69/1998. (IV. 8.) Korm. rendelet

a közgazdasági felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről szóló 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 72. §-ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § A közgazdasági felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről szóló 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet 3. számú melléklete folytatólagosan kiegészül az e rendelet mellékletében foglalt főiskolai szintű "Nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítás (TQM)" szak képesítés követelményeivel.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 69/1998. (IV. 8.) Korm. rendelethez

Főiskolai szintű "Nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítás (TQM)" szak képesítési követelményei

1. Képzési cél

Főiskolai végzettséggel rendelkező közgazdászok képzése, akik - a 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet 1. számú mellékletének 1. pontjára is tekintettel - legalább 2 idegen nyelv magas szintű, szakmai ismeretekkel bővített tudásával, a nemzetközi marketing, a nemzetközi vállalati menedzsment, továbbá a minőségirányítás területén alapos elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek, s így alkalmasak a legszélesebb értelemben vett nemzetközi gazdasági, vállalatszervezési és minőséggel összefüggő feladatok irányítására és elvégzésére. Cél az Európai Unió intézményeivel és vállalataival való együttműködés magas színvonalú biztosítása a marketing és a minőségirányítás diszciplináinak integrálásával.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:

Közgazdász Nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítás (TQM) szakon.

3. A képzési idő

Hét félév a 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 3. pontjának figyelembevételével, mely képzési idő egy félév szakmai gyakorlatot is tartalmaz.

4. A képzés főbb tanulmányi területei

A 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet 1. számú mellékletének 4. c) pontjára tekintettel.

Menedzsment szaktárgyak: vállalatgazdaságtan, nemzetközi szervezési és vezetési ismeretek, humán erőforrás menedzsment, vezetői számvitel és kontrolling, stratégiai és projektmenedzsment, eladásmenedzsment.

Nemzetközi marketing tárgyak: az Európai Unió gazdaságtana, jog, marketing stratégiák, nemzetközi és komparatív marketing, marketingkutatás, PR és marketing kommunikáció, logisztika és marketing, euromarketing, valamint marketing és menedzsment főbb diszciplinái idegen nyelven.

Minőség-menedzsment tárgyak: a minőség hazai és nemzetközi szabályozása, minőség-ellenőrzés és minőségbiztosítás, minőségtechnikák, a minőségügyi rendszer felülvizsgálata, TQM és alkalmazása, teljes körű minőségirányítás a különböző ágazatokban.

Lehetséges specializációk: szolgáltatás és nonprofit marketing, üzleti (ipari) marketing, fogyasztói piaci marketing.

Az elméleti képzést évközi és koncentrált szakmai gyakorlat egészíti ki.

5. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

A 4/1996. (I. 18.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 5. pontjában foglaltak figyelembevételével

- kötelező szigorlati tárgyak: nemzetközi szervezési és vezetési ismeretek, humán erőforrás menedzsment, marketingkutatás-statisztika, marketing stratégiák, nemzetközi és komparatív marketing, minőség-ellenőrzés és minőségbiztosítás, TQM alkalmazása,

- a záróvizsgára bocsátás feltétele: legalább két idegen nyelvből szakmai anyaggal bővített középfokú nyelvvizsga, amelyek közül az egyik felsőfokú C típusú állami vagy azzal egyenértékű nyelvvizsgával kiváltható,

- a záróvizsga tárgyak - a választott specializáció(k)ra is tekintettel - menedzsment (humán és stratégiai), nemzetközi és komparatív marketing (üzleti, fogyasztó piaci és szolgáltatás marketing), minőségmenedzsment (minőségbiztosítás, TQM).

Tartalomjegyzék