1971. évi I. törvény
a tanácsokról
A tanácsok, mint a szocialista államszervezet részei eredményesen szolgálják a népi hatalmat, a szocializmus építését, a lakosság érdekeit. A gazdasági, művelődésügyi, egészségügyi, szociálpolitikai tevékenység, a városok és községek fejlődése, az államigazgatás jelentős részben a tanácsok útján és hatékony közreműködésükkel valósul meg.
A tanácsok a Magyar Szocialista Munkáspárt elvi, politikai irányításával végzik munkájukat.
Társadalmunk általános fejlődése, a közügyekért való állampolgári felelősség növekedése további lehetőségeket teremt a szocialista demokrácia kibontakozására, és egyben a tanácsok tevékenységének fejlesztésére.
Ez a törvény azt szolgálja, hogy a szocializmus teljes felépítése érdekében növekedjék a tanácsok szerepe a helyi állami munka mind nagyobb részének végzésében és a lakosság ellátásában; szélesedjék a nép állandó, tevékeny közreműködése a tanácsi feladatok meghatározásában, végrehajtásában és ellenőrzésében; fokozódjék a tanácsok felelőssége, önállósága, ugyanakkor erősödjék a központi állami irányítás hatékonysága.
Mindezek alapján az Országgyűlés a tanácsok feladatairól, hatásköréről, szervezetéről és működéséről a következő törvényt alkotja.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja
1. §[1] A törvény célja, hogy:[2]
a) fejlessze a tanácsok munkáját, önállóságát, tevékenységük szakszerűségét és egyidejűleg - elsősorban általános jellegű szabályozással - a központi állami irányítás hatékonyságát,
b) erősítse a helyi tanács felelősségét, döntési jogosultságát, önkormányzati tevékenységének gazdasági megalapozását, a helyi anyagi és szellemi erőforrások feltárását, összefogását, valamint a település és lakossága érdekeinek képviseletét.
A tanácsok jellege és szerveik
2. § (1)[3] A tanácsok és szerveik (a továbbiakban együtt: tanácsok) népképviseleti-önkormányzati és államigazgatási szervek.
(2) A tanács szervei: a végrehajtó bizottság, a bizottságok, a szakigazgatási szervek; járásban a járási hivatal, megyei városban a kerületi hivatal.
A tanácsok tömegkapcsolatai
3. § A tanácsok a Hazafias Népfrontra és az állampolgárok tömegszervezeteire, valamint egyéb szervezeteire támaszkodva, a nem tanácsi szervekkel hatékonyan együttműködve, a lakosság tevékeny részvételével látják el feladataikat.
A tanács működési területe és jogállása[4]
4. §[5] (1) Tanács működik:
a) a községben, a városban, a főváros kerületeiben (helyi tanács);
b) a fővárosban és
c) a megyékben.
(2) A községben működő tanács községi, nagyközségi vagy városi jogú nagyközségi tanács; a városban működő tanács városi vagy megyei városi tanács.
(3) A községi közös tanács működése több községre terjed ki.
A tanácsok hatásköre
5. §[6] A tanács feladatkörét és hatáskörét törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben, valamint tanácsrendeletben kell megállapítani.
6. § (1)[7] A lakosságot közvetlenül érintő államigazgatási feladatok a tanácsok hatáskörébe tartoznak. Kivételt törvény, törvényerejű rendelet, minisztertanácsi rendelet tehet.
(2) A tanácsok hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben az első fokú hatáskört általában a helyi tanácsok gyakorolják.
6/A. §[8] (1) A városi és városi jogú nagyközségi (a továbbiakban: városi) tanács tisztségviselői és szakigazgatási szervei közreműködnek a községi tanácsi szervek megyei irányításában.
(2) A városi jogú nagyközségi tanácsi feladatok és hatáskörök megegyeznek a városi tanácsi feladatokkal és hatáskörökkel.
7. § A tanácsnak, a végrehajtó bizottságnak, és a szakigazgatási szerveknek önálló hatásköre van és a jogszabályokban biztosított hatáskörükben önállóan járnak el.
A tanácsok jogi személyisége
8. § A tanács, a végrehajtó bizottság és a szakigazgatási szerv jogi személy.
II. Fejezet
A TANÁCS FELADATAI ÉS HATÁSKÖRE
A tanács általános feladatai és hatásköre
9. § (1) A tanács tevékenysége során:
a) képviseli a lakosság érdekeit;
b)[9] gondoskodik a jogszabályok végrehajtásáról, védi és erősíti a szocialista törvényességet és a társadalmi tulajdont; ellátja a hatáskörébe tartozó szervezetek törvényességi felügyeletét; biztosítja az állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, védi a személyi tulajdont; gondoskodik, hogy a lakosság megismerje a jogszabályokat, és neveli a lakosságot a jogszabályok megtartására.
c) gondoskodik a központi állami célkitűzések megvalósításáról;
d) biztosítja az államigazgatási feladatok végrehajtását; közreműködik az állami és társadalmi rend biztosításában; részt vesz a honvédelmi feladatok ellátásában;
e) érvényre juttatja a nemzetiségek jogait;
f) szervezi a lakosság közvetlen és állandó részvételét a tanácsi feladatok megoldásában.
(2) A tanács megvitathat országos jelentőségi kérdéseket, és javaslatokat terjeszthet központi szervekhez.
10. § (1) A tanács gondoskodik a terület és a település fejlesztéséről, szervezi a lakosság szükségleteinek kielégítését, különösen: a művelődésügyi, egészségügyi, szociális, lakás-, kommunális, kereskedelmi ellátást és az egyéb szolgáltatásakat. E feladatkörében
a) felméri, és tervezi területe szükségleteit; állást foglal a szükségletek lehetőségeknek megfelelő kielégítésében;
b) meghatározza - anyagi eszközeinek és társadalmi erőforrásainak figyelembevételével - területe fejlesztésének céljait és mértékét;
c)[10] létrehoz vállalatokat és intézményeket, gazdasági társulásban vehet részt.
d) kezdeményezi a tanács hatáskörét vagy anyagi lehetőségeit meghaladó intézkedések megtételét, a szükségletek kielégítésére alkalmas vállalatok, intézmények létesítését;
e) ellenőrzi az ellátó, szolgáltató tevékenységet, intézkedik a fogyatékosságok megszüntetéséről.
(2) A helyi tanács elfogadja a település általános rendezési tervét, és gondoskodik végrehajtásáról.
11. § (1) A tanács anyagi eszközeivel önállóan gazdálkodik.
(2)[11] A tanács bevételi forrásainak körét és az állami támogatás összegét törvény állapítja meg. A fővárosi, megyei tanács részére megállapított állami támogatás összegének módosítására az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény módosított 23. §-a (2) bekezdésének a rendelkezései az irányadók.
(3)[12] A Tanács
a) meghatározza középtávú tervét, valamint éves tervét és költségvetését, irányítja végrehajtásukat, határoz a végrehajtásukról szóló beszámolók elfogadásáról,
b) dönt pénzeszközeinek feladatok közötti átcsoportosításáról, a pénzmaradvány és a tartalékok felhasználásáról, valamint nem tanácsi szerv részére nyújtandó támogatásról,
c) dönt hitelek felvételéről, pénzeszközeinek más tanácsnak ideiglenesen történő átengedéséről vagy végleges, átadásáról,
d) dönt a hatáskörébe utalt adók, hozzájárulások, díjak mértékének és az adó jellegű kötelezettségek megállapításáról,
e) rendelkezik a kezelésébe adott állami tulajdonnal; gondoskodik gyarapításáról és rendeltetésszerű használatáról.
f)[13] dönt a tanácsi külkapcsolatok létesítéséről, a kiutazásról és a hazatérő küldöttség beszámolójának elfogadásáról.
(4)[14] A helyi tanács részére az állami támogatás összegét a fővárosi, megyei tanács határozza meg, és azt törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben és határozatban szabályozott esetekben módosíthatja.
(5)[15] A tanács felügyelete alatt álló vállalat, vagy általa irányított intézmény jogállását csak az érdekelt tanács egyetértésével lehet megváltoztatni.
12. § (1) A tanács a szervezetével és működésével kapcsolatban:
a) elbírálja a tanácstagok megválasztásának törvényességét;
b) határoz tanácstagok összeférhetetlenségi és a tanácstagságukkal összefüggő egyéb ügyeiben;
c) megállapítja a végrehajtó bizottság tagjainak számát; megválasztja a tanács tagjai közül a tanácselnököt, tanácselnök-helyettest (tanácselnökhelyetteseket) és a végrehajtó bizottság tagjait; kinevezi - határozatlan időre - a végrehajtó bizottság titkárát és a szakigazgatási szervek vezetőit;
d) határoz bizottságainak létrehozásáról; megválasztja a bizottságok elnökét és tagjait;
e) meghatározza a végrehajtó bizottság szakigazgatási szervezetét;
f) irányítja a végrehajtó bizottságot, a bizottságokat és a szakigazgatási szerveket.
(2) A tanács indokolt esetben a végrehajtó bizottságot és bizottságait, illetőleg azok tagjait visszahívhatja.
(3) A tanács megállapodhat más tanáccsal abban, hogy meghatározott hatáskört közösen létrehozott szerv útján gyakorolnak, közösen vállalatot vagy intézményt hoznak létre.
(4) A tanács állást foglal működési területét érintő területszervezési ügyekben.
(5) A községi tanács dönt a hatáskörébe utalt kinevezési ügyekben.
(6)[16] A megyei városi tanács kinevezi a megyei városi hivatal elnökét.
(7)[17] Az egymással rendszeres kapcsolatban álló helyi tanácsok, a tervszerűbb és hatékonyabb együttműködés érdekében bizottságot alakíthatnak.
13. § A bíróságok népi ülnökeit és a népi ellenőrzési bizottságok tagjait, valamint az utóbbiak tisztségviselőit - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a tanács választja.
A tanács sajátos feladatai és hatásköre
14. §[18] (1) A helyi tanács feladata, ha jogszabály (Tt. 5. §) másként nem rendelkezik:
a) intézmények létesítése, működtetése, fenntartása,
b) az alapfokú és a középfokú lakossági infrastrukturális ellátás fejlesztése.
(2)[19] A községi tanács helyi és körzeti szükségleteket kielégítő vállalatukat és intézményeket hozhat létre. A nagyközségi, a városi, a megyei városi és a fővárosi kerületi tanács a vonzáskörzetét is ellátó vállalatokat és intézményeket hoz létre, tart fenn és fejleszt, valamint szervezi a tanácsok közötti együttműködést, továbbá a térségi kapcsolatokat.
15. § A megyei tanács:
a) gondoskodik területén a központi irányítás érvényesítéséről, és képviseli a helyi tanácsok érdekeit;
b) szervezi, összehangolja és biztosítja a megye területén az állami, társadalmi, gazdasági, különösen pedig az ipar- és a mezőgazdaság-fejlesztési, a szövetkezeti, a foglalkoztatási, a művelődésügyi, az egészségügyi, a szociális célkitüzések kialakítását és megvalósítását;
c) meghatározza a megyét érintő kérdésekben a helyi tanácsok tevékenységének fő irányvonalát;
d)[20] gondoskodik arról hogy a tanácsi tervek és a költségvetés megfelelően szolgálják a megye társadalmi és gazdasági fejlődését, a települések összehangolt és arányos fejlesztését.
e) érvényesíti a megye mezőgazdasági és élelmezésügyi, ipari, kereskedelmi tevékenységének állami felügyeletében és összehangolásában az állami érdekeket;
f)[21] dönt községi tanácsnak nagyközségi tanáccsá szervezéséről, községi közös tanács székhelyének áthelyezéséről, megyehatárt nem érintő területrész-átcsatolásról;
g) előterjesztést tehet jogszabály alkotására és módosítására.
h)[22] tanácsrendelettel közvetlen megyei irányítás alá vonhatja a községi, nagyközségi tanácsi szervek tevékenységét.
16. § (1) A fővárosi tanács:
a) ellátja Budapest főváros fejlesztésével, lakosságának ellátásával és a szolgáltatásokkal kapcsolatos alapvető feladatokat;
b) gyakorolja mindazokat a hatásköröket, amelyek a megyei tanácsokat is megilletik, és ellátja azokat a helyi tanácsi feladatokat, amelyek több kerületet együttesen érintenek;
c) elfogadja a főváros általános rendezési tervét, és gondoskodik végrehajtásáról.
(2) A fővárosi tanács, az érintett megyék tanácsaival együttesen összehangolja a fővárosi és a főváros-környéki fejlesztési terveket.
(3) A fővárosi tanács elrendelheti, hogy egyes kerületi szakigazgatási feladatokat meghatározott kerület vagy kerületek összevontan lássanak el
17. § (1) A fővárosi kerületi tanács feladata és hatásköre általában megegyezik a helyi tanácséval. A kerületi tanácsok, jogszabályokban meghatározott feltételek mellett, a lakosság alapfokú ellátását meghaladó intézményeket és a kerület lakosságának szükségleteit kielégítő vállalatokat is létrehozhatnak.
(2) A fővárosi és a kerületi, valamint a kerületek közötti érdekeket - a kerületek eltérő sajátosságaira figyelemmel - a fővárosi tanács hangolja össze. Ennek érdekében egyezteti a kerületi tanácsokkal a fejlesztésre és a lakosság ellátására vonatkozó terveket.
(3) A fővárosi tanácsnak a fővárosi kerületi tanácsok véleményét előzetesen ki kell kérnie a kerület fejlesztését és ellátását érintő, jelentősebb állásfoglalásaival kapcsolatban.
18. § A fővárosi és a fővárosi kerületi tanácsokra, valamint szerveikre vonatkozó hatásköri és szervezeti kérdések szabályozásakor figyelembe kell venni sajátos helyzetüket.
A tanács hatáskörének átruházása
19. § (1) A tanács, jogszabályban meghatározott keretek között, a végrehajtó bizottságra átruházhatja egyes hatáskörök gyakorlását. E hatáskör gyakorlásával kapcsolatban a végrehajtó bizottságnak utasítást adhat, határozatait megsemmisítheti vagy megváltoztathatja.
(2) Ha a végrehajtó bizottság jogszabályban megállapított saját hatáskörében járt el - kivéve a tanácsrendeletben megállapított hatáskörét -, a tanács a végrehajtó bizottság határozata ellen előterjesztéssel fordulhat a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságához, illetőleg a Minisztertanácshoz, jogszabálysértés esetén pedig fel is függesztheti a határozat végrehajtását.
(3) A helyi tanács a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottságának a törvényességi felügyelet körében hozott sérelmes határozata ellen előterjesztést tehet a Minisztertanácshoz.
20. § (1)[23] A tanács hatásköréből nem ruházhatja át:
- országos jelentőségű kérdésekben való állásfoglalást [9. § (2) bek.]
- szervezete létrehozását és irányítását [12. §(1) és (2) bek.],
- pénzeszközeinek más tanácsnak történő átengedését, illetve átadását [11. § (3) bek. c) pont],
- gazdasági társulásban való részvételről történő döntést [10. § (1) bek. c) pont],
-[24] a helyi tanács részére az állami támogatás mértékének a meghatározását és módosítását, kivéve, ha törvény, törvényerejű rendelet vagy minisztertanácsi rendelet eltérően nem rendelkezik (11. § (4) bek.),
- a középtávú tervnek, valamint éves tervnek és költségvetésnek a meghatározását [11. § (3) bek. a) pont],
- a helyi tanácsok tevékenysége fő irányvonalának a meghatározását [15. § c) pont],
- az általános rendezési terv elfogadását [10. § (2) bek., 16. § (1) bek. c) pont],
- a tanácsrendelet alkotását (34. §),
- a választásokat és kinevezéseket.
-[25] a külkapcsolatokkal összefüggő hatásköreit [11. § (3) bek. f) pont].
(2) A tanács nem ruházhatja át a népi ülnökök és a népi ellenőrzési bizottságok tagjainak, ez utóbbiak tisztségviselőinek választását (13. §), továbbá hatósági jogkörét.
(3) A községi tanács nem ruházhatja át a hitelek felvételére [11. § (3) bek. c) pont], valamint az intézmények és vállalatok létrehozására (14. §), továbbá ezek jogállásának megváltoztatására [11. § (6) bek.] vonatkozó hatáskörét sem.
III. Fejezet
A TANÁCSOK ÉS A NEM TANÁCSI SZERVEK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Együttműködés a tömegszervezetekkel
21. § A tanácsok, feladataiknak eredményes ellátása érdekében, - különösen a lakossággal való szoros kapcsolat fenntartása, a szükségletek, és igények megismerése, a tanácsi felvilágosító és nevelő munka, valamint a társadalmi ellenőrzés hatékonyságának növelése végett - rendszeresen és sokoldalúan együttműködnek a Hazafias Népfront bizottságaival, a tömegszervezetekkel és a lakosság más szervezeteivel.
Együttműködés a nem tanácsi szervekkel
22. § (1) A terület- és településfejlesztést, a lakosság szükségleteinek kielégítését szolgáló feladatok megoldásában a tanácsi és a nem tanácsi szerveknek kölcsönösen együtt kell működniük.
(2)[26]
(3)[27] A tanácsok a nem tanácsi szervekkel együttesen intézményeket hozhatnak létre és működtethetnek, továbbá más fejlesztéseket valósíthatnak meg.
23. § A helyi tanácsok a településfejlesztést és a lakosság ellátását szolgáló kérdésekben a nem tanácsi szervekkel összehangolják a tanács és a településen működő vagy odatelepülő szervek tevékenységét, beruházási terveiket; tájékoztatást kérhetnek tőlük a tanácsi tervezéshez szükséges adatokról, valamint a beruházások megvalósulásáról.
24. § (1)[28]
(2)[29]
(3) A lakosság szükségleteit ellátó vállalat, intézmény létesítését, illetőleg működését érintő jelentős változás esetén a nem tanácsi szervek kötelesek előzetesen kikérni a tanács vagy a végrehajtó bizottság véleményét.
(4) A tanács köteles tájékoztatni a nem tanácsi szerveket a tevékenységüket érintő célkitűzésekről.
(5) A tanács köteles a nem tanácsi szerveknek a tanácsok tevékenységét vagy a lakosságot érintő javaslatait megvizsgálni és érdemben választ adni.
25. § A fővárosi, a megyei tanácsok a területfejlesztési tevékenység összehangolása érdekében:
a) javaslatokat tehetnek a központi szervek felügyelete, illetőleg irányítása alatt álló vállalat és intézmény fejlesztésével kapcsolatosan;
b) véleményt adhatnak a lakosság ellátását érintő, a területükön megvalósuló fejlesztési tervekre;
c) kezdeményezhetik a több szerv által közösen létesítendő beruházások megvalósítását.
Kapcsolat a bírósággal, ügyészséggel és rendőrséggel
26. § (1) A bíróság működésének tapasztalatairól, az ügyészség a törvényesség helyzetéről tájékoztatja a tanácsot vagy a végrehajtó bizottságot.
(2) A rendőrség a közrend és a közbiztonság helyzetéről beszámol a tanácsnak vagy a végrehajtó bizottságnak.
IV. Fejezet
A TANÁCS MŰKÖDÉSE
A tanács testületi működése
27. § A tanács a választási törvényben megbatározott szabályok szerint választott testület.
28. §[30] A tanács megállapítja a saját, valamint szerveinek szervezeti és működési szabályzatát.";
29. § (1) A tanács hatáskörét ülésein gyakorolja.
(2) A tanács szükség szerint, de évenként legalább négy alkalommal tart ülést.
(3)[31]
30. § (1) A tanácsot a végrehajtó bizottság hívja össze.
(2) A tanácsot össze kell hívni a tanácstagok egynegyedének indítványa alapján is.
(3)[32]
31. § (1) A tanács ülését a tanácselnök vezeti,
(2) A tanács határozatképes, ha az ülésen a tanácstagok többsége jelen van. Határozatképtelenség esetén a tanácsot ismét össze kell hívni.
(3) A határozathozatalhoz a jelenlevő tanács tagok többségének szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén a tanácselnök szavazata dönt,
(4) A tanácstagok többségének szavazata szükséges:
a) a tanács hatáskörébe utalt választáshoz é kinevezéshez;
b)[33] A középtávú terv, valamint az éves terv és költségvetés megállapításához, továbbá a végrehajtásról szóló beszámoló elfogadásához.
c) tanácsrendelet alkotásához;
d) összeférhetetlenség megállapításához;
e) az általános rendezési terv elfogadásához;
f) hitel felvételéhez;
g) ha azt jogszabály előírja.
(5)[34] A tanács rendelkezéseit - ha jogszabály másként nem rendelkezik - nyílt szavazással hozza. Titkos szavazással dönt:
- a tanácselnök, tanácselnök-helyettes megválasztásáról;
- a végrehajtó bizottság tagjainak megválasztásáról.
32. § (1)[35] A tanács ülésén tanácskozási joggal vehet részt az, akit törvény, törvényerejű rendelet, minisztertanácsi rendelet vagy a tanács szervezeti és működési szabályzata megjelöl, valamint az, akit az ülésre a végrehajtó bizottság meghívott.
(2) A végrehajtó bizottság titkára és a szakigazgatási szervek vezetői a tanácsülésen kötelesek résztvenni és az ügykörüket érintő kérdésekre felvilágosítást adni. A végrehajtó bizottság titkárát és a szakigazgatási szerv vezetőjét akkor is megilleti tanácskozási jog, ha nem tanácstag:
A tanács rendelkezései
33. § A tanács rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
34. § (1) A tanács rendeletet alkothat jogszabály végrehajtására, valamint jogi rendezést igénylő társadalmi viszonyok szabályozására. A tanácsrendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni. A tanács rendelete működési területén mindenkire kötelező.
(2) A tanács a lakosság jogait és kötelességeit érintő magatartási szabályt csak tanácsrendeletben állapíthat meg.
(3) A tanácsrendeletet a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságához, illetőleg a Minisztertanácshoz kell felterjeszteni. Ha a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága, illetőleg a Minisztertanács nem nyilatkozik, a tanácsrendeletet a felterjesztéstől számított harminc nap elteltével ki lehet hirdetni.
A falugyűlés
35. § (1) A községi tanács a lakosság tájékoztatása és véleményének megismerése végett falugyűlés elé terjesztheti a község életében alapvető jelentőségű kérdéseket.
(2)[36] A községi tanács munkájáról szóló tájékoztató megvitatására falugyűlést kell összehívni.
V. Fejezet
A TANÁCSTAG
A tanácstag joga és kötelessége
36. § (1) A tanácstagi munka a választók bizalmán alapuló, megtisztelő, közéleti tevékenység.
(2) A tanácstag választására és visszahívására vonatkozó szabályokat a választásokról szóló törvény állapítja meg.
(3) A tanács minden tagjának azonos jogai és kötelességei vannak.
(4) A tanácstag hivatalos személy.
37. § (1)[37] A tanácstag joga, hogy választóinak, illetőleg a megválasztó tanácsnak képviseletében részt vegyen a tanács tevékenységében. Ennek megfelelően:
a) kezdeményezheti tanácsrendelet és határozat megalkotását;
b) megválasztható a tanács bármely tisztségére és bizottságába;
c) képviselheti megbízás alapján a tanácsot;
d) a tanács vagy a végrehajtó bizottság elé terjeszthet megvizsgálás végett közérdekű kérdést és javaslatot;
e) a tanács ülésén vagy más alkalommal a végrehajtó bizottságtól, a tisztségviselőktől, a szakigazgatási és egyéb helyi szervek vezetőitől felvilágosítást kérhet a tanácsi hatáskörbe tartozó ügyekben; erre a kérdezett a tanács ülésén vagy tizenöt napon belül válaszolni köteles;
f) véleményezi a szakigazgatási szervek döntésének tervezeteit, ha azok a választókerületében lakó állampolgárok életkörülményeit, jogait és kötelezettségeit jelentősen befolyásolják.
(2) A helyi tanács tagja összehívhatja választóinak gyűlését.
(3) A tanácstag költségtérítésre és a tanács működési területén díjtalan utazásra jogosult.
38. § (1) A tanácstag köteles:
a) képviselni a választókerülete, illetőleg a település lakosságának érdekeit;
b) tevékenyen részt venni a tanács munkájában és elvégezni a rábízott feladatokat;
c) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, választóinak bizalmára;
d) személyes példamutatással közreműködni az állami és a munkafegyelem szilárdításában, a közéleti tisztaság és a társadalmi tulajdon védelmében, az állampolgárok jogainak biztosításában, a törvényesség, a szocialista együttélés szabályainak megtartásában;
e) a közérdeket figyelembe véve teljesíteni választóinak megbízásait, előmozdítani az állampolgárok jogos panaszainak orvoslását;
f) közvetlen és rendszeres kapcsolatot tartani a lakossággal, bevonni a lakosságot a tanácsi feladatok megoldásába.
(2) A helyi tanácstag legalább évenként köteles beszámolni választóinak a tanács munkájáról és saját tanácstagi tevékenységéről.
(3) A helyi tanács az általa megválasztott tanácstagot beszámoltatja tevékenységéről, a tanácstag tájékoztatást ad a fővárosi, megyei tanács munkájáról.
39. § (1) A tanácstag, e minőségében kifejtett tevékenysége miatt, csak összeférhetetlenség megállapítása után vonható büntetőjogi felelősségre.
(2) A tanácstagot a tanács és szervei működésével kapcsolatos tanácstagi kötelességeinek ellátása végett a munkavégzés alól a szükséges időtartamra fel kell menteni és ez időre járó átlagkeresetét meg kell téríteni.
(3) Ha a tanácstagot hátrányos vagy sérelmes intézkedés éri tanácstagi tevékenysége miatt, őt megfelelő erkölcsi és anyagi elégtétel illeti meg.
Az összeférhetetlenség
40. § (1) Minden politikai, gazdasági vagy egyéb tevékenység, illetőleg magatartás, amely ellentétben áll a nép érdekeivel, összeférhetetlen a tanácstagsággal.
(2) Ha a fővárosi, illetőleg a megyei tanács összeférhetetlenséget állapít meg olyan tagjáról, aki egyben helyi tanácsnak is tagja, az összeférhetetlenség megállapítása a helyi tanácstagságot is megszünteti.
(3) Ha a helyi tanács összeférhetetlenséget állapít meg olyan tagjáról, aki egyben a fővárosi vagy a megyei tanácsnak is tagja, egyidejűleg visszahívja őt a fővárosi, illetőleg a megyei tanácsból.
VI. Fejezet
A VÉGREHAJTÓ BIZOTTSÁG
A végrehajtó bizottság feladata és jogállása
41. § (1) A végrehajtó bizottság feladatai: a jogszabályok végrehajtása; az országos és a helyi érdek egybehangolt érvényesítése; az ágazati feladatok érvényesítése; a tanács üléseinek előkészítése, rendelkezései végrehajtásának szervezése; a szakigazgatási szervek ós az alsóbb fokú végrehajtó bizottságok közvetlen irányítása; a tanácsi vállalatok felügyelete, a tanácsi intézmények irányítása; együttműködés a nem tanácsi szervekkel.
(2)[38] A végrehajtó bizottság a megválasztó tanácsnak alárendelten működik.
42. § (1) A végrehajtó bizottság tagjai: a tanácselnök, tanácselnök-helyettes, a tanács által a tanácstagok közül megválasztottak és a végrehajtó bizottság titkára.
(2) A végrehajtó bizottság tagja a tanácsülésen esküt tesz.
(3) A végrehajtó bizottság tagjainak állandó, tevékeny részvételével oldja meg feladatait. Tagjai részt vesznek a határozatok előkészítésében, meghozatalában, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
A végrehajtó bizottság hatásköre
43. § (1) A végrehajtó bizottság a tanács működésével kapcsolatban:
a) előkészíti a tanács ülését;
b) szervezi és ellenőrzi a tanács rendeleteinek és határozatainak végrehajtását;
c) elősegíti a tanács tagjainak és bizottságainak munkáját.
(2) A végrehajtó bizottság szakigazgatási szervezetének irányítása körében
a) összehangolja és ellenőrzi szakigazgatási szervezetének tevékenységét, felelős e tevékenység törvényességéért, eredményességéért; gondoskodik a szakszerű és gyors ügyintézéséről;
b) beszámoltatja a szakigazgatási szerv vezetőjét;
c) megsemmisítheti vagy megváltoztathatja a szakigazgatási szerv jogszabályt vagy a lakosság érdekeit sértő rendelkezését, ha jogszabály másként nem rendelkezik;
d) dönt kinevezési ügyekben.
(3) A végrehajtó bizottság, jogszabályban meghatározott keretek közölt, átruházhatja szerveire egyes hatáskörök gyakorlását.
(4) A végrehajtó bizottság előterjesztést tehet a felettes végrehajtó bizottsághoz és a felsőbb fokú szakigazgatási szervhez, illetőleg a Minisztertanácshoz, a miniszterhez, országos hatáskörű szerv vezetőjéhez; a felsőbb fokú szakigazgatási szerv vezetőjét, illetőleg a minisztert, országos hatáskörű szerv vezetőjét vizsgálat elrendelésére kérheti fel.
44. § (1)[39] A városi tanács végrehajtó bizottsága kinevezi a tanácsi vállalat, intézmény vezetőjét, valamint az intézmény egyes vezető állású dolgozóit.
(2) A végrehajtó bizottság a kinevezésekről beszámol a tanácsnak.
45. § A fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága:
a) törvényességi felügyeletet, gyakorol a helyi tanács tevékenysége felett; megsemmisíti jogszabálysértő rendeletét vagy határozatát;
b)[40]
c)[41]
d)[42]
e) jelöli a helyi tanács végrehajtó bizottságának titkárát, felette fegyelmi jogkört gyakorol;
f) megsemmisíti a helyi tanács végrehajtó bizottságának jogszabálysértő határozatát.
A végrehajtó bizottság megbízatásának tartama
46. § (1) A végrehajtó bizottság a tanács megbízatásának lejárta után addig folytatja működését, amíg az újonnan megválasztott tanács végrehajtó bizottságot nem választ.
(2) A végrehajtó bizottság az újonnan megválasztott tanács első ülését annak megválasztásától számított tizenöt napon belüli időpontra köteles összehívni; az ülésen az új végrehajtó bizottságot meg kell választani.
A végrehajtó bizottság felelőssége
47. § (1) A végrehajtó bizottság működésének eredményességéért tagjai testületileg és egyénileg felelősek.
(2)[43] A végrehajtó bizottság köteles beszámolni működéséről a megválasztó tanácsnak.
A végrehajtó bizottság működése
48. § (1) A végrehajtó bizottság szükség szerint, de legalább havonként tart ülést. A végrehajtó bizottságot a tanácselnök hívja össze.
(2)[44]
(3) A végrehajtó bizottságot a tanács, a felettes végrehajtó bizottság, illetőleg a Minisztertanács határozata alapján, továbbá a végrehajtó bizottság tagjai egyharmadának indítványára össze kell hívni.
(4)[45]
49. § (1) A végrehajtó bizottság határozatképes, ha az ülésen tagjainak többsége jelen van.
(2) A határozathozatalhoz a jelenlevő végrehajtó bizottsági tagok többségének szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
50. § (1) A végrehajtó bizottság határozatot hoz.
(2)[46]
VII. Fejezet
TISZTSÉGVISELŐK
A tanácselnök és tanácselnök-helyettes
51. § (1)[47] A helyi tanácselnök és tanácselnökhelyettes választására ügyrendi bizottság tesz javaslatot, de joga van erre bármelyik tanácstagnak is.
(2)[48] A helyi tanácselnök és tanácselnök-helyettes visszahívását a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága vagy a helyi tanács tagja kezdeményezheti.
(3)[49] A helyi tanács a fővárosi, megyei tanács elnökének javaslatára megállapíthatja a tanácselnök, a helyi tanács végrehajtó bizottságának javaslatára a tanácselnök-helyettesek munkabérét, jutalmát, illetőleg tiszteletdíját.
(4)[50] A helyi tanácselnök és tanácselnök-helyettes felett a fegyelmi jogkört a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottsága gyakorolja. A fegyelmi eljárást a fővárosi, megyei tanácselnök, a helyi tanács vagy végrehajtó bizottsága kezdeményezheti.
(5)[51] A helyi tanácselnöki tisztség társadalmi megbízatásban is betölthető.
52. § (1)[52] A fővárosi, a megyei tanácselnök, a tanácselnök-helyettes választására és visszahívására az ügyrendi bizottság tesz javaslatot. A visszahívást a végrehajtó bizottság is kezdeményezheti.
(2) A fővárosi, a megyei tanácselnök és tanácselnök-helyettes felett a fegyelmi jogkört a Minisztertanács gyakorolja. A fegyelmi eljárást a tanács vagy végrehajtó bizottsága is kezdeményezheti.
53. § (1) A tanácselnök:
a) biztosítja a tanácsi munkában az állami feladatok végrehajtását, a lakosság érdekeinek érvényesítését;
b) vezeti a tanács ülését;
c) elősegíti és összehangolja a tanács bizottságainak tevékenységét;
d) szervezi a lakosság közreműködését a tanácsi feladatok végrehajtására;
e) kapcsolatot tart a tanácstagokkal, bevonja őket a tanácsi feladatok megoldásába;
f) összehívja a végrehajtó bizottságot, és vezeti ülését;
g) általános felügyeletet gyakorol a szakigazgatási szervek felett;
h) rendszeres kapcsolatot tart a nem tanácsi szervek vezetőivel;
i) ellátja a rábízott honvédelmi feladatokat;
j) képviseli a tanácsot és a végrehajtó bizottságot.
(2) A tanácselnök a végrehajtó bizottság ülései között halaszthatatlan esetben döntést hozhat a végrehajtó bizottság hatáskörében; erről a végrehajtó bizottság legközelebbi ülésén be kell számolnia.
54. § (1) A tanácselnök-helyettes feladatait a tanács szervezeti és működési szabályzatában határozza meg. Ebben a körben:
a) helyettesíti a tanácselnököt; több helyettes közül az általános helyettest a tanács jelöli ki;
b) segíti a tanácselnököt feladatainak ellátásában, közreműködik a tanácsi szervek irányításával, működésével, a területi elv érvényesítésével és ágazati feladatok összehangolásával kapcsolatos tevékenység ellátásában.
(2) A tanácselnök-helyettesi tisztség társadalmi megbízatásban is betölthető.
A végrehajtó bizottság titkára
55. § (1) A végrehajtó bizottság titkára:
a) gondoskodik arról, hogy a tanácsi szervek a jogszabályoknak megfelelően lássák el feladataikat; jogszabálysértés megszüntetéséről és orvoslásáról intézkedik, illetőleg intézkedést kezdeményez;
b) részt vesz a tanács üléseinek előkészítésében, előkészíti a végrehajtó bizottság ülését, szervezi és ellenőrzi rendelkezéseik végrehajtását; gondoskodik a tanácsrendeleteknek és a végrehajtó bizottság általános érvényű határozatainak kihirdetéséről; közreműködik a tanácsi munka szervezésében;
c) ellenőrzi a szakigazgatási szervezet hatósági tevékenységét;
d) felelős feladatai ellátásáért a tanácsnak, a végrehajtó bizottságnak és a tanácselnöknek;
e) vezeti a községben a szakigazgatási szervet.
(2) A fővárosi, megyei és a megyei városi tanács végrehajtó bizottságának titkára elbírálja a fővárosi, a megyei és a megyei városi szakigazgatási szervek másodfokú hatósági határozatai ellen benyújtott államigazgatási panaszokat.
(3) A fővárosi, megyei és a megyei városi tanács végrehajtó bizottságának titkára dönt a szabálysértés miatt kiszabott pénzbírság elengedéséről.
VIII. Fejezet
A TANÁCS BIZOTTSÁGAI
A bizottság feladatai
56. § (1) A tanács feladatainak eredményesebb ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat alakít.
(2) A bizottság beszámol működéséről a tanácsnak.
57. § A bizottság javaslattevő, véleményező, előkészítő, ellenőrző, összehangoló szerv. Ennek keretében különösen:
a) összehangolja a tanács működési területén mind az ágazaton belüli, mind a több ágazat közötti tevékenységet; intézkedéseket kezdeményez, irányelveket dolgoz ki és ajánlásokkal fordul az érdekelt tanácsi szervekhez;
b) közreműködik a tanácsi tervek és fejlesztési programok kidolgozásában, megvalósításában;
c) véleményezi a tanács és a végrehajtó bizottság elé kerülő fontosabb előterjesztéseket;
d) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a szakigazgatási szervek, valamint a tanácsi vállalatok és intézmények tevékenységét; tanulmányozza fejlesztésük lehetőségeit;
e) ellenőrzi a tanács hatáskörébe tartozó kérdésekben a nem tanácsi - különösen a lakosság ellátásában részt vevő - szervek tevékenységét;
f) szervezi a lakosság közreműködését a tanácsi feladatok végrehajtásában.
58. § A tanácsi és nem tanácsi szervek kötelesek a bizottság tevékenységét elősegíteni, javaslatait megvizsgálni és állásfoglalásukat a bizottsággal közölni.
59. § (1) A tanács az alakuló ülésen a megválasztott tanácstagok közül ügyrendi bizottságot alakít a tanácstagok megbízatásának, összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálatára.
(2)[53]
(3)[54]
A bizottság tagjai
60. § (1) A bizottság elnökét és tagjait a tanács választja. A bizottság legalább három tagból áll.
(2) A bizottság elnöke és tagjainak többsége csak tanácstag lehet. A bizottság tagjainak jogai és kötelességei azonosak.
(3) A bizottság, feladatainak eredményes ellátása érdekében, munkájába bevonhat nem bizottsági tagot is.
A tanácstagi csoport
61. § (1)[55] A tanács területi csoportot hozhat létre tagjaiból szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladatok ellátására.
(2)[56] A városi, megyei városi, fővárosi kerületi tanács a városrészben megalakított tanácstagi csoportok részére anyagi eszközök feletti rendelkezési jogot adhat át, továbbá tanácstagi csoportot egyetértési, véleményezési jogkörrel ruházhat fel.
IX. Fejezet
A SZAKIGAZGATÁSI SZERVEK
A szakigazgatási szerv feladata, jogállása
62. § A tanácsi hatáskörbe tartozó szakigazgatási feladatokat a végrehajtó bizottság szakigazgatási szervei látják el. Egyes szakigazgatási feladatokat azonban jogszabály a tanács, illetőleg a végrehajtó bizottság hatáskörébe utalhat.
63. § (1) A szakigazgatási szervnek önálló irányítási, felügyeleti és hatósági jogköre van.
(2) A szakigazgatási szerv a végrehajtó bizottságnak közvetlenül alárendelten működik.
(3) A végrehajtó bizottság a szakigazgatási szervet meghatározott költségvetési előirányzat és béralap felett rendelkezési joggal ruházhatja fel.
64. § (1) A szakigazgatási szerv vezetője:
a) felel a tanács és a végrehajtó bizottság előtt a szerv munkájáért;
b) közvetlen felügyeletet gyakorol a tanácsi vállalatok felett és irányítja az intézményeket;
c) dönt a hatáskörébe utalt kinevezési ügyekben.
(2)[57] A fővárosi és a megyei szakigazgatási szerv vezetője kinevezi a tanácsi vállalat és intézmény vezetőjét, valamint az intézmény egyes vezető állású dolgozóit.
A községi szakigazgatási szerv
65. § (1)[58] A községben - a városi jogú nagyközségi tanács kivételével - egységes szakigazgatási szerv működik.
(2) A községi szakigazgatási szerv ügyintézőit a végrehajtó bizottság, egyéb dolgozóit a végrehajtó bizottság titkára nevezi ki.
(3)[59] A közvetlen megyei irányítású községi, nagyközségi tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szervének első fokú hatósági jogköre megegyezik a városi tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szerveinek első fokú hatósági jogkörével.
Járási hivatal
66. §[60]
Megyei városi hivatal[61]
67. §[62] A megyei városi tanács hivatalt hoz létre első fokú hatósági ügyek és egyéb feladatok ellátására.
Szakigazgatási kirendeltség
68. § A helyi tanács az általa meghatározott feladatok ellátására szakigazgatási kirendeltséget létesíthet.
A helyi szakigazgatási tevékenység irányítása
69. § (1) A helyi szakigazgatási tevékenységet a helyi tanács végrehajtó bizottsága útján a fővárosi, illetőleg a megyei tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervei irányítják. E tevékenységük körében:
a)[63] szakmai irányelveket adnak ki;
b) figyelemmel kísérik és ellenőrzik a jogszabályok végrehajtását, az ágazati feladatok érvényesülését; tapasztalataikról tájékoztatják a végrehajtó bizottságot;
c) adatokat, beszámolót kérnek a tájékoztatás meghatározott rendjében;
d) kezdeményezik a helyi tanács jogszabálysértő rendeletének vagy határozatának megsemmisítését;
e) halasztó hatályú előterjesztést tehetnek saját végrehajtó bizottságukhoz a helyi tanács végrehajtó bizottságának jogszabálysértő határozatával szemben.
(2) A fővárosi és a megyei szakigazgatási szerv vezetője:
a) a hatósági ügyintézés felügyelete körében gyakorolja a részére jogszabályban megállapított jogokat;
b)[64] törvényben, törvényerejű rendeletben, minisztertanácsi rendeletben meghatározott esetben utasítást adhat a helyi szakigazgatási szerv vezetőjének.
69/A. §[65] A városi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervei a községek tekintetében:
a) ellátják a jogszabályokban, valamint a megyei tanácsnak és arra felhatalmazott szerveinek rendelkezéseiben előírt feladatokat;
b) első fokú hatósági jogkört gyakorolnak azokban az ügyekben, amelyekben a községi szakigazgatási szerveknek nincs hatásköre, továbbá másodfokon döntenek azokban az ügyekben, amelyekben a községi szakigazgatási szerv jár el első fokon;
c) segítik a községi szakigazgatási szervek önálló tevékenységének fejlődését, az ehhez szükséges feltételek megteremtését; tapasztalataikról rendszeresen tájékoztatják a megyei, illetőleg a községi tanácsi szerveket;
d) a községi tanácsnak vagy végrehajtó bizottságának jogszabálysértő rendelkezését soron kívül, véleményükkel együtt, a városi tanács végrehajtó bizottsága titkárához terjesztik, aki intézkedést kezdeményez;
e) közreműködnek a községi szakigazgatási tevékenység megyei irányításában;
f) közreműködnek a személyzeti, szakmai képzési, továbbképzési feladatok ellátásában;
g) segítik a községi tanácsok tevékenységét az egymás közötti és a nem tanácsi szervekkel való együttműködésben.
IX/A. Fejezet[66]
Az elöljáróság
69/B. §[67] (1)[68] A községi közös tanács nem székhely társközségében megválasztott tanácstagok elöljáróságot alkotnak.
(2)[69] A községi közös tanács székhelyközségében megválasztott tanácstagok elöljáróságot alakíthatnak.
(3)[70] A helyi tanács az elkülönült vagy egybe nem épült településrészen a megválasztott tanácstagokból elöljáróságot alakíthat.
(4)[71] A (2)-(3) bekezdésben említett elöljáróság gokra a társközségben működő elöljáróságra vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell.
(5)[72] Az elöljáróság képviseli a közös tanácsban és más szervek előtt a társközség lakosságának érdekeit, szervezi közösségi életét, dönt a rendelkezésére álló anyagi eszközök felhasználásáról és jogszabály által hatáskörébe utalt egyéb ügyekben. Tagjai közül elöljárót választ. Az elöljáróság munkájáról és terveiről beszámol a tanácsnak és falugyűlésen a lakosságnak.
69/C. §[73] (1) A tanács jogszabályban meghatározott keretek között a község lakosságát közvetlenül érintő egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az elöljáróságra, továbbá meghatározott ügyekben az elöljáróság részére egyetértési, véleményezési jogkört biztosíthat.
(2) A tanácsot össze kell hívni az elöljáróság indítványára. Javaslatát fel kell venni a tanács napirendjének a tervezetébe. A tanácsnak, illetőleg a végrehajtó bizottságnak ismételten meg kell tárgyalnia azt a társközséget érintő döntést, amelyet az elöljáróság sérelmesnek tart.
(3) A végrehajtó bizottság napirendjének a tervezetébe fel kell venni az elöljáróság javaslatát. Ha a napirend érinti a társközséget, a végrehajtó bizottság ülésére meg kell hívni - tanácskozási joggal - az elöljárót.
(4) Az elöljáróság szükség szerint tart ülést. Határozatképességére, határozathozatalára a tanács működésére vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadók.
(5) Ha a községi közös tanács a székhelyközséget érintő olyan ügyekben dönt, amelyek társközségekben az elöljáróság hatáskörébe tartoznak, a szavazásban csak a székhelyközség tanácstagjai vesznek részt.
X. Fejezet
A TANÁCSOK KÖZPONTI IRÁNYÍTÁSA
Az Országgyűlés irányító tevékenysége
70. § Az Országgyűlés meghatározza a tanácsok fő feladatait, szervezetük és működésük alapvető szabályait és anyagi eszközeit; ellenőrzi a törvények végrehajtását.
Az Elnöki Tanács hatásköre
71. § (1)[74]
(2)[75] A Népköztársaság Elnöki Tanácsa dönt községnek várossá vagy városnak megyei várossá nyilvánításáról; fővárosi kerület szervezéséről; községalakításról, egyesítésről és községi közös tanács szervezéséről; kijelöli azokat a tanácsokat, amelyeknek szervei közreműködnek a megyei irányításban, és meghatározza a hozzájuk tartozó községeket (városkörnyék).
A Minisztertanács irányító tevékenysége
72. § (1) A Minisztertanács ellátja a tanácsok tevékenysége törvényességének felügyeletét. Ebben a körben különösen:[76]
a)[77]
b) figyelemmel kíséri, elemzi és ellenőrzi a tanácsok tevékenységét;
c)[78] megsemmisíti a fővárosi, megyei tanácsnak jogszabályt sértő rendeletét, határozatát;
d) dönt a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága és a helyi tanács között keletkezett vitában;
e) dönt a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője és a fővárosi, megyei tanács, illetőleg végrehajtó bizottság között keletkezett vitában;
f)[79]
g)[80] megsemmisíti a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottságának jogszabályt sértő határozatát;
h)[81]
i) jelöli a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának titkárát;
j) gyakorolja a fegyelmi jogkört a fővárosi, megyei tanácselnök, tanácselnök-helyettes és a végrehajtó bizottság titkára felett.
(2)[82] A Minisztertanács dönt községnek, városnak, városkörnyéknek megyék közötti, községnek városkörnyékek közötti átcsatolásáról; megyehatárt is módosító területrész átcsatolásáról; államigazgatási helynevekről.
(3)[83] Ha az Országgyűlés a tanácsot feloszlatja, az új tanács végrehajtó bizottságának megválasztásáig a Minisztertanács ideiglenes végrehajtó bizottságot jelöl ki.
[84]
73. §[85] A Minisztertanács a tanácsok Irányításának a Minisztertanács által meghatározott feladatait a belügyminiszter útján látja el.
A miniszter kapcsolata a tanácsokkal
74. § (1) A miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője feladatkörében figyelemmel kíséri és segíti a tanács tevékenységét. Kezdeményezheti a tanács jogszabályt vagy a társadalom érdeket sértő rendeletének, határozatának megsemmisítését.
(2) A szakigazgatási tevékenység központi irányítását a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője látja el a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága útján.
(3) A miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője:
a)[86]
b) megállapítja a szakigazgatási feladatokat, hatásköröket és hatósági jogköröket;
c) figyelemmel kíséri és ellenőrzi a jogszabályok végrehajtását, az ágazati feladatok érvényesülését; tapasztalatairól tájékoztatja a végrehajtó bizottságot; felhívja a szükséges intézkedések megtételére; véleményeltérés esetén döntés végett a Minisztertanácshoz fordulhat;
d) adatokat, beszámolókat kérhet;
e) halasztó hatályú előterjesztést tehet a Minisztertanácshoz a végrehajtó bizottság jogszabálysértő határozatával szemben;
f) meghatározza a szakigazgatási feladatot ellátó dolgozókra vonatkozó képesítési feltételeket, és továbbképzésük rendszerét;
g) a hatósági ügyintézés felügyeletének körében gyakorolja a részére jogszabályban megállapított jogokat.
(4)[87] Törvényben meghatározott esetekben a miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője közvetlen utasítást adhat a szakigazgatási szervnek.
XI. Fejezet
ZÁRÓRENDELKEZÉSEK
Hatálybalépés
75. § (1) E törvény az 1971. évi általános választások napján lép hatályba.
(2) Az 1949. évi XX. törvénynek a tanácsokra vonatkozó rendelkezései e törvény szabályainak megfelelően módosulnak.
(3) E törvény hatálybalépésével hatályai veszti:
a) a tanácsokról szóló 1954. évi X. törvény;
az építésügyről szóló 1964. évi III. törvény 25. §-a;
az igazgatási területszervezésről szóló 1954. évi 9. törvényerejű rendelet;
az egyes tanácsoknál végrehajtó bizottsági kirendeltség szervezéséről szóló 1955. évi 19. törvényerejű rendelet;
a tanácsszervek tevékenységének továbbfejlesztéséről szóló 1965. évi 8. törvényerejű rendelet,
b) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának
a fővárosi, megyei, megyei jogú városi, járási, járási jogú városi és fővárosi (városi) kerületi tanács üléseinek előkészítéséről, összehívásáról és tanácskozásának rendjéről szóló 1954. évi 16. számú határozata;
a községi tanács üléseinek előkészítéséről, összehívásáról és tanácskozásának rendjéről szóló 1954. évi 17. számú határozata;
a fővárosi, megyei, megyei jogú városi, járási, járási jogú városi és fővárosi (városi) kerületi tanácsok bizottságairól szóló 1954. évi 18. számú határozata;
a községi tanács bizottságairól szóló 1954. évi 19. számú határozata;
a tanácstagok összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok megállapításáról szóló 1955. évi 3. számú határozata;
a tanács és a tanács alá nem rendelt szervek kapcsolatának irányelveiről szóló 1955. évi 11. számú határozata.
(4) Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 65. § (2) bekezdése, a szabálysértésekről szóló 1963. évi I. törvény 70. § (2) bekezdése, valamint 75. § b) pontja e törvény 55. § (2) és (3) bekezdése szerint módosul.
(5)[88]
(6) Az alsófokú oktatási intézményekről szóló 1962. évi 14. törvényerejű rendelet 6. §-ának (1) bekezdése e törvény 14. § (1) bekezdése szerint módosul.
(7) Ha jogszabály az államhatalom helyi szervére vagy annak tagjára tartalmaz rendelkezést, helyette a tanácsot, illetőleg tanácstagot kell érteni.
(8)[89] Ha feladatot és hatáskört megállapító jogszabály eltérően nem rendelkezik, a járási hivatal és elnöke helyett, a városi (városi jogú nagyközségi) tanács végrehajtó bizottságának megfelelő szakigazgatási szervét kell érteni. A járás, mint jogszabályi megjelölés hatályát veszti.
(9)[90] Ha jogszabály a megyei városi kerületi hivatalra vagy annak elnökére tartalmaz rendelkezést, helyette a megyei városi hivatalt, illetőleg annak elnökét kell érteni.
(10)[91] E törvény végrehajtásáról a Minisztertanács, illetőleg szervezeti és működési szabályzajuk megalkotásával a tanácsok gondoskodnak.
Losonczi Pál s. k.,
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke
Cseterki Lajos s. k.,
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 1. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[2] A felvezető szöveget módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése a) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[3] Megállapította az 1990. évi XXII. törvény 1. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[4] A címet megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[5] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[6] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[7] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[8] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[9] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 2. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[10] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 3. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[11] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[12] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[13] Beiktatta az 1990. évi XXII. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.
[14] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 4. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[15] Számozását módosította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatályos 1984.01.01.
[16] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[17] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[18] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 5. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[19] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[20] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 6. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[21] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[22] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[23] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 7. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[24] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 4. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[25] Beiktatta az 1990. évi XXII. törvény 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.
[26] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[27] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 8. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[28] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[29] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[30] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[31] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXXIV. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1990.05.29.
[32] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[33] Megállapította az 1985. évi IV. törvény 9. §-a. Hatályos 1985.06.01.
[34] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[35] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[36] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[37] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[38] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[39] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[40] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[41] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[42] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[43] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[44] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXXIV. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1990.05.29.
[45] Hatályon kívül helyezte az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.
[46] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[47] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[48] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése d) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[49] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[50] Számozását módosította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[51] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése e) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[52] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése f) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[53] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[54] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[55] A szövegrészt (1) bekezdésre változtatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[56] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[57] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 10. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[58] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[59] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[60] Hatályon kívül helyezte az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 21. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.
[61] A címet megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 12. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[62] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 12. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[63] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[64] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[65] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[66] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[67] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[68] Megállapította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[69] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[70] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[71] Beiktatta az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[72] Számozását módosította az 1987. évi 21. törvényerejű rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.01.01.
[73] Beiktatta az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[74] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[75] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[76] A felvezető szöveget módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[77] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.
[78] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[79] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.
[80] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[81] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.
[82] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[83] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése h) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[84] Az alcímet hatályon kívül helyezte az 1987. évi VII. törvény 3. §-a. Hatálytalan 1987.12.18.
[85] Megállapította az 1987. évi VII. törvény 3. §-a. Hatályos 1987.12.18.
[86] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése i) pontja. Hatálytalan 1990.03.15.
[87] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 3. § (1) bekezdése i) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[88] Hatályon kívül helyezte az 1976. évi 30. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1977.01.01.
[89] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[90] Megállapította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[91] Számozását módosította az 1983. évi 26. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1984.01.01.