Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/1969. (I. 21.) ÉVM rendelet

a területrendezési és az építési tervpályázatokról

A műszaki tervezés színvonalának emelése, illetőleg a kiemelkedő műszaki, esztétikai és gazdasági változatok megismerése, az optimális megoldás kialakítása és kiválasztása érdekében az alábbiakat rendelem.

1. §

(1) A rendelet hatálya a város- és községrendezéssel (a továbbiakban: területrendezési), az építmények műszaki és gazdasági tervezésével, valamint az építési szerkezetek és módok fejlesztésével (a továbbiakban: építési) kapcsolatos belföldi tervpályázatokra (a továbbiakban együtt: tervpályázat) terjed ki.

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a házi tervpályázatokra.

2. §

(1) Ha az anyagi fedezet költségvetésből, fejlesztési alapból vagy egyéb forrásból biztosított

a) területrendezési tervpályázatot az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, valamint a megyei (fővárosi), megyei jogú városi, járási, járási jogú városi és községi tanács végrehajtó bizottsága;

b) építési tervpályázatot állami vállalat, tröszt, egyesülés, közös vállalat, szövetkezet, szövetkezeti szervezet, szövetkezeti vállalat, társadalmi szervezet, ezek vállalata, költségvetési szerv, ezek területi szerve, valamint a vízgazdálkodási társulat;

c) építési típusterv-javaslattal kapcsolatos tervpályázatot az 1/1969. (I. 8.) ÉVM rendelet 3. §-ának (1)-(3) bekezdésében megjelölt szerv

írhat ki.

(2) Területrendezési vonatkozású építési tervpályázatot az (1) bekezdés a) pontjában megjelölt illetékes szervek egyikével közösen kell kiírni.

(3) Területrendezési tervpályázatot a részletes rendezési, valamint az olyan beépítési tervekkel kapcsolatban lehet kiírni, amelyek városszerkezeti, területfelhasználási és városépítészeti összefüggések, valamint a műemlékvédelmi szempontok érvényesítését igénylik.

(4) A regionális rendezéssel, valamint a településhálózat fejlesztéssel kapcsolatban területrendezési tervpályázatot kiírni nem szabad.

3. §

(1) A tervpályázat kiírásával kapcsolatos szándékot a lebonyolítás időpontjának lehetőség szerinti koordinálása céljából az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztériumnak be kell jelenteni.

(2) A kiíró szerv a tervpályázati kiírás, valamint a zárójelentés egy-egy példányát, továbbá a tervpályázatról készített kiadványt köteles az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztériumnak megküldeni.

4. §

A díjazott vagy megvásárolt terv a kiíró tulajdonába kerül és az abban foglalt megoldásokért a pályázó - a feltalálói, illetve a szerzői jogokat kivéve - egyéb igénnyel nem léphet fel.

5. §

(1) A tervpályázat rendjének, szakszerűségének, valamint tisztaságának biztosítása a pályázatban közreműködő valamennyi szervnek és személynek kötelessége.

(2) A tervpályázatok felügyelete és a bíráló bizottságok működése elleni panasz elbírálása az építésügyi és városfejlesztési miniszter hatáskörébe tartozik.

(3) A tervpályázat rendje és tisztasága ellen vétő személyt (személyeket) az építésügyi és városfejlesztési miniszter - az érdekelt miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) vélemény nyilvánítása után - a tervpályázaton (tervpályázatokon) való részvételtől és közreműködéstől meghatározott időre vagy végleg eltilthatja. Az eltiltást az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell lenni.

6. §

(1) A tervpályázat lebonyolításának részletes szabályait a rendelet mellékletében foglaltak szerint állapítom meg.

(2) A rendelet mellékletének 2., 3.1, 3.2, 3.5, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.10, 6.1, 6.2, 6.5, 8.1, 8.2 pontjában foglaltak alkalmazása kötelező, többi pontja irányelvül szolgál.

7. §

A rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Szabó János s. k.,

az építésügyi és városfejlesztési miniszter első helyettese

Melléklet a 3/1969. (I. 21.) ÉVM rendelethez

A tervpályázat lebonyolításának részletes szabályai

1. A tervpályázat jellege

1.1 A tervpályázat jellegét és az azon való részvétel feltételeit a kiíró határozza meg.

1.2 A tervpályázat nyilvános vagy zártkörű (meghívásos), titkos vagy névaláírásos lehet.

1.3 A tervpályázatot általában nyilvánosan célszerű kiírni. A nyilvános tervpályázatot titkosan (a pályázó nevének zárt borítékban való feltüntetésével) ajánlatos lebonyolítani.

1.4 Zártkörű tervpályázatot akkor ajánlatos kiírni, ha a pályázat jellege, valamint témájának szavatolt megoldására irányuló igény a résztvevő személyek, illetve szervek címszerinti megválasztását indokolja. A zártkörű pályázaton részt vevők nevét valamennyi pályázóval közölni kell.

1.5 A tervezési feladat nagyságrendjétől függően a tervpályázat két ütemben is lebonyolítható. Ilyen esetben a második - zártkörű -ütem részt vevői közé célszerű az első ütem eredményes pályaműveinek szerzőit is meghívni.

1.6 A kiíró szerv a tervpályázat lebonyolításával

- a szakmailag illetékes társadalmi szervet (Magyar Urbanisztikai Társaság, Magyar Építőművészek Szövetsége, MTESZ Építőipari Tudományos Egyesület), illetőleg

- az építés- és területrendezési tervezést főtevékenységként végző tervező szervet

is megbízhatja.

2. Részvételi jogosultság

2.1 A tervpályázaton - a 2.2, 2.3 és 2.4 pontban megjelöltek kivételével - minden belföldi természetes vagy jogi személy saját szellemi munkájával részt vehet, feltéve, hogy a tervpályázati kiírás feltételeit magára nézve kötelezőnek elismeri.

2.2 Nem vehet részt a tervpályázaton az a természetes személy

- aki a tervpályázat kiírásában és lebonyolításában részt vesz;

- aki a bíráló bizottság tagjának, vagy póttagjának közeli hozzátartozója (1960. évi 11. számú tvr. 2. §-a);

- akit az építésügyi és városfejlesztési miniszter a tervpályázaton való részvételtől eltiltott.

2.3 Nem vehet részt a tervpályázaton külföldi természetes és jogi személy, kivéve azt a természetes személyt, aki államközi megállapodás alapján legalább 6 hónapja Magyarországon tartózkodik és az esetleges pályadíj vagy megvétel öszszegét Magyarországon használja fel.

2.4 Az, akivel szemben kizáró ok áll fenn, más pályaművének elkészítésében sem vehet részt.

3. Bíráló Bizottság

3.1 A tervpályázat kiírását megelőzően bíráló bizottságot kell alakítani. A bíráló bizottság tagjainak száma az elnökkel együtt 7-15 fő lehet.

3.2 A bíráló bizottságban

a) területrendezési tervpályázat esetében

- a kiíró szerv (szervek),

- az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium,

- az illetékes helyi és megyei tanács, ha a kiírásban nem vesz részt,

- a szakmailag illetékes társadalmi szervek;

b) építési (építési típus) tervpályázat esetében

- a kiíró szerv,

- az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium,

- az építményfajta funkciója szerint illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv), valamint

- a szakmailag illetékes társadalmi szervek részére megfelelő képviseletet kell biztosítani. Műemlékekkel vagy műemléki környezettel kapcsolatos tervpályázat bíráló bizottságában az illetékes műemléki hatóság részvételét is biztosítani kell.

3.3 A tervpályázat tárgyától függően a bíráló bizottságban való közreműködés szempontjából illetékes társadalmi szervek

- a Magyar Építőművészek Szövetsége

- az Építőipari Tudományos Egyesület

- a Magyar Urbanisztikai Társaság, valamint

- a MTESZ más tagegyesületei.

3.4 A társadalmi szervek képviseletük biztosítása céljából - a kiíró szerv felkérésére - több személyt javasolhatnak. A bíráló bizottság tagjait és póttagjait a kiíró szerv a jelöltek közül választja ki.

3.5 A tervpályázatok bíráló bizottságának öszszetételét úgy kell megválasztani, hogy a tagok többsége a tervpályázat tárgya vonatkozásában a területrendezési és az építéstervezési jogosultságról szóló jogszabályokban előírt szakmai követelményeknek megfeleljen.

3.6 A bíráló bizottság zavartalan működésének biztosítása érdekében megfelelő számú póttagot is célszerű felkérni. A bíráló bizottság tagjait - akadályoztatásuk esetén - a póttagok helyettesítik.

3.7 A bíráló bizottság a tervpályázatok megfelelő előkészítése és lebonyolítása érdekében -szükség szerint - szakértőket is igénybe vehet. A szakértők a bíráló bizottság munkájában szavazati jog nélkül vesznek részt.

3.8 A bíráló bizottság elnökét és tagjait a kiíró szerv, szakértőit pedig a bíráló bizottság elnöke kéri fel és bízza meg.

3.9 A bíráló bizottság tagjait tiszteletdíjban, szakértőit szakértői díjban a tervpályázat előkészítésében és lebonyolításában részt vevőket a hivatalos időn túl végzett munkájukért arányos díjazásban kell részesíteni.

3.10 A tiszteletdíj, a szakértői díj, valamint az egyéb díjazás összegét a bíráló bizottság elnökének javaslata alapján a kiíró szerv vezetője állapítja meg.

4. A tervpályázat kiírása és meghirdetése

4.1 A tervpályázat kiírását a bíráló bizottság közreműködésével kell elkészíteni, azt a bizottságnak jóvá kell hagynia.

4.2 A tervpályázati kiírásnak tartalmaznia kell a tervpályázat feltételeit, a tervezési programot és mindazokat az adatokat, amelyek a tervezési feladat megértéséhez és helyes megoldásához szükségesek. A tervpályázati kiírás

- tervpályázati hirdetményből,

- részletes programból és

- mellékletekből áll.

4.3 A nyilvános tervpályázat hirdetményét a kiíró szervnek legalább egy országos és egy helyi megyei napilapban, valamint az Építésügyi Értesítőben kivonatosan közzé kell tennie.

4.4 A tervpályázati hirdetménynek tartalmaznia kell

- tervpályázatot kiíró szerv megnevezését, címét,

- tervpályázat célját és jellegét,

- tervpályázati kiírás beszerzésének helyét, költségét és határidejét,

- pályaművek benyújtásának helyét, módját és határidejét,

- tervpályázatra vonatkozó kérdések feltevésének, valamint a válaszok megadásának módját és határidejét,

- pályaművek díjazására és megvételére szánt összeget, ezen belül a legnagyobb díj és a legkisebb megvétel összegét,

- a bíráló bizottságban részt vevők és az általuk képviselt szerv nevét,

- kiírásnak és mellékleteinek részletes felsorolását,

- beadandó munkarészek megnevezését, léptékét és alaki előírásait,

- tervpályázat eredménye ismertetésének helyét, módját és határidejét,

- pályaművek visszaadásának határidejét és helyét.

4.5 A részletes program a

- tervezési feladat részletes leírását (a tervpályázat szempontjából szükséges adatokat, alkalmazandó irányelveket és normatívákat stb.),

- tervezési területnek a területrendezési pályázat kidolgozása szempontjából lényeges adatait (várostörténet, szerkezet, területfelhasználás, műemléki védettség, közlekedés, közintézményellátottság stb.),

- tervpályázat kidolgozásához felhasználható - ki nem adott és megtekinthető - anyagok megtekintésének helyét, időtartamát és módját;

- tervpályázat elbírálásának fontosabb szempontjait

tartalmazza.

4.6 A melléklet a

- tervezési terület nyílt minősítésű alaptérképét,

- tervezési terület megismeréséhez és a pályamű elkészítéséhez szükséges nyílt minősítésű térképeket, vizsgálatokat, vázrajzokat, fényképeket stb.

tartalmazza.

4.7 A tervpályázat benyújtásának határidejét a feladat bonyolultságának figyelembevételével úgy kell megállapítani, hogy a pályaművek megfelelő elkészítésére elegendő idő (legkevesebb 3 hónap) álljon rendelkezésre.

4.8 A kiírást átvevő személyek nevét és lakcímét jegyzékbe kell foglalni.

4.9 A kiíró szerv a pályaművek kidolgozásának időtartamát - indokolt esetben - meghosszabbíthatja. A pályaművek beadásának új határidejéről szóló közleményt - az eredeti határidő lejárta előtt legalább 30 nappal - a 4.3 pontban foglaltak szerint közzé kell tenni és erről közvetlenül tájékoztatni kell a kiírást átvevő személyeket.

4.10 A tervpályázattal kapcsolatos kérdések feltevésének határidejét úgy kell megállapítani, hogy a válaszokat valamennyi pályázó legkésőbb a pályamű kidolgozására biztosított idő egyharmad részének eltelte előtt megkaphassa.

5. A pályaművek elbírálása

5.1 Titkos tervpályázatot csak posta útján lehet benyújtani.

5.2 A pályaművek átvételéről a szükséges adatok (átvételi sorszám és időpont, a pályamű külső borítékján található postabélyegző kelte és a postai feladóvevény száma) figyelembevételével, az azonosítás lehetőségének biztosításával, folyamatos nyilvántartást kell vezetni.

5.3 A határidőben benyújtott pályaműveket a bíráló bizottság jelenlétében kell felbontani és a pályaművek valamennyi munkarészét bírálati sorszámmal kell ellátni.

A bontásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek a

- pályaművek bírálati sorszámát,

- munkarészek megnevezését és darabszámát kell tartalmaznia.

Titkos tervpályázat esetén a bontási jegyzőkönyvnek tartozéka az azonosítást biztosító átvételi jegyzőkönyv is.

5.4 Azt a pályaművet, amely - titkos tervpályázat esetén - a titkosságot sérti, továbbá nyilvánvalóan más által alkotott mű átvételének bizonyul, a pályázatból ki kell zárni.

5.5 A benyújtott pályaművek elbírálása, a pályadíjak odaítélése, illetőleg a pályaművek közül megveendők kiválasztása a bíráló bizottság feladata.

5.6 Az elbírálás szempontjai a kiírásban és a pályázók kérdéseire adott válaszokban meghatározott érdemi és alaki követelményektől nem térhetnek el.

5.7 A bíráló bizottság az általa szakszerűtlennek, vagy megvalósíthatatlannak ítélt pályaműveket - erre vonatkozó véleményének rövid indokolásán túlmenően - nem köteles részletes bírálatban részesíteni.

5.8 A bíráló bizottság üléseiről jegyzőkönyvet köteles vezetni, amelyben az ülés tartalmának lényegét és az érdemi határozatokat kell rögzíteni.

5.9 A bíráló bizottság határozatképességéhez a szavazásra jogosult tagok kétharmadának jelenléte szükséges. A bíráló bizottság véleményeltérés esetében szótöbbséggel dönt. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

5.10 A bíráló bizottság tevékenysége titkos, döntése végleges.

6. A tervpályázat lezárása és eredményének ismertetése

6.1 A tervpályázat lebonyolításáról és értékeléséről, valamint a díjak és megvételek odaítéléséről a bíráló bizottságnak zárójelentést kell készítenie.

6.2 A bíráló bizottság zárójelentésének tartalmaznia kell

- a tervpályázat megnevezését és célját,

- a lebonyolítás rövid ismertetését, ennek keretében a beérkezett pályaművek számát és állapotát stb.,

- a pályaművek értékelésének szempontjait,

- a tervpályázat eredményének összefoglaló értékelését,

- a tervpályázat hasznosításának módját és lehetőségeit,

- az egyes pályaművekről kialakított részletes bíráló bizottsági véleményt,

- a díjak és megvételek elosztását, valamint ennek rövid indokolását.

6.3 Titkos tervpályázat esetén a díjazott, vagy megvásárolt pályaművek szerzőinek neve csak a zárójelentés aláírása után fedhető fel. Ezt követően a zárójelentést a pályaművek szerzőinek nevével ki kell egészíteni.

6.4 A kiírást átvevők részére a zárójelentés egy-egy példányát az eredményhirdetést követő 30 napon belül meg kell küldeni.

6.5 A tervpályázat eredményét a kiíró szerv az Építésügyi Értesítőben közzé kell tegye.

6.6 A tervpályázat eredményét célszerű a szakmailag illetékes társadalmi szerv rendezésében nyilvánosan is ismertetni.

6.7 A pályadíjban, megvételben nem részesített pályaművek szerzőinek nevét nyilvánosságra hozni nem szabad és a pályaműveket szerzőiknek -kérésükre - legkésőbb a tervpályázat eredményének ismertetését követő 30 napon belül hiánytalanul vissza kell adni.

7. Díjazás és megvétel

A kiíró szerv köteles gondoskodni arról, hogy a bíráló bizottság döntése szerinti pályadíjak és megvételek - a kiírásban megállapított időpontig - kifizetésre kerüljenek.

8. A tervpályázat eredményének hasznosítása

Anyagi felelősség

8.1 A díjazott és megvett pályaművek hasznosításáról - az összefoglaló értékelés alapján - a kiíró szerv köteles gondoskodni.

8.2 A tervpályázatok kiírásával és lebonyolításával kapcsolatos anyagi felelősséget a kiíró viseli.

9. A tervpályázatok anyagi fedezete

9.1 Több szerv által közösen finanszírozott tervpályázat esetében a kiírásban érdekelt szerveknek a tervpályázat szervezője részére az előirányzott pénzügyi fedezetet előzetesen rendelkezésére kell bocsátaniok.

9.2 A tervpályázat szervezőjének a zárójelentés jóváhagyása után esetleg fennmaradó költségkeret-maradványt a tervpályázatot finanszírozó szervek részére - arányosan - vissza kell fizetnie.

9.3 A tervpályázatok költségkerete felosztásának arányai

9.4 A bíráló bizottság elnökének és a bizottsági munka jelentős részét végző tagjainak tiszteletdíja a legkisebb megvétel összegének 40%-ánál, illetve 3000 Ft-nál kevesebb lehetőleg ne legyen.

Tartalomjegyzék