Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

15/1987. (IV. 13.) PM rendelet

a biztosítóintézetek jövedelem-és keresetszabályozásáról, a biztosítóintézetek magasabb vezető állású dolgozóinak anyagi érdekeltségi rendszeréről

A vállalati jövedelemszabályozásról szóló, módosított 40/1984. (XI. 5.) MT rendelet (a továbbiakban: JR) 1. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével és a Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezete Elnökségével egyetértésben - a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel - az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 33. §-ában meghatározott biztosítóintézetekre terjed ki (a továbbiakban: biztosítóintézet).

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a biztosító egyesületekre és a biztosító szövetkezetekre.

2. §

A biztosítóintézet a kifizetett munkabérek után - költségei terhére - külön jogszabályban meghatározott mértékű társadalombiztosítási járulékot fizet.

A jóléti és kulturális alap, valamint a lakásépítési alap képzése és felhasználása

3. §

A biztosítóintézeteknél a jóléti és kulturális alap, valamint a lakásépítési alap képzésére és felhasználására a vállalati jövedelemszabályozásról, az érdekeltségi alap képzéséről és felhasználásáról szóló, módosított 32/1984. (XI. 5.) PM rendelet (a továbbiakban: VJR.) vonatkozó előírásait kell az e rendeletben foglalt eltérésekkel alkalmazni.

A biztosítóintézeti tartalékok képzése és felhasználása

4. §

(1) A biztosítóintézet külön jogszabályban meghatározottan vagyonbiztosítási kockázati tartalékot, életbiztosítási díjtartalékot, felelősségbiztosítási járadéktartalékot, exporthitelbiztosítási tartalékot képez, amelyeket elkülönítetten - a vagyonbiztosítási kockázati tartalékon belül nagyüzemi mezőgazdasági, állami vállalati és szövetkezeti, lakossági épület- és lakás, casco és kötelező gépjármű-felelősség-biztosítási vagyonbiztosítási kockázati tartalék bontásban - kell nyilvántartani.

(2) A vagyonbiztosítási kockázati tartalékba a tárgyévi vagyonbiztosítási díjbevételnek - az Állami Biztosításfelügyelet által jóváhagyott kalkuláció szerinti - kockázati díjrészének a tárgyévi kárkifizetések összegét meghaladó részét kell helyezni.

(3) Az életbiztosítási díjtartalékba, valamint a felelősségbiztosítási járadéktartalékba az Állami Biztosításfelügyelet által jóváhagyott díjkalkuláció szerinti díjrészt kell helyezni. Az exporthitel-biztosítások keretében a gazdasági kockázatok által indokolt tartalék képzésének szabályait a pénzügyminiszter külön állapítja meg.

(4) Az életbiztosítási díjtartalék hasznosításából származó bevételnek az Állami Biztosításfelügyelet által jóváhagyott díjkalkulációban figyelembe vett része és a már elvállalt szolgáltatási kötelezettségek fedezetéhez szükséges rész a díjtartalékba helyezhető.

(5) A vagyonbiztosítási díjtartalékok hasznosításából származó bevétel e tartalékok növelésére fordítható.

(6) Az (1)-(5) bekezdésben meghatározott tartalékképzést a biztosítóintézet a különféle ráfordítások között számolja el.

(7) Az (1)-(3) bekezdésben meghatározott tartalék a tárgyévi kárkifizetésnek (szolgáltatásnak) a díjbevétel kockázati részét meghaladó többletének fedezetére használható fel. A felhasználás összegével a biztosítóintézet különféle bevételeit kell növelni.

A nyereségadó

5. §

(1) A biztosítóintézet a beszámolási időszak mérleg szerinti nyereségének (a továbbiakban: nyereség) - a (2) bekezdésben foglaltak szerint - módosított összege után 55 százalék nyereségadót fizet.

(2) A nyereségadó alapjának számításánál az adóalapot (nyereséget) növelő tételként kell figyelembe venni a számviteli előírások szerint bírságok, büntetések címén különféle ráfordításként elszámolt, a biztosítóintézetet terhelő - az áthárításokkal, a kapott kötbérekkel csökkentett - összeget. (Amennyiben az így meghatározott összeg egyenlegében negatív, a nyereségadó alapját ilyen címen csökkenteni nem lehet.)

(3) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés, továbbá az önellenőrzés során megállapított, jogtalanul költségként elszámolt személyi juttatások, költségtérítések és szabálytalan nyereségátadások után a nyereségadót utólag meg kell fizetni.

6. §

(1) Az éves eredményelszámolás során a nyereségadóval csökkentett nyereségnek a

- biztosítóintézet jutalom jellegű bevételeivel;

- a jogi személyiségű gazdasági társulástól, a külföldi részvétellel működő gazdasági társulástól és a leánypénzintézettől járó érdekeltségi alappal, illetve adózott nyereséggel;

- állóeszköz-hasznosítás során a nettó értéket meghaladó összeggel

növelt összegét (a továbbiakban: adózott nyereség) a következő célokra kell felhasználni:

a) a 9. §-ban foglaltak szerint béradó fizetésére és az állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) a jóléti és kulturális alap hiányának rendezéséhez, a 12. § (1) bekezdésében foglaltakat is figyelembe véve.

(2) Az adózott nyereség az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségek teljesítése után a következő célokra fordítható:

a) a módosított 48/1982. (X. 7.) PM-ÉVM számú együttes rendeletben meghatározottak szerint a dolgozók lakásépítésének támogatásához szükséges lakásépítési alap képzésére;

b) a dolgozók anyagi ösztönzésére;

c) a jóléti és kulturális alap kiegészítésére

d) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik;

e) a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának kifizetésére.

(3) Az adózott nyereségnek az éves mérlegzárásnál a (2) bekezdésben foglalt felhasználási célok után fennmaradó összegéből a biztosítóintézetnek tartaléktőkét kell képezni.

7. §

A biztosítóintézet tartaléktőkéjét a következőkben megjelölt forrásból képezi:

a) az adózott nyereségnek a 6. § (3) bekezdésében meghatározott részéből;

b) a központi, illetve tanácsi pénzalapokból, más pénzintézet, vállalat, más szervezet érdekeltségi alapjából, illetve tartaléktőkéjéből véglegesen átvett összegekből;

c) külön jogszabályban meghatározott egyéb összegekből.

8. §

(1) A tartaléktőkét (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőkét) a következő célokra kell felhasználni:

a) az állammal szembeni kötelezettségeik teljesítésére, beleértve a felhalmozási adót;

b) a költségvetés által a veszteség évét megelőző évben érvényben levő mérték szerint visszatérített nyereségadóval együtt veszteségrendezésre;

c) a költségvetés által a felhasználás évét megelőző évben érvényben levő mérték szerint visszatérített nyereségadóval együtt a 4. §-ban meghatározott kockázati díjrész esetleges hiányának pótlására.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaikon felül a tartaléktőke (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőke) a biztosítóintézet saját elhatározásának megfelelően a következő célokra fordítható:

a) a beruházások rendjéről szóló 3/1984. (XI. 6.) OT - PM együttes rendelet 2. §-ának (8) bekezdése szerint egyéb fejlesztési célú kifizetésekre;

b) vállalat, intézmény, tanács, szövetkezet, jogi személyiségű gazdasági társulás számára a tartaléktőke végleges átadására;

c) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(3) Az alaptőke és tartaléktőke szabad pénzeszközei a következő célokra fordíthatók:

a) fejlesztési célú kifizetésekre, beruházásnak minősülő gépek és berendezések importjával összefüggő forintfedezet biztosításához;

b) részvényvásárlásra;

c) jogi személyiségű gazdasági társulásban való vagyoni hozzájárulás (betét) szerzésre;

d) egyéb célokra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(4) A tartaléktőke átadásánál a VJR vonatkozó előírásai szerint kell eljárni.

Béradó

9. §

(1) A biztosítóintézet az adózott nyereség terhére 10 százalékos béradót fizet.

(2) A béradó alapja

a) a munkabér címén költségként elszámolt összeg, továbbá

b) az adózott nyereségből pályázati díj címén kifizetett összeg.

Felhalmozási adó

10. §

A biztosítóintézet a tartaléktőke (amennyiben a tartaléktőke nem nyújt fedezetet, az alaptőke) terhére a JR-ben és a VJR-ben foglaltaiknak megfelelően köteles felhalmozási adót fizetni azzal az eltéréssel, hogy a biztosítási fiók és kirendeltség létesítése esetén az általános mértékű felhalmozási adót kell fizetni

Bér- és keresetszabályozás, továbbá a magasabb vezető állású dolgozó anyagi érdekeltségi rendszere

11. §

(1) A biztosítóintézet dolgozóinak alapbérét a pénzintézeti dolgozók munkabéréről szóló 1/1987. (I. 31.) ÁBMH számú rendelkezéssel módosított 26/l983. (XII. 17.) ÁBMH számú rendelkezés alapján kell megállapítani.

(2) A biztosítóintézet által felhasználható igazgatási bértömeg az évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel növelt bázis bértömeg. A mérték 1987. évben öt százalék.

(3) A biztosítóintézet külön (üzleti) bértömegét külön rendelkezésben meghatározott képzési kulcs (bérhányad) szerint kell meghatározni.

(4) Az igazgatási és a külön (üzleti) bértömeget elkülönítetten kell kezelni.

(5) A (2) és (3) bekezdés szerinti éves bértömeg fel nem használt része, mint tartalékolt bértömeg a következő években felhasználható. A tartalékolt bértömeg (bérmegtakarítás) terhére az adózott nyereségnek a dolgozók ösztönzésére fordítható része növelhető.

(6) A díjbevétel növelésére ösztönző érdekeltség bérfedezetét külön rendelkezés szerint kell képezni

12. §

(1) A biztosítóintézetnél az éves igazgatási és üzleti bértömeg 7%-a fizethető ki mozgóbérként. Az előzőek szerint számított mozgóbér összegét csökkentem kell a jóléti és kulturális alap kiegészítésére, illetve hiányának fedezetére fordított összeggel. A mozgóbérnek a tárgyévben fel nem használt része a következő évekre vihető át.

(2) A biztosítóintézet magasabb vezető állású dolgozója részére az 1. számú mellékletben meghatározott mértékben és szabályok szerint éves prémium fizethető.

(3) A magasabb vezető állású dolgozó az alapbérét és a (2) bekezdés szerinti prémiumát meghaladóan csak a következő díjazásban részesülhet:

a) újítási vagy szolgálati találmányi, szolgálati találmánnyal kapcsolatos közreműködői díj, találmányi díj, illetve szerzői díj;

b) nyilvánosan meghirdetett pályázat díja;

e) egyéb, jogszabályban meghatározott díjazás.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott mozgóbér és vezetői prémium forrása az adózott nyereség. Ha az adózott nyereség e kifizetések összegére nem vagy csak részben nyújt fedezetet, kifizetés csak a rendelkezésre álló összeg - az (1) bekezdés szerinti mozgóbér esetében, beleértve ebbe a 11. § (5) bekezdése szerinti tartalékolt bértömeget is - erejéig teljesíthető.

(5) Ha az (1) bekezdés alapján ténylegesen kifizetett mozgóbér összege meghaladja az e rendelet alapján fizethető mértéket, a túllépés összegével a következő évi mozgóbérfizetési lehetőséget csökkenteni kell és a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának a 2. számú mellékletben meghatározott hányada fizethető ki.

(6) A magasabb vezető állású dolgozó részére prémium nem fizethető, ha a biztosítóintézet a részére megállapított bértömeget túllépi.

(7) A pénzügyminiszter - külön jogszabályban meghatározott egyéb esetekben - a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának csökkentését rendelheti el.

Eljárási szabályok

13. §

(1) Az e rendelet szerinti, állami költségvetéssel szemben fennálló kötelezettségek bevallása és pénzügyi rendezése önadóztatás formájában történik.

(2) A biztosítóintézet adókötelezettsége a biztosítóintézet gazdasági tevékenységének megkezdése napjával kezdődik, és a biztosítóintézet megszűnéséig tart. A beszámolási időszak az év első napjától (az év közben alakult biztosítóintézetnél a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(3) Ha a biztosítóintézet bejelentése (önellenőrzés) vagy a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint a megállapított mérlegben a biztosítóintézet az állami kölségvetéssel szembeni kötelezettségeket, juttatásokat helytelenül vette számításba, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően kell meghatározni a helyes összeget. A különbözetet a számviteli előírások szerint kell elszámolni, és úgy kell rendezni, hogy a költségvetési elszámolások a jogszabályban meghatározott mértékre módosuljanak.

(4) Az adózással kapcsolatos elszámolásnál, valamint a mulasztások során hozandó intézkedéseknél a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás általános szabályairól szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

14. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezéseit első ízben az 1987. évben, illetve az 1987. évi eredményelszámolás során kell alkalmazni.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 15/1987. (IV. 13.) PM rendelethez

A rendelet 12. § (2) bekezdése szerinti prémiumot a következők szerint kell meghatározni:

1. A prémiumnak a magasabb vezető állású dolgozó kifizetett éves alapbéréhez viszonyított százalékos mértékét

mutató és az alábbi 2. pontban szereplő prémiumszorzók sávosan számított összegeiként kell meghatározni.

2. A prémium szorzókulcs (sp) az érdekeltségi mutató függvényében

2. számú melléklet a 15/1987. (IV. 13.) PM rendelethez

1. Ha a biztosítóintézet tárgyévi tényleges mozgóbérkifizetése az e rendeletben meghatározott szabályok szerinti mértéket meghaladja, a túllépés mértékétől függően a magasabb vezető állású dolgozó prémiumának a 2. pontban meghatározott hányada fizethető ki.

2. A mozgóbér túllépés esetén kifizethető vezetői prémium:

Tartalomjegyzék