61/1989. (VI. 27.) MT rendelet

az útalapról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, figyelemmel a 8. § (1) bekezdésének h) pontjában, illetőleg a 46. §-ban meghatározott feladatokra, a Minisztertanács a következőket rendeli:

1. §

(1) Az országos közúthálózat fejlesztésének, fenntartásának és üzemeltetésének finanszírozására a Minisztertanács elkülönített állami pénzalapként útalap létesítését rendeli el.

(2) Az útalapot az országos közutak

- fejlesztésére,

- fenntartására, üzemeltetésére,

- fejlesztésére és fenntartására felvett hitelek törlesztésére, ideértve az ilyen rendeltetésű, korábban felvett hitelek törlesztését is,

- fejlesztésével és fenntartásával kapcsolatos értékpapír műveletekre, valamint

- költségvetési intézményként működő kezelőjének működési költségeire

lehet felhasználni.

2. §

Az útalap forrásai:

a) az állami költségvetésben az útalap javára évenként jóváhagyott támogatás,

b) az üzemanyag értékesítéséből származó bevétel meghatározott részének útalapba átutalt összege,

c) az országos közút kezelője részére befizetett, a közúti közlekedésről szóló törvény végrehajtására kiadott 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet 38. §-ában említett díjak, pótdíjak és bírságok,

d) országos közúthálózat fejlesztésére és fenntartására az útalap kezelője által vagy megbízásából felvett hitelből, illetőleg az így elvégzett hitel- és értékpapír műveletekből származó bevételek,

e) az útalap céljaira adott egyéb hozzájárulás.

3. §

(1) A belföldi termelő a belföldi felhasználó részére közvetlenül értékesített motorbenzin árbevételéből, továbbá a forgalmazó a belföldi termelőtől beszerzett és az importált motorbenzin értékesítésének árbevételéből, valamint a belföldi termelő és a forgalmazó a saját motorbenzin felhasználása után, és a jamburgi együttműködésben részt vevő vállalat a motorbenzin felhasználása után

a) ólmozott motorbenzin esetében literenként 2 forintot, vagy tonnánként 2650 forintot,

b) ólmozatlan motorbenzin esetén literenként 1 forintot, vagy tonnánként 1325 forintot

köteles az értékesítést, illetőleg a saját felhasználást követő hónap 15. napjáig az útalap javára befizetni.

(2) A befizetésre, ideértve az előlegfizetést is, a fogyasztási adóról szóló jogszabályok rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

4. §

Az útalap fejlesztési célú felhasználására a központi célcsoportos beruházások szabályait kell alkalmazni. A fenntartási és üzemeltetési feladatokról, továbbá az útalap ezekkel kapcsolatos felhasználásáról a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter határoz.

5. §

Az útalap bevételeiről és azok felhasználásáról, a megvalósult és folyamatban lévő beruházásokról, valamint az országos közúthálózat állapotának alakulásáról a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter évente beszámol a Minisztertanácsnak és az e célra létrehozott társadalmi bizottságnak.

6. §

Az útalapot a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium kezeli, az útalappal kapcsolatos pénzügyi lebonyolítást az Állami Fejlesztési Intézet látja el.

7. §

(1) Az útalap bevételi többlete nem vonható el:

(2) Az útalapot érintő egyéb kérdésekben a költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló jogszabályok az irányadók.

8. §

E rendelet 1989. július 1-jén lép hatályba, a 2. § b) pontjának és a 3. § rendelkezéseit azonban az 1989. május 19. napját követően értékesített vagy felhasznált motorbenzin tekintetében kell alkalmazni azzal, hogy az 1989. július 1-jét megelőzően keletkezett befizetési, illetőleg előlegfizetési kötelezettségeket az 1989. június hónapban esedékes kötelezettségekkel egyidejűleg kell teljesíteni.

Németh Miklós s. k.,

a Minisztertanács elnöke