Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1980. évi III. törvény

a népgazdaság hatodik ötéves tervéről

A hatodik ötéves népgazdasági terv az MSZMP XII. kongresszusán elfogadott határozatokban foglalt társadalmi és gazdasági célok megvalósítását szolgálja; tekintetbe veszi a népgazdaság fejlődésének eddigi tapasztalatait és előre látható feltételeit.

A hatodik ötéves népgazdasági terv időszakában az a fő gazdasági feladat, hogy tovább erősödjön a társadalom fejlődésének gazdasági alapja; a tudomány és a technika eredményeire, a nemzetközi gazdasági együttműködésre, s különösen a KGST-tagországok gazdasági integrációjára támaszkodva váljon hatékonyabbá a gazdasági munka, álljon helyre és szilárduljon meg a népgazdasági egyensúly. Meg kell őrizni az életszínvonal terén elért eredményeket és javuljanak a lakosság életkörülményei.

A törvény hatálya

1. § Az 1981. január 1-től 1985. december 31-ig terjedő időszakra ez a törvény határozza meg a magyar népgazdaság fő irányaira, ütemére, fontosabb szerkezeti változásaira és egyensúlyára vonatkozó gazdasági célokat és megvalósításuk legfontosabb eszközeit.

ELSŐ RÉSZ

I. FEJEZET

A TERV FŐ CÉLJAI

Általános gazdaságpolitikai célok

2. § Az 1981-1985 közötti években a termelőerők fejlesztésére, a szocialista termelési viszonyok folyamatos tökéletesítésére alapozva tovább kell erősíteni a szocialista társadalom műszaki és gazdasági alapjait, gyarapítani kell a nemzeti vagyont.

Gondoskodni kell az elért életszínvonal megőrzéséről, az életkörülményeknek a lehetőségekhez igazodó továbbfejlesztéséről.

3. § (1) A gazdasági tevékenység fő iránya a népgazdaság egyensúlyi helyzetének, ezen belül a külgazdasági egyensúlynak a helyreállítása és megszilárdítása. Ezt a társadalmi termelés hatékonyságának növelésével és exportorientált fejlesztése irányzatának erősítésével, a belföldi felhasználásnak a nemzeti jövedelemnél számottevően lassúbb emelkedésével kell elérni.

(2) A gazdasági hatékonyság erőteljes növekedését az élenjáró tudományos és műszaki vívmányok eredményesebb gyakorlati alkalmazásával, a termelés szerkezetének gyorsabb korszerűsítésével, nemzetközi versenyképességének fokozásával, a fejlődés minőségi jellemzőinek erősítésével kell elérni. Ezt segítse az alkotókészség jobb ösztönzése és megbecsülése, a termelő egységek önállóságának, kezdeményezőkészségének és felelősségének növelése, a vezetés és szervezés színvonalának javítása.

(3) A népgazdaság fejlesztése során gyorsabban és rugalmasabban kell alkalmazkodni a változó külgazdasági és belső feltételekhez.

(4) Az ország adottságait és a népgazdaság érdekeit figyelembe véve tovább kell szélesíteni és hatékonyabbá tenni a nemzetközi gazdasági kapcsolatokat. A gazdasági fejlődés érdekében bővíteni kell a szocialista országokkal való együttműködést, elő kell segíteni a szocialista nemzetközi gazdasági integráció kibontakoztatását. Újabb gazdaságos együttműködési lehetőségek feltárásával el kell mélyíteni a két- és többoldalú kapcsolatokat. Külpolitikai elveinkkel összhangban szélesíteni kell a gazdasági kapcsolatokat mindazokkal a fejlett tőkés és fejlődő országokkal, amelyek erre az egyenjogúság és a kölcsönös előnyök alapján készek.

(5) Nagy figyelmet kell fordítani a belső egyensúly megszilárdítására. Evégett gondoskodni kell az anyagok, a beruházási javak és a fogyasztási cikkek iránti kereslet és kínálat megfelelő összhangjáról, a fizetőképes kereslet jó színvonalú kielégítéséről, valamint a pénzügyi folyamatok egyensúlyának erősítéséről.

(6) Az ország védelmi képességét, népünk békés építőmunkájának biztonsága végett, s a nemzetközi helyzet alakulását figyelembe véve a népgazdaság fejlődése által megteremtett lehetőségek alapján kell erősíteni.

A gazdasági növekedés üteme és fő arányai

4. § (1) A nemzeti jövedelem a tervidőszakban 14-17%-kal növekedjen.

(2) Az egyensúly gyorsabb elérése érdekében a nemzeti jövedelem növekedési üteme a tervidőszak első éveiben valamelyest elmaradhat a tervidőszak átlagos növekedési ütemétől.

(3) A növekedés üteme csak akkor haladhatja meg az (1) bekezdésben foglalt előirányzatot, ha ez a hatékonyságnak a tervezettnél kedvezőbb alakulásán alapul, s a termelés szerkezetének változása révén hozzájárul a népgazdaság egyensúlyának javulásához.

5. § (1) A népgazdaság külgazdasági helyzetének javítása, a termelés és a felhasználás megfelelő összhangja érdekében a fogyasztás és a felhalmozás együttesen a nemzeti jövedelem növekedésénél lényegesen lassúbb ütemben növekedjen. A tervidőszak első éveiben a belföldi felhasználás lényegében nem növekedhet, ezen belül a felhalmozás mérséklődjön.

(2) A lakossági fogyasztás 7-9%-kal növekedjen; a szocialista szektor beruházásai az előző ötéves tervidőszak szintjén legyenek. A nemzeti jövedelem belföldi felhasználásában a tervidőszak átlagában a fogyasztás aránya 81-83%-os, a felhalmozás aránya 17-19%-os legyen.

(3) A felhalmozott nemzeti vagyon 22-25%-kal, ezen belül a működő állóeszköz-állomány 26-28%-kal növekedjen.

Tudományos kutatás és fejlesztés

6. § (1) Fokozni kell a tudományos kutatás eredményességét; adottságaink figyelembevételével jobban kell alkalmazkodni a nemzetközi gazdasági és műszaki fejlődés irányzataihoz.

(2) Előtérbe kell állítani a közvetlen gazdasági célú műszaki és agrárkutatást, s az ezekhez kapcsolódó fejlesztést. Jelentőségüknek megfelelően támogatni kell a társadalmi-gazdasági célokkal összhangban álló, kiemelkedő eredményeket ígérő alapkutatásokat

(3) A célok megválasztásában elsőbbséget kell adni azoknak a kutatásoknak, amelyek természeti kincseink és nyersanyagaink hatékonyabb kiaknázását és ésszerű felhasználását; az energia jobb hasznosítását; az alap- és szerkezeti anyagok tulajdonságainak javítását, felhasználásuk gazdaságosságát; új, korszerű anyagok létrehozását és bevezetését, a legfontosabb technológiák korszerűsítését; a mezőgazdasági hozamok növelését és az ezeket megalapozó biológiai, genetikai és talajtani ismeretek bővítését, a társadalmi szerkezet feltárását, a gazdaságirányítás javítását, az oktatási-képzési rendszer fejlesztését segítik elő.

(4) A tudomány új eredményeinek gyakorlati alkalmazását az előrehaladás meggyorsítása végett az egész társadalmi-gazdasági életben elő kell mozdítani; gyorsítani kell a hatékonyságot fokozó tudományos és műszaki eredmények elterjesztését és meghonosítását.

(5) A kutatási intézmények hálózatát és szervezetét jobban hozzá kell igazítani a fő kutatási feladatokhoz és az eredményesség követelményeihez.

(6) A műszaki haladás gyorsítása végett az új tudományos és műszaki ismeretek megszerzésére jobban ki kell használni a nemzetközi együttműködésben rejlő lehetőségeket, ideértve a vállalatok műszaki és kereskedelmi kapcsolatait is.

(7) A belföldön felhasználható nemzeti jövedelemből kutatásra és fejlesztésre 3% fordítható. A tudományos kutatás és a műszaki fejlesztés céljaira fordítható anyagi és szellemi erőforrások felhasználásakor előnyben kell részesíteni azokat az Országos Középtávú Kutatási-Fejlesztési Tervben és más, kiemelt kutatási-fejlesztési programokban foglalt feladatokat, amelyeknek a megvalósítása nagyobb mértékben segít növelni a társadalmi termelés hatékonyságát.

A termelés fejlesztésének irányai

7. § A termelés fejlesztése arra irányuljon, hogy hatékonyan javítsa a népgazdaság egyensúlyi helyzetét. A termelés bővítése jelentős részben a kivitel növekedését eredményezze. Emellett tegye lehetővé a - fizetőképes keresletnek megfelelő mennyiségű, minőségű és összetételű - belföldi értékesítést és ezen belül azt, hogy a behozatal egy részét gazdaságosabb hazai termeléssel helyettesítsék.

8. § A termelési folyamat hatékonyságának fokozása végett

- a gazdasági lehetőségekkel összhangban észszerűen kell hasznosítani a természeti erőforrásokat;

- csökkenteni kell a termelés fajlagos anyag-és energiafelhasználását, különös gondot kell fordítani az ésszerű, takarékos gazdálkodás megvalósítására és arra, hogy meggyorsuljon a hulladékok és a másodlagos nyersanyagok összegyűjtése, feldolgozása;

- a népgazdaság egyensúlyi és hatékonysági követelményeit szem előtt tartva fokozni kell az álló- és forgóeszközök kihasználását;

- jelentős mértékben kell emelni a munka termelékenységét.

9. § A hatékonyság erőteljesebb javítása végett az eddiginél gyorsabb ütemben és eredményesebben kell korszerűsíteni a termelési szerkezetet.

A termelési szerkezet átalakításának fő irányai a következők legyenek:

- a piacfeltáró és szervező munka javításával is fokozni kell a termelés rugalmasságát, a változó szükségletekhez való alkalmazkodóképességét, a termelés jobban igazodjon a kül- és belföldi piac követelményeihez;

- növelni kell a korszerű, jó minőségű, gazdaságosan termelhető, versenyképes termékek gyártását;

- gyorsabban kell bevezetni és széles körűbben elterjeszteni a korszerű, hatékonyabb termelési eljárásokat;

- gazdaságosan kell növelni az ipari és a mezőgazdasági eredetű hazai és importált nyersanyagok feldolgozottságának fokát, ésszerűen kell kihasználni a hazai nyersanyagforrásokat, előtérbe kell helyezni a kevésbé anyag- és energiaigényes fejlesztéseket;

- jobban ki kell elégíteni mennyiség, minőség és választék tekintetében a lakosság, a gazdálkodó szervezetek és az intézmények keresletét.

10. § (1) A termelési szerkezet korszerűsítése és a műszaki haladás érdekében tovább kell folytatni az alumíniumipar, a petrolkémiai ipar, a számítástechnika és meg kell kezdeni a gyógyszer-, növényvédőszer- és intermediergyártás, valamint az elektronikai ipar központi fejlesztési programjának megvalósítását.

(2) Programokat kell végrehajtani az energiafelhasználás ésszerűsítésére, a hulladékok és a másodlagos nyersanyagok felhasználására, a hazai favagyon jobb hasznosítására.

11. § (1) A műszaki fejlesztésben elsőbbséget kell adni a termékek műszaki színvonalát és minőségét, gazdaságos előállítását jelentősen javító, az energia- és anyagfelhasználás hatékonyságát növelő; a technológiák korszerűsítését eredményező, ezen belül a hatékony automatizálást is elősegítő; az előgyártmányok, alkatrészek, részegységek tömegszerű gyártását valamint komplett ipari technológiák és komplex rendszerek előállítását segítő irányoknak.

(2) Az eddiginél határozottabban kell erősíteni és hasznosítani az újító kezdeményezéseket.

(3) Javítani kell a gazdálkodó szervezeteknek új - a piaci igényeket kielégítő - termékek és gazdaságos eljárások bevezetésére irányuló fogadókészségét és aktivitását. Gyorsítani szükséges a korszerű licencek és termelési eljárások átvételét, honosítását, a termelésben való hasznosítását és folyamatos továbbfejlesztését

12. § Az egyes tevékenységek fejlesztésekor figyelmet kell fordítani a hozzájuk kapcsolódó tevékenységek fejlesztésére, a más ágazatok támasztotta követelmények feltárására és kielégítésére.

Életszínvonal

13. § (1) Az elért életszínvonal megőrzése és megszilárdítása mellett nagyobb figyelmet kell fordítani az életszínvonal minőségi elemeinek fejlesztésére.

(2) A lakosság egy főre jutó reáljövedelme 6-7%-kal növekedjen.

(3) Az életkörülmények javítása végett a tervidőszakban az alábbi feladatokra kell különös gondot fordítani:

- a bérek a munka hatékonyságához igazodóan úgy növekedjenek, hogy átlagosan a reálbér elért színvonala fennmaradjon;

- meg kell őrizni meghatározott alapvető társadalmi juttatások reálértékét;

- tovább kell javítani a lakásviszonyokat;

- kiemelten kell fejleszteni az egészségügyi ellátást és az általános iskolai hálózatot;

- javítani kell a több szempontból hátrányos helyzetűek életviszonyait;

- az áruellátás és a szolgáltatások kínálata jó színvonalú legyen;

- át kell térni az ötnapos munkahétre.

Beruházás

14. § (1) A szocialista szektorban 1020-1040 milliárd forint fordítható beruházásokra. A beruházások a tervidőszak elején csökkenjenek, majd fokozatosan növekedhetnek.

(2) A termelő és a nem termelő beruházások közötti arány az előző ötéves időszakéhoz legyen hasonló. A termelő beruházásokon belül előtérbe kell állítani a gazdaságos kivitelt növelő, a behozatalt hatékonyan csökkentő és az anyag- és energiamegtakarítást eredményező fejlesztéseket. A nem termelő beruházások nagyobb része a lakásépítést, az egészségügyi ellátás javítását és az általános iskolai hálózat fejlesztését szolgálja.

(3) A beruházási eszközöket az eddiginél hatékonyabban kell felhasználni. A takarékosság követelményeinek figyelembevételével javítani kell a beruházások gazdasági és műszaki előkészítését, szervezettebbé kell tenni azok megvalósítását, gyorsítani az üzembe helyezést, minél előbb el kell érni az új kapacitások gazdaságos kihasználását.

(4) Az új fejlesztéssel egyenrangú feladat a meglevő állóeszköz-állomány fokozottabb védelme, karbantartása, felújítása és a felújítással egyidejűleg gazdaságosan elvégezhető - a teljesítőképességet növelő - korszerűsítése, bővítése.

II. FEJEZET

IPAR ÉS ÉPÍTŐIPAR

Az ipar fő feladatai

15. § (1) Az ipari termelés elégítse ki magasabb színvonalon a belföldi keresletet és növekvő mértékben járuljon hozzá az ország külgazdasági egyensúlyi helyzetének javításához. Az ipari termelésből a kivitel aránya jelentősen emelkedjen, s javuljon az ipari termékek kivitelének és behozatalának egyenlege.

(2) Az ipari termelés szerkezetét és gyártmány-összetételét jobban hozzá kell igazítani a gazdaságosság követelményeihez és a piaci kereslethez. Az iparban azok a tevékenységek fejlődjenek, amelyek gazdaságos exportnövelést, nagyobb népgazdasági jövedelmet tesznek lehetővé, illetőleg kevésbé anyag- és energiaigényesek.

(3) Az iparban a hatékonyság javítását segíteni kell az irányítás színvonalának emelésével, a gyártmányszerkezet gyors ütemű átalakításával, az alapanyagok minőségének javításával, a magas műszaki színvonalú alkatrészek, részegységek és félkész termékek gyártásának bővítésével, a termelés technológiai folyamatai és az anyagmozgatás korszerűsítésével, az elavult állóeszközök kiselejtezésének fokozásával.

(4) A hatékony, versenyképes termelés növelésének segítése végett - ha a szükségletek más forrásból gazdaságosan kielégíthetők - a gazdaságossá nem tehető termelést meg kell szüntetni. Az így felszabaduló kapacitásokat és munkaerőt gazdaságos tevékenységre kell felhasználni.

(5) Az ipar gazdálkodó szervezeteinél javítani kell a tervezési, szervezési és vezetési tevékenységet. Ésszerűsíteni - lehetőleg csökkenteni - szükséges az irányítói apparátust, egyúttal növelni a vezetők szaktudását, vezetőkészségét, aktivitását és a változások iránti fogékonyságát. A vállalati vezetés munkájában az eddiginél nagyobb súlyt kapjon a piaci feltételek megismerése és ennek a vállalati tevékenységben való hasznosítása.

16. § (1) Az ipar termelése öt év alatt 19-22%-kal, a nemzeti jövedelemhez való hozzájárulása ennél gyorsabban növekedjen. Az ipari termelés bővítését a munka termelékenységének fokozásával kell elérni.

(2) Folytatni kell a hazai ásványvagyon tervszerű kutatását és feltárását, a szükségletek alakulásától, a rendelkezésre álló eszközöktől és a jövedelmezőségtől függően előkészítve és megindítva a művelést is.

(3) Az alapanyag-termelő ágazatokban az a fő feladat, hogy befejezzék a megkezdett fejlesztéseket, s a rendelkezésre álló kapacitásokon minél értékesebb termékeket gyártsanak. Az alapanyaggyártás megfelelő minőségű anyagokkal lássa el a feldolgozó ipart, növelje saját hatékonyságát.

(4) A feldolgozó iparágakban a termelési szerkezet korszerűsítését, a fejlesztéseket, a magasabb műszaki színvonalú, jobb minőségű termékek gyártására irányuló törekvéseket a gazdaságos egyensúlyjavítás követelményének kell alárendelni. Az eddiginél kedvezőbb arányt kell elérni a féltermék-, az alkatrész- és a részegységgyártás, illetőleg a késztermékgyártás fejlesztése között.

17. § (1) Az ipar fejlesztését 355-370 milliárd forint beruházás szolgálja.

(2) Az állami döntésű fejlesztéssel csak a legszükségesebb energetikai és alapanyag-ipari beruházások valósíthatók meg. Az ipar más területein - főként a feldolgozó iparban - a termelés fejlesztését, a termelési szerkezet átalakítását, és a versenyképesség javítását elsősorban a meglevő üzemek korszerűsítésével és rekonstrukciójával - vállalati döntési körben - kell elérni. A feldolgozó ipar fejlesztésében csökkenjen az állami döntések és finanszírozás aránya. A vállalati beruházásokhoz állami kölcsön vagy alapjuttatás - a hatékonyság feltételeinek betartásával - adható.

Energiatermelés és -ellátás

18. § (1) Az energiagazdálkodás fő feladata, hogy mérsékelje az energiahordozók iránti szükségletek növekedésének ütemét, és elégítse ki azokat Az energiaigényesség csökkentésére átfogó energiagazdálkodási programot kell megvalósítani a gazdasági és a társadalmi élet széles területén. A gazdaságosabb, takarékosabb energiafelhasználást kedvezményes hitellel, állami támogatással és hatósági intézkedésekkel is ösztönözni kell.

(2) A tüzelőanyag-felhasználás az előző tervidőszakhoz képest mérsékeltebben, legfeljebb 10-11%-kal növekedhet.

Az energiaforrások és a felhasználás szerkezetében az atomenergia hasznosításának megkezdésével és hazai szén fokozottabb felhasználásával el kell érni, hogy a szénhidrogének részaránya az 1980. évi 63-64%-ról 1985-ig 56-60%-ra csökkenjen.

(3) A meglevő bányaüzemek kapacitásának lehető legnagyobb kihasználásával és két korszerű új bányaüzemnek a termelésbe állításával 1985-re 25-26 millió tonna szenet kell termelni.

(4) A szénhidrogén-kutatást a jelenlegi szinten tartva és hatékonyságát fokozva el kell érni, hogy a hazai kőolaj-termelés az elért színvonalon maradjon, a földgáztermelés növekedjen. A feldolgozási technológia fejlesztésével növelni kell a kőolaj-termékeken belül az értékesebb üzemanyagok kihozatalát. 1985-ben 10-11 milliárd m3 földgáz felhasználására kell felkészülni. Erőművi célra kell hasznosítani a csekélyebb fűtőértékű hazai gázokat. A gázszolgáltatás fejlesztésénél elsősorban a lakások gázellátását kell kiszélesíteni.

(5) 1985-re az összes villamosenergia-felhasználás legfeljebb 38 milliárd kWó legyen. Ennek kielégítésére az erőmű-fejlesztési program keretében üzembe kell helyezni a Paksi Atomerőmű I. ütemének összes gépegységét, a villamosenergia-behozatal pedig érje el a 10-11 milliárd kWó-t.

Vaskohászat

19. § (1) 1985-re a nyersacéltermelést 4,3-4,5 millió tonnára, a hengerelt acél termelését 3,4-3,6 millió tonnára kell növelni. A belföldi szükségletek jobb kielégítése, a gazdaságosabb termékszerkezet kialakításának segítése és az exportválaszték javítása végett elsősorban az értékesebb hengerelt acélok és a kohászati másodtermékek gyártása növekedjen.

(2) A tervidőszak közepéig be kell fejezni a Lenin Kohászati Művek kombinált technológiájú, acélművének és a Dunai Vasmű konverteres acélművének beruházását; a tervidőszak végére pedig kokszolómüvének fejlesztését.

Alumíniumipar

29. § (1) Az alumíniumkohászat távlati fejlesztése végett tovább kell folytatni a bauxit földtani kutatását, feltárását. A bányanyitásokat úgy kell ütemezni, hogy a növekvő timföldtermelés bauxitellátása megoldható legyen.

(2) Be kell fejezni a Székesfehérvári Könnyűfémmű folyamatban levő fejlesztését. Ennek eredményeképpen el kell érni, hogy a fémalumínium minél feldolgozottabb formában kerüljön kivitelre. A tervidőszakban a félgyártmánygyártás további fejlesztéseként a termékek nemesítése és fokozott kikészítése valósuljon meg.

Vegyipar

21. § (1) A vegyipart az ipar átlagánál gyorsabban kell fejleszteni.

(2) A petrolkémiai központi fejlesztési program keretében tovább kell fejleszteni a műanyag alapanyagok gyártását és Jeldolgozását avégett, hogy a rendelkezésre álló hazai gyártású PVC-pornak és polipropilénnek növekvő hányadát hasznosítsák késztermék formájában.

(3) A gyógyszer-, növényvédőszer- és intermediergyártást a központi fejlesztési program keretében elsősorban a kivitel dinamikus bővítése érdekében kell fejleszteni. A gyógyszeriparban az exportképesség gazdaságos fokozását, az üzemek intenzifikálását és korszerűsítését, a kutatás és a külpiaci tevékenység összehangolt fejlesztését kell megvalósítani. A növényvédő szerek gyártása minél nagyobb arányban hazai intermedierbázison fejlődjön.

Építőanyag-ipar

22. § (1) Az építőanyag-ipar legfőbb feladata, hogy mennyiségileg és minőségileg egyaránt kielégítse az építőipari és a lakossági szükségleteket. A termelést elsősorban a meglevő, illetőleg a folyamatban levő fejlesztések útján létrehozott kapacitások hatékony, az energiával takarékoskodó kihasználása révén kell megvalósítani.

(2) A falazóanyagok, a vasbeton szerkezetek és a hőszigetelő anyagok termelése a lakosság igényeinek megfelelően bővüljön. Az üveg- és a finomkerámia-ipar elégítse ki az ipar és a lakosság növekvő igényeit, növelje gazdaságos kivitelét.

Gépipar

23. § (1) A gépipar az ipar átlagát meghaladó ütemben fejlődjön.

(2) A gépipar fejlesztésének legfontosabb feladata, hogy elsősorban a gazdaságos kivitel növelésével, emellett a nem gazdaságos behozatal helyettesítésével hosszabb távon is segítsen javítani a gazdasági egyensúlyt és korszerű gépekkel ellátni a népgazdaságot. E céloknak megfelelően kell korszerűsíteni a gépipar termelési és értékesítési szerkezetét.

(3) Erőteljesen kell növelni azoknak a termékeknek a termelését, amelyek a legjobb hatékonysággal járulnak hozzá a külgazdasági egyensúly javításához, a népgazdaság műszaki színvonalának növeléséhez, a lakosság fogyasztási cikkekkel való ellátásához.

(4) Különös gondot kell fordítani az alkatrészek, részegységek, előgyártmányok és szerszámok; egyes elektronikai termékek, élelmiszeripari és mezőgazdasági gépek és géprendszerek; a villamosenergia-termelés, -elosztás és -felhasználás meghatározott berendezései; egyes közúti járművek és részegységek; a korszerű szerszámgépek és a tartós fogyasztási cikkek gyártására.

(5) Növelni kell a komplett ipari technológiáknak és komplex termelési-szolgáltatási rendszereknek a kivitelét.

Könnyűipar

24. § (1) A ruházati ipar termékösszetételét az igényekhez való rugalmas alkalmazkodással korszerűbbé kell tenni. Számottevően növelni kell a gazdaságosan gyártható, divatos, korszerű alapanyagú, jó minőségű termékek arányát. A gyártmányszerkezet korszerűsítése közben meg kell teremteni a belföldi és a külpiaci forgalmazás újszerű feltételeit is.

(2) Növelni kell a lakástextíliák, a rövidáruk és a konfekcionált termékek gyártását. A ruházati szövöttáruk összetételét jobban kell igazítani a gazdaságossági követelményekhez.

(3) Folytatni kell a papíripar termékszerkezetének korszerűsítését. Elsősorban a jó minőségű papírfajták és a feldolgozott papírtermékek termelése bővüljön. Növekedjék a kombinált, társított csomagolóanyagok termelése is. Fokozni kell a papírhulladékok begyűjtését és felhasználását.

(4) A hazai favagyon fokozottabb hasznosítása végett az átlagosnál gyorsabb ütemben kell növelni a fafeldolgozó-ipar termelését. A bútoripar javítsa a bel- és külföldi keresletnek megfelelő, gazdaságosan gyártható termékek minőségét és választékát.

Élelmiszeripar

25. § (1) Az élelmiszeripar elégítse ki a lakosság keresletét, a gazdaságosság javításával növelje a kivitelt. A termékek választéka alkalmazkodjon a bel- és külföldi piacok változó szükségleteihez, növekedjen a termékek versenyképessége, javuljon a termékek csomagolásának és szállításának színvonala.

(2) Az élelmiszeripari feldolgozást és tárolást a mezőgazdasági termeléssel összehangoltan kell fejleszteni. Ezt az anyagi, érdekeltségi és szervezeti feltételek korszerűsítésével is alá kell támasztani.

(3) Az élelmiszeripar fejlesztésének fő iránya: a felújítás és a meglevő kapacitások jobb kihasználását segítő technológiai korszerűsítés és bővítés. Elsőbbséget kell adni az élelmiszeripari termékek nemzetközi versenyképességét, gazdaságos külpiaci értékesítését és a mezőgazdasági nyersanyagok teljesebb felhasználását lehetővé tevő beruházásoknak, technológiai fejlesztéseknek.

Építőipar

26. § (1) Az országos építési és szerelési tevékenység 11-14%-kal bővüljön. Növekedjen a fenntartási építés aránya.

(2) Az építőipari szervezetek működési területét, szervezeti rendjét és gazdálkodását úgy kell kialakítani, hogy kapacitásaikkal igazodjanak a változó összetételű építési kereslethez, térbelileg és szakmailag váljon rugalmasabbá az építési tevékenység, erősödjön a vállalkozási szemlélet.

(3) Az építőipari szervezetek az építési igényeket - a kivitelezési időtartamok további rövidülése mellett - az eddigieknél jobb minőségben elégítsék ki. A kapacitások megfelelő hasznosításával elő kell segíteni, hogy a beruházások építési feladatai és az építmények állagának megóvását szolgáló fenntartási, valamint felújítási munkák hatékonyan és határidőre valósuljanak meg. Fokozott figyelmet kell fordítani a budapesti lakásépítésre, a lakásokhoz kapcsolódó létesítmények kivitelezésére és arra, hogy mérséklődjön az ezzel összefüggő költségek növekedése.

(4) Növelni kell az építőipar gazdaságos - elsősorban az ipari technológiák exportjához kapcsolódó - kivitelét. Az építőipart oly módon kell tovább korszerűsíteni, hogy az ne járjon az építési költségek technológiai okokból eredő növekedésével.

(5) Az építőiparban a munka termelékenysége a termelésnél nagyobb ütemben növekedjen.

(6) A műszaki tervező szervek az építményeket célszerűen, a beruházási és az üzemeltetési költségek együttes minimumát megteremtő ésszerű takarékosság szem előtt tartásával tervezzék. Az építőipari feladatok hatékony teljesítése, a gyors és takarékos megoldások alkalmazása és a meglevő kapacitások jobb kihasználása végett javítani, szervezettebbé kell tenni a beruházási folyamatban részt vevők együttműködését, nagy figyelmet kell fordítani felelősségük megfelelő érvényesítésére.

III. FEJEZET

MEZŐ- ÉS ERDŐGAZDASÁG

A mezőgazdaság fő feladatai

27. § (1) A mezőgazdasági termelés és annak szerkezete a hazai fogyasztói kereslet kiegyensúlyozott és javuló minőségű kielégítése mellett a külgazdaság keresleti és hatékonysági követelményei alapján fejlődjön. A tartós külpiaci viszonyokhoz rugalmasan alkalmazkodva, a gazdaságosságot javítva a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek értékesítése révén jelentősen kell növelni a nettó devizabevételt.

(2) A mezőgazdasági termékek termelése a tervidőszakban az előző öt évhez viszonyítva 12-15%-kal növekedjen. Ezt a meglevő erőforrások jobb kihasználásával, takarékosabb gazdálkodással, a területegységre jutó hozamok és az állatállomány termelőképességének gazdaságos növelése útján kell elérni. A mezőgazdaságnak a nemzeti jövedelemhez való hozzájárulása a termelést az eddiginél jobban megközelítő ütemben növekedjen.

(3) A talaj termőképességének fenntartásáról és rendszeres javításáról, a hatékony talajvédelemről az eddiginél jobban kell gondoskodni. Fékezni kell a mezőgazdaságilag művelt területnek, különösen a szántóföldeknek a csökkenését.

(4) A mezőgazdasági termelés növekedését elsősorban a nagyüzemi termelés hatékony fejlesztésével kell elérni. Az eddiginél jobban ki kell használni a meglevő termelőkapacitásokat és segíteni kell elterjeszteni a hatékony, korszerű termelési és üzemszervezési módszereket. Bővüljön a mezőgazdasági nagyüzemek közötti együttműködés, erősödjön a termelőszövetkezeteknek és állami gazdaságoknak, általános fogyasztási és értékesítési szövetkezeteknek és más érdekelt gazdálkodó szervezeteknek a mezőgazdasági kistermelést integráló tevékenysége.

(5) A jó természeti és üzemi adottságú állami gazdaságokat és termelőszövetkezeteket továbbra is érdekeltté kell tenni abban, hogy növeljék a termelés mennyiségét, minőségét és hatékonyságát. A közepes adottságú gazdaságokat az eddiginél érdekeltebbé kell tenni abban, hogy feltárják és mozgósítsák tartalékaikat. A kedvezőtlen természeti adottságú mezőgazdasági üzemeket állami támogatással is segíteni kell az adott terület lehetőségeihez jobban alkalmazkodó, gazdaságos termelési szerkezet kialakításában és kiegészítő tevékenységük fejlesztésében.

(6) A mezőgazdasági nagyüzemekben végzett kiegészítő tevékenység és az általuk alapított termelő és szolgáltató társulások fokozottabban járuljanak hozzá az iparvállalatok termékekkel való ellátásához, a lakosság igényeinek jobb kielégítéséhez mind az áruellátásban, mind a szolgáltatásban.

(7) Továbbra is segíteni kell a lakosság különféle rétegeinek mezőgazdasági termelését, különösen a sertés-, a baromfi- és a kisállattenyésztésben. Meg kell szilárdítani a zöldség- és gyümölcstermesztésben elért eredményeket. Javuljon a kisgazdaságok munkáját könnyítő termelőeszköz-ellátás és társadalmi elismerésben részesüljön a munkával szerzett jövedelem.

28. § (1) A mezőgazdaság fejlesztését 128-135 milliárd forint beruházás szolgálja.

(2) A hatékonyság javítását a mezőgazdaság eszközállományának jobb kihasználása, a termelési folyamatok komplex gépesítése, az energiatakarékos technológiák bevezetése és elterjesztése szolgálja. Tovább kell korszerűsíteni a mezőgazdaság műszaki alapját, javítani az üzem- és munkaszervezést, a gépek üzemeltetésének feltételeit.

(3) A termelési feladatok megvalósítását a beruházások állami támogatásával is segíteni kell. A legfontosabb mezőgazdasági építkezéseket kedvezményes hitellel is támogatni kell.

(4) A növénytermelés hozamnövelésének megalapozására folyamatosan növekedjen a műtrágya-és a növényvédőszer-felhasználás. Nagyobb gondot kell fordítani a szerves trágya és a mezőgazdasági melléktermékek, hulladékok, takarmányfehérje sokoldalú hasznosítására, az ehhez szükséges gazdasági feltételek megteremtésére. A hatékonyság javítása és a természeti környezet védelme érdekében a vegyianyagokat takarékosan, megfelelő technika és technológia alkalmazásával kell eljuttatni a mezőgazdasági területre.

Növénytermesztés

29. § (1) A gabonatermesztés az időszak végére érje el a 14,7-15,7 millió tonnát, fedezze az ország kenyér- és takarmánygabona-szükségletét és adjon módot növekvő kivitelre. A termésátlag ötéves átlagban hektáronként búzából 4500-4800 kg-ot, kukoricából 5500-5700 kg-ot érjen el. A veszteségek csökkentésére növelni kell a tároló kapacitást, előnyben részesítve az energiatakarékos tárolási módokat.

(2) A kertészetben a belföldi szükségletek kielégítése - főként a friss zöldséggel való biztonságos ellátás - és a gazdaságos kivitel bővítése végett növelni kell a hozamokat, javítani a gazdaságosságot. A kereslethez igazodó termelési szerkezet kialakítására és a minőségi követelmények kielégítésére kell törekedni. Az ültetvények korszerűsítése mellett 14-16 ezer hektár szőlőt és 24-26 ezer hektár gyümölcsöst kell telepíteni a szükségletekhez igazodó faj- és fajtaösszetételben.

(3) Az állattenyésztés zöld- és szálastakarmány-szükségletét - a terméshozamok jelentős növelésével - kisebb szántóföldi vetésterületen termeljék meg. Váljon hatékonyabbá a rét- és legelőgazdálkodás. A növénytermesztés melléktermékeinek nagyobb hányadát kell felhasználni takarmányozásra. Tovább kell erősíteni a hazai termelésnek az állatállomány fehérjetakarmány-ellátásában betöltött szerepét.

Állattenyésztés

30. § (1) A vágóállat-termelést hazai célra és kivitelre, a tej- és tojástermelést a belföldi szükségletek kielégítése végett tovább kell növelni.

(2) A szarvasmarha-tenyésztésben fokozódjon a tömeg takarmányokra alapozott, a költségekkel takarékoskodó hústermelés. Növekedjen a kevésbé eszköz- és munkaigényes húshasznosítású tehéntartás. A tejtermelést magasabb tehenenkénti hozamok elérésével kell növelni.

(3) A vágósertés-termelést a nagyüzemekben a meglevő férőhelyek kihasználásával, rekonstrukciójával, bővítésével és új férőhelyek létesítésével, a tartási és takarmányozási körülmények javításával, a veszteségek csökkentésével kell bővíteni. Továbbra is gondoskodni kell a kisüzemi sertéstartás zavartalan folytatásához szükséges feltételekről.

(4) A juhállomány fejlesztése elsősorban azt szolgálja, hogy a hústermelés növekedjen. A vágóbaromfi és egyéb kisállatok termelésének fejlesztése segítsen bővíteni a gazdaságos kivitelt.

Erdőgazdálkodás

31. § (1) A hazai fanyersanyag gazdaságos kihasználása, a belföldi faigény mind teljesebb kielégítése, az import helyettesítésének elősegítése és a gazdaságos kivitel fokozása érdekében - az erdőgazdálkodást folytató szervezetek együttműködésének a bővítésével - a fakitermelést és a kitermelt faanyag gazdaságos hasznosítási hányadát növelni kell. Az elsődleges fafeldolgozást, a rendelkezésre álló alapanyagbázis bővítésével, a belföldi felhasználói igényekkel és az exportlehetőségekkel összehangoltan kell fejleszteni.

(2) Az élőfakészlet növelése, a távlati faigények kielégítése és a termőföld jobb hasznosítása végett tovább kell folytatni az erdőtelepítést és az erdőszerkezet átalakítását.

(3) Az erdőgazdálkodás műszaki korszerűsítését, a nehéz fizikai munka gépesítését úgy kell továbbfolytatni, hogy a munkafolyamatok gépesítettségének összhangja javuljon és a kapacitáskihasználás fokozódjon.

IV. FEJEZET

VÍZGAZDÁLKODÁS

32. § (1) A lakosságnak közműves vízzel való ellátását a fővárosban, a kiemelt településeken és az egészségtelen ivóvizű településeken kell fejleszteni. A tervidőszak végére a lakásoknak mintegy 60%-a részesüljön vezetékes ivóvízellátásban. A csatornahálózatot úgy kell fejleszteni, hogy 1985-re a bővülő lakásállomány 35-37%-a közcsatornával ellátható legyen.

(2) A vízkészletek fokozódó felhasználása és szennyeződésének veszélye miatt a biztonságos vízellátásról a regionális víztermelő és szolgáltató rendszerek fejlesztésével kell gondoskodni. A közüzemi szennyvíztisztító kapacitások fejlesztésével fékezni kell a vízkészletek szennyeződését. A vízkészletek további szennyeződésének megakadályozása, illetve egyes területeken a még meglevő szennyezettség csökkentése végett növelni kell a települések szennyvíztisztító kapacitását. Javuljon a vízellátás és a csatornázás, valamint a szennyvízelvezetés és a szennyvíztisztítás közötti összhang.

(3) Az ár- és belvizek megelőzése, elhárítása, valamint a lakosság élet- és vagyonbiztonsága, s a növekvő nemzeti vagyon védelme érdekében folytatódjon a védelmi művek kiépítése és erősítése, a védekezés eszközeinek korszerűsítése. A vízrendezést a mezőgazdaság talajjavítási igényeivel összhangban kell megvalósítani. A települések épületállományának védelme érdekében fejleszteni kell a belső vízrendezést. Továbbra is gondot kell fordítani arra, hogy a Balaton vízminősége javuljon.

V. FEJEZET

SZÁLLÍTÁS ÉS HÍRKÖZLÉS

33. § A társadalmi és gazdasági fejlődéssel, s a tovább bővülő nemzetközi kapcsolatokkal együtt járó, az eddigieknél mérsékeltebb ütemben növekvő szállítási és hírközlési igényeket - a termelékenység, az energiával való takarékosság, az eszközkihasználás fokozása, az üzem- és munkaszervezés tökéletesítése útján - a biztonság növelésével és a már elért minőségi színvonal tartásával kell kielégíteni. Az elkövetkező öt év alatt a tömegközlekedésben 8-9%-kal, az áruszállításban 12-14%-kal, a hírközlésben pedig 18-20%-kal kell növelni a teljesítményeket.

34. § (1) A szállítás és a hírközlés fejlesztésére összesen 128-132 milliárd forintot, a közúthálózat korszerűsítésére és fenntartására pedig 52-54 milliárd forintot kell fordítani.

(2) A fejlesztések során kiemelten kell kezelni a közlekedési - különösen a vasúti - és a hírközlési hálózatok rekonstrukcióját.

(3) Elsődleges feladat a tömegközlekedésben a helyi és város környéki közlekedés fejlesztése; az áruszállításban a hatékonyság és az energiafelhasználás szempontjából kedvezőbb vasúti közlekedés teljesítőképességének növelése; a tömegtájékoztatási hálózat fejlesztése; a közlekedés biztonságának és a hírközlés üzemkészségének fokozása.

Szállítás

35. § (1) A vasúti szállítás teljesítőképességégének, a járműparknak a jobb kihasználása végett előtérbe kell helyezni a nagy forgalmú vonalak, a túlterhelt állomások, rendező pályaudvarok és csomópontok rekonstrukcióját, műszaki állapotukat javítani, átbocsátóképességüket növelni kell, további vonalakat szükséges villamosítani, s a forgalomirányítást automatizálni. A korszerű, elsősorban a villamos vontatás fejlesztése révén el kell érni, hogy a gőzmozdonyvontatás 1985 végére megszűnjön. A személy- és teherkocsipark - pótolva a szükségszerűen kiselejtezett kocsikat - az állomány növelése nélkül, annak javuló kihasználása révén tegye lehetővé a szállítási feladatok ellátását.

(2) A közúti áruszállítás mérsékeltebb ütemű fejlesztését a tehergépkocsik - különösen a középületi járműpark - szervezettebb igénybevétele, jobb kihasználása, a csővezetékes szállítás további fejlesztése és a hajózás szállítókapacitásának jobb hasznosítása révén tovább kell korszerűsíteni a szállítási munkamegosztást. A korszerű áruszállítási módok - közöttük a konténeres szállítás - bővítésével, a közlekedési ágazatok - különösen a vasúti és a közúti szállítás- és a fuvaroztatók jobb együttműködésével az áruszállítási folyamatot hatékonyabbá kell tenni.

(3) Az országos és a tanácsi közúthálózatnál - forgalmi terhelésüktől és állapotuktól függően - az utak korszerűsítésére, ezen belül az útburkolatok szükség szerinti szélesítésére, a pályaszerkezetek megerősítésére és fenntartására kell összpontosítani az erőforrásokat. Tovább kell az autópályákat építeni. Fokozott gondot kell fordítani a közutaknak a fővárosba bevezető és településeken átmenő szakaszainak - kapacitásbővítő korszerűsítésére. A közúti forgalom biztonsága érdekében a közúti csomópontokat s a közúti és vasúti kereszteződéseket úgy kell kialakítani, illetőleg átépíteni, hogy csökkenjen a balesetveszély.

(4) Tovább kell fejleszteni a tömegközlekedést, különösen a fővárosban és az öt vidéki nagyvárosban, beleértve az elővárosi és - környéki közlekedési kapcsolatokat is. Folytatódjon Budapesten a metró építése. Az észak-déli vonalon a tervidőszak alatt két szakaszt át kell adni a forgalomnak. A metróépítéssel összhangban ki kell szélesíteni az Árpád-hidat. A fővárosban és néhány vidéki nagyvárosban segíteni kell a közúti villamosvasúti közlekedés korszerűsítését és a trolibuszhálózat bővítését. A többi városban a tömegközlekedés korszerűsítésének és fejlesztésének fő eszköze továbbra is az autóbusz-közlekedés marad.

(5) A helyközi autóbusz-közlekedés fejlesztése iránti igényeket - a szükséges selejtpótlásokat végrehajtva - a járműpark, ezen belül a közületi autóbuszok jobb kihasználásával kell kielégíteni, különös gondot fordítva arra, hogy a munkásszállítás egyre kulturáltabb legyen. Folytatni kell a személyhajópark rekonstrukcióját és a Ferihegyi repülőtér, valamint a repülésirányítás fejlesztését.

Hírközlés

36. § (1) Tovább kell bővíteni és javítani a rádió- és a televíziós műsorok vételi lehetőségeit. Evégett az egyik fő feladat a Petőfi-műsort sugárzó rádióadók korszerűsítése. Az előző ötévi színvonalon folytatni kell a KGST-tagországok közötti közös hírközlési rendszer hazánkat érintő összeköttetéseinek és berendezéseinek építését.

(2) A hírközlés egyéb területein - elsősorban a távbeszélő szolgálatban - alapfeladat, hogy a hírközlési hálózatok rekonstrukciója folytatódjon. A távbeszélő szolgálat fejlesztésének rekonstrukcióval egybekötött bővítésének eredményeként a lakosság közvetlen ellátását szolgáló állomások számát 400 ezerről 450-470 ezerre kell növelni. Folytatódjon a távhívási rendszer kiterjesztése.

VI. FEJEZET

BELKERESKEDELEM ÉS IDEGENFORGALOM

Belkereskedelem

37. § (1) A belkereskedelem áruforgalmát a keresletnek megfelelően kell növelni.

(2) A vásárlás körülményeinek javítása végett a kiskereskedelmi hálózatot az áruforgalommal összehangoltan kell fejleszteni. Javuljon a kereskedelmi munka minősége, kulturáltsága. A kereskedelem gazdaságosságát, a lakosság jobb ellátását azzal is segíteni kell, hogy, a meglevő szervezetet korszerűsítik, új üzemeltetési formákat terjesztenek el.

(3) A vendéglátás jobban igazodjon a kereslethez. A közétkeztetés - elsősorban a gyermekétkeztetés - iránti növekvő igényeket jobban kell kielégíteni; emelni kell a kereskedelmi vendéglátás színvonalát.

(4) A kereslet jobb előrejelzésével, a termelés és a kereskedelem együttműködésének javításával elő kell mozdítani, hogy rövidüljön az áru útja, javuljon az áruforgalmazás népgazdasági hatékonysága. Fokozni kell a kereskedelem termelésszervező, esetenként közvetlen termelőtevékenységét is. A készletgazdálkodás javítása érdekében fokozni kell a termelőeszköz-kereskedelmi és a termelő, illetőleg a felhasználó vállalatok közötti tartós, szerződéseken alapuló együttműködést.

(5) Az eddiginél gyorsabb ütemben indokolt fejleszteni a termeléshez kapcsolódó kereskedelmi tevékenységeket. A begyűjtőhálózatot, a hulladékok ipari felhasználásra való előkészítését úgy kell fejleszteni, hogy a melléktermék- és hulladékbegyűjtő kereskedelem jobban szolgálja az anyagellátást és a környezetvédelmet.

(6) A mezőgazdasági termékek nagykereskedelmében a termelés, a belföldi forgalmazás és az exporttevékenység kapcsolatát javító megoldásokat kell előnyben részesítem.

Idegenforgalom

38. § (1) A lakosság idegenforgalmi keresletének kielégítése végett az életkörülmények változásával összehangoltan kell bővíteni az idegenforgalmi szolgáltatások kínálatát, fejleszteni kell a fogadás feltételeit. Segíteni kell a csoportos és az ifjúsági turizmus fejlődését.

(2) A nemzetközi idegenforgalom fogadási feltételeit a gazdaságossági szempontok figyelembevételével indokolt bővíteni. Előnyben kell részesíteni a szervezett idegenforgalom fejlesztését. Arra kell törekedni, hogy a külföldi turisták itt-tartózkodási ideje és az egy napra jutó áru- és szolgáltatás vásárlása növekedjen.

(3) A belföldi turizmus igényeit is figyelembe véve, s a központi és vállalati, valamint a helyi erőforrásokra alapozva folytatódjon a kiemelt üdülőkörzetek kiépítése. A termál- és gyógyvizek idegenforgalmi hasznosítását meg kell gyorsítani. A rendelkezésre álló anyagi eszközökkel összhangban javítani kell az erdei üdülés és turizmus feltételeit.

VII. FEJEZET

NEMZETKÖZI GAZDASÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS KÜLKERESKEDELEM

39. § (1) A nemzetközi munkamegosztásban való részvételt fokozva elő kell segíteni, hogy a külkereskedelmi áruforgalom gyorsabban növekedjen, mint a nemzeti jövedelem. Ezt a munkamegosztás magasabb rendű formáinak kialakítása és fejlesztése, a hazai és a külföldi vállalatok közötti közvetlen termelési kapcsolatoknak a bővítése is szolgálja.

(2) Bővíteni kell a nemzetközi pénzügyi kapcsolatokat. A nemzetközi hitelműveletekkel meg kell gyorsítani a gazdaság korszerűsítését, s versenyképességét fokozni kell.

40. § (1) A Szovjetunióval és a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának többi tagországával folytatott gazdasági együttműködés továbbra is meghatározó tényezője legyen nemzetközi gazdasági kapcsolatainknak. A szocialista nemzetközi együttműködést a lehetőségek rendszeres feltárásával és minél teljesebb kihasználásával kell fejleszteni. Törekedni kell a két- és sokoldalú együttműködés kiszélesítésére, különösen a kooperációs kapcsolatok bővítésére. Ezt mindenekelőtt azzal kell megalapozni, hogy a kölcsönösség alapján a különféle megállapodásokban vállalt kötelezettségeket teljesítjük.

(2) A tervidőszakban további kezdeményezésekkel kell előmozdítani, hogy gyorsabban haladjon előre a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa keretében megvalósuló integráció. A terv megvalósításával összhangban részt kell venni azoknak a közös létesítményeknek a létrehozásában, illetőleg azoknak az egyezményeknek a teljesítésében, amelyeket két- vagy sokoldalú megállapodások írnak elő.

(3) A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa tagországok közös gazdasági szervezetének tevékenységében való aktív részvétellel kell segíteni az együttműködés hatékonyabb formáinak feltárását, erősíteni a tagországok termelő és felhasználó vállalatainak, kutatási intézményeinek közvetlen kapcsolatait. Tartós műszaki és termelési kapcsolatok kiépítését kell szorgalmazni.

41. § (1) Fejlesztem kell a fejlett tőkés országokkal való kölcsönösen előnyös gazdasági, ezen belül kereskedelmi kapcsolatokat. E kapcsolatok fokozottan szolgálják a termelési szerkezet hatékony továbbfejlesztését, a gazdaság műszaki színvonalának fejlesztését.

(2) A fejlődő országokkal meglevő gazdasági kapcsolatainkat - gazdasági és politikai érdekeinkkel összhangban - tovább kell fejleszteni. Arra kell törekedni, hogy a termelési és fejlesztési együttműködés kiszélesedjen.

42. § (1) A külkereskedelmi áruforgalom 25-30 százalékkal, ezen belül a kivitel a behozatalnál lényegesen gyorsabban bővüljön. Javítani kell a külkereskedelem gazdaságosságát.

(2) A kivitel mennyiségét növelve - korszerű, jobb minőségű, értékesebb és új termékek exportja, valamint a szállítási feltételek javítása révén - fokozni kell ennek gazdaságosságát, növelni devizahozamát. Fejleszteni kell az értékesítés formáit.

(3) Gondoskodni kell a termelés fejlesztéséhez szükséges alap- és nyersanyagok, félkész termékek, műszakilag korszerű gépek, berendezések, s a lakosság áruellátását szolgáló és javító fogyasztási cikkek behozataláról. Nagy gondot kell fordítani a célszerű importtakarékosságra, s arra, hogy csökkenjen a termelés és a felhasználás importigénye.

VIII. FEJEZET

A LAKOSSÁG ÉLETKÖRÜLMÉNYEI

Foglalkoztatottság

43. § (1) A foglalkoztatáspolitika fő célja - a teljes foglalkoztatás fenntartása mellett - az élőmunka hatékonyságának erőteljes növelése, a foglalkoztatási egyensúly javítása. Mindezt elsősorban az ésszerűbb létszámgazdálkodásra ösztönző érdekeltségi viszonyok és gazdálkodási feltételek megteremtésével, a munkaszervezés korszerűsítésével, a munkafegyelem javításával, a vezetés színvonalának emelésével kell elérni.

(2) A munka termelékenységének erőteljes növelése érdekében az iparban és az építőiparban, valamint a mezőgazdaságban foglalkoztatottak száma mérséklődjön, míg az oktatásban, az egészségügyben, a kereskedelemben és a szolgáltatások területén dolgozóké emelkedjen.

(3) Lehetőséget kell teremteni arra, hogy a gazdálkodó szervezetekben és intézményekben hatékonyan nem foglalkoztatható munkaerőt máshol foglalkoztassák. A megfelelő gazdálkodási körülmények kialakításán kívül munkaerő-gazdálkodási intézkedésekkel is javítani kell a munkaerő mobilitási készségét. Meg kell teremteni a feltételeket a munkába lépő fiatalok és a felszabaduló munkaerő hatékony foglalkoztatására, javítani kell a csökkent munkaképességűek foglalkoztatásának feltételeit.

(4) A munkaidőt jobban kihasználva és a munka szervezettségét javítva a bérből és fizetésből élők körében - általában a jelenlegi munkaidőalap kismértékű csökkentése mellett - a tervidőszak első felében át kell térni az ötnapos munkahétre.

A lakosság jövedelme

44. § (1) A munkás-alkalmazotti és a termelőszövetkezeti keresőknél egyaránt meg kell őrizni a reálkereset 1980. évi átlagos színvonalát.

(2) A bérnövekedés nagyobb hányada a gazdálkodó szervezetekben a gazdasági szabályozórendszer alapján, az elért gazdasági eredményektől függően, a költségvetési intézményekben központilag meghatározott módon valósuljon meg.

(3) A dolgozók keresete jobban kerüljön összhangba a végzett munka mennyiségével, minőségével, feltételeivel és eredményeivel. Nagyobb súllyal kell elismerni az alkotó jellegű és a minőségi szellemi és fizikai munkát. A keresetek különbségei a dolgozók között elsősorban adott munkakörökön belül növekedjenek, s a hatékonyságtól függően a kollektívák között is mutatkozzanak meg.

(4) A pénzbeli társadalmi juttatások összegét oly módon kell növelni, hogy növekedjen a legalacsonyabb és megmaradjon a jelenlegi átlag alatti nyugdíjaknak, továbbá a három- és több gyermekesek családi pótlékának reálértéke. Emelni kell a többi jogosult családi pótlékának, a gyermekgondozási segélynek és a szociális ösztöndíjnak az összegét is.

(5) A több szempontból hátrányos helyzetűek életkörülményeit a lehetőségekhez mérten javítani kell. A tanácsi segélyek növelésén, hatékonyabb felhasználásán és egyéb állami intézkedéseken kívül a társadalmi erőket és a családokat is jobban be kell vonni e rétegek kedvezőtlen helyzetének enyhítésébe.

(6) Az intézményi hálózat szélesedésével összhangban - az ésszerűség és a takarékosság követelményeinek fokozottabb érvényesítésével - az összes jövedelemnél gyorsabban növekednek a természetbeni társadalmi juttatások.

A lakosság fogyasztása, áruellátása, szolgáltatások

45. § (1) Az életkörülmények javítása szempontjából különös gondot kell fordítani arra, hogy az áruellátás és a szolgáltatások kínálata jó színvonalú, a kereslethez igazodó legyen és mérséklődjenek az indokolatlan területi különbségek. Elő kell mozdítani a fogyasztás fejlődésében és összetételének változásában megnyilvánuló ésszerű, társadalmi és gazdasági szempontból kedvező jelenségek kibontakozását.

(2) Az élelmiszer-kínálat tegye lehetővé az egészségesebb táplálkozást, azt, hogy növekedjen az állati eredetű és a vitamindús élelmiszerek fogyasztása. Tovább kell bővíteni a feldolgozott, a háztartási munkát könnyítő élelmiszerek választékát, és a vendéglátás közétkeztetési tevékenységét.

(3) A ruházati cikkek ár és minőség szerinti választékosabb kínálata mozdítsa elő az öltözködési kultúra fejlődését, s tegye lehetővé, hogy jobban kielégítsék a sokrétű igényeket.

(4) A nemzetközi munkamegosztás további elmélyítésével, a behozatal lehetőségeinek megfelelő kihasználásával, a kereskedelem termelésszervező szerepének erősítésével és az ésszerű verseny kibontakoztatásával is elő kell mozdítani, hogy javuljon az iparcikkek kínálata. A kiegyensúlyozott építőanyagértékesítés segítse a lakásépítési program teljesítését.

(5) Bővíteni kell a lakosság széles rétegei által keresett tartós fogyasztási cikkek, valamint a szerszámok, szerelvények és anyagok választékát, javítani minőségüket. E termékek kínálatában fejeződjenek ki a műszaki fejlődés eredményei.

(6) Javítani szükséges a szolgáltatások színvonalát a vállalástól a teljesítésig tartó folyamat minden szakaszában. Evégett növelni kell a szolgáltatók érdekeltségét abban, hogy megbízható, jó minőségű, gyors, határidőre elkészülő munkát végezzenek. A szervezeti formák korszerűsítésével is elő kell segíteni a lakossági szükségletek rugalmas kielégítését, a fogyasztókért való verseny kibontakozását. Elő kell segíteni, hogy bővüljön és korszerűsödjön a kereslethez rugalmasan alkalmazkodó, szervezett keretek között működő kisipari szolgáltatótevékenység. Megfelelő árukínálattal támogatni kell a lakosság öntevékeny javítási és karbantartási munkáját.

(7) Gondoskodni kell a termékek minőségéhez, megbízhatóságához, a vállalt szolgáltatási feltételek teljesítéséhez fűződő fogyasztói érdekek megfelelő védelméről.

Lakásellátás

46. § (1) A tervidőszakban a lakásellátást az új lakások építésével, a meglevő lakásállomány fokozott felújításával, s a lakáscserék feltételeinek és az ingatlanközvetítés szervezetének korszerűsítésével kell javítani. A feladatok megoldására programot kell készíteni.

(2) 370-390 ezer új lakást kell felépíteni; ennek mintegy kétharmadát a városokban és a városiasodó településeken.

(3) Állami eszközökből - takarékos költséggazdálkodással - 115-120 ezer lakást kell építeni.

(4) Az állami lakásokat a jelenleg kialakult fölszereltséggel kell létrehozni, növelve az igényeket differenciáltan kielégítő lakástípusok arányát. A lakások elosztásában a tanácsok következetesen érvényesítsék a szociálpolitikai szempontokat.

(5) Az új lakások számottevő részét a lakosság anyagi eszközeinek bevonásával kell megépíteni. Hosszú lejáratú építési kölcsönnel, bővülő körben nyújtott szociálpolitikai támogatással, szervezett, közművesített telekellátással indokolt ösztönözni a személyi tulajdonú lakások építésének korszerű, többszintes és a csoportos telepítésű családi házas formáit.

(6) A tervidőszakban 90-100 ezer tanácsi kezelésben levő lakást kell felújítani, s 40-50 ezer lakást korszerűsíteni.

(7) A lakásellátás fejlesztésével összhangban elsősorban a fővárosban és a vidéki városokban javuljon a települések kommunális ellátása. A lakótelepekkel egyidejűleg kell megépíteni az alapfokú ellátást szolgáló létesítményeket. Elő kell mozdítani, hogy a lakosság közreműködjön a köztisztaság megóvásában és a zöldterület fejlesztésében.

Oktatás és kulturális ellátás

47. § (1) Az általános iskolás korosztályok nagyarányú növekedésével összhangban 5500-6000 osztálytermet kell létesíteni; ezek túlnyomó része új iskolákban valósuljon meg. A fejlesztésen kívül szervezési intézkedésekkel is csökkenteni kell a váltott napszakban végzett általános iskolai oktatás arányát. Az alapfokú oktatás anyagi és személyi feltételeiben mutatkozó területi és településeken belüli indokolatlan különbségek - magasabb színvonalon - fokozatosan mérséklődjenek; bővíteni kell a napközis ellátást. Az általános iskolai oktatás fejlesztésére programot kell kidolgozni.

(2) Az óvodai ellátás fejlesztésére 30-35 ezer új férőhelyet indokolt létesíteni. Ezzel a tervidőszak végére el kell érni, hogy a szükségleteket megközelítő teljességgel kielégítsük.

(3) A gyógypedagógiai ellátást új osztálytermekkel és intézeti helyekkel kell javítani.

(4) A középfokú oktatásban a továbbtanulók arányait a társadalom szükségleteinek figyelembevételével kell meghatározni. A növekvő tanulólétszám ellátásáról az osztályok átlagos létszámának növelésén és az intézmények hatékonyabb kihasználásán kívül szervezeti intézkedésekkel kell gondoskodni. Javítani kell a gyakorlati oktatás körülményeit, s növelni a diákotthoni férőhelyek számát.

(5) Emelni kell a felsőoktatás színvonalát. Tovább kell fejleszteni a felsőoktatási és a kutatóintézmények közötti együttműködést. Az oktatás feltételeit elsősorban a meglevő intézmények - köztük az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem - felújításával, továbbá a szociális diáklétesítmények megvalósításával kell javítani. Az oktatásban részesülők száma és szakmai összetétele legyen összhangban a társadalom, a népgazdaság távlati szükségleteivel.

(6) A közművelődési, művészeti, testnevelési és ifjúsági intézményeket és sportlétesítményeket korszerűsítve, a meglevő és az új intézményeket jobban kihasználva és több célra hasznosítva javítani kell a közművelődési feladatok ellátását, s a testnevelés és a sport feltételeit. Folytatni kell a fontosabb művészeti létesítmények felújítását.

Egészségügyi és szociális ellátás

48. § (1) Az egészségügyi és szociális ellátásnak kiemelt feladata az alapellátás és a fekvőbeteg-ellátás fejlesztése. A fejlesztésekkel, a szakmai színvonal és a betegellátás hatékonyságának növelésével, a megelőzési tevékenység erősítésével el kell érni, hogy a lakosság egészségi állapota tovább javuljon.

(2) A tervidőszakban - elsősorban a meglevő intézmények bővítése útján - összesen 6500-7000 új kórházi ágyat kell létesíteni. Az ágyállomány összetételét jobban kell igazítani a gyógyítás kívánalmaihoz. Bővíteni kell a gyógyintézetek orvostechnikai fölszereltségét, s javítani az intézmények működéséhez szükséges feltételeket.

(3) A bölcsődei elhelyezés lehetőségeit - 9000-10 000 új férőhely létesítésével - elsősorban a nagyobb városok és ipari központok új lakónegyedeiben - indokolt növelni.

(4) Fokozott gondot kell fordítani a testi és szellemi fogyatékos gyermekek ellátásának javítására, s e célra növelni kell az egészségügyi gyermekotthoni helyek számát.

(5) Az időskorúakról való társadalmi gondoskodást növelni kell. Szélesíteni szükséges a családi környezetben való gondozás formáit, bővíteni a lakókörzetben működő napközi otthoni ellátást, a szociális foglalkoztató és a szociális otthoni hálózatot. Öt év alatt 6000-6500 új szociális otthoni helyet kell létesíteni. Bővíteni kell a betegotthonok befogadóképességét, s több nyugdíjasházat kell építeni.

(6) A járóbeteg-ellátás feltételeit a gyógyító és megelőző munka színvonalának növelésével, a gép- és műszerellátás fejlesztésével kell javítani. Növelni szükséges a gyermek- és fogorvosi körzetek számát.

IX. FEJEZET

TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS KÖRNYEZETVÉDELEM

Területfejlesztés

49. § (1) A területfejlesztés segítse elő, hogy megvalósuljanak a népgazdasági terv céljai, hatékonyan hasznosuljanak a területek erőforrásai, s mérséklődjenek a lakosság ellátásában meglevő területi különbségek.

(2) Az ipar elsősorban a meglevő területi bázisokon fejlődhet. Új, a területi arányokat is érintő nagyberuházásokra az eddigieknél kisebb számban kerülhet sor. A feldolgozó iparban új termelőegységet főként kisvárosokban és kedvezőtlen adottságú mezőgazdasági térségekben (Észak-Magyarországon, a Dél-Dunántúlon) indokolt létesíteni. A budapesti agglomerációban folytatódjon az ipar szelektív fejlesztése. Folytatni kell - az eddiginél mérsékeltebb ütemben - a fővároshoz nem kötődő és a városfejlesztést akadályozó ipari tevékenységek, telephelyek megszüntetését, illetőleg kitelepítését.

(3) A mezőgazdasági termelés területi szerkezetét - a megművelhető terület és termőföld minősége alapján - a piaci szükségletekhez és a hatékonyság követelményeinek megfelelően kell alakítani. A melléktevékenységek fejlesztését ösztönözve kell bővíteni a mezőgazdasági üzemek termelési szerkezetét, elsősorban a kedvezőtlen adottságú területeken. Az iparban és az építőiparban a mezőgazdasági üzemek élelmiszer-feldolgozó ipari és szolgáltatótevékenységének fejlesztése révén foglalkoztatható a felszabaduló munkaerő.

50. § (1) A településhálózatot - a termelés- és a településfejlesztés összhangját fokozottabban érvényesítve - az eddiginél arányosabban kell fejleszteni. A városok fejlesztése jobban igazodjon vonzáskörzetük lakosságának igényeihez, szükségleteihez. A településhálózat hosszú távú fejlesztési céljainak megfelelően tovább kell csökkenteni az azonos és a különböző szerepkörű települések közötti ellátási különbségeket. Közeledjenek egymáshoz a városokban és községekben élő lakosság munka- és életkörülményei, erősödjön az erre hivatott községek népességmegtartó képessége.

(2) A korábbi tervidőszakhoz képest mérséklődjön a népességnek városokba vándorlása.

(3) A fővárosban kiemelten kell fejleszteni a lakásellátást az általános iskolai ellátást, a meglevő egészségügyi intézmények rekonstrukcióval történő fejlesztését, a kereskedelmi ellátást és a tömegközlekedést.

(4) A nagyvárosokban és a városokban főként az alapellátás meglevő mennyiségi szükségleteinek kielégítését szolgáló, az ellátás minőségét javító - a lakás- és általános iskolai fejlesztést és az intézményhálózat felújítását előnyben részesítő - fejlesztéspolitika érvényesüljön.

(5) Erősíteni kell a településegyüttesek, agglomerációk, a városok és környékük termelési, ellátási és kulturális kapcsolatait, következetesebben kell arra törekedni, hogy a munka- és életkörülményekben meglevő indokolatlan különbségek mérséklődjenek. A nagyvárosok lakásigényeinek egy részét a környező településeken, a vonzáskörzetekben, a lakásépítés feltételeinek javításával kell kielégíteni.

(6) Erőteljesebben kell fejleszteni a közép- és kisvárosokat avégett, hogy közeledjen egymáshoz a közép- és felsőfokú központok alapellátásának színvonala.

(7) A községekben az alapellátásnak elsősorban azokat az elemeit kell fejleszteni, amelyek fokozzák a népességmegtartó képességet. Az alapfokú ellátás a községek egy csoportjában, a kiemelt alsófokú központokban, a számottevőbb iparral bíró, városkörnyéki és agglomerációs településeken differenciáltan, szélesebb körben és az átlagosnál gyorsabb ütemben fejlődjön. Központi eszközökkel, a települések fejlesztésére rendelkezésre álló anyagi eszközöknek a községek számára kedvezőbb elosztásával, pénzügyi és egyéb kedvezményekkel, s a lakossági erőforrások bevonását ösztönző intézkedésekkel a községeket vonzóbbá kell tenni az ott lakók számára.

(8) A községek többi csoportjában - ideértve a gazdasági feladataikat továbbra is megtartó aprófalvakat és szórványtelepüléseket - fokozottabb társadalmi összefogással, folyamatosan meg kell valósítani az egészséges ivóvízellátást, be kell tölteni a körzeti orvosi állásokat, javítani a közlekedési feltételeket. Javítani kell az alapvető élelmiszerek és napi cikkek kínálatát, s emelni a lakossági szolgáltatások színvonalát.

Környezetvédelem

51. § (1) A környezetvédelem kiemelt feladata a víz, a levegő és a föld védelme, a hulladék csökkentése, illetve ártalommentes elhelyezése. Gondoskodni kell a természetes állapotot őrző védett területek fenntartásáról, kulturált kezeléséről, meg kell akadályozni, hogy szennyeződjenek, vagy hogy céljuktól eltérő módon hasznosítsak őket.

(2) A vízkészletek minőségének romlását különféle intézkedésekkel és a rendelkezésre álló eszközök hatékony felhasználásával csökkenteni kell. A vízminőség-védelem kiemelt területein elő kell segíteni, hogy szennyvíztisztítók épüljenek. Gondoskodni kell arról, hogy a szennyvizet és a szennyvíziszapot szakszerűen kezeljék és hasznosítsák, illetőleg hogy ártalommentesen helyezzék el.

(3) A földvédelem szempontjait fokozottabban kell érvényesíteni a terület felhasználásában. A mezőgazdasági területek újra való hasznosítását is segíteni kell.

(4) A levegő védelméről olyképpen kell gondoskodni, hogy az erősen szennyezett területeken csökkentsék a szennyezőanyagok kibocsátását, az új létesítményekben pedig elsősorban az aktív védekezési módokat alkalmazzák.

(5) Fontos feladat a hulladék csökkentésé és hasznosítása, valamint az embert és az élővilágot károsító veszélyes hulladékok elhelyezése és ártalmatlanítása. A kommunális hulladék környezetszennyező hatását a hulladékgyűjtés és - ártalmatlanítás korszerűsítésével csökkenteni kell, és segíteni kell a hulladékhasznosítást.

52. § (1) A Balaton térségében minden környezetvédelmi szakterületen, de különösen a víz minőségének védelmében javulást kell elérni.

(2) A budapesti agglomerációban az a fő feladat, hogy javítsák a levegő tisztaságát, környezetkímélő módon kezeljék és helyezzék el a kommunális és veszélyes hulladékokat, s fejlesszék a szennyvíztisztítást.

(3) Az ország nagyobb ipari körzeteiben: Észak-és Közép-Dunántúlon, a Sajó völgyében és Pécs körzetében az elsődleges cél a levegőszennyezés csökkentése és a vízminőség fokozott védelme.

MÁSODIK RÉSZ

53. § A gazdaságirányítási rendszernek: a népgazdasági tervezésnek, a gazdasági szabályozásnak, a döntési és szervezeti rendszernek elő kell mozdítania, hogy az e törvényben meghatározott célok és feladatok megvalósuljanak.

X. FEJEZET

TERVEZÉSI RENDSZER ÉS A TERV KÖZVETLEN DÖNTÉSEI

54. § (1) A népgazdasági tervezés - figyelembe véve a tudomány fejlődését, hasznosítva az eddigi tervezési tapasztalatokat, s alkalmazkodva a feltételek változásához - folyamatosan korszerűsítendő.

(2) A népgazdasági tervezés komplexebben tárja fel és mutassa be a gazdasági fejlődés lehetséges és kívánatos irányait. A tervekben a gazdasági feladatok meghatározása legyen összhangban azzal, hogy a gazdálkodás feltételei az eddiginél is gyorsabban és kevésbé előrelátható módon változnak.

55. § (1) Közvetlen állami döntéseket kell hozni:

- a központi fejlesztési és más programok 1981-1985. évi megvalósítására,

- a központi állami beruházásokra és egyes fejlesztési célok állami támogatására,

- az életszínvonalat érintő központi intézkedésekre,

- az állami eszközök felhasználását érintő más fontos intézkedésekre,

- a gazdálkodás hatékonyságát javító intézkedésekre.

(2) A tervcélok megvalósítását államközi egyezmények kötésével is segíteni kell.

(3) A rövid távú tervekben a fejlődés közvetlen és valóságos feltételeihez alkalmazkodva kell meghozni a középtávú célok megvalósítását segítő döntéseket.

XI. FEJEZET

GAZDASÁGI SZABÁLYOZÓRENDSZER

A szabályozás általános elvei

56. § (1) A gazdasági szabályozásnak az e törvényben meghatározott gazdaságpolitikai célok és gazdasági feladatok megvalósítását kell szolgálnia. A gazdasági szabályozókat úgy kell megállapítani, hogy azok a népgazdasági tervekben kifejezett gazdaságpolitikai célokat és társadalmi érdekeket jól közvetítsék a gazdálkodó szervezetekhez, együttes hatásukban segítsék az egyensúlyi viszonyok tervezett javulását, azt, hogy az előirányzott növekedés, a fő arányok és a fejlesztési irányok megvalósuljanak.

(2) A szabályozóeszközöknek az eddiginél jobban kell ösztönözniük és késztetniök a gazdálkodó szervezeteket a nemzetközi mérce szerint versenyképes termelésre, arra, hogy javítsák a hatékonyságot, fejlesszék a termelési szerkezetet, hatékony műszaki fejlesztést végezzenek és a változó körülményekhez gyorsan alkalmazkodva öntevékenyen és felelősen gazdálkodjanak. Ezt a hatást elsősorban a belföldi áraknak a világpiaci árakhoz való közelítésével, az egységes elveken nyugvó jövedelemszabályozással, a teljesítményekkel alátámasztott, gazdasági eredményektől függő személyi jövedelemnöveléssel, a fejlesztés lehetőségeinek a hatékonysághoz igazodó alakításával kell elérni.

(3) A szabályozóeszközök segítségével a gazdaság egyre bővülő körében váljanak világossá a vállalatok közötti - világpiaci mércével mért - valós hatékonyságbeli különbségek, s a fejlődésnek és személyi jövedelem növelésének lehetőségei ennek megfelelően differenciálódjanak. Fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a termelésüket gazdaságosan és dinamikusan bővíteni képes gazdálkodó szervezetek fejlődése meggyorsuljon, a gazdaságtalan tevékenységet folytató vállalatok gazdálkodása hatékonnyá váljon.

(4) Ha a feltételek változása, a gazdasági fejlődés valóságos alakulása, a szabályozórendszer működésének tapasztalatai indokolják, a szabályozórendszer egyes elemeit, illetve azok mértékeit a tervidőszak folyamán módosítani kell. A konkrét módosításokat úgy kell végrehajtani, hogy ez általában ne sértse a népgazdaság számára hasznos vállalkozásokban, a perspektivikus gazdálkodásban való érdekeltséget.

Az árpolitika és az árrendszer fejlesztésének elvei

57. § (1) Az árpolitikában az érvényes árrendszer és ármechanizmus elvei következetesen érvényesítendők. Az alapanyagok és az energiahordozók belföldi termelői árai a világpiaci árarányoknak megfelelően alakuljanak. A feldolgozó iparban a belföldi árak egyre jobban igazodjanak a külkereskedelmi kiviteli árakhoz. Váljon egységesebbé az árrendszer. Az ármechanizmus tegye lehetővé, hogy a bekövetkező külpiaci árváltozások érvényesüljenek a belföldi árakban.

(2) A termelői és a fogyasztói árszínvonal emelkedését tervszerűen szabályozott keretek között kell tartani. Az árszínvonal alakulását az árpolitika eszközeivel, az árfolyam-politikával és az állami kötségvetési politika segítségével egyaránt befolyásolni kell.

(3) A gazdaságos fogyasztási szerkezet kialakítása és a takarékosság segítése végett a fogyasztói árak az eddiginél rugalmasabban igazodjanak a termelői és az importárakhoz A fogyasztói árak támogatását fokozatosan mérsékelni kell és távlatilag csak meghatározott termékekre és szolgáltatásokra, a társadalompolitikailag indokolt mértékben lehet fenntartani.

A pénzügypolitika és a jövedelemszabályozás elvei

58. § (1) A pénzügypolitika elsősorban a népgazdaság egyensúlyi helyzetének javítását, a versenyképes tevékenységek fejlesztését és a takarékos költséggazdálkodást szolgálja.

(2) A pénzügyi eszközök ösztönözzenek a tiszta jövedelem növelésére és segítsék elő a terv céljainak megfelelő jövedelemfelhasználási arányok megvalósulását.

(3) A vállalati jövedelemszabályozás - az ármechanizmus elveit következetesen érvényesítve - járuljon hozzá ahhoz, hogy a nyereségérdekeltség tovább fokozódjon.

(4) Az egységes elveken alapuló pénzügyi szabályozás fokozatos kiterjesztésével is elő kell segíteni, hogy a különféle gazdálkodó egységeknél keletkező jövedelmek egyre jobban összhangban legyenek tevékenységük hatékonyságával.

(5) A forint értékének védelme, a külkereskedelmi tevékenység helyes orientálása végett aktív árfolyam-politikát kell folytatni.

(6) A pénzügyi szabályozás révén a beruházási vásárlóerő tervszerűen alakuljon olyképpen, hogy a vállalatok a hatékony termelést dinamikusan fejleszthessék, s meggyorsíthassák a termelési szerkezet korszerűsítését.

(7) A pénzügyi szabályozás - az irányítás más eszközeivel együtt - segítsen megszüntetni a gazdaságtalan tevékenységeket, az ily módon felszabaduló kapacitásokat gazdaságos tevékenységekre átállítani.

59. § (1) Az állami költségvetési politika a népgazdaság kiegyensúlyozott fejlődését szolgálja. A költségvetés bevételei gyorsabban növekedjenek, mint a kiadásai.

(2) A költségvetési egyensúly javítását szolgáló adó- és támogatáspolitikát kell folytatni, A termelés céljára adott átmeneti egyedi támogatásokat és kedvezményeket a tervidőszak végéig meg kell szüntetni.

(3) A költségvetési fogyasztási és felhalmozási kiadások minden területén szigorú és ésszerű takarékosságot kell megvalósítani. A költségvetési intézmények takarékos gazdálkodásának megalapozására a minisztériumok, a fővárosi és megyei tanácsok készítsenek középtávú pénzügyi tervet.

(4) A társadalmi közkiadások összességükben csak mérsékelten növekedjenek, a növekedés üteme a feladatok társadalompolitikai fontosságától függően eltérő legyen. Az anyagi eszközöknek olyan átrendezésére kell törekedni, amely a társadalompolitikai szempontból legfontosabb területeknek ad előnyt.

(5) A gazdálkodó szervezetek érdekeltségét megtartva, s egyidejűleg a jövedelemszabályozás egységes jellegét megőrizve és erősítve folyamatosan gondoskodni kell a takarékosság maximális figyelembevételével kialakított költségvetési feladatok ellátásához szükséges jövedelem-központosításról.

60. § (1) A felhalmozás finanszírozási forrásait olyan szerkezetben kell kialakítani, hogy azok révén megvalósíthatók legyenek a gazdaságpolitikai célok. A pénzügyi szabályozás segítsen növelni a felhalmozás hatékonyságát.

(2) A beruházások állami finanszírozása elsősorban az infrastruktúra fejlesztésére irányuljon. A termelő beruházások finanszírozásában viszonylagosan csökkenjen az állami juttatás és az államkölcsönök szerepe.

(3) A termelő jellegű központi nagyberuházásokat általában teljes egészében visszafizetendő állami kölcsönből és az ezt kiegészítő saját fejlesztési alapból kell megvalósítani.

(4) A vállalati döntési körben megvalósuló beruházások pénzügyi forrásai a fejlesztési alap, továbbá az azt kiegészítő bankhitelek és az általában kölcsön formájában adott állami támogatások, valamint az állami alapjuttatás. Állami támogatás meghatározott célok megvalósítására adható.

A hitelpolitika elvei

61. § (1) A hitelpolitika a népgazdasági egyensúly javítását, a vásárlóerő tervszerű alakulását szolgálja. A hatékonyság javítása, a gazdasági szerkezet átalakításának segítése végett erősíteni kell a hitelpolitika szelektív jellegét és vásárlóerő-szabályozó feladatait.

(2) A hitelkihelyezésekhez szükséges forrásokról a lakosságtól és a gazdálkodó szervezetektől származó betétek képződése és a külföldi hitelműveletek útján kell gondoskodni.

(3) Hitelben részesíteni elsősorban a termelési szerkezet gazdaságos átalakítását, a jövedelmezőség fokozását, ezen belül növekvő arányban a gazdaságos kivitel növelését, a drága behozatal ésszerű, gazdaságos helyettesítését, az energiaigényesség mérséklését célzó beruházásokat kell. A hitelek odaítélésénél a fejlesztés jövedelmezősége alapján erősíteni kell a versenyeztetést.

(4) A forgóeszközök tartós növekményét a gazdálkodó szervezeteknek saját forrásaikból kell fedezniük. Ez a kötelezettség átmenetileg - indokolt esetben - középlejáratú forgóalaphitellel megelőlegezgető. A forgóeszköz-hitelezés segítse a termelés folyamatosságát, a termékek értékesítését, a készleteknek népgazdaságilag kedvező elhelyezkedését, ösztönözzön a forgóeszközök forgási sebességének növelésére, a felesleges, a túlzott biztonság céljait szolgáló készletek hasznosítására. A rövid lejáratú hitelezés tegye lehetővé a jövedelmező gazdálkodás, a termelés, a készletezés és a forgalmazás átmeneti eszközszükségletének finanszírozását, a külkereskedelem területén a kedvező időpontban és feltételekkel történő vételt, illetve eladást.

(5) A lakossági hitelnyújtásnál az előirányzatokat és a hitelnyújtás feltételeit a lakásépítési és az életszínvonal-politikai elgondolásokkal összhangban kell meghatározni.

A vállalati bér- és keresetszabályozás irányelvei

62. § (1) A keresetek növekedése az anyagi ágazatok nagy részében attól függjön, hogy a vállalati tevékenység eredményessége miképp alakul, s az milyen mértékben járul hozzá valóságosan a nemzeti jövedelemhez. Ezeken a területeken a vállalati teljesítményhez kötött, másutt központi bérszabályozást kell alkalmazni.

(2) A bérszabályozás - ezen belül a tarifarendszer - is segítse, hogy a dolgozók bérezése jobban legyen arányban valóságos teljesítményükkel.

A termékforgalmazás elvei

63. § (1) A termékforgalmazás eszközeivel is segíteni kell a termelési szerkezet korszerűsítését, azt, hogy a termelés anyag- és energiaszükséglete csökkenjen, javuljon az anyagfelhasználás szerkezete és a rendelkezésre álló nyersanyag felhasználásának hatékonysága, ésszerű takarékosság valósuljon meg az importtermékekkel és fokozódjon a keletkező hulladékok újrahasznosítása.

(2) A termelési eszközök forgalmát általában központi előírások nélkül, kereskedelmi módszerekkel kell megvalósítani. A legfontosabb anyagok és energiahordozók meghatározott körében - az éves népgazdasági tervek keretében - termékforgalmazási szabályokat és előírásokat kell meghatározni.

XII. FEJEZET

A DÖNTÉSI ÉS SZERVEZETI RENDSZER FEJLESZTÉSÉNEK ELVEI

64. § (1) A kormányzati szerveknek a népgazdasági tervben megfogalmazott gazdaságpolitikai célok megvalósítását szolgáló, egységes szemléletű gazdaságirányító tevékenysége folyamatosan fejlesztendő. A gazdaságirányítás szervezeti rendszerében olyan változtatásokat kell végrehajtani, amelyek kedvezőbb feltételeket teremtenek a döntési rendszer hatékony működése számára.

(2) A kormányzati szervek gazdaságirányító tevékenységében kiemelt feladat a vállalati együttműködés feltételrendszerének fejlesztése és a vállalatközi kapcsolatok összehangolásának elősegítése.

(3) Világosabban el kell határolni a minisztériumok és a vállalatok döntési hatáskörét, mind jobban kiküszöbölve azt, hogy szükség és mód legyen közvetlen, operatív beavatkozásra. Az irányítószervek a vállalatoknak a valós jövedelmezőséget növelő szervező munkával nyújtsanak segítséget. A piacfelügyeleti tevékenységet hatásosabbá kell tenni.

65. § (1) A nyereségérdekeltségen alapuló, felelős, önálló gazdálkodás további kibontakozását a vállalatok szervezeti rendszerének fejlesztésével is segíteni kell. A fejlesztés során a hatékonyabb gazdálkodás követelményeit kell érvényesíteni, a különféle tevékenységek és vállalattípusok sajátosságainak megfelelő megoldásokat alkalmazva.

(2) Tovább kell fejleszteni a kutatás, a termelés és az értékesítés kapcsolatát, ennek szervezeti kereteit. Meg kell teremteni a tudományos eredmények gyorsabb gyakorlati megvalósítását szolgáló szervezeti és érdekeltségi rendszert.

(3) Annak érdekében, hogy az egyes termelőegységek érdekeltsége a hatékonyság emelésében fokozódjék, a fennmaradó trösztökön belül a vállalatok, az egyes vállalatokon belül a gyáregységek, üzemek önállóságát növelni, a vállalatok méreteit és az irányítás szervezeti rendszerét szükség szerint módosítani kell.

(4) A hatékony fejlődésre képes nagyvállalatok megfelelő működésének feltételeit és a szükséges gazdasági és jogi feltételeket megteremtve módot kell adni a meglevő kis- és középvállalatok megerősítésére, és arra, hogy új, a szükségletet hatékonyan kielégíteni képes, változatos szervezeti formájú kis- és középméretű gazdálkodó szervezetek jöjjenek létre.

XIII. FEJEZET

A VÁLLALATOK GAZDÁLKODÁSA

66. § A gazdálkodó szervezetek önálló, felelős tevékenységüket a népgazdasági tervben meghatározott célokat és követelményeket közvetítő gazdasági szabályozórendszernek a figyelembevételével kidolgozott és a feltételek változásait is tekintetbe vevő vállalati terv alapján végezzék.

67. § (1) A vállalati tervezésben és gazdálkodásban a törekvéseket az eddiginél jobban arra kell irányítani, hogy a vállalatok tevékenysége igazodjon a piaci követelményekhez és lehetőségekhez, növelve a gazdaságos értékesítést.

(2) Fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy gazdaságosan felhasználják a vállalaton belül rendelkezésre álló anyagi és szellemi erőforrásokat, a munkaerőt és a kapacitásokat, a tartalékokat, s takarékosan gazdálkodjanak. Evégett megalapozottabbá kell tenni a költséggazdálkodást, fejleszteni szükséges a vállalati szervező munka színvonalát, összhangot kell teremteni a jövedelemképzés és - felhasználás között, s a vállalati pénzforrásokkal szigorúan takarékoskodni kell.

(3) Szorosabbá kell tenni a termelővállalatok között - szerződéses kapcsolatokon alapuló - műszaki fejlesztési, termelési, szállítási és kereskedelmi együttműködést. Erősödjön a szerződések termelésszervező és ösztönző szerepe. A termelő-és kereskedelmi, illetőleg a kereskedelmi és felhasználó vállalatok kapcsolata is jobban járuljon hozzá ahhoz, hogy az áruforgalom folyamatos legyen, a gazdálkodás hatékonysága fokozódjon.

(4) Emelkedjen magasabb színvonalra a vállalati vezetők hozzáértése, vezetői és vállalkozási képessége és készsége, váljon uralkodóvá a kezdeményező, a változások iránt fogékony vezetési munkamódszer és stílus. A vállalati tervezésnek és a folyamatos gazdálkodásnak olyan egységét kell megteremteni, amely hozzásegít, hogy a munka rugalmasan igazodjon a változó feltételekhez.

68. § (1) A gazdálkodó szervezetek belső irányítási és érdekeltségi rendszerét úgy kell továbbfejleszteni, hogy az a vállalati tervekben kitűzött célok és tennivalók megvalósítását szolgálja, és a gazdasági szabályozórendszer hatása a vállalaton belül jobban érvényesüljön.

(2) A gazdasági célok megvalósításának fontos feltétele, hogy a munkahelyi demokrácia fejlődjön. A dolgozókat teljesebben kell tájékoztatni a vállalat helyzetéről és. céljairól, ennek alapján jobban be kell vonni őket a tennivalók meghatározásába is. Ez segítsen mozgósítani és összefogni a kollektívákat, figyelembe véve a dolgozók egyéni fejlődését, képességeik minél teljesebb kibontakoztatását, s járuljon hozzá a dolgozók munkakörülményeinek javításához. Erősíteni kell a vezetés hatékonyságának a demokratikus fórumok révén való társadalmi ellenőrzését.

XIV. FEJEZET

A TANÁCSOK GAZDÁLKODÁSA

69. § (1) A gazdaság- és területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló eszközrendszer erősítse a tanácsok gazdasági önállóságát.

(2) A tanácsok bevételi forrásait a népgazdasági terv gazdasági és területfejlesztési céljaival összhangban kell kialakítani.

(3) A tanácsok döntéseiket a népgazdasági terv céljaival és a központi döntésekkel, valamint a rendelkezésükre álló pénzeszközökkel összhangban hozzák.

70. § A tanácsok működjenek együtt a gazdálkodó szervezetekkel a közös érdekeket szolgáló, a tervcélokkal összhangban levő feladatok közös megvalósításában.

XV. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

71. § (1) A törvényben meghatározott tervcélok és feladatok a világgazdasági folyamatok jelenleg feltételezhető, illetőleg a társadalmi termelés hatékonyságának a törvény első részében megjelölt alakulására épülnek.

(2) Ha a külgazdasági körülmények a feltételezettnél, a termelés hatékonysága a tervezettnél kedvezőbben alakulnak, a rendelkezésre álló forrástöbbletet részben a külgazdasági egyensúly javítására, részben a termelés további korszerűsítésére és az életkörülmények fejlesztésének jobb megalapozására kell fordítani. Ha pedig a külgazdaság körülményei a feltételezettnél, a termelés hatékonysága pedig a tervezettnél kedvezőtlenebbül alakul, a tervcélokat megfelelően módosítani kell.

(3) Az országgyűlés felhatalmazza a Minisztertanácsot, hogy a hatodik ötéves népgazdasági terv végrehajtásához szükséges intézkedéseket megtegye, az alapvető gazdaságpolitikai irányvonal keretei között az éves népgazdasági terveket jóváhagyja, a tervben foglalt célok megvalósítására a szükséges részelőírásokat kidolgozza és kiadja.

(4) A Minisztertanács rendszeresen kísérje figyelemmel a terv végrehajtását, annak tapasztalatairól a tervidőszak közepén számoljon be az országgyűlésnek és szükség esetén tegye meg a megfelelő javaslatokat, indokolt esetben kezdeményezze a törvény módosítását.

(5) A gazdaságirányítás szervei hatékonyan és következetesen segítsék és ellenőrizzék a gazdálkodó szervezetek tevékenységét, figyelembe véve azt, hogy erősödjön a vállalati önállóság, növekedjen a gazdálkodó szervezetek saját gazdasági döntéseikért s gazdálkodásuk hatékonyságáért viselt felelőssége.

72. § Az államigazgatási szervek a tervcélok érdekében a hatáskörükre vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, összehangolt módon járjanak el, s az alapító szervekkel együtt éljenek a gazdaságirányításra vonatkozó jogszabályok - elsősorban az állami vállalatról szóló törvény - adta jogaikkal. Ha a szükségessé váló intézkedések meghaladják hatáskörüket, kezdeményezzék, hogy azokat az arra illetékes szerv hozza meg.

73. § Ez a törvény 1981. január 1-én lép hatályba.

Az Országgyűlés elfogadva és törvényerőre emelve a népgazdaság hatodik ötéves tervét, felhívja a munkásosztályt, a parasztságot és az értelmiséget, szocialista hazánk minden polgárát, hogy erejük, tudásuk és képességeik legjavát nyújtva teljes erőfeszítéssel munkálkodjanak a terv megvalósításán. Elvárja, hogy az államigazgatási szervek és a gazdálkodó szervezetek következetesen végrehajtsák a tervben foglalt döntéseket, munkájukat a tervcélok teljesítése érdekében és azokkal összhangban végezzék, továbbá, hogy az illetékes állami szervek ellenőrizzék a megvalósítás folyamatát, időben megtéve vagy kezdeményezve a szükségessé váló intézkedéseket.

Az Országgyűlés felkéri a szakszervezeteket, a társadalmi szervezeteket és az érdekképviseleti szerveket, hogy a dolgozók mozgósításával járuljanak hozzá a törvényben foglaltak végrehajtásához, a terv céljainak eléréséhez.

Losonczi Pál s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Katona Imre s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Tartalomjegyzék