17/1990. (V. 14.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek költségtérítéses rendszerű üzemeltetéséről szóló 16/1987. (XII. 27.) KM rendelet mellékletének módosításáról
A pénzügyminiszterrel, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel és az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével egyetértésben a következőket rendelem:
1. §
A közúti járművek költségtérítéses rendszerű üzemeltetéséről szóló módosított 16/1987. (XII. 27.) KM rendelet melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit először az 1990. évi adó elszámolásánál lehet alkalmazni.
Derzsi András s. k.,
közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter
Melléklet a 17/1990. (V. 14.) KöHEM rendelethez
Gépjárművek költségtérítéses üzemeltetésének normatívái
Fajlagos költségek Ft/km-ben és a normái üzemeltetés viszonyai között felső határt jelentenek.
Az alkalmazott szimbólumok értelmezése:
Ü = üzemanyag; G = gumiabroncs; A = alkatrész és anyag; B = fenntartási bér és idegen javítás; F = fődarab-csere és felújítás
K= G + A + B; ÜK = Ü + K; ÜKF = Ü + K + F; KF = K + F
Az egyes normatívák érvényességi területei:
Kilométer-telítettség:
Személygépkocsi:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA2 | >100% NORMA 3 | ||||
| Személy- gépkocsi motor- teljesítmény (kW) | norma | Ü | k | KI | ük | ÜKF |
| = < 30 | 1 | 3,00 | 0,90 | 1,50 | 3,90 | 4,50 |
| 2 | 3,10 | 1,30 | 1,80 | 4,40 | 4,90 | |
| 3 | 3,20 | 1,50 | 2,10 | 4,70 | 5,30 | |
| 30,1-40 | 1 | 3,50 | 1.10 | 1,60 | 4,60 | 5,10 |
| 2 | 3,60 | 1.50 | 2,00 | 5,10 | 5,60 | |
| 3 | 3,70 | 1,70 | 2,40 | 5,40 | 6,10 | |
| 40,1-50 | 1 | 3,90 | 1,20 | 1,70 | 5,10 | 5,60 |
| 2 | 4,10 | 1,70 | 2,20 | 5,80 | 6,30 | |
| 3 | 4,20 | 1,90 | 2,60 | 6,10 | 6,80 | |
| 50,1-60 | 1 | 4,40 | 1,40 | 1,80 | 5,80 | 6,20 |
| 2 | 4,50 | 1,90 | 2,40 | 6,40 | 6,90 | |
| 3 | 4,70 | 2,10 | 2,80 | 6,80 | 7,50 | |
| 60,1-70 | 1 | 4,80 | 1,50 | 2,00 | 6,30 | 6,80 |
| 2 | 5,00 | 2,10 | 2,60 | 7,10 | 7,60 | |
| 3 | 5,20 | 2,30 | 3,10 | 7,50 | 8,30 | |
| 70,1 - | 1 | 5,30 | 1,70 | 2,10 | 7,00 | 7,40 |
| 2 | 5,50 | 2,30 | 2,80 | 7,80 | 8,30 | |
| 3 | 5,70 | 2.50 | 3,30 | 8,20 | 9,00 | |
Autóbuszok egyes kategóriái költségtérítéses üzemeltetésének normatívái:
Benzinüzemű autóbuszok:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Befogadó- képesség (fő) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| 10-12 | 1 | 4,50 | 1,80 | 2,30 | 6,30 | 6,80 |
| 2 | 4,70 | 2,30 | 2,90 | 7,00 | 7,60 | |
| 3 | 4,80 | 2,60 | 3,50 | 7,40 | 8,30 | |
| 13-15 | 1 | 5,00 | 2,00 | 2,50 | 7,00 | 7,50 |
| 2 | 5,30 | 2,60 | 3,20 | 7,90 | 8,50 | |
| 3 | 5,40 | 2,90 | 3,80 | 8,30 | 9,20 | |
| 16-21 | 1 | 6,10 | 2,40 | 2,90 | 8,50 | 9,00 |
| 2 | 6,30 | 3,10 | 3,80 | 9,40 | 10,10 | |
| 3 | 6,50 | 3,50 | 4,30 | 10,00 | 10,80 | |
| 22-35 | 1 | 7,10 | 2,90 | 3,30 | 10,00 | 10,40 |
| 2 | 7,40 | 3,70 | 4,30 | 11,10 | 11,70 | |
| 3 | 7,60 | 4,10 | 4,90 | 11,70 | 12,50 | |
Gázolajüzemű autóbuszok:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Gázolaj üzemű autóbuszok megengedett legnagyobb össztömege (t) | NORMA | Ü | K | KI | ÜK | ÜKF |
| -5,0t | 1 | 2,90 | 3,30 | 4,20 | 6,20 | 7,10 |
| 2 | 3,00 | 4,40 | 5,50 | 7,40 | 8,50 | |
| 3 | 3,10 | 4,80 | 5,70 | 7,90 | 8,80 | |
| 5,1-7,5 | 1 | 3,50 | 3,40 | 4,50 | 6,90 | 8,00 |
| 2 | 3,70 | 4,60 | 5,80 | 8,30 | 9,50 | |
| 3 | 3,80 | 5,10 | 6,10 | 8,90 | 9,90 | |
| 7,6-10,0 | 1 | 4,20 | 3,80 | 4,80 | 8,00 | 9,00 |
| 2 | 4,30 | 4,80 | 6,10 | 9,10 | 10,40 | |
| 3 | 4,50 | 5,30 | 6,50 | 9,80 | 11,00 | |
| 10,1-12,5 | 1 | 4,80 | 4,00 | 5,10 | 8,80 | 9,90 |
| 2 | 5,00 | 5,00 | 6,40 | 10,00 | 11,40 | |
| 3 | 5,10 | 5,50 | 6,90 | 10,60 | 12,00 | |
| 12,6-15,0 | 1 | 5,40 | 4,30 | 5,30 | 9,70 | 10,70 |
| 2 | 5,60 | 5,20 | 6,70 | 10,80 | 12,30 | |
| 3 | 5,80 | 5,70 | 7,30 | 11,50 | 13,10 | |
| < = 60% NORMA 1 | 60-100%. NORMA2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Gázolajüzemű autóbuszok megengedett legnagyobb össztömege (1) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| 15,1-17,5 | 1 | 6,00 | 4,50 | 5,60 | 10,50 | 11,60 |
| 2 | 6,30 | 5,40 | 7,00 | 11,70 | 13,30 | |
| 3 | 6,50 | 5,90 | 7,70 | 12,40 | 14,20 | |
| 17,6-20,0 | 1 | 6,70 | 4,80 | 5,90 | 11,50 | 12,60 |
| 2 | 6,90 | 5,60 | 7,30 | 12,50 | 14,20 | |
| 3 | 7,10 | 6,10 | 8,10 | 13,20 | 15,20 | |
| 20,1-22,5 | 1 | 7,30 | 5,00 | 6,20 | 12,30 | 13,50 |
| 2 | 7,60 | 5,80 | 7,60 | 13,40 | 15,20 | |
| 3 | 7,80 | 6,40 | 8,50 | 14,20 | 16,30 | |
| 22,6-27,0 | 1 | 7,90 | 5,20 | 6,50 | 13,10 | 14,40 |
| 2 | 8,20 | 6,00 | 7,90 | 14,20 | 16,10 | |
| 3 | 8,50 | 6,60 | 8,80 | 15,10 | 17,30 | |
Benzinüzemű tehergépkocsik:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100%- NORMA 3 | ||||
| Terhelhe- tőség kategória (t) | NORMA | Ü* | K | KF | ÜK | ÜKF |
| -0,9 | 1 | 4,90 | 2,00 | 2,40 | 6,90 | 7,30 |
| 2 | 5,10 | 2,50 | 3,20 | 7,60 | 8,30 | |
| 3 | 5,20 | 3,00 | 3,70 | 8,20 | 8,90 | |
| 1,0-1,5 | 1 | 5,30 | 2,10 | 2,50 | 7,40 | 7,80 |
| 2 | 5,50 | 2,70 | 3,40 | 8,20 | 8,90 | |
| 3 | 5,70 | 3,10 | 3,90 | 8,80 | 9,60 | |
| 1,6-2,5 | 1 | 6,10 | 2,30 | 2,80 | 8,40 | 8,90 |
| 2 | 6,30 | 3,00 | 3,70 | 9,30 | 10,00 | |
| 3 | 6.50 | 3.40 | 4,20 | 9,90 | 10,70 | |
| 2,6-4,0 | 1 | 7,20 | 2,70 | 3,30 | 9,90 | 10,50 |
| 2 | 7.50 | 3.40 | 4,20 | 10,90 | 11,70 | |
| 3 | 7,70 | 3,80 | 4,70 | 11,50 | 12,40 | |
| 4,1-6,0 | 1 | 8,70 | 2,80 | 3,80 | 11,50 | 12,50 |
| 2 | 9,00 | 4,10 | 4,90 | 13,10 | 13,90 | |
| 3 | 9,30 | 4,40 | 5,40 | 13,70 | 14,70 | |
| 6,0- | 1 | 9,50 | 3,10 | 4,20 | 12,60 | 13,70 |
| 2 | 9,80 | 4,50 | 5,40 | 14,30 | 15,20 | |
| 3 | 10,20 | 4,90 | 5,90 | 15,10 | 16,10 | |
* A normatívák alkalmazásánál a ROBUR és az. UAZ gyártmányoknál az Üi értékel 1 Ft-tal lehet növelni!
Az egyéb benzinüzemű tehergépkocsinál a következő szorzótényezőket kell figyelembe venni, az alapteherbírás normatíváihoz viszonyítva:
| Ü | K | KF | |
| billenthető rakfelületű és különleges gépjárműveknél* | 1,25 | 1,15 | 1,15 |
| nyerges szerelvényeknél | 1,15 | 1,15 | 1,15 |
Gázolajüzemű nyitott és zárt rakfelületű tehergépkocsik:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Terhelhe- tőség kategória (t) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| -1,0 | 1 | 2,30 | 1,90 | 2,40 | 4,20 | 4,70 |
| 2 | 2,40 | 2,30 | 3,00 | 4,70 | 5,40 | |
| 3 | 2,50 | 2,40 | 3,20 | 4,90 | 5,70 | |
| 1,1-2,0 | 1 | 2,90 | 2,30 | 2,90 | 5,20 | 5,80 |
| 1 | 3,00 | 2,80 | 3,60 | 5,80 | 6,60 | |
| 3 | 3,10 | 3,00 | 4,10 | 6,10 | 7,20 | |
| 2,1-3,5 | 1 | 3,80 | 2,90 | 3,60 | 6,70 | 7,40 |
| 2 | 3,90 | 3,50 | 4,60 | 7,40 | 8,50 | |
| 3 | 4,00 | 3,80 | 5,10 | 7,80 | 9,10 | |
| 3,6-6,0 | 1 | 5,20 | 3,80 | 4,80 | 9,00 | 10,00 |
| 2 | 5,40 | 4,70 | 6,10 | 10,10 | 11,50 | |
| 3 | 5,60 | 5,20 | 7,00 | 10,80 | 12,60 | |
| 6,1-7,0 | 1 | 5,80 | 4,20 | 5,30 | 10,00 | 11,10 |
| 2 | 6,10 | 5,10 | 6,60 | 11,20 | 12,70 | |
| 3 | 6,20 | 5,80 | 7,80 | 12,00 | 14,00 | |
| 7,1-9,0 | 1 | 7,00 | 5,00 | 6,30 | 12,00 | 13,30 |
| 2 | 7,30 | 6,10 | 7,90 | 13,40 | 15,20 | |
| 3 | 7,50 | 6,90 | 9,30 | 14,40 | 16,80 | |
| 9,1-12,0 | 1 | 8,80 | 6,10 | 7,60 | 14,90 | 16,40 |
| 2 | 9,10 | 7,50 | 9,80 | 16,60 | 18,90 | |
| 3 | 9,40 | 8,60 | 11,60 | 18,00 | 21,00 | |
| 12 felett | 1 | 10,00 | 7,50 | 9,50 | 17,50 | 19,50 |
| 2 | 10,40 | 9,00 | 11,50 | 19,40 | 21,90 | |
| 3 | 10,70 | 10,50 | 14,00 | 21,20 | 24,00 | |
* Különleges gépjármű: a későbben közölt meghatározásnak megfelelően
Gázolajüzemű billenthető rakfelületű gépkocsik:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Terhelhe- tőség kategória (t) | NORMA | Ü | K* | KP | ÜK | ÜKF |
| -3,0 | 1 | 3,40 | 3,80 | 4,20 | 7,20 | 7,60 |
| 2 | 3,50 | 4,90 | 5,30 | 8,40 | 8,80 | |
| 3 | 3,60 | 5,80 | 6,70 | 9,40 | 10,30 | |
| 3,1-6,0 | 1 | 4,50 | 4,70 | 5,60 | 9,20 | 10,10 |
| 2 | 4,70 | 5,90 | 7,10 | 10,60 | 11,80 | |
| 3 | 4,80 | 6,90 | 8,60 | 11,70 | 13,40 | |
| 6,1-8,0 | 1 | 6,10 | 6,00 | 7,80 | 12,10 | 13,90 |
| 2 | 6,30 | 7,40 | 9,80 | 13,70 | 16,10 | |
| 3 | 6,50 | 8,50 | 11,40 | 15,00 | 17,90 | |
| 8,1 - 10,0 | 1 | 7,20 | 6,80 | 9,20 | 14,00 | 16,40 |
| 2 | 7,50 | 8,40 | 11,70 | 15,90 | 19,20 | |
| 3 | 7,70 | 9,70 | 13,40 | 17,40 | 21,10 | |
| 10,1 - 12,0 | 1 | 8,30 | 7,70 | 10,60 | 16,00 | 18,90 |
| 2 | 8,60 | 9,40 | 13,50 | 18,00 | 22,10 | |
| 3 | 8,80 | 10,80 | 15,30 | 19,60 | 24,10 | |
| 12,1 - 15,0 | 1 | 9,90 | 9,10 | 12,70 | 19,00 | 22,60 |
| 2 | 10,30 | 10,90 | 16,20 | 21,20 | 26,50 | |
| 3 | 10,60 | 12,40 | 18,10 | 23,00 | 28,70 | |
| 15,0 felett | 1 | 11,20 | 10,00 | 13,60 | 21,20 | 24,80 |
| 2 | 11,60 | 11,20 | 17,60 | 22,80 | 29,20 | |
| 3 | 11,90 | 13,70 | 20,00 | 25,60 | 31,90 | |
* Megjegyzés: Az AVIA típusnál a Ki értéket 2 Ft-tal lehet növelni!
Gázolajüzemű vontató és nyergesvontalók vonóképessége:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Vontató- képesség szerint (t) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| - 10,0 | 1 | 5,00 | 3,60 | 4,40 | 8,60 | 9,40 |
| 2 | 5,20 | 4,80 | 5,80 | 10,00 | 11,00 | |
| 3 | 5,30 | 5,50 | 6,70 | 10,80 | 12,00 | |
| 10,1-15,0 | 1 | 6,30 | 4,30 | 5,30 | 10,60 | 11,60 |
| 2 | 6,50 | 5,40 | 6,60 | 11,90 | 13,10 | |
| 3 | 6,70 | 6,20 | 7,40 | 12,90 | 14,10 | |
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Vontató- képesség szerint (t) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| 15,1-20,0 | 1 | 7,60 | 5,00 | 6,20 | 12,60 | 13,80 |
| 2 | 7,90 | 6,00 | 7,30 | 13,90 | 15,20 | |
| 3 | 8,10 | 6,80 | 8,20 | 14,90 | 16,30 | |
| 20,1-25,0 | 1 | 8,80 | 5,70 | 7,10 | 14,50 | 15,90 |
| 2 | 9,20 | 6,60 | 8,10 | 15,80 | 17,30 | |
| 3 | 9,50 | 7,40 | 9,00 | 16,90 | 18,50 | |
| 25,1-30,0 | 1 | 10,10 | 6,40 | 8,00 | 16,50 | 18,10 |
| 2 | 10,50 | 7,20 | 8,90 | 17,70 | 19,40 | |
| 3 | 10,80 | 8,10 | 9,80 | 18,90 | 20,60 | |
| 30,1-50,0 | 1 | 14,00 | 9,00 | 11,50 | 23,00 | 25,50 |
| 2 | 14,50 | 11,50 | 14,00 | 26,00 | 28,50 | |
| 3 | 15,00 | 12,50 | 15,50 | 27,50 | 30,50 | |
| 50,1- | 1 | 18,50 | 12,10 | 14,40 | 30,60 | 32,90 |
| 2 | 18,70 | 13,80 | 16,00 | 32,50 | 34,70 | |
| 3 | 19,00 | 15,20 | 18,00 | 34,20 | 37,00 | |
Gázolajüzemű különleges * felépítményű vagy önrakodásra szolgáló emelőberendezéssel ellátott gépjárművek költség-normatívái:
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Az alaptípus terhelhető- sége (t) | NORMA | Ü | K | KF | ÜK | ÜKF |
| -1,0 | 1 | 2,70 | 2,40 | 2,90 | 5,10 | 5,60 |
| 2 | 2,80 | 2,50 | 2,90 | 5,30 | 5,70 | |
| 3 | 2,90 | 2,50 | 3,30 | 5,40 | 6,20 | |
| 1,1-2,0 | 1 | 3,40 | 2,90 | 3,90 | 6,30 | 7,30 |
| 2 | 3,60 | 3,30 | 4,00 | 5,90 | 6,60 | |
| 3 | 3,70 | 3,60 | 4,60 | 7,30 | 8,30 | |
| 2,1-3,5 | 1 | 4,60 | 3,70 | 4,80 | 8,30 | 9,40 |
| 2 | 4,80 | 4,50 | 5,60 | 9,30 | 10,40 | |
| 3 | 4,90 | 5,10 | 6,40 | 10,00 | 11,30 | |
| 3,6-5,0 | 1 | 5,70 | 4,50 | 5,60 | 10,20 | 11,30 |
| 2 | 5,90 | 5,60 | 7,20 | 11,50 | 13,10 | |
| 3 | 6,10 | 6,70 | 8,20 | 12,80 | 14,30 | |
| 5,1-6,0 | 1 | 6,50 | 5,00 | 6,20 | 11,50 | 12,70 |
| 2 | 6,70 | 6,40 | 8,20 | 13,10 | 14,90 | |
| 3 | 6,90 | 7,70 | 9,40 | 14,60 | 16,30 | |
| < = 60% NORMA 1 | 60-100% NORMA 2 | > 100% NORMA 3 | ||||
| Az alaptípus terhelhető- sége (t) | NORMA | Ü | K | K F | ÜK | ÜKF |
| 6,1-7,0 | 1 | 7,20 | 5,50 | 6,80 | 12,70 | 14,00 |
| 2 | 7,50 | 7,10 | 9,30 | 14,60 | 16,80 | |
| 3 | 7,70 | 8,80 | 10,70 | 16,50 | 18,40 | |
| 7,1-9,0 | 1 | 8,80 | 6,60 | 7,90 | 15,40 | 16,70 |
| 2 | 9,10 | 8,70 | 11,40 | 17,80 | 20,50 | |
| 3 | 9,40 | 10,90 | 13,10 | 20,30 | 22,50 | |
| 9,1-12,0 | 1 | 11,00 | 8,10 | 9,60 | 19,10 | 20,60 |
| 2 | 11,50 | 9,00 | 14,60 | 20,50 | 26,10 | |
| 3 | 11,80 | 14,00 | 16,80 | 25,80 | 28,60 | |
| 12,1- | 1 | 12,50 | 9,50 | 11,50 | 22,00 | 24,00 |
| 2 | 13,00 | 10,50 | 16,00 | 23,50 | 29,00 | |
| 3 | 13,50 | 15,50 | 19,00 | 29,00 | 32,50 | |
* Megjegyzés: A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló KöHÉM rendelet 20. § (2) bekezdése szerint
Gépjármű pótkocsik költségtérítéses üzemeltetésének normatívái:
| Pótkocsi jellege | Teherbírás kategória t | < = 60% | 60- 100% | > 100% |
| < = 6 | 1,05 | 1,15 | 1,30 | |
| Normál | 6,1-9,9 | 1,15 | 1,45 | 1,60 |
| = >10 | 1,85 | 2,20 | 2,40 | |
| < = 8 | 1,45 | 1,85 | 2,40 | |
| Billenős | 8,1 - 10 | 1,75 | 2,20 | 2,75 |
| = > 10,1 | 2,00 | 2,65 | 3,35 | |
| < = 8 | 1,50 | 1,85 | 2,20 | |
| Nyerges | 8,1-9,9 | 2,05 | 2,55 | 2,90 |
| = >10,0 | 2,40 | 2,90 | 3,60 |
Megjegyzés: Az éves futásteljesítmény 60%-át meghaladóan mezőgazdasági művelés alatt álló területen közlekedő járművek esetében a Norma 3 érték alkalmazható.