46/1984. (XI. 6.) MT rendelet

a beruházások rendjéről

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a gazdálkodó szervezet [Ptk. 685. § c) pontja], az állami költségvetési szerv, a társadalmi szervezet, az egyesület, az érdekképviseleti szervek és a jogi személyiség nélküli gazdasági társulások beruházási tevékenységére.

Beruházási fogalmak

2. §

Az általános beruházási fogalmakat az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter - a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben -, a sajátos szakmai beruházási fogalmakat pedig az ágazati miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője, a továbbiakban együtt: ágazati miniszter) - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel és a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben - határozza meg.

Beruházási kategóriák

3. §

(1) A beruházások a döntési jogkörök szerint

a) központi,

b) tanácsi és

c) vállalati beruházások

lehetnek.

(2) Központi beruházások:

a) a nagyberuházások, amelyeket a villamosenergia-ipar és a bányászat, valamint az infrastruktúra kiemelkedő jelentőségű fejlesztései közül egyedi elbírálás alapján a Minisztertanács vagy felhatalmazása alapján az Állami Tervbizottság annak minősít;

b) a célcsoportos beruházások: azok a népgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű, országos hálózatok kiépítésére irányuló fejlesztések, amelyek körét az Állami Tervbizottság, tartalmát - az ágazati miniszterrel egyetértésben - az Országos Tervhivatal elnöke állapítja meg;

c) az egyéb központi beruházások: az a) és b) pontba nem tartozó olyan beruházások, amelyek célja az állami költségvetési szervek - a tanácsok kivételével - és a társadalmi szervezetek állóeszköz-állományának bővítése vagy pótlása.

(3) Tanácsi beruházások: a megyei, a fővárosi és a helyi tanácsok által megvalósított fejlesztések.

(4) Vállalati beruházás: a gazdálkodó szervezet, az egyesület, az érdekképviseleti szerv és a jogi személyiség nélküli gazdasági társulás (a továbbiakban: vállalat) beruházása, kivéve ha az a (2)-(3) bekezdésben foglaltak alapján központi vagy tanácsi beruházásnak minősül.

II. FEJEZET

A BERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE ÉS MEGVALÓSÍTÁSA

4. §

A beruházások előkészítése során egyrészt a beruházás jóváhagyásáról és elhelyezéséről, másrészt a beruházás megvalósításának engedélyezéséről kell dönteni.

A beruházásokkal kapcsolatos hatósági engedélyek

5. §

(1) A beruházásokkal kapcsolatos hatósági engedélyek megszerzése - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a beruházónak vagy megbízottjának a kötelessége.

(2) A hatósági előírások figyelembevételéért, valamint alkalmazásukért a beruházó, a tervező és a megvalósításban közreműködő más szervezet (személy) a felelős.

A beruházások szerződési vonatkozásai

6. §

(1) A Minisztertanács a népgazdaság szempontjából kiemelkedően fontos központi beruházásoknál a vállalkozó gazdálkodó szervezet számára a beruházóval szemben szerződéskötési kötelezettséget írhat elő.

(2) A szerződéskötésre kötelezett vállalkozóval szemben az általa igénybe venni kívánt alvállalkozókat is szerződéskötési kötelezettség terheli.

A nagyberuházások előkészítése és jóváhagyása

A fejlesztési cél

7. §

(1) A nagyberuházássá minősítés előfeltételeként fejlesztési célt kell kidolgozni, és azt jóváhagyásra az Állami Tervbizottság elé kell terjeszteni. A jóváhagyás a fejlesztés lényeges adatainak előírásával történik.

(2) A fejlesztési cél kidolgozásáról az ágazati miniszter - infrastrukturális nagyberuházás esetén a beruházás megvalósításának helye szerint illetékes megyei, fővárosi tanács elnökével együtt - gondoskodik, és terjeszti az Állami Tervbizottság elé. A fejlesztési cél jóváhagyására vonatkozó előterjesztésnek tartalmaznia kell az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter, valamint az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal elnökének állásfoglalását.

(3) A fejlesztési cél jóváhagyásakor az Állami Tervbizottság a beruházási javaslat kidolgozásához egyedi tartalmi követelményeket határozhat meg, és megállapítja a beruházási javaslat egyeztetésében részt vevő szervek körét.

(4) A fejlesztési cél jóváhagyása az ágazati minisztert, illetőleg az általa a beruházás előkészítésével megbízott szervet - az előkészítésre megjelölt költség-előirányzat megtartásával - a beruházási javaslat elkészítésére és a beruházás előkészítésével kapcsolatos munkák elvégzésére jogosítja fel.

A beruházási javaslat

8. §

(1) A beruházás jóváhagyására vonatkozó döntés megalapozásához beruházási javaslatot kell az Állami Tervbizottság elé terjeszteni.

(2) A termelő nagyberuházás beruházási javaslatának kidolgozásáról, egyeztetéséről és előterjesztéséről a beruházó vállalat (tröszti vállalat esetében a tröszt) vezetője gondoskodik. A vállalat (tröszt) vezetője felelős a beruházási javaslatért és jóváhagyás esetén a megvalósításáért.

(3) Az infrastrukturális nagyberuházás beruházási javaslatának kidolgozásáról, egyeztetéséről és előterjesztéséről az ágazati miniszter és a beruházás megvalósításának helye szerint illetékes megyei, fővárosi tanács elnöke együttesen gondoskodik. Az ágazati miniszter és a beruházás megvalósításának helye szerint illetékes megyei, fővárosi tanács elnöke felelősek a beruházási javaslatért és jóváhagyás esetén annak megvalósításáért.

(4) Az Országos Tervhivatal a jóváhagyásra előkészített beruházási javaslatot záradékkal látja el, amely tartalmazza a beruházással kapcsolatos összefoglaló állásfoglalását, továbbá a pénzügyminiszter, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnöke, az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal elnöke, valamint a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárának állásfoglalását is. A beruházási javaslathoz mellékelni kell az Országos Tervhivatal záradékát, termelő beruházás esetén pedig az ágazati miniszter véleményét is.

(5) A jóváhagyás a beruházás lényeges mutatóinak előírásával történik. A beruházási javaslat jóváhagyása során dönteni kell a nagyberuházás pénzügyi fedezetén belüli kapcsolódó beruházások költségeinek előirányzásáról, a megvalósítás módjáról, a fedezeti források megjelölésérői és ezek átadásának feltételeiről is.

(6) A beruházási javaslat jóváhagyása az ágazati minisztert, a megyei, fővárosi tanácsot, illetve a beruházó vállalatot a jóváhagyott mutatók megtartásáért való felelősség mellett arra jogosítja fel, hogy a beruházás további előkészítése, engedélyezése és azt követően a megvalósítás érdekében szükséges intézkedéseket megtegye.

9. §

(1) A beruházási javaslat elfogadásakor jóváhagyott költség-előirányzat 5%-át meg nem haladó, de legfeljebb 200 millió forint összegű túllépést a pénzügyminiszter az Országos Tervhivatal elnökével és a Magyar Nemzeti Bank elnökével egyetértésben - a jóváhagyott mutatók módosítása nélkül - engedélyezheti.

(2) A beruházási javaslat elfogadásakor a rubel és a nem rubel elszámolású behozatal - vám- és illetékek nélkül - forintban meghatározott előirányzatának 5%-ot meg nem haladó értékű túllépését a pénzügyminiszter az Országos Tervhivatal elnökével, a külkereskedelmi miniszterrel és a Magyar Nemzeti Bank elnökével egyetértésben - a beruházás teljes költség-előirányzatán belül - engedélyezheti.

A beruházás megvalósításának engedélyezése

10. §

(1) A beruházás megvalósítását a beruházási javaslat előterjesztője által kiadott engedélyokirat alapján lehet megkezdeni.

(2) Az engedélyokiratnak tartalmaznia kell - a beruházás jóváhagyott mutatóin kívül - mindazokat az adatokat és mutatókat, amelyek alapján a beruházás a jóváhagyásnak megfelelően megvalósítható.

A célcsoportos beruházások előkészítése és jóváhagyása

Az összevont beruházási javaslat

11. §

(1) A célcsoportos beruházások előkészítése során a fejlesztési célkitűzések elbírálásához a középtávú népgazdasági tervezés kapcsán összevont beruházási javaslatot kell készíteni és az Állami Tervbizottság elé terjeszteni. A beruházási javaslatnak a pénzügyi előirányzaton belül elkülönített tartalékot is kell tartalmaznia.

(2) Az összevont beruházási javaslatot

a) ha a célcsoportba tartozó beruházások több szervezet (szerv) beruházásában valósulnak meg, az ágazati miniszter,

b) ha a célcsoportba tartozó valamennyi beruházást egy vállalat (tröszt) valósítja meg, a vállalat (tröszt) vezetője

dolgozza ki és terjeszti az Állami Tervbizottság elé. A b) pontban említett esetben az előterjesztéshez csatolni kell az ágazati miniszter véleményét

(3) A jóváhagyásra vonatkozó előterjesztést a nagyberuházásokra előírt szabályok szerint kell egyeztetni és az Állami Tervbizottsághoz benyújtani.

(4) Az összevont beruházási javaslat jóváhagyása kiterjed a fejlesztést meghatározó mutatók, a pénzügyi források és egyéb követelmények előírására is.

(5) Az összevont beruházási javaslatért és megvalósításáért - a (2) bekezdésben foglalt elhatárolás szerint - az ágazati miniszter, illetőleg a vállalat (tröszt) vezetője a felelős.

A célcsoportba tartozó egyes beruházások előkészítése és jóváhagyása

12. §

Az összevont beruházási javaslat megvalósítását szolgáló egyes beruházásokat, ezek pénzügyi forrásait, mutatóit, a pénzügyi, műszaki és egyéb követelményeket az összevont beruházási javaslat megvalósításáért felelős szervezet vezetője - a jóváhagyás során megszabott feltételek figyelembevételével - határozza meg és közli a beruházókkal. Ennek során egyes beruházásokra beruházási programkészítési kötelezettséget írhat elő. A beruházási program tartalmi követelményeit az összevont beruházási javaslat megvalósításáért felelős szervezet vezetője állapítja meg.

Az egyéb központi beruházások előkészítése és engedélyezése

13. §

(1) Az egyéb központi beruházásoknál a döntési jogkört a felügyeleti szerv, kizárólag saját pénzügyi forrásból megvalósuló beruházásnál a beruházó szerv vezetője gyakorolja.

(2) Az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter által meghatározott beruházások körében beruházási programot kell készíteni. A beruházási program tartalmát a felügyeleti szerv vezetője állapítja meg.

(3) A jóváhagyásról engedélyokiratot kell kiadni, amelynek tartalmaznia kell a beruházás megvalósításának és finanszírozásának lényeges adatait

Tanácsi beruházások előkészítése és jóváhagyása

14. §

(1) A tanácsi beruházásoknál a döntési jogkört a tanács határozza meg.

(2) A tanácsi beruházások előkészítési és jóváhagyási rendjét, valamint az engedélyokirat kiadására vonatkozó eljárást a megyei, fővárosi tanács szabályozza.

(3) A lakosság jelentős részét érintő beruházási elképzelésekről ki kell kérni a lakosság véleményét.

(4) Az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter állapítja meg azoknak a tanácsi beruházásoknak a körét, amelyek jóváhagyása előtt ki kell kérni az ágazati miniszter véleményét

Vállalati beruházások előkészítése és jóváhagyása

15. §

(1) A vállalati beruházásoknál a döntési jogkör gyakorlásának módját, a beruházások előkészítésének módját, a beruházási tevékenység dokumentálását, a feladatok teljesítéséért felelős szervezeti egységeket (személyeket), a nyilvántartások és az információáramlás rendszerét, valamint az ellenőrzést a vállalat szervezeti és működési szabályzatában kell megállapítani.

(2) A beruházás előkészítési, döntési és megvalósítási szakaszának minden lényeges elemét dokumentálni kell.

III. FEJEZET

A BERUHÁZÁSOK PÉNZÜGYI FELTÉTELEI

Általános rendelkezések

16. §

(1) A fejlesztési költségek pénzügyi forrásai a külön jogszabályok szerint fejlesztési célra felhasználható saját források, hitelek, kölcsönök, juttatások és egyéb források.

(2) A beruházások előkészítésével és megvalósításával összefüggő teljesítmények (tervezés, építés, szerelés, szállítás, saját vállalkozás stb.) elszámolásának és a vállalkozói (szállítói) követelések kiegyenlítésének szabályait a pénzügyminiszter - az érdekelt miniszterek és országos hatáskörű szervek vezetői bevonásával - állapítja meg.

(3) A fejlesztési költségek összegét és pénzügyi forrásait

a) a nagyberuházásoknál a beruházási javaslat jóváhagyása során,

b) a célcsoportos beruházásoknál az összevont beruházási javaslat jóváhagyása során,

c) a célcsoporton belül megvalósuló egyes beruházásoknál és az egyéb központi beruházásoknál a beruházások megvalósításának engedélyezésekor

kell meghatározni.

(4) A központi beruházásoknál a fejlesztési előirányzat részét képező pénzügyi tartalék képzésének kötelezettsége is megállapítható.

(5) A központi beruházások jóváhagyott teljes fejlesztési előirányzatát - a 9. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével - csak a döntést hozó szerv előzetes engedélyével szabad túllépni. A jóváhagyott előirányzaton felül jelentkező többletköltségeket a döntést hozó szerv által megjelölt forrásokból kell fedezni.

A központi beruházások költségeinek folyósítása

17. §

A központi beruházások költségei csak a pénzügyi feltételeket tartalmazó finanszírozási szerződés alapján folyósíthatók.

A tanácsi beruházások költségeinek folyósítása

18. §

A tanácsi beruházás Jóváhagyott engedélyokiratát a folyósítás előfeltételeként a pénzügyi lebonyolítást végző pénzintézetnek meg kell küldeni.

A vállalati beruházások költségeinek folyósítása

19. §

Vállalati beruházásnál a beruházás pénzügyi lebonyolítását végző pénzintézet és a vállalat állapodik meg a beruházás pénzügyi forrásának kezelésében.

A beruházások pénzügyi ellenőrzése állami pénzeszközök igénybe vételével megvalósuló beruházásoknál

20. §

(1) Ha a beruházást részben vagy egészben állami pénzeszközök igénybevételével valósítják meg, a pénzügyi lebonyolítást végző pénzintézet előjegyzi a beruházás előkészítésére, megvalósítására vonatkozó szerződéseket, és ellenőrzi a rendelkezésre bocsátott pénzeszközök döntésnek megfelelő felhasználását.

(2) A pénzintézet - állami pénzeszközök igénybevétele esetén - a beruházási döntést jóváhagyó szervet értesíti, ha a jóváhagyott célok megvalósítását veszélyeztetve látja. A döntést jóváhagyó szerv állásfoglalásáig a pénzintézet a beruházás előkészítésére, megvalósítására vonatkozó szerződések előjegyzését megtagadhatja.

(3) A pénzintézet megtagadhatja a jogosulatlanul elszámolt összeg kifizetését. Ha a pénzintézet utólag állapítja meg, hogy az állami pénzeszközök igénybevétele jogosulatlan volt, a pénzeszközöknek az állami költségvetés részére történő visszafizetése iránti követelést a pénzintézet érvényesíti. Ennek érdekében a beruházóval és megbízottjával közösen felvett jegyzőkönyvben - megfelelő határidő kitűzése mellett - az érintetteket önkéntes teljesítésre hívja fel; eredménytelenség esetén a pénzintézet a bíróságnál keresetet terjeszthet elő.

(4) Ha a pénzintézet az állami pénzeszközök igénybevételével megvalósuló beruházásnál rendeltetésellenes felhasználást állapít meg, a pénzügyminiszternek javaslatot tesz az állami pénzeszközök visszatéríttetésére. A pénzintézet erről a beruházót (megbízottját) egyidejűleg értesíti.

21. §

A pénzügyi lebonyolítást végző pénzintézet az ellenőrzése során jogosult a beruházás megvalósításában közreműködő szervektől (személyektől) felvilágosítást kérni, a beruházással kapcsolatos irataikba betekinteni, továbbá a szükséges okmányokról hitelesített másolatot, kivonatot vagy kimutatást kérni.

IV. FEJEZET

A BERUHÁZÁSOK ÜZEMBE HELYEZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

22. §

(1) Az üzembe helyezés a beruházás eredményeként létrehozott állóeszköz-jellegű vagyontárgyak alkalmassági vizsgálata, rendszeres használatbavétele. Ez történhet a vagyontárgyak együttesére vagy csoportjára, illetve egyes önállóan használható vagyontárgyakra külön-külön is. Az alkalmassági vizsgálathoz, a rendszeres használatbavételhez meg kell szerezni a külön jogszabályokban előírt hatósági engedélyeket. A rendszeres használatbavétellel egyidejűleg a vagyontárgyakról üzembe helyezési okmányt kell kiállítani, és a vagyontárgyakat aktiválni kell.

(2) Az üzembe helyezésről az üzemeltetőnek kell gondoskodnia.

(3) A nagyberuházások megvalósításáról és működéséről a beruházási javaslatot előterjesztő szerv vezetője gazdasági értékelést köteles készíteni és az Állami Tervbizottsághoz benyújtani.

(4) A célcsoportos és az egyéb központi beruházásoknál a beruházásról az ágazati minisztérium, illetve a felügyeleti szerv a beruházótól jelentést kérhet.

V. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

23. §

(1) Ez a rendelet az 1985. évi január hó 1. napján lép hatályba; rendelkezéseit - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - az ezt követően megkezdett beruházások tekintetében kell alkalmazni; az ezt megelőzően megkezdett beruházásokra a 34/1974. (VIII. 6.) MT számú rendelet rendelkezéseit továbbra is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a beruházások rendjéről szóló 34/1974. (VIII. 6.) MT számú rendelet, valamint a módosítására kiadott 1029/1976. (IX. 16.) Mt. h. számú határozat, a 2/1977. (II. 17.) MT számú rendelet, a 41/1978. (VIII. 2.) MT számú rendelet, a 28/1979. (VIII. 3.) MT számú rendelet, a 40/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet, a 31/1982. (VII. 19.) MT számú rendelet, valamint a 9/1983. (V. 4.) MT számú rendelet 1. §-a hatályát veszti.

(3) A tanácsi célcsoportos és egyéb állami beruházások tekintetében 1985. december 31-ig a 34/1974. (VIII. 6.) MT számú rendelet az irányadó. 1986. január 1-től valamennyi tanácsi beruházásra ennek a rendeletnek az előírásait kell alkalmazni.

(4) E rendelet végrehajtásáról az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter együttesen gondoskodik.

(5) E rendelet alapján az ágazati miniszter, valamint a megyei, fővárosi tanács jogszabályt az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésében adhat ki.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék