12/1981. (X. 8.) KPM rendelet
a gépjárművek tüzelő- és kenőanyaga mennyiségi és minőségi normájának megállapításáról szóló 17/1975. (XII. 29.) KPM rendelet módosításáról
A gépjárművek tüzelő- és kenőanyaga mennyiségi és minőségi normájának megállapításáról szóló 17/1975. (XII. 29.) KPM rendeletet (a továbbiakban: R) az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, az ipari miniszterrel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben, az alábbiak szerint módosítom:
1. §
A R 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az állami költségvetési szervek, a gazdálkodó szervezetek, a társadalmi szervezetek és egyesületek (a továbbiakban együtt: üzembentartók) folyékony üzemanyaggal működő gépkocsijaira, valamint gépkocsiból és pótkocsiból álló járműszerelvényeire (a továbbiakban együtt: gépjármű).
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a járandósági és a személyi használatú személygépkocsikra, valamint a fegyveres erők és fegyveres testületek gépjárműveire."
2. §
(1) A R 3. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rendelet mellékleteiben jel nem sorolt gépjárműtípusokhoz tartozó járművek üzemanyag normáit)
"a) típusvizsgálati kötelezettség alá eső gépjármű esetében a típusvizsgálattal összefüggésben" (a KPM Autófelügyelet állapítja meg).
(2) A R 3. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A költségek típusvizsgálattal összefüggésben végzett norma-megállapításnál a kérelmezőt, egyébként az üzembentartót terhelik."
(3) A R 3. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az olyan járműtípusokra, amelyekre üzemanyagnormát az (1) és (2) bekezdésben foglaltak alapján még nem állapítottak meg, a KPM Autófelügyelet - bármelyik üzembentartó írásbeli kérésére - ideiglenes normát határoz meg."
3. §
A R 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A KPM Autófel ügyelet kötelezheti
a) típusvizsgálattal összefüggésben végzett norma-megállapításnál a kérelmezőt, hogy meghatározott számú gépjárművet állítson ki,
b) egyedi bemérésnél az üzembentartót, hogy gépjárművét gépjárművezetővel együtt állítsa ki a megjelölt helyen és időben (berendelés)."
4. §
A R 5. és 6. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"5. § (1) Az üzembentartó a rendeletben és mellékleteiben meghatározott, illetőleg a rendelet alapján megállapított üzemanyagnormák és korrekciós tényezők alapulvételével szállítási feladatonként és gépkocsitípusonként vállalati (üzemi) üzemanyagnormát, illetőleg átlagosított korrekciós tényezőt alakíthat ki. A vállalati (üzemi) üzemanyagnormát és az átlagosított korrekciós tényezőt évenként felül kell vizsgálni annak érdekében, hogy azok alkalmazása az érintett gépjárműveknél ne eredményezzen növekedést a rendelet alapján számított elszámolási normához képest.
(2) Az üzembentartó a gépjárműveire - azok műszaki adottságai és átlagosnál kedvezőbb üzemeltetési körülményei alapján - a rendeletben megállapított alapnormáknál alacsonyabb alapnormát állapíthat meg. A megállapított alapnormát az érintett gépjárművek tekintetében a hatósági (jogszabályban megállapított) normákkal egyenértékűnek kell tekinteni.
(3) Az üzembentartó szerv vezetője rendkívüli üzemeltetési feladatok, illetőleg körülmények esetében - legfeljebb öt gépjárműre - a rendelet mellékleteiben meghatározottaktól eltérő (egyedi) korrekciós tényezőt állapíthat meg. A megállapított korrekciós tényező az 1,20 értéket nem haladhatja meg.
(4) Ha az egyedi korrekciós tényezők alkalmazása ötnél több gépjárműnél vagy 1,20 értéket meghaladó mértékben indokolt, annak megállapítására - az üzembentartó kérelmére - a KPM Autófelügyelet jogosult.
(5) Az egyedi korrekciós tényező a 3. sz. mellékletben meghatározott szorzókkal együtt nem alkalmazható.
6. § (1) Az üzembentartónak a gépjárműveit olyan műszaki állapotban kell tartania, hogy azok üzemanyagfogyasztása a rendelet mellékleteiben meghatározott, illetve a KPM Autófelügyelet által megállapított műszaki normát né haladja meg.
(2) Az üzembentartó havonta köteles ellenőrizni gépjárműveinek üzemanyagfogyasztását. Az ellenőrzésről nyilvántartást kell vezetni. Azt a gépjárművet, amelynek fogyasztása - az ellenőrzési időszakban átlagosan - a normát tüzelőanyagból 10%-kal meghaladja, az ellenőrzést követően a túlfogyasztás okának megszüntetése nélkül legfeljebb hat munkanapon keresztül szabad üzemeltetni."
5. §
A R. 7. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az üzemanyagfogyasztást ellenőrző mérések elvégzésére a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium által kijelölt bemérőhelyek (vizsgálóállomások) jogosultak."
6. §
A R. 1-27. számú mellékletei helyébe e rendelet mellékletei lépnek.*
7. §
Ez a rendelet 1982. évi január hó 1. napján lép hatályba, egyidejűleg a R. 4. §-ának (4) bekezdése a hatályát veszti.
Pullai Árpád s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter