14/1985. (III. 20.) MT rendelet
az állami ellenőrzésről szóló 50/1977. (XII. 21.) MT rendelet módosításáról
1. §
Az állami ellenőrzésről szóló 50/1977. (XII. 21.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának c) pontja az alábbi szövegrésszel egészül ki:
[Az ellenőrzések rendszerének olyan ... működtetése szükséges, amely
c) hatékonyan előmozdítja ...]
"... a gazdálkodás felelősségi rendszerének érvényesülését;"
2. §
Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek;
"11. § (1) A jogszabályokban meghatározott hatáskörökön alapuló munkamegosztást fokozott együttműködéssel kell elmélyíteni az ellenőrzésre szakosodott, elsősorban a gazdasági tárgyú ellenőrzést végző szervek között.
(2) A munkamegosztás kereteinek kialakítása és az indokolatlan párhuzamosságok kiküszöbölése érdekében az érdekelt ellenőrző szervek tevékenységének alapvető céljai a következők]
A) A népi ellenőrzés az állami ellenőrzés egységes rendszerének részeként - a reá vonatkozó törvényben meghatározott feladatkörében különösen - az állampolgárok bevonásával, a társadalmi szervezetekkel együttműködve:
- részt vesz az ország gazdasági, szociális, egészségügyi, kulturális fejlesztésével, illetőleg a lakosság életkörülményeivel összefüggő célok megvalósításának ellenőrzésében;
- véleményt ad gazdasági és társadalompolitikai szempontból fontos kérdésekben a Minisztertanács számára az állami költségvetésről és az annak végrehajtásáról szóló törvényjavaslathoz;
- közreműködik az állami ellenőrzés összehangolásában;
- rendszeresen vizsgálja és figyelemmel kíséri a közérdekű bejelentések és a panaszok alakulását, következetesen fellép a közélet tisztaságának megőrzése érdekében.
B) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapvető célja annak megállapítása, hogy az állami pénzügyekről szóló törvény és végrehajtási rendelete előírásai szerint:
a) megvalósulnak-e a központi döntésekben és jogszabályokban meghatározott gazdaságpolitikai céloknak és gazdasági feladatoknak a pénzügyi vonatkozásai;
b) a pénzügyi irányításban kiadott intézkedések végrehajtása, ezen belül a jogszabályban meghatározott egyéb általános érvényű hatósági előírásokkal összefüggő kötelezettségek teljesítése megfelel-e az előírásoknak;
c) a vállalati pénzügyi-gazdasági ellenőrzés hatáskörébe utalt szervezetek
- mérlege és eredménykimutatása, valamint más előírás szerinti vagyon- és jövedelemkimutatása a valóságnak megfelelően tartalmazza-e gazdasági tevékenysége eredményét, vagyonát, illetve jövedelmét; számviteli rendje és bizonylati fegyelme megfelel-e az előírásoknak;
- megfelelően teljesítették-e az állammal szemben fennálló pénzügyi kötelezettségeiket, szabályszerűen jártak-e el a költségvetési juttatások igénybevételénél és felhasználásánál, valamint a vállalatok, szövetkezetek érdekeltségi és egyéb alapjaik képzésénél és felhasználásánál;
- tevékenységében hogyan értékelhető a közgazdasági szabályozórendszer működése, hatása.
d) a költségvetési ellenőrzés hatáskörébe utalt szervek
- pénzeszközeiket a feladatok arányában, a célszerűség és takarékosság követelményeinek figyelembevételével használták-e fel;
- tevékenységük megfelelően szolgálja-e a szervek feladatainak megvalósulását;
- számviteli rendjük és bizonylati fegyelmük megfelel-e az előírásoknak.
C) Az államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok, valamint az intézmények felügyeleti ellenőrzésének fő célja, hogy elsősorban a társadalmi és népgazdasági célokkal való egybevetés és a tevékenység gazdaságosságának, hasznosságának megítélése útján -,
- átfogó és a hosszabb távú feladatok végrehajtására is kiterjedő komplex vizsgálatokkal támassza alá a vizsgált szerv, valamint vezetése tevékenységének értékelését és annak javítását;
- vizsgálatokkal segítse elő a vizsgált szerv feladatainak megoldását, egyes társadalompolitikai, illetőleg gazdaságpolitikai célok megvalósítását.
D) Az ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) az ágazati ellenőrzést a külön jogszabályok rendelkezései szerint, különösen a hatósági előírások tekintetében gyakorolják.
E) A törvényességi felügyelet keretében végzett ellenőrzés fő célja annak vizsgálata és biztosítása, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek általános vezetését a vállalati tanács, illetőleg a dolgozók közgyűlése (küldöttgyűlése) látja el, valamint a szövetkezeteknek, a gazdasági társulásoknak és jogszabály által ilyen felügyelet alá vont jogi személyeknek
- szervezetére és működésére vonatkozó belső szabályzatai megfeleljenek a jogszabályoknak, valamint az alapító okiratnak (létesítő határozat, alapszabály stb.);
- működése összhangban legyen a jogszabályok, az alapító okirat és a belső szabályzatok rendelkezéseivel.
F) Az egyéb hatósági ellenőrzést végző szervek az állami ellenőrzés keretében feladataikat külön jogszabályok rendelkezései szerint látják el.
G) A piacfelügyeleti ellenőrzés alapvető célja
- a gazdálkodó szervezetek [Ptk. 685. § c) pont] és a gazdasági tevékenységet folytató magánszemélyek árpolitikájának ellenőrzése és befolyásolása;
- a gazdasági versenyre, illetőleg a tisztességtelen gazdasági tevékenység tilalmára vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzése, e szabályok megsértése esetén szankció alkalmazása, illetve annak kezdeményezése.
H) Az önállóan gazdálkodó vállalati, költségvetési és egyéb állami szervek belső ellenőrzésének alapvető célja, hogy
- segítse a szerv vezetését döntéseinek, intézkedéseinek előkészítésében, illetőleg megalapozásában, a pénz- és egyéb eszközök helyes felhasználásában, valamint a belső tartalékok feltárásában, a gazdálkodás hatékonyságának fejlesztésében;
- a felsőbb rendelkezések és intézkedések maradéktalan végrehajtásának, továbbá a belső rend és fegyelem megtartásának ellenőrzésével biztosítsa a hiányosságok feltárását és kiküszöbölését, a szerv feladatainak magasabb színvonalon való ellátását, az élet és a testi épség, valamint a társadalmi tulajdon védelmét."
(3) Az ellenőrzést végző szervek részt vesznek az ellenőrzési módszerek fejlesztésében, elterjesztésében, az ellenőrzésben közreműködők intézményes szakmai továbbképzési rendszerének kialakításában, a továbbképzés megszervezésében és végrehajtásában.
3. §
Ez a rendelet 1985. április 1. napján lép hatályba.
Lázár György s. k.,
a Minisztertanács elnöke