Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

61/1982. (XI. 30.) MT rendelet

a vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről

Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. tv. 66. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Minisztertanács a következőket rendeli:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed - a mezőgazdasági üzemek szabályozó rendszeréről szóló 39/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet 1. §-ának (1) bekezdésében meghatározott mezőgazdasági nagyüzem és a vízgazdálkodási társulat kivételével - az állami vállalatokra, a trösztökre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetekre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari szövetkezetekre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetekre, a szövetkezeti vállalatokra, továbbá az állami vállalatra vonatkozó jövedelemszabályozási rendszer szabályai szerint működő jogi személyiségű gazdasági társulásokra - a nem vállalati jövedelemszabályozás rendszerében működő fogyasztói szolgáltató kisvállalat kivételével - a kisvállalatokra (a továbbiakban együtt: vállalat).

(2) A tröszt irányítása alatt működő vállalatok a nyereségadózás, az érdekeltségi alapképzés és felhasználás szempontjából egy vállalatnak minősülnek. Ez a rendelkezés a trösztök és a tröszti keretekben működő vállalatok jogkörét, belső érdekeltségi rendszerét nem érinti; e vonatkozásban a trösztök alapító határozatában foglaltak az irányadók. A trösztnek meg kell határoznia az irányítása alatt működő vállalatok érdekeltségének feltételeit, és azokat köteles a vállalatokkal előre közölni.

(3) A rendelet mellékletében felsorolt vállalatok jövedelemszabályozásának rendszerét a pénzügyminiszter az Országos Tervhivatal elnökével; az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével - állapítja meg.

Az értékcsökkenési leírás központosított részének befizetése

2. §

(1) A vállalat az állóeszköz-állománya után elszámolt éves értékcsökkenési leírás negyven százalékát köteles befizetni. A pénzügyminiszter - az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben - egyes vállalatokra vagy meghatározott célokat szolgáló állóeszközökre más befizetési mértéket is megállapíthat.

(2) A szövetkezeteket és a szövetkezeti vállalatokat az értékcsökkenési leírás befizetésének kötelezettsége nem terheli.

A nyereségadózást megelőző kötelezettségek

3. §

(1) A vállalat a kifizetett munkabérek harminc százalékának megfelelő bérjárulékot (társadalombiztosítási járulékot) fizet.

(2) A vállalat a természeti feltételek eltéréséből, a termelési, forgalmazási sajátosságokból és árrendszeri okokból származó jövedelmek után termelési, kereskedelmi, különbözeti termelői forgalmi, importforgalmi, fogyasztói forgalmi adót, valamint az állami telkek után használati és igénybevételi díjat fizet.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott adókat a pénzügyminiszter - az ágazati miniszter véleményének figyelembevételével, a szövetkezetek, szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervének egyetértésével - külön jogszabályban állapítja meg, vagy egyes esetekben közvetlenül is kivetheti.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott fizetési kötelezettségek elrendelésénél a pénzügyminiszter állapítja meg, hogy a kötelezettség (ha az normatív) a mérleg szerinti eredményt, vagy (ha az nem normatív) az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredményt terheli-e.

A vállalati árkülönbözeti tartalékalapok

4. §

A vállalat a nem rubel elszámolású viszonylatból származó importanyagok beszerzési árainak, valamint az e viszonylatba irányuló export, reexport termékek eladási árainak ingadozása miatti ár- és jövedelemhatások mérséklése céljából - külön jogszabályban meghatározott esetekben és módon - vállalati árkülönbözeti tartalékalapot képezhet.

A támogatás

5. §

(1) A pénzügyminiszter a vállalatnak - külön jogszabály szerint, illetőleg egyes esetekben közvetlenül - termelési árkiegészítés, dotáció, fogyasztói árkiegészítés, import árkiegészítés, termeléskorszerűsítési támogatás vagy egyéb költségvetési támogatás formájában eredményt érintő támogatást nyújthat. A támogatás folyósítását a pénzügyminiszter előre meghatározott feltételek teljesítéséhez kötheti.

(2) A pénzügyminiszter állapítja meg - a felügyeletet ellátó szerv és az ágazati miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) véleményének figyelembevételével, szövetkezetek, szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervének egyetértésével - a támogatás feltételeit.

(3) A pénzügyminiszter állapítja meg azt, hogy a támogatást (ha az nem normatív) a mérleg szerinti eredménybe, vagy (ha az nem normatív) az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredménybe kell-e beszámítani.

(4) A pénzügyminiszter - külön jogszabály alapján - a vállalati érdekeltségi alapokat közvetlenül érintő támogatásokat nyújthat.

Adóvisszatérítés

6. §

A különbözeti termelői forgalmi adót a külkereskedelmi forgalom lebonyolításában érdekelt vállalatok részére a pénzügyminiszter, külön jogszabályban meghatározott módon visszatéríti.

A jóléti és kulturális alap

7. §

(1) A jóléti és kulturális alapot a vállalati dolgozók jóléti (szociális, kulturális és sport) céljaira kell felhasználni.

(2) A jóléti és kulturális alap forrásairól és felhasználásának szabályairól külön jogszabály rendelkezik.

Szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek fenntartása

8. §

(1) A Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsa és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsa érdekképviseleti körébe tartozó szövetkezet, szövetkezeti vállalat és ezek jogi személyiségű gazdasági társulása az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulás összegét, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetek a Tagsági Érdekeltségi Alapra elszámolható összeget is - külön jogszabály szerint - adózatlan eredményükből fizetik.

(2) A Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa érdekképviseleti körébe tartozó gazdasági társulásoknál az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulásra a mezőgazdasági szövetkezetekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A városi és községi hozzájárulás

9. §

A vállalat az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyeresége tizenöt százalékát - külön jogszabály szerint - városi és községi hozzájárulásként fizeti be.

A nyereségadózás

10. §

A vállalat

a) a beszámolási időszak elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereségének - jogszabályban meghatározott rendelkezések alapján -módosított összege után negyvenöt százalék általános nyereségadót;

b) az általános nyereségadóval csökkentett nyereségből a bérfejlesztés és a felhasználható. részesedési alap együttes összege után - jogszabályban meghatározott módon - progresszív nyereségadót

köteles fizetni.

11. §

A nyereségadó bevallása és befizetése önadóztatás formájában történik.

A kötelező tartalékalap

12. §

(1) Az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereséget

a) a városi és községi hozzájárulás,

b) a szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek fenntartásához adott hozzájárulás,

c) a beruházások miatt az adózatlan nyereséget terhelő törlesztési és járadékfizetési kötelezettség,

d) a tagsági érdekeltségi alap képzése,

e) az általános nyereségadó,

f) a 81/1982. (XI. 30.) PM számú rendelet szerint képzett eredményérdekeltségi fedezet összegével kell csökkenteni és az ezután fennmaradó összeg arányában - a jogszabályban előírt mértékben, az ott meghatározott színt eléréséig - képez a vállalat kötelező tartalékalapot.

(2) A vállalat kötelező tartálékalapját - visszapótlási kötelezettséggel - veszteség rendezésére, az általános nyereségadóval és kötelező tartalékalap-képzéssel, valamint visszapótlási kötelezettséggel csökkentett nyereség kiegészítésére, az érdekeltségi alapok hiányának rendezésére és egyéb, jogszabályban meghatározott célra használhatja fel.

Érdekeltségi alapok

13. §

(1) A vállalat a jogszabályok előírásainak figyelembevételével, a szakszervezet vállalati szerve, ipari szövetkezeteknél a szövetkezeti bizottság véleményét kikérve, dönt arról, hogy a városi és községi hozzájárulással - szövetkezeteknél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a Tagsági Érdekeltségi Alapra történő befizetéssel is-, külön jogszabály szerint meghatározott fizetési kötelezettségekkel, továbbá az általános nyereségadóval és a kötelező tartalékalap-képzéssel csökkentett, az elkülönített tartalékalap igénybevétellel növelt, a minimális részesedési alapképzéssel, valamint a vállalati magasabb vezető állású dolgozók prémiumával, jutalmával, a kötelező tartalékalap visszapótlással csökkentett és a kötelező tartalékalap igénybevétellel növelt nyereség mekkora hányadát fordítja fejlesztési, részesedési és lakásépítési alap képzésre.

(2) Ha a vállalat - az (1) bekezdésben foglaltak szerint - a nyereséget nem kívánja fejlesztési, részesedési vagy lakásépítési alapra a mérlegkészítés időpontjában felosztani, a fel nem osztott részből elkülönített tartalékalapot képez.

(3) A vállalat az elkülönített tartalékalapot a fejlesztési és a részesedési alapra vonatkozó szabályok szerint - a tárgyévben és az azt követő években, év közben is - felhasználhatja, vagy jogszabályi előírások alapján más vállalatoknak átadhatja.

(4) A magasabb vezető állású dolgozók éves prémiumának és komplex értékelésen alapuló jutalmának forrása - eltérő rendelkezés hiányában - a városi és községi hozzájárulással - szövetkezeteknél, szövetkezeti vállalatoknál és ezek jogi személyiségű gazdasági társulásainál az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a Tagsági Érdekeltségi Alapra történő befizetéssel is -, a külön jogszabály szerint meghatározott fizetési kötelezettséggel, valamint az általános nyereségadóval és a kötelező tartalékalap-képzéssel, valamint a minimális részesedési alapképzéssel csökkentett és az elkülönített tartalékalap igénybevétellel növelt nyereség.

A fejlesztési alap

14. §

(1) A fejlesztési célú pénzeszközeit a vállalat alapvetően állóeszközeinek pótlására és bővítésére, valamint forgóeszközeinek bővítésére fordíthatja. Ha a vállalat a fejlesztési alapot terhelő egyéb kötelezettségeinek eleget tett, fejlesztési alapját - a pénzügyminiszter által meghatározott módon - más vállalatnak, intézménynek vagy tanácsnak, szövetkezetnek, szövetkezeti vállalatnak, jogi személyiségű gazdasági társulásnak és szövetkezeti érdekképviseleti szervnek is átengedheti.

(2) A fejlesztési alap pénzügyi forrásairól és felhasználásáról külön jogszabály rendelkezik.

A részesedési alap

15. §

(1) A részesedési alapot - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével és más jogszabály előírásainak figyelembevételével - a vállalati dolgozók anyagi ösztönzésére és külön jogszabályban meghatározott célokra, valamint kötelezettségek teljesítésére kell fordítani.

(2) A vállalat a részesedési alapból - külön jogszabály szerint - progresszív nyereségadó befizetést köteles teljesíteni.

(3) A részesedési alapba kell helyezni a külön jogszabályban meghatározott egyéb összegeket is.

Lakásépítési alap

16. §

A vállalat a fejlesztési és részesedési alapot terhelő kötelezettségeinek teljesítése után rendelkezésre álló nyereségéből - külön jogszabályban meghatározott módon - lakásépítési alapot képezhet.

Záró rendelkezések

17. §

(1) Ez a rendelet 1983. január 1. napján lép hatályba, egyidejűleg a 36/1979. (XI. 1.) MT rendelet és az azt módosító 45/1980. (X. 30.) MT rendelet és a 9/1981. (IV. 2.) MT rendelet, valamint a 48/1981. (X. 27.) MT rendelet hatályát veszti.

(2) A rendelet végrehajtásának szabályait - a részesedési alap felhasználásának és a bérszabályozás rendjének szabályait kivéve - az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával, továbbá a szövetkezetek, a szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervével egyetértésben és az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével a pénzügyminiszter rendelettel állapítja meg.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Melléklet a 61/1982. (XI. 30.) MT számú rendelethez

A pénzügyminiszter állapítja meg a következő gazdálkodó szervezetek jövedelemszabályozási rendszerét:

1. Kommunális és közüzemi szolgáltató vállalatok.

2. Kulturális szolgáltatás ágazatba és a gyógyszer-kiskereskedelem szakágazatba sorolt, valamint az egészségügyi miniszter felügyelete alá tartozó vállalatok.

3. A lakásszolgáltatás ágazatba tartozó önálló ingatlankezelő vállalatok.

4. Költségvetési üzemek.

5. A vállalati gazdasági rend szerint működő kutatóintézetek és műszaki fejlesztő vállalatok és a vállalati kutatóhelyek.

6. Pénzintézetek, beleértve a takarékszövetkezeteket is.

7. A 35/1978. (XII. 22.) PM számú rendelet 1. §-ának a) és b) pontjában felsorolt szervezetek.

8. A külkereskedelmi ágazatba sorolt vállalatok.

9. A geodéziai és térképészeti vállalatok, a Kartográfiai Vállalat.

10. A Magyar Villamos Művek Tröszt

11. A kisvállalatok.

A pénzügyminiszter állapítja meg a külföldi érdekeltségekből származó jövedelmek után fizetendő adó mértékét és módját

Tartalomjegyzék