Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/1968. (I. 27.) Korm. rendelet

a Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról

1. §

A Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról szóló 17/1960. (IV. 13.) Korm. rendelet 37. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a 3/1960. (V. 13.) KPM rendelettel egységes szövegben közzétett Vasúti Árufuvarozás Szabályzata (továbbiakban: szabályzat) 3. cikke 1. §-ának utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A díjszabást a közlekedés- és postaügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter), illetőleg az árszabályozó hatáskörökre vonatkozó szabályok szerint illetékes szerv állapítja meg."

2. §

A szabályzat 3. cikkének 2. §-a a következő rendelkezéssel egészül ki:

"A miniszter a díjszabásban elrendelheti a kiviteli küldemények fuvarozására vonatkozó igények előzetes bejelentését."

3. §

A szabályzat 3. cikkének 2. §-a után a következő új 2/a. §-t kell beiktatni:

"2/a. § A vasút teljesítőképessége kihasználásának növelése érdekében egyes árukra, viszonylatokra és időszakokra a díjszabás szerint számítandó rendes fuvardíjból mérséklést adhat."

4. §

A szabályzat 7. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"7. cikk

Kocsimegrendelés

1. § Ha az áru berakása a feladó kötelessége (22. cikk), a feladónak az áru fuvarozásához szükséges kocsit a vasúttól írásban vagy távirattal meg kell rendelnie. A feladó és a feladási állomás megállapodhat, hogy a feladó vasúti kocsit távbeszélőn is rendelhet.

2. § A kocsimegrendelést a miniszter által megállapított időpontig a feladási állomáshoz kell eljuttatni. A vasút a kocsi megrendelésének elfogadását - ha a kocsi megrendelője nem szocialista szervezet - biztosíték adásához kötheti.

3. § A kocsimegrendelésnek tartalmaznia kell a feladási és a rendeltetési állomás nevét - a külföldi rendeltetésű küldemény esetében a kilépő magyar határállomás és a rendeltetési vasút megnevezését is - a berakás napját, az áru megnevezését, súlyát, ha szükséges a kocsik mennyiségét, a megrendelő nevét (cégét), címét, esetleges távbeszélő hívószámát, a megrendelés keltét és ha a megrendelés írásban történik, a megrendelő aláírását (bélyegzőjét).

A kocsimegrendelésben az arra vonatkozó esetleges kívánságot is fel kell tüntetni, hogy a vasút a díjszabástól eltérően nyitott kocsi helyett fedett vagy fedett kocsi helyett nyitott kocsit bocsásson rendelkezésre; meg kell jelölni továbbá a rendelkezésre bocsátani kért rakszereket és azok mennyiségét, valamint a hét méternél hosszabb tárgyak hosszúsági méreteit.

Az élőállatokra vonatkozó kocsimegrendelésben súly helyett az állatok fajtáját és darabszámát és ha a fuvaroztató több rakszintű kocsi rendelkezésre bocsátását kívánja, ezt is fel kell tüntetni.

4. § Ka a megrendelő megítélése szerint az áru fuvarozásához meghatározott terhelési határú, illetőleg rakterületű, vagy különleges szerkezetű, különlegesen tisztított (mosott) vagy fertőtlenített kocsi szükséges, a megrendelő a kocsimegrendelésben ilyen kocsi rendelkezésre bocsátását kérheti.

Különleges szerkezetű, meghatározott terhelési határú, illetőleg rakterületű vagy meghatározott tengelytávú vagy tengelyszámú kocsit a vasút csak a lehetőség szerint bocsát rendelkezésre.

A különleges szerkezetűnek tekintendő kocsikat a díjszabásban fel kell sorolni.

5. § A kocsimegrendelés - ha a díjszabás másként nem rendelkezik - az abban megjelölt rakodási napra érvényes.

8. cikk

Kocsilemondás

1. § A kocsi megrendelője az általa megrendelt kocsit a feladási állomáson írásban lemondhatja. Ha a megrendelő a kocsit lemondja, a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjat köteles a vasútnak fizetni. Ha a kocsi megrendelője a kocsit annak kiállítása után mondja le vagy a vasút a megrendelt és kiállított kocsit a rakodási határidő elteltével üresen visszaveszi (32. cikk 2. §), a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjon felül, a kocsi rendelkezésre bocsátásától a kocsi lemondásáig, illetőleg visszavételéig kocsiálláspénzt és a díjszabás szerint esetleg járó egyéb díjakat is köteles a vasútnak megfizetni.

2. § A kocsi megrendelője mentesül az 1. §-ban meghatározott díjak fizetése alól abban az esetben, ha a kocsit azért mondja le, mert

a) a vasút a szóbanforgó fuvarozást érintő áruforgalmi korlátozást léptetett életbe (9. cikk 2. § a) és b) pontja);

b) a feladási állomás 22 tonna, vagy ennél nagyobb terhelési határú kocsit állított ki és a kiállított kocsi terhelési határa a kocsimegrendelésben feltüntetett terhelési határt 30%-nál nagyobb mértékben haladja meg, vagy

c) az azonos rendeletési állomásra ugyanazon átvevő részére feladni kívánt küldemények berakásához kiállított kocsik összesített terhelési határa, illetőleg rakterülete nagyobb a kocsimegrendelésben feltüntetett kocsik terhelési határánál, illetőleg rakterületénél és ennek következtében kocsi válik fölöslegessé.

3. § Ha a kocsi megrendelője igazolja, hogy a kocsi lemondását ellenállhatatlan erőnek minősülő körülmény (vis major) tette szükségessé és a lemondás a kocsi kiállítása előtt történt, a vasút az 1. § alapján felszámított kocsilemondási díjat, ha a lemondás a kocsi kiállítása után történt, a kocsilemondási díj 50%-át visszatéríti.

4. § Ha a kocsi megrendelője a küldeményt a vasút előzetes hozzájárulása nélkül más állomásra kívánja feladni, mint amelyet a kocsimegrendelésben megjelölt és a rendelkezésre bocsátott kocsi arra az állomásra a kocsihasználati szabályok szerint nem rakható meg vagy nem a kocsimegrendelésben feltüntetett árut kíván feladni és a rendelkezésre bocsátott kocsi ennek az árunak a fuvarozására nem megfelelő, a megrendelő a vasút felhívására köteles az árut a kocsiból kirakni és a kocsilemondási díjon felül a rendelkezésre bocsátás időpontjától a kocsi visszaadásáig terjedő időre kocsiálláspénzt és az esetleges fertőtlenítési díjat is megfizetni.

5. § A vasút az 1. és 4. §-ban említett díjak iránti követelését a kocsikiállítás napjától, illetőleg, ha a kocsit a lemondás következtében nem állította ki, a lemondás vételének napjától számított 30 napon belül érvényesítheti."

5. §

A szabályzat 9. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § A vasút az áru fuvarozását elvállalni köteles, ha

a) azt jogszabály vagy jogszabály alapján kiadott hatósági rendelkezés nem tiltja;

b) ennek a szabályzatnak és a díjszabásnak a feltételeit teljesítik;

c) a fuvarozás a rendelkezésre álló és a forgalom általános szükségleteinek megfelelő fuvarozási eszközökkel lehetséges;

d) a fuvarozást nem akadályozza olyan körülmény, amelyet a vasút ki nem kerülhet vagy amelynek elhárítása tőle nem függ.

Olyan tárgyakat, amelyeknek be-, át- vagy kirakásához különleges eszközök szükségesek, a vasút csak abban az esetben köteles fuvarozásra felvenni, ha azokon az állomásokon, amelyeken ezeket a műveleteket végre kell hajtani, ilyen eszközök rendelkezésre állnak vagy a fuvaroztató ilyen eszközök rendelkezésre bocsátását biztosítja."

6. §

A szabályzat 9. cikkének 2. §-a a következő rendelkezéssel egészül ki:

"c) meghatározott küldeményeket a fuvarozásnál elsőbbségben részesítsen."

7. §

A szabályzat 13. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § A feladó köteles a fuvarlevelet magyar nyelven, olvashatóan, tintával, tintairónnal vagy írógéppel kiállítani. A bejegyzéseket nyomtatással is elő lehet állítani vagy ahhoz bélyegzőt is szabad használni."

8. §

A szabályzat 20. cikke 2. §-ának utolsó bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"Ha a vasút a kívánságot teljesítette, a feladó köteles a kívánságot a fuvarlevélbe is beírni."

9. §

A szabályzat 21. cikke 3. §-ának második bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Ha a megrendelő a kocsi kiállításának késedelme miatt a berakást eredménytelenül kísérelte meg, kívánságára a vasút az árut a kocsi kiállításáig a 25. cikk feltételei szerint, de fekbér felszámítása nélkül ideiglenes megőrzésre veszi át; a megrendelő a vasúttól ilyen esetben az áru berakását, vagy a díjszabásban meghatározott berakási díjnak megfelelő összegű térítés megfizetését követelheti."

10. §

A szabályzat 21. cikke 4. §-ának utolsó bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"A kocsi kitakarításának ideje alatt - legfeljebb azonban egy órán át - a berakási határidő szünetel."

11. §

A szabályzat 25. cikke 1. §-ának második mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az áruval együtt a fuvarlevelet is át kell adni."

12. §

A szabályzat 31. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § A fuvarozási szerződés a fuvarozás elvállalásával jön létre. A vasút a fuvarozást akkor vállalja el, amikor a küldeményt a fuvarlevéllel együtt fuvarozás végett átveszi.

A fuvarozás elvállalásával egyidejűleg a feladási állomás köteles a fuvarlevelet és a fuvarlevélmásodpéldányt állomási név- és keletbélyegzővel lebélyegezni.

A feladó kívánságára a vasút köteles a lebélyegzett fuvarlevélmásodpéldányt a feladónak átadni.

Ha a vasút a küldeményt a feladó telephelyén (lakásán) veszi át fuvarozásra, a vasút megbízottja a fuvarozásra történt átvételt a fuvarlevélen kelet (év, hó, nap, óra) feltüntetése mellett aláírásával ismeri el."

13. §

A szabályzat 32. cikkének 2. §-ában a 7. cikk 9. §-ára történő hivatkozás 8. cikk 1. §-ra módosul.

14. §

A szabályzat 41. cikke 1. §-ának második bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"A nem hitelezett küldeményeknél a vasút a rendeltetési állomáson, a fuvarlevélben feltüntetett követelések kiegyenlítése után az átvevőnek a fuvarlevelet átadja és a küldeményt az átvétel elismerése ellenében kiszolgáltatja."

15. §

A szabályzat 64. cikke 4. §-ának második bekezdésében a 7. cikk 11. §-ára történő hivatkozás 8. cikk 5. §-ra módosul.

16. §

A szabályzat 67. cikke 5. §-ának harmadik bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"Hitelezett küldeményeknél a fuvarköltség visszatérítésére irányuló felszólamlási és kereseti jog érvényesítésére a feladó, az átvevő, illetőleg a költségviselő csak egymásnak, illetőleg valamely szocialista szervezetnek adhatnak megbízást."

17. §

A közlekedés- és postaügyi miniszter felhatalmazást kap arra, hogy a fuvarköltségek kiegyenlítésének szabályozásával kapcsolatban a szabályzat egyes rendelkezéseitől eltérjen, ha ezt a pénzforgalmi szabályok szükségessé teszik.

18. §

Ez a rendelet - a 7., 8., 11., 12. és 14. § kivételével - a kihirdetése napján, a 7., 8., 11., 12. és 14. § pedig az 1968. évi szeptember hó 1. napján lép hatályba; a vasúti fuvarköltségek utánfizetése és visszafizetése tárgyában kiadott 222/1950. (VIII. 27.) MT rendelet még hatályban levő rendelkezései, a szabályzat 5. és 6. cikke a kihirdetés napján, 15. cikkének 2. §-a pedig az 1968. évi szeptember hó 1. napján hatályát veszti.

Fock Jenő s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke