuvarozására vonatkozó igények előzetes bejelentését."

3. §

A szabályzat 3. cikkének 2. §-a után a következő új 2/a. §-t kell beiktatni:

"2/a. § A vasút teljesítőképessége kihasználásának növelése érdekében egyes árukra, viszonylatokra és időszakokra a díjszabás szerint számítandó rendes fuvardíjból mérséklést adhat."

4. §

A szabályzat 7. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"7. cikk

Kocsimegrendelés

1. § Ha az áru berakása a feladó kötelessége (22. cikk), a feladónak az áru fuvarozásához szükséges kocsit a vasúttól írásban vagy távirattal meg kell rendelnie. A feladó és a feladási állomás megállapodhat, hogy a feladó vasúti kocsit távbeszélőn is rendelhet.

2. § A kocsimegrendelést a miniszter által megállapított időpontig a feladási állomáshoz kell eljuttatni. A vasút a kocsi megrendelésének elfogadását - ha a kocsi megrendelője nem szocialista szervezet - biztosíték adásához kötheti.

3. § A kocsimegrendelésnek tartalmaznia kell a feladási és a rendeltetési állomás nevét - a külföldi rendeltetésű küldemény esetében a kilépő magyar határállomás és a rendeltetési vasút megnevezését is - a berakás napját, az áru megnevezését, súlyát, ha szükséges a kocsik mennyiségét, a megrendelő nevét (cégét), címét, esetleges távbeszélő hívószámát, a megrendelés keltét és ha a megrendelés írásban történik, a megrendelő aláírását (bélyegzőjét).

A kocsimegrendelésben az arra vonatkozó esetleges kívánságot is fel kell tüntetni, hogy a vasút a díjszabástól eltérően nyitott kocsi helyett fedett vagy fedett kocsi helyett nyitott kocsit bocsásson rendelkezésre; meg kell jelölni továbbá a rendelkezésre bocsátani kért rakszereket és azok mennyiségét, valamint a hét méternél hosszabb tárgyak hosszúsági méreteit.

Az élőállatokra vonatkozó kocsimegrendelésben súly helyett az állatok fajtáját és darabszámát és ha a fuvaroztató több rakszintű kocsi rendelkezésre bocsátását kívánja, ezt is fel kell tüntetni.

4. § Ka a megrendelő megítélése szerint az áru fuvarozásához meghatározott terhelési határú, illetőleg rakterületű, vagy különleges szerkezetű, különlegesen tisztított (mosott) vagy fertőtlenített kocsi szükséges, a megrendelő a kocsimegrendelésben ilyen kocsi rendelkezésre bocsátását kérheti.

Különleges szerkezetű, meghatározott terhelési határú, illetőleg rakterületű vagy meghatározott tengelytávú vagy tengelyszámú kocsit a vasút csak a lehetőség szerint bocsát rendelkezésre.

A különleges szerkezetűnek tekintendő kocsikat a díjszabásban fel kell sorolni.

5. § A kocsimegrendelés - ha a díjszabás másként nem rendelkezik - az abban megjelölt rakodási napra érvényes.

8. cikk

Kocsilemondás

1. § A kocsi megrendelője az általa megrendelt kocsit a feladási állomáson írásban lemondhatja. Ha a megrendelő a kocsit lemondja, a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjat köteles a vasútnak fizetni. Ha a kocsi megrendelője a kocsit annak kiállítása után mondja le vagy a vasút a megrendelt és kiállított kocsit a rakodási határidő elteltével üresen visszaveszi (32. cikk 2. §), a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjon felül, a kocsi rendelkezésre bocsátásától a kocsi lemondásáig, illetőleg visszavételéig kocsiálláspénzt és a díjszabás szerint esetleg járó egyéb díjakat is köteles a vasútnak megfizetni.

2. § A kocsi megrendelője mentesül az 1. §-ban meghatározott díjak fizetése alól abban az esetben, ha a kocsit azért mondja le, mert

a) a vasút a szóbanforgó fuvarozást érintő áruforgalmi korlátozást léptetett életbe (9. cikk 2. § a) és b) pontja);

b) a feladási állomás 22 tonna, vagy ennél nagyobb terhelési határú kocsit állított ki és a kiállított kocsi terhelési határa a kocsimegrendelésben feltüntetett terhelési határt 30%-nál nagyobb mértékben haladja meg, vagy

c) az azonos rendeletési állomásra ugyanazon átvevő részére feladni kívánt küldemények berakásához kiállított kocsik összesített terhelési határa, illetőleg rakterülete nagyobb a kocsimegrendelésben feltüntetett kocsik terhelési határánál, illetőleg rakterületénél és ennek következtében kocsi válik fölöslegessé.

3. § Ha a kocsi megrendelője igazolja, hogy a kocsi lemondását ellenállhatatlan erőnek minősülő körülmény (vis major) tette szükségessé és a lemondás a kocsi kiállítása előtt történt, a vasút az 1. § alapján felszámított kocsilemondási díjat, ha a lemondás a kocsi kiállítása után történt, a kocsilemondási díj 50%-át visszatéríti.

4. § Ha a kocsi megrendelője a küldeményt a vasút előzetes hozzájárulása nélkül más állomásra kívánja feladni, mint amelyet a kocsimegrendelésben megjelölt és a rendelkezésre bocsátott kocsi arra az állomásra a kocsihasználati szabályok szerint nem rakható meg vagy nem a kocsimegrendelésben feltüntetett árut kíván feladni és a rendelkezésre bocsátott kocsi ennek az árunak a fuvarozására nem megfelelő, a megrendelő a vasút felhívására köteles az árut a kocsiból kirakni és a kocsilemondási díjon felül a rendelkezésre bocsátás időpontjától a kocsi visszaadásáig terjedő időre kocsiálláspénzt és az esetleges fertőtlenítési díjat is megfizetni.

5. § A vasút az 1. és 4. §-ban említett díjak iránti követelését a kocsikiállítás napjától, illetőleg, ha a kocsit a lemondás következtében nem állította ki, a lemondás vételének napjától számított 30 napon belül érvényesítheti."

5. §

A szabályzat 9. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § A vasút az áru fuvarozását elvállalni köteles, ha

a) azt jogszabály vagy jogszabály alapján kiadott hatósági rendelkezés nem tiltja;

b) ennek a szabályzatnak és a díjszabásnak a feltételeit teljesítik;

c) a fuvarozás a rendelkezésre álló és a forgalom általános szükségleteinek megfelelő fuvarozási eszközökkel lehetséges;

d) a fuvarozást nem akadályozza olyan körülmény, amelyet a vasút ki nem kerülhet vagy amelynek elhárítása tőle nem függ.

Olyan tárgyakat, amelyeknek be-, át- vagy kirakásához különleges eszközök szükségesek, a vasút csak abban az esetben köteles fuvarozásra felvenni, ha azokon az állomásokon, amelyeken ezeket a műveleteket végre kell hajtani, ilyen eszközök rendelkezésre állnak vagy a fuvaroztató ilyen eszközök rendelkezésre bocsátását biztosítja."

6. §

A szabályzat 9. cikkének 2. §-a a következő rendelkezéssel egészül ki:

"c) meghatározott küldeményeket a fuvarozásnál elsőbbségben részesítsen."

7. §

A szabályzat 13. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § A feladó köteles a fuvarlevelet magyar nyelven, olvashatóan, tintával, tintairónnal vagy írógéppel kiállítani. A bejegyzéseket nyomtatással is elő lehet állítani vagy ahhoz bélyegzőt is szabad használni."

8. §

A szabályzat 20. cikke 2. §-ának utolsó bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"Ha a vasút a kívánságot teljesítette, a feladó köteles a kívánságot a fuvarlevélbe is beírni."

9. §

A szabályzat 21. cikke 3. §-ának második bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Ha a megrendelő a kocsi kiállításának késedelme miatt a berakást eredménytelenül kísérelte meg, kívánságára a vasút az árut a kocsi kiállításáig a 25. cikk feltételei szerint, de fekbér felszámítása nélkül ideiglenes megőrzésre veszi át; a megrendelő a vasúttól ilyen esetben az áru berakását, vagy a díjszabásban meghatározott berakási díjnak megfelelő összegű térítés megfizetését követelheti."

10. §

A szabályzat 21. cikke 4. §-ának utolsó bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"A kocsi kitakarításának ideje alatt - legfeljebb azonban egy órán át - a berakási határidő szünetel."

11. §

A szabályzat 25. cikke 1. §-ának második mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az áruval együtt a fuvarlevelet is át kell adni."

12. §

A szabályzat 31. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § A fuvarozási szerződés a fuvarozás elvállalásával jön létre. A vasút a fuvarozást akkor vállalja el, amikor a küldeményt a fuvarlevéllel együtt fuvarozás végett átveszi.

A fuvarozás elvállalásával egyidejűleg a feladási állomás köteles a fuvarlevelet és a fuvarlevélmásodpéldányt állomási név- és keletbélyegzővel lebélyegezni.

A feladó kívánságára a vasút köteles a lebélyegzett fuvarlevélmásodpéldányt a feladónak átadni.

Ha a vasút a küldeményt a feladó telephelyén (lakásán) veszi át fuvarozásra, a vasút megbízottja a fuvarozásra történt átvételt a fuvarlevélen kelet (év, hó, nap, óra) feltüntetése mellett aláírásával ismeri el."

13. §

A szabályzat 32. cikkének 2. §-ában a 7. cikk 9. §-ára történő hivatkozás 8. cikk 1. §-ra módosul.

14. §

A szabályzat 41. cikke 1. §-ának második bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"A nem hitelezett küldeményeknél a vasút a rendeltetési állomáson, a fuvarlevélben feltüntetett követelések kiegyenlítése után az átvevőnek a fuvarlevelet átadja és a küldeményt az átvétel elismerése ellenében kiszolgáltatja."

15. §

A szabályzat 64. cikke 4. §-ának második bekezdésében a 7. cikk 11. §-ára történő hivatkozás 8. cikk 5. §-ra módosul.

16. §

A szabályzat 67. cikke 5. §-ának harmadik bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"Hitelezett küldeményeknél a fuvarköltség visszatérítésére irányuló felszólamlási és kereseti jog érvényesítésére a feladó, az átvevő, illetőleg a költségviselő csak egymásnak, illetőleg valamely szocialista szervezetnek adhatnak megbízást."

17. §

A közlekedés- és postaügyi miniszter felhatalmazást kap arra, hogy a fuvarköltségek kiegyenlítésének szabályozásával kapcsolatban a szabályzat egyes rendelkezéseitől eltérjen, ha ezt a pénzforgalmi szabályok szükségessé teszik.

18. §

Ez a rendelet - a 7., 8., 11., 12. és 14. § kivételével - a kihirdetése napján, a 7., 8., 11., 12. és 14. § pedig az 1968. évi szeptember hó 1. napján lép hatályba; a vasúti fuvarköltségek utánfizetése és visszafizetése tárgyában kiadott 222/1950. (VIII. 27.) MT rendelet még hatályban levő rendelkezései, a szabályzat 5. és 6. cikke a kihirdetés napján, 15. cikkének 2. §-a pedig az 1968. évi szeptember hó 1. napján hatályát veszti.

Fock Jenő s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke