4/1982. (VI. 1.) KPM rendelet
a víziközlekedés rendjéről szóló 8/1979. (V. 15.) KPM számú rendelet módosításáról és kiegészítéséről
A hajózással kapcsolatos államigazgatási jogkörök meghatározásáról szóló, 1049/1977. (XII. 21.) Mt. h. számú határozattal kiegészített és módosított, 1005/1973. (III. 11.) Mt. h. számú határozat 6. pontjában kapott felhatalmazás alapján - a belügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
(1) A víziközlekedés rendjéről szóló 8/1979. (V. 15.) KPM számú rendelet mellékletét képező Hajózási Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) 9.01 cikkének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"a) vízijármű az olyan úszó létesítmény, amely vízi közlekedésre, szállításra, illetőleg vontatásra szolgál (tengeri hajó, belvízi nagy- és kishajó, komp, csónak, tutaj, vitorlásdeszka);"
(2) A 9.01 cikk a következő rendelkezéssel egészül ki:
"i) a vitorlásdeszka (windsurf, windglider stb.) olyan sport és kedvtelési célú, vitorlával ellátott vízijármű, mely legalább egy személyt - többszemélyes vitorlásdeszka a rászerelhető vitorlák számával megegyező számú személyt - biztonságosan a vízfelszínen tart, és amelyen az úszótesthez csuklósan hozzáerősített vitorlázatot, álló testhelyzetben, maga a vezető tartja, a menetben levő vitorlásdeszkát a vitorla állításával irányítja."
(3) A 9.01 cikk i)-o) pontjainak jelölése j)-p) pontokra változik.
2. §
A Szabályzat 13. fejezetének címe a következők szerint módosul:
"CSÓNAKOKRA ÉS VITORLÁSDESZKÁKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK".
3. §
A Szabályzat 13. fejezete a következő 13.05 és 13.06 cikkekkel egészül ki:
"13.05 cikk. A vitorlásdeszkák használatára vonatkozó rendelkezések.
1. A vitorlásdeszkák vezetőire a 13.01 cikk, a vitorlásdeszkák közlekedésére a 13.03 cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.
2. Vitorlásdeszka és kishajó vagy csónak találkozása esetében a kishajónak, illetőleg a csónaknak kell kitérnie a vitorlásdeszka útjából.
3. Vitorlásdeszka és vitorláskishajó vagy vitorláscsónak találkozása, továbbá két vitorlásdeszka egymással való találkozása esetében
a) a különböző oldalirányú széllel vitorlázók közül a bal oldali széllel vitorlázónak,
b) az azonos oldalirányú széllel vitorlázók közül a szélirány felőli oldalon (szél felett) vitorlázónak,
c) előzés esetén az előzést végrehajtónak
kell kitérnie. A szél feletti oldal az az oldal, amelyik ellentétes a vitorla állásával.
4. Vitorlásdeszkával - a 5. pontban felsoroltak kivételével - a folyók, tavak, víztározók ilyen célra alkalmas vízterületén szabad vitorlázni.
5. Tilos a deszkavitorlázás
a) a Dunán és a Tiszán, a mellékágak és a víztározók kivételével;
b) medencés és mólós kikötőkben és ilyen kikötők bejárata előtt 200 méteres körzetben;
c) hajózsilipek 200 méteres körzetében;
d) kijelölt hajólekötő- és veszteglőhelyeken;
e) fürdésre kijelölt vízterületen (kivéve az elindulást és a kikötést);
f) a tiszalöki víztározón a Keleti-főcsatorna, a Kiskörei víztározón pedig a Jászsági-főcsatorna torkolata alatt;
g) a Balatonon, a parttól 1 kilométernél távolabb eső vízterületen;
h) ott, ahol ezt a 7. sz. mellékletben említett A. 13. jelű tiltó tábla jelzi;
i) a határvizeken, a kijelölt pályák kivételével.
6. A vitorlásdeszkán a vezetőn - többszemélyes vitorlásdeszkán a vitorlakezelőkön - kívül más személy nem tartózkodhat.
7. Vitorlásdeszka vezetését csak partközeiben kijelölt vitorlásdeszka pályán szabad oktatni és gyakorolni.
8. A vitorlásdeszkán fel kell tüntetni a tulajdonos nevét és lakóhelyét.
9. Az árbocot az úszótesthez olyan módon kell csuklósan rögzíteni, hogy az árboc 500 N tengelyirányú terhelésnél az árbocfészekben maradjon.
13.06 cikk - Vitorlásdeszka pályák kijelölése, deszkavitorlázó versenyek.
1. Kérelemre a területileg illetékes rendőrhatósággal egyetértésben
a) a Dunán, a Tiszán és a Balatonon a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium,
b) egyéb vizeken a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve vitorlásdeszka pályát jelölhet ki.
2. Határvizeken a pálya kijelöléséhez a határőrség hozzájárulása szükséges.
3. A kijelölt pályát bójákkal kell körülhatárolni. A bóják kihelyezéséről az üzemeltető köteles gondoskodni.
4. Deszkavitorlázó versenyek rendezésére a Szabályzat 15.07 cikkében valamint a 12. számú mellékletében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."
4. §
A Szabályzat 15.10 cikke az alábbi 4. ponttal egészül ki:
"4. Tutajt személyszállításra, kedvtelési célú vízieszközként használni tilos."
5. §
A Szabályzat 15. fejezete az alábbi 15.11 cikkel egészül ki:
"15.11 cikk - Szokványostól eltérő úszó létesítmények közlekedése
1. A szokványostól eltérő (eredetileg más célra szolgáló elemekből kialakított) úszó létesítmény a víziközlekedésben önállóan csak akkor vehet részt, ha hajózásra alkalmas.
2. A szokványostól eltérő úszó létesítmény hajózásra alkalmasságának feltételeit a Szabályzat alapján esetenként a hajózási hatóság határozza meg.
3. Amennyiben a hajózási hatóság - a szerkezeti kialakítástól és a tervbevett alkalmazástól függően - eltérően nem rendelkezik, a szokványostól eltérő úszó létesítmény hajózásra alkalmas, ha
a) a várható erőhatásoknak (hullámzás, vihar, műveletek stb.) számítással igazoltan megfelelő szilárdságú;
b) a tervezett legnagyobb terhelésnél is számítással igazoltan megfelelő úszóképességgel és stabilitással rendelkezik;
c) a biztonsági távolsága az érintett vízterületre vonatkozó követelményeknek megfelelő (lásd a 9. sz. mellékletet);
d) hajtóeszközével eléri legalább a 8 km/óra holtvizi sebességet és képes a szükséges hajóműveletek (kitérés, fordulás, megállás) elvégzésére. Ezeket gyakorlati próbával kell igazolni;
e) a közegészségügyi, környezetvédelmi előírásoknak megfelel;
f) a hatóság által megkövetelt nautikai, biztonsági, mentő- és egyéb felszereléssel el van látva;
g) felszerelik a Szabályzatban előírt jelzésekkel;
h) vezetője a hajózási hatóság előírásainak megfelelő képesítéssel rendelkezik.
4. A szokványostól eltérő úszó létesítményt a hajózási hatóságnak a 3. pontban felsoroltak ellenőrzése céljából be kell mutatni. A hajózási hatóság a szokványostól eltérő úszó létesítmény víziközlekedésben való részvételét útvonalengedély, illetőleg - a huzamos használatra vonatkozó követelmények maradéktalan teljesítése esetében - hajóokmány kiadásával engedélyezi.
5. Ha a szokványostól eltérő úszó létesítmény hossza a 7 métert vagy szélessége a 3 métert meghaladja, annak terveit az építés megkezdése előtt legkésőbb 60 nappal a hajózási hatóságnak jóváhagyásra be kell mutatni.
6. Ha a szokványostól eltérő úszó létesítmény hossza a 15 métert vagy szélessége a 3 métert meghaladja, annak tervezésére, építésére, üzembehelyezésére az 5/1977. (XII. 3.) KPM sz. rendelettel közzétett Belvízi hajók műszaki felügyeleti előírásaiban foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni."
6. §
A Szabályzat 17.04 cikkének 1. pontja az alábbi rendelkezéssel egészül ki:
"A Ráckevei (Soroksári) Dunában a 49 fkm és a Kvassay-zsilip között állandó kikötőhellyel rendelkező, belsőégésű motorral hajtott kisgéphajók - a 2. pontban megszabott időpontok kivételével - kizárólag a Duna főágára való kijárás, illetőleg az onnan való bejárás céljából közlekedhetnek.".
7. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Pullai Árpád s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter