Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1/1980. (I. 7.) KPM rendelet

a kikötők létesítéséről, bővítéséről, használatbavételéről, üzembentartásáról és megszüntetéséről

A hajózásról szóló 1973. évi 6. törvényerejű rendelet 31. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem.

1. §

(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kikötők építésére, bővítésére, korszerűsítésére (a továbbiakban: létesítés), valamint használatbavételére, üzembentartására és megszüntetésére terjed ki.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki

a) a fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek szolgálati rendeltetésű kikötőire,

b) a komp-, illetőleg a révhajó kikötőkre,

c) a szükségkikötőkre és a kikötői létesítménnyel nem rendelkező hajórakodókra.

2. §

(1) Kikötő létesítéséhez, használatbavételéhez, üzembentartásához és megszüntetéséhez a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Hajózási Főosztályának (a továbbiakban: hajózási hatóság) engedélye szükséges.

(2) A hajózási hatóság engedélye nem mentesít a kikötő létesítésével kapcsolatos egyéb hatósági engedélyek megszerzése alól.

3. §

(1) A létesítés engedélyezése iránti kérelmet írásban kell a hajózási hatósághoz benyújtani. A kérelemhez - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - csatolni kell

a) az 1. számú melléklet 1. és 2. pontjaiban meghatározott tartalmú engedélyezési tervet, az ott megjelölt mellékletekkel együtt, három példányban,

b) a jogerős területfelhasználási engedélyt,

c) az építési jogosultság igazolására alkalmas okiratot,

d) a szakhatósági hozzájárulásokat és közműnyilatkozatokat,

e) tervezői nyilatkozatot arról, hogy a terv megfelel a 2. számú mellékletben foglaltaknak, valamint az egyéb hatósági előírásoknak.

(2) A hajózási hatóság a kérelmezőt az (1) bekezdésben nem említett adat, okirat, nyilatkozat, illetőleg egyéb dokumentáció szolgáltatására is felhívhatja.

(3) A létesítési engedélyt általában a létesítmény egészére kell kérni. Több évig tartó, illetőleg több megvalósítási szakaszra bontott építkezés esetében az egyes szakaszokra külön-külön is lehet létesítési engedélyt kérni; a létesítmény egészének elbírálásához szükséges adatokat azonban ilyen esetben is szolgáltatni kell.

(4) Kikötői létesítménnyel rendelkező hajórakodó valamint sport- és kedvtelési célú csónakkikötő létesítésének engedélyezése iránti kérelemhez csatolni kell

a) az 1. számú melléklet 3. pontjában meghatározott tartalmú engedélyezési tervet,

b) a jogerős területfelhasználási engedélyt,

c) a szakhatósági hozzájárulásokat és közműnyilatkozatokat.

4. §

A hajózási hatóság helyszíni szemlét tart, ha

- a kikötő építése nem kizárólag közterületen, vagy nem kizárólag az építtető tulajdonában (kezelésében, használatában) álló területen történik, illetőleg

- az egyéb okból szükséges.

5. §

(1) Az engedélyezési eljárásban - a (2) bekezdésben említett esetek kivételével - a 3. számú mellékletben felsorolt szakhatóságok működnek közre.

(2) Ha az általános érvényű hatósági előírásoktól eltérés szükséges, az érdekelt szakhatóságok hozzájárulását be kell szerezni.

(3) A szakhatoságnak a (2) bekezdés szerint szükséges hozzájárulását, valamint az érdekelt víz- és csatornázási műveknek, gáz-, távhő- és áramszolgáltató szerveknek, villamosmű üzembentartójának és postának (a továbbiakban: közmű) a hálózatát és más üzemi létesítményeit érintő bekötések (csatlakozások), illetőleg építési munkák szakszerű megoldására vonatkozó nyilatkozatát a tervező köteles beszerezni.

6. §

(1) A szakhatóságok hozzájárulását általában megkeresés útján, vagy ha az szükséges az érdekelt szakhatóságok és az építtető bevonásával tartott helyszíni szemle során kell beszerezni.

(2) A szakhatóságokhoz intézett megkereséshez, illetőleg a helyszíni szemlére vonatkozó meghívóhoz csatolni kell a hozzájárulás megadásához szükséges mellékleteket (pl. a helyszínrajzot és az építési munka műszaki terveit).

(3) A helyszíni szemléről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyben rögzíteni kell a megjelentek állásfoglalását és a szakhatóságoknak az építési engedély megadására vonatkozó előírásait. A helyszíni szemlét a meghívottak távollétében is meg kell tartani.

(4) Ha a szakhatóság a megkeresés kézhezvételétől számított tizenöt napon belül, illetőleg helyszíni szemle esetében a szemlén, vagy legkésőbb a szemle időpontjától számított nyolc napon belül nem nyilatkozik, ezt a hozzájárulás megadásának kell tekinteni.

7. §

A létesítési engedély iránti kérelem elbírálása során a hajózási hatóságnak meg kell győződni arról, hogy

a) az érintett víz- és partterület alkalmas-e a a tervben meghatározott kikötő létesítésére,

b) a kikötő tervezett vízmélysége megfelel-e a kikötőhöz kapcsolódó hajóúton közlekedő hajók legmélyebb merülésének.

c) a kikötő létesítményei alkalmasak-e a kikötő rendeltetésszerű használata során fellépő követelmények kielégítésére,

d) biztosítható-e a tervezett kapcsolat a kikötő és a közúti, vasúti közlekedés között,

e) a kikötő alkalmas-e a helyi város-, illetőleg községrendezési tervek és szabályok által támasztott követelmények kielégítésére,

f) a kikötőpartok kialakítása - a várható vízszint-ingadozások figyelembevételével - biztosítja-e a hajók és a rakodóberendezések biztonságát, valamint a rakodási műveletek folyamatosságát,

g) a hajózási létesítmények megfelelnek-e a tervezési irányelveknek, valamint a munka-, a tűz-, a környezetvédelmi és az egyéb előírásoknak.

h) a tervben meghatározott kikötő kielégíti-e az Országos Vízgazdálkodási Szabályzat általános előírásait.

8. §

(1) A hajózási hatóság a létesítési engedély iránti kérelem tárgyában határozattal dönt. A határozatot írásban közli

a) az építtetővel,

b) a tervezővel,

c) az eljárásban közreműködő szakhatóságokkal,

d) a közegészségügyi és a tűzvédelmi hatóságokkal, akkor is, ha azok szakhatóságként az engedélyezési eljárásban nem vettek részt.

(2) A határozatnak tartalmaznia kell:

a) az építtető címét (nevét, lakcímét és telephelyét),

b) a kikötő helyének meghatározását (helység, folyamkilométer, helyrajzi szám),

c) a kikötő kiépítésének, rendeltetésének, a közúti és a vasúti közlekedéssel való kapcsolatának rövid leírását,

d) minden olyan hatósági előírást - a szakhatóságok által hatáskörükben tett előírásokat is -, amelyeket a kikötő létesítése során az általános érvényű hatósági előírásokon túlmenően alkalmazni kell.

9. §

(1) A használatbavételi engedélyt a hajózási hatóságtól írásban kell kérni. A kérelemhez csatolni kell

a) a 2. § (2) bekezdésében említett hatósági engedélyeket, vagy azok másolatait,

b) a kikötő tényleges állapotát feltüntető terveket, valamint a létesítési tervektől való esetleges eltérés indokolását,

c) a kikötő üzemeltetőjének címét (nevét, lakcímét, telephelyét),

d) a használatbavételi vizsgálati díj befizetéséről szóló csekkszelvényt.

(2) A kikötő használatbavételre alkalmasságának megállapításához szükséges vizsgálatok elvégzéséről és esetleges szakvélemények beszerzéséről az építtető köteles gondoskodni.

(3) A használatbavétel akkor engedélyezhető, ha a kikötő a létesítéssel kapcsolatos engedélyezési feltételeket és a forgalombiztonsági követelményeket kielégíti, továbbá, ha az engedély kiadásával az illetékes közlekedésrendészeti hatóság egyetért.

(4) A hajózási hatóság - szállítási érdekből -az építési munka teljes befejezése előtt, meghatározott időtartamra ideiglenes engedélyt adhat a kikötőnek vagy a kikötő egy részének használatbavételére, amennyiben az a forgalombiztonsági és egyéb biztonsági követelményeket kielégíti.

10. §

(1) A hajózási hatóság a használatbavétel engedélyezése vagy megtagadása tárgyában határozatta] dönt; a határozatot az érdekeltekkel [8. § (1) bekezdés] írásban közli és Hajósoknak szóló hirdetményben is közzéteszi.

(2) A használatbavétel engedélyezéséről szóló határozatnak tartalmaznia kell

a) a kikötő tulajdonosának (kezelőjének, üzemben tartójának) címét (nevét, lakcímét, telephelyét),

b) a kikötő helyét (helység, folyamkilométer, helyrajzi szám), a kikötő víz- és partterülete határának pontos leírását (meghatározását),

c) a kikötő rendeltetését, a közúti és a vasúti közlekedéssel való kapcsolatának leírását,

d) a kikötő vízmélységét,

e) a rakodóberendezések teljesítőképességére (emelő, szállító képesség) vonatkozó adatokat,

f) medencés kikötő esetében

- a bejárati csatorna főméreteire (hossza, szélessége, a csatornában a vízmélység) vonatkozó adatokat,

- a kikötőben egyidejűleg elhelyezhető hajók számát, a hajóútra jellemző hajók főméreteinek figyelembevételével.

(3) A használatbavétel engedélyezhető egyes hibák, hiányosságok fennállása esetén is, ha azok a forgalombiztonsági és egyéb biztonsági követelményeket kielégítik. Ilyen esetben a hajózási hatóság ideiglenes használatbavételi engedélyt ad ki, és az erről szóló határozatban a hibák és a hiányosságok megszüntetésére határidőt ír elő. Ha az építtető a határozatban előírtakat határidőre nem teljesíti, a hajózási hatóság az ideiglenes engedélyt visszavonhatja vagy a hibák kijavítására, illetőleg a hiányosságok megszüntetésére újabb határidőt tűz ki.

11. §

(1) A hajózási hatóság a kikötők üzemeltetését időszakonként ellenőrzi (időszakos vizsgálat):

a) a kikötőpontonnal (állóhajóval), kikötőhíddal létesített körforgalmú személyhajókikötőket (hajóállomásokat) évenként, a hajóforgalom megindulásakor,

b) az a) pontban nem említett közforgalmú kikötőket ötévenként,

c) az egyéb kikötőket 10 évenként.

(2) A hajózási hatóság - a kikötő műszaki állapotától és üzemeltetési körülményeitől függően - az időszakos vizsgálatra rövidebb határidőt állapíthat meg.

(3) Az időszakos vizsgálatot a kikötő üzembentartójának kell kérnie; a kérelemhez csatolni kell a vizsgálati díj befizetéséről szóló csekkszelvényt.

(4) Az időszakos vizsgálatról a hajózási hatóság határozatot ad ki. A határozatnak tartalmaznia kell

a) a kikötő tulajdonosának (kezelőjének, üzemben tartójának) nevét és lakcímét (telephelyét),

b) a kikötő üzemképességére vonatkozó megállapításokat,

c) a kikötő üzemképességének elismerése esetében a határozat érvényességének időtartamát,

d) a biztonságot nem veszélyeztető hiányosságok kiküszöbölésének határidejét.

(5) Ha az időszakos vizsgálatról szóló határozat érvényessége lejárt, illetőleg az időszakos vizsgálat során a hajózási hatóság az üzemben tartást megtiltotta, a kikötő üzemét mindaddig szüneteltetni kell, amíg a hajózási hatóság - újabb időszakos vizsgálat eredményeként - a kikötő használatát engedélyezi.

(6) Függőleges kikötőpartfal vízfelszín alatti részeit a kikötő üzemben tartója köteles 10 évenként megvizsgáltatni és a vizsgálat eredményéről a hajózási hatóságot tájékoztatni.

12. §

(1) A kikötő megszüntetésének engedélyezését írásban kell kérni a hajózási hatóságtól. A kérelemben részletesen ki kell térni a kikötő megszüntetésének indokaira.

(2) A kikötő megszüntetésének kérdésében a hajózási hatóság az érdekelt szakhatóságok meghallgatásával dönt.

(3) az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit alkalmazni kell a közforgalmú kikötő létesítményeinek megszüntetése, illetőleg a kikötő területének csökkentése esetében is.

13. §

A kikötő létesítésével kapcsolatos épületek építésének és használatbavételének engedélyezésére irányuló eljárásokban a hajózási hatóság szakhatóságként működik közre.

14. §

Az engedélyezési eljárásban az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel kell alkalmazni.

15. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A rendeletnek a létesítés és a használatbavétel engedélyezésére vonatkozó rendelkezéseit a már megvalósítás alatt álló, de még használatba nem vett kikötők tekintetében is alkalmazni kell.

(3) A rendelet 11. §-a (1) bekezdésének b) és c) pontjában, valamint (6) bekezdésében az időszakos vizsgálatok megtartására megállapított határidők a rendelet hatálybalépése napjával kezdődnek.

Pullai Árpád s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter

1. számú melléklet az 1/1980. (I. 7.) KPM rendelethez

Az engedélyezési terv tartalmi előírásai

1. Az engedélyezési tervnek tartalmaznia kell

a) a kikötő létesítésének célját és a létesítéssel kapcsolatos gazdaságossági számításokat,

b) a kikötő vízterületére irányadó legkisebb és legnagyobb hajózási vízszintet (LKHV és LNHV) és a mértékadó árvízszintet, a jeges időszak tartósságára vonatkozó adatokat, továbbá tavi kikötő esetében az uralkodó széljárás meghatározását,

c) a kikötő vízterületének, valamint a hozzákapcsolódó víziút 5-5 km hosszú szakaszának hossz-és keresztszelvényét,

d) a kikötőt használó hajók főbb típusainak fő-méreteit (hossz, szélesség, legnagyobb merülés, tetőpont magasság),

e) a kikötő várható forgalmára, gyűjtőterületére, a víziútra terelhető szállításokra vonatkozó vizsgálat eredményét,

f) a kikötő kapcsolatát, a közúti, vasúti forgalommal,

g) a kikötő hajózási és egyéb létesítményeinek [4. számú melléklet b) és c) pont] műszaki terveit és leírását,

h) a vízügyről szóló törvény hatálya alá tartozó vizilétesítményekre [4. számú melléklet a) pont] vonatkozó átnézetes helyszínrajzot a szükséges hossz- és keresztmetszetekkel,

i) a közművek (ivóvíz-, ipari vízellátás, csatornázás, elektromos hálózat) leírását.

2. Az engedélyezési tervhez mellékelni kell

a) általános helyszínrajzot,

b) átnézeti térképet,

c) talajmechanikai szakvéleményt,

d) a létesítéshez szükséges idegen ingatlan földnyilvántartási adatait (telekkönyvi szemléjét),

e) a vízjogi engedélyt és az illetékes vízügyi szerv nyilatkozatát a kikötőhöz vezető hajóútnak kijelöléséről.

3. A kikötői létesítményei rendelkező hajórako-ló, valamint a sport- és kedvtelési célú csónakkikötő létesítésére vonatkozó engedélyezési terviek tartalmaznia kell

a) a létesítés célját,

b) az érintett vízterületre irányadó legkisebb és legnagyobb hajózási vízszintet,

c) a rakodót, illetőleg a kikötőt használó hajók főbb típusainak fő méreteit,

d) a tervezett létesítmény kapcsolatát a közúti és a vasúti forgalommal,

e) a hajózási létesítmények műszaki terveit, f) a létesítmény átnézetes helyszínrajzát.

2. számú melléklet az 1/1980. (I. 7.) KPM rendelethez

Tervezési irányelvek

1. A kikötőt úgy kell tervezni, hogy az megfeleljen a területrendezési és fejlesztési, az építési és biztonsági, a honvédelmi, a vízügyi, a közegészségügyi és a járványügyi, valamint a táj- és környezetvédelmi hatósági előírásoknak.

2. Téli kikötő és menedékhely céljára csak olyan medencét, holtágat szabad kijelölni, amelyben a hajó a zajló jégtől védve van, illetve védelme megfelelő művekkel biztosítható.

3. A téli kikötő mélységét a nemzetközi előírások vagy a vízügyi és hajózási hatóságok előírásai alapján egyedileg kell megállapítani.

4. Téli kikötő helyét és befogadó képességét a hajóforgalom biztonsága és a hajózási idény teljesebb kihasználhatósága figyelembevételével kell tervezni.

5. A kikötőket és a rakodókat úgy kell kialakítani, hogy azok szerves kapcsolatban legyenek a szárazföldi közlekedés létesítményeivel.

6. Kompkikötő létesítése során figyelembe kell venni a mederszabályozási követelményeket.

7. A medencés és a folyóparti kikötő helyét a víziút mentén ott kell kijelölni, ahol a víziúthoz állandó közúti csatlakozás biztosítható. A tavi kikötő bejárata közvetlenül hajóúthoz, vagy hajózásra alkalmas mederrészhez csatlakozzon.

8. A kikötő létesítéséhez a mértékadó vízszinteket (legkisebb, legnagyobb hajózási vízszint, árvízszint stb.) a területileg illetékes vízügyi hatóságtól kell beszerezni; a mértékadó hajózási vízszintet a hajózási hatóság és az Országos Vízügyi Hivatal Árvízvédelmi és Folyamszabályozási Főosztálya együttesen állapítják meg. A kikötő szelvényére jellemző vízállásokat, valamint a jégviszonyokra vonatkozó adatokat a Vízrajzi Évkönyvekből kell megállapítani.

9. A tervezésnél figyelembe kell venni a kikötőhöz tartozó víziút hordalékviszonyait, tanulmányozni kell a kikötőbejárat, valamint a kikötő fel-iszaposodásának várható mértékét.

10. A medencés kikötő helyét az uralkodó széljárás figyelembevételével úgy kell kiválasztani, hogy a zajló jég ne hatolhasson be árvízlevonuláskor, a kikötő a hajónak teljes védettséget nyújtson, a szél- és hullámhatások mértéke a legkisebb legyen.

11. A kikötőmedencében, a bejárati csatornában lerakódott iszap eltávolításáról a fenntartás során gondoskodni kell.

12. A talajkutató fúrásokat lehetőleg 100-150 m-ként, a mederfenék alá 4-5 m-re kell mélyíteni.

13. A kikötő elhelyezése szempontjából számításba vehető területről 1:25 000 vagy 1:50 000 méretarányú rétegvonalas térképet kell készíteni; a térképen, vázlatrajzon fel kell tüntetni a tervezett kikötői épületek (igazgatás, forgalmi, gazdasági épületek, raktárak, tárházak stb.), valamint a meglevő és lebontásra tervezett épületek helyét.

14. A folyami medencés kikötő hajózható csatornájának tengelye és a folyó sodorvonala által bezárt szög legfeljebb 30°, nagyobb vízsebesség esetében 15° legyen.

15. Medencés kikötő bejárati csatornájánál és a folyóparti kikötőnél a hajó mozgása és várakozása akadálytalan legyen.

16. Medencés kikötő bejárati csatornájának torkolatában a folyón a torkolat felett 300 m és a torkolat alatt 500 m körzetben mederkábelt, medercsövet vagy hasonló műtárgyat csak alagútban, vagy olyan mélységben szabad elhelyezni, hogy az a hajók horgonyainak használatát ne akadályozza; a fektetési mélységet az ott közlekedő hajótípusoktól, valamint a meder talajától függően a hajózási hatóság állapítja meg.

17. A medencés kikötő bejárati csatornája és a közvetlenül csatlakozó kikötőrész mélységének meghatározásakor figyelembe kell venni a mértékadó legkisebb hajózási vízszintet (LKHV).

18. A bejárati csatorna fenékmélysége - figyelembe véve az iszapteret - a kikötőmedence fenékmélységénél legalább 0,5 m-rel mélyebb legyen.

19. A bejárati csatorna szélességét - a legkisebb hajózási vízszint (LKHV) alatt a legnagyobb hajómerülés 1,3-szorosának megfelelő mélységben - legalább 40 m-ben kell megállapítani.

20. Medencés kikötőben mederbe fektetett műtárgyat elhelyezni nem szabad; hidat és légvezetéket is csak indokolt esetben szabad létesíteni. A híd és a légvezeték alatt a kikötőhöz kapcsolódó hajóútra megállapított űrszelvényt kell biztosítani.

21. A kikötő méreteit úgy kell megállapítani, hogy a rakódópart mellé egyidejűleg annyi hajó állhasson, amennyi a csúcsforgalom lebonyolításához szükséges, és hogy a kikötőben a hajóközlekedés zavartalan legyen. A rakodópart hossza a rakodóhoz egyszerre álló uszályok teljes hosszának legalább 1,2-szerese kell legyen.

22. A kikötő fenékmélységét úgy kell meghatározni, hogy a folyószakaszra, illetve tóra mértékadó, teljesen megterhelt, legnagyobb merülésű hajó feneke és a kikötő mederfenékszintje között az LKHV idején is legalább 0,6 m vizréteg maradjon.

23. Tavi kikötő kikötésre szolgáló partszéleit partfalszerűen kell kiképezni, a móló hullámverésnek kitett részeit rézsűburkolattal kell ellátni.

24. A kikötői partfal kialakításának tervezésénél célszerű figyelembe venni a MÉLYÉPTERV "Gazdaságos kialakítású partjai" c. tanulmánytervét. (III. Iroda 41-1400-26/I-1965.)

25. A rakpart szintmagasságát a mértékadó árvízszint, a ki- és berakodásra kerülő áruk figyelembevételével kell kialakítani.

26. A móló, illetve rakpart felső szintjének megállapításakor a hajózási idényben előforduló legnagyobb vízszinten kívül a legnagyobb hullámmagasságot is figyelembe kell venni. Balatoni kikötőben a rakpart felső szintje legalább 1,8 m-rel a siófoki vízmérce "0" pontja felett legyen.

27. Közforgalmú kikötőnél az átcsapó hullámok elsodródó hatása ellen hullámtörő falat kell létesíteni.

28. Csatornakikötők, valamint duzzasztott szakaszokon létesített kikötők partmagasságát a legmagasabb duzzasztási vízszint felett legalább 0,8-1,0 m-re kell kiépíteni.

29. Függőleges kikötőfal felső éléből párkány, konzol vagy egyéb létesítmény -, amely a hajókat veszélyeztetheti - nem állhat ki; rakodóberendezés pályája vagy más eleme és a part között legalább 1,0 m távolságot, az ott elhelyezett kikötőbak vagy tartóoszlop és a part éle között legalább 0,8 m távolságot kell biztosítani.

30. A hajók kikötésére szolgáló partfalakra és fogadó pillérekre kikötőbakokat, kikötőkarikákat kell elhelyezni olyan számban, hogy a hajók kikötése minden vízállásnál biztonságosan legyen elvégezhető. A bakok egymástól való távolsága a nagyhajózás által használt kikötőkben 25-30 m; egyéb kikötőkben a kikötőt használó hajók kötélbak elosztása szerint kell a baktávolságot megválasztani. Függőleges kikötőpartfalakon a parti bakok irányában függőlegesen 1,6-2,0 méretenként kikötőhorgokat, bakokat kell elhelyezni.

31. A hajószemélyzet, valamint a rakodást végző személyek részére a függőleges partfalakba lépcsőt kell beépíteni; hágcsó csak szükségmegoldásként, a hajózási hatóság előzetes hozzájárulásával létesíthető.

32. A kikötőbakokat öntöttvasból vagy acélköpennyel ellátott vasbetonból kell készíteni és a talajtól függően legalább 2 m3-es alaptömbbe kell elhelyezni. Feltöltött talaj esetében a kikötőbakokat ki kell horgonyozni. A bakok tengelye függőleges partfal esetében 60-80 cm, rézsüs partnál 80-100 cm távolságra legyen a partéltől.

33. Nemzetközi forgalomra szolgáló kikötőt úgy kell tervezni, hogy a közúti, vasúti be- és kilépő helyek száma a lehető legkevesebb legyen.

34. A kikötőben és a kikötő bejáratában a Hajózási Szabályzat előírásai szerinti jelzőeszközöket el kell helyezni.

35. A kikötőben a hajók kikötési helyeit, a közlekedési utakat és a munkahelyeket (munkaterületeket) az egyéb jogszabályokban és szabályzatokban előírt erősségű fénnyel kell megvilágítani.

36. Személyhajó-kikötöben (hajóállomáson) az utasok részére legalább az eső és a szél ellen védő váróhelyiséget és WC-t kell építeni, hulladékgyűjtő ládákat kell elhelyezni és ivóvízellátást kell biztosítani.

37. Olyan személyhajó-kikötőben (hajóállomáson), ahol a hajó kikötőponton (állóhajó) mellé köt ki, a bejáróhíd parti végén záróláncot és "A hajó kikötése előtt a hídra lépni tilos!" feliratú táblát kell elhelyezni.

38. A kikötőben a hajók részére ivóvízvételező helyet és a hajószemélyzet részére WC-t kell biztosítani.

39. A kikötőkben a hajókon összegyűlt hulladék tárolására és a használt olaj, olajjal szennyezett víz, fekália stb. elhelyezésére tárolóhelyet (tartályt) kell biztosítani.

40. Gyúlékony folyadék rakodására szolgáló kikötőben

a) a parti vezetéknek a tartályhajóhoz való biztonságos csatlakoztatása érdekében függőleges partfalat, pilléres megoldást vagy kikötőpontont kell alkalmazni,

b) a csőcsatlakozást - vízszennyezés megakadályozása céljából - a hajón vagy a parton kell elhelyezni,

c) a parti rakodóhely és a rakodó irányító központja között hírközlő kapcsolatot kell kiépíteni,

d) a part és a hajók közötti közlekedés céljára szolgáló járókat éghetetlen anyaggal kell bevonni.

(A gyúlékony folyadék rakodására szolgáló kikötő tervezésénél az egyéb jogszabályokban, szabályzatokban, szabványokban a tűzvédelemmel kapcsolatos előírásokat meg kell tartani.)

41. A hajórakodó feletti és alatti csatlakozó folyószakaszon megfelelő hajólekötő helyet kell létesíteni.

42. Keskeny folyón vagy folyószakaszon a hajórakodó közelében fordulóhelyről, esetleg várakozó- és kitérőhelyről is gondoskodni kell.

43. A személyforgalmú kikötőül is szolgáló ha-jórakodónál a személyforgalom lebonyolításához szükséges berendezéseket is biztosítani kell. A hajórakodón alkalmazott rakodási technológiáról a rakodó üzemeltetője a rakodó használóit (hajóengedélyes, fuvarozó) tájékoztatni köteles.

3. számú melléklet az 1/1980. (I. 7.) KPM rendelethez

Az engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságok

I. Minden esetben közreműködnek:

1. a Belügyminisztérium Országos Rendőr-főkapitányság Közbiztonsági és Közlekedési Csoportfőnöksége (nagyberuházásoknál, és célcsoportos beruházásoknál); a Vízirendészeti Kapitányság (a Duna, a Tisza és a Balaton kikötőinél); a járási rendőrkapitányság (egyéb víziterületek kikötőinél)

a vízi közlekedésrendészet

2. a Belügyminisztérium szervei első fokon: a fővárosi kerületi, megyei városi, megyei városi-járási, városi, városi-járási, járási, illetőleg üzem területén az üzemi tűzoltóparancsnokság

másodfokon: a fővárosi, megyei tűzoltóparancsnokság

a tűzvédelem

3. az Állami Közegészségügyi-járványügyi Felügyelet szervei

első fokon: a városi, megyei városi, fővárosi kerületi szolgálat, a járási vagy a hajózási kirendeltség,

másodfokon: a megyei, fővárosi KÖJÁL keretében működő állami közegészségügyi járványügyi felügyelőség

a közegészségügy és a járványügy

4. a Honvédelmi Minisztérium

a honvédelem

5. a Honvédelmi Minisztérium szervei

első fokon: a megyei (budapesti) polgári védelmi törzsparancsnokság,

másodfokon: a Polgári Védelem Országos Parancsnoksága

a polgári védelem

6. az Országos Vízügyi Hivatal (nagyberuházások és célcsoportos beruházások esetében); a területileg illetékes Vízügyi Igazgatóság (egyéb kikötőknél)

a vízügy

7. a területfelhasználás engedélyezésére hatáskörrel rendelkező építésügyi hatóságok

a területrendezés és fejlesztés

követelményeinek érvényrejuttatása céljából.

II. Esetenként működnek közre:

1. az Országos Környezet és Természetvédelmi Hivatal, természetvédelmi területen és tájvédelmi körzetben történő, területfelhasználás esetében

a természet- és tájvédelem

2. a Belügyminisztérium területén

a BM Határőrség Országos Parancsnoksága a határőrség működési területén, illetve az államhatártól számított 1 km-en belüli területen

a határőrizet

3. az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium területén

első fokon: az Országos Műemléki Felügyelőség, a fővárosban a Budapesti Műemléki Felügyelőség,

másodfokon: az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, Budapesten az Országos Műemléki Felügyelőség, műemléki jelentőségű terület vagy műemléki környezetet érintő kikötő létesítése esetében

a műemlékvédelem

4. a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium területén

első fokon: a járási (fővárosi kerületi) földhivatal,

másodfokon: a megyei (fővárosi) földhivatal, mező- vagy erdőgazdasági művelés alatt álló földet, vagy alaphálózati pontot érintő területfelhasználás esetében

a mező- és erdőgazdaság

5. az illetékes útügyi hatóság a közút területét érintő, valamint a közút külterületi szakasza mentén a közút tengelyétől számított 50, illetőleg 100 m távolságon belül történő minden útépítés esetében

az útügy

6. a Magyar Államvasutak illetékes Igazgatósága,

a vasúti közlekedés

7. az illetékes szakhatóságok, meglevő vagy tervezett nyomvonal jellegű létesítményeket vagy a távközlés szabadon tartandó sávjait érintő területfelhasználás esetében

a biztonság

követelményeinek érvényrejuttatása céljából.

4. számú melléklet az 1/1980. (I. 7.) KPM rendelethez

A kikötők létesítésével és használatával kapcsolatos fogalommeghatározások

1. A rendelet alkalmazásában

a kikötő a hajóút mentén a hajók kikötésére kijelölt, a rendeltetésnek megfelelő hajózási, és műszaki létesítményekkel (berendezésekkel) ellátott víz- és partterület;

a kikötő

a) kiépítése szerint:

- medencés kikötő,

- nyiltvízi kikötő,

- nyiltvízi (folyami, tavi, csatorna) hajókikötő,

- nyiltvízi komp-, révkikötő,

- nyiltvízi hajórakodó (célfuvarozásra szolgáló, időszakosan üzemeltetett hajókikötő),

- szükségkikötő (jégveszély ellen medencéket nyújtó természetes öblözet);

b) rendeltetése szerint:

- közforgalmú kikötő,

- korlátozottan közforgalmú kikötő,

- üzemi kikötő;

mindhárom típusú kikötő lehet:

- kereskedelmi kikötő,

- komp-, révkikötő,

- téli kikötő (a hajók részére jégveszély, jégnyomás ellen védelmet nyújtó medencés kikötő),

- sporthajókikötő;

2. a kikötő létesítményei és berendezései (a továbbiakban együtt: létesítmények) lehetnek:

a) vízilétesítmények:

- partburkolat, partvédőmű,

- árvízvédelmi mű,

- hullámtörő, hullámvédő (móló, gát),

- kikötőpartfal, kikötőmóló, lejárórámpa,

- kikötőmedence és annak bejárati csatornája;

b) hajózási létesítmények:

- hajózást szolgáló műtárgy (kikötőbak, kikötőhorog, kikötőkarika, hídfészek, támasz fenyőfészek, lépcső, hágcsó, terelőkorlát, sorompó),

- kikötőponton, állóhajó, kikötőtutaj, rendezőhajó,

- utasok és a hajószemélyzet közlekedésére szolgáló híd, járó,

- vízi mentőeszköz és berendezés,

- a parton és a vizén elhelyezett hajózási jelzőeszköz és berendezés,

- hajózási hírközlő létesítmény,

- medencés kikötő belső hajóútja, hajófordítóhelye,

c) a kikötő partterületén való közlekedés céljára szolgáló létesítmények:

- út, járda, térburkolat és ezek műtárgyai,

- vasúti létesítmény,

- csővezeték, kötélpálya,

d) emelő és rakodólétesítmények:

- rakodódaru, szállítószalag, görgősor,

- elevátor, felvonó,

- kocsibuktató,

- rakodó- és szállítótargonca,

e) kikötői közművek:

- villamos elosztó, erőátviteli és világítási létesítmény,

- vízellátási, vízelvezetési rendszer,

- hírközlő és tűzvédelmi berendezés.

Tartalomjegyzék