8/1997. (II. 18.) MKM rendelet

a közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Közoktatási vezető szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § (1) A közoktatási vezető szakon az egyetemi és főiskolai szakirányú továbbképzés képesítési követelményei azonosak.

(2) Főiskolai szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél a főiskolai szintű, egyetemi szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél az egyetemi szintű alapképzési szakon szerzett oklevél alapján állítandó ki.

3. § (1)[1]

(2) E rendelet hatálybalépését megelőző időszakban - a szakosító továbbképzésről szóló 7/1987. (VI. 29.) MM rendelet alapján megszerzett közoktatási vezető szakképzettség egyenértékű a közoktatási vezető szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettséggel.

4. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket az e rendelet hatálybalépését követően megkezdő évfolyamokon kell alkalmazni.

Melléklet a 8/1997. (II. 18.) MKM rendelethez

A közoktatási vezető szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A közoktatási rendszer mai, illetve leendő vezetői (az oktatási-nevelési intézmények vezetői munkaköreiben és az oktatásirányítás különböző területein és szintjein dolgozó szakemberek) számára olyan korszerű, elméletileg megalapozott, egyben gyakorlatorientált vezetés- és szervezetelméleti, vezetéspszichológiai, oktatásrendszertani, -tervezési, -irányítási, -gazdaságtani, jogi szakismeretek, illetve vezetői képességek kialakítása, amely felkészítést nyújt az iskolaigazgatói és egyéb közoktatási vezetői, valamint az oktatásirányítással összefüggő szakértői feladatok szakszerű ellátására.

2. A képzésben való részvétel előfeltétele

Felsőfokú iskolai végzettség főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógusi (tanító, tanár, pedagógia, nevelőtanár, szociálpedagógus, szakoktatói), illetve olyan szakon, amellyel - tanárképzés hiányában - pedagógusi munkakör tölthető be.

3. A képzési idő

Legalább 4 félév, legkisebb összóraszám: 350 tantervi óra.

Meghatározások:

A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.

4. A szakképzettség

A szakirányú továbbképzésben szerzett oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: közoktatási vezető.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

a) Stratégia: stratégiai tervezés, PR és marketing; innováció, minőség és oktatás; oktatási rendszerek elmélete; információrendszerek;

a képzési idő 25-30%-ában.

b) Oktatás: pedagógiai, pszichológiai alapvetés; tantervfejlesztés és menedzselése; differenciált oktatásszervezés; az oktatás hatékonysága;

a képzési idő 20-25%-ában.

c) Szervezet: szervezetelméleti alapok, az iskola mint szervezet; kultúra és szervezet; szervezetdiagnosztika;

a képzési idő 15-20%-ában.

d) Emberi tényező: humánerőforrás, szociálpszichológia; vezetői készségek és képességek fejlesztése; vezetéselmélet;

a képzési idő 15-20%-ában.

e) Gazdálkodás és jog: oktatásjogi és gazdálkodási ismeretek; tanügyigazgatás a közigazgatás rendszerében;

a képzési idő 10-15%-ában.

A dominánsan elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások aránya: 60-40%.

A gyakorlati foglalkozások keretén belül kötelező egybefüggő gyakorlat: 4×3 nap.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.

A kötelező kollokviumok száma: legalább 8; a gyakorlati jegyek száma: legalább 4.

a) Kötelező szigorlat:

Kötelezően 2 komplex szigorlatot kell tenni.

Tárgyai: a 4. pont a)-b) tárgyaiból kialakított oktatás-tervezés, valamint a 4. pont b)-c) tárgyaiból kialakított oktatásszervezés.

b) Szakdolgozat:

A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretanyag szintetizálására és alkotó alkalmazására.

c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint

- opponens által bírált szakdolgozat benyújtása.

d) A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga.

A szóbeli vizsga témái egymással összefüggésben a főbb tanulmányi területek tárgyaiból alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.

e) A záróvizsga eredménye:

A szigorlatok átlagából, a szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.

Tartalomjegyzék