8/1968. (II. 17.) PM rendelet

az állami vállalatok felszámolásáról

Az állami vállalatról szóló 11/1967. (V. 13.) Korm. rendelet 21. §-a (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az állami vállalatok felszámolásának részletes szabályait a következők szerint állapítom meg.

I. A felszámolás elrendelése

1. §

(1) Az alapító szerv a vállalatot felszámolás útján határozattal megszüntetheti, ha

a) a vállalat tevékenységére a népgazdaságnak nincsen szüksége;

b) a vállalat gazdaságos működése nem biztosítható.

(2) Alapító szerven a vállalat felett felügyeletet gyakorló szervet kell érteni.

(3) Ha az alapító szerv nem azonos az ágazati miniszterrel, az ágazati miniszter véleményét is ki kell előzetesen kérni.

2. §

(1) A felszámolás elrendeléséhez a pénzügyminiszter hozzájárulása szükséges.

(2) A pénzügyminiszterhez a hozzájárulás tárgyában intézett átiratban közölni kell a felszámolás elrendelésének okát, a vállalat vagyoni helyzetét és meg kell nevezni a kijelölendő felszámolót.

(3) A pénzügyminiszter - a Pénzintézeti Központ útján - döntése előtt a felszámolandó vállalatnál vizsgálatot tarthat.

(4) Ha a felszámoló nem a Pénzintézeti Központ, a felszámolást a Pénzintézeti Központ ellenőrzi.

3. §

(1) A felszámolást elrendelő határozatban az alapító szerv felszámolót jelöl ki és az igazgatót a vállalat vezetése alól egyidejűleg felmenti. A határozatban meg kell jelölni a felszámolás hatályának kezdetét is. A vállalat igazgatója köteles a vállalatot leltár, mérleg és eredménykimutatás alapján jegyzőkönyvvel a felszámolónak átadni.

(2) Felszámoló jogi személy is lehet. Az igazgató felszámolóként nem nevezhető ki.

4. §

A felszámolás elrendeléséről értesíteni kell:

a) a vállalatot,

b) a kijelölt felszámolót,

c) a pénzügyminisztert,

d) az 1. § (3) bekezdése esetén az ágazati minisztert,

e) a 2. § (4) bekezdése esetén a Pénzintézeti Központot,

f) a vállalati törzskönyvet vezető szervet, és ha a vállalat a cégjegyzékbe is be van jegyezve, a cégbíróságot is,

g) a vállalat bankszámláját vezető pénzintézetet.

II. A felszámolás lebonyolítása

5. §

A felszámolást az 1955. évi 21. tvr. (Vht.) 211/B.-211/F. §-aiban, valamint a 211/G. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdésében foglalt szabályok megfelelő alkalmazásával kell lebonyolítani az e rendeletben meghatározott eltérésekkel.

6. §

(1) A felszámoló a felszámolás alatt álló vállalat elnevezését "f. a." toldattal és saját aláírásával használja. Az eljárás során minden esetben a felszámolás kifejezést kell használni.

(2) A hitelezők felhívására vonatkozó hirdetményt a Pénzügyi Közlönyben is közzé kell tenni.

(3) A felszámolási mérleg tervezetét a hitelező a felszámolónál megtekintheti.

7. §

(1) A követelések kiegyenlítése után esetleg fennmaradó tiszta vagyon felől az alapító szerv a pénzügyminiszterrel egyetértésben határoz.

(2) Ha az eljárás befejezése után újabb vagyon kerül elő, a felszámolási eljárást újabb felszámoló kijelölése nélkül a Pénzintézeti Központ bonyolítja le.

8. §

(1) A vállalat akkor szűnik meg, amikor a vállalatot az alapító szervnek a felszámolás befejezéséről szóló határozata alapján a vállalati törzskönyvből törlik.

(2) Ha a vállalat a cégjegyzékbe is be volt jegyezve, a felszámolás befejezésével a vállalatot a cégjegyzékből is törölni kell.

(3) A felszámolás befejezésével a vállalat jogutód nélkül szűnik meg.

(4) A munkaviszonyból származó, illetve baleseti kártérítés címén járó és a felszámolás során ki nem elégített követelések rendezése a Pénzintézeti Központ útján történik.

(5) A felszámolás befejezésekor a felszámoló zárójelentést készít A felszámoló részére a felmentvényt a zárójelentés alapján a felszámolás befejezéséről szóló határozatban a pénzügyminiszterrel egyetértésben az alapító szerv adja meg.

III. A Pénzintézeti Központ ellenőrzési tevékenysége

9. §

(1) Amennyiben a Pénzintézeti Központ a felszámolást ellenőrzi [2. § (4) bekezdés], köteles a felszámoló működését a szakszerűség, a határidők, a felszámolási ütemterv és költségelőirányzat betartása és az állami vagyon védelme szempontjából ellenőrizni.

(2) Ha a Pénzintézeti Központ megállapítása szerint a felszámoló működése során nem tartja be a jogszabályi előírásokat és a kapott utasításokat, vagy tevékenysége a népgazdaság, illetőleg a vállalat érdekeit sérti, a Pénzintézeti Központ köteles erről az alapító szervet és a Pénzügyminisztériumot értesíteni és a felszámoló felmentésére, valamint új felszámoló kijelölésére javaslatot tenni.

10. §

(1) A felszámoló köteles a Pénzintézeti Központnak a kívánt adatokat, üzleti könyveket és iratokat rendelkezésére bocsátani, felvilágosítást adni, továbbá a felszámolási mérleg egy példányát megküldeni.

(2) A felszámolás befejezésével a felszámolónak a zárójelentést a felszámolási mérleggel együtt a Pénzintézeti Központ véleményével kiegészítve az alapító szervhez és a Pénzügyminisztériumhoz kell felterjesztenie.

11. §

A Pénzintézeti Központ ellenőrzési tevékenységével kapcsolatban felmerült költségeket a vállalat köteles a felszámolási költségek között megtéríteni.

IV. Vegyes rendelkezések

12. §

A felszámolt vállalat könyveit és iratait a Pénzintézeti Központnak kell átadni, amely azokat a vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább öt évig köteles megőrizni.

13. §

(1) E rendeletet a trösztök felszámolására értelemszerűen alkalmazni kell.

(2) Tröszt keretében működő vállalat felszámolása esetén - amennyiben a vállalat vagyona a hitelezők teljes kielégítésére nem elegendő - a tröszt a vállalat tartozásaiért kezesként felel.

14. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; ezzel egyidejűleg a 127/1956. (P K 13.) PM utasítás 4-13. §-ai hatályukat vesztik.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó felszámolásokra a 4247/1949. (IX. 22.) MT rendelet nem alkalmazható.

Dr. Kardos Géza s. k.,

pénzügyminiszterhelyettes

Tartalomjegyzék