Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

10/1997. (III. 19.) HM rendelet

a hivatásos katonák kártérítési felelősségének egyes szabályairól

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 342. §-a (2) bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) A rendelet alkalmazása szempontjából a kár a Honvédelmi Minisztériumot, a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása alá tartozó hivatalokat és háttérintézményeket, a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokat és a katonai felsőoktatási intézményeket, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteit (a továbbiakban együtt: testület) ért vagyoni hátrány, különösen

a) az anyagi-technikai eszközök, létesítmények, azok berendezéseinek rendeltetésellenes használatából eredő megrongálódása, megsemmisítése, hiánya, illetve a javításra, pótlásra fordított költség és kiadás;

b) az anyagi-technikai eszközök vagy pénzeszközök jogtalan felhasználása, illetve igénybevétele;

c) a testület vagyoni értékű joga érvényesítésének elmulasztása;

d) a testületre ellenszolgáltatás nélkül háruló olyan vagyoni kötelezettség, amely abból keletkezett, hogy a honvédségnek a katona vétkes magatartása miatt kártérítést, kötbért, kamatot, bírságot stb. kellett fizetnie.

(2) A rendelet alkalmazása szempontjából a testület vagyonának minősülnek

a) mindazok a vagyontárgyak (ingó, ingatlan) és pénzeszközök, amelyek a testület kezelésébe, illetve gazdálkodási körébe tartoznak;

b) azok az idegen vagyontárgyak és pénzeszközök, amelyek jogszabály, hatósági intézkedés vagy szerződés alapján ideiglenesen kerültek a testület kezelésébe;

c) a testületet illető vagyoni értékű jogok és követelések;

d) a társadalmi szervezeteknek és egyesületeknek átadott azok a vagyontárgyak és pénzeszközök, amelyeket e szervezetek, illetve egyesületek a honvédséggel szembeni visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel kezelnek.

2. § Ha a kártérítési ügy tényállása bonyolult, vagy a keletkezett kár összege meghaladja a 100 000 Ft-ot, akkor a kártérítési eljárás során az igazgatási szolgálat véleményét is ki kell kérni a kártérítés jogalapjáról és az eljárás törvényességéről.

3. § (1) A kár összegének meghatározásánál figyelembe kell venni

a) a megrongált dolog kijavítására fordított kiadást - ideértve az üzemviteli költségeket is - és a kijavítás ellenére még fennmaradó esetleges értékcsökkenés mértékét;

b) ha a dolog megsemmisült, vagy használhatatlanná vált, illetve ha nincs meg, a károkozás időpontjában érvényes fogyasztói árat, az avulásra is tekintettel.

(2) A kár összegét a biztosítási szerződés alapján megtérülő összeggel, továbbá a megrongált dolog kijavításakor létrejött értéknövekmény értékével csökkenteni kell.

4. § A kártérítési ügyben, ha az eljárás menete egy jegyzőkönyvben nem rögzíthető, a lefolytatott bizonyításról összefoglaló jelentést kell készíteni. Ebben - illetve a jegyzőkönyvben - rögzíteni kell:

a) a vizsgálattal megbízott személynek vagy a bizottság tagjainak nevét, rendfokozatát, beosztását,

b) a hadköteles katona személyi adatait (születési hely, év, hó, nap, anyja neve), rendfokozatát, beosztását és lakóhelyét,

c) a kár keletkezésének idejét és körülményeit,

d) a kár összegét,

e) a bizonyítékokat (pl. tanúvallomás, szakértői nyilatkozat, szemle jegyzőkönyv, fegyelmi vagy a büntetőeljárás során hozott határozat, szakmai kivizsgálásról készített jelentés),

f) a hivatásos katona kártérítési felelőssége mértékének alapjául szolgáló illetményt,

g) azokat a tényezőket, amelyek a felelősség elbírálásához, illetve a kártérítés mérsékléséről vagy kiszabásának mellőzéséről való döntéshez szükségesek (vagyoni viszonyok, családi és szociális körülmények),

h) a hivatásos katonának a felelősségre vonatkozó nyilatkozatát, továbbá

i) a vizsgálat összegzett eredményét, illetve a vizsgálatot végző személy vagy bizottság indokolt véleményét arról, hogy a kárért kit (kiket) és milyen mértékben tart felelősnek.

5. § (1) A vizsgálat befejezése után az összefoglaló jelentést - a kárügy összes iratával együtt - haladéktalanul, döntés végett, az állományilletékes parancsnok elé kell terjeszteni.

(2) Ha a vizsgálat során lényeges körülmény nem tisztázódott, az állományilletékes parancsnok haladéktalanul intézkedik a bizonyítás kiegészítése iránt.

(3) Ha az összefoglaló jelentés alapján az anyagi felelősség megnyugtatóan elbírálható, az állományilletékes parancsnok (vezető) határozatban dönt.

6. § A hivatásos katona és képviselője jogosult betekinteni a kártérítési eljárás során keletkezett iratokba, a kárüggyel kapcsolatban észrevételt, megjegyzést tehet.

7. § (1) Az állományilletékes parancsnok által hozott határozat rendelkező részből és indokolásból áll.

(2) A rendelkező rész kötelező tartalma:

a) a katonai szervezet megnevezése,

b) a kártérítésre kötelezett személyi adatai (születési hely, idő, anyja neve, lakóhelye), rendfokozata, beosztása,

c) a kiszabott kártérítés összege (számmal és betűvel),

d) a kártérítés megfizetésének időpontjára, a havonta fizetendő részletekre vagy a levonás elhalasztására vonatkozó rendelkezés,

e) a panasz benyújtásának lehetőségéről, határidejéről és helyéről történő kioktatás.

(3) Az indokolás kötelező tartalma:

a) a megállapított tényállás világos és pontos ismertetése, a kár kiszámításának módja, a bizonyítékokra utalás,

b) a hivatásos katona védekezésének lényege és annak értékelése,

c) a felelősség elbírálásánál alkalmazott jogszabály vonatkozó rendelkezésére való hivatkozás, és

d) a döntés egyéb, szükség szerinti indokolása (pl. a kártérítés mérséklése).

8. § (1) A 7. §-ban említett határozatot legalább három példányban kell elkészíteni és nyilvántartásba venni, melyből egy példányt a hivatásos katonának kézbesíteni kell, egy példányt pedig a kárügy irataihoz kell csatolni, egy további példányát a határozat jogerőre emelkedése után előjegyzésre, illetve végrehajtásra az ellátó pénzügyi és számviteli szervezetnek kell átadni.

(2) A határozat átvételének tényét és idejét a hivatásos katona aláírásával köteles igazolni. Ha a kézbesítés posta útján történik, az átvétel igazolására a tértivevény szolgál.

9. § (1) A panaszt az állományilletékes parancsnoknál kell írásban előterjeszteni. A panaszban elő kell adni, hogy a hivatásos katona a határozatot miért sérelmezi.

(2) Panasznak kell tekinteni - elnevezésére tekintet nélkül - minden olyan beadványt vagy kérelmet, amelyben a hivatásos katona az állományilletékes parancsnok határozatát sérelmezi, illetve annak megváltoztatását kéri.

(3) A panasz szóban is előterjeszthető. Ebben az esetben a hivatásos katona panaszát jegyzőkönyvezni, a jegyzőkönyv egy példányát pedig át kell adni a hivatásos katonának.

(4) Ha a panaszt nem az állományilletékes parancsnokhoz nyújtották be, azt haladéktalanul a határozatot meghozó parancsnokhoz kell továbbítani.

10. § A hivatásos katona panaszát - a kárügy irataival együtt - 8 napon belül fel kell terjeszteni a határozatot hozó parancsnok elöljáró parancsnokához, kivéve, ha a határozatot hozó parancsnok a panasznak megfelelően módosítja, kijavítja, vagy kiegészíti a megtámadott határozatot.

11. § (1) A panaszt elbíráló elöljáró parancsnok a határozatban a sérelmezett határozatot helyben hagyja, megváltoztatja, vagy hatályon kívül helyezi, és az állományilletékes parancsnokot új eljárásra utasítja.

(2) A határozat tartalmi elemeire - a jelen szakasz (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően - a rendelet 7. §-ában írtakat kell értelemszerűen alkalmazni.

(3) A határozatban a hivatásos katona figyelmét fel kell hívni a jogorvoslat lehetőségére. Ki kell oktatni arra, hogy a keresetlevelet mennyi példányban, melyik bírósághoz címezve és mennyi időn belül kell az elöljáró parancsnokhoz benyújtani.

(4) A nyilvántartásba vett határozatot - a kárügy iratainak visszaküldése mellett - meg kell küldeni az állományilletékes parancsnoknak, aki köteles a határozat egy példányát a panaszosnak kézbesíteni, egy példányát az ellátó pénzügyi és számviteli szervezetnek átadni, illetőleg a határozat egy példányát a kárügy irataihoz csatolni.

12. § (1) A határozatot meghozó állományilletékes parancsnok és az elöljáró parancsnok a határozatot név-, szám- vagy számítási hiba és más hasonló elírás esetén kijavíthatja, vagy kiigazíthatja.

(2) Az (1) bekezdésben írt parancsnok hivatalból vagy a hivatásos katona kérelmére a határozatot kiegészítheti, ha az ügy érdeméhez tartozó kérdésben nem határozott. A kiegészítés nem érintheti a határozat egyéb rendelkezéseit.

(3) A kijavítást és a kiegészítést a határozat eredeti példányára és kiadmányaira is fel kell jegyezni, és a jelen rendelet 8. §-ában, illetőleg 11. §-ában foglaltaknak megfelelően közölni kell a hivatásos katonával.

13. § Az állományilletékes parancsnok és az elöljáró parancsnok jogerős határozatait - a jogerőre emelkedéstől számított egy éven belül - a honvédelmi miniszter - a hivatásos katona érdekében - hatályon kívül helyezheti, és új eljárást rendelhet el, ha a határozat törvénysértő.

14. § A hivatásos katona kártérítési ügyében a munkaügyi bíróság előtt indított perben az alperes a másodfokon eljárt katonai szervezet.

15. § (1) Indokolt esetben a hivatásos katona kérelmére vagy hivatalból a jogerős határozat végrehajtása elhalasztható.

(2) A jogerősen kiszabott kártérítés végrehajtásának elhalasztásánál figyelemmel kell lenni a hivatásos katona magatartására, vagyoni helyzetére, kereseti, jövedelmi, családi és szociális viszonyaira. A végrehajtás elhalasztására általában csak akkor kerülhet sor, ha a kötelezett vagyoni helyzete önhibáján kívüli okból úgy alakult, hogy az adott időszakban még a kártérítés részletekben való megfizetése is aránytalanul súlyos helyzetet teremtene.

(3) A halasztás időtartamát úgy kell meghatározni, hogy az megfeleljen a méltányolható körülményeknek, de ne veszélyeztesse a kártérítés megfizetését sem.

16. § (1) A kiszabott kártérítés (beleértve a bíróság által megítélt kártérítést is) - kérelemre vagy hivatalból - akkor mérsékelhető, ha

a) a kötelezett a károkozást követően tanúsított magatartásával ezt kiérdemelte, és a testület vagyonának megóvására irányuló érdek a kártérítés teljes megfizetése nélkül is megvalósult, vagy

b) a kötelezett anyagi helyzete (családi és szociális körülményei) úgy alakult, hogy a kártérítést még részletekben sem képes a saját vagy az általa eltartottak megélhetésének veszélyeztetése nélkül megfizetni.

(2) Az utólagos mérséklésről és elengedésről az állományilletékes parancsnok dönt az (1) bekezdésben írtak alapján.

17. § (1) A katonai szervezetnél keletkezett károkat és hiányokat a vonatkozó nyilvántartásokból kiadásba kell helyezni, és egyidejűleg be kell írni a károkról vezetett nyilvántartó könyvbe (hiánynyilvántartó könyvbe). A nyilvántartó könyvet a katonai szervezet szakanyag szerint illetékes fegyvernemi és szolgálati ág főnökei kötelesek vezetni.

(2) A nyilvántartó könyvnek tartalmaznia kell mindazokat az adatokat, amelyekből hitelt érdemlően megállapítható, hogy a kár milyen anyagban, milyen módon keletkezett, milyen összeget képvisel és hogyan rendeződött.

18. § (1) Leírással kell rendezni azokat a károkat (hiányokat), amelyek a Hszt. felelősségi szabályai szerint - az államháztartásról és a számvitelről szóló törvény előírásaira is figyelemmel - nem térülnek meg.

(2) A leírási jogkört - a ténylegesen bekövetkezett kár (hiány) összegének alapulvételével számított értékhatár alapján - miniszteri utasításban szabályozott módon, az abban írt szolgálati személyek gyakorolják.

(3) A leírási tanúsítványt két példányban kell kiállítani, és az egyik példányt az iratokkal együtt a leírást kérő szolgálati személynek kell megküldeni, a másik példány a leírási tömbben marad.

19. § (1) Törléssel kell rendezni a kiszabott, de behajthatatlannak minősített kártérítést. Erre annak a katonai szervnek a parancsnoka jogosult, amelyik azt nyilvántartja.

(2) A kártérítés törlését írásba kell foglalni, és meg kell indokolni.

(3) A kártérítést csak akkor lehet behajthatatlannak minősíteni, ha a kötelezett bizonyíthatóan tartósan fizetőképtelen, illetve vagyontalan és emiatt az ellene vezetett végrehajtás (behajtás) legalább két esetben sikertelennek bizonyult, és előreláthatóan a további eljárás sem vezet eredményre, illetőleg költségigénye eléri a követelt összeget.

(4) A 100 000 Ft-ot meghaladó kártérítést a Honvédelmi Minisztériumban, a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása alá tartozó hivatalokban és háttérintézményeknél, valamint a katonai felsőoktatási intézményeknél a közigazgatási államtitkár, a Magyar Honvédség katonai szervezeteinél pedig a Magyar Honvédség parancsnoka, vezérkari főnöke törölheti.

(5) A (4) bekezdésben írt összeghatárú kártérítés törlésére a katonai nemzetbiztonsági szolgálatoknál a honvédelmi miniszter jogosult.

20. § Ez a rendelet kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.