39/1997. (III. 5.) Korm. rendelet
a pályakezdő munkanélküliek elhelyezkedésének elősegítéséről szóló 68/1996. (V. 15.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 19/A. §-ában, valamint 43. §-ának (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. § (1) A pályakezdő munkanélküliek elhelyezkedésének elősegítéséről szóló 68/1996. (V. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) E rendelet hatálya az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének k) pontja szerint pályakezdő munkanélkülinek minősülő személyekre, a 9. § hatálya pedig az ott meghatározott pályakezdő fiatalokra terjed ki."
(2) Az R. 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének k) pontja alkalmazásában a tanulmányok befejezése alatt a tanulói, illetőleg a hallgatói jogviszony megszűnését kell érteni."
(3) Az R. 1. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az e rendeletben szabályozott támogatások az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének k) pontjában meghatározott életkor betöltését követően akkor folyósíthatók, ha a támogatás megállapítására már az életkor betöltését megelőzően sor kerül."
2. § (1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A megyei (fővárosi) munkaügyi tanács (a továbbiakban: munkaügyi tanács) a pályakezdő munkanélküliek foglalkoztatásának elősegítése érdekében a megye (főváros) munkaerőpiaci helyzete alapján - a megyében működő területi gazdasági kamarák véleményének meghallgatásával - a 7. §-ban foglalt támogatás tekintetében meghatározza annak elveit, hogy a (2) bekezdés a) pontjában megjelölt szakképesítéstől eltérő szakképesítésnél mi tekinthető különös méltánylást érdemlőnek."
(2) Az R. 5. §-a (2) bekezdésének bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:
"A munkaügyi központ a munkaügyi tanács és a területi gazdasági kamarák véleményének kikérése után"
3. § Az R. 6. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A pályakezdő munkanélküli a munkaügyi központtal köteles együttműködni."
4. § Az R. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (1) A munkaügyi központ támogatást nyújt annak a munkaadónak, aki szakképzetlen, vagy az 5. § (2) bekezdésében meghatározott szakképesítéssel rendelkező pályakezdő munkanélküli munkaviszony keretében történő foglalkoztatását legalább napi négyórás munkaidőben, és - a (6) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - legalább 360 napi időtartamra olyan munkakörben vállalja, amelyben a munkanélküli megfelelő munkatapasztalatot szerezhet.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás olyan pályakezdő munkanélküli - a kérelem beadását követően kezdődő - munkatapasztalat-szerzéséhez nyújtható, aki a nyilvántartásba vételétől számított legalább 90 napig a munkaügyi központtal együttműködött.
(3) A támogatást a foglalkoztatás időtartamára, legfeljebb azonban 360 napra a pályakezdő részére járó munkabérnek (illetménynek) 50-100%-ig terjedő mértékben kell megállapítani. A támogatás mértéke - a pályakezdő részére járó munkabér (illetmény) 100%-ában történő megállapítása esetén - havonta nem haladhatja meg szakképzetlen pályakezdő esetében a kötelező legkisebb munkabér másfélszeresét, középfokú szakképzettségű pályakezdő esetében kétszeresét, felsőfokú szakképzettségű pályakezdő esetében két és félszeresét. Ha a támogatás mértéke a pályakezdő részére járó munkabérnél (illetménynél) alacsonyabb, illetve a foglalkoztatás nem teljes munkaidőben történik, akkor felső határként az előbbiekben meghatározott összeg arányos részét kell figyelembe venni. Az előbbiekben meghatározott támogatáson kívül a pályakezdő után fizetendő egészségügyi hozzájárulás összege is megtéríthető.
(4) A munkaügyi központ igazgatója - az 5. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően - különös méltánylást érdemlő esetben engedélyezheti az 5. § (2) bekezdésének a) pontjában megjelölt szakképesítéstől eltérő szakképesítésű pályakezdő munkanélküli foglalkoztatásának támogatását.
(5) Ha a munkaadó egyesület, alapítvány, közalapítvány, köztestület, kisebbségi önkormányzat vagy közhasznú társaság, a (3) bekezdésben meghatározott támogatáson felül a pályakezdő részére járó munkabért terhelő társadalombiztosítási és munkaadói járulék is átvállalható, ha a foglalkoztatás nem vállalkozási tevékenység keretében történik.
(6) Ha a pályakezdő támogatott munkaviszonya 360 napnál rövidebb idő után megszakad, újbóli foglalkoztatása esetén a 360 napból fennmaradó időtartamra nyújtható támogatás."
5. § Az R. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A pályakezdő munkanélküli részére az (1) bekezdésben meghatározott támogatáson túlmenően keresetpótló juttatást vagy keresetkiegészítést az Flt.-ben foglaltak szerint lehet megállapítani."
6. § (1) Az R. 9. §-ának (1) bekezdése a következő mondattal egészül ki:
"A támogatás további feltétele, hogy a pályakezdőnek a munkaadónál történő foglalkoztatása a támogatás iránti kérelem benyújtását követő időpontban kezdődjön meg."
(2) Az R. 9. §-ának (4) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:
"Ha a munkaidő a teljes munkaidőnél rövidebb, a támogatás mértékét a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve kell megállapítani. További támogatásként a pályakezdő után fizetendő egészségügyi hozzájárulás is megtéríthető."
7. § Az R. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"10. § A pályakezdő foglalkoztatásához e rendeletben nem szabályozott támogatás az Flt.-ben és felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban foglaltak szerint nyújtható."
8. §[1]
9. § (1) Ez a rendelet 1997. július 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően benyújtott kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
(2)[2]
Horn Gyula s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 39/1997. (III. 5.) Korm. rendelethez
Regisztrált munkanélküliek és pályakezdők száma
1995-1997
Időpont | Regisztrált munkanélküliek száma, fő | Ebből: pályakezdő, fő | % |
1995. I. | 545 445 | 59 828 | 11,0 |
II. | 550 484 | 59 350 | 10,8 |
III. | 540 718 | 56 696 | 10,5 |
IV. | 531883 | 55 791 | 10,5 |
V. | 486 416 | 36 623 | 7,5 |
VI. | 482 747 | 39 044 | 8,1 |
VII. | 504 312 | 58 804 | 11,7 |
VIII. | 499 320 | 61 961 | 12,4 |
IX. | 491416 | 59 865 | 12,2 |
X. | 479102 | 56108 | 11,7 |
XI. | 484 617 | 56 376 | 11,6 |
XII. | 495 893 | 55 412 | 11,2 |
1996. I. | 517 836 | 54 290 | 10,5 |
II. | 530 592 | 53 913 | 10,2 |
III. | 528 367 | 52 041 | 9,8 |
IV. | 511890 | 47196 | 9,2 |
V. | 490 100 | 36 947 | 7,5 |
VI. | 481951 | 33 602 | 7,0 |
VII. | 494 461 | 47 544 | 9,6 |
VIII. | 494 900 | 50 344 | 10,2 |
IX. | 501 102 | 50 295 | 10,0 |
X. | 494 331 | 45 503 | 9,2 |
XI. | 484 470 | 43 768 | 9,0 |
XII. | 477 459 | 39 356 | 8,2 |
1997. I. | 474 636 | 39 113 | 8,2 |
Forrás. Országos Munkaügyi Módszertani Központ
2. számú melléklet a 39/1997. (III. 5.) Korm. rendelethez
A támogatási rendszer működésének főbb tapasztalatai
A támogatási rendszer bevezetése óta 6 hónap telt el, de már ennek alapján is le lehet vonni a működés tapasztalatait.
A támogatási rendszer a pályakezdő fogalom kiszélesítésével olyan rétegek támogathatóságát is lehetővé teszi, akik erre rászorulnak, de korábban kiestek a segélyezettek köréből (általános iskolai végzettség alattiak, szakképzésből lemorzsolódók).
A bevezetett új aktív eszközök voltaképpen kétszeresére bővítették a fiatalok állásba helyezését segítő eszköztárt. Az új eszközök mintegy 10 ezer pályakezdőt érintettek.
A csökkenésben természetesen jelentős szerepet játszottak a foglalkoztatási törvényben szabályozott aktív eszközök. Mind a munkanélküliek "hagyományos" képzésében, mind a bértámogatásban, valamint az utazási költségtérítésben a pályakezdők részvétele magasabb, mint a munkanélkülieken belüli arányuk, a közhasznú foglalkoztatásban azonban - a megfelelő állásajánlatok hiányában - részvételi arányuk alacsonyabb.
A megyei munkaügyi központok az elhelyezkedés segítése érdekében helyi programokat készítettek. A központok és a kirendeltségek a tájékoztatás sokféle formáját alkalmazták a személyes tájékoztatástól az írott és elektronikus sajtóig megcélozva mind a pályakezdőket, mind a munkáltatókat. Számos olyan kapcsolattartási fórumot hoztak létre, amelyek az állásba helyezést segítették, illetve az új (és a régi) aktív foglalkoztatáspolitikai eszközöket népszerűsítették (pl. nyílt nap, állás- és képzési börze, pályakezdők hónapja, munkáltatói klubok).
Érzékelhető közeledés történt a civil szervezetek és az önkormányzatokkal való szorosabb együttműködés felé, amely azonban még további erősítésre szorul.
A támogatási rendszer egyes elemeinek működését az alábbiakban tekintjük át:
1. A pályakezdőket segítő új munkaerőpiaci szolgáltatások
A rendelet szerint a pályakezdők az új aktív eszközök biztosította támogatásokban - összefüggésben a megszüntetett pályakezdő munkanélküli segély, valamint a foglalkoztatási törvényben szabályozott bértámogatás szabályaival - három hónap elteltével részesíthetők. A három hónap lehetőséget teremtett a munkaügyi szervezet számára a fiatalok (támogatás nélküli) állásba helyezésére, illetve ennek érdekében tájékoztatásukra, valamint az egyéni adottságaikhoz igazodó szolgáltatások nyújtására.
A fiataloknak impulzust, saját életútjuk megtervezéséhez motivációt adó tanfolyamon 1996. december végéig mintegy 5 ezer fő végzett és arra további 3,5 ezer fő jelentkezett. Ezt követően, a fiatalokkal folytatott egyéni beszélgetések alapján kétoldalú kötelezettségeket tartalmazó együttműködési tervek készültek elhelyezkedésük segítése érdekében. A képzettségtől, illetve az együttműködési tervtől függően a pályakezdők részére a központok pályaválasztást elősegítő tanácsadást, a pályamódosítást vagy a pályamegerősítést segítő programban való részvételt ajánlottak. A munkaügyi központok, illetve a kirendeltségek több ezer fiatalt érintően szerveztek állásbörzét.
2. A pályakezdőket segítő új aktív eszközök
A munkatapasztalat-szerzés támogatása eszközével érintettek száma a félév során folyamatosan bővült, novemberben már mintegy 2200 fő kapott alanyi jogon támogatást foglalkoztatásához.
Hátráltatta az eszköz működését a közalkalmazotti bértáblára épülő támogatási mérték.
A legalább egy tanéven keresztül vállalati gyakorlati képzésben részesült pályakezdő elhelyezkedésének alanyi jogú foglalkoztatási támogatása közel 3 ezer fő, főként szakmunkás fiatal számára jelentette, illetve jelenti a munkahely egyéves biztosítását.
Az eszközzel érintettek számának jelentős emelkedése várható ez évtől a központok, illetve a kirendeltségek munkatársainak munkáltatói kapcsolatának erősítése, bővítése, valamint a munkáltatók létszámfelvételi igényének és tájékozottságának függvényében.
A foglalkoztatást elősegítő képzés támogatása alanyi jogon (közel 5 ezer főt érintően) segítette a fiatalokat a munkaerőpiacon eladható képzettség megszerzésében egyrészt a szakmához jutás által, másrészt a meglévő ismeretek korszerűsítésével.
(Az aktív eszközökben érintettekről készített kimutatást a Függelék tartalmazza.)
Függelék
Kimutatás a pályakezdők elhelyezkedését támogató új és régi eszközökben érintettekről
(1996. november hónapban)
Aktív eszközök | Pályakezdő fiatalok száma (fő) | Pályakezdő fiatalok aránya (%) |
Új eszközök | ||
Munkatapasztalat-szerzés támogatása | 2180 | 12,3 |
Foglalkoztatásbővítő támogatás | 2834 | 16,0 |
Foglalkoztatást elősegítő képzés | 4630 | 26,0 |
Részösszesen: | 9644 | 54,3 |
Hagyományos eszközök: | ||
Bértámogatás | 3294 | 18,5 |
Közhasznú munka | 2309 | 13,0 |
Utazási költségtérítés | 443 | 2,5 |
Képzés | 2077 | 11,7 |
Részösszesen: | 8123 | 45,7 |
Összesen: | 17767 | 100,0 |
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 225/2005. (X. 13.) Korm. rendelet 13. § d) pontja. Hatálytalan 2005.11.01.
[2] Hatályon kívül helyezte a 225/2005. (X. 13.) Korm. rendelet 13. § d) pontja. Hatálytalan 2005.11.01.