Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1989. évi V. törvény

a Munka Törvénykönyvéről szóló 1967. évi II. törvény módosításáról

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1967. évi II. törvény (a továbbiakban: Mt.) a következők szerint módosul:

1. § Az Mt. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"Mt. 8. § (2) Munkaviszonyra vonatkozó kérdésekről rendelkezik a kollektív szerződés, a kollektív keretszerződés, illetve a munkaügyi szabályzat, a munkavédelmi szabályzat, a szakszervezet munkahelyi szervének határozata a jóléti (szociális) ráfordításokról, továbbá a szervezeti és működési szabályzat. E szabályok a munkaviszonyra vonatkozó más szabálytól csak annyiban térhetnek el, amennyiben az megengedi. Az a rendelkezés, amely e tilalomba ütközik, érvénytelen."

2. § Az Mt. 9. §-ának helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"Mt. 9. § Kollektív szerződés vagy kollektív keretszerződés szabályozhatja

a) a munkaviszonyból származó jogokat és kötelezettségeket, ezek végrehajtásának elveit és módját, valamint e szabályok végrehajtásának előfeltételeit biztosító intézkedés megtételét,

b) a kollektív szerződést kötő felek közötti kapcsolatrendszert."

3. § Az Mt. a következő 9/A-9/D. §-okkal egészül ki:

"Mt. 9/A. § (1) Kollektív keretszerződést köthet egyfelől a munkáltatói érdekképviseleti szervezet, vagy több munkáltató, másfelől a szakszervezet.

(2) Kollektív keretszerződés kötésére az a munkáltatói érdekképviseleti szervezet, illetőleg szakszervezet jogosult, amelyet tagjai erre felhatalmaztak, és amely a kollektív keretszerződés által érintett ágazati, szakmai, területi körben - különösen a taglétszáma, gazdasági jelentősége tekintetében - a legjelentősebb, és érdekképviseleti tevékenységében a kollektív keretszerződést kötő másik féllel szemben független.

(3) A kollektív keretszerződés kötésére való jogosultság felől vita esetén a szerződéskötésben érdekelt szervezet kérelmére, nem peres eljárásban a munkaügyi bíróság dönt.

Mt. 9/B. § (1) A kollektív keretszerződés hatálya - annak eltérő rendelkezése hiányában - kiterjed arra a munkáltatóra, aki

a) a kollektív keretszerződést kötötte, illetőleg

b) a kollektív keretszerződés megkötése idején a szerződést kötő munkáltatói szervezetnek tagja, vagy

c) a szakszervezet munkahelyi szervével egyetértésben később ahhoz csatlakozott.

(2) A kollektív keretszerződést alkalmazni kell az annak hatálya alá tartozó munkáltató azon dolgozóira is, akik nem tagjai a kollektív keretszerződést kötő szakszervezeteknek.

(3) Az ágazati vagy szakmai kollektív keretszerződésben meg kell határozni, hogy annak hatálya az (1) bekezdés b) pontjában említett munkáltatók mely körére terjed ki.

(4) A kollektív keretszerződést megkötése után haladéktalanul meg kell küldeni az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatalnak, amely a hivatalos lapjában tájékoztatást tesz közzé annak megkötéséről. A kollektív keretszerződés eltérő rendelkezése hiányában a tájékoztatás minősül kihirdetésnek.

(5) A kollektív keretszerződésre - az e törvényben meghatározott eltérésekkel - a kollektív szerződésre előírt szabályokat kell alkalmazni.

Mt. 9/C. § (1) A munkáltató és a szakszervezet munkahelyi szerve - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - kollektív szerződést köt. Ha olyan kérdésben, amelynek rendezése a kollektív szerződésben kötelező, illetve azt bármelyik fél indokoltnak tartja, megegyezés nem jön létre, a 66/A. § szerinti eljárást le kell folytatni.

(2) A kollektív szerződésre alkalmazni kell a 9/B. § (2) bekezdésében foglaltakat.

(3) A kollektív keretszerződésbe ütköző kollektív szerződéses rendelkezés érvénytelen.

(4) A kollektív szerződés kihirdetése a munkáltatónál való kifüggesztéssel történik meg.

(5) A munkáltató megszűnésével a kollektív szerződés hatályát veszti.

(6) Kollektív szerződés hiányában az erre tartozó kérdésekben a felek a munkaszerződésben állapodhatnak meg.

Mt. 9/D. § (1) A kollektív szerződés tervezetét a munkáltatónál (munkáltatóknál) a dolgozók között vitára kell bocsátani. A vitát úgy kell megszervezni, hogy mindenütt kellő idő álljon rendelkezésre a tervezet megismerésére és annak alapos megvitatására. A vitáról jegyzőkönyvet kell készíteni. Erről a munkáltató és a szakszervezet munkahelyi szerve együttesen gondoskodik.

(2) Ha a kollektív szerződés másként nem rendelkezik, szabályait a kihirdetést [9/B. § (4) bekezdés, 9/C. § (4) bekezdés] követő tizenötödik naptól kell alkalmazni.

(3) A munkáltató köteles elősegíteni, hogy a kollektív szerződést a dolgozók megismerjék. Azokat a dolgozókat akiknek munkaköri kötelessége a kollektív szerződés rendelkezéseinek alkalmazása, valamint a szakszervezeti bizalmiakat el kell látni a kollektív szerződés egy-egy példányával.

(4) A kollektív szerződés elrendelheti, hogy az egy naptári évre járó juttatások tekintetében rendelkezéseit a megkötés évének január 1. napjáig visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni. Ennek előfeltétele, hogy az a dolgozókra kedvezőbb legyen és a kollektív szerződést június 30-ig kihirdessék.

(5) A kollektív szerződést módosítani kell, ha a változtatás a jogszabályok módosulása miatt, vagy a kollektív szerződés jogszabálysértő rendelkezésének megszüntetése végett szükséges.

(6) A kollektív szerződést - eltérő megállapodás hiányában - bármelyik fél három hónapos határidővel felmondhatja."

4. § Az Mt. 10. §-ának helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"Mt. 10. § (1) Mezőgazdasági termelőszövetkezetnél vagy ipari szövetkezetnél a kollektív szerződésben szabályozható kérdésekről a szövetkezetre irányadó szabályoknak megfelelően megalkotott munkaügyi szabályzat rendelkezik. Ehhez - az alkalmazottak tekintetében - a szakszervezet munkahelyi szervének egyetértése szükséges.

(2) A kollektív szerződésre tartozó kérdéseket az államigazgatási és igazságszolgáltatási szervnél - az illetékes miniszterrel egyetértésben - az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnöke, a fegyveres erőknél, a fegyveres testületeknél és a rendészeti szerveknél az illetékes miniszter rendelkezése és mindkét esetben munkaügyi szabályzat rendezi.

(3) A társadalmi szervezetnél a kollektív szerződésre tartozó kérdéseket munkaügyi szabályzat rendezi."

5. § Az Mt. 10/A. §-a helyébe a következű rendelkezések lépnek:

"Mt. 10/A § (1) A munkáltatónál a vezetésben való részvételre jogosult a dolgozók közössége.

(2) A részvétel keretében a dolgozók közössége jogosult véleményezni:

a) az adózott eredmény felhasználásának elveit;

b) a munkáltató szervezeti és működési szabályzatát (ügyrendjét), továbbá az átszervezésre, korszerűsítésre vonatkozó tervezeteket;

c) a munkáltató vagy egysége által meghirdetett anyagi vagy erkölcsi elismeréssel járó pályázatot;

d) a dolgozók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedés tervezetét;

e) képviselőik útján a vezetés minden szintjén a vezető tevékenységét, továbbá előzetesen a munkaviszonyukkal összefüggő lényeges intézkedéseket (alkalmazás, felmentés, minősítés, kitüntetés), kivéve azokat a nem vállalati vezetőket, akiknek munkaviszonya választás, illetve a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa vagy a Minisztertanács által kinevezés útján jön létre, továbbá a tanács végrehajtó bizottságának titkárát.

(3) A dolgozók közösségét egyetértési jog illeti meg:

a) a vállalati szociális terv kialakításában, a végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásában,

b) a szervezeti és működési szabályzatnak (ügyrendnek) a dolgozók vezetésben való részvételét (a fórumokat, azok feladat- és hatáskörét, az alapvető eljárási szabályokat) megállapító szabályai tekintetében.

(4) A fegyveres erőknél, a fegyveres testületeknél és a rendészeti szerveknél a véleményezési jog a (2) bekezdés c)-d) pontjaira terjed ki."

6. § Az. Mt. a következő 10/B-10/C. §-okkal egészül ki:

"Mt. 10/B. § (1) A dolgozók a vezetésben való részvételt közvetlenül gyakorolják. Ha a dolgozók létszáma, munkahelyük tagoltsága és munkarendje az egyszerre, egyidőben való tanácskozást nem teszi lehetővé, részvételük közvetve is megvalósulhat.

(2) Közvetett fórumként működhet a szakszervezet munkahelyi szerve is.

Mt. 10/C. § (1) A dolgozók részvételének szabályai nem terjednek ki a magánszemély munkáltatóra.

(2) A dolgozók részvételét az államigazgatási és igazságszolgáltatási szervnél, a mezőgazdasági szövetkezetnél, az ipari szövetkezetnél és a gazdasági társaságnál külön jogszabály szabályozza."

7. § Az Mt. 14. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, és a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A szakszervezetnek joga van kifogást emelni a munkáltatónak a munkaviszonyra vonatkozó szabályt vagy a munkaviszonnyal kapcsolatban a dolgozók érdekeit sértő intézkedésével szemben. A kifogásolt intézkedést az arra feljogosított szerv döntéséig vagy a felek megállapodásáig végrehajtani nem szabad.

(4) Ha a kifogást egyedi ügyben vagy a munkaviszonyra vonatkozó szabály megsértése miatt emelték, a kifogás tárgyában a munkaügyi bíróság dönt. A keresetlevelet a bírósághoz, a kifogás bejelentésétől számított 15 napon belül lehel benyújtani. Egyéb kifogás esetén a 66/A. § rendelkezéseit kell alkalmazni."

8. § Az Mt. 18. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Munkaviszonyba - ha jogszabály kivételt nem tesz - az a személy léphet, akinek tankötelezettsége megszűnt."

9. § Az Mt. 27. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A munkáltató a felmondási idő egy részére vagy annak teljes tartamára a dolgozót a munkavégzés alól felmentheti. A felmentés tartamára a dolgozót átlagkeresete megilleti. Ha a munkáltató mond fel, a dolgozó részére a munkaviszonyra vonatkozó szabályban meghatározott szabadidőt feltétlenül biztosítani kell."

10. § Az. Mt. 32. §-ának helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"Mt. 32. § (1) Ha a munkaviszonyban álló dolgozó további munkaviszonyt vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesít, a (2)-(5) bekezdésben, valamint a 32/A-32/E. §-okban foglalt rendelkezések az. irányadók.

(2) Nem létesíthető olyan további munkaviszony vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, amely a dolgozó munkájával összeférhetetlen.

(3) Összeférhetetlen a további munkaviszony vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítése, ha az a tisztességtelen gazdasági tevékenység tilalmára vonatkozó szabályokba ütközik.

(4) Nem szabad az államigazgatási szervnél, illetőleg az irányító vagy ellenőrző szervnél alkalmazott dolgozót az. alárendelt vagy ellenőrzött szervnél, valamint e szervek dolgozóit az államigazgatási szervnél, illetőleg az. irányító vagy ellenőrző szervnél sem munkaviszony, sem egyéb jog-viszony alapján foglalkoztatni. E korlátozás nem vonatkozik a tudományos, oktatói, egészségügyi, valamint a szerzői jog szerinti védelemben részesülő - kiadással összefüggő - alkotó munkára, beleértve a lektori és a szerkesztői tevékenységet.

(5) Összeférhetetlenség miatt nem szabad további munkaviszonyt vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesíteni, amelynek folytán a dolgozó hozzátartozójával közvetlen alá- vagy fölérendeltségi helyzetbe kerülne, vagy ha beosztásánál fogva hozzátartozója tevékenységének közvetlen ellenőrzésére lenne köteles."

11. § Az Mt. a következő 32/A-32/E. §-okkal egészül ki:

"Mt. 32/A. § (1) Ha a dolgozó munkaideje az egyes munkaviszonyokban azonos időtartamra esik, a második munkaviszony: másodállás, ha pedig a munkaidők nem esnek azonos időtartamra, a további munkaviszony: mellékfoglalkozás. Amennyiben a munkaidők részben esnek azonos időtartamra, a munkaviszony csak e részében minősül másodállásnak.

(2) Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony különösen a bedolgozói munkaviszony és tagsági viszony, a szak-csoporti tagsági viszony, a vállalkozási és megbízási szerződésen alapuló, valamint a személyes közreműködéssel járó gazdasági és polgári jogi társasági jogviszony. A munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni az egyéni vállalkozói tevékenységre is.

(3) Jogszabály további jogviszony keretében történő munkavégzés tekintetében is e rendelkezések alkalmazását írhatja elő.

Mt. 32/B. § A munkáltató a vele munkaviszonyban álló dolgozóval másodállást, továbbá - a munkakörbe tartozó feladatok elvégzésére - mellékfoglalkozást vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt nem létesíthet.

Mt. 32/C. § (1) Másodállás és az első állás munkaidejére eső munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony csak akkor létesíthető, ha emellett a dolgozó az első állása szerinti munkakörét megfelelően el tudja látni.

(2) A másodállásban megállapítható munkaidő a dolgozó törvényes munkaidejének legfeljebb fele lehet.

(3) A másodállás és az első állás munkaidejére eső munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony csak a munkáltató előzetes, írásbeli hozzájárulásával létesíthető. A hozzájárulás megtagadásával szemben munkaügyi vita nem kezdeményezhető.

Mt. 32/D. § (1) A mellékfoglalkozás és az első állás munkaidejét nem érintő munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítését a dolgozó köteles előzetesen bejelenteni az első állás szerinti munkáltatónak. Az első állás szerinti munkáltató összeférhetetlenség esetén a további foglalkoztatást megtiltja.

(2) A kollektív szerződés

a) rendelkezhet a bejelentési kötelezettség mellőzéséről,

b) előzetes hozzájárulást írhat elő,

c) az (1) bekezdésen túlmenően a további foglalkoztatás megtiltásának egyéb eseteit is meghatározhatja.

(3) Az első állás szerinti munkáltatónak az előzetes hozzájárulást megtagadó, valamint a további foglalkoztatást megtiltó intézkedésével szemben munkaügyi vita kezdeményezhető.

Mt. 32/E. § (1) A további munkaviszony létesítésére szóló szerződést írásba kell foglalni.

(2) Amennyiben a dolgozó egynél több további munkaviszonyt vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt kíván létesíteni, az első állással egy tekintet alá esik a létesíteni kívánt jogviszonyt megelőzően létrehozott másodállás és mellékfoglalkozás is."

12. § Az Mt. 40. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"Mt. 40. § (1) A dolgozónak - a munkaidő megszakításával - lehetőséget kell biztosítani az étkezésre (munkaközi szünet).

(2) Ha a három-, vagy többműszakos, illetve megszakítás nélküli üzemelés miatt a munkaközi szünet a munkaidő megszakításával nem adható ki, a munkaviszonyra vonatkozó szabály legfeljebb napi húsz perc munkaközi szünetet a munkaidőn belül biztosíthat."

13. § Az Mt. a következő 66/A §-sal egészül ki:

"Mt. 66/A. § (1) A kollektív szerződés megkötésével vagy módosításával összefüggő, vagy a 14. § (4) bekezdése utolsó mondata szerinti kifogásból eredő, illetőleg egyéb munkaviszonyra vonatkozó szabály megsértésével össze nem függő vita esetén egyeztetésnek van helye. E célból a felek öt napon belül egyeztető bizottságot alakítanak.

(2) Eltérő megállapodás hiányában az egyeztető bizottságba a felek egy-egy tagot küldenek, és azok választanak elnököt. Az egyeztető bizottságban - szavazati jog nélkül - részt vehet az érintett államigazgatási szerv képviselője.

(3) Az egyeztető bizottság eljárása során szakértőt és tanút vehet igénybe.

(4) Az egyeztető bizottság közvetít a felek között és a felek megállapodását kezdeményezi a vita elintézése céljából.

(5) Az egyeztető bizottság kötelező erejű döntést akkor hozhat, ha előzetesen a felek annak írásbeli nyilatkozattal alávetették magukat. A felek megállapodása vagy az egyeztető bizottság döntése kollektív szerződéses rendezésnek minősül."

14. § Az Mt. 68. §-ának (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

(E törvény rendelkezései nem érintik:)

"d) a gazdasági társaság vezető tisztségviselői, felügyelő bizottsága tagjai visszahívására és kártérítési felelősségére vonatkozó szabályokat."

15. § (1) E törvény a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Ahol jogszabály magánmunkáltatót említ, ennek helyébe a "legfeljebb harminc főfoglalkozású dolgozót foglalkoztató magánszemély" kifejezés lép.

(3) A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 354. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a szakszervezeti szerv által bejelentett kifogást egyedi ügyben vagy a munkaviszonyra vonatkozó szabály megsértése miatt emelték, azt a munkaügyi bíróság a keresetlevélre irányadó szabályok szerint bírálja el. Ilyen esetben félnek az intézkedéssel érintett dolgozót kell tekinteni, és a tárgyalásra meg kell idézni."

Dr. Szűrös Mátyás s. k.,

az Országgyűlés elnöke

Dr. Pesta László s. k.,

az Országgyűlés jegyzője

Balogh László s. k.,

az Országgyűlés jegyzője