Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

31/1984. (X. 31.) MT rendelet

a tisztességtelen ár megállapításáról

A tisztességtelen gazdasági tevékenység tilalmáról szóló 1984. évi IV. törvény 17. §-ának (3) bekezdése alapján a Minisztertanács a következőket rendeli:

1. §

(1) A rendelet hatálya a gazdasági tevékenység folytatására jogosult jogi személyek és magánszemélyek - ide értve a magánszemélyek társaságait is - által belföldön forgalomba hozott termék (anyag, félkésztermék, késztermék, építmény stb.) árára, valamint az általuk belföldön teljesített szolgáltatás díjára (a továbbiakban együtt: termék ára) terjed ki.

(2) Az ár a hozzátartozó áralkalmazási feltételekkel (pl. minőség, teljesítési hely) együtt értelmezendő.

2. §

Hatósági árforma esetén tisztességtelen az ár, ha a termék hatósági áránál magasabb vagy legalacsonyabb hatósági áránál alacsonyabb.

3. §

Szabad árforma esetén tisztességtelen az ár, ha

a) aránytalanul magas,

b) a külön jogszabályban előírt import árkorlátnál magasabb,

c) azt a külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzés körébe tartozó energiahordozóknál, ipari alapanyagoknál és félkész termékeknél a külkereskedelmi árak követésére vonatkozó jogszabály rendelkezéseinek a megsértésével érvényesítik,

d) azt a feldolgozóipari termékek külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzésére vonatkozó rendelkezések megsértésével érvényesítik,

e) azt az árváltoztatás előzetes bejelentési kötelezettségének elmulasztásával vagy az áremelés felfüggesztésére előírt határidő lejárta előtt emelik fel.

4. §

Szabad árforma esetén tisztességtelen az ár akkor is, ha az árat érvényesítő

a) gyengébb minőségű, felszereltségű vagy csomagolású terméket változatlan, magasabb vagy nem arányosan csökkentett áron hoz forgalomba;

b) az árat nem, vagy nem arányosan csökkenti, holott az árszínvonal védelme érdekében ilyen célú támogatásban vagy kedvezményben részesül; ennek során a jogszabályok szerint felszámítható valamennyi árképző tényezőt figyelembe kell venni;

c) a külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzés körén kívül a költségek tartós emelkedését az árban rendszeresen érvényesíti, a költségek tartós csökkenését pedig nem.

5. §

(1) Az ár akkor aránytalanul magas, ha a hasonló, illetve helyettesítő termékek árával nincs összhangban, ezáltal a belföldön kialakult árarányokba nem illik bele.

(2) Az ár aránytalanul magas voltát a termék általánosan elismert használati értékét - különösen minőségét, korszerűségét, újszerűségét, divatosságát -, az értékesítési feltételeket és a vevő (megrendelő, felhasználó) külön igényeit is figyelembe véve kell elbírálni.

(3) A minőség és az értékesítési feltételek szempontjából figyelembe kell venni a termék fizikai, kémiai stb. tulajdonságait, méret-tűrését, tartósságát, a jellemzők állandóságát, a csomagolás módját, illetőleg a szállítási időpontját (ütemesség, teljesítési határidő) és az eladás egyéb körülményeit (megrendelések nagysága, kiszolgálási, fuvarozási, fizetési feltételek stb.).

6. §

Nem lehet aránytalanul magasnak tekinteni az árat, ha azt

a) a keresleti-kínálati viszonyok indokolják, vagy

b) a 3. § b) és d) pontjaiban említett szabályoknak az együttes megtartásával vagy a 3. § c) pontjában említett szabályoknak a megtartásával érvényesítik.

7. §

A keresleti-kínálati viszonyok értékelése során az igények jobb kielégítését biztosító helyi (területi) körülményeket is figyelembe kell venni.

8. §

A keresleti-kínálati viszonyok által indokoltnak tekinthető az ár különösen akkor, ha

a) olyan terméket hoznak belföldön forgalomba, amelyet konvertibilis elszámolású viszonylatba is rendszeresen exportálnak és belföldön a forintban határparitáson számított tartós exportárnál nem magasabb árat alkalmaznak;

b) eddig jellemzően konvertibilis elszámolású importból beszerzett árut állítanak elő, és belföldön a konvertibilis elszámolású importból származó termék jogszabály szerint felszámítható forint áránál - a minőséget és más áralkalmazási feltételeket is figyelembe véve - nem magasabb árat érvényesítenek;

c) a konvertibilis elszámolású exportra kerülő termék előállításához tartós termelési kapcsolatok keretében és jelentős mennyiségben szállított termék árát a felek a késztermék export nyereségében való osztozkodással alakítják ki;

d) a c) pontban meghatározott árral arányos árat érvényesítenek az ott említett termék más célú belföldi értékesítése esetén, amennyiben az előző pont szerinti termékmennyiség teszi ki a termék összes belföldi értékesítésének nagyobb hányadát;

e) az előírásoknak megfelelően megtartott versenytárgyalás alapján érvényesítik, vagy árverésen érik el.

9. §

A keresleti-kínálati viszonyok által nem tekinthető indokoltnak az ár, különösen ha

a) indokolatlan ráfordítások megtérülését biztosítja, főleg ha a költségek mértéke a munka szervezetlenségéből, a rossz munkafegyelemből, az együttműködési kötelezettség megsértéséből ered;

b) az árban olyan ráfordítások is megtérülnek, amelyek az állami szabványokban vagy a megrendelésben előírt minőségi és egyéb követelmények teljesítéséhez szükségtelenek (drágább anyag felhasználása, nagyobb anyagmennyiség, különleges gyártástechnológia vagy csomagolás szükségtelen alkalmazása), illetve amelyeknek az árban való érvényesítését jogszabály tiltja;

c) alapos gazdasági indok nélkül - a választékot szűkítve - a fogyasztók, által keresett, alacsonyabb áron forgalomban levő termék helyett ugyanolyan használati értéket képviselő terméket magasabb áron hoznak forgalomba;

d) szükségtelen közvetítői díjat tartalmaz.

10. §

Nem tisztességtelen az ár, ha a hatósági irányárnál nem magasabb.

11. §

E rendeletben foglaltakat figyelembe kell venni a tervezett árváltoztatás árhatósági elbírálása során is.

12. §

(1) Ha az árhatóság tisztességtelen ár érvényesítését állapította meg, az ár felülvizsgálatát követően a tisztességtelen árat érvényesítő köteles - az árhatóság által meghatározott időn belül - a tisztességtelen árral elért többlet árbevételt visszatérítem.

(2) Az előző bekezdés szerinti visszatérítés azt illeti meg, akivel szemben a tisztességtelen árat érvényesítették. Amennyiben erre nincs lehetőség, a tisztességtelen fogyasztói árral elért többlet árbevételt a Piaci Intervenciós Alapba kell befizetni.

(3) Ha tisztességtelen ár érvényesítése miatt gazdasági bírság kiszabása iránti eljárás indul, az (1) bekezdés szerinti visszatérítési kötelezettségnek a gazdasági bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedését követően kell eleget tenni.

(4) A visszatérítést ellenőrizhető módon kell nyilvántartani.

13. §

(1) Ez a rendelet 1985. január hó 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépés után érvényesített árak tekintetében kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az 1028/1979. (XI. 1.) Mt. h. számú határozat hatályát veszti, rendelkezéseit azonban az 1985. január hó 1. napja előtt érvényesített árakra továbbra is alkalmazni kell.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke