6/1983. (XI. 20.) BM rendelet
a lakcím bejelentéséről és nyilvántartásáról
Az állami népességnyilvántartásról szóló 1974. évi 8. számú törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott 24/1974. (VI. 6.) MT rendeletet módosító 44/1983. (XI. 20.) MT számú rendelet 5. §-ának (1) - bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:
A lakcímbejelentési kötelezettség
1. §
(1) A Magyar Népköztársaság területén állandó jelleggel tartózkodó magyar állampolgár és letelepedett külföldi (a továbbiakban: állampolgár) köteles a lakóhelyére történő beköltözéskor, illetőleg a kiköltözéskor a lakcímét vagy annak megváltozását a lakóhely szerint illetékes helyi tanács végrehajtó bizottságának népességnyilvántartási feladatot ellátó szakigazgatási szervénél (a továbbiakban: szakigazgatási szerv) nyilvántartás céljából bejelenteni.
(2) A 20. és a 21. §-ában szabályozott esetekben a lakcímbejelentést a rendőrségen kell teljesíteni.
2. §
(1) A lakcímbejelentési kötelezettség teljesítése szempontjából lakóhelynek kell tekinteni minden olyan helyiséget, amelyet az állampolgár állandó vagy ideiglenes jelleggel lakásként használ és a helyiség utcanévvel, házszámmal, énnek hiányában helyrajzi számmal, illetőleg ismert elnevezéssel megjelölhető.
(2) Az állami gondozott kiskorú állandó lakóhelye - a kiskorú életkorára való tekintet nélkül - a gyámhatósági határozatban megállapított lakóhely.
3. §
(1) Az állandó lakcím bejelentésének kötelezettsége alá esik az a 2. §-ban meghatározott helyiség, amelyben az állampolgár tartósan lakik, vagy amelybe az ideiglenes lakóhelyéről rendszeresen, illetőleg az átmeneti jellegű távollétének megszűnése után véglegesen visszatér.
(2) Az állandó lakcímet vagy annak megváltozását a lakóhelyre történő beköltözéskor, de legkésőbb az ezt követő negyvennyolc órán belül kell bejelenteni.
4. §
(1) Az ideiglenes lakcím bejelentérének kötelezettsége alá esik a 2. §-ban meghatározott olyan helyiség, ahol az állampolgár - az állandó lakóhelyének fenntartása mellett - munkavégzés, tanulás, üdülés, gyógykezelés, átmenti jellegű elköltözés, látogatás vagy egyéb ok miatt harminc napnál tovább tartózkodik.
(2) Az ideiglenes lakcímet a lakóhelyre történő beköltözést követő harminc napon belül, a lakcím megszűnését a kiköltözéskor, de legkésőbb az ezt követő negyvennyolc órán belül kell bejelenteni.
(3) Ha a tizennégy éven aluli gyermek ideiglenes lakóhelyén törvényes képviselője nélkül tartózkodik, őt a szállásadó három hónapon túli tartózkodás esetén köteles bejelenteni.
(4) Egyidőben csak egy ideiglenes lakcím tartható fenn.
(5) Ideiglenes lakcímet csak állandó lakóhely fennállása esetén lehet bejelenteni. A szakigazgatási szerv kivételesen (ha az utolsó állandó lakcím megszűnt, vagy az állandó lakóhelyet államigazgatási szerv vagy a bíróság megszűntette) ideiglenes lakcím bejelentést állandó lakóhely hiányában is elfogadhat.
A lakcímváltozás bejelentése
5. §
(1) Az új lakóhely szerint illetékes szakigazgatási szervnél kell bejelenteni:
a) az állandó lakóhely megváltozását (keletkezését),
b) az ideiglenes lakóhelyet,
c) az ideiglenes lakóhely megváltozását.
(2) Ha az ideiglenes lakóhely úgy szűnik meg, hogy újabb nem keletkezik, az ideiglenes lakcím megszűnését mind az állandó, mind az ideiglenes lakóhely szerint illetékes szakigazgatási szervnél be lehet jelenteni.
6. §
(1) A lakcímet és megváltozását személyesen kell bejelenteni, kivéve ha a bejelentésre kötelezettet testi fogyatékossága vagy betegsége a megjelenésben akadályozza.
(2) Ha a lakcímnek vagy megváltozásának bejelentése a család több tagját érinti, a bejelentést valamennyi családtagra vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett családtag is teljesítheti.
(3) A tizennégy éven aluli gyermek és a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezett (a továbbiakban: cselekvőképtelen) állampolgár lakcímét, valamint annak megváltozását a törvényes képviselő jelenti be.
(4) Ha a tizennégy éven aluli gyermeknek, illetőleg a cselekvőképtelen állampolgárnak átmenetileg nincs törvényes képviselője, a lakcímét és annak megváltozását a gondozó hozzátartozó vagy a szállásadó köteles bejelenteni.
(5) Az állami gondozott kiskorú lakcíme megváltozásának bejelentéséről - a kiskorú életkorára való tekintet nélkül - az illetékes intézeti gyám, illetőleg az elhelyezésére szolgáló bentlakásos intézmény igazgatója gondoskodik. Ezt a rendelkezést az intézetben élő - nagykorú - volt állami gondozott tekintetében is alkalmazni kell.
(6) Az újszülött első lakcímének bejelentését a születést bejegyző anyakönyvvezető teljesíti.
7. §
Ha a lakcímnek és megváltozásának bejelentése nem történt meg vagy nem a tényleges helyzetnek megfelelően történt, az illetékes szakigazgatási szerv a mulasztót a tényleges állapotnak megfelelő bejelentés teljesítésére határidő megjelölésével kötelezi.
8. §
A lakcímnek és megváltozásának bejelentéséhez a mellékletben közzétett JELENTŐLAP-ot kell felhasználni.
9. §
(1) A lakcímnek és megváltozásának bejelentésekor a jelentőlapot a személyi igazolvány, a tizennégy éven aluli gyermek és a cselekvőképtelen állampolgár esetében a személyi lap adataival megegyezően kell kiállítani.
(2) A jelentőlapot alá kell íratni a szállásadóval.
(3) A tulajdonosnak, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy államigazgatási szerv határozata alapján lakóhelyet változtatónak a jelentőlapján szállásadói aláírásra nincs szükség.
10. §
(1) A lakcímnek és megváltozásának bejelentése alkalmával be kell nyújtani a jelentőlapot és a személyi igazolványt, tizennégy éven aluli gyermek, valamint a cselekvőképtelen állampolgár esetében a személyi lapot.
(2) A szakigazgatási szerv a lakcímet és annak megváltozását a jelentőlap alapján a személyi igazolványba, illetőleg a személyi lapra bejegyzi.
(3) Ahol helyi lakónyilvántartást vezetnek, a lakcím változását a lakónyilvántartókönyv vezetőjének is be kell jelenteni.
A szállásadó kötelességei
11. §
(1) A lakcímnek és megváltozásának bejelentése szempontjából szállásadója:
a) a személyi tulajdonban lévő lakóépület tulajdonosa, haszonélvezője az általa lakott lakásrészbe befogadott állampolgárnak,
b) a bérlő (társbérlő) az általa bérelt lakásba (lakásrészbe) befogadott állampolgárnak,
c) a munkáltató szerv vezetője a munkásszállásra, építkezés felvonulási lakóépületébe, vagy a szerv zárt területén belül szolgálati lakásba befogadott állampolgárnak,
d) a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, penzió), továbbá jogi személy által fenntartott egyéb szálláshely (üdülő, vendégház stb.) vezetője, gondnoka, szállásadója a kezelésében, illetőleg a tulajdonában vagy bérleményében álló szálláshelyre befogadott állampolgárnak az ott lakó alkalmazottnak és hozzátartozóinak,
e) a csecsemőotthon, szociális otthon, továbbá más egészségügyi intézmény, diákotthon, tanulóotthon, kollégium, gyermek- és ifjúságvédő intézet, nevelőotthon, nevelőintézet vagy egyéb bentlakásos intézmény (a továbbiakban: intézmény) vezetője (gondnoka) a kezelése alatt álló szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott állampolgárnak, az ott lakó alkalmazottnak és hozzátartozóinak.
(2) Az (1) bekezdés c)-e) pontjában meghatározott szervek vezetői más személyt is megbízhatnak a szállásadói teendők ellátásával.
12. §
A szállásadó kötelessége:
a) az általa befogadott állampolgárt figyelmeztetni lakcímbejelentési kötelezettségének teljesítésére, ellenőrizni annak megtörténtét,
b) a jelentőlapot a beköltözés megtörténtének igazolásaként aláírni,
c) a szakigazgatási szervet nyegyvennyolc órán belül értesíteni, ha az általa befogadott állampolgár lakcímbejelentési kötelezettségének felszólítás ellenére nem tett eleget.
A lakcímváltozás bejelentése mozgószálláson
13. §
(1) Mozgószálláson (mozgó lakókocsiban, hajón levő szállásba, kihelyezett idényszálláson) történt elszállásolást a 4. § (1) bekezdésében meghatározott esetben, ideiglenes lakcímként be kell jelenteni.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt szálláshelyen ideiglenes lakcímként a munkáltató telephelyét kell bejegyezni. A lakcímet a telephely szerint illetékes szakigazgatási szervnél kell bejelenteni.
(3) A mozgószálláson elszállásoltakról a telephelyen és a mozgószálláson külön-külön helyi lakónyilvántartást (nyilvántartó könyvet) kell vezetni.
A kereskedelmi és egyéb szálláshelyeken, munkásszálláson és építkezés felvonulási lakóépületében, valamint az intézményekben tartózkodók nyilvántartása
14. §
(1) A 11. § (1) bekezdésének c), d) és e) pontjában meghatározott szálláshelyeken és intézményekben a vezető, a szállásadó vagy ezek megbízottja köteles az elszállásoltakról helyi nyilvántartást (nyilvántartó könyvet) vezetni. Az állami gondozott kiskorú lakcímét a törzslapján kell nyilvántartani.
(2) A 13. és a 14. §-okban meghatározott, előre nyomtatott sorszámmal ellátott nyilvántartó könyvbe - a személyi igazolvány, a tizennégy éven aluli gyermek és a cselekvőképtelen állampolgár esetében a személyi lap alapján - be kell jegyezni az elszállásolt családi és utónevét, születési helyét, személyi számát, személyi igazolványának sorozatát és számát, állandó lakcímét, valamint az ott-tartózkodás kezdő és végső időpontját.
15. §
A kereskedelmi és egyéb szálláshelyeken elszállásoltakra a 4. § (1) bekezdésében meghatározott esetben, az ideiglenes lakcímbejelentés szabályai is vonatkoznak.
16. §
A 11. § (1) bekezdésének d) és e) pontjában meghatározott szálláshelyeken állandó vagy ideiglenes jelleggel lakó alkalmazottakra és hozzátartozóikra a lakcímbejelentés általános szabályai vonatkoznak.
Eljárás helységnév, utcanév, házszám változása és terület átcsatolása esetén
17. §
Helységnév, utcanév, házszám változása és terület átcsatolása miatt bejelentést nem kell teljesíteni,- a lakcímváltozást az illetékes szakigazgatási szerv - hivatalból vagy kérelemre - bevezeti a személyi igazolványba.
A fegyveres erők, fegyveres testületek és rendészeti szervek tagjaira, valamint a hadkötelesekre vonatkozó rendelkezések
13. §
(1) A Magyar Néphadsereg hivatásos állományú tagja külön szabályok szerint, a fegyveres erők továbbszolgáló, sor- és tartalékos katonai szolgálatot teljesítő tagja a jelen rendeletben foglalt szabályok szerint köteles az állandó vagy ideiglenes lakcímének megváltozását bejelenteni.
(2) Nem tartozik lakcímbejelentési kötelezettség alá a fegyveres erők, fegyveres testületek és rendészeti szervek tagja tartózkodási helyének bentlakásos iskolára (tanfolyamra) vezénylés miatti változása, valamint a sor- és tartalékos katonai szolgálatot teljesítőknek a fegyveres erők és testületek által biztosított elhelyezése.
(3) A hadköteles a lakcímbejelentés teljesítésekor egyéb adatszolgáltatásra is kötelezhető.
A lakcím bejelentése a határsávban
19. §[1]
A lakcímváltozás bejelentése a személyi igazolvány érvényesítésével vagy cseréjével egyidőben
20. §
Ha a lakcímváltozás bejelentése a személyi igazolvány érvényesítésével vagy cseréjével egyidőben válik szükségessé, mindkét kötelezettségnek az új állandó lakóhely szerint illetékes rendőrkapitányságon kell eleget tenni.
A lakcímváltozás bejelentése véglegesen külföldre távozás esetén
21. §
(1) A véglegesen külföldön letelepedő (kivándorló) magyar állampolgár a kiutazási engedély átvétele előtt a lakóhelye szerint illetékes rendőrkapitányságon, a személyi igazolvány leadásával egyidőben köteles a saját és a vele együtt külföldre távozó kiskorú gyermeke állandó és ideiglenes lakcímének megszűnését bejelenteni.
(2) A letelepedett külföldi a Magyar Népköztársaság végleges elhagyása előtt az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelően köteles a lakóhelye szerint illetékes megyei (budapesti) rendőr-főkapitányságon a lakcímének megszűnését bejelenteni.
(3) Az, akit a magyar állampolgárság kötelékéből elbocsátottak, de még a Magyar Népköztársaság területén tartózkodik, a személyi igazolvány leadásával egyidőben köteles az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelően eljárni, és a külföldiekre vonatkozó szabályok szerint lakcímbejelentést teljesíteni.
Adatszolgáltatás a lakcímnyilvántartásból
22. §
(1) Az állami népességnyilvántartás szervei az állampolgároknak "LAKCÍMKÖZLÉS" formájában adatokat szolgáltatnak.
(2) A rendőri lakcímnyilvántartásból a rendőrkapitányságok (Budapesten a BM Lakcím- és Közlekedési Nyilvántartó Osztály), illetőleg külföldiek lakcíméről a megyei (budapesti) rendőr-főkapitányságok is teljesítenek adatszolgáltatást "LAKBIZONYLAT" és "LAKCÍMKÖZLÉS" formájában.
(3) A rendőrség az adatszolgáltatást megtagadhatja, ha annak teljesítése személyhez fűződő jogot, állam vagy közbiztonsági érdeket sért.
(4) A lakbizonylat a kiállítás időpontja szerinti, továbbá a korábbi állandó és ideiglenes lakcímeket tartalmazza.
(5) A lakcímközlés a kérelem időpontjának megfelelő állandó és ideiglenes lakcímet tartalmazza.
(6) A lakbizonylatért 20.- forint kiadványi, a lakcímközlésért 20,- forint beadványi illetéket kell leróni.
Záró rendelkezések
23. §
A külföldiek - a letelepedettek kivételével - és a külföldön élő magyar állampolgárok lakcímbejelentési kötelezettségéről külön jogszabály rendelkezik.
24. §
Ez a rendelet 1984. január 1-én lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben kell alkalmazni. Ezzel egyidejűleg a magyar állampolgárok lakcímének bejelentéséről és nyilvántartásáról szóló 4/1969. (XI. 17.) BM számú, valamint az ezt módosító 6/1974. (XI. 20.) BM számú és 5/1983. (VI. 15.) BM számú rendelet a hatályát veszti.
Dr. Horváth István s. k.,
belügyminiszter
Melléklet a 6/1983. (XI. 20.) BM számú rendelethez
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 6/1989. (VII. 31.) BM rendelet 1. §-a. Hatálytalan 1989.08.01.