Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

5/1988. (III. 18.) PM rendelet

a tanácsi költségvetési elszámolási hivatalokról szóló 58/1979. (XII. 24.) PM rendelet módosításáról

A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Tervhivatal elnökével, a belügyminiszterrel, a Központi Statisztikai Hivatal elnökével, a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben az 58/1979. (XII. 24.) PM rendeletet (a továbbiakban: R) a következők szerint módosítom:

1. §

Az R 2. §-a a következő i) és j) pontokkal egészül ki:

(Az Elszámoló Hivatal ellátja)

"i) a magánszemélyek jövedelemadóztatásával összefüggő - egyébként a munkáltatókat terhelő - egyes, az adóelőleg levonással, adóelszámolással és átutalással,

j) a megyei (fővárosi) tanács által meghatározott tanácsigazgatási információrendszer fejlesztésével, szervezésével, az adatszolgáltatással".

(kapcsolatos jeladatokat.)

2. §

Az R 5. §-a után a következő címmel és az 5/A. §-sal egészül ki:

"A magánszemélyek jövedelemadója

5/A. § (1) Az Elszámoló Hivatal gondoskodik a bérszámfejtési körébe tartozó valamennyi dolgozó - általa számfejtett - béréből, egyéb jövedelméből a személyi jövedelemadóztatással kapcsolatos adóelőleg levonásáról, valamint az ezzel összefüggő adatszolgáltatási és átutalási kötelezettség teljesítéséről.

(2) Az Elszámoló Hivatal a bérszámfejtési körébe tartozó minden olyan munkavállaló esetén, akinek jövedelme - az erre vonatkozó nyilatkozata szerint - csak egy munkahelyről származik, köteles a munkavállaló éves adóalapot képező jövedelmét kiszámítani, erről a szükséges adatszolgáltatást teljesíteni és a levont adóelőlegek figyelembevételével az adókülönbözetet az adóhatóság számlájára átutalni, illetve a munkavállaló részére visszatéríteni."

3. §

Az R 6. § (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Elszámoló Hivatal a költségvetési szervet könyvviteli feladatainak ellátása során)

"b) vezeti a könyvelést a költségvetési gazdálkodásról, illetve- decentralizált könyvelés esetén - a költségvetési szervek számviteli adatait havonta rögzíti."

4. §

Az R 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § Az Elszámoló Hivatal a Pénzügyminisztérium által jóváhagyott és hatályos szervezési-, üzemeltetési (termelési-), és program alkalmazási dokumentációkban leírtak alapján ellátja a tanácsi hatáskörbe tartozó lakossági adóadatok számítógépes adatfeldolgozásával összefüggő feladatokat. E feladatkörhöz tartozik a kijelölt helyi tanácsoknál önálló számítógépes modell bevezetése, alkalmazása és számítástechnikai szakfelügyelete is. Az Elszámoló Hivatal közreműködik az illetékhivatalok technikai (gép-) bázisának létrehozásában, a szükséges személyi és tárgyi feltételek kialakításában."

5. §

Az R 9. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az Elszámoló Hivatal információszolgáltatási feladatait az egyéb országos információrendszerekkel (környezetvédelmi, munkaügyi-munkaerőpiaci stb.) összhangban végzi."

6. §

Az R 15. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § Az Elszámoló Hivatal költségvetését a "Tanácsi költségvetési elszámoló hivatalok tevékenysége" elnevezésű szakfeladat soron kell előirányozni."

7. §

Az R mellékletének helyébe e rendelet melléklete lép.

8. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg az R 1. §-ának (1) bekezdése és az R 6. §-a (1) bekezdésének b) pontja hatályát veszti.

(2) Az R 5. §-ának (2) bekezdésében szereplő SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatóság helyébe Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság, sz R 11. §, 12. §, 13. §-ában szereplő Pénzügyminisztérium Számítóközpontja helyébe a Pénzügyi és Számítástechnikai Intézet elnevezés lép.

Dr. Villányi Miklós s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet az 5/1988. (III. 18.) PM rendelethez

Bérelszámolás

1. Az Elszámoló Hivatal a bérelszámolás során a költségvetési szerv által kiállított, alakilag és tartalmilag megfelelő okmányok és a munkateljesítési igazoló kimutatások alapján jár el.

2. Az adatszolgáltatás hibás, hiányos és késedelmes teljesítéséből erődő felelősség a költségvetési szerv vezetőjét terheli.

3. A költségvetési szerv az állományába tartozó munkavállalók bérére kiható személyi, szolgálati, anyakönyvi adataiban és a lakhelyben bekövetkezett változásokat, valamint a munkaviszony megszűnését azonnal; a betegség, a fizetésnélküli szabadság, az igazolt és igazolatlan távollét miatti hiányzást a tárgyhónapot követő 5-étől 10-éig az Elszámoló Hivatal által a számítógépes feldolgozási programnak megfelelően meghatározott ütemterv szerint - a jelenléti ív adatainak megfelelően - az Elszámoló Hivatalhoz bejelenti (a továbbiakban: változás-jelentés).

4. A tárgyhónapot követő hó 15-e után beérkezett fizetési rendelkezéseket az Elszámoló Hivatal csak a következő havi elszámolásnál veszi figyelembe. A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv állományába tartozó munkavállalók közül jelentőfelelőst jelöl ki és annak nevét az Elszámoló Hivatallal közli.

5. A változás-jelentés elkészítéséért és az Elszámoló Hivatalhoz határidőre való eljuttatásáért, illetve az annak elmulasztásából eredő károkért a költségvetési szerv vezetője felel.

6. Az Elszámoló Hivatal a bérfizetésről a pénzügyminiszter által előírt napon a pénzügyi osztály vezetője által kijelölt bérfizetőhely útján gondoskodik. A pénzügyi osztály a kijelölésnél a munkavállalók pénzfelvételi lehetőségét, valamint a pénzkezelés biztonságát figyelembe véve jár el.

7. Az Elszámoló Hivatal a munkavállalók részére a jogszabályokban előírt esetekben rendkívüli bérelszámolást teljesít (szabadság, valamint felmentés idejére esedékes bér kifizetése, téves bérelszámolás helyesbítése.)

8. A bérfizetési naptól eltérő időpontban az Elszámoló Hivatal csak a téves bérelszámolásból eredő, a munkavállaló javára szolgáló helyesbítéseket, a befejezett munkaügyi eljárás alapján történő kifizetéseket és a munkaviszony megszűnését követő elszámolásokat teljesíti. Az Elszámoló Hivatal vezetője rendkívüli méltánylást érdemlő esetben egyes munkavállalók részére engedélyezheti a bérfizetési naptól eltérő kifizetést.

9. Az Elszámoló Hivatal a nyugdíj- és a társadalombiztosítási járulék, valamint a járandóság alapját képező összegeket a kifizetés időpontját alapul véve állapítja meg.

10. Az Elszámoló Hivatal

a) a munkaviszony megszűnése esetén 2 példányban munkavállalói igazolási lapot (MIL-lap) állít ki,

b) az adóigazgatási eljárásra vonatkozó jogszabályok szerint a munkaviszony megszűnése esetén 2 példányban igazolást állít ki a dolgozó tárgyévi - az adószámítás szempontjából meghatározott - adatairól,

c) az erre vonatkozó külön jogszabályok szerint a keresetről (átlagkereset, átlagjövedelem) igazolást ad. A szükséges igazolást az utolsó havi bérjegyzék, illetve az Elszámoló Hivatal által szolgáltatott információk alapján a bérfizetőhely is kiállíthatja.

11. Ha a jogerős bírósági határozat a munkabérlevonáson felül a jutalom és prémium összegére is kihat, ezt a körülményt az Elszámoló Hivatal a munkáltatóval közli azzal a felhívással, hogy a jutalom és a prémium kifizetésekor a határozaton alapuló levonást végezze el és a levont összeget a kedvezményezett részére utalja át. Aa átutalásról a munkáltató a munkavállaló részére kifizetett jutalom és prémium bejelentésével egyidejűleg értesíti az Elszámoló Hivatalt feljegyzés céljából.

12. A bér pénzfedezete az Országos Takarékpénztár és a Posta útján kerül a bérfizetőhelyhez. Az Elszámoló Hivatalnál személyesen eljáró munkavállalók járandósága kivételes esetben az ellátmány pénztár terhére is kifizethető, vagy a munkavállalók címére Magyar Nemzeti Bank postautalványon is kiküldhető.

13. A bérfizetőhely a munkabért és a társadalombiztosítási ellátást a Munka Törvénykönyvében előírt módon, a törvényes bérfizetési napon a jogosultak kezéhez fizeti ki. A fizetési jegyzékeket és egyéb okmányokat, melyeken a munkavállalók a járandóság felvételét aláírásukkal igazolták, a bérfizetőhely a vonatkozó jogszabályok szerint megőrzi.

14. A bérfizetőhely a kiutalt, de valamilyen okból ki nem fizetett járandóságot az Elszámoló Hivatal számlájára, a pénzkezelésre vonatkozó szabályok szerint visszafizeti.

Társadalombiztosítás

1. Az Elszámoló Hivatal a kifizetőhelyi feladata keretében

a) az ellátásra jogosultságot első fokon elbírálja. Határozatban dönt jogszabályba ütköző igények elutasításáról,

b) számfejti és folyósítja a biztosítottak társadalombiztosítási ellátását, a gyermekgondozási segélyt, a csökkent munkaképességű dolgozók részére járó keresetkiegészítést, valamint az egészségügyi ellátásként járó útiköltséget,

c) adatot közöl a nyugdíj-előkészítő bizottságok és a nyugdíjat megállapító szervek részére.

2. A társadalombiztosítási ellátással kapcsolatos igényjogosultság elbírálására, az ellátás számfejtésére és folyósítására, továbbá a társadalombiztosítási járulék és a munkabéreket terhelő nyugdíjjárulék levonására a társadalombiztosításról szóló törvény és a végrehajtása tárgyában kiadott rendelkezések az irányadók. A tévesen magasabb vagy alacsonyabb összegben megállapított nyugdíjjárulékot a következő havi bérelszámolásnál helyesbíti.

3. Az Elszámoló Hivatal a kifizetett társadalombiztosítási ellátásokat a társadalombiztosítási törvény által meghatározott bontásban havonta számolja el. Az elszámolással egyidejűleg közli az előírt statisztikai adatokat is.

A magánszemélyek jövedelemadójával kapcsolatos feladatok

1. Az Elszámoló Hivatal a bérek és a társadalombiztosítási ellátások számfejtése és folyósítása során ellátja a számfejtési körébe tartozó munkáltatók dolgozóival kapcsolatos feladatokat:

a) az általa számfejtett és folyósított adóköteles jövedelmekből az adóelőleg összegét kiszámítja, levonja és átutalja az illetékes adóhatóság számlájára,

b) a munkáltatók által számfejtett és folyósított adóköteles jövedelmekből a munkáltató számítja ki és vonja le az adóelőleget,

c) a számfejtési körébe tartozó minden olyan munkavállalónak, akinek jövedelme - az erre vonatkozó nyilatkozata szerint - csak egy munkahelyről származik, köteles a vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően az éves adóalapot képező jövedelmét kiszámítva az adóbevallását elkészíteni és a levont adóelőleg figyelembevételével vele elszámolni,

d) az Elszámoló Hivatal azon munkavállalóknak, akiknek jövedelme több munkahelyről származik, az adóigazgatási eljárásra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerinti igazolást ad. Ez esetben ellátja a munkáltatót terhelő valamennyi adóztatással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségét.

2. Az Elszámoló Hivatal teljesíti a magánszemélyek jövedelemadójával kapcsolatos munkáltatót terhelő adóbevallási kötelezettséget, az adóbevallás helyességéért felelősséggel tartozik.

Könyvviteli elszámolás

1. Az Elszámoló Hivatal - a számviteli előírások alapján - a költségvetési szervek működésével, fenntartásával, valamint a fejlesztéssel kapcsolatos előirányzatok nyilvántartása, az előirányzatok teljesítése érdekében tett kiadások, költségek, eszköz- és forrásváltozások elszámolása keretében

a) a központosított adatfeldolgozási rendszer alkalmazása esetén feldolgozza,

b) a decentralizált adatfeldolgozási módszer alkalmazása esetén a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága pénzügyi szakigazgatási szerve által meghatározott módon nyilvántartja a működési körébe tartozó költségvetési szervek könyvviteli adatait.

2. Az Elszámoló Hivatal a központosított feldolgozás során a könyvvitelt a költségvetési szervek által kiállított bizonylatok alapján vezeti. Az alkalmazásra kerülő pénztár-, bank- és vegyesnapló, mint bizonylat a költségvetési szervek elsődleges, operatív feljegyzései egyúttal az adatfeldolgozás alapjául szolgálnak. A napló egy példánya a költségvetési szervnél marad.

3. Az önálló, számítógépes könyvviteli feldolgozást végző költségvetési szervek, a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának pénzügyi szakigazgatási szerve által előírt tartalommal, időszakonként, de legalább havonta egy alkalommal adatszolgáltatást kötelesek teljesíteni az Elszámoló Hivatal részére, ahol az adatok összesítése történik.

4. A könyvviteli nyilvántartásokat úgy kell megszervezni, hogy

a) azokból a Pénzügyminisztérium által előírt költségvetési beszámoló, illetve egyéb információ összeállítható legyen,

b) a tételes számlaforgalom szükség esetén bármely időpontban - ellenőrzési vagy egyéb célra - kinyomtatható legyen.

5. Az Elszámoló Hivatal közreműködik a költségvetési szervek analitikus nyilvántartásai számítógépes rendszerének fejlesztésében.

A lakossági adók nyilvántartása és elszámolása

A tanácsi hatáskörbe tartozó lakossági adóadatok elektronikus feldolgozása, az illetékhivatalok ügyvitelgépesítésének korszerűsítése keretében az Elszámoló Hivatal

1. létrehozza, tárolja és folyamatosan karbantartja az adóalanyok törzsadatait, kivetési adatait, könyvelési, pénzforgalmi adatait és az adóbefizetési, elszámolási (utalási) bankszámla adatokat,

2. a megyeközpontú adatfeldolgozás keretében a tanácsi elsőfokú adóhatóságoktól átveszi és feldolgozza az alapbizonylatokat, gondoskodik a munka megfelelő szervezésével arról, hogy a személyi adatgyűjtőlapok 4 munkanapon belül - az előírt adatrögzítési és ellenőrzési tevékenységek befejeztével - az adóhatóságokhoz visszakerüljenek,

3. városi modell alkalmazása esetén biztosítja az induláshoz szükséges alapadatok technikai átadását, elvégzi a zárási adatfeldolgozásokat és biztosítja a tömeges nyomtatási munkák (adóív, elszámolás stb.) időbeni elvégzését,

4. mind a megyeközpontú, mind a városi modellt alkalmazók esetében a kötelezően előírt adatszolgáltatást határidőre a megyei (fővárosi, megyei városi) tanács végrehajtó bizottsága pénzügyi szakigazgatási szervéhez megküldi.

A távlati területi eszközelosztási program kidolgozásában való részvétel

Az Elszámoló Hivatal a távlati területi eszközelosztási program kidolgozásával kapcsolatos feladatát a tervező szerv, illetve a pénzügyi osztály által kialakított irányelvek szerint végzi.

Információszolgáltatás

1. Az Elszámoló Hivatal

a) gondoskodik a költségvetési szerv számára végzett tevékenysége keretében keletkező adatok feldolgozásáról, a helyi és központi pénzügyi adatbankban történő tárolásáról. A feldolgozott adatokat rendszeres vagy eseti információszolgáltatás keretében a költségvetési szervek rendelkezésére bocsátja,

b) feladata a megyei (fővárosi) tanácsok, a Pénzügyminisztérium és más minisztériumok, valamint az országos hatáskörű szervek részére az ágazati és a funkcionális irányításhoz szükséges adatszolgáltatás teljesítése, információ előállítása. A pénzügyi információrendszerben kezelt adatok alapján biztosítja a pénzügyi osztályok számára szükséges információkat a tanács pénzügyi helyzetének megítéléséhez, az ellenőrzési feladatok végrehajtásához,

c) nyilvántartja a tanácsi gazdálkodás körébe tartozó ágazatok feladat- és ellátottsági mutatóit, normatíváit és alakulásukról rendszeres tájékoztatást ad.

2. Az Elszámoló Hivatal a tanácsi pénzügyi információs rendszer és a tanácsigazgatási információs rendszer fejlesztésével kapcsolatban a helyi tanácsok részére módszertani segítséget nyújt.

3. Az Elszámoló Hivatal az adatszolgáltatási feladatokat a számítógépes feldolgozás ütemterve szerint veszi át.

4. A bérszámfejtésbe még be nem vont költségvetési szervek a bér- és munkaügyi statisztikai adatszolgáltatást az Elszámoló Hivatal útján teljesítik.

5. Az Elszámoló Hivatal a végrehajtó bizottság által meghatározott módon közreműködik a tanácsigazgatási informatikai rendszer folyamatos szervezésében és az ezzel kapcsolatos nyilvántartási feladatok ellátásában. Így:

a) közreműködik a megyei és központi tanácsigazgatási információk integrált nyilvántartásában,

b) segíti a helyi tanácsok tevékenységének szükséges nyilvántartási rendszerek megszervezését,

c) koordinálja, terjeszti az ügyintézői számítástechnikai programokat.

6. Az Elszámoló Hivatal információszolgáltatási tevékenysége során felelős az adatvédelmi előírások betartásáért.

Az intézményi törzsadattár kezelése

A törzsadattár tartalmazza valamennyi költségvetési szerv fontosabb jellemző adatait. A törzsadattárba minden újonnan alakított szervet 15 napon belül be kell jegyezni; önállóan gazdálkodó szerveknél a bejegyzés a bankszámlanyitás feltétele.

Tartalomjegyzék