Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1971. évi I. törvény

a tanácsokról

A tanácsok, mint a szocialista államszervezet részei eredményesen szolgálják a népi hatalmat, a szocializmus építését, a lakosság érdekeit. A gazdasági, művelődésügyi, egészségügyi, szociálpolitikai tevékenység, a városok és községek fejlődése, az államigazgatás jelentős részben a tanácsok útján és hatékony közreműködésükkel valósul meg.

A tanácsok a Magyar Szocialista Munkáspárt elvi, politikai irányításával végzik munkájukat.

Társadalmunk általános fejlődése, a közügyekért való állampolgári felelősség növekedése további lehetőségeket teremt a szocialista demokrácia kibontakozására, és egyben a tanácsok tevékenységének fejlesztésére.

Ez a törvény azt szolgálja, hogy a szocializmus teljes felépítése érdekében növekedjék a tanácsok szerepe a helyi állami munka mind nagyobb részének végzésében és a lakosság ellátásában; szélesedjék a nép állandó, tevékeny közreműködése a tanácsi feladatok meghatározásában, végrehajtásában és ellenőrzésében; fokozódjék a tanácsok felelőssége, önállósága, ugyanakkor erősödjék a központi állami irányítás hatékonysága.

Mindezek alapján az Országgyűlés a tanácsok feladatairól, hatásköréről, szervezetéről és működéséről a következő törvényt alkotja.

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja

1. §[1] A törvény célja, hogy:[2]

a) fejlessze a tanácsok munkáját, önállóságát, tevékenységük szakszerűségét és egyidejűleg - elsősorban általános jellegű szabályozással - a központi állami irányítás hatékonyságát,

b) erősítse a helyi tanács felelősségét, döntési jogosultságát, önkormányzati tevékenységének gazdasági megalapozását, a helyi anyagi és szellemi erőforrások feltárását, összefogását, valamint a település és lakossága érdekeinek képviseletét.

A tanácsok jellege és szerveik

2. § (1)[3] A tanácsok és szerveik (a továbbiakban együtt: tanácsok) népképviseleti-önkormányzati és államigazgatási szervek.

(2) A tanács szervei: a végrehajtó bizottság, a bizottságok, a szakigazgatási szervek; járásban a járási hivatal, megyei városban a kerületi hivatal.

A tanácsok tömegkapcsolatai

3. § A tanácsok a Hazafias Népfrontra és az állampolgárok tömegszervezeteire, valamint egyéb szervezeteire támaszkodva, a nem tanácsi szervekkel hatékonyan együttműködve, a lakosság tevékeny részvételével látják el feladataikat.

A tanács működési területe és jogállása[4]

4. §[5] (1) Tanács működik:

a) a községben, a városban, a főváros kerületeiben (helyi tanács);

b) a fővárosban és

c) a megyékben.

(2) A községben működő tanács községi, nagyközségi vagy városi jogú nagyközségi tanács; a városban működő tanács városi vagy megyei városi tanács.

(3) A községi közös tanács működése több községre terjed ki.

A tanácsok hatásköre

5. §[6] A tanács feladatkörét és hatáskörét törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben, valamint tanácsrendeletben kell megállapítani.

6. § (1)[7] A lakosságot közvetlenül érintő államigazgatási feladatok a tanácsok hatáskörébe tartoznak. Kivételt törvény, törvényerejű rendelet, minisztertanácsi rendelet tehet.

(2) A tanácsok hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben az első fokú hatáskört általában a helyi tanácsok gyakorolják.

6/A. §[8] (1) A városi és városi jogú nagyközségi (a továbbiakban: városi) tanács tisztségviselői és szakigazgatási szervei közreműködnek a községi tanácsi szervek megyei irányításában.

(2) A városi jogú nagyközségi tanácsi feladatok és hatáskörök megegyeznek a városi tanácsi feladatokkal és hatáskörökkel.

7. § A tanácsnak, a végrehajtó bizottságnak, és a szakigazgatási szerveknek önálló hatásköre van és a jogszabályokban biztosított hatáskörükben önállóan járnak el.

A tanácsok jogi személyisége

8. § A tanács, a végrehajtó bizottság és a szakigazgatási szerv jogi személy.

II. Fejezet

A TANÁCS FELADATAI ÉS HATÁSKÖRE

A tanács általános feladatai és hatásköre

9. § (1) A tanács tevékenysége során:

a) képviseli a lakosság érdekeit;

b)[9] gondoskodik a jogszabályok végrehajtásáról, védi és erősíti a szocialista törvényességet és a társadalmi tulajdont; ellátja a hatáskörébe tartozó szervezetek törvényességi felügyeletét; biztosítja az állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, védi a személyi tulajdont; gondoskodik, hogy a lakosság megismerje a jogszabályokat, és neveli a lakosságot a jogszabályok megtartására.

c) gondoskodik a központi állami célkitűzések megvalósításáról;

d) biztosítja az államigazgatási feladatok végrehajtását; közreműködik az állami és társadalmi rend biztosításában; részt vesz a honvédelmi feladatok ellátásában;

e) érvényre juttatja a nemzetiségek jogait;

f) szervezi a lakosság közvetlen és állandó részvételét a tanácsi feladatok megoldásában.

(2) A tanács megvitathat országos jelentőségi kérdéseket, és javaslatokat terjeszthet központi szervekhez.

10. § (1) A tanács gondoskodik a terület és a település fejlesztéséről, szervezi a lakosság szükségleteinek kielégítését, különösen: a művelődésügyi, egészségügyi, szociális, lakás-, kommunális, kereskedelmi ellátást és az egyéb szolgáltatásakat. E feladatkörében

a) felméri, és tervezi területe szükségleteit; állást foglal a szükségletek lehetőségeknek megfelelő kielégítésében;

b) meghatározza - anyagi eszközeinek és társadalmi erőforrásainak figyelembevételével - területe fejlesztésének céljait és mértékét;

c)[10] létrehoz vállalatokat és intézményeket, gazdasági társulásban vehet részt.

d) kezdeményezi a tanács hatáskörét vagy anyagi lehetőségeit meghaladó intézkedések megtételét, a szükségletek kielégítésére alkalmas vállalatok, intézmények létesítését;

e) ellenőrzi az ellátó, szolgáltató tevékenységet, intézkedik a fogyatékosságok megszüntetéséről.

(2) A helyi tanács elfogadja a település általános rendezési tervét, és gondoskodik végrehajtásáról.

11. § (1) A tanács anyagi eszközeivel önállóan gazdálkodik.

(2)[11] A tanács bevételi forrásainak körét és az állami támogatás összegét törvény állapítja meg. A fővárosi, megyei tanács részére megállapított állami támogatás összegének módosítására az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény módosított 23. §-a (2) bekezdésének a rendelkezései az irányadók.

(3)[12] A Tanács

a) meghatározza középtávú tervét, valamint éves tervét és költségvetését, irányítja végrehajtásukat, határoz a végrehajtásukról szóló beszámolók elfogadásáról,

b) dönt pénzeszközeinek feladatok közötti átcsoportosításáról, a pénzmaradvány és a tartalékok felhasználásáról, valamint nem tanácsi szerv részére nyújtandó támogatásról,

c) dönt hitelek felvételéről, pénzeszközeinek más tanácsnak ideiglenesen történő átengedéséről vagy végleges, átadásáról,

d) dönt a hatáskörébe utalt adók, hozzájárulások, díjak mértékének és az adó jellegű kötelezettségek megállapításáról,

e) rendelkezik a kezelésébe adott állami tulajdonnal; gondoskodik gyarapításáról és rendeltetésszerű használatáról.

f)[13] dönt a tanácsi külkapcsolatok létesítéséről, a kiutazásról és a hazatérő küldöttség beszámolójának elfogadásáról.

(4)[14] A helyi tanács részére az állami támogatás összegét a fővárosi, megyei tanács határozza meg, és azt törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben és határozatban szabályozott esetekben módosíthatja.

(5)[15] A tanács felügyelete alatt álló vállalat, vagy általa irányított intézmény jogállását csak az érdekelt tanács egyetértésével lehet megváltoztatni.

12. § (1) A tanács a szervezetével és működésével kapcsolatban:

a) elbírálja a tanácstagok megválasztásának törvényességét;

b) határoz tanácstagok összeférhetetlenségi és a tanácstagságukkal összefüggő egyéb ügyeiben;

c) megállapítja a végrehajtó bizottság tagjainak számát; megválasztja a tanács tagjai közül a tanácselnököt, tanácselnök-helyettest (tanácselnökhelyetteseket) és a végrehajtó bizottság tagjait; kinevezi - határozatlan időre - a végrehajtó bizottság titkárát és a szakigazgatási szervek vezetőit;

d) határoz bizottságainak létrehozásáról; megválasztja a bizottságok elnökét és tagjait;

e) meghatározza a végrehajtó bizottság szakigazgatási szervezetét;

f) irányítja a végrehajtó bizottságot, a bizottságokat és a szakigazgatási szerveket.

(2) A tanács indokolt esetben a végrehajtó bizottságot és bizottságait, illetőleg azok tagjait visszahívhatja.

(3) A tanács megállapodhat más tanáccsal abban, hogy meghatározott hatáskört közösen létrehozott szerv útján gyakorolnak, közösen vállalatot vagy intézményt hoznak létre.

(4) A tanács állást foglal működési területét érintő területszervezési ügyekben.

(5) A községi tanács dönt a hatáskörébe utalt kinevezési ügyekben.

(6)[16] A megyei városi tanács kinevezi a megyei városi hivatal elnökét.

(7)[17] Az egymással rendszeres kapcsolatban álló helyi tanácsok, a tervszerűbb és hatékonyabb együttműködés érdekében bizottságot alakíthatnak.

13. § A bíróságok népi ülnökeit és a népi ellenőrzési bizottságok tagjait, valamint az utóbbiak tisztségviselőit - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a tanács választja.

A tanács sajátos feladatai és hatásköre

14. §[18] (1) A helyi tanács feladata, ha jogszabály (Tt. 5. §) másként nem rendelkezik:

a) intézmények létesítése, működtetése, fenntartása,

b) az alapfokú és a középfokú lakossági infrastrukturális ellátás fejlesztése.

(2)[19] A községi tanács helyi és körzeti szükségleteket kielégítő vállalatukat és intézményeket hozhat létre. A nagyközségi, a városi, a megyei városi és a fővárosi kerületi tanács a vonzáskörzetét is ellátó vállalatokat és intézményeket hoz létre, tart fenn és fejleszt, valamint szervezi a tanácsok közötti együttműködést, továbbá a térségi kapcsolatokat.

15. § A megyei tanács:

a) gondoskodik területén a központi irányítás érvényesítéséről, és képviseli a helyi tanácsok érdekeit;

b) szervezi, összehangolja és biztosítja a megye területén az állami, társadalmi, gazdasági, különösen pedig az ipar- és a mezőgazdaság-fejlesztési, a szövetkezeti, a foglalkoztatási, a művelődésügyi, az egészségügyi, a szociális célkitüzések kialakítását és megvalósítását;

c) meghatározza a megyét érintő kérdésekben a helyi tanácsok tevékenységének fő irányvonalát;

d)[20] gondoskodik arról hogy a tanácsi tervek és a költségvetés megfelelően szolgálják a megye társadalmi és gazdasági fejlődését, a települések összehangolt és arányos fejlesztését.

e) érvényesíti a megye mezőgazdasági és élelmezésügyi, ipari, kereskedelmi tevékenységének állami felügyeletében és összehangolásában az állami érdekeket;

f)[21] dönt községi tanácsnak nagyközségi tanáccsá szervezéséről, községi közös tanács székhelyének áthelyezéséről, megyehatárt nem érintő területrész-átcsatolásról;

g) előterjesztést tehet jogszabály alkotására és módosítására.

h)[22] tanácsrendelettel közvetlen megyei irányítás alá vonhatja a községi, nagyközségi tanácsi szervek tevékenységét.

16. § (1) A fővárosi tanács:

a) ellátja Budapest főváros fejlesztésével, lakosságának ellátásával és a szolgáltatásokkal kapcsolatos alapvető feladatokat;

b) gyakorolja mindazokat a hatásköröket, amelyek a megyei tanácsokat is megilletik, és ellátja azokat a helyi tanácsi feladatokat, amelyek több kerületet együttesen érintenek;

c) elfogadja a főváros általános rendezési tervét, és gondoskodik végrehajtásáról.

(2) A fővárosi tanács, az érintett megyék tanácsaival együttesen összehangolja a fővárosi és a főváros-környéki fejlesztési terveket.

(3) A fővárosi tanács elrendelheti, hogy egyes kerületi szakigazgatási feladatokat meghatározott kerület vagy kerületek összevontan lássanak el

17. § (1) A fővárosi kerületi tanács feladata és hatásköre általában megegyezik a helyi tanácséval. A kerületi tanácsok, jogszabályokban meghatározott feltételek mellett, a lakosság alapfokú ellátását meghaladó intézményeket és a kerület lakosságának szükségleteit kielégítő vállalatokat is létrehozhatnak.

(2) A fővárosi és a kerületi, valamint a kerületek közötti érdekeket - a kerületek eltérő sajátosságaira figyelemmel - a fővárosi tanács hangolja össze. Ennek érdekében egyezteti a kerületi tanácsokkal a fejlesztésre és a lakosság ellátására vonatkozó terveket.

(3) A fővárosi tanácsnak a fővárosi kerületi tanácsok véleményét előzetesen ki kell kérnie a kerület fejlesztését és ellátását érintő, jelentősebb állásfoglalásaival kapcsolatban.

18. § A fővárosi és a fővárosi kerületi tanácsokra, valamint szerveikre vonatkozó hatásköri és szervezeti kérdések szabályozásakor figyelembe kell venni sajátos helyzetüket.

A tanács hatáskörének átruházása

19. § (1) A tanács, jogszabályban meghatározott keretek között, a végrehajtó bizottságra átruházhatja egyes hatáskörök gyakorlását. E hatáskör gyakorlásával kapcsolatban a végrehajtó bizottságnak utasítást adhat, határozatait megsemmisítheti vagy megváltoztathatja.

(2) Ha a végrehajtó bizottság jogszabályban megállapított saját hatáskörében járt el - kivéve a tanácsrendeletben megállapított hatáskörét -, a tanács a végrehajtó bizottság határozata ellen előterjesztéssel fordulhat a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságához, illetőleg a Minisztertanácshoz, jogszabálysértés esetén pedig fel is függesztheti a határozat végrehajtását.

(3) A helyi tanács a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottságának a törvényességi felügyelet körében hozott sérelmes határozata ellen előterjesztést tehet a Minisztertanácshoz.

20. § (1)[23] A tanács hatásköréből nem ruházhatja át:

- országos jelentőségű kérdésekben való állásfoglalást [9. § (2) bek.]

- szervezete létrehozását és irányítását [12. §(1) és (2) bek.],

- pénzeszközeinek más tanácsnak történő átengedését, illetve átadását [11. § (3) bek. c) pont],

- gazdasági társulásban való részvételről történő döntést [10. § (1) bek. c) pont],

-[24] a helyi tanács részére az állami támogatás mértékének a meghatározását és módosítását, kivéve, ha törvény, törvényerejű rendelet vagy minisztertanácsi rendelet eltérően nem rendelkezik (11. § (4) bek.),

- a középtávú tervnek, valamint éves tervnek és költségvetésnek a meghatározását [11. § (3) bek. a) pont],

- a helyi tanácsok tevékenysége fő irányvonalának a meghatározását [15. § c) pont],

- az általános rendezési terv elfogadását [10. § (2) bek., 16. § (1) bek. c) pont],

- a tanácsrendelet alkotását (34. §),

- a választásokat és kinevezéseket.

-[25] a külkapcsolatokkal összefüggő hatásköreit [11. § (3) bek. f) pont].

(2) A tanács nem ruházhatja át a népi ülnökök és a népi ellenőrzési bizottságok tagjainak, ez utóbbiak tisztségviselőinek választását (13. §), továbbá hatósági jogkörét.

(3) A községi tanács nem ruházhatja át a hitelek felvételére [11. § (3) bek. c) pont], valamint az intézmények és vállalatok létrehozására (14. §), továbbá ezek jogállásának megváltoztatására [11. § (6) bek.] vonatkozó hatáskörét sem.

III. Fejezet

A TANÁCSOK ÉS A NEM TANÁCSI SZERVEK EGYÜTTMŰKÖDÉSE

Együttműködés a tömegszervezetekkel

21. § A tanácsok, feladataiknak eredményes ellátása érdekében, - különösen a lakossággal való szoros kapcsolat fenntartása, a szükségletek, és igények megismerése, a tanácsi felvilágosító és nevelő munka, valamint a társadalmi ellenőrzés hatékonyságának növelése végett - rendszeresen és sokoldalúan együttműködnek a Hazafias Népfront bizottságaival, a tömegszervezetekkel és a lakosság más szervezeteivel.

Együttműködés a nem tanácsi szervekkel

22. § (1) A terület- és településfejlesztést, a lakosság szükségleteinek kielégítését szolgáló feladatok megoldásában a tanácsi és a nem tanácsi szerveknek kölcsönösen együtt kell működniük.

(2)[26]

(3)[27] A tanácsok a nem tanácsi szervekkel együttesen intézményeket hozhatnak létre és működtethetnek, továbbá más fejlesztéseket valósíthatnak meg.

23. § A helyi tanácsok a településfejlesztést és a lakosság ellátását szolgáló kérdésekben a nem tanácsi szervekkel összehangolják a tanács és a településen működő vagy odatelepülő szervek tevékenységét, beruházási terveiket; tájékoztatást kérhetnek tőlük a tanácsi tervezéshez szükséges adatokról, valamint a beruházások megvalósulásáról.

24. § (1)[28]

(2)[29]

(3) A lakosság szükségleteit ellátó vállalat, intézmény létesítését, illetőleg működését érintő jelentős változás esetén a nem tanácsi szervek kötelesek előzetesen kikérni a tanács vagy a végrehajtó bizottság véleményét.

(4) A tanács köteles tájékoztatni a nem tanácsi szerveket a tevékenységüket érintő célkitűzésekről.

(5) A tanács köteles a nem tanácsi szerveknek a tanácsok tevékenységét vagy a lakosságot érintő javaslatait megvizsgálni és érdemben választ adni.

25. § A fővárosi, a megyei tanácsok a területfejlesztési tevékenység összehangolása érdekében:

a) javaslatokat tehetnek a központi szervek felügyelete, illetőleg irányítása alatt álló vállalat és intézmény fejlesztésével kapcsolatosan;

b) véleményt adhatnak a lakosság ellátását érintő, a területükön megvalósuló fejlesztési tervekre;

c) kezdeményezhetik a több szerv által közösen létesítendő beruházások megvalósítását.

Kapcsolat a bírósággal, ügyészséggel és rendőrséggel

26. § (1) A bíróság működésének tapasztalatairól, az ügyészség a törvényesség helyzetéről tájékoztatja a tanácsot vagy a végrehajtó bizottságot.

(2) A rendőrség a közrend és a közbiztonság helyzetéről beszámol a tanácsnak vagy a végrehajtó bizottságnak.

IV. Fejezet

A TANÁCS MŰKÖDÉSE

A tanács testületi működése

27. § A tanács a választási törvényben megbatározott szabályok szerint választott testület.

28. §[30] A tanács megállapítja a saját, valamint szerveinek szervezeti és működési szabályzatát.";

29. § (1) A tanács hatáskörét ülésein gyakorolja.

(2) A tanács szükség szerint, de évenként legalább négy alkalommal tart ülést.

(3)[31]

30. § (1) A tanácsot a végrehajtó bizottság hívja össze.

(2) A tanácsot össze kell hívni a tanácstagok egynegyedének indítványa alapján is.

(3)[32]

31. § (1) A tanács ülését a tanácselnök vezeti,

(2) A tanács határozatképes, ha az ülésen a tanácstagok többsége jelen van. Határozatképtelenség esetén a tanácsot ismét össze kell hívni.

(3) A határozathozatalhoz a jelenlevő tanács tagok többségének szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén a tanácselnök szavazata dönt,

(4) A tanácstagok többségének szavazata szükséges:

a) a tanács hatáskörébe utalt választáshoz é kinevezéshez;

b)[33] A középtávú terv, valamint az éves terv és költségvetés megállapításához, továbbá a végrehajtásról szóló beszámoló elfogadásához.

c) tanácsrendelet alkotásához;

d) összeférhetetlenség megállapításához;

e) az általános rendezési terv elfogadásához;

f) hitel felvételéhez;

g) ha azt jogszabály előírja.

(5)[34] A tanács rendelkezéseit - ha jogszabály másként nem rendelkezik - nyílt szavazással hozza. Titkos szavazással dönt:

- a tanácselnök, tanácselnök-helyettes megválasztásáról;

- a végrehajtó bizottság tagjainak megválasztásáról.

32. § (1)[35] A tanács ülésén tanácskozási joggal vehet részt az, akit törvény, törvényerejű rendelet, minisztertanácsi rendelet vagy a tanács szervezeti és működési szabályzata megjelöl, valamint az, akit az ülésre a végrehajtó bizottság meghívott.

(2) A végrehajtó bizottság titkára és a szakigazgatási szervek vezetői a tanácsülésen kötelesek résztvenni és az ügykörüket érintő kérdésekre felvilágosítást adni. A végrehajtó bizottság titkárát és a szakigazgatási szerv vezetőjét akkor is megilleti tanácskozási jog, ha nem tanácstag:

A tanács rendelkezései

33. § A tanács rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

34. § (1) A tanács rendeletet alkothat jogszabály végrehajtására, valamint jogi rendezést igénylő társadalmi viszonyok szabályozására. A tanácsrendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni. A tanács rendelete működési területén mindenkire kötelező.

(2) A tanács a lakosság jogait és kötelességeit érintő magatartási szabályt csak tanácsrendeletben állapíthat meg.

(3) A tanácsrendeletet a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságához, illetőleg a Minisztertanácshoz kell felterjeszteni. Ha a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága, illetőleg a Minisztertanács nem nyilatkozik, a tanácsrendeletet a felterjesztéstől számított harminc nap elteltével ki lehet hirdetni.

A falugyűlés

35. § (1) A községi tanács a lakosság tájékoztatása és véleményének megismerése végett falugyűlés elé terjesztheti a község életében alapvető jelentőségű kérdéseket.

(2)[36] A községi tanács munkájáról szóló tájékoztató megvitatására falugyűlést kell összehívni.

V. Fejezet

A TANÁCSTAG

A tanácstag joga és kötelessége

36. § (1) A tanácstagi munka a választók bizalmán alapuló, megtisztelő, közéleti tevékenység.

(2) A tanácstag választására és visszahívására vonatkozó szabályokat a választásokról szóló törvény állapítja meg.

(3) A tanács minden tagjának azonos jogai és kötelességei vannak.

(4) A tanácstag hivatalos személy.

37. § (1)[37] A tanácstag joga, hogy választóinak, illetőleg a megválasztó tanácsnak képviseletében részt vegyen a tanács tevékenységében. Ennek megfelelően:

a) kezdeményezheti tanácsrendelet és határozat megalkotását;

b) megválasztható a tanács bármely tisztségére és bizottságába;

c) képviselheti megbízás alapján a tanácsot;

d) a tanács vagy a végrehajtó bizottság elé terjeszthet megvizsgálás végett közérdekű kérdést és javaslatot;

e) a tanács ülésén vagy más alkalommal a végrehajtó bizottságtól, a tisztségviselőktől, a szakigazgatási és egyéb helyi szervek vezetőitől felvilágosítást kérhet a tanácsi hatáskörbe tartozó ügyekben; erre a kérdezett a tanács ülésén vagy tizenöt napon belül válaszolni köteles;

f) véleményezi a szakigazgatási szervek döntésének tervezeteit, ha azok a választókerületében lakó állampolgárok életkörülményeit, jogait és kötelezettségeit jelentősen befolyásolják.

(2) A helyi tanács tagja összehívhatja választóinak gyűlését.

(3) A tanácstag költségtérítésre és a tanács működési területén díjtalan utazásra jogosult.

38. § (1) A tanácstag köteles:

a) képviselni a választókerülete, illetőleg a település lakosságának érdekeit;

b) tevékenyen részt venni a tanács munkájában és elvégezni a rábízott feladatokat;

c) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, választóinak bizalmára;

d) személyes példamutatással közreműködni az állami és a munkafegyelem szilárdításában, a közéleti tisztaság és a társadalmi tulajdon védelmében, az állampolgárok jogainak biztosításában, a törvényesség, a szocialista együttélés szabályainak megtartásában;

e) a közérdeket figyelembe véve teljesíteni választóinak megbízásait, előmozdítani az állampolgárok jogos panaszainak orvoslását;

f) közvetlen és rendszeres kapcsolatot tartani a lakossággal, bevonni a lakosságot a tanácsi feladatok megoldásába.

(2) A helyi tanácstag legalább évenként köteles beszámolni választóinak a tanács munkájáról és saját tanácstagi tevékenységéről.

(3) A helyi tanács az általa megválasztott tanácstagot beszámoltatja tevékenységéről, a tanácstag tájékoztatást ad a fővárosi, megyei tanács munkájáról.

39. § (1) A tanácstag, e minőségében kifejtett tevékenysége miatt, csak összeférhetetlenség megállapítása után vonható büntetőjogi felelősségre.

(2) A tanácstagot a tanács és szervei működésével kapcsolatos tanácstagi kötelességeinek ellátása végett a munkavégzés alól a szükséges időtartamra fel kell menteni és ez időre járó átlagkeresetét meg kell téríteni.

(3) Ha a tanácstagot hátrányos vagy sérelmes intézkedés éri tanácstagi tevékenysége miatt, őt megfelelő erkölcsi és anyagi elégtétel illeti meg.

Az összeférhetetlenség

40. § (1) Minden politikai, gazdasági vagy egyéb tevékenység, illetőleg magatartás, amely ellentétben áll a nép érdekeivel, összeférhetetlen a tanácstagsággal.

(2) Ha a fővárosi, illetőleg a megyei tanács összeférhetetlenséget állapít meg olyan tagjáról, aki egyben helyi tanácsnak is tagja, az összeférhetetlenség megállapítása a helyi tanácstagságot is megszünteti.

(3) Ha a helyi tanács összeférhetetlenséget állapít meg olyan tagjáról, aki egyben a fővárosi vagy a megyei tanácsnak is tagja, egyidejűleg visszahívja őt a fővárosi, illetőleg a megyei tanácsból.

VI. Fejezet

A VÉGREHAJTÓ BIZOTTSÁG

A végrehajtó bizottság feladata és jogállása

41. § (1) A végrehajtó bizottság feladatai: a jogszabályok végrehajtása; az országos és a helyi érdek egybehangolt érvényesítése; az ágazati feladatok érvényesítése; a tanács üléseinek előkészítése, rendelkezései végrehajtásának szervezése; a szakigazgatási szervek ós az alsóbb fokú végrehajtó bizottságok közvetlen irányítása; a tanácsi vállalatok felügyelete, a tanácsi intézmények irányítása; együttműködés a nem tanácsi szervekkel.

(2)[38] A végrehajtó bizottság a megválasztó tanácsnak alárendelten működik.

42. § (1) A végrehajtó bizottság tagjai: a tanácselnök, tanácselnök-helyettes, a tanács által a tanácstagok közül megválasztottak és a végrehajtó bizottság titkára.

(2) A végrehajtó bizottság tagja a tanácsülésen esküt tesz.

(3) A végrehajtó bizottság tagjainak állandó, tevékeny részvételével oldja meg feladatait. Tagjai részt vesznek a határozatok előkészítésében, meghozatalában, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.

A végrehajtó bizottság hatásköre

43. § (1) A végrehajtó bizottság a tanács működésével kapcsolatban:

a) előkészíti a tanács ülését;

b) szervezi és ellenőrzi a tanács rendeleteinek és határozatainak végrehajtását;

c) elősegíti a tanács tagjainak és bizottságainak munkáját.

(2) A végrehajtó bizottság szakigazgatási szervezetének irányítása körében

a) összehangolja és ellenőrzi szakigazgatási szervezetének tevékenységét, felelős e tevékenység törvényességéért, eredményességéért; gondoskodik a szakszerű és gyors ügyintézéséről;

b) beszámoltatja a szakigazgatási szerv vezetőjét;

c) megsemmisítheti vagy megváltoztathatja a szakigazgatási szerv jogszabályt vagy a lakosság érdekeit sértő rendelkezését, ha jogszabály másként nem rendelkezik;

d) dönt kinevezési ügyekben.

(3) A végrehajtó bizottság, jogszabályban meghatározott keretek közölt, átruházhatja szerveire egyes hatáskörök gyakorlását.

(4) A végrehajtó bizottság előterjesztést tehet a felettes végrehajtó bizottsághoz és a felsőbb fokú szakigazgatási szervhez, illetőleg a Minisztertanácshoz, a miniszterhez, országos hatáskörű szerv vezetőjéhez; a felsőbb fokú szakigazgatási szerv vezetőjét, illetőleg a minisztert, országos hatáskörű szerv vezetőjét vizsgálat elrendelésére kérheti fel.

44. § (1)[39] A városi tanács végrehajtó bizottsága kinevezi a tanácsi vállalat, intézmény vezetőjét, valamint az intézmény egyes vezető állású dolgozóit.

(2) A végrehajtó bizottság a kinevezésekről beszámol a tanácsnak.

45. § A fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága:

a) törvényességi felügyeletet, gyakorol a helyi tanács tevékenysége felett; megsemmisíti jogszabálysértő rendeletét vagy határozatát;

b)[40]

c)[41]

d)[42]

e) jelöli a helyi tanács végrehajtó bizottságának titkárát, felette fegyelmi jogkört gyakorol;

f) megsemmisíti a helyi tanács végrehajtó bizottságának jogszabálysértő határozatát.

A végrehajtó bizottság megbízatásának tartama

46. § (1) A végrehajtó bizottság a tanács megbízatásának lejárta után addig folytatja működését, amíg az újonnan megválasztott tanács végrehajtó bizottságot nem választ.

(2) A végrehajtó bizottság az újonnan megválasztott tanács első ülését annak megválasztásától számított tizenöt napon belüli időpontra köteles összehívni; az ülésen az új végrehajtó bizottságot meg kell választani.

A végrehajtó bizottság felelőssége

47. § (1) A végrehajtó bizottság működésének eredményességéért tagjai testületileg és egyénileg felelősek.

(2)[43] A végrehajtó bizottság köteles beszámolni működéséről a megválasztó tanácsnak.

A végrehajtó bizottság működése

48. § (1) A végrehajtó bizottság szükség szerint, de legalább havonként tart ülést. A végrehajtó bizottságot a tanácselnök hívja össze.

(2)[44]

(3) A végrehajtó bizottságot a tanács, a felettes végrehajtó bizottság, illetőleg a Minisztertanács határozata alapján, továbbá a végrehajtó bizottság tagjai egyharmadának indítványára össze kell hívni.

(4)[45]

49. § (1) A végrehajtó bizottság határozatképes, ha az ülésen tagjainak többsége jelen van.

(2) A határozathozatalhoz a jelenlevő végrehajtó bizottsági tagok többségének szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

50. § (1) A végrehajtó bizottság határozatot hoz.

(2)[46]

VII. Fejezet

TISZTSÉGVISELŐK

A tanácselnök és tanácselnök-helyettes

51. § (1)[47] A helyi tanácselnök és tanácselnökhelyettes választására ügyrendi bizottság tesz javaslatot, de joga van erre bármelyik tanácstagnak is.

(2)[48] A helyi tanácselnök és tanácselnök-helyettes visszahívását a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága vagy a helyi tanács tagja kezdeményezheti.

(3)[49] A helyi tanács a fővárosi, megyei tanács elnökének javaslatára megállapíthatja a tanácselnök, a helyi tanács végrehajtó bizottságának javaslatára a tanácselnök-helyettesek munkabérét, jutalmát, illetőleg tiszteletdíját.

(4)[50] A helyi tanácselnök és tanácselnök-helyettes felett a fegyelmi jogkört a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága gyakorolja. A fegyelmi eljárást a fővárosi, megyei tanácselnök, a helyi tanács vagy végrehajtó bizottsága kezdeményezheti.

(5)[51] A helyi tanácselnöki tisztség társadalmi megbízatásban is betölthető.

52. § (1)[52] A fővárosi, a megyei tanácselnök, a tanácselnök-helyettes választására és visszahívására az ügyrendi bizottság tesz javaslatot. A visszahívást a végrehajtó bizottság is kezdeményezheti.

(2) A fővárosi, a megyei tanácselnök és tanácselnök-helyettes felett a fegyelmi jogkört a Minisztertanács gyakorolja. A fegyelmi eljárást a tanács vagy végrehajtó bizottsága is kezdeményezheti.

53. § (1) A tanácselnök:

a) biztosítja a tanácsi munkában az állami feladatok végrehajtását, a lakosság érdekeinek érvényesítését;

b) vezeti a tanács ülését;

c) elősegíti és összehangolja a tanács bizottságainak tevékenységét;

d) szervezi a lakosság közreműködését a tanácsi feladatok végrehajtására;

e) kapcsolatot tart a tanácstagokkal, bevonja őket a tanácsi feladatok megoldásába;

f) összehívja a végrehajtó bizottságot, és vezeti ülését;

g) általános felügyeletet gyakorol a szakigazgatási szervek felett;

h) rendszeres kapcsolatot tart a nem tanácsi szervek vezetőivel;

i) ellátja a rábízott honvédelmi feladatokat;

j) képviseli a tanácsot és a végrehajtó bizottságot.

(2) A tanácselnök a végrehajtó bizottság ülései között halaszthatatlan esetben döntést hozhat a végrehajtó bizottság hatáskörében; erről a végrehajtó bizottság legközelebbi ülésén be kell számolnia.

54. § (1) A tanácselnök-helyettes feladatait a tanács szervezeti és működési szabályzatában határozza meg. Ebben a körben:

a) helyettesíti a tanácselnököt; több helyettes közül az általános helyettest a tanács jelöli ki;

b) segíti a tanácselnököt feladatainak ellátásában, közreműködik a tanácsi szervek irányításával, működésével, a területi elv érvényesítésével és ágazati feladatok összehangolásával kapcsolatos tevékenység ellátásában.

(2) A tanácselnök-helyettesi tisztség társadalmi megbízatásban is betölthető.

A végrehajtó bizottság titkára

55. § (1) A végrehajtó bizottság titkára:

a) gondoskodik arról, hogy a tanácsi szervek a jogszabályoknak megfelelően lássák el feladataikat; jogszabálysértés megszüntetéséről és orvoslásáról intézkedik, illetőleg intézkedést kezdeményez;

b) részt vesz a tanács üléseinek előkészítésében, előkészíti a végrehajtó bizottság ülését, szervezi és ellenőrzi rendelkezéseik végrehajtását; gondoskodik a tanácsrendeleteknek és a végrehajtó bizottság általános érvényű határozatainak kihirdetéséről; közreműködik a tanácsi munka szervezésében;

c) ellenőrzi a szakigazgatási szervezet hatósági tevékenységét;

d) felelős feladatai ellátásáért a tanácsnak, a végrehajtó bizottságnak és a tanácselnöknek;

e) vezeti a községben a szakigazgatási szervet.

(2) A fővárosi, megyei és a megyei városi tanács végrehajtó bizottságának titkára elbírálja a fővárosi, a megyei és a megyei városi szakigazgatási szervek másodfokú hatósági határozatai ellen benyújtott államigazgatási panaszokat.

(3) A fővárosi, megyei és a megyei városi tanács végrehajtó bizottságának titkára dönt a szabálysértés miatt kiszabott pénzbírság elengedéséről.

VIII. Fejezet

A TANÁCS BIZOTTSÁGAI

A bizottság feladatai

56. § (1) A tanács feladatainak eredményesebb ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat alakít.

(2) A bizottság beszámol működéséről a tanácsnak.

57. § A bizottság javaslattevő, véleményező, előkészítő, ellenőrző, összehangoló szerv. Ennek keretében különösen:

a) összehangolja a tanács működési területén mind az ágazaton belüli, mind a több ágazat közötti tevékenységet; intézkedéseket kezdeményez, irányelveket dolgoz ki és ajánlásokkal fordul az érdekelt tanácsi szervekhez;

b) közreműködik a tanácsi tervek és fejlesztési programok kidolgozásában, megvalósításában;

c) véleményezi a tanács és a végrehajtó bizottság elé kerülő fontosabb előterjesztéseket;

d) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a szakigazgatási szervek, valamint a tanácsi vállalatok és intézmények tevékenységét; tanulmányozza fejlesztésük lehetőségeit;

e) ellenőrzi a tanács hatáskörébe tartozó kérdésekben a nem tanácsi - különösen a lakosság ellátásában részt vevő - szervek tevékenységét;

f) szervezi a lakosság közreműködését a tanácsi feladatok végrehajtásában.

58. § A tanácsi és nem tanácsi szervek kötelesek a bizottság tevékenységét elősegíteni, javaslatait megvizsgálni és állásfoglalásukat a bizottsággal közölni.

59. § (1) A tanács az alakuló ülésen a megválasztott tanácstagok közül ügyrendi bizottságot alakít a tanácstagok megbízatásának, összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálatára.

(2)[53]

(3)[54]

A bizottság tagjai

60. § (1) A bizottság elnökét és tagjait a tanács választja. A bizottság legalább három tagból áll.

(2) A bizottság elnöke és tagjainak többsége csak tanácstag lehet. A bizottság tagjainak jogai és kötelességei azonosak.

(3) A bizottság, feladatainak eredményes ellátása érdekében, munkájába bevonhat nem bizottsági tagot is.

A tanácstagi csoport

61. § (1)[55] A tanács területi csoportot hozhat létre tagjaiból szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladatok ellátására.

(2)[56] A városi, megyei városi, fővárosi kerületi tanács a városrészben megalakított tanácstagi csoportok részére anyagi eszközök feletti rendelkezési jogot adhat át, továbbá tanácstagi csoportot egyetértési, véleményezési jogkörrel ruházhat fel.

IX. Fejezet

A SZAKIGAZGATÁSI SZERVEK

A szakigazgatási szerv feladata, jogállása

62. § A tanácsi hatáskörbe tartozó szakigazgatási feladatokat a végrehajtó bizottság szakigazgatási szervei látják el. Egyes szakigazgatási feladatokat azonban jogszabály a tanács, illetőleg a végrehajtó bizottság hatáskörébe utalhat.

63. § (1) A szakigazgatási szervnek önálló irányítási, felügyeleti és hatósági jogköre van.

(2) A szakigazgatási szerv a végrehajtó bizottságnak közvetlenül alárendelten működik.

(3) A végrehajtó bizottság a szakigazgatási szervet meghatározott költségvetési előirányzat és béralap felett rendelkezési joggal ruházhatja fel.

64. § (1) A szakigazgatási szerv vezetője:

a) felel a tanács és a végrehajtó bizottság előtt a szerv munkájáért;

b) közvetlen felügyeletet gyakorol a tanácsi vállalatok felett és irányítja az intézményeket;

c) dönt a hatáskörébe utalt kinevezési ügyekben.

(2)[57] A fővárosi és a megyei szakigazgatási szerv vezetője kinevezi a tanácsi vállalat és intézmény vezetőjét, valamint az intézmény egyes vezető állású dolgozóit.

A községi szakigazgatási szerv

65. § (1)[58] A községben - a városi jogú nagyközségi tanács kivételével - egységes szakigazgatási szerv működik.

(2) A községi szakigazgatási szerv ügyintézőit a végrehajtó bizottság, egyéb dolgozóit a végrehajtó bizottság titkára nevezi ki.

(3)[59] A közvetlen megyei irányítású községi, nagyközségi tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szervének első fokú hatósági jogköre megegyezik a városi tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szerveinek első fokú hatósági jogkörével.

Járási hivatal

66. §[60]

Megyei városi hivatal[61]

67. §[62] A megyei városi tanács hivatalt hoz létre első fokú hatósági ügyek és egyéb feladatok ellátására.

Szakigazgatási kirendeltség

68. § A helyi tanács az általa meghatározott feladatok ellátására szakigazgatási kirendeltséget létesíthet.

A helyi szakigazgatási tevékenység irányítása

69. § (1) A helyi szakigazgatási tevékenységet a helyi tanács végrehajtó bizottsága útján a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervei irányítják. E tevékenységük körében:

a)[63] szakmai irányelveket adnak ki;

b) figyelemmel kísérik és ellenőrzik a jogszabályok végrehajtását, az ágazati feladatok érvényesülését; tapasztalataikról tájékoztatják a végrehajtó bizottságot;

c) adatokat, beszámolót kérnek a tájékoztatás meghatározott rendjében;

d) kezdeményezik a helyi tanács jogszabálysértő rendeletének vagy határozatának megsemmisítését;

e) halasztó hatályú előterjesztést tehetnek saját végrehajtó bizottságukhoz a helyi tanács végrehajtó bizottságának jogszabálysértő határozatával szemben.

(2) A fővárosi és a megyei szakigazgatási szerv vezetője:

a) a hatósági ügyintézés felügyelete körében gyakorolja a részére jogszabályban megállapított jogokat;

b)[64] törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben meghatározott esetben utasítást adhat a helyi szakigazgatási szerv vezetőjének.

69/A. §[65] A városi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervei a községek tekintetében:

a) ellátják a jogszabályokban, valamint a megyei tanácsnak és arra felhatalmazott szerveinek rendelkezéseiben előírt feladatokat;

b) első fokú hatósági jogkört gyakorolnak azokban az ügyekben, amelyekben a községi szakigazgatási szerveknek nincs hatásköre, továbbá másodfokon döntenek azokban az ügyekben, amelyekben a községi szakigazgatási szerv jár el első fokon;

c) segítik a községi szakigazgatási szervek önálló tevékenységének fejlődését, az ehhez szükséges feltételek megteremtését; tapasztalataikról rendszeresen tájékoztatják a megyei, illetőleg a községi tanácsi szerveket;

d) a községi tanácsnak vagy végrehajtó bizottságának jogszabálysértő rendelkezését soron kívül, véleményükkel együtt, a városi tanács végrehajtó bizottsága titkárához terjesztik, aki intézkedést kezdeményez;

e) közreműködnek a községi szakigazgatási tevékenység megyei irányításában;

f) közreműködnek a személyzeti, szakmai képzési, továbbképzési feladatok ellátásában;

g) segítik a községi tanácsok tevékenységét az egymás közötti és a nem tanácsi szervekkel való együttműködésben.

IX/A. Fejezet[66]

Az elöljáróság

69/B. §[67] (1)[68] A községi közös tanács nem székhely társközségében megválasztott tanácstagok elöljáróságot alkotnak.

(2)[69] A községi közös tanács székhelyközségében megválasztott tanácstagok elöljáróságot alakíthatnak.

(3)[70] A helyi tanács az elkülönült vagy egybe nem épült településrészen a megválasztott tanácstagokból elöljáróságot alakíthat.

(4)[71] A (2)-(3) bekezdésben említett elöljáróság gokra a társközségben működő elöljáróságra vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell.

(5)[72] Az elöljáróság képviseli a közös tanácsban és más szervek előtt a társközség lakosságának érdekeit, szervezi közösségi életét, dönt a rendelkezésére álló anyagi eszközök felhasználásáról és jogszabály által hatáskörébe utalt egyéb ügyekben. Tagjai közül elöljárót választ. Az elöljáróság munkájáról és terveiről beszámol a tanácsnak és falugyűlésen a lakosságnak.

69/C. §[73] (1) A tanács jogszabályban meghatározott keretek között a község lakosságát közvetlenül érintő egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az elöljáróságra, továbbá meghatározott ügyekben az elöljáróság részére egyetértési, véleményezési jogkört biztosíthat.

(2) A tanácsot össze kell hívni az elöljáróság indítványára. Javaslatát fel kell venni a tanács napirendjének a tervezetébe. A tanácsnak, illetőleg a végrehajtó bizottságnak ismételten meg kell tárgyalnia azt a társközséget érintő döntést, amelyet az elöljáróság sérelmesnek tart.

(3) A végrehajtó bizottság napirendjének a tervezetébe fel kell venni az elöljáróság javaslatát. Ha a napirend érinti a társközséget, a végrehajtó bizottság ülésére meg kell hívni - tanácskozási joggal - az elöljárót.

(4) Az elöljáróság szükség szerint tart ülést. Határozatképességére, határozathozatalára a tanács működésére vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadók.

(5) Ha a községi közös tanács a székhelyközséget érintő olyan ügyekben dönt, amelyek társközségekben az elöljáróság hatáskörébe tartoznak, a szavazásban csak a székhelyközség tanácstagjai vesznek részt.

X. Fejezet

A TANÁCSOK KÖZPONTI IRÁNYÍTÁSA

Az Országgyűlés irányító tevékenysége

70. § Az Országgyűlés meghatározza a tanácsok fő feladatait, szervezetük és működésük alapvető szabályait és anyagi eszközeit; ellenőrzi a törvények végrehajtását.

Az Elnöki Tanács hatásköre

71. § (1)[74]

(2)[75] A Népköztársaság Elnöki Tanácsa dönt községnek várossá vagy városnak megyei várossá nyilvánításáról; fővárosi kerület szervezéséről; községalakításról, egyesítésről és községi közös tanács szervezéséről; kijelöli azokat a tanácsokat, amelyeknek szervei közreműködnek a megyei irányításban, és meghatározza a hozzájuk tartozó községeket (városkörnyék).

A Minisztertanács irányító tevékenysége

72. § (1) A Minisztertanács ellátja a tanácsok tevékenysége törvényességének felügyeletét. Ebben a körben különösen:[76]

a)[77]

b) figyelemmel kíséri, elemzi és ellenőrzi a tanácsok tevékenységét;

c)[78] megsemmisíti a fővárosi, megyei tanácsnak jogszabályt sértő rendeletét, határozatát;

d) dönt a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága és a helyi tanács között keletkezett vitában;

e) dönt a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője és a fővárosi, megyei tanács, illetőleg végrehajtó bizottság között keletkezett vitában;

f)[79]

g)[80] megsemmisíti a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottságának jogszabályt sértő határozatát;

h)[81]

i) jelöli a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának titkárát;

j) gyakorolja a fegyelmi jogkört a fővárosi, megyei tanácselnök, tanácselnök-helyettes és a végrehajtó bizottság titkára felett.

(2)[82] A Minisztertanács dönt községnek, városnak, városkörnyéknek megyék közötti, községnek városkörnyékek közötti átcsatolásáról; megyehatárt is módosító területrész átcsatolásáról; államigazgatási helynevekről.

(3)[83] Ha az Országgyűlés a tanácsot feloszlatja, az új tanács végrehajtó bizottságának megválasztásáig a Minisztertanács ideiglenes végrehajtó bizottságot jelöl ki.

[84]

73. §[85] A Minisztertanács a tanácsok Irányításának a Minisztertanács által meghatározott feladatait a belügyminiszter útján látja el.

A miniszter kapcsolata a tanácsokkal

74. § (1) A miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője feladatkörében figyelemmel kíséri és segíti a tanács tevékenységét. Kezdeményezheti a tanács jogszabályt vagy a társadalom érdeket sértő rendeletének, határozatának megsemmisítését.

(2) A szakigazgatási tevékenység központi irányítását a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője látja el a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága útján.

(3) A miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője:

a)[86]

b) megállapítja a szakigazgatási feladatokat, hatásköröket és hatósági jogköröket;

c) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a jogszabályok végrehajtását, az ágazati feladatok érvényesülését; tapasztalatairól tájékoztatja a végrehajtó bizottságot; felhívja a szükséges intézkedések megtételére; véleményeltérés esetén döntés végett a Minisztertanácshoz fordulhat;

d) adatokat, beszámolókat kérhet;

e) halasztó hatályú előterjesztést tehet a Minisztertanácshoz a végrehajtó bizottság jogszabálysértő határozatával szemben;

f) meghatározza a szakigazgatási feladatot ellátó dolgozókra vonatkozó képesítési feltételeket, és továbbképzésük rendszerét;

g) a hatósági ügyintézés felügyeletének körében gyakorolja a részére jogszabályban megállapított jogokat.

(4)[87] Törvényben meghatározott esetekben a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője közvetlen utasítást adhat a szakigazgatási szervnek.

XI. Fejezet

ZÁRÓRENDELKEZÉSEK

Hatálybalépés

75. § (1) E törvény az 1971. évi általános választások napján lép hatályba.

(2) Az 1949. évi XX. törvénynek a tanácsokra vonatkozó rendelkezései e törvény szabályainak megfelelően módosulnak.

(3) E törvény hatálybalépésével hatályai veszti:

a) a tanácsokról szóló 1954. évi X. törvény;

az építésügyről szóló 1964. évi III. törvény 25. §-a;

az igazgatási területszervezésről szóló 1954. évi 9. törvényerejű rendelet;

az egyes tanácsoknál végrehajtó bizottsági kirendeltség szervezéséről szóló 1955. évi 19. törvényerejű rendelet;

a tanácsszervek tevékenységének továbbfejlesztéséről szóló 1965. évi 8. törvényerejű rendelet,

b) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának

a fővárosi, megyei, megyei jogú városi, járási, járási jogú városi és fővárosi (városi) kerületi tanács üléseinek előkészítéséről, összehívásáról és tanácskozásának rendjéről szóló 1954. évi 16. számú határozata;

a községi tanács üléseinek előkészítéséről, összehívásáról és tanácskozásának rendjéről szóló 1954. évi 17. számú határozata;

a fővárosi, megyei, megyei jogú városi, járási, járási jogú városi és fővárosi (városi) kerületi tanácsok bizottságairól szóló 1954. évi 18. számú határozata;

a községi tanács bizottságairól szóló 1954. évi 19. számú határozata;

a tanácstagok összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló 1955. évi 3. számú határozata;

a tanács és a tanács alá nem rendelt szervek kapcsolatának irányelveiről szóló 1955. évi 11. számú határozata.

(4) Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 65. § (2) bekezdése, a szabálysértésekről szóló 1963. évi I. törvény 70. § (2) bekezdése, valamint 75. § b) pontja e törvény 55. § (2) és (3) bekezdése szerint módosul.

(5)[88]

(6) Az alsófokú oktatási intézményekről szóló 1962. évi 14. törvényerejű rendelet 6. §-ának (1) bekezdése e törvény 14. § (1) bekezdése szerint módosul.

(7) Ha jogszabály az államhatalom helyi szervére vagy annak tagjára tartalmaz rendelkezést, helyette a tanácsot, illetőleg tanácstagot kell érteni.

(8)[89] Ha feladatot és hatáskört megállapító jogszabály eltérően nem rendelkezik, a járási hivatal és elnöke helyett, a városi (városi jogú nagyközségi) tanács végrehajtó bizottságának megfelelő szakigazgatási szervét kell érteni. A járás, mint jogszabályi megjelölés hatályát veszti.

(9)[90] Ha jogszabály a megyei városi kerületi hivatalra vagy annak elnökére tartalmaz rendelkezést, helyette a megyei városi hivatalt, illetőleg annak elnökét kell érteni.

(10)[91] E törvény végrehajtásáról a Minisztertanács, illetőleg szervezeti és működési szabályzajuk megalkotásával a tanácsok gondoskodnak.

Losonczi Pál s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Cseterki Lajos s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 1. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[2] A felvezető szöveget módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése a) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[3] Megállapította az 1990. évi XXII. törvény 1. §-a. Hatályos 1990.03.15.

[4] A címet megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[5] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[6] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[7] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[8] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[9] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 2. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[10] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 3. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[11] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[12] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[13] Beiktatta az 1990. évi XXII. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.

[14] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[15] Számozását módosította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatályos 1984.01.01.

[16] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[17] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[18] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 5. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[19] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[20] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 6. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[21] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[22] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[23] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 7. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[24] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 4. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[25] Beiktatta az 1990. évi XXII. törvény 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.

[26] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[27] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 8. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[28] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[29] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[30] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[31] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXXIV. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1990.05.29.

[32] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[33] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 9. §-a. Hatályos 1985.06.01.

[34] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[35] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[36] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[37] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[38] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[39] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[40] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[41] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[42] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[43] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[44] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXXIV. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1990.05.29.

[45] Hatályon kívül helyezte az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.

[46] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[47] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[48] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése d) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[49] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[50] Számozását módosította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[51] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése e) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[52] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése f) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[53] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[54] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[55] A szövegrészt (1) bekezdésre változtatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[56] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[57] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 10. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[58] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[59] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[60] Hatályon kívül helyezte az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.

[61] A címet megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 12. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[62] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 12. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[63] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[64] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[65] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[66] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[67] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[68] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[69] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[70] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[71] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[72] Számozását módosította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[73] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[74] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.

[75] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[76] A felvezető szöveget módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[77] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.

[78] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[79] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.

[80] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[81] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.

[82] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[83] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése h) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[84] Az alcímet hatályon kívül helyezte az 1987. évi VII. törvény 3. §-a. Hatálytalan 1987.12.18.

[85] Megállapította az 1987. évi VII. törvény 3. §-a. Hatályos 1987.12.18.

[86] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése i) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.

[87] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése i) pontja. Hatályos 1990.03.15.

[88] Hatályon kívül helyezte az 1976. évi 30. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1977.01.01.

[89] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[90] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[91] Számozását módosította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.

Tartalomjegyzék