31/1987. (VI. 30.) PM rendelet

az állami személyzeti munkáról szóló 1001/1987. (I. 15.) Mt. h. számú határozat végrehajtásáról

Az állami személyzeti munkáról szóló 1001/1987. (I. 15.) Mt. h. számú határozat (a továbbiakban: Mt. h.) 14. pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt szakszervezetekkel egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a Pénzügyminisztériumra és a minisztérium ágazati irányítása és felügyelete, valamint törvényességi felügyelete alá tartozó pénzintézetekre, költségvetési szervekre és intézményekre (a továbbiakban együtt: pénzügyi szerv).

2. §

(1) A pénzügyi szerveknél a személyzeti munka alapvető célja a párt és a kormány politikájának és gazdaságpolitikájának megvalósításához, a pénzügyi feladatok eredményes ellátásához és a pénzügyi munka hatékonyságának fokozásához szükséges személyi feltételek biztosítása.

(2) Az (1) bekezdésben említett célok elérése érdekében a személyzeti munkát a pénzügyi szerv konkrét feladatainak, szervezeti és működési sajátosságainak figyelembevételével kell megszervezni és alakítani.

3. §

(1) E rendelet alkalmazásában vezető a pénzügyi szerv olyan dolgozója, aki a vezetői állománycsoportba tartozik, továbbá az, aki valamely szakmai egység vagy kollektíva (csoport, kirendeltség, részleg, fiók stb.) közvetlen irányítására megbízást, illetőleg kinevezést kapott.

(2) A vezető felelős beosztottai politikai, szakmai és emberi fejlődéséért, neveléséért és a szervezeti egység feladatainak végrehajtásáért.

(3) A vezetővel szemben - a magasabb jogszabályokban és a képesítési előírásokban foglaltakon kívül - az alábbi követelményeket kell támasztani:

- ismerje a párt és a kormány aktuális gazdasági és pénzügypolitikai határozatait, iránymutatásait és azokat saját munkaterületén megfelelően alkalmazza;

- a pénzügyi rendszer felépítéséről és működéséről - különösen a pénzügyi szerv és szervezeti egység munkamegosztásban betöltött szerepéről - kellő tájékozottsággal rendelkezzen;

- törekedjen szakmai felkészültségének és teljesítményének fokozására, politikai ismereteinek bővítésére, folyamatosan gyarapítsa általános műveltségét.

(4) A (3) bekezdésben foglaltakat a minisztériumban elvi elemző és elvi koordináló feladatokat ellátó dolgozókra értelemszerűen alkalmazni kell.

4. §

(1) A megüresedő vagy újonnan létesített vezetői helyeket - a (2) és (3) bekezdésben foglaltakra figyelemmel - pályázat, illetve -, ha azt jogszabály vagy azon alapuló szabályzat írja elő - választás útján kell betölteni.

(2) A Pénzügyminisztériumban az osztályvezetőnél alacsonyabb szintű vezetői helyek pályázat útján történő betöltését mellőzni lehet. Más pénzügyi szerveknél a szervezeti és működési szabályzatban (ügyrendben) vagy utasításban kell a pályázat nélkül betölthető vezetői helyeket megjelölni.

(3) A pénzügyi szerv vezetője különösen indokolt esetben a pályázat kiírása alól felmentést adhat.

(4) A pénzügyi szerv szervezeti és működési szabályzatában (ügyrendjében) kell kijelölni azokat a nem vezetői munkaköröket, amelyeket jellegüknél, meghatározó szerepüknél vagy egyéb oknál fogva pályázat útján kell betölteni.

(5) A pályázat útján elnyert, illetve a választással szerzett vezetői megbízás határozott időre, legfeljebb öt évre szól. Ennek eltelte után - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a vezetői megbízás ismételt pályázat kiírása nélkül több ízben is meghosszabbítható.

5. §

(1) A pályázatokat a Pénzügyi Közlönyben, illetve a munkakör jellegének megfelelő minisztériumi hivatalos lapban vagy országos, megyei napilapban, folyóiratban stb. kell közzétenni. A káderutánpótlási tervben szereplő alkalmas személyt a pályázat benyújtására fel lehet kérni.

(2) A pályázatot a munkakör megüresedését követően mielőbb, legkésőbb 15 napon belül kell meghirdetni. Ha a munkakör megüresedésének időpontja előre látható (pl. nyugdíjazás), a pályázatot úgy kell kiírni, hogy az új dolgozó lehetőleg a megüresedést követően azonnal munkába állhasson.

6. §

A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:

- a pályázatot kiíró szerv megnevezését és címét,

- az alkalmazás helyét és idejét,

- a betöltendő munkakört, illetve beosztást,

- a bérezési lehetőségeket,

- a munkakör betöltéséhez nélkülözhetetlen személyi feltételeket, illetve követelményeket (képesítés, gyakorlat, nyelvismeret stb.),

- a legfontosabb munkaköri és gazdálkodási követelményeket, illetve speciális feltételeket,

- a pályázat tartalmára és mellékleteire vonatkozó előírásokat,

- a pályázat benyújtásának határidejét, helyét, elbírálásának várható időpontját.

7. §

(1) A pályázatokat 3-5 főből álló bizottság bírálja el. Nem vehet részt a döntéshozatalban a bizottság tagja, ha a jelöltek valamelyikének hozzátartozója.

(2) A bizottság a pályázatra beérkezett dokumentumok és - szükség esetén - a pályázókkal történt beszélgetés alapján, a felhívás határidejének lejártát követő 20 napon belül dönt.

8. §

(1) A pénzügyi szerveknél a személyzeti szakapparátus állítja össze a nyugdíjkorhatárhoz közeledő vezetők és dolgozók névsorát, és azt a szükséges adatokkal együtt - a nyugdíjkorhatár elérése előtt legalább egy évvel - a munkáltatói jogkört gyakorló vezető, illetve testület rendelkezésére bocsátja.

(2) A munkáltatói jogkör gyakorlója a nyugdíjazással kapcsolatos álláspontjának kialakítása előtt köteles az érintett vezetőt, illetve dolgozót meghallgatni, valamint az illetékes politikai és társadalmi szervek véleményét kikérni.

9. §

(1) A vezetői utánpótlás biztosítása érdekében - tervszerű és körültekintő kiválasztással - gondoskodni kell a munkában, a társadalmi tevékenységben példamutató, tehetséges és rátermett, vezetésre alkalmas fiatalok, nők és szakmunkások továbbtanulásáról, illetve továbbképzéséről. Az iskolarendszerű és a tanfolyami képzésben részt vevő dolgozókat - a pénzügyi szerv közvetlen munkáltatói érdekeit is szem előtt tartva - a vonatkozó jogszabályok által biztosított kedvezményekkel kell támogatni.

(2) A pénzügyi szervek a pályakezdő fiatalok számára foglalkoztatási munkaprogramot vagy felkészülési tervet készítenek, amelyben meghatározzák a fiatalok fontosabb feladatait. A vezetőnek gondoskodnia kell arról, hogy a pályakezdő megismerje az adott szerv főbb feladatait, jelentősebb munkaterületeit. A pályakezdő fiatal munkáját, magatartását, szakmai és közösségi beilleszkedését évente értékelni kell.

10. §

(1) A pénzügyi szerveknél a középtávú személyzeti tervet a népgazdasági tervekhez igazodó 5 éves időszakra kell elkészíteni. A tervet minden évben a tárgyévet követő január 31-ig felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani kell.

(2) A személyzeti tervben össze kell foglalni és értékelni kell az eltelt középtávú időszak személyzeti munkájában szerzett tapasztalatokat, különös tekintettel az adott pénzügyi szerv feladatainak, szervezeti és működési feltételeinek változásaira, és ennek a személyzeti tevékenységre gyakorolt hatásaira, valamint a személyzeti munkában alkalmazott eszközök és módszerek eredményességére, a hatékonyságuk fokozásához szükséges tennivalókra.

(3) A minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya - a minisztériumi és a minisztérium kinevezési jogkörébe tartozó vezetők felkészültségének fokozása érdekében - a középtávú időszakra vezetőképzési és továbbképzési tervet készít. A képzési terv - a káderutánpótlási tervre [11. § (1) bek.] figyelemmel - megjelöli a vezetők, valamint a vezetői munkára alkalmas dolgozók képzésének, illetve továbbképzésének szükséges formáit, önképzésük fő irányait.

11. §

(1) A Pénzügyminisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya a minisztériumi vezetők és a minisztérium kinevezési jogkörébe tartozó vezetők utánpótlása érdekében - a személyzeti terv részeként - középtávú időszakra káderutánpótlási tervet készít.

(2) A középtávú káderutánpótlási tervet az érdekelt szervezeti egységek, illetve pénzügyi szervek vezetőivel, valamint az illetékes politikai és társadalmi szervekkel egyeztetve kell összeállítani és annak végrehajtása érdekében minden tárgyévre - az időközben szükségessé vált változtatásokkal módosítva - operatív programot kell készíteni.

(3) Az éves operatív programnak tartalmaznia kell a várható vezetőváltozásokat, valamint az állások betöltésével kapcsolatos pályázati, ütemezési és egyéb feladatokat.

(4) A káderutánpótlási terv és az éves operatív program összeállítása során fokozott figyelmet kell fordítani a vezetésre alkalmas fiatalok és nők kiválasztására. A jelölteket lehetőleg konkrét vezetői helyek utánpótlására kell számításba venni, hogy képzésük, továbbképzésük és a részükre adott feladatok megfelelő irányúak legyenek.

12. §

(1) A pénzügyi szerv vezetője a szakmai és gazdasági munkájáról történő beszámolójában köteles a káderhelyzetről és a személyzeti munka legfontosabb kérdéseiről is számot adni.

(2) A személyzeti munkát

- a Pénzügyminisztériumban a miniszter a Személyzeti és Oktatási Főosztály,

- más pénzügyi szerveknél a felügyeletet gyakorló államtitkár vagy miniszterhelyettes a minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztályával együttműködve, az adott szerv személyzeti szervezetének

bevonásával ellenőrzi.

(3) Az ellenőrzést úgy kell megszervezni, hogy legalább ötévenként a személyzeti munka átfogó ellenőrzése minden pénzügyi szervnél megtörténjen. Szükség esetén a pénzügyi szerv személyzeti munkájának egyes területeire, illetve kérdéseire kiterjedően cél- és témavizsgálat folytatható.

(4) A személyzeti munka ellenőrzése során szerzett tapasztalatokról az érintett pénzügyi szerv vezetőjét, a politikai és társadalmi szerveket a vizsgálatot elrendelő államtitkár vagy miniszterhelyettes, a minisztert és a felügyeletet gyakorló államtitkárt, illetve miniszterhelyettest a minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya tájékoztatja, szükség esetén javaslatot tesz a megfelelő intézkedésekre, a felelősség megállapítására.

13. §

(1) A pénzügyi szerv vezetője - a személyzeti szakapparátus bevonásával - közvetlenül köteles irányítani a személyzeti munkát.

(2) A pénzügyi szerv vezetője a személyzeti vezetőt szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal beszámoltatja.

14. §

A pénzügyi szerv vezetőjének fontos feladata a személyi állomány stabilitásának biztosítása, illetve a munka eredményességét előmozdító cserék végrehajtása.

15. §

A pénzügyi szervek vezetői a személyzeti munkára vonatkozó jogszabályok végrehajtása érdekében 1987. december 31-ig - az adott szerv jogállását és sajátosságait szem előtt tartva - utasítást (útmutatót, körlevelet stb.) adnak ki, illetőleg a szervezeti és működési szabályzatban (ügyrendben) rendezik a személyzeti munka Mt. h.-ban és e rendeletben nem szabályozott kérdéseit.

16. §

(1) A személyzeti, valamint a bér- és munkaügyi feladatokat - a Pénzügyminisztériumban a Személyzeti és Oktatási Főosztály, - más pénzügyi szerveknél személyzeti-oktatási és - ahol a feltételek adottak - munkaügyi szervezet (főosztály, osztály) vagy a személyzeti és munkaügyi feladatokkal megbízott testület, vezető, illetve előadó (a továbbiakban együtt: személyzeti szervezet) látja cl.

(2) A minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztályának, valamint a pénzügyi szervek személyzeti szervezetének feladatait és hatáskörét a szervezeti és működési szabályzat (ügyrend) határozza meg.

17. §

A személyzeti döntések előkészítésekor a személyzeti vezető a munkáltatói jogkört gyakorló vezetővel együtt tájékozódik a dolgozó teljesítményéről, magatartásáról és a közvetlen kollektíva véleményéről. Gondoskodik arról is. hogy a személyi kérdésekben hatáskörrel rendelkező politikai és társadalmi testületek a konkrét ügyekben állást foglalhassanak.

18. §

(1) A Pénzügyminisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztályán és a pénzügyi szervek személyzeti szervezetében vezetői munkakört betöltő dolgozók esetében legalább 5 éves, ügyintézőknél legalább 2 éves pénzügyi területen vagy személyzeti munkában eltöltött gyakorlati időt kell - a személyzeti és egyéb képesítéstől függetlenül - megkövetelni a kinevezés feltételeként.

(2) A személyzeti szakterületen dolgozók szakképzésének rendszeréről külön jogszabály rendelkezik. A szakképesítés megszerzését annak előírásai szerint kell megkövetelni.

19. §

A pénzügyi szervek dolgozóinak szakmai és politikai képesítési rendszerét, valamint a vezetőképzést és továbbképzést külön utasítás szabályozza.

20. §

(1) Az előírt iskolai végzettség és szakmai képesítés megszerzését, valamint a munkaköri igényeknek megfelelő továbbképzést - az illetékes vezetőkkel, a politikai és társadalmi szervekkel együttműködve - a minisztériumban a Személyzeti és Oktatási Főosztály, más pénzügyi szervnél a személyzeti szervezet szervezi.

(2) A belső oktatási formák meghatározásáról, a dolgozók tervszerű továbbképzési rendszerének kialakításáról - a politikai és társadalmi szervekkel együttműködve - a pénzügyi szerv vezetője gondoskodik.

(3) A kötelezően előírt képzés és továbbképzés költségeit a munkáltató, az önként vállalt képzésben és továbbképzésben való részvétel díját a dolgozó fedezi. Indokolt esetben azonban ettől el lehet térni, a munkáltató és a dolgozó érdekeinek, valamint a körülmények gondos mérlegelésével más költségviselési módot, illetőleg költségmegosztást lehet alkalmazni.

21. §

A minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya a megfelelő oktatási és továbbképző intézményekkel rendszeres kapcsolatot tart, a beiskolázottak tanulmányi munkájáról szerzett értesüléseiről az érdekelt vezetőket tájékoztatja, a képzésben részt vevő dolgozók felkészüléséhez segítséget nyújt.

22. §

A vezetői tevékenység fontos eszköze a munka folyamatos értékelése, illetve a minősítés. A minősítésben az alapos, tárgyilagos értékelést követően rögzíteni kell, hogy a minősített a betöltött munkakörének, illetve magasabb munkakör ellátására alkalmas-e.

23. §

(1) A minősítés időpontját a minősítésre kötelezettek körébe kerülés idejének figyelembevételével kell számítani, választás, megbízás, illetve meghatározott időre szóló alkalmazás esetében annak lejártához kell kötni.

(2) A minősítés esedékességének évében nem kell értékelést végezni a minősítésre kötelezett munkakörben levőknél.

24. §

(1) Minősíteni kell

- a Pénzügyminisztérium dolgozói közül a vezetői állománycsoportba tartozókat és a káderutánpótlási tervbe felvett dolgozókat,

- más pénzügyi szerveknél a minisztérium kinevezési jogkörébe tartozó vezetőket, továbbá azokat, akiknek minősítését az adott szerv szervezeti és működési szabályzata (ügyrendje), utasítása előírja.

(2) Az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó dolgozókról minősítést készíteni nem kell, a közvetlen vezető köteles azonban munkájukat évenként szóban értékelni.

(3) A miniszter, az államtitkár és a miniszterhelyettesek minősítik a felügyeletük alá tartozó

- minisztériumi fő- és önálló osztályvezetőket és azok helyetteseit,

- pénzügyi szervek vezérigazgatóit (igazgatóit), illetőleg a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnokát.

(4) A Pénzügyminisztériumban az osztályvezetőket, osztályvezető-helyetteseket, önálló csoportvezetőket, valamint a káderutánpótlási tervbe felvett dolgozókat a munkáltatói jogkört gyakorló vezető minősíti. Más pénzügyi szerveknél a (3) bekezdésben nem említettek minősítésének rendjét a szerv vezetője saját hatáskörben szabályozza. Alapelvként figyelembe kell venni, hogy a dolgozókat azok a vezetők, illetve testületek minősítsék, akik munkájukat és társadalmi tevékenységüket közvetlenül ismerik.

25. §

(1) A minősítést a minősítésre jogosult vezető a személyzeti vezető vagy a személyzeti szervezet munkatársa jelenlétében ismerteti a dolgozóval.

(2) A minősítés tervezetét az érdekelteknek ki kell adni úgy, hogy áttanulmányozásra megfelelő idő álljon rendelkezésükre.

(3) A minősített a jogai, jogos érdekei védelmében a minősítést vagy annak valamely részletét hivatalos szerv előtti eljárásban felhasználhatja.

(4) A dolgozó, illetve vezető munkájáról, emberi, politikai, szakmai értékeiről információt adni bárkinek - a személyiségi jogok tiszteletben tartása és védelme mellett - csak a minősítéssel összhangban, az Mt. h. 25. pontjában megfogalmazott elvek szerint lehet.

26. §

A minősítésre nem kötelezett személyekről a munkaügyi szabályokban előírt tartalommal kell nyilvántartást vezetni, amelyet önéletrajzzal, erkölcsi bizonyítvánnyal és esküokmánnyal kell kiegészíteni.

27. §

(1) A Pénzügyminisztériumban a személyzeti nyilvántartás megtekintésére jogosultak

- a dolgozó munkájának értékelésére illetékes vezető és annak felettesei,

- a személyzeti és oktatási főosztály vezetője és munkatársai,

- az érintett dolgozó (saját anyagát illetően),

- hatáskörébe tartozó esetekben az illetékes politikai és társadalmi szervezet vezetője, továbbá

- azok, akiknek a miniszter vagy a személyzeti főosztály vezetője konkrét ügy kapcsán engedélyezi.

A nyilvántartás megtekintésére jogosult - az érintett dolgozó kivételével - a személyi anyagot - a minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya vezetőjének engedélyével - legfeljebb 8 napra elviheti. Gondoskodni köteles azonban arról, hogy az anyag a nyilvántartásba hiánytalanul kerüljön vissza.

(2) Más pénzügyi szervnél a személyzeti nyilvántartás megtekintésére jogosultak körét és a betekintés rendjét az adott szerv vezetője - az (1) bekezdésben foglaltakra figyelemmel - szabályozza.

28. §

A személyi adatok számítógépes feldolgozása során készített iratok, elemzések, összesítők tárolására a személyzeti nyilvántartás elhelyezésére vonatkozó előírásokat megfelelően alkalmazni kell.

29. §

A pénzügyi szerveknél folyó személyzeti munka átfogó értékeléséhez a minisztérium Személyzeti és Oktatási Főosztálya az adott szerv vezetőjétől, illetve személyzeti szervezetétől adatokat, elemzéseket kérhet.

30. §

A rendelet alkalmazásában a pénzügyi szerv vezetőjén - a vonatkozó jogszabályok, illetőleg a pénzügyi szerv szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint - vezetői feladatokat ellátó és vezetői jogokkal felruházott testületeket (igazgatóság, közgyűlés stb.) is érteni kell.

31. §

A pénzügyi szervek középtávú személyzeti tervüket - ha azzal nem rendelkeznek - első alkalommal az 1990-ig terjedő időszakra, 1987. december 31. napjáig készítik el. E rendelkezés alól a pénzügyminiszter indokolt esetben felmentést adhat.

32. §

Ez a rendelet 1987. július 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a 9/1974. (PK 23.) PM utasítás hatályát veszti.

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminisztériumi államtitkár