8/1997. (II. 18.) MKM rendelet
a közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) E rendelet melléklete a közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
(2) Közoktatási vezető szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.
2. § (1) A közoktatási vezető szakon az egyetemi és főiskolai szakirányú továbbképzés képesítési követelményei azonosak.
(2) Főiskolai szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél a főiskolai szintű, egyetemi szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél az egyetemi szintű alapképzési szakon szerzett oklevél alapján állítandó ki.
3. § (1)[1]
(2) E rendelet hatálybalépését megelőző időszakban - a szakosító továbbképzésről szóló 7/1987. (VI. 29.) MM rendelet alapján megszerzett közoktatási vezető szakképzettség egyenértékű a közoktatási vezető szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettséggel.
4. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket az e rendelet hatálybalépését követően megkezdő évfolyamokon kell alkalmazni.
Melléklet a 8/1997. (II. 18.) MKM rendelethez
A közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
A közoktatási rendszer mai, illetve leendő vezetői (az oktatási-nevelési intézmények vezetői munkaköreiben és az oktatásirányítás különböző területein és szintjein dolgozó szakemberek) számára olyan korszerű, elméletileg megalapozott, egyben gyakorlatorientált vezetés- és szervezetelméleti, vezetéspszichológiai, oktatásrendszertani, -tervezési, -irányítási, -gazdaságtani, jogi szakismeretek, illetve vezetői képességek kialakítása, amely felkészítést nyújt az iskolaigazgatói és egyéb közoktatási vezetői, valamint az oktatásirányítással összefüggő szakértői feladatok szakszerű ellátására.
2. A képzésben való részvétel előfeltétele
Felsőfokú iskolai végzettség főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógusi (tanító, tanár, pedagógia, nevelőtanár, szociálpedagógus, szakoktatói), illetve olyan szakon, amellyel - tanárképzés hiányában - pedagógusi munkakör tölthető be.
3. A képzési idő
Legalább 4 félév, legkisebb összóraszám: 350 tantervi óra.
Meghatározások:
A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.
4. A szakképzettség
A szakirányú továbbképzésben szerzett oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: közoktatási vezető.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
a) Stratégia: stratégiai tervezés, PR és marketing; innováció, minőség és oktatás; oktatási rendszerek elmélete; információrendszerek;
a képzési idő 25-30%-ában.
b) Oktatás: pedagógiai, pszichológiai alapvetés; tantervfejlesztés és menedzselése; differenciált oktatásszervezés; az oktatás hatékonysága;
a képzési idő 20-25%-ában.
c) Szervezet: szervezetelméleti alapok, az iskola mint szervezet; kultúra és szervezet; szervezetdiagnosztika;
a képzési idő 15-20%-ában.
d) Emberi tényező: humánerőforrás, szociálpszichológia; vezetői készségek és képességek fejlesztése; vezetéselmélet;
a képzési idő 15-20%-ában.
e) Gazdálkodás és jog: oktatásjogi és gazdálkodási ismeretek; tanügyigazgatás a közigazgatás rendszerében;
a képzési idő 10-15%-ában.
A dominánsan elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások aránya: 60-40%.
A gyakorlati foglalkozások keretén belül kötelező egybefüggő gyakorlat: 4×3 nap.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.
A kötelező kollokviumok száma: legalább 8; a gyakorlati jegyek száma: legalább 4.
a) Kötelező szigorlat:
Kötelezően 2 komplex szigorlatot kell tenni.
Tárgyai: a 4. pont a)-b) tárgyaiból kialakított oktatás-tervezés, valamint a 4. pont b)-c) tárgyaiból kialakított oktatásszervezés.
b) Szakdolgozat:
A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretanyag szintetizálására és alkotó alkalmazására.
c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint
- opponens által bírált szakdolgozat benyújtása.
d) A záróvizsga részei:
- szakdolgozat megvédése,
- komplex szóbeli vizsga.
A szóbeli vizsga témái egymással összefüggésben a főbb tanulmányi területek tárgyaiból alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.
e) A záróvizsga eredménye:
A szigorlatok átlagából, a szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.