Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/1972. (I. 25.) PM rendelet

a hitelképtelennek nyilvánított mezőgazdasági termelőszövetkezetekről

A hitelképtelennek nyilvánított mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezetek és a mezőgazdasági szakszövetkezetek (a továbbiakban: termelőszövetkezetek) részére a további hitelnyújtáshoz szükséges költségvetési fedezet (óvadék, garancia-vállalás) biztosítását - a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel, a munkaügyi miniszterrel, a Magyar Nemzeti Bank elnökével és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következők szerint szabályozom:

1. §

(1) Ha a termelőszövetkezetet hitelképtelennek nyilvánították, mert a termelőszövetkezet várhatóan veszteséges vagy alaphiányos, a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságától (a továbbiakban: végrehajtó bizottság) költségvetési fedezetet kérhet. A költségvetési fedezet biztosításának módja óvadék [Ptk. 270. § (1) bekezdése] letétbe helyezése és a végrehajtó bizottság kötelezettségvállalása a további hitelfolyósítás érdekében az óvadék kiegészítésére (garancia).

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a végrehajtó bizottságnak - szakigazgatási szervei által lefolytatandó vizsgálat útján - meg kell állapítani a hitelképtelenség okait és határozatot hozhat a hitelképességnek óvadék nyújtásával történő helyreállítására. A végrehajtó bizottság határozatában foglalt feltételek elvállalásáról a termelőszövetkezet közgyűlésének döntenie kell.

(3) Rendkívüli esetekben a megyei tanács elnöke az 1971. évi I. tv. 53. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint jár el.

2. §

(1) Az óvadékot a naptári éven belül várható veszteség és alaphiány összegének megfelelően lehet engedélyezni.

(2) A veszteség összegének megállapításánál:

a) nem lehet figyelembe venni

1. az alaptevékenységen kívüli veszteséges tevékenység továbbfolytatásából keletkező veszteséget, a felszámolás költségeinek kivételével;

2. a tárgyévet megelőző két év átlagát alapul véve a részesedési alap 80%-át meghaladó igény kielégítését - kivéve, ha a termelőszövetkezet az adott időszak alatt a tevékenységét új üzemággal bővíti;

3. olyan termelési költséget (kiadást), amely a gazdálkodás folytatásához nem feltétlenül szükséges;

b) figyelembe kell venni a 3. § (1) bekezdésének d) 1. és d) 2. pontjában, valamint a (4) bekezdésében foglalt intézkedések veszteséget módosító összegét.

(3) Nem lehet óvadékot adni azokra a kiadásokra, amelyek a hitelképtelenség megállapításának időpontjában kimutatott alaphiányokat növelik.

(4) A (3) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik:

a) jogszabály kötelező rendelkezése alapján a szociális alap terhére kifizetésre kerülő kötelezettségekre;

b) a tárgyévre tervezett és ténylegesen befejezésre kerülő beruházások további saját erő szükségletére.

3. §

(1) A végrehajtó bizottság határozatában a termelőszövetkezettel közölni kell az óvadéknyújtással kapcsolatos feltételeket. A feltételek között minden esetben elő kell írni:

a) a szükséges gazdasági és szervezési intézkedések végrehajtását;

b) az alaptevékenységen kívüli veszteséges tevékenység felszámolását;

c) a folyamatban levő beruházások leállítását, ha a beruházás folytatásához hitelen és állami támogatáson túl további pénzbeli termelőszövetkezeti saját erő folyósítására is szükség van;

d) olyan közgyűlési határozat meghozatalát, amely

1. a vezető beosztású termelőszövetkezeti tagok alapjövedelmét a TOT irányelvei szerinti szintre csökkenti;

2. a termelőszövetkezet elnökénél, függetlenített elnökhelyettesénél, továbbá akár tagként, akár alkalmazottként foglalkoztatott főkönyvelőjénél, főmérnökénél (a termelés első számú felelős vezetője, aki vagy főmezőgazdászi, vagy főkertészi, vagy főállattenyésztői címet visel), valamint a veszteséges üzemágak vezetőinél a személyes jövedelem 80%-át, fejlesztési alaphiány esetén pedig 75%-át meghaladó rész visszatartását írja elő. A személyes jövedelem megállapításánál - a díjazásra vonatkozó közgyűlési határozatban, illetve munkaszerződésben rögzítettől függetlenül - a TOT irányelvek, illetve alkalmazottak esetében a vonatkozó jogszabályok szerinti összes jövedelem kétéves átlagát kell figyelembe venni. Az így megállapított (csökkentett) jövedelem nem lehet azonban több, mint a megelőző kétévi összes jövedelem 80, illetve 75%-a. Ha az év végi mérlegbeszámoló alapján a termelőszövetkezet nem veszteséges, a visszatartott részt egy összegben ki kell fizetni. Ellenkező esetben a veszteséggel zárult évre a személyes jövedelemnek csak 80%-a - fejlesztési alaphiány esetén 75%-a - jár; aki év közben került a termelőszövetkezethez, illetve annak felsorolt munkakörébe, arányos díj- (bér-) csökkentés terheli. E szabályokat mindaddig alkalmazni kell, amíg az óvadéknyújtásról szóló végrehajtó bizottsági határozat hatályban van, illetőleg a termelőszövetkezet veszteséges;

e) a még kifizethető munkadíj és munkabér tömegének összegét.

(2) Az (1) bekezdés c) pontjában megjelölt feltétel előírásától el lehet tekinteni a tárgyévi befejezésre tervezett és megvalósuló beruházásoknál, továbbá ha a beruházás folytatásához a termelőszövetkezet társulás útján pénzügyi forrást biztosít.

(3) Az (1) bekezdés d) 1. és d) 2. pontjain alapuló rendelkezéssel kapcsolatban feltételként azt is elő kell írni, hogy a közgyűlés a személyes jövedelem csökkentését a végrehajtó bizottság határozatát követő hónaptól járó kifizetésekre érvényesítse. A d) 2. pontban meghatározott jövedelemkorlátozás alól a végrehajtó bizottság a határozatában kivételt tehet olyan új szövetkezeti vezetők esetében, akik a hitelképtelenné válás évében vagy azt megelőző évben vállalták a szövetkezet vezetését.

(4) Az (1) bekezdés d) 2. pontjában foglaltaktól a végrehajtó bizottság eltekinthet, ha megállapítja, hogy az ott felsorolt vezetők a veszteség és alaphiány keletkezésében vétlenek.

(5) A végrehajtó bizottság határozatában feltételként előírható:

a) a gazdálkodásnál nélkülőzhető eszközök értékesítése;

b) a tárgyévet megelőző két év átlagát alapul véve a részesedési alap 80%-ának csökkentése, ha a termelőszövetkezet a részesedési alap megállapításánál figyelmen kívül hagyta a felhalmozás és a személyes jövedelem gazdaságilag indokolt arányait. Ebben az esetben azokkal az alkalmazottakkal és termelőszövetkezeti tagokkal, akik a termelőszövetkezetekkel kötött megállapodás alapján olyan termelési kötelezettséget vállaltak, amely a közös munkában való részvételen felül egyéni anyagi ráfordítást is igényelt, a részesedési alap csökkenésének következményeit új megállapodásban előzetesen rögzíteni kell és ennek fedezetét a a csökkentett részesedési alapon belül elsődlegesen kell biztosítani;

c) olyan közgyűlési határozat meghozatala, amely:

1. a termésszerkezet módosítását írja elő,

2. a szükségesnek megfelelően változtatja a termelőszövetkezet munkadíjazási rendjét.

(6) Az (1), a (3) és (5) bekezdés szerint előírt feltételek teljesítése előtt az óvadékot letenni nem lehet.

(7) A végrehajtó bizottság határozatát, továbbá az abban foglalt feltételek elvállalásáról szóló közgyűlési határozatot meg kell küldeni a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Bank) illetékes megyei igazgatóságának.

4. §

A szanálási eljárás befejezéséig, illetőleg az óvadék visszafizetéséig a 2-3. § alapján megállapított előírásokat a tárgyévet követő évben is érvényesíteni kell.

5. §

(1) A Bank a hitelképtelennek nyilvánított termelőszövetkezetek részére hitelt csak a várható veszteség és alaphiány teljes összegére adott óvadék letétele esetén nyújt. A hitelképtelenné nyilvánítás után a hitelfolyósítás az óvadékot nyújtó végrehajtó bizottság garancia-vállalásával történhet. Ha a garanciával adott hitelt a termelőszövetkezet a tárgyév végéig nem fizeti vissza, a (2) bekezdés szerint kell eljárni. Ennek elmaradása esetén a Bank a garanciát érvényesíti.

(2) Ha a Bank újabb fedezetvizsgálata szerint a tárgyév végéig várható, vagy az év végi mérlegbeszámoló szerinti tényleges veszteség és alaphiány összege nagyobb lesz a már letétbe helyezett óvadék összegénél, a többletre további óvadékot kell biztosítani. Amennyiben az év végi mérlegbeszámoló szerint a veszteség és alaphiány csökken, a különbözetet a Bank visszautalja.

(3) Annál a termelőszövetkezetnél, amelynél az óvadék fedezete mellett nyújtott hitel a Bank megállapítása szerint a tárgyévet követő év árbevételeiből - az egyéb kötelezettségek figyelembevétele mellett - visszafizethető, az óvadékos hitelre a tárgyévet követő évi hitellejáratot kell megszabni. A hitel lejáratát az árbevételek megvalósulásának üteme szerint kell megállapítani. Az ilyen eset a veszteség és alaphiány szanálási eljáráson kívüli rendezésének tekinthető.

(4) A Bank a tárgyévet követő évben a (3) bekezdés hatálya alá nem eső termelőszövetkezetet is hitelképesnek tekinti a szanálási eljárás lebonyolításáig - legkésőbb azonban május 20-ig -ha a finanszírozáshoz az óvadékot és a hitelezéshez szükséges garanciát a tárgyévben az (1) és (2) bekezdés szerint megkapta.

(5) Ha az óvadékot visszautalják, az óvadéknyújtásról szóló végrehajtó bizottsági határozat hatályát veszti. Az óvadék felhasználása esetén a termelőszövetkezetnek a tanáccsal szemben ennek megfelelő összegű tartozása keletkezik, amelynek rendezésére a termelőszövetkezetek szanálására vonatkozó külön jogszabályban foglaltakat kell alkalmazni.

6. §

(1) Az óvadékot a kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezetek támogatása céljára az állami költségvetésből a megyei (fővárosi) tanács számára átadott fejlesztési hozzájárulás terhére kell folyósítani. A tárgyévi keret kimerülése esetén az átmeneti finanszírozás fedezete a tárgyévet követő évekre megállapított keret, az átmeneti finanszírozás forrása pedig a megyei (fővárosi) tanács átmenetileg szabad pénzeszközei.

(2) A végrehajtó bizottságnak - a rendelkezésre álló támogatási keretekből - a szükség szerinti tartalékképzésről is gondoskodni kell annak érdekében, hogy a naptári év végén jelentkező óvadékigényekre a fedezet biztosítható legyen.

7. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; ezzel egyidejűleg az 53242/1968. PM leirat hatályát veszti.

Dr. Garamvölgyi Károly s. k.,

a pénzügyminiszter első helyettese