8/1990. (IV. 30.) MÉM rendelet

a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 12/1969. (III. 11.) Korm. rendelet végrehajtásáról rendelkező 4/1980. (I. 25.) MÉM rendelet módosításáról

A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 12/1969. (III. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 18. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a következőket rendelem.

1. §

A4/1980. (I. 25.) MÉM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) Az állami alapadatok új előállítására rendelkezésre álló költségvetési előirányzat felhasználásáról a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium (a továbbiakban: MÉM) által jóváhagyott terv szerint a Földmérési és Távérzékelési Intézet (a továbbiakban: FÖMI) gondoskodik.

(2) Állami alapadat soron kívüli készítésére vonatkozó igény esetén a FÖMI állapodik meg az igénylővel és annak költségére biztosítja az alapadatok előállítását.

(3) A földmérési és térképészeti állami alapadatok minőségét, a földmérési alaptérképek közhitelességét állami átvételi eljárás során kell biztosítani. Az állami átvételi eljárást a FÖMI, a földmérési alaptérképekre vonatkozóan pedig a földhivatalok folytatják le.

(4) A földmérési alaptérkép tartalmában változást eredményező földmérési munkarészeket a földhivatal által -rendeletben meghatározott díj ellenében - végzett vizsgálat alapján lehet záradékolni és a földmérési alaptérképbe bedolgozni."

2. §

A Vhr. 7/A §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7/A. § (1) Az állami alapadatokat az ország egész területén a FÖMI, az illetékességi területükön pedig a földhivatalok bocsátják a megrendelők rendelkezésére.

(2) Az adatszolgáltatási haláridő 8 nap. Akadályoztatás esetén a megrendelőt értesíteni kell arról, hogy az adatok várhatóan mikor állnak a rendelkezésére.

(3) Állami alapadatok megváltoztatására irányuló munkarészek alapjául minden esetben az erre a célra hitelesített állami alapadatokat kell felhasználni."

3. §

A Vhr. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10. § (1) A R. 15. §-ában említett földmérési szakképzettséget igazol:

a) a földmérő mérnöki, földmérő szakos építőmérnöki oklevél,

b) a földmérési és földrendezői üzemmérnöki oklevél,

c) építő-, erdő-, vagy bányamérnöki oklevél, továbbá az építőmérnöki szakterületek üzemmérnöki oklevele,

d) földmérő technikusi és szaktechnikusi oklevél,

e) olyan egyéb technikusi oklevél, ahol a képesítő (érettségi) tárgyak között a földmérés is szerepel.

(2) Térképészeti szakképzettséget igazol:

a) a térképész oklevél,

b) a térképésztechnikusi oklevél.

(3) Földmérési és térképészeti munka irányításához-kivéve a 10/A. § (1) bekezdésében foglaltakat - az (1) és (2) bekezdése a) pontjában meghatározott szakképzettség és legalább kettő év, az (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott szakképzettség és legalább három év szakmai gyakorlat, az (1) bekezdés d) és a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott szakképesítés és öt év földmérési és térképészeti szakmai gyakorlat szükséges. Ez a rendelkezés nem érinti azokat, akik a rendelet hatályba lépése előtt már földmérési és térképészeti munkát irányítottak.

(4) A földmérési és térképészeti munkáknál alkalmazott segédmunkaerőre (rajzoló, adatrögzítő, számítógépes operátor, laboráns stb.) az (1) és (2) bekezdésben előírt követelmények nem vonatkoznak."

4. §

A Vhr. 10/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10/A. § (1) A földmérési alaptérképben változást eredményező munkák (telekalakítás, telekhatár és földrendezések, megvalósulási térképek készítése, kisajátítások stb.) végzésének irányításához a földmérési szakképzettségen kívül ingatlanrendező földmérői minősítés is szükséges.

(2) Az ingatlanrendező földmérői minősítést olyan földmérő szakképzettségűek részére lehet megállapítani, akik felsőfokú szakképzettséggel és legalább öt évi földmérési gyakorlattal rendelkeznek és megfelelnek a jogszabály 3. számú mellékletében meghatározott követelményeknek.

(3) Az ingatlanrendező földmérői minősítést a földmérő kérelme alapján az Ingatlanrendező Földmérői Minősítő Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) állapítja meg és a FÖMI tartja nyilván. A FÖMI a nyilvántartásának másolatát minden évben megküldi a földhivataloknak.

(4) A Bizottság működését a MÉM felügyeli, elnökét és tagjait kinevezi. A minősítés követelményrendszerét és a Bizottság működésének részletes feltételeit a 3. számú melléklet tartalmazza. A minősítésért költségtérítést kell fizetni.

(5) A földmérési szakfelügyelő a földhivatali ellenőrzések és vizsgálatok során feltárt szakmai és etikai hiányosságok cselén köteles a Bizottságnál kezdeményezni a minősítés megvonását."

5. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetésével egyidejűleg a Vhr. 6. § (2) bekezdés b) és c) pontja, a 9. § (1) bekezdésének utolsó mondata és a (3) bekezdés f) pontja, valamint a Vhr. mellékleteként kiadott Általános Földmérési és Térképészeti Szabályzat 13. § (6) bekezdése, a 14. § (2) bekezdése, a 16. § és a 20. - 22. §-a előtti címek, a 16. §, és a 20. § - 22. §-ai, továbbá a 4., 5., 9., 10. számú mellékletei hatályukat vesztik. A 3. számú melléklet helyébe pedig a rendelettel kiadott melléklet lép.

(3) Ahol a jogszabályban MÉM OFTH szerepel, ahelyett MÉM FTH-t kell érteni.

Dr. Hütter Csaba s. k.,

mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter

Melléklet a 8/1990. (IV. 30.) MÉM rendelethez

I. Az ingatlanrendező földmérői minősítés követelményei:

1. Az előírt minimálisan 5 év gyakorlati időn belül vagylagosan:

- 2 év gyakorlat a 10/A. § (1) bekezdésében meghatározott munkák területén (munkáltatói igazolással);

- 2 év földhivatali földmérési gyakorlat (személyi igazolvánnyal igazolandó);

- 2 év földmérési alaptérképkészítési gyakorlat, ha igazolhatóan (átvevő földhivatal állal) közreműködött a terepi és az irodai munkafázisokban;

- 2 év oktatási gyakorlat a felsőoktatásban a 10. § (1) bekezdésében meghatározott szakterületen.

2. Meg kell nevezni a kérelmező állal készített 30 db bejelentésre nem kötelezett, vagy 10 db bejelentésre kötelezett és a földmérési alaptérkép változására irányuló munkát vagy a közreműködésével készült földmérési alaptérképet, az átvevő földhivatal megnevezésével.

3. Igazságügyi földmérési szakértői, vagy ezen a szakterületen kiadott minisztériumi szakértői engedéllyel rendelkezőknek az előzőekben részletezett feltételek meglétéi igazolniuk nem kell.

4. A kérelmező tevékenységéről a földhivatali földmérési szakfelügyelet által adott támogató vélemény.

II. A minősítő bizottság működése:

1. A Bizottság 5 tagú, döntését szótöbbséggel hozza.

2. A Bizottság működésének feltételeit a FÖMI biztosítja. A Bizottság egyik tagja egyúttal a Bizottság titkára és minden esetben a FÖMI dolgozója. A titkár felel az ügyintézésért, a döntéselőkészítéséért és a nyilvántartások kezeléséért.

3. A Bizottságnak minden esetben - kivéve az I/3. pontban írtakat - földhivatali véleményt kell beszereznie a kérelmező tevékenységéről.

4. A kiadott minősítést a FÖMI bélyegzőjével kell hitelesíteni.

5. A Bizottságnak a kérelmek beérkezésétől függően kell ülésezni, de munkáját úgy kell szerveznie, hogy - figyelemmel a földhivatali szakvéleményadás időszükségletére is - a kérelmekre 60 napon belül választ tudjon adni.

6. A Bizottság döntése ellen a MÉM-hez lehet fellebbezni.

III. A minősítési kérelem és mellékletei:

1. A minősítés megállapítását a FÖMI-hez benyújtott formanyomtatványon kell kérni. A formanyomtatvány a FÖMI-nél (Budapest V., Guszev u. 19.) szerezhető be.

2. A kérelemhez kitöltött adatlapot, szakmai önéletrajzot és a szakirányú szakképesítést igazoló oklevél másolatát kell mellékelni.

3. Az I/1. pontban előírt igazolásokat mellékelni kell.

4. A Bizottság indokolt esetben a felsorolt adatok, okiratok kiegészítését kérheti. A minősítés megállapításához szükséges szakmai elbírálás költségeinek fedezésére díjat kell fizetni a FÖMI csekkszámlájára. A befizetés igazolását mellékelni kell a kérelemhez.

5. Az I/3. pontban felsorolt szakértőknek csak az 1. pontban előírt formanyomtatványt és a 2. pont szerinti adatlapot, valamint szakértői engedélyének másolatát kell benyújtania.

IV. A minősítés megszűnése

1. Megszűnik a minősítés:

- a földmérő kérelmére;

- a földmérő elhalálozásával;

- törléssel.

2. A törlésről a Bizottság dönt. Az eljárást földhivatali véleményre alapozva kell lefolytatni. A minősített munkája elleni megbízói panaszokat a területileg illetékes földhivatalhoz kell továbbítani kivizsgálás céljából.

3. A törlési eljárás során a minősített részére lehetőséget kell biztosítani személyes meghallgatására.

V. Átmeneti intézkedés

1. A minősítés 1990. június 1-ig - jelenleg is irányító beosztásban dolgozók részére - díjmentesen kérhető.

2. Az V/l. szerinti kérelemnél az 1/2. pontban előírt darabszámú munkát tételesen felsorolni nem kell, ha az I/1. pontban meghatározott időtartam legalább kétszerese igazolt.

3. A kérelem, benyújtásának elbírálásáig, de legkésőbb 1990. szeptember 1-ig az irányító munka betöltésére feljogosít.

Tartalomjegyzék