10/1988. (XI. 24.) KM rendelet
meghatározott járművek közúti közlekedésének feltételeiről
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény végrehajtására kiadott 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet 8. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
(1) A rendelet hatálya a - közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton (a továbbiakban együtt: közút) közlekedő - 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, túlméretes, illetőleg lánctalpas jármű és járműszerelvény (a továbbiakban együtt: jármű) üzemben tartójára terjed ki.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a fegyveres erőkre, a fegyveres testületekre és a rendészeti szervekre.
2. §
(1) A jármű megengedett legnagyobb tengelyterhelése
a) egyes tengelynél 10 tonna,
b) kettős tengelynél, ha a két tengely egymástól való távolsága 2 m-nél nem nagyobb 16 tonna,
c) három tengelyből álló tengelycsoportnál, ha a szélső tengelyek közötti távolság 2,60 m-nél nem nagyobb 22 tonna,
d) három tengelyből álló tengelycsoportnál, ha a szélső tengelyek közötti távolság 2,60 m-nél nagyobb 24 tonna,
(2) Ha két tengely egymástól való távolsága 1,00 méternél kisebb, a két tengelyt egy tengelynek kell tekinteni.
(3) Ha egy tengelyen vagy egy tengelyvonalban
a) két egymástól független kerékfelfüggesztésen együttesen négy vagy több kerék, illetőleg kerék-pár helyezkedik el, és ezek középsíkjának tengelyirányban mért egymástól való távolsága 0,65 m, vagy ennél nagyobb,
b) három vagy több egymástól független felfüggesztésű kerék vagy kerékcsoport van,
a tengely megengedett legnagyobb terhelése az (1) bekezdésben meghatározottnál 20%-kal nagyobb.
(4) Túlméretes az a jármű, amelynek
a) szélessége (a járművön levő rakományt is figyelembe véve) a 2,5 métert,
b) magassága (a járművön levő rakományt is figyelembe véve) a 4,0 métert.
c) hosszúsága
- pótkocsi nélküli járműnél a 12,0 métert,
- nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvénynél a 16,0 métert,
- gépkocsiból, mezőgazdasági vontatóból, vagy lassú járműből és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél, valamint csuklós autóbusznál a 18,0 métert,
- vontatóból vagy mezőgazdasági vontatóból és két pótkocsiból álló járműszerelvénynél a 22,0 métert,
meghaladja.
3. §
(1) A 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlméretes, illetőleg a lánctalpas jármű közlekedéséhez a közút kezelőjének hozzájárulása szükséges. A hozzájárulást, ha a jármű
a) országos közúton közlekedik, a közutat kezelő közúti igazgatóság;
b) több közúti igazgatóság állal kezelt országos közúton közlekedik, a Közúti Igazgatóságok Koordinációs Központja;
c) csak tanácsi közúton vagy csak közforgalom elől el nem zárt magánúton közlekedik, az út kezelője;
d) több tanácsi közúton, vagy tanácsi közúton és magánúton közlekedik, az indulás helye szerinti tanácsi közút kezelője;
e) országos közúton és tanácsi közúton közlekedik, a közutat kezelő közúti igazgatóság, a tanácsi közút kezelőjének előzetes egyetértésével;
f) több közúti igazgatóság által kezelt országos közúton közlekedik, a Közúti Igazgatóságok Koordinációs Központja, a tanácsi közút kezelőjének előzetes egyetértésével
adja meg.
(2) A közút kezelője a hozzájárulást az illetékes vasútigazgatóságnak vagy a közmű (más létesítmény) kezelőjének az egyetértésével adhatja meg, ha a hozzájárulásban kijelölni tervezett
a) útvonal vasúti átjárón vezet keresztül és a jármű 22 méternél hosszabb, 4 méternél magasabb vagy tengelyterhelése a 2. § (1) bekezdésében meghatározott értékeket meghaladja, illetőleg
b) közút területén, az alatt vagy felett más létesítményt érint.
(3) A hozzájárulás iránti kérelmet a jármű üzemben tartójának székhelye (telephelye) vagy a jármű indulási helye szerinti közút kezelőjénél kell benyújtani. Az ország területére belépő jármű indulási helyének a közúti határátkelőhelyet kell tekinteni.
(4) Ha a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlméretes vagy a lánctalpas külföldi jármű üzemben tartója a szükséges hozzájárulással nem rendelkezik, a határ-vámhivatal a jármű beléptetését megtagadja, illetőleg a jármű vámkezelését felfüggeszti.
4. §
(1) A közút kezelője a hozzájárulási abban az esetben adhatja meg, ha
a) a jármű megengedett mértéket meghaladó össztömege vagy tengelyterhelése, illetőleg túlméretes állapota gazdaságosan nem szüntethető meg,
b) a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést túllépő, illetőleg a túlméretet okozó szállítmány nem bontható meg, más közlekedési eszközzel nem továbbítható és elszállítására kisebb össztömegű vagy tengelyterhelésű jármű nem áll rendelkezésre, valamint
c) a közút, a teherbírása és állapota alapján - figyelemmel az alatta elhelyezett nyomvonal jellegű létesítményekre is - alkalmas arra, hogy a megengedett össztömeget vagy tengelyterhelést meghaladó jármű azon közlekedjék.
(2) A közút kezelője a hozzájárulását tartalmazó nyilatkozatában közli a jármű üzemben tartójával a jármű közlekedésére vonatkozó fellételéket.
(3) A hozzájárulás - meghatározott útvonalra és feltételekkel - hosszabb időre vagy visszavonásig is megadható.
5. §
(1) A 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedéséért fizetendő díj összegét a rendelet mellékletében meghatározott díjtételek alapján és a járművel a közúton megtenni kívánt távolság figyelembevételével kell megállapítani.
(2) A közút kezelője hozzájárulhat ahhoz, hogy a jármű üzemben tartója - a díj megfizetése helyett - azt a közutat, amelyen a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművel közlekedni szándékozik, saját költségén e célra alkalmassá tegye és folyamatosan karbantartsa.
(3) A közút kezelője megállapodhat a jármű üzemben tartójával abban is, hogy az üzemben tartó a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű közlekedéséért járó használati díjat évente egy összegben fizesse meg, vagy a használati díjat utólagosan számolják el és rendezzék.
(4) Nem kell díjat fizetni
a) a közhasználatú személyszállító,
b) a kommunális és köztisztasági feladatokat ellátó, továbbá
c) ha a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést 10%-ot meg nem haladó mértékben lépik túl, a közúti-vasúti kombinált forgalomban a terminál és a fel-, illetőleg lerakodás helye között közlekedő
járművek után.
6. §
(1) A közút kezelője - a közlekedési hatóság közreműködésével - a járművek össztömeget, tengelyterhelését és méretét a közúton helyszíni mérés útján ellenőrizheti.
(2) Az ellenőrzést végző személy jelzésére a jármű vezetője köteles a járművét megállítani, személyazonosságát igazolni, a jármű okmányait bemutatni, továbbá a jármű ellenőrzésével kapcsolatos felhívást teljesíteni.
(3) Ha a 40 tonna össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, illetőleg a túlméretes jármű a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy a hozzájárulásban foglalt feltételektől eltérően közlekedik, erről az ellenőrzést végző személy - 4 példányban - jegyzőkönyvet vesz fel. A jegyzökönyvet az ellenőrzést végző személy és a jármű vezetője írja alá.
(4) A jegyzőkönyv egy példányát az ellenőrzött jármű vezetőjének kell átadni. Ha a jármű vezetője a jegyzőkönyv aláírását vagy átvételét megtagadja, ezt a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyv egy példánya az ellenőrzést végző személynél marad, további két példányát - a pótdíj megállapítása céljából -a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szervének kell átadni. Azt, hogy a jármű vezetője a jegyzőkönyv egy példányát átvette, ez utóbbi jegyzőkönyv-példányok egyikén kell elismertetni.
7. §
(1) A díjat és a pótdíjat a közút kezelőjének a számlájára kell befizetni.
(2) A fizetendő pótdíj összegét - amely a díj tízszereséig terjedhet - a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve állapítja meg.
8. §
Külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott jármű tekintetében a rendeletben foglalt rendelkezéseket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a díjat, illetőleg a pótdíjat rubel elszámolású országok járművei után az illető ország nemzeti valutájának átváltásából eredő vagy bankjától vásárolt forintban, egyéb járművek után bármely konvertibilis fizetőeszközben - a Magyar Nemzeti Bank érvényes valuta-bevételi árfolyamán - kell felszámítani és megfizetni.
9. §
(1) Ez a rendelet 1989. január 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a közúti útvonalengedélyekről szóló 10/1977. (XII. 21.) KPM rendelet, valamint a módosítására kiadott 12/1980. (VI. 24.) KPM és a 20/1983. (VI. 30.) KPM rendelet hatályát veszti.
(2) E rendelet nem érinti a hatályba lépése előtt kiadott útvonalengedélyek érvényességét.
Urbán Lajos s. k.,
közlekedési miniszter