66/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet
a Magyar Akkreditációs Bizottság szervezetéről, működéséről és az akkreditációs eljárás alapvető szabályairól
A Kormány a felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 80. §-ának (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
A Magyar Akkreditációs Bizottság jogállása
1. § (1) A Magyar Akkreditációs Bizottság (a továbbiakban: MAB) a Kormány által az Ftv. 81. §-ában meghatározott feladatok ellátására létrehozott független testület.
(2) A MAB törvényességi felügyeletét az Ftv. 80. §-ának (7) bekezdésében foglaltak alapján a művelődési és közoktatási miniszter (a továbbiakban: Miniszter) gyakorolja. A Miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében vizsgálja, hogy a MAB összetétele, szervezete, működése, döntéshozatali eljárása megfelel-e a jogszabályoknak, illetve a MAB szervezeti és működési szabályzatának. A törvényességi felügyeleti jogkör az Ftv. 81. §-ának (7) bekezdése alapján megállapított részletes eljárási rend és követelményrendszer megtartására is kiterjed.
(3) A Miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében - határidő tűzésével - felhívja a MAB-ot a jogszabálysértés megszüntetésére. A MAB a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni, és a megadott határidőn belül álláspontjáról vagy egyet nem értéséről a Minisztert tájékozatni.
(4) A Miniszter felügyeleti jogköre nem terjed ki a MAB felsőoktatási intézmények tevékenységének minőségét értékelő megállapításaira. E megállapításokat a Miniszter csak a (2) bekezdés keretein belül vizsgálhatja.
A MAB feladatai
2. § (1) A MAB feladata az Ftv. 80. § (1) bekezdésének első mondatával összhangban a felsőoktatásban folyó képzés és tudományos tevékenység színvonalának rendszeres, folyamatos ellenőrzése, a minősítés elvégzése és a felsőoktatási intézményekben folyó minőségbiztosítási tevékenység támogatása.
(2) A MAB az Ftv. 114. § (1) bekezdésében meghatározott esetek kivételével a Magyar Köztársaság minden állami és nem állami felsőoktatási intézményét vizsgálhatja és minősítheti az Ftv. alapján feladatkörébe tartozó kérdésekben.
(3) Az Ftv. 81. §-ában részletezett feladatainak ellátása során a MAB elvi állásfoglalásokat dolgoz ki az akkreditációs eljárások során érvényesített minimális követelményekről. A követelményeket azok szakmai egyeztetése után közzé kell tenni.
(4) A MAB a közzétett elvi állásfoglalások, valamint az e rendelet 28. § (5) bekezdése szerinti szakmai követelmények alapulvételével előakkreditációs, programakkreditációs és intézményakkreditációs feladatokat lát el.
3. § (1) A MAB az Ftv. 81. § (2) bekezdésének a), b) és h) pontjában foglalt feladatkörében intézmények előakkreditációjára vonatkozó tevékenységet végez.
(2) Az előakkreditáció keretében az Ftv. 81. § (2) bekezdésének a)-b) pontjában végzett feladatkörében a MAB arról nyilvánít véleményt, hogy a létesítendő felsőoktatási intézmény, kar, illetve szövetség megalakulása esetén fennállnak-e, illetve megteremthetők-e az intézményi és programakkreditáció feltételei.
(3) Integráció előakkreditációja esetén a MAB azt vizsgálja, hogy az Ftv. 12/A. § (3) bekezdésének b)-c) pontjában foglalt feltételek az alakuló új intézménynél biztosíthatók-e. Integráció előakkreditációját a MAB rövidített eljárásban vizsgálja meg, és arról a soron következő ülésén meghozza állásfoglalását.
(4) Kar intézményi előakkreditációja keretében a MAB azt vizsgálja, hogy az intézmény által folytatott, illetve folytatni kívánt képzési és kutatási tevékenység indokolja-e a kari szerveződést.
(5) A MAB az Ftv. 81. § (2) bekezdésének h) pontjában foglalt feladatkörében előakkreditáció keretében vizsgálja meg, hogy
a) az intézmény, amely magyarországi működésre engedélyt kér, külföldön akkreditált-e, és ott államilag elismert oklevelet ad-e ki, és
b) az általa folytatandó képzés és akkreditációja megfelel-e a hazai képesítési, illetve szakmai követelményeknek, vagy ezekkel legalább azonos színvonalat képvisel-e.
4. § (1) A MAB programakkreditáció keretében:
a) dönt doktori programok és mesterképzés indításáról;
b) véleményt nyilvánít arról, hogy alapképzésben és szakirányú továbbképzésben az újonnan indítani kívánt szakra kidolgozott képesítési követelmények olyan tartalmúak és színvonalúak-e, hogy azok alapján indokolt új szakot létesíteni;
c) véleményt nyilvánít arról, hogy alapképzésben és szakirányú továbbképzésben szakindítási engedély megadásának minőségi feltételei fennállnak-e, azok megfelelnek-e a képesítési, illetve szakmai követelményeknek;
d) véleményt nyilvánít akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzési programok minőségi feltételrendszerének meglétéről és a programok indításáról.
(2) A programakkreditáció keretében a MAB azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a program indításának, illetve folytatásának azok a minőségi garanciái, amelyeket az akkreditációs bizottság elvi állásfoglalása, illetve a szakmai követelmények az akkreditáció feltételéül szabnak.
(3) Programakkreditáció határozott időre is kérhető, illetve adható, továbbá a programakkreditáció feltételekhez köthető. Határozott időre szóló programakkreditáció esetében előfeltétel a kérelmező intézmény azon szerződésének bemutatása, mely tanúsítja, hogy amennyiben az intézmény a végleges akkreditációs feltételeket nem teljesíti, az adott programra felvett hallgatók átvételét és azonos szakon történő képzését valamely más felsőoktatási intézmény vállalta.
(4) Az akkreditáció határozott időtartamra történt megadásának tényét és időtartamát a szakindítási engedély megadásának közzétételekor, továbbá a "Felsőoktatási felvételi tájékoztatóban" is fel kell tüntetni. Határozott időtartamra szóló akkreditáció után a képzés további időtartamára szóló akkreditáció akkor adható meg, ha az intézmény az előírt feltételeket a képzés további szakaszaira is igazolja.
(5) Ha a programakkreditáció határozott időtartamra szól, vagyis nem terjed ki az adott program lefolytatásának teljes időszakára, úgy a teljes programnak csak az akkreditáció időtartamával megegyező része indítható meg, illetve részesülhet állami elismerésben és finanszírozásban.
(6) Ha az (1) bekezdés c) pontja szerint indítani kívánt szak még nem létező, újonnan megalakuló szak, úgy a szakindítási akkreditáció az indítani kívánt szak képesítési követelményeinek megvizsgálásával együtt történik. Az akkreditációs vizsgálatnak ez esetben arra is ki kell terjednie, hogy az indítandó új szak tartalmilag valóban indokolja-e új szak létesítését, vagy beilleszthető más, létező szak keretei közé.
(7) A felsőoktatási intézmények teljes körére kiterjedő első intézményi akkreditációs eljárások lefolytatása után az azonos szakok összehasonlító akkreditációját is el kell végezni.
5. § (1) Az Ftv. 81. §-ának (4) bekezdése, valamint 122. §-a alapján lefolytatott intézményi akkreditáció keretében a MAB arról foglal állást, hogy a felsőoktatási intézmény képzési és kutatási tevékenysége megfelel-e az Ftv. - különösen annak 3-4. §-ai - által a felsőoktatási intézménnyel szemben támasztott követelményrendszernek, továbbá azoknak a minőségi követelményeknek, amelyeket a MAB elvi állásfoglalása az intézményi, illetve a programakkreditáció akkreditáció feltételéül szab.
(2) A kreditrendszer bevezetését elrendelő kormányrendelet hatálybalépése után az intézményi akkreditációs eljárásoknak a kreditrendszer és a kreditek egyenértékűségének vizsgálatára is ki kell terjedniük.
6. § (1) A MAB az Ftv. 81. § (1) bekezdésének b) pontja alapján állást foglal:
a) a minőségértékelés során felmerülő, az akkreditációt végző szakértők által feltárt, az oktatás minőségét érintő kérdésekben;
b) arról, hogy a MAB az Ftv. 124/E. §-ában foglalt, illetőleg ott fel nem sorolt, de az akkreditáció szempontjából jelentős fogalmakat milyen tartalommal érvényesíti eljárásaiban;
c) olyan kérdésekben, amelyekben a felsőoktatási intézmények a minőségértékeléssel, illetve saját minőségértékelési és minőségbiztosítási tevékenységük kialakításával kapcsolatban szakvéleményét kérik.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti fogalommeghatározásokra vonatkozó állásfoglalásokat a MAB elvi állásfoglalásaira vonatkozó szabályok szerint közzé kell tenni.
7. § A MAB az Ftv. 81. § (2) bekezdésének c) pontja alapján állást foglal minden olyan képzés képesítési követelményeiről, amely felsőoktatásban adható oklevél kiadásával jár.
8. § (1) Felsőoktatási intézmény által kreditként beszámítható akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzési tevékenység képzési programjairól, a program felsőoktatási intézménybe történő befogadhatóságáról és akkreditálásáról a MAB a felsőoktatási intézmény kérésére állást foglal. Kidolgozza az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés minőségbiztosításának és minőségellenőrzésének külön eljárási rendjét és követelményrendszerét.
(2) A MAB a hozzá benyújtott akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés képzési programjáról a felsőfokú szakképzés sajátosságainak megfelelően alakítja ki véleményét, különös tekintettel a főiskolai és egyetemi szintű alapképzésbe való beszámíthatóság szempontjára, illetőleg arra, hogy a programot indítani kívánó intézményben a képzés személyi és tárgyi feltételei fennállnak-e.
(3) Az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés programjára és indítására vonatkozó kérelmek elbírálásáért a MAB-ot az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésről szóló 45/1997. (III. 12.) Korm. rendelet 19. §-ának (2) bekezdése szerinti szakértői eljárási díj illeti meg, melyet a MAB titkársága kincstári számlájának javára kell befizetni.
9. § A MAB Ftv. 81. § (3) bekezdésében foglaltak alapján való közreműködése a felsőoktatási intézmény doktori vizsgabizottsága és a habilitációs bizottsága külső tagjainak kijelölésében, a felsőoktatási intézményt nem kötelezi a MAB által javasolt tagok felkérésére.
10. § (1) A MAB vizsgálhatja a doktori képzés és a habilitáció színvonalát intézmények vagy tudományágak szerint. Ha a MAB értékelő szakvéleményében tett javaslatok alapján, az intézménnyel való egyeztetés során megállapított határidőben az intézmény nem változtat kifogásolt gyakorlatán, a MAB korábban hozott akkreditációs döntését felülvizsgálhatja. E döntését a MAB a szokásos módon nyilvánosságra hozza.
(2) A MAB (1) bekezdés szerinti tevékenysége nem terjed ki az egyetemek egyetemi doktori vagy habilitációs ügyekben hozott, vagy az oktatók munkavégzésének minőségét érintő egyéb személyi döntéseinek megsemmisítésére. Az ilyen bejelentést tevőket a MAB tájékozatja arról, hogy jogorvoslatra a Miniszter törvényességi felügyeleti jogkörében van mód.
11. § A MAB közreműködik a hittudományi egyetemek és az egyházi egyetemek hittudományi karai doktori fokozat odaítélésére való jogosultságának elősegítésére irányuló eljárás lefolytatásában az Ftv. 118. § (6) bekezdésében foglaltak szerint.
12. § A MAB közreműködik azon művészeti szakok meghatározásában, amelyekre az Ftv. 120. § (5) bekezdésében foglaltak szerint a hallgatók érettségi bizonyítvány megszerzése előtt is felvehetők. Az ennek során kialakított állásfoglalását elvi állásfoglalásként hozza nyilvánosságra.
13. § A MAB állásfoglalást hoz azon külföldi művészeti elismerésekről, amelyek az Ftv. 123. § (8) bekezdése szerint olyan magyar művészeti díjjal egyenértékűek, amelyek a teljes intézményi akkreditáció lefolytatásáig a habilitációhoz, az egyetemi vagy főiskolai tanári, illetve egyetemi docensi kinevezéshez szükséges DLA fokozat helyett elfogadhatók.
14. § A MAB - titkársága útján - az Ftv. rendelkezései alapján nyilvános, országos habilitációs és doktori nyilvántartást vezet. A nyilvántartás naprakész állapotban tarthatósága érdekében a doktori fokozatok odaítéléséről, illetőleg a habilitációs döntések meghozataláról a MAB-ot értesíteni kell. A személyi adatok nyilvántartásával kapcsolatos személyiségi jogok védelméről a MAB elnöke gondoskodik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény rendelkezései szerint.
Az akkreditációs eljárás
15. § (1) A MAB az Ftv., illetve e rendelet által meghatározott feladatai ellátásának módjáról és követelményeiről részletes eljárási rendet és elvi állásfoglalásként követelményrendszert dolgoz ki.
(2) Az eljárási rendnek tartalmaznia kell az eljárások lefolytatásának ügytípusonkénti határidejét - mely programakkreditáció esetében nem lehet hat hónapnál hosszabb -, az eljárás felfüggesztésének feltételeit, az elutasítás következményeit. Az eljárási rendet úgy kell megállapítani, hogy az az eljárások gyorsaságának, egyszerűségének és szakszerűségének szempontjait egyaránt szem előtt tartsa.
(3) Az intézményi akkreditációt, illetve a Miniszter által kért rendkívüli eljárásokat kivéve az akkreditációs kérelmek elbírálása megkezdésének sorrendjét a kérelmek beérkezésének sorrendje határozza meg.
(4) A MAB a Miniszter által az Ftv. 81. § (4) bekezdésében meghatározott soron kívüli eljárást csak akkor köteles lefolytatni, ha azt a Miniszter országos jelentőségű felsőoktatás-politikai okból kezdeményezte, és megfelelően indokolta. Intézmény soron kívüli eljárásra vonatkozó kérelme nem teljesíthető.
(5) A MAB eljárási rendjét és követelményrendszerét rendszeresen, de legalább háromévenként felülvizsgálja. Az eljárási rend, illetve a követelményrendszer megváltozását nyilvánosságra kell hozni.
16. § (1) A MAB állásfoglalásait testületi állásfoglalásként hozza meg.
(2) A testület állásfoglalási jogát egyedi ügyekben átruházhatja valamely szakbizottságára, ez esetben a kialakított állásfoglalásról a MAB-ot tájékoztatni kell, s egyet nem értése esetén a MAB mint testület az állásfoglalást megváltoztathatja. A tájékoztatás megtörténte előtt az állásfoglalás nem adható ki.
(3) A MAB egyes eseti döntéseinek előkészítésére a MAB elnöke, szakmailag illetékes tagja, továbbá a szakbizottságainak elnöke, illetőleg tagja is felkérhető a döntési jog átruházása nélkül.
17. § (1) Az Ftv. 76. § (3) bekezdésének a)-c) pontjában foglalt, a MAB és a Felsőoktatási és Tudományos Tanács (a továbbiakban: FTT) által egyaránt véleményezendő kérelmeket, továbbá az Ftv. 81. § (2) bekezdésének a)-d) és h) pontjában foglalt kérelmeket a Művelődési és Közoktatási Minisztériumhoz (a továbbiakban: MKM) kell benyújtani. Az MKM a nála benyújtott kérelmeket a MAB által közzétett formai követelmények szempontjából megvizsgálja, a kérelmezőt az észlelt hiányok pótlására szólítja fel, s csak a formai követelményeknek mindenben megfelelő kérelmeket továbbítja a MAB-hoz.
(2) A MAB az akkreditációs kérelmeket a kérelmek MAB titkárságára történő beérkezését megelőző 90. napnál korábban nyilvánosságra hozott eljárási rend és akkreditációs követelményrendszer szerint bírálja el, hacsak az érintett a beadással egyidejűleg írásban nem kéri az újabb rend szerinti elbírálást.
(3) Ha az akkreditálási kérelem beadását követően az akkreditálás olyan egyéb alapvető jogszabályi feltételei változnak meg, amelyek figyelembevétele nélkül a kérelem nem bírálható el, úgy erre a kérelmező figyelmét fel kell hívni, megfelelő, legfeljebb azonban hatvannapos határidőt kell szabni az új feltételekre való felkészülésre és a hiánypótlásra. E nélkül a kérelem elutasításából származó hátrányos következmények a kérelmezővel szemben nem alkalmazhatók.
(4) Az akkreditációs döntés időpontjáról az érintettet 8 nappal korábban értesíteni kell. A kérelmező intézmény vezetőjét kérelmére meg kell hallgatni.
(5) Az intézmény akkreditációjára vonatkozó végső állásfoglalás meghozatala előtt az intézményvezető írásos véleményét is a MAB testületi ülése elé kell terjeszteni.
18. § A MAB állásfoglalásai indokolásának olyan részletezettségűnek kell lennie, hogy annak alapján a döntés, illetve állásfoglalás megalapozottsága megítélhető legyen.
19. § (1) A MAB állásfoglalásait akkor lehet megtámadni, ha annak meghozatalakor a MAB eljárási szabályt sértett, vagy a követelményrendszer előírásait nem érvényesítette. A MAB állásfoglalását csak felsőoktatási intézmény támadhatja meg.
(2) Az eljárási szabályok vagy a követelményrendszer be nem tartását sérelmező beadványt a Miniszternek kell címezni, és a MAB elnökéhez kell benyújtani, aki azt köteles a Miniszternek továbbítani.
(3) A Miniszter a (2) bekezdésben foglalt, továbbá e rendelet 1. § (2) bekezdése szerinti esetekben felhívhatja a MAB-ot, hogy az eljárást ismételje meg.
(4) A MAB ilyen miniszteri felhívás esetén köteles az ügyet érdemben megvizsgálni, és új határozatot hozni.
(5) Ha az akkreditációs eljárás törvényességi felügyelete során megállapítást nyer valamely eljárási szabály megsértése, és bizonyítást nyer, hogy az akkreditáció megtagadása erre volt visszavezethető, s ennek következtében az akkreditációs bizottság felülbírálja korábbi döntését, az akkreditációt az első, elutasító akkreditációs döntés meghozatala szerinti időponttól kezdődően kell megadottnak tekintetni.
(6) A MAB új, indoklással ellátott határozatáról értesíti a Minisztert.
(7) Azon kérdésekben, melyekben az Ftv. a MAB határozatától eltérő döntést is lehetővé tesz a Miniszter számára, a Miniszter e döntését annak indoklásával együtt hozza nyilvánosságra. Az indoklás minden esetben megjelöli azt a törvényességi okot, mely a MAB határozatától való eltérést megalapozza.
20. § (1) Az Ftv. 122. § (1)-(2) bekezdésével kapcsolatos tevékenysége körében a MAB minősítő véleményének kialakításához bekéri az intézmény önértékelését, bekérheti az intézmény képzési és tudományos tevékenységére vonatkozó adatokat, és megvizsgálja az Ftv. 59. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti éves jelentéseket. A vélemény kialakítása során szakértői látogató bizottságot küld ki, amely a helyszínen tájékozódik.
(2) A látogató bizottságok tagjairól - 30 nappal a látogatást megelőzően - értesíteni kell az intézményt. Az intézmény vezetője a tagokkal kapcsolatban 15 napon belül, indoklással ellátott összeférhetetlenségi kifogást tehet a MAB elnökénél.
(3) Az intézményi akkreditáció során a feltárt problémákról jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek alapján a MAB kialakítja intézményakkreditációs állásfoglalását. Az akkreditáció megadásának feltételéül szabott követelményeket közölni kell az intézménnyel, és az intézménnyel közösen kialakított, határidővel ellátott munkaprogramot (intézkedési tervet) kell készíteni az intézmény számára. A határidő lejártával a MAB kijelölt szakértői ellenőrzik a munkaprogram (intézkedési terv) végrehajtását. Ha az intézmény határidőben nem teljesítette a feltételeket, a MAB javaslatot tesz az Ftv. 81. § (4) bekezdésének a)-b) pontjaiban meghatározott jogkövetkezmények érvényesítésére.
21. § A MAB akkreditációs állásfoglalásáról minden esetben értesíti a Minisztert és az érintett intézményt. Az intézménynek joga van arra, hogy az állásfoglalással kapcsolatos saját véleményét ugyanott tegyék közzé, ahol a MAB állásfoglalását. Az intézményi észrevételnek a lényeges pontokra kell kitérnie.
22. § A MAB e rendelet, valamint a részletes eljárási szabályok által nem rendezett kérdésekben a szervezeti és működési szabályzatában meghatározott módon jár el.
A MAB testületi működésére és tagjaira vonatkozó rendelkezések
23. § (1) A MAB harminc tagból álló testület, amelynek tagjai legalább doktori (mester-) fokozattal rendelkeznek. A MAB testületi ülésein a MAB minden tagja szavazati joggal rendelkezik. Sem a szavazati jog, sem a MAB-tagsággal összefüggő egyéb kötelmek nem ruházhatók át.
(2) Valamennyi tudományág képviseletének biztosítása érdekében a MAB tanácskozási jogú tagokat kér fel.
24. § (1) A MAB felállításánál figyelembe kell venni, hogy a munka folyamatossága és a tagok rendszeres rotációja egyaránt biztosított legyen. Gondoskodni kell arról, hogy háromévenként a tagságnak legalább a fele cserélődjék, és hogy a MAB összetételében minden tudományterület, illetőleg azon belül tudományág, továbbá intézménytípus, illetve régió megközelítően arányos képviselete biztosított legyen.
(2) A MAB e rendelet alapján történő első megválasztásakor 3 évre nevezhető ki, és megbízatása nem ismételhető meg annak, aki az Országos Akkreditációs Bizottságnak, továbbá az MAB jogutódaként meghosszabbított MAB-nak mindvégig tagja volt. A ciklus közben történt megbízatások érvényességét a MAB újraválasztása nem érinti.
(3) A MAB tagságának felét a felsőoktatási intézmények küldöttei alkotják. E helyek beöltésére a felsőoktatási intézmények intézményi tanácsainak jelölése alapján a Magyar Rektori Konferencia, a Főiskolai Főigazgatók Konferenciája és a Művészeti Egyetemek Rektori Széke delegál tagokat.
(4) A MAB 10 tagja a tudományos kutatóintézetek küldötte. E helyek betöltésére a Magyar Tudományos Akadémia, valamint - a nem akadémiai kutatóintézetekkel való konzultáció alapján - az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnöke delegálhat tagokat.
(5) A MAB 5 tagja a szakmai testületek küldötte. A szakmai testületek a MAB titkárságának felhívására állítanak jelölteket. A törvénnyel létesített kamarákat a jelöltállításra külön is fel kell hívni. A jelöltet állító szervezetek küldöttei közös ülésen döntenek a delegáltak személyéről.
(6) A delegáltak listáit a MAB titkárságának vezetője továbbítja felterjesztés végett a Miniszterhez. A delegáltaknak nyilatkozniuk kell arról, hogy a jelölést elfogadják, és összeférhetetlenségi szabály alá nem esnek. A Miniszter a MAB tagjaira vonatkozó összeférhetetlenség és a választásról készült jegyzőkönyvek megvizsgálása után javaslatot tesz a miniszterelnöknek a tagok megbízására.
25. § (1) A MAB-nak, illetve szakbizottságainak tagja nem lehet olyan személy, aki az FTT-nek, a Kredittanácsnak, a Felsőoktatás Fejlesztési Alapprogramok (FEFA) bizottság tagja, illetve ezek titkárságainak alkalmazottja, továbbá aki a Felsőoktatási Pályázatok Kuratóriumának tagja vagy a Felsőoktatási Pályázatok Irodájának alkalmazottja, illetve más, a felsőoktatással kapcsolatos tevékenység elbírálására létrehozott kuratórium tagja, továbbá aki köztisztviselő.
(2) A MAB-tagságra vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat a megbízási eljárás során kell érvényesíteni.
(3) A MAB állásfoglalásainak kialakítására vonatkozó döntés meghozatalában szavazati joggal nem vehet részt a MAB azon tagja, aki az adott ügyben érintett intézménnyel munkaviszonyban vagy más anyagi ellenszolgáltatással járó szerződéses viszonyban áll, továbbá, akitől bármely más oknál fogva az ügy tárgyilagos megítélése nem várható el.
(4) Az akkreditációs eljárásban való részvételre vonatkozó összeférhetetlenségi kifogásokat a MAB elnökénél kell bejelenteni, aki, ha nem ért egyet a kifogásban foglaltakkal, a MAB döntését kéri.
26. § (1) A MAB-tagság megszűnik:
a) a megbízás időtartamának elteltével,
b) lemondással,
c) a tag halálával,
d) felmentéssel,
e) összeférhetetlenségi ok keletkezésével.
(2) Felmentésre a MAB tesz javaslatot, ha valamely tagja alapos indok nélkül fél éven keresztül nem vesz részt a MAB munkájában.
(3) Amennyiben a hároméves ciklus közben az (1) bekezdés b), c), d) vagy e) pontja alapján szükségessé válik új tag megbízása, erre a javaslatot a MAB elnöke teszi a Miniszternek az érintett réteget képviselő jelölőszervezettel való egyetértésben.
27. § A MAB elnöke és tagjai tiszteletdíjban részesülnek. A tiszteletdíjat és a kifizetés feltételeit a MAB szervezeti és működési szabályzata rögzíti. A tiszteletdíjak mértékét a végzett munkával arányban kell megállapítani.
28. § (1) A MAB-nak minden tudományterületen legalább egy szakbizottsága van, amelynek elnöke a MAB teljes jogú vagy tanácskozási jogú tagja lehet. A MAB állásfoglalásait szakbizottságok vagy ad hoc bizottságok készítik elő. Az elvi állásfoglalások kidolgozásába külső szakértőket is be lehet vonni.
(2) A szakbizottságokat úgy kell összeállítani, hogy azokban indokolt arányban legyenek képviselve nem a felsőoktatásban dolgozó szakértők. A szakértői bizottságok tevékenységébe külföldi szakértőket is be lehet vonni.
(3) A MAB az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzéssel kapcsolatos véleményezési jogkörének gyakorlására speciális összetételű szakbizottságot állít fel, melybe a megfelelő szakképzésben jártas szakembereket is be kell vonni.
(4) A program-, illetőleg az intézményi akkreditációval kapcsolatos szakmai követelményeket is tükröző - valamennyi szakbizottság és külső szakértők bevonásával kialakított - elvi állásfoglalásokat az e rendelet alapján felállított MAB működésének megkezdését követő első év végégig meg kell alkotni, és nyilvánosságra kell hozni.
(5) A felhasználók képesítéssel kapcsolatos szakmai elvárásait az akkreditációs követelmények folyamatos továbbfejlesztése során figyelembe kell venni.
(6) A MAB köteles gondoskodni az akkreditációban részt vevő szakemberek megfelelő szakmai felkészítéséről, illetve szakmai továbbképzéséről. A képzésbe a MAB elsősorban saját nemzetközi szakértőit, de szükség esetén más külföldi szakértőket is bevonhat.
(7) Az ad hoc bizottságok tagjai és a szakértők munkájukért tiszteletdíjban részesülhetnek. A tiszteletdíjat és a kifizetés feltételeit a szervezeti és működési szabályzat rögzíti.
29. § (1) A MAB elnökét a MAB titkos szavazással, saját tagjai közül választja. A MAB elnökének megválasztása a ciklussal azonos időtartamra történik. Az elnököt a Miniszter előterjesztése alapján, a miniszterelnök bízza meg.
(2) A MAB elnökének megválasztásához a MAB tagjainak többségi szavazata szükséges. A szavazás második fordulójában csak a legtöbb szavazatot elnyert három, a harmadikban pedig két jelölt indul.
(3) A MAB elnöke felelős vezetője és irányítója a testület munkájának. Képviseli a testületet más testületeknél, intézményeknél és szerveknél.
(4) A MAB előtt folyamatban lévő ügyekről hivatalos felvilágosítást csak a MAB elnöke adhat, és engedélyezheti az iratokba való betekintést, amelyet meg kell tagadnia, ha az sértené az akkreditációs eljárást kezdeményező intézmény jogos érdekeit.
(5) A MAB elnöke gyakorolja a titkárság munkatársai felett a munkáltatói jogokat. Szakértői feladatok elvégzésére kérheti fel a MAB és bizottságainak tagjait, egyes feladatok ellátására vagy megszervezésére külső szakértőket kérhet fel.
(6) A MAB elnöke gondoskodik a program- és intézményi akkreditáció minőségi követelményrendszerének kidolgoztatásáról és az Ftv. 122. §-ának (3) bekezdése alapján történő nyilvánosságra hozataláról, valamint az akkreditáció e rendeletben nem szabályozott eljárási rendjének és menetének nyilvánosságra hozataláról.
(7) A MAB elnökének helyettesítési rendjéről a MAB szervezeti és működési szabályzata rendelkezik.
30. § (1) A MAB mellett egy (legfeljebb tizenegy tagú) Nemzetközi Tanácsadó Testület (a továbbiakban: NTT) működik. Tagjait, a MAB állásfoglalását kikérve, a MAB elnöke kéri fel a (2) bekezdésben foglalt feladatokra való alkalmasságot szem előtt tartva.
(2) Az NTT feladata különösen a MAB működési elveinek, eljárási rendjének, akkreditációs követelményeinek és gyakorlatának véleményezése és értékelése, különösen a nemzetközi követelményekkel való összhang szempontjából.
(3) Az NTT tagjai rendszeres tájékoztatást kapnak a MAB munkájáról. Az NTT szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülést tart.
A MAB titkársága
31. § (1) A MAB ügyintézési feladatainak ellátására a Kormány titkárságot hoz létre. A titkárság felügyeletét a Miniszter látja el. A titkárság teljes jogkörrel rendelkező központi költségvetési szerv.
(2) A MAB titkárságának vezetőjét nyilvános pályázat alapján a Miniszter nevezi ki és menti fel, és adja ki részére a vezetői megbízást a MAB elnökével való egyetértésben. A titkárság vezetőjének felmentéséhez a MAB testületének hozzájárulása szükséges.
(3) A MAB titkárságának vezetője az akkreditációs eljárások alapján lefolytatott államigazgatási eljárások gyors lebonyolítása érdekében együttműködik az MKM illetékes főosztályával. Az együttműködés a kölcsönös adatszolgáltatásra is kiterjed.
(4) A titkárság gazdasági vezetőjét a titkárság vezetőjének javaslatára a Miniszter bízza meg, és menti fel.
(5) A titkárság alkalmazottaival kapcsolatos munkáltatói jogokat a MAB elnöke a MAB titkárságának vezetőjével való egyetértésben gyakorolja.
32. § (1) A MAB költségvetésének tervezetét és költségvetési beszámolóját a MAB testülete hagyja jóvá. A MAB költségvetésében a MAB titkárságának működésére és a tiszteletdíjakra vonatkozó kereteket el kell különíteni egymástól.
(2) A MAB költségvetésének terhére kötelezettségvállalási joggal a titkárság vezetője, ellenjegyzési joggal gazdasági helyettese rendelkezik.
(3) A MAB éves költségvetésének 5%-át meghaladó minden egyes kötelezettségvállaláshoz szükséges a MAB elnökének ellenjegyzése is.
Átmeneti és záró rendelkezések
33. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az Országos Akkreditciós Bizottság jogutódaként működő MAB felállítására vonatkozó eljárást e rendelet hatálybalépését követő két hónapon belül le kell bonyolítani. A hároméves megbízatás kezdő időpontja a miniszterelnöki megbízólevélben megjelölt időpont.
(3) Az újonnan megválasztott MAB működésének megkezdéséig a folyamatban lévő ügyekben a MAB e rendelet hatálybalépése előtt megbízott tagjai járnak el. Az átmeneti időszakra a MAB tagjait és elnökét a miniszterelnök bízza meg.
(4) A MAB tagjainak névsorát a Magyar Közlönyben és a Művelődési Közlönyben közzé kell tenni.
(5) Az e rendelet alapján megválasztott MAB alakuló ülésétől számított 4 hónapon belül elkészíti szervezeti és működési szabályzatát, melyet a MAB testülete fogad el. A jóváhagyott szabályzatot nyilvánosságra kell hozni.
(6) A MAB eljárási szabályait és egyéb közleményeit az Akkreditációs Értesítő című időszaki kiadványban teszi közzé. Az akkreditációs követelményeket, továbbá az intézményi akkreditációs állásfoglalásokat a MAB a Művelődési Közlönyben is közzéteszi.
(7) Az akkreditációs követelmények megjelenéséig a MAB a gyakorlatában eddig kifejlesztett követelményrendszer szerint jár el.
(8) A MAB titkársága kincstári számlájának megnyílásáig az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés programjára és indítására vonatkozó kérelmek elbírálásáért fizetendő díjat a Professzorok Házának kincstári számlájára kell befizetni, és a befizetés igazolását az akkreditációs kérelemhez mellékelni kell.
Horn Gyula s. k.,
miniszterelnök