Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

4/1982. (VI. 1.) KPM rendelet

a víziközlekedés rendjéről szóló 8/1979. (V. 15.) KPM számú rendelet módosításáról és kiegészítéséről

A hajózással kapcsolatos államigazgatási jogkörök meghatározásáról szóló, 1049/1977. (XII. 21.) Mt. h. számú határozattal kiegészített és módosított, 1005/1973. (III. 11.) Mt. h. számú határozat 6. pontjában kapott felhatalmazás alapján - a belügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

(1) A víziközlekedés rendjéről szóló 8/1979. (V. 15.) KPM számú rendelet mellékletét képező Hajózási Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) 9.01 cikkének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"a) vízijármű az olyan úszó létesítmény, amely vízi közlekedésre, szállításra, illetőleg vontatásra szolgál (tengeri hajó, belvízi nagy- és kishajó, komp, csónak, tutaj, vitorlásdeszka);"

(2) A 9.01 cikk a következő rendelkezéssel egészül ki:

"i) a vitorlásdeszka (windsurf, windglider stb.) olyan sport és kedvtelési célú, vitorlával ellátott vízijármű, mely legalább egy személyt - többszemélyes vitorlásdeszka a rászerelhető vitorlák számával megegyező számú személyt - biztonságosan a vízfelszínen tart, és amelyen az úszótesthez csuklósan hozzáerősített vitorlázatot, álló testhelyzetben, maga a vezető tartja, a menetben levő vitorlásdeszkát a vitorla állításával irányítja."

(3) A 9.01 cikk i)-o) pontjainak jelölése j)-p) pontokra változik.

2. §

A Szabályzat 13. fejezetének címe a következők szerint módosul:

"CSÓNAKOKRA ÉS VITORLÁSDESZKÁKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK".

3. §

A Szabályzat 13. fejezete a következő 13.05 és 13.06 cikkekkel egészül ki:

"13.05 cikk. A vitorlásdeszkák használatára vonatkozó rendelkezések.

1. A vitorlásdeszkák vezetőire a 13.01 cikk, a vitorlásdeszkák közlekedésére a 13.03 cikk rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. Vitorlásdeszka és kishajó vagy csónak találkozása esetében a kishajónak, illetőleg a csónaknak kell kitérnie a vitorlásdeszka útjából.

3. Vitorlásdeszka és vitorláskishajó vagy vitorláscsónak találkozása, továbbá két vitorlásdeszka egymással való találkozása esetében

a) a különböző oldalirányú széllel vitorlázók közül a bal oldali széllel vitorlázónak,

b) az azonos oldalirányú széllel vitorlázók közül a szélirány felőli oldalon (szél felett) vitorlázónak,

c) előzés esetén az előzést végrehajtónak

kell kitérnie. A szél feletti oldal az az oldal, amelyik ellentétes a vitorla állásával.

4. Vitorlásdeszkával - a 5. pontban felsoroltak kivételével - a folyók, tavak, víztározók ilyen célra alkalmas vízterületén szabad vitorlázni.

5. Tilos a deszkavitorlázás

a) a Dunán és a Tiszán, a mellékágak és a víztározók kivételével;

b) medencés és mólós kikötőkben és ilyen kikötők bejárata előtt 200 méteres körzetben;

c) hajózsilipek 200 méteres körzetében;

d) kijelölt hajólekötő- és veszteglőhelyeken;

e) fürdésre kijelölt vízterületen (kivéve az elindulást és a kikötést);

f) a tiszalöki víztározón a Keleti-főcsatorna, a Kiskörei víztározón pedig a Jászsági-főcsatorna torkolata alatt;

g) a Balatonon, a parttól 1 kilométernél távolabb eső vízterületen;

h) ott, ahol ezt a 7. sz. mellékletben említett A. 13. jelű tiltó tábla jelzi;

i) a határvizeken, a kijelölt pályák kivételével.

6. A vitorlásdeszkán a vezetőn - többszemélyes vitorlásdeszkán a vitorlakezelőkön - kívül más személy nem tartózkodhat.

7. Vitorlásdeszka vezetését csak partközeiben kijelölt vitorlásdeszka pályán szabad oktatni és gyakorolni.

8. A vitorlásdeszkán fel kell tüntetni a tulajdonos nevét és lakóhelyét.

9. Az árbocot az úszótesthez olyan módon kell csuklósan rögzíteni, hogy az árboc 500 N tengelyirányú terhelésnél az árbocfészekben maradjon.

13.06 cikk - Vitorlásdeszka pályák kijelölése, deszkavitorlázó versenyek.

1. Kérelemre a területileg illetékes rendőrhatósággal egyetértésben

a) a Dunán, a Tiszán és a Balatonon a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium,

b) egyéb vizeken a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve vitorlásdeszka pályát jelölhet ki.

2. Határvizeken a pálya kijelöléséhez a határőrség hozzájárulása szükséges.

3. A kijelölt pályát bójákkal kell körülhatárolni. A bóják kihelyezéséről az üzemeltető köteles gondoskodni.

4. Deszkavitorlázó versenyek rendezésére a Szabályzat 15.07 cikkében valamint a 12. számú mellékletében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."

4. §

A Szabályzat 15.10 cikke az alábbi 4. ponttal egészül ki:

"4. Tutajt személyszállításra, kedvtelési célú vízieszközként használni tilos."

5. §

A Szabályzat 15. fejezete az alábbi 15.11 cikkel egészül ki:

"15.11 cikk - Szokványostól eltérő úszó létesítmények közlekedése

1. A szokványostól eltérő (eredetileg más célra szolgáló elemekből kialakított) úszó létesítmény a víziközlekedésben önállóan csak akkor vehet részt, ha hajózásra alkalmas.

2. A szokványostól eltérő úszó létesítmény hajózásra alkalmasságának feltételeit a Szabályzat alapján esetenként a hajózási hatóság határozza meg.

3. Amennyiben a hajózási hatóság - a szerkezeti kialakítástól és a tervbevett alkalmazástól függően - eltérően nem rendelkezik, a szokványostól eltérő úszó létesítmény hajózásra alkalmas, ha

a) a várható erőhatásoknak (hullámzás, vihar, műveletek stb.) számítással igazoltan megfelelő szilárdságú;

b) a tervezett legnagyobb terhelésnél is számítással igazoltan megfelelő úszóképességgel és stabilitással rendelkezik;

c) a biztonsági távolsága az érintett vízterületre vonatkozó követelményeknek megfelelő (lásd a 9. sz. mellékletet);

d) hajtóeszközével eléri legalább a 8 km/óra holtvizi sebességet és képes a szükséges hajóműveletek (kitérés, fordulás, megállás) elvégzésére. Ezeket gyakorlati próbával kell igazolni;

e) a közegészségügyi, környezetvédelmi előírásoknak megfelel;

f) a hatóság által megkövetelt nautikai, biztonsági, mentő- és egyéb felszereléssel el van látva;

g) felszerelik a Szabályzatban előírt jelzésekkel;

h) vezetője a hajózási hatóság előírásainak megfelelő képesítéssel rendelkezik.

4. A szokványostól eltérő úszó létesítményt a hajózási hatóságnak a 3. pontban felsoroltak ellenőrzése céljából be kell mutatni. A hajózási hatóság a szokványostól eltérő úszó létesítmény víziközlekedésben való részvételét útvonalengedély, illetőleg - a huzamos használatra vonatkozó követelmények maradéktalan teljesítése esetében - hajóokmány kiadásával engedélyezi.

5. Ha a szokványostól eltérő úszó létesítmény hossza a 7 métert vagy szélessége a 3 métert meghaladja, annak terveit az építés megkezdése előtt legkésőbb 60 nappal a hajózási hatóságnak jóváhagyásra be kell mutatni.

6. Ha a szokványostól eltérő úszó létesítmény hossza a 15 métert vagy szélessége a 3 métert meghaladja, annak tervezésére, építésére, üzembehelyezésére az 5/1977. (XII. 3.) KPM sz. rendelettel közzétett Belvízi hajók műszaki felügyeleti előírásaiban foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni."

6. §

A Szabályzat 17.04 cikkének 1. pontja az alábbi rendelkezéssel egészül ki:

"A Ráckevei (Soroksári) Dunában a 49 fkm és a Kvassay-zsilip között állandó kikötőhellyel rendelkező, belsőégésű motorral hajtott kisgéphajók - a 2. pontban megszabott időpontok kivételével - kizárólag a Duna főágára való kijárás, illetőleg az onnan való bejárás céljából közlekedhetnek.".

7. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Pullai Árpád s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter