1971. évi 17. törvényerejű rendelet
a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Holland Királyság Kormánya között a nemzetközi közúti fuvarozás tárgyában Budapesten, az 1970. évi július 31. napján aláírt Egyezmény kihirdetéséről
(A megerősítésről szóló jegyzékváltás Budapesten, az 1971. évi április hó 14. napján megtörtént.)
1. § A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Holland Királyság Kormánya között a nemzetközi közúti fuvarozás tárgyában Budapesten, az 1970. évi július hó 31. napján aláírt Egyezményt e törvényerejű rendelettel kihirdeti.
2. § Az 1. §-ban említett Egyezmény hivatalos magvar fordítása a következő:
"EGYEZMÉNY
a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Holland Királyság Kormánya között a nemzetközi közúti fuvarozásról
A Magyar Népköztársaság Kormánya és a Holland Királyság Kormánya attól a szándéktól vezetve, hogy az országaikban nyilvántartott kereskedelmi közúti járművekkel a két ország között és azok területén át végzett személy- és árufuvarozást szabályozza, valamint megkönnyítse,
a következőkben állapodott meg:
I.
Személyfuvarozás
1. cikk
Minden, a két ország között és azok területén át autóbusszal végzett személyfuvarozás - az 5. cikkben felsoroltak kivételével - engedélyezési eljárás alá esik.
2. cikk
1. A két ország között vagy azok területén áthaladó menetrendszerű autóbuszvonalakat a Szerződő Felek illetékes hatóságai közös egyetértésben engedélyezik.
2. A Szerződő Felek illetékes hatóságai az engedélyt a fuvarozásnak területükön áthaladó szakaszára - azoknak az eseteknek a kivételével, amikor a Szerződő Felek illetékes hatóságai eltérőleg határoznak - viszonosság alapján adják ki.
3. A Szerződő Felek illetékes hatóságai közös tanácskozások útján állapítják meg azokat a feltételeket, amelyek mellett az engedélyeket kiadják; nevezetesen döntenek az engedély érvényességi időtartamáról és arról, hogy miként hagyják jóvá a járatsűrűséget, a menetrendet és az alkalmazásra kerülő díjszabást.
4. Az engedélyek iránti kérelmekhez a szükséges adatokat (szándékolt útvonal, menetrend és díjszabás, éves üzemeltetési terv, a forgalom megkezdésére tervbe vett időpont) csatolni kell. A Szerződő Felek illetékes hatóságai ezen felül más, hasznosnak tartott felvilágosítást is kérhetnek.
3. cikk
1. A 2. cikk 4. bekezdésében említett engedélyek iránti kérelmeket annak az országnak az illetékes hatóságához kell benyújtani, amelyikben a kérelmezőnek a székhelye van.
2. A Szerződő Felek illetékes hatóságai az engedély kérelmeket a szükséges adatokkal együtt megküldik a másik Szerződő Fél illetékes hatóságának.
4. cikk
A nem menetrendszerű, de engedélyezési kötelezettség alá eső fuvarozásokra vonatkozó kérelmeket közvetlenül a másik Szerződő Fél illetékes hatóságához kell benyújtani.
5. cikk
Az autóbusszal végzett, nem menetrendszerű személyfuvarozás nem esik engedélyezési eljárás alá abban az esetben, ha ugyanazokat a személyeket, ugyanazzal a járművel fuvarozzák:
a) olyan körutazás keretében, amelynek kezdő-és végpontja a járművet nyilvántartó ország területén, vagy harmadik országban van;
b) olyan utazás keretében, amelynek kiinduló pontja a járművet nyilvántartó ország, vagy harmadik ország területén és amelynek végpontja a másik Szerződő Fél területén vagy harmadik ország területén van, azzal a feltétellel, hogy a jármű
- kivéve, ha különleges engedéllyel rendelkezik
- üresen tér vissza a nyilvántartó országba.
II.
Árufuvarozás
6. cikk
1. A két ország között, vagy azok területén át végzett árufuvarozáshoz - a 7. cikkben felsorolt esetek kivételével - a másik Szerződő Fél illetékes hatóságának engedélye szükséges.
2. Az engedélyeket a Szerződő Felek illetékes hatóságai által évenként közösen megállapított kontingens keretében, a Szerződő Felek illetékes hatóságai nevében, a járművet nyilvántartó ország illetékes hatósága adja ki.
3. Az engedély mintáját a Szerződő Felek illetékes hatóságai közösen állapítják meg.
7. cikk
Nem esik engedélyezési kötelezettség alá:
a) holttestek fuvarozása;
b) költözködési ingóságoknak e célra különlegesen felszerelt járművekkel végzett fuvarozása;
c) vásári, kiállítási vagy bemutatási célokat szolgáló áruk fuvarozása;
d) versenylovak, versenyjárművek és más, sportesemények céljait szolgáló felszerelések fuvarozása;
e) színházi díszletek és kellékek fuvarozása;
f) hangszerek és rádió-felvételek, vagy film-, illetve televízió-felvételek céljait szolgáló tárgyak;
g) olyan gépjárművekkel végzett árufuvarozások, amelyek raksúlya - pótkocsival együtt -nem haladja meg az 1000 kg-ot;
h) áruknak repülőtérre és repülőtérről végzett nem menetrendszerű fuvarozása forgalomelterelés esetén;
i) személyszállításra szolgáló járművekhez kapcsolt pótkocsival végzett poggyászfuvarozás és bármilyen járművek repülőtérre és repülőtérről végzett poggyászfuvarozás;
j) megsérült járművek fuvarozása;
k) méhek és halivadékok fuvarozása.
A c)-f) pontokban felsorolt áruk fuvarozása azonban csak akkor mentesül az engedélyezési eljárás alól, ha a tárgyakat vagy állatokat időlegesen hozzák be.
8. cikk
A fuvardíj, vagy más ellenszolgáltatás ellenében végzett árufuvarozásoknál nemzetközi fuvarlevelet kell használni.
III.
Általános rendelkezések
9. cikk
A Szerződő Felek illetékes hatóságai a jelen Egyezmény szerinti személy- és árufuvarozási engedélyeket csak olyan fuvarozóknak adják ki, akik országuk belső jogszabályai szerint nemzetközi közúti fuvarozások végzésére jogosultak.
10. cikk
A másik Szerződő Fél területén levő két hely közötti személy- és árufuvarozás tilos, kivéve, ha erre a másik Szerződő Fél illetékes hatósága külön engedélyt adott.
11. cikk
A Szerződő Felek illetékes hatóságai közös tárgyalás útján határozzák meg a szükséges okmányok és statisztikai adatok cseréjének részleteit.
12. cikk
Ha ennek az Egyezménynek a rendelkezéseit valamelyik Szerződő Fél területén megsértik, a járművet nyilvántartó ország illetékes hatóságai kötelesek a nemzeti jogszabályaikban lefektetett intézkedéseket megtenni.
13. cikk
A jelen Egyezmény rendelkezéseiből eredő kötelezettségeken alapuló fizetéseket a két ország között a fizetés időpontjában érvényben levő fizetési egyezménynek megfelelően kell teljesíteni.
14. cikk
Azok a járművek, amelyek a másik Szerződő Fél területén jelen Egyezmény 2., 5., 6. és 7. cikkeinek megfelelően személy- és árufuvarozásokat végeznek, mentesek minden a jármű birtoklását, vagy közlekedését terhelő adó és díj alól, valamint minden az e területen végzett fuvarozási tevékenységet terhelő különleges adó alól. Az említett fuvarozások végzésére szóló engedélyek kibocsátása szintén mentes minden kincstári díj és illeték alól.
15. cikk
A közúti járművek rendes tartályaiban levő üzemanyag mentesül a vámok és minden adó, valamint illeték alól.
16. cikk
A Szerződő Felek értesítik egymást, hogy a jelen Egyezmény alkalmazásával kapcsolatos kérdések rendezésére mely hatóságok illetékesek.
17. cikk
A Szerződő Felek illetékes hatóságai tárgyalások és véleménycserék útján foglalkoznak mindazokkal a kérdésekkel, amelyek a jelen Egyezmény értelmezésével és alkalmazásával kapcsolatban felmerülhetnek.
18. cikk
A jelen Egyezmény alkalmazásából származó kérdések megoldására bármely Szerződő Fél kívánságára a Szerződő Felek illetékes hatóságainak képviselőiből álló Vegyesbizottságot kell alakítani.
19. cikk
Azokra az esetekre, amelyekre jelen Egyezmény eltérő szabályokat nem állapít meg, a Szerződő Felek nemzeti jogszabályai érvényesek.
20. cikk
1. Ez az Egyezmény azon a napon lép hatályba, amikor a Szerződő Felek értesítették egymást, hogy alkotmányjogi követelményeiknek eleget tettek.
2. A Holland Királyság tekintetében ez az Egyezmény csak a Királyság európai területére érvényes.
3. Ez az Egyezmény a hatálybalépésének időpontját követő egy évig marad érvényben és hatálya évről évre hallgatólagosan meghosszabbodik, ha csak azt a Szerződő Felek valamelyike a lejárat előtt 6 hónappal fel nem mondja.
Melynek tanúságául az erre kellően felhatalmazott alulírottak ezt az Egyezményt aláírták.
Készült két példányban Budapesten, 1970. évi július hó 31. napján, angol nyelven.
A Magyar Népköztársaság Kormánya nevében:
Kiss Dezső s. k.
A Holland Királyság Kormánya nevében:
G. J. Dissevelt s. k."
3. § (1) Ez a törvényerejű rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban az 1971. évi április hó 14. napjától kezdődően kell alkalmazni.
(2)[1] A törvényerejű rendelet végrehajtásáról a közlekedésért felelős miniszter gondoskodik.
Losonczi Pál s. k.,
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke
Cseterki Lajos s. k.,
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 2006. évi CIX. törvény 161. § (2) bekezdése i) pontja. Hatályos 2007.01.01.