Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

20/1969. (V. 13.) Korm. rendelet

a kiskorúak állami gondozásáról és az állami gondozott kiskorúak örökbefogadásáról

1. §

(1) A kiskorú gondozása, nevelése, tartása, testi, értelmi és erkölcsi fejlődésének elősegítése, valamint személyi és vagyoni érdekeinek védelme a szülők kötelessége.

(2) Az olyan kiskorú érdekében, akinek gondozása, nevelése, tartása, testi, értelmi vagy erkölcsi fejlődése bármilyen oknál fogva nincs biztosítva, a gyámhatóság haladéktalanul intézkedik.

2. §

A gyámhatóság e feladatok ellátása során

a) védő- és óvóintézkedést tehet;

b) a kiskorú érdekében - külön jogszabályok által meghatározott esetekben - eljárást indíthat, illetőleg kezdeményezhet;

c) elrendelheti a kiskorú állami gondozásba vételét.

3. §

Az állami gondozás célja a kiskorú gondozásának, nevelésének és tartásának biztosítása, valamint testi, értelmi és erkölcsi fejlődésének irányítása, ha ez környezetében biztosítva nincs.

4. §

(1) Ha a kiskorú állami gondozásba vételének elrendelése indokoltnak mutatkozik, és elhelyezése érdekében azonnali intézkedés szükséges, a kiskorú a legközelebbi megyei (fővárosi) gyermek- és ifjúságvédő intézetbe ideiglenes hatállyal beutalható. A kiskorút bármelyik gyermek- és ifjúságvédő intézet igazgatója ideiglenes hatállyal az intézet kötelékébe felveheti.

(2) A kiskorú ideiglenes hatállyal történő beutalására jogosult a gyámhatóság, a bíróság, az ügyészség, a büntetésvégrehajtási intézet parancsnoksága vagy a rendőrség, illetőleg községekben a községi tanács végrehajtó bizottságának vezetője.

(3) Az ideiglenes hatállyal beutalt kiskorúnak a gyermek- és ifjúságvédő intézetbe való beszállításáról a beutaló szerv gondoskodik. A beszállításról, illetőleg az intézetbe való felvételről egyidejűleg értesíteni kell az illetékes gyámhatóságot.

5. §

A gyámhatóság az állami gondozásba vétel felől soron kívül határoz, és határozatát azonnal végrehajthatónak nyilvánítja.

6. §

(1) Ha jogszabály kivételt nem tesz, az állami gondozás költségeihez az köteles hozzájárulni, aki a családjogi szabályok értelmében a kiskorú tartására kötelezhető vagy erre külön kötelezettséget vállalt.

(2) A gyámhatóság gondozási díjat a szülőkkel, az örökbefogadó szülőkkel, a nagyszülőkkel vagy a nagykorú testvérrel, illetőleg az olyan személlyel szemben állapíthat meg, aki magát a tartásra közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban kötelezte, vagy akinek tartási kötelezettségét bírói ítélet (egyezség) állapította meg.

(3) Ha a tartásra egysorban kötelezett személyek mindegyike önállóan rendelkezik keresettel (jövedelemmel), a gyámhatóság őket keresetük (jövedelmük) arányában külön-külön kötelezi a gondozási díj fizetésére.

7. §

(1) A gyámhatóság az állami gondozott kiskorú gondozási díja címén olyan összeget állapít meg, amely általában megfelel a kötelezett személy egyhavi átlagjövedelme 20%-ának.

(2) A gondozási díj fizetésére kötelezett személlyel szemben megállapítható gondozási díj és egyéb tartásdíj a havi átlagjövedelem 50%-át nem haladhatja meg.

(3) Ha a gondozási díj fizetésére kötelezett személynek három vagy több gyermek tartásáról kell gondoskodnia, vagy értük gondozási, tartásdíjat fizetnie, az egy-egy gyermek után fizetendő gondozási díjat a havi átlagjövedelem 20%-ánál kisebb összegben kell megállapítani.

(4) Ha az állami gondozásba vett kiskorú megfelelő keresettel (jövedelemmel) rendelkezik, a gyámhatóság ezt a gondozási díj megállapításánál figyelembe veszi.

8. §

(1) Ha a bíróság a gondozási díj fizetésére kötelezettel szemben olyan összegben állapított meg gyermektartásdíjat, hogy az a keresetének (jövedelmének) igénybe vehető 50%-ából egyáltalán nem vagy csak részben fedezhető, a gyámhatóság pert indít annak megállapítása iránt, hogy a kötelezett milyen arányban köteles tartás-, illetőleg gondozási díjat fizetni.

(2) Ha a bíróság gyermektartás ügyében hozott határozatának meghozatala előtt arról szerez tudomást, hogy a felet állami gondozott kiskorú tartási kötelezettsége is terheli, megkeresi a gyámhatóságot az előző bekezdésben foglalt jogainak érvényesítése érdekében.

9. §

A gyámhatóság gondozási díjat a kiskorú állami gondozásba vételének jogerős elrendelésétől, ha pedig a kiskorút már ezt megelőzően vették fel a gyermek- és ifjúságvédő intézetbe, a felvételtől, visszamenőleg azonban legfeljebb hat hónapra állapíthat meg.

10. §

(1) A gondozási díjat megállapító határozatot azonnal végrehajthatónak kell nyilvánítani.

(2) A gondozási díjkövetelést a gyermektartásdíj-követelésekkel egysorban kell kielégíteni.

11. §

(1) A gyámhatóság a gondozási díjat megállapító határozatában a járandóságot (munkabért stb.) folyósító szervet megkeresi és foglalás hatályával felhívja, hogy a gondozási díjat a kötelezett járandóságából vonja le és az illetékes járási, városi, városi (fővárosi) kerületi tanács (a továbbiakban: járási tanács) költségvetési számlájára utalja át. A gyámhatóság határozata alapján a letiltást -az 57/1957. (IX. 6.) Korm. rendelet 19. §-ában meghatározott felelősség mellett - az érkezéstől számított 24 órán belül foganatosítani kell.

(2) A rendszeres járandósággal nem rendelkező, munkaviszonyban nem álló fizetésre kötelezettet a gyámhatóság felszólítja, hogy a gondozási díjat az illetékes járási tanács költségvetési számlájára fizesse be.

(3) A gyámhatóság által megállapított gondozási díj előírása, behajtása és a behajthatatlan gondozási díj törlése a végrehajtó bizottság feladata. A gondozási díj behajtására az adóbehajtásra vonatkozó szabályok az irányadók.

(4) A gondozási díjhátralék méltányosságból történő elengedésére, valamint fizetési halasztás vagy kedvezmény (részletfizetés) engedélyezésére a gyámhatóság jogosult.

12. §

(1) Megszűnik az állami gondozás, ha

a) a kiskorú tizennyolcadik életévét betölti vagy házasságot köt;

b) a gyámhatóság a kiskorú örökbefogadását engedélyezi;

c) a gyámhatóság az állami gondozás megszüntetését elrendeli.

(2) Amíg a tizennyolcadik életévet betöltött volt állami gondozott tanulmányainak folytatását a gyermek- és ifjúságvédő intézet biztosítja, a gondozási díj fizetésének kötelezettsége fennmarad.

13. §

A gyámhatóság az állami gondozást megszünteti, ha a gondozásba vétel okai már nem állnak fenn, és egyébként az állami gondozás megszüntetése nem ellentétes a kiskorú érdekeivel.

14. §

(1) A gyámhatóság az állami gondozott kiskorú örökbefogadását, ha az a kiskorú érdekében áll, elősegíti.

(2) Az állami gondozott kiskorú örökbefogadásához a szülők hozzájárulása nem szükséges. Az örökbefogadás engedélyezése előtt azonban a gyámhatóság a szülőket meghallgatja.

(3) Nem kell meghallgatni a szülőket, ha az örökbefogadás felől az állami gondozásba vétel alkalmával, vagy az örökbefogadást megelőzően már nyilatkoztak, feltéve, hogy nyilatkozatuk és a kérelem előterjesztése között egy évnél több idő nem telt el, vagy ismételt meghallgatásuk mellőzését kifejezetten kérték.

(4) Nem kell meghallgatni továbbá azokat a szülőket, akiknek a szülői felügyeletét megszüntették, akik cselekvőképtelenek vagy ismeretlen helyen távol vannak.

(5) Nem kell meghallgatni az intézeti gyámot, ha az örökbefogadás felől már nyilatkozott.

15. §

Az örökbefogadók nevét vagy egyéb adatait a kiskorú vérszerinti rokonaival az eljárás során és annak befejezése után sem szabad közölni, kivéve, ha az örökbefogadók a vérszerinti szülők tudtával és hozzájárulásával kérték az örökbefogadás engedélyezését.

16. §

(1) E rendelet 1969. évi október hó 1. napján lép hatályba, végrehajtásáról az érdekelt miniszterekkel (országos hatáskörű szervek vezetőivel) egyetértésben a művelődésügyi miniszter gondoskodik. Egyidejűleg a kiskorú gyermekek tartásának és nevelésének biztosításáról, valamint az állami gondozásba vétel feltételeiről szóló 51/1954. (VIII. 6.) MT rendelet hatályát veszti.

(2) Ezt a rendeletet a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

Fock Jenő s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke