14/1985. (III. 20.) MT rendelet

az állami ellenőrzésről szóló 50/1977. (XII. 21.) MT rendelet módosításáról

1. §

Az állami ellenőrzésről szóló 50/1977. (XII. 21.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának c) pontja az alábbi szövegrésszel egészül ki:

[Az ellenőrzések rendszerének olyan ... működtetése szükséges, amely

c) hatékonyan előmozdítja ...]

"... a gazdálkodás felelősségi rendszerének érvényesülését;"

2. §

Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek;

"11. § (1) A jogszabályokban meghatározott hatáskörökön alapuló munkamegosztást fokozott együttműködéssel kell elmélyíteni az ellenőrzésre szakosodott, elsősorban a gazdasági tárgyú ellenőrzést végző szervek között.

(2) A munkamegosztás kereteinek kialakítása és az indokolatlan párhuzamosságok kiküszöbölése érdekében az érdekelt ellenőrző szervek tevékenységének alapvető céljai a következők]

A) A népi ellenőrzés az állami ellenőrzés egységes rendszerének részeként - a reá vonatkozó törvényben meghatározott feladatkörében különösen - az állampolgárok bevonásával, a társadalmi szervezetekkel együttműködve:

- részt vesz az ország gazdasági, szociális, egészségügyi, kulturális fejlesztésével, illetőleg a lakosság életkörülményeivel összefüggő célok megvalósításának ellenőrzésében;

- véleményt ad gazdasági és társadalompolitikai szempontból fontos kérdésekben a Minisztertanács számára az állami költségvetésről és az annak végrehajtásáról szóló törvényjavaslathoz;

- közreműködik az állami ellenőrzés összehangolásában;

- rendszeresen vizsgálja és figyelemmel kíséri a közérdekű bejelentések és a panaszok alakulását, következetesen fellép a közélet tisztaságának megőrzése érdekében.

B) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapvető célja annak megállapítása, hogy az állami pénzügyekről szóló törvény és végrehajtási rendelete előírásai szerint:

a) megvalósulnak-e a központi döntésekben és jogszabályokban meghatározott gazdaságpolitikai céloknak és gazdasági feladatoknak a pénzügyi vonatkozásai;

b) a pénzügyi irányításban kiadott intézkedések végrehajtása, ezen belül a jogszabályban meghatározott egyéb általános érvényű hatósági előírásokkal összefüggő kötelezettségek teljesítése megfelel-e az előírásoknak;

c) a vállalati pénzügyi-gazdasági ellenőrzés hatáskörébe utalt szervezetek

- mérlege és eredménykimutatása, valamint más előírás szerinti vagyon- és jövedelemkimutatása a valóságnak megfelelően tartalmazza-e gazdasági tevékenysége eredményét, vagyonát, illetve jövedelmét; számviteli rendje és bizonylati fegyelme megfelel-e az előírásoknak;

- megfelelően teljesítették-e az állammal szemben fennálló pénzügyi kötelezettségeiket, szabályszerűen jártak-e el a költségvetési juttatások igénybevételénél és felhasználásánál, valamint a vállalatok, szövetkezetek érdekeltségi és egyéb alapjaik képzésénél és felhasználásánál;

- tevékenységében hogyan értékelhető a közgazdasági szabályozórendszer működése, hatása.

d) a költségvetési ellenőrzés hatáskörébe utalt szervek

- pénzeszközeiket a feladatok arányában, a célszerűség és takarékosság követelményeinek figyelembevételével használták-e fel;

- tevékenységük megfelelően szolgálja-e a szervek feladatainak megvalósulását;

- számviteli rendjük és bizonylati fegyelmük megfelel-e az előírásoknak.

C) Az államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok, valamint az intézmények felügyeleti ellenőrzésének fő célja, hogy elsősorban a társadalmi és népgazdasági célokkal való egybevetés és a tevékenység gazdaságosságának, hasznosságának megítélése útján -,

- átfogó és a hosszabb távú feladatok végrehajtására is kiterjedő komplex vizsgálatokkal támassza alá a vizsgált szerv, valamint vezetése tevékenységének értékelését és annak javítását;

- vizsgálatokkal segítse elő a vizsgált szerv feladatainak megoldását, egyes társadalompolitikai, illetőleg gazdaságpolitikai célok megvalósítását.

D) Az ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) az ágazati ellenőrzést a külön jogszabályok rendelkezései szerint, különösen a hatósági előírások tekintetében gyakorolják.

E) A törvényességi felügyelet keretében végzett ellenőrzés fő célja annak vizsgálata és biztosítása, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek általános vezetését a vállalati tanács, illetőleg a dolgozók közgyűlése (küldöttgyűlése) látja el, valamint a szövetkezeteknek, a gazdasági társulásoknak és jogszabály által ilyen felügyelet alá vont jogi személyeknek

- szervezetére és működésére vonatkozó belső szabályzatai megfeleljenek a jogszabályoknak, valamint az alapító okiratnak (létesítő határozat, alapszabály stb.);

- működése összhangban legyen a jogszabályok, az alapító okirat és a belső szabályzatok rendelkezéseivel.

F) Az egyéb hatósági ellenőrzést végző szervek az állami ellenőrzés keretében feladataikat külön jogszabályok rendelkezései szerint látják el.

G) A piacfelügyeleti ellenőrzés alapvető célja

- a gazdálkodó szervezetek [Ptk. 685. § c) pont] és a gazdasági tevékenységet folytató magánszemélyek árpolitikájának ellenőrzése és befolyásolása;

- a gazdasági versenyre, illetőleg a tisztességtelen gazdasági tevékenység tilalmára vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzése, e szabályok megsértése esetén szankció alkalmazása, illetve annak kezdeményezése.

H) Az önállóan gazdálkodó vállalati, költségvetési és egyéb állami szervek belső ellenőrzésének alapvető célja, hogy

- segítse a szerv vezetését döntéseinek, intézkedéseinek előkészítésében, illetőleg megalapozásában, a pénz- és egyéb eszközök helyes felhasználásában, valamint a belső tartalékok feltárásában, a gazdálkodás hatékonyságának fejlesztésében;

- a felsőbb rendelkezések és intézkedések maradéktalan végrehajtásának, továbbá a belső rend és fegyelem megtartásának ellenőrzésével biztosítsa a hiányosságok feltárását és kiküszöbölését, a szerv feladatainak magasabb színvonalon való ellátását, az élet és a testi épség, valamint a társadalmi tulajdon védelmét."

(3) Az ellenőrzést végző szervek részt vesznek az ellenőrzési módszerek fejlesztésében, elterjesztésében, az ellenőrzésben közreműködők intézményes szakmai továbbképzési rendszerének kialakításában, a továbbképzés megszervezésében és végrehajtásában.

3. §

Ez a rendelet 1985. április 1. napján lép hatályba.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke