Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1973. évi 13. törvényerejű rendelet

a tűz elleni védekezésről és a tűzoltóságról

I.

Általános rendelkezések

1. § E törvényerejű rendelet célja, hogy megállapítsa a tűz elleni védekezés feladatait, fejlesztésének alapelveit, a tűzoltóság szervezetének, és működésének alapvető szabályait.

2. § (1) A tűz elleni védekezés (a továbbiakban: tűzvédelem) feladata a tűzkárok megelőzése, a tüzek eloltása és keletkezésük körülményeinek vizsgálata.

(2) A tűzvédelmi feladatokat a tűzoltóság, továbbá feladatkörükben a költségvetési szervek, az állami vállalatok, a szövetkezetek, az egyéb gazdálkodó szervek, a társadalmi szervezetek és más jogi személyek - az állampolgárok közreműködésével - látják el.

3. § A tűzvédelem ágazati, illetőleg központi irányítását a belügyminiszter gyakorolja.

II.

A tűzoltóság

4. § (1)[1] A tűzoltóság szervei a hivatásos állami, a hivatásos önkormányzati, valamint, az önkéntes és a vállalati tűzoltóság.

(2) A tűzoltóság megelőző tűzvédelmi és tűzoltási tevékenységet végez, továbbá részt vesz a tűzesetek körülményeinek felderítésében, közreműködik az egyéb kárelhárításban.

Az állami tűzoltóság

5. § (1)[2] A fővárosban, a megyék és a járások székhelyén, továbbá ahol az a tűzvédelem érdekében indokolt, hivatásos önkormányzati tűzoltóságnak kell működnie.

(2)[3] A hivatásos önkormányzati tűzoltóság létesítésének, fenntartásának, átszervezésének és megszüntetésének alapelveit, valamint legkisebb létszámát a belügyminiszter javaslatára a Kormány állapítja meg.

(3)[4] A hivatásos tűzoltóság rendészeti szerv, központi szakmai irányító szerve a BM Tűzoltóság Országos Parancsnoksága a belügyminiszter irányítása alatt működik, területi feladatait a - a megyei, állami tűzoltóparancsnokság - látja el.

(4)[5] A tűzoltás és a műszaki mentés a készenléti szolgálattal rendelkező hivatásos önkormányzati tűzoltőparancsnokságok székhelye szerinti települési önkormányzat kötelező közszolgáltatási feladata.

(5)[6] A hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnokságok működési területét a belügyminiszter előterjesztése alapján a Kormány a Riasztási és Segítségnyújtási Tervben rendeletben* állapítja meg.[7]

(6)[8] A megyei, fővárosi állami tűzoltóparancsnokot - a BM tűzoltóság országos parancsnoka javaslatára, a megyei, megyei jogú városi és fővárosi közgyűlés véleményének kikérése után - a belügyminiszter nevezi ki.

(7)[9] A hivatásos önkormányzati tűzoltóság parancsnokát a városi, megyei jogú városi, fővárosi önkormányzat képviselőtestülete (közgyűlése) nevezi ki. A kinevezés előtt ki kell kérni az illetékes megyei, fővárosi állami tűzoltóparancsnok véleményét.

(8)[10] A hivatásos önkormányzati tűzoltóság általános irányítása, a tűzoltóparancsnok beszámoltatása az önkormányzat képviselőtestületének (közgyűlésének) hatáskörébe tartozik.

5/A. §[11] A BM tűzoltóság országos parancsnoka, illetve a megyei, fővárosi állami tűzoltóparancsnok a hivatásos önkormányzati tűzoltóság egységeit - a polgármester egyidejű tájékoztatása mellett - közvetlenül utasíthatja az illetékességi területen kívüli tűzoltási, mentési tevékenységre. Az illetékességi területen kívüli igénybevétel költségeit az állam megtéríti.

6. § A hivatásos önkormányzati tűzoltóság feladatkörében:[12]

a) a tűzkárok elleni védekezés érdekében - jogszabályok keretei között - megelőzési előírásokat, illetőleg szabályokat állapít meg, hatósági és egyéb intézkedéseket tesz, valamint ellenőrzi a tűzvédelmi előírások megtartását;

b) tűzoltási feladatokat lát el és közreműködik az egyéb kárelhárításban;

c) a tűzesetek körülményeinek felderítése érdekében tűzvizsgálatot tart, illetve abban közreműködik;

d) irányítja az önkéntes és a vállalati tűzoltóság tűzvédelmi tevékenységét.

7. §[13] A hivatásos állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság tagjai - a kinevezett polgári alkalmazottak kivételével - a fegyveres erők és a fegyveres testületek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról szóló 1971. évi 10. törvényerejű rendelet hatálya alá tartoznak, amelynek alkalmazása során az illetékes miniszter a hivatásos állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság vonatkozásában a belügyminiszter.

Az önkéntes tűzoltóság

8. § (1)[14] Az önkéntes tűzoltóság társadalmi szervezetként működik, ennek tisztségviselőjét az önkormányzati képviselőtestület az önkéntes tűzoltóság parancsnokának jogkörével ruházhatja fel.

(2) Az önkéntes tűzoltóság feladatkörében:

a) vizsgálja és segíti - működési területén - a tűzvédelmi szabályok megtartását;

b) végzi a tűzoltást és közreműködik az egyéb kárelhárításban;

c) közreműködik a tűzesetek körülményeinek felderítésében.

(3) Az önkéntes tűzoltóság tagjai egyenruha viselésére jogosultak és rendfokozattal rendelkeznek.

(4)[15] Az önkéntes tűzoltóság készenléti szolgálatát a polgármester rendelheti el. Az illetékes önkormányzati tűzoltóparancsnok kezdeményezheti a polgármesternél az önkéntes tűzoltóság készenléti szolgálatának elrendelését, vagy a településen kívüli igénybevételét.

A vállalati tűzoltóság

9. § (1) A vállalati tűzoltóság a költségvetési szerveknél, az állami vállalatoknál, a szövetkezeteknél, az egyéb gazdálkodó szerveknél és más jogi személyeknél (a továbbiakban: vállalat) létesített szervezet, a vállalat tűzvédelmi szerve.

(2) A 8. § (2)-(4) bekezdéseit a vállalati tűzoltóságra is alkalmazni kell.

Közös rendelkezések

10. § (1)[16] A hivatásos önkormányzati tűzoltóság létesítésével és fejlesztésével összefüggő költségek fedezetét az állami költségvetés a Belügyminisztérium útján biztosítja. A hivatásos önkormányzati tűzoltóság fenntartásával és működésével összefüggő költségek fedezetét az állami költségvetés az illetékes önkormányzatok útján biztosítja.

(2)[17] A hivatásos önkormányzati tűzoltóság létesítésére, megszüntetésére és átszervezésére vonatkozó döntés meghozatalához a belügyminiszter előzetes egyetértése szükséges.

(3)[18] A belügyminiszter határozza meg a tűzoltási, műszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó tűzvédelmi technika tervezésének, fejlesztésének, ellenőrzésének, felülvizsgálatának és javításának követelményeit és szervezetét.

(4)[19] Új beruházásokkal egyidejűleg - ha tűzoltóság létesítése szükséges - a beruházónak gondoskodnia kell a tűzoltóság elhelyezéséről és felszereléséről.

11. §[20] A hivatásos állami tűzoltóparancsnokság, a hivatásos önkormányzati, valamint, az önkéntes és a vállalati tűzoltóság tagját feladatai ellátásával kapcsolatban ugyanaz a büntetőjogi védelem illeti meg, mint a hivatalos személyeket.

III.

Tűzoltás és kárelhárítás

12. § A tűzoltóság tűzoltási és kárelhárítási feladata:

a) tűzesetnél a veszélyeztetett személyek mentése, az anyagi javak védelme, a tűz terjedésének megakadályozása, a tűz eloltása;

b) közvetlen tűz- vagy robbanásveszély esetén közreműködés a biztonsági intézkedések végrehajtásában;

c) ár- és belvíz, földrengés, földcsuszamlás által okozott károk elhárításában és a mentési munkálatokban közreműködés;

d) egyéb káreseteknél, ideértve a baleseteket is - ha azt életveszély elhárítása vagy a közrend, illetőleg a közbiztonság védelme szükségessé teszi -segítség nyújtása.

13. § (1)[21] A tűzoltási és kárelhárítási feladatok ellátására a hivatásos állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság készenléti szolgálatot tart.

(2) Rendkívüli esetekben az önkéntes és a vállalati tűzoltóság készenléti szolgálata is elrendelhető.

14. § (1) A tűz oltását a költségvetési szervek, az állami vállalatok, a szövetkezetek, az egyéb gazdál-

kodó szervek, a társadalmi szervezetek és más jogi személyek, valamint az állampolgárok kötelesek ellenszolgáltatás nélkül

a) közvetlen részvételükkel,

b) járműveik, eszközeik, felszereléseik, anyagaik rendelkezésre bocsátásával,

c) adatok közlésével

elősegíteni, illetőleg a tűzoltás vezetőjének erre irányuló felhívását maradéktalanul teljesíteni.

(2) A tűzoltáshoz, illetőleg azzal kapcsolatban igénybe vett dolgokban előállott vagyoni hátrányért a károsultat az állam kártalanítja, ha az biztosítási jogviszony alapján nem térül meg. Ha az igénybevétel nem állampolgár életének vagy testi épségének, illetőleg vagyonának védelme érdekében történt, az állam a kártalanítás címén fizetett összeg megtérítését igényelheti attól a költségvetési szervtől, állami vállalattól, szövetkezettől, egyéb gazdálkodó szervtől, társadalmi szervezettől, illetőleg más jogi személytől, amelynek érdekében az igénybevétel történt.

(3) A kártalanítás módjára és mértékére a Polgári Törvénykönyvnek a kártérítésre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni. A károsult igényének érvényesítése bírósági útra tartozik.

IV.

Tűzvédelmi hatósági feladatok

15. §[22] (1) Tűzvédelmi hatósági jogkörben a tűzoltóparancsnokság székhelye szerint illetékes jegyző, a fővárosban a főjegyző jár el a tűzoltóparancsnokság működési területén. A jegyző a határozat meghozatala előtt köteles az illetékes tűzoltóparancsnokság szakvéleményét beszerezni.

(2) A jegyző, a fővárosban a főjegyző a más hatóság hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban - az (1) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - tűzvédelmi szakhatóságként jár el.

16. §[23]

17. § A tűzvédelmi hatósági ügyekben az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló rendelkezéseket kell alkalmazni.

V.

Egyéb rendelkezések

18. § (1) A költségvetési szerveknek, az állami vállalatoknak, a szövetkezeteknek, az egyéb gazdálkodó szerveknek, a társadalmi szervezeteknek és más jogi személyeknek - külön rendelkezés nélkül is - gondoskodniuk kell a tűzvédelmi szabályok érvényre juttatásáról és a tűzvédelem fejlesztéséről.

(2)[24]

(3) A településfejlesztéssel és a területrendezéssel, a létesítmények és építmények megvalósításával, illetőleg fejlesztésével összhangban gondoskodni kell a tűzvédelem fejlesztéséről, valamint a szükséges tűzvédelmi követelmények kielégítéséről, továbbá a tűzvédelmet szolgáló berendezések (készülékek, felszerelések) beszerzéséről és továbbfejlesztéséről.

Záró rendelkezések

19. § Ez a törvényerejű rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, végrehajtásáról a Minisztertanács gondoskodik. Egyidejűleg a szabálysértésekről szóló 1968. évi I. törvény 33. §-a, valamint a tűzoltóságról és a tűzrendészetről szóló 1956. évi 13. törvényerejű rendelet hatályát veszti.

Losonczi Pál s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Cseterki Lajos s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] Módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[2] Módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[3] Megállapította az 1995. évi XLIX. törvény 1. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[4] Módosította az 1995. évi XLIX. törvény 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.06.25.

[5] Megállapította az 1995. évi XLIX. törvény 1. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[6] Megállapította az 1995. évi XLIX. törvény 1. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[7] * Szabályozására lásd 78/1995. (VI. 27.) Korm. rendelet

[8] Beiktatta az 1991. évi XX. törvény 10. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[9] Beiktatta az 1991. évi XX. törvény 10. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[10] Beiktatta az 1991. évi XX. törvény 10. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[11] Beiktatta az 1991. évi XX. törvény 11. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[12] A felvezető szöveget módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[13] Módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[14] Megállapította az 1991. évi XX. törvény 12. §-a. Hatályos 1991.07.23. Ezt követően hatályon kívül helyezni rendelte az 1991. évi XX. törvény 16. § (2) bekezdése.

[15] Megállapította az 1991. évi XX. törvény 13. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[16] Megállapította az 1995. évi XLIX. törvény 2. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[17] Beiktatta az 1995. évi XLIX. törvény 2. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[18] Beiktatta az 1995. évi XLIX. törvény 2. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[19] Számozását módosította az 1995. évi XLIX. törvény 2. §-a. Hatályos 1995.06.25.

[20] Módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[21] Módosította az 1991. évi XX. törvény 16. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.07.23.

[22] Megállapította az 1991. évi XX. törvény 15. §-a. Hatályos 1991.07.23.

[23] Hatályon kívül helyezte az 1991. évi XX. törvény 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1991.07.23.

[24] Hatályon kívül helyezte az 1991. évi XX. törvény 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1991.07.23.

Tartalomjegyzék