Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

15/1972. (IX. 30.) ÉVM rendelet

az ipari, az építőipari és a raktár-beruházások szabályozott telephelyforgalmának rendszeréről

A szabályozott telephelyforgalom rendszerének kialakítása érdekében a Minisztertanács felhatalmazása alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, továbbá a 9. § tekintetében a pénzügyminiszterrel és az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

(1) A szabályozott telephelyforgalom az állami, vállalati, továbbá szövetkezeti új, illetőleg nem kapun belüli bővítést célzó ipari és építőipari, valamint raktár-beruházások (a továbbiakban együtt: ipari beruházások) telepítési helyének (város, község, körzet; a továbbiakban: telephely) kiválasztásával kapcsolatos igények (kereslet) és az igények kielégítésére alkalmas ajánlatok (kínálat) közötti szervezett kapcsolat megteremtése.

(2) A szabályozott telephelyforgalom célja, hogy

a) elősegítse a népgazdaság területfejlesztési politikájának érvényesítését, a termelőerők ésszerű területi elhelyezését, s megakadályozza a népgazdasági érdekeknek meg nem felelő ipari telepítéseket,

b) lehetővé tegye a keresletre és kínálatra vonatkozó információk szervezett áramlását és folyamatos központi megfigyelését,

c) biztosítsa a szabályozók tudatos alkalmazásával a kereslet és a kínálat gazdasági érdekeken alapuló találkozását, továbbá

d) elősegítse a tanácsok aktív területgazdálkodási tevékenységét, tervszerűen összehangolt és előkészített ipari területek kialakítását.

2. §

(1) Az ipari beruházások telephelyét - a (3) és a (4) bekezdésben említett esetek kivételével - az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium irányítása alatt a Városépítési Tudományos és Tervező Intézetben működő Országos Telephelyforgalmi Központ (a továbbiakban: Központ) közreműködésével kell kiválasztani.

(2) A Központ közreműködését akkor is igénybe kell venni, ha a beruházó az ipari beruházás elhelyezéséhez szükséges terület feletti rendelkezési (tulajdon-, kezelői, használati) jogot korábban megszerezte ugyan, de ettől már legalább három év eltelt és a beruházási program jóváhagyására, illetőleg az engedély-okirat, ennek hiányában pedig az építési engedély kiadására e rendelet hatályba lépéséig nem került sor.

(3) Nem kell a Központ közreműködését igénybe venni

a) a Minisztertanács döntési jogkörébe tartozó ipari beruházások (pl. egyedi nagyberuházások),

b) a fejlesztési kölcsönös ipari beruházások,

c) a mezőgazdasági nagyüzem (mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezet, mezőgazdasági szakszövetkezet, állami gazdaság) által a tulajdonában (kezelésében) levő területen megvalósítani tervezett - az alaptevékenységével kapcsolatos -ipari beruházások,

d) a lakosság helyi, napi ellátási szükségleteinek (tej, kenyér stb.) kielégítését szolgáló feldolgozó, illetőleg előállító ipari beruházások,

e) a lakosság javítási és szolgáltatási igényeit közvetlenül kielégítő ipari beruházások,

f) a lakosság egészségügyi ellátásával kapcsolatos javítási igényeket szolgáló ipari beruházások,

g) a bányászati kitermelő tevékenységet közvetlenül szolgáló ipari beruházások,

h) a kapun belüli bővítést célzó ipari beruházások,

i) a fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek ipari beruházásai,

j) a tanácsi költségvetési üzemek ipari beruházásai,

k) a raktárgazdálkodás alól kivett raktárak [15/1970. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés], valamint

l) a nyomvonal jellegű ipari beruházások telephelyének kiválasztásához.

(4) Nem kell a Központ közreműködését igénybe venni az olyan ipari beruházások telephelyének kiválasztásához sem, amelyekre e rendelet hatálybalépése előtt a beruházási programot jóváhagyták, illetőleg az engedély-okiratot kiadták, ennek hiányában pedig a beruházás elhelyezéséhez szükséges terület használatának feltételeire vonatkozó megállapodást megkötötték.

(5) Ha valamely ipari beruházás telephelyének kiválasztása során a 8. § (1) bekezdésében emiitett eljárásokban vita merül fel, hogy a Központ közreműködését igénybe kell-e venni, a beruházónak be kell szereznie az építésügyi és városfejlesztési miniszter állásfoglalását.

3. §

(1) A területfejlesztési célkitűzéseknek megfelelő telephelykiválasztás elősegítése érdekében az ipari beruházást megvalósítani szándékozó állami költségvetési szerv, állami vállalat és egyéb állami gazdálkodó szerv, társadalmi szervezet, illetőleg szövetkezet, szövetkezeti vállalat és egyéb szövetkezeti szerv (a továbbiakban együtt: beruházó) köteles a telephely-igényét a Központnak bejelenteni.

(2) A bejelentést az e célra rendszeresített adatlap szerint kell megtenni. Ennek során a beruházónak az adatlapon nem szereplő, de a telephelyjavaslat kidolgozása szempontjából jelentős, általa ismert adatokról is tájékoztatnia kell a Központot. A beruházó emellett az általa kedvezőnek tartott telephelyre (telephelyekre) is javaslatot tehet.

(3) A Központ köteles a beruházó telephely-javaslatát érdemben megvizsgálni, s a beruházó által megadott adatok alapján az ipari beruházás telepítésére három javaslatot készíteni. Ennek során részletes számításokat kell közölnie az egyes telephely-javaslatok gazdasági előnyeiről és hátrányairól. Ha a Központ telephely-javaslata a beruházó javaslatától eltér, az eltérést indokolnia kell.

(4) A Központnak a telephely-javaslatok elkészítése során figyelembe kell vennie a területfejlesztési irányelveket, a középtávú népgazdasági terv területfejlesztési célkitűzéseit, a területrendezési terveket, továbbá az ipari beruházás telepítésére számításba vett megyei (fővárosi) tanácsok végrehajtó bizottságának az ipari beruházás fogadására vonatkozó - a Központ által a végrehajtó bizottság építésügyi és tervezési feladatot ellátó szakigazgatási szerve útján beszerzett - állásfoglalását is.

(5) Ha a beruházó a Központ egyik telephely-javaslatát sem tartja megfelelőnek, észrevételei közlésével újabb telephely-javaslatok kidolgozását rendelheti meg. A Központ a megrendelést csak akkor teljesítheti, ha az ipari beruházás telepítésére népgazdasági szempontból azonos vagy hasonló értékű további telephelyek vehetők számításba.

(6) A Központ a telephely-javaslatokat az e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül beérkező kérelmekre legkésőbb 90 napon, a később beérkező kérelmekre pedig legkésőbb 60 napon belül köteles megadni. E határidőket a beruházó által kidolgozott adatok beérkezésének időpontjától, a hiányosan beadott telephely-igények esetében pedig a hiánypótlástól kell számítani.

4. §

(1) Az ipari beruházások területi koordinációjának elősegítése érdekében a Központ a telephelyjavaslatok kidolgozása során köteles vizsgálni a különböző beruházók által azonos időszakban benyújtott telephely-igények egy telephelyen történő kielégítésével járó területfelhasználási és gazdasági előnyöket is.

(2) Ha több ipari beruházásnak egy telephelyen történő megvalósítása indokolt, vagy olyan ipari beruházás telepítésére kerül sor, amelynek megvalósítása az érintett város (község) fejlesztésére jelentős hatással van, a Központ - a kölcsönös előnyök biztosítása és a közös érdekeltség megteremtése érdekében - a beruházók és az ipari beruházás telepítésére számításba vehető tanácsi szervek között közvetlen tárgyalásokat kezdeményezhet.

(3) Ha az ipari beruházás telepítésére több megye (főváros) is számításba vehető, a Központ a beruházás elhelyezésére az érdekelt megyei (fővárosi) tanácsok végrehajtó bizottságait az ipari beruházások fogadására vonatkozó részletes ajánlat megtételére kérheti fel. Ilyen esetben a beruházónak és az érintett megyei (fővárosi) tanácsok végrehajtó bizottsága képviselőinek közvetlen tárgyalását a Központ kezdeményezi és szervezi.

5. §

(1) Ha a beruházó a Központ telephely-javaslatától eltérően más városba (községbe) kívánja az ipari beruházást telepíteni, ehhez - indokai megjelölésével - az építésügyi és városfejlesztési miniszter hozzájárulását kell kérnie.

(2) Az építésügyi és városfejlesztési miniszter a kérelem ügyében - az ipari beruházás jellege szerint illetékes ágazati miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) és az Országos Tervhivatal elnöke véleményének figyelembevételével -dönt.

6. §

(1) A Központ a kiadott telephely-javaslatról, illetőleg az építésügyi és városfejlesztési miniszter az 5. §-ban említett döntéséről - egy-egy példány megküldésével - a beruházón kívül értesíti a telephely szerint illetékes megyei (fővárosi), továbbá városi (községi) tanács végrehajtó bizottságát, valamint - az építésügyi és városfejlesztési miniszter döntése esetében - az ipari beruházás jellege szerint illetékes ágazati minisztert (országos hatáskörű szerv vezetőjét) és az Országos Tervhivatal elnökét.

(2) A beruházó köteles a telephely-javaslatot, illetőleg az építésügyi és városfejlesztési miniszter döntését a beruházási programhoz (az engedélyokirathoz), a beruházás elhelyezéséhez szükséges terület használatának feltételeire vonatkozó megállapodáshoz, a területfelhasználási - a 2. § (2) bekezdésében említett esetben az építési - engedély iránti kérelemhez, továbbá az ipari beruházással kapcsolatos hitelkérelemhez csatolni.

7. §

(1) A kiadott telephely-javaslat két évig érvényes. Ha a beruházó ezen idő alatt - bármilyen okból - nem tud az ipari beruházás elhelyezéséhez szükséges terület használatának feltételeire vonatkozó megállapodást kötni, illetőleg területfelhasználási engedélyt szerezni, a Központtól újabb telephely-javaslatot kell kérnie.

(2) Ha az ipari beruházás megvalósítására nem kerül sor, a beruházó köteles ezt a körülményt a Központtal - az arra vonatkozó döntést követő 15 napon belül - közölni.

8. §

(1) A rendelet hatálya alá tartozó ipari beruházás esetében a beruházási programot jóváhagyni, illetőleg az engedély-okiratot kiadni, a beruházás elhelyezéséhez szükséges terület használatának feltételeire vonatkozó megállapodást kötni és területfelhasználási - a 2. § (2) bekezdésében említett esetben építési - engedélyt kiadni csak olyan város (község) tekintetében szabad, amelyre vonatkozóan a beruházó rendelkezik a Központ által kiadott telephely-javaslattal, illetőleg az építésügyi és városfejlesztési miniszter döntésével.

(2) Az illetékes tanácsi szervek - a megfelelő információ biztosítása érdekében - a Központnak harminc napon belül jelentsék be, hogy a Központ telephely-javaslatának figyelembevételével mely telephelyre kötöttek ipari beruházás elhelyezéséhez szükséges terület használatának feltételeire vonatkozó megállapodást.

9. §

(1) A Központ az ipari beruházással kapcsolatos telephely-javaslatot és az ezzel összefüggő számítási anyagokat díjazás ellenében

a) alapszolgáltatásként három változatban, illetőleg

b) kapun kívüli bővítés esetében, továbbá a 2. § (2) bekezdésében említett esetben, ha az ipari beruházás a meglevő telephelyen helyezhető el. egy példányban

köteles kidolgozni és szolgáltatni.

(2) Ha a beruházó - az alapszolgáltatás keretében javasolt telephelyeken kívül - további változatok kidolgozását is kéri, azokért külön díjat kell fizetnie.

(3) A Központ - díjazás ellenében - az (1) és a (2) bekezdésben említett munkákon felül bármely beruházás telepítési helyével és gazdaságos telepítésével kapcsolatban készíthet javaslatokat, gazdaságossági számításokat, szakvéleményeket, továbbá területi és helyi tanácsi koordinációs eljárások és tárgyalások technikai feltételeinek biztosítását és lebonyolítását is vállalhatja.

(4) A díjazás mértékét az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium - a Pénzügyminisztériummal és az Országos Anyag- és Árhivatallal egyetértésben - külön állapítja meg.

10. §

A telephely-javaslatok szakszerű kidolgozása, valamint az ipari beruházások koordinációjának elősegítése érdekében az érdekelt minisztériumok (országos hatáskörű szervek), a tanácsi szervek, valamint ezek intézetei és intézményei az adott beruházással kapcsolatban rendelkezésükre álló adatok megadásával - a Központ megkeresésére - segítséget nyújtanak.

11. §

A rendelet hatálya alá tartozó ipari beruházásnak a Központ telephely-ajánlata, illetőleg az építésügyi és városfejlesztési miniszter döntése nélkül, vagy attól eltérő módon történő megvalósítása esetén a beruházóval szemben a külön jogszabályokban megállapított építésrendészeti jogkövetkezményeket kell alkalmazni.

12. §

A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Központ és a beruházó közötti kapcsolatban a tervezési szerződések alapfeltételeit kell megfelelően alkalmazni.

13. §

A tanácsi telephely-ajánlatoknak a Központtal való közlésére az ipari beruházások telephely-forgalmazásával kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló külön jogszabály rendelkezései az irányadók.

14. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Szabó János s. k.,

az építésügyi és városfejlesztési miniszter első helyettese