Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

63/1986. (XII. 30.) PM rendelet

a banki jövedelem- és keresetszabályozásról, a bank magasabb vezető állású dolgozója anyagi érdekeltségi rendszeréről

A vállalati jövedelemszabályozásról szóló, módosított 40/1984. (XI. 5.) MT rendelet (a továbbiakban: JR) 1. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, a Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezetének Elnökségével egyetértésben - a következőket rendelem.

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel - az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 31. §-ában meghatározott bankokra terjed ki (a továbbiakban: bank).

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya az Országos Takarékpénztárra, a takarékszövetkezetekre, valamint a külföldi részvétellel működő bankokra.

2. §

A bank a kifizetett munkabérek után - költségei terhére - külön jogszabályban meghatározott mértékű társadalombiztosítási járulékot fizet.

A jóléti és kulturális alap, valamint a lakásépítési alap képzése és jelhasználása

3. §

A banknál a jóléti és kulturális alap, valamint a lakásépítési alap képzésére és felhasználására a vállalati jövedelemszabályozásról, az érdekeltségi alap képzéséről és felhasználásáról szóló, módosított 32/1984. (XI. 5.) PM rendelet (a továbbiakban: VJR) vonatkozó előírásait kell az e rendeletben foglalt eltérésekkel alkalmazni.

A kockázati tartalék képzése és felhasználása

4. §

(1) A bank a mérleg szerinti nyereségéből az éves eredményelszámolás során kockázati tartalékot képezhet. A kockázati tartalék képzésére évente legfeljebb a mérleg szerinti nyereség 20 %-a fordítható.

(2) A kockázati tartalék elsősorban a bank hitelezési és egyéb alapszabályszerű tevékenységéből származó követelései be nem hajtható részének leírására használható fel.

(3) Az Állami Bankfelügyelet a (2) bekezdésben megjelölt célra kötelező kockázati tartalék képzést is előírhat, illetve meghatározhatja az (1) bekezdés szerint képzett kockázati tartalék egy részének a megjelölt célra történő kötelező elkülönítését.

(4) A kockázati tartalék pénzeszközét a bank az Állami Bankfelügyelet által meghatározott formában tartja. A kockázati tartaléknak a (3) bekezdés előírásai alapján meghatározottat meghaladó összegét (a továbbiakban: szabad kockázati tartalék) a tartaléktőke kiegészítésére év közben is felhasználhatja.

(5) A bank a szabad kockázati tartalékának a tartaléktőke kiegészítésére felhasznált összege utáni nyereségadónak megfelelő előleget az igénybevétel időpontját követően esedékes nyereségadó előleg befizetésével egyidejűleg köteles befizetni.

(6) A beszámolási időszak eredményelszámolását követően a rendelkezésre álló, fel nem használt kockázati tartalék a beszámolás évét követő év(ek)re átvihető.

A nyereségadó

5. §

(1) A bank a beszámolási időszak mérleg szerinti nyereségének (a továbbiakban: nyereség) -a (2) bekezdésben foglaltak szerint - módosított összege után 55 százalék nyereségadót köteles fizetni.

(2) A nyereséget a nyereségadó alapjának számításánál:

a) csökkenteni kell a beszámolási időszak eredményelszámolása során képzett kockázati tartalék összegével;

b) növelni kell a 4. § (4)-(5) bekezdése szerint év közben igénybe vett és a beszámolási időszak eredményelszámolása során igénybe vett szabad kockázati tartalék összegével, valamint

c) az adóalapot növelő (módosító tételként kell figyelembe venni a számviteli előírások szerint bírságok büntetések címén különféle ráfordításként elszámolt, a bankot terhelő - az áthárításokkal, a kapott kötbérekkel csökkentett - összeget. (Amennyiben az így meghatározott összeg egyenlegében negatív, a nyereségadó alapját ilyen címen csökkenteni nem lehet.)

(3) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés, továbbá az önellenőrzés során megállapított, jogtalanul költségként elszámolt személyi juttatások, költségtérítések és szabálytalan nyereségátadások után a nyereségadót utólag meg kell fizetni.

6. §

(1) Az éves eredményelszámolás során a kockázati tartalékképzéssel csökkentett, a szabad kockázati tartalék felhasználással növelt, valamint a nyereségadóval csökkentett nyereségnek a

- bank jutalom jellegű bevételeivel,

- a jogi személyiségű gazdasági társulástól, a külföldi részvétellel működő gazdasági társulástól és a leánypénzintézettől járó érdekeltségi alappal, illetve adózott nyereséggel,

- állóeszköz-hasznosítás során a nettó értéket meghaladó összeggel

növelt összegét (a továbbiakban: adózott nyereség) a következő célokra kell felhasználni:

a) a 9. §-ban foglaltak szerint béradó fizetésére és egyéb az állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) a jóléti és kulturális alap hiányának rendezéséhez, a 12. § (1) bekezdésében foglaltakat is figyelembe véve.

(2) Az adózott nyereség az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségek teljesítése után a következő célokra fordítható:

a) a bank részvénytőkéje utáni osztalék fizetésre;

b) a 48/1982. (X. 7.) PM-ÉVM együttes rendeletben meghatározottak szerint a dolgozók lakásépítésének támogatásához Szükséges lakásépítési alap képzésére;

c) a dolgozók anyagi ösztönzésére;

d) a jóléti és kulturális alap kiegészítésére a 12. § (1) bekezdésében foglaltak szerint;

e) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik;

f) a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának kifizetésére.

(3) Az adózott nyereségnek az éves mérlegzárásnál a (2) bekezdésben foglalt felhasználási célok után fennmaradó összegével a bank tartaléktőkéjét növelni kell.

7. §

A bank tartaléktőkéjét a következőkben megjelölt forrásokból képezi;

a) az adózott nyereségének a 6. § (3) bekezdésében meghatározott részéből;

b) külön jogszabályban meghatározott egyéb összegekből,

8. §

(1) A tartaléktőkét (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőkét) a következő célokra kell felhasználni:

a) az állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére, beleértve a felhalmazási adót;

b) a költségvetés által a veszteség évét megelőző évben érvényben levő mérték szerint visszatérített nyereségadóval együtt veszteségrendezésre.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon felül a tartaléktőke (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőke) a bank saját elhatározásának megfelelően a következő célokra fordítható:

a) egyéb fejlesztési célú kifizetésekre;

b) vállalat, intézmény, tanács, szövetkezet, jogi személyiségű gazdasági társulás számára a tartaléktőke végleges átadására;

c) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(3) Az alaptőke és tartaléktőke szabad pénzeszközei a következő célokra fordíthatók:

a) fejlesztési célú kifizetésekre, beruházásnak minősülő gépek és berendezések importjával összefüggő forintfedezet biztosításához;

b) részvényvásárlásra;

c) jogi személyiségi gazdasági társulásban való vagyoni hozzájárulás (betét) szerzésre;

d) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(4) A tartaléktőke átadásánál (banki alapjuttatás) a VJR érdekeltségi alap végleges átadására vonatkozó előírásai szerint kell eljárni.

Béradó

9. §

(1) A bank az adózott nyereség terhére 10 százalékos béradót fizet

(2) A béradó alapja

a) a munkabér címén költségként elszámolt összeg, továbbá

b) az adózott nyereségből pályázati díj címén kifizetett összeg.

Felhalmozási adó

10. §

A bank a tartaléktőke (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőke) terhére a JR-ben és a VJR-ben foglaltaknak megfelelően köteles felhalmozási adót fizetni azzal az eltéréssel, hogy a pénzintézeti fiók és kirendeltség létesítése esetén az általános mértékű felhalmozási adót kell fizetni.

A bér- és keresetszabályozás, továbbá a magasabb vezető állású dolgozó anyagi érdekeltségi rendszere

11. §

(1) A bank dolgozói alapbérének megállapítása a pénzintézeti dolgozók munkabéréről szóló, módosított 26/1983. (XII. 17.) ÁBMH rendelkezés szerint történik,

(2) A bank által a tárgyévben felhasználható bértömeg az évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel növelt bázisbértömeg. A mérték 1987. évben 5 százalék.

(3) Az éves bértömeg fel nem használt része, mint tartalékolt bértömeg, a következő években felhasználható. A tartalékolt bértömeg (bérmegtakarítás) terhére a 12. § (1) bekezdésében meghatározott mozgóbér növelhető.

12. §

(1) A bank dolgozói részére az évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel növelt bázisbértömeg 7 százaléka fizethető ki mozgóbérként. Az előzőek szerint számított mozgóbér összegét csökkenteni kell az adózott nyereségből a jóléti és kulturális alap kiegészítésére, illetve hiányának fedezetére fordított összegnek a tárgyévi bértömeg 2 százalékát meghaladó részével.

(2) A bank magasabb vezető állású dolgozója részére az 1. számú mellékletben meghatározott mértékben és szabályok szerint éves prémium fizethető.

(3) A magasabb vezető állású dolgozó az alapbérét és a (2) bekezdés szerinti prémiumát meghaladóan csak a következő díjazásban részesülhet:

a) újítási vagy szolgálati találmányi, szolgálati találmánnyal kapcsolatos közreműködői díj, találmányi díj, illetve szerzői díj,

b) nyilvánosan meghirdetett pályázat díja,

c) egyéb jogszabályban meghatározott díjazás.

(4) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott mozgóbér és vezetői prémium forrása az adózott nyereség. Ha az adózott nyereség e kifizetések összegére nem vagy csak részben nyújt fedezetet, kifizetés csak a rendelkezésre álló összeg -az (1) bekezdés szerinti mozgóbér esetében, beleértve ebbe a 11. § (3) bekezdése szerinti tartalékolt bértömeget is - erejéig teljesíthető.

(5) Ha az (1) bekezdés alapján ténylegesen kifizetett mozgóbér összege meghaladja az e rendeletben meghatározott mértéket, a túllépés összegével a következő évi mozgóbérfizetési lehetőséget csökkenteni kell, és a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának a 2. számú mellékletben meghatározott hányada fizethető ki.

(6) Az Állami Bankfelügyelet - külön jogszabályban meghatározott egyéb esetekben - a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának csökkentését rendelheti el

Eljárási szabályok

13. §

(1) Az e rendelet szerinti, állami költségvetéssel szemben fennálló kötelezettségek bevallása és pénzügyi rendezése önadóztatás formájában történik.

(2) A bank adókötelezettsége a pénzintézet gazdasági tevékenységének megkezdése napjával kezdődik, és a pénzintézet megszűnéséig tart. A beszámolási időszak az év első napjától (az év közben alakult banknál a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(3) Ha a megszünt banknak jogutódja van, a jogutód felelős a megszünt bank adófizetési kötelezettségének teljesítéséért.

(4) A felszámolás alatt levő bank adófizetési kötelezettségének a felszámolás kezdő időpontjára készült mérleg alapján köteles eleget tenni.

(5) Ha a bank bejelentése (önellenőrzés) vagy a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint a megállapított mérlegben a bank az állami költségvetéssel szembeni kötelezettségeket, juttatásokat helytelenül vette számításba, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően kell meghatározni a helyes összeget. A különbözetet a számviteli előírások szerint kell elszámolni, és úgy kell rendezni, hogy a költségvetési elszámolások a jogszabályban meghatározott mértékre módosuljanak.

(6) Az adózással kapcsolatos elszámolásnál, valamint a mulasztások során hozandó intézkedéseknél a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás általános szabályairól szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

14. §

Ez a rendelet 1987. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit első ízben az 1987. évben, illetve az 1987. évi eredményelszámolás során kell alkalmazni.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 63/1986. (XII. 30.) PM rendelethez

A 12. § (2) bekezdése szerinti prémiumot a banknál a következők szerint kell meghatározni:

1. A prémiumnak a kifizetett éves alapbérhez viszonyított százalékos mértékét az alábbi 2. pont alapján számított mutató és a 3. pontban szereplő prémiumszorzók sávosan számított szorzatainak összegeként kell kiszámítani.

2. Vagyonarányos nyereségmutató (M):

A vagyonarányos nyereségmutatót 1987-ben a tárgyévi, 1988-ban kétévi, majd ezt követően háromévi átlag alapján kell kiszámítani. Átlagon a vagyonarányos nyereségmutatók évenkénti értékéből számított számtani átlagot kell érteni.

3. A prémiumszorzó-kulcs (sP) a vagyonarányos nyereségmutató függvényében:

2. számú melléklet a 63/1986. (XII. 30.) PM rendelethez

1. Ha a pénzintézet tárgyévi tényleges mozgóbérkifizetése az e rendeletben meghatározott szabályok szerinti mértéket meghaladja, a túllépés mértékétől függően a magasabb vezető állású prémiumának a (2) bekezdésben meghatározott hányada fizethető ki.

2. A mozgóbér túllépés esetén kifizethető vezetői prémium;

Tartalomjegyzék