Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

18/1969. (IV. 30.) Korm. rendelet

a kisiparosok kötelező kölcsönös nyugdíjbiztosításáról szóló 48/1961. (XII. 30.) számú kormányrendelet módosításáról és kiegészítéséről

A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a kisiparosok kötelező kölcsönös nyugdíjbiztosításáról szóló 1961. évi 20. törvényerejű rendeletben (a továbbiakban: Kny.) kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli:

1. §

A 48/1961. (XII. 30.) számú kormányrendelet (a továbbiakban: Rkny.) 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Kérelemre a II., illetve a III. nyugdíjosztályba kell sorolni azt a férfi kisiparost, aki az ötvenötödik életévének betöltése, illetve azt a nő kisiparost, aki az ötvenedik életévének betöltése előtt vált a biztosításra kötelezetté."

2. §

Az Rkny. a következő 22/A. §-sal egészül ki:

"22/A. § Az öregségi és a rokkantsági nyugdíjnak a 19., 20., 21., illetve 22. § szerint 1969. január 1-étől járó összege havi 500 forintnál kevesebb nem lehet."

3. §

Az Rkny. "Az özvegyi nyugdíj összege" címszót követően a következő 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A. § Az özvegyi nyugdíjnak 1969. január 1-étől járó összege havi 250 forintnál kevesebb nem lehet."

4. §

Az Rkny. "Az árvaellátás összege" címszót követően a következő 24/A. §-sal egészül ki:

"24/A. § Az 1969. január 1-étől járó árvaellátás összege havi 125 forintnál, a szülőtlen árva részére járó árvaellátás összege pedig havi 250 forintnál kevesebb nem lehet."

5. §

Az Rkny. 37. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"37. § (1) A nyugdíjjárulék- és egyéb bevételeket, a megállapított nyug- és egyéb ellátásokkal kapcsolatos kiadásokat elkülönítetten kell kezelni. Az elkülönített számadás terhére kell elszámolni a járulékok beszedésével, a nyugdíjak és egyéb ellátások megállapításával és folyósításával felmerülő ügyviteli költségeket, valamint a nyugdíjak után számítandó betegségi biztosítási járulékot.

(2) A bevételekről és a kiadásokról a SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatósága az állami költségvetésre vonatkozó általános szabályok szerint évente költségvetést és beszámolót készít, amelyet tájékoztatásul a KIOSZ-nak is megküld.

(3) A kisiparosok nyug- és egyéb ellátásánál mutatkozó bevételi többletet (hiányt) minden gazdálkodási év végén meg kell állapítani és az előző évekről áthozott eredménnyel együtt a mindenkori vagyont nyilván kell tartani."

6. §

Az Rkny. 39. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"39. § (1) A Kny. alapján járó minden nyugellátást igénybejelentő-lapon előterjesztett kérelem alapján kell elbírálni. Az igényt a SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatóságának - az igénylő lakóhelye szerint illetékes - megyei igazgatóságánál, illetve a megyei igazgatóságának kirendeltségénél kell előterjeszteni. A nyugdíjas elhalálozása esetén a hozzátartozói igényt a SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatóságának Nyugdíjfolyósító Igazgatóságánál -kell előterjeszteni.

(2) Az igény bejelentésével egyidejűleg az igényjogosultságnak és a nyugellátás mértékének megállapításához szükséges adatokat és igazolásokat is elő kell terjeszteni. Ha az igénylő ezeket az igénybejelentés alkalmával nem terjesztette elő, az igényt elbíráló szerv a hiányzó adatok pótlására és az igazolások bemutatására - legalább harminc napos határidő kitűzése mellett - az igénylőt felhívja. Az igényt elbíráló szerv az igénylőt személyes megjelenésre is kötelezheti és egyidejűleg a felhívás eredménytelenségének a (3) bekezdésben szabályozott következményeiről is tájékoztatja.

(3) Ha az igénylő a (2) bekezdésben említett felhívásnak határidőn belül nem tesz eleget, a megállapító eljárást fel kell függeszteni. Ha az igénylő mulasztását elfogadhatóan nem igazolja, az eljárást csak új igénybejelentés alapján lehet megindítani.

(4) Az eljárás felfüggesztése helyett a rendelkezésre álló adatok alapján kell a nyugellátást megállapítani, ha az igénylő a rendelkezésre álló adatok és igazolások alapján nyugellátásra jogosult."

7. §

Az Rkny. 42. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"42. § (1) Az igénylő a megállapító szerv felhívására köteles orvosi felülvizsgálaton megjelenni vagy kórházi megfigyelésnek magát alávetni. Az orvosi vizsgálatról, illetve a kórházi megfigyelésről az érdekeltet legalább nyolc nappal előbb értesíteni kell. Ha az igénylő az orvosi vizsgálaton vagy a kórházban nem jelenik meg, a felhívást a jogkövetkezményekre figyelmeztetéssel meg kell ismételni. Ha az igénylő az ismételt felhívásnak sem tesz eleget és mulasztását elfogadhatóan nem igazolja, a megállapító eljárást fel kell függeszteni. Ilyen esetben a jelentkezés napját újabb igénybejelentésnek kell tekinteni.

(2) Az (1) bekezdés rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a nyugellátásban részesülőkkel kapcsolatban is. Ha a nyugellátásban részesülő az orvosi vizsgálaton vagy a kórházban az ismételt felhívásra sem jelenik meg és mulasztását elfogadhatóan nem igazolja, a nyugellátást a legközelebbi esedékesség időpontjától meg kell szüntetni. A jelentkezés napját ilyen esetben is újabb igénybejelentésnek kell tekinteni.

(3) Az (1), illetve a (2) bekezdés rendelkezései szerint kell eljárni abban az esetben is, ha az igénylő (nyugdíjas) a felhívásnak eleget tett ugyan, de magatartásával a felülvizsgálat elvégzését, illetőleg a kórházi megfigyelést megakadályozta."

8. §

Az Rkny. 46. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A módosító határozatban a nyugdíjasnak járó különbözet kifizetéséről, illetve a jogalap nélkül kifizetett nyugellátásnak az 57., illetve a 63. és 63/A. § szerinti megtérítéséről intézkedni kell."

9. §

Az Rkny. 48. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"43. § (1) A SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatósága ügyviteli szerveinek (a társadalombiztosítási igazgatóságoknak és ezek kirendeltségeinek, valamint a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnak) a nyugellátási igény tárgyában első fokon hozott határozata ellen a határozat kézbesítését követő naptól számított tizenöt napon belül az igénylő lakóhelye szerint illetékes társadalombiztosítási bizottsághoz (albizottsághoz) felszólalásnak van helye. A felszólalást az igénylő lakóhelye szerint illetékes társadalombiztosítási igazgatóságnál (kirendeltségnél), vagy annál az ügyviteli szervnél kell benyújtani, amelyik az első fokú határozatot hozta.

(2) Az (1) bekezdésben említett bizottság (albizottság) a felszólalási kérelemmel kapcsolatban a benyújtástól számított harminc napon belül, rokkantság alapján járó nyugellátás esetében pedig hatvan napon belül köteles határozatot hozni."

10. §

Az Rkny. 53. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"53. § (1) A munkaviszonyban álló öregségi vagy rokkantsági nyugdíjas nyugdíját minden naptári év első napjától mindaddig korlátozás nélkül folyósítani kell, amíg munkabére - a naptári év folyamán - a 6000 forintot nem haladja meg. Ha a nyugdíj folyósítását keresőfoglalkozás miatt vagy egyéb okból szüneteltetni kell, a G000 forint keretösszeg annyiszor 500 forinttal csökken, ahány naptári hónapra a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kellett.

(2) Az öregségi nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell arra a naptári hónapra, amelyben a munkaviszonyban álló öregségi nyugdíjas munkabére a naptári év folyamán az (1) bekezdésben meghatározott keretösszeget meghaladja, továbbá a naptári év ezt követő minden olyan hónapjára, amelyre munkabér illeti meg.

(3) A rokkantsági nyugdíj egyharmadát kell folyósítani arra a naptári hónapra, amelyben a munkaviszonyban álló rokkantsági nyugdíjas munkabére a naptári év folyamán az (1) bekezdésben meghatározott keretösszeget meghaladja, továbbá a naptári év ezt követő minden olyan hónapjára, amelyre munkabér illeti meg.

(4) Az (1)-(3) bekezdés rendelkezéseit a nyugdíjazás évére azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a keretösszeg annyiszor 500 forinttal kisebb, ahány naptári hónap a nyugdíjazás naptári évében a nyugdíj megállapításáig eltelt."

11. §

Az Rkny. 63. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"63. § (1) Ha a nyugdíjas jogalap nélkül vett fel nyugellátást, azt visszafizetni köteles. A viszszafizetésre a nyugdíjast határozattal kell kötelezni. Ha a nyugellátás jogalap nélküli felvétele a nyugdíjas terhére

a) nem róható fel, a határozat keltétől visszafelé számított legfeljebb három hónap alatt felvett,

b) felróható, a határozat keltétől visszafelé számított legfeljebb öt év alatt felvett

nyugellátás visszafizetésére lehet a nyugdíjast kötelezni. A b) pont alá tartozó esetben a nyugdíjas a visszafizetendő nyugellátással azonos öszszegű térítés fizetésére is kötelezhető. A visszafizetésre, illetve a térítésre kötelezés nem érinti fi nyugdíjas esetleges büntetőjogi felelősségét.

(2) A nyugdíjas az (1) bekezdésben említett határozat ellen a kézbesítést követő naptól számított tizenöt napon belül felszólalással élhet a 48. § (1) bekezdésében említett bizottsághoz (albizottsághoz). A határidőn belül beadott felszólalásnak a térítés összege erejéig halasztó hatálya van. Ha a bizottság (albizottság) megállapítja, hogy a nyugdíjas részére az (1) bekezdés a), illetve b) pontja szerint jogalap nélküli kifizetés történt, az ennek megfelelő összeg visszafizetése alól a nyugdíjast nem mentesítheti.

(3) A jogalap nélkül felvett nyugellátás összegének visszafizetése tárgyában a (2) bekezdésben említett bizottság (albizottság) végérvényesen dönt. Ezt meghaladó térítés esetén a határozat kézbesítését követő naptól számított harminc napon belül a nyugdíjas keresettel fordulhat a bizottság (albizottság) székhelye szerint illetékes járásbírósághoz, Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz.

(4) A SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatóságának vezetője az (1) bekezdés alapján visszafizetendő nyugellátás és a térítés összegét méltányos esetben mérsékelheti, illetve elengedheti."

12. §

Az Rkny. a következő 63/A §-sal egészül ki:

"63/A. § (1) A nyugellátásból le kell vonni azt az összeget, amelynek visszafizetésére, illetve megfizetésére a nyugellátásban részesülőt jogalap nélküli felvétel miatt a 63. § alapján kötelezték. A levonás a folyósított nyugellátás 50 százalékáig terjedhet.

(2) A jogalap nélkül kifizetett nyugellátást a nyugdíjas halála esetén a hozzátartozót megillető nyugellátásból levonni nem lehet."

13. §

Az Rkny. 64. §-a helyében a következő rendelkezések lépnek:

"64. § Ha a nyugellátás jogtalan felvételét a munkáltató vagy az adatközlésre kötelezett más szerv mulasztása vagy a valóságnak meg nem felelő adat közlése idézte elő, a folyósító szerv az adatszolgáltatásra kötelezettet a jogalap nélkül kifizetett összeg megtérítésére határozattal kötelezi. A fizetésre kötelezett a határozat ellen, annak kézbesítését követő naptól számított tizenöt napon belül, felszólalással élhet a 48. § (1) bekezdésében említett bizottsághoz (albizottsághoz). A bizottság (albizottság) határozata ellen, annak kézbesítését követő naptól számított harminc napon belül, a fizetésre kötelezett keresettel fordulhat a bizottság (albizottság) székhelye szerint illetékes járásbírósághoz, Budapesten, a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz. A határidőn belül beadott keresetnek halasztó hatálya van."

14. §

Az Rkny. 72. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"72. § (1) Adók módjára kell behajtani

a) a Kny. 32. §-ában előírt járulékfizetési kötelezettség elmulasztásából keletkezett hátralékot,

b) az árvaellátás és a szülőtlen árvának járó ellátás közötti különbözetet [25. § (2) bekezdés],

c) a jogalap nélkül felvett nyugellátásnak, valamint a nyugdíjas által fizetendő térítésnek levonás útján be nem hajtható részét (63/A. §),

d) a 64. § szerint megállapított megtérítést,

e) a 65. § alkalmazásával kirótt rendbírságot,

f) a 67-68. § alapján megállapított megtérítést."

15. §

Az Rkny. 75. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"75. § (1) Az a munkáltató, aki öregségi vagy rokkantsági nyugdíjast, illetve kivételes nyugellátásban részesülő személyt munkaviszony keretében foglalkoztat vagy egyébként díjazás ellenében munka végzésével bíz meg, köteles az erre a célra rendszeresített nyilvántartólapot (nyugdíjas-nyilvántartólapot) naptári évenként kiállítani és erről a nyugellátást folyósító szervet értesíteni. Nyugdíjas-nyilvántartólap nélkül öregségi és rokkantsági nyugdíjast, illetve kivételes nyugellátásban részesülő személyt foglalkoztatni nem lehet.

(2) Ha a nyugdíjasról a naptári éven belül egynél több nyugdíjas-nyilvántartólapot állítottak ki, a nyugellátás folyósítását a második nyugdíjas-nyilvántartólap kiállításáról szóló értesítésnek a nyugellátást folyósító szervhez beérkezését követő legközelebbi esedékesség időpontjától szüneteltetni és erről a nyugdíjast értesíteni kell. A nyugellátást a nyugdíjas kérelmére abban az esetben lehet újból - legkorábban azonban a kérelem benyújtását megelőző harmadik hónap első napjától - folyósítani, ha igazolja, hogy folyósítást kizáró ok nem áll fenn.

(3) A nyugellátásban részesülő személy köteles a nyugellátást folyósító szervhez bejelenteni minden olyan tényt, vagy adatot - kivéve a nyugdíjas-nyilvántartólapon feljegyzett adatokat -amely a nyugellátásra jogosultságát vagy a nyugellátás folyósítását érinti."

16. §

Az Rkny. 76. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"76. § A 74. és a 75. §-ban előírt adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettség részletes szabályait, valamint a nyugdíjas-nyilvántartólap kiállítására, vezetésére és a nyugellátást folyósító szervhez megküldésére vonatkozó részletes szabályokat a SZOT a munkaügyi miniszterrel és a KIOSZ elnökével egyetértésben állapítja meg. A SZOT - a munkaügyi miniszterrel és a KIOSZ elnökével egyetértésben - meghatározott időpontra vonatkozólag általános bejelentési kötelezettséget, is előírhat."

17. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 1969. január 1-étől alkalmazni kell; az Rkny. 21. §-a (3) bekezdése utolsó sorának "és havi 3500 forintnál több" szövegrésze, 22. §-ának (2) bekezdése, 58., 59., 60. és 66. §-a 1969. január 1-étől, 77. §-a 1969. május 1-étől hatályát veszti.

Fock Jenő s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke