Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

6/1998. (III. 25.) MKM rendelet

az egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete az egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § Az e rendelet hatálybalépését megelőzően a szakosító továbbképzésről szóló 7/1987. (VI. 29.) MM rendelet alapján megszerzett egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakképzettség egyenértékű az e rendelet alapján szakirányú továbbképzésben szerzett speciális ismereteket nyújtó szakképzettséggel.

3. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket 1998-ban a képzést megkezdő évfolyamokra, a következő években fokozatosan a magasabb évfolyamokra is alkalmazni kell.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

művelődési és közoktatási miniszter

Melléklet a 6/1998. (III. 25.) MKM rendelethez

Az egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Az egészségügyi, szociális, bölcsész, pedagógus, jogász, lelkész és katonai felsőoktatás szakjain egyetemi vagy főiskolai végzettséggel rendelkezők képzése, akik - szakképzettségüknek megfelelő szakmai tapasztalataikra is támaszkodva - képessé válnak az egészségfejlesztő és mentálhigiénés kultúra területén a közvetítő és fejlesztő szerep betöltésére; hozzájárulnak a családokban és más társadalmi (oktatási-nevelési, egészségügyi, szociális) intézményekben, munkahelyeken, illetve egyéni segítségre szorulók körében az egészséges életmód és életszemlélet megalapozásához, az egészség- és mentálhigiénés kultúra kialakításához, feltételeinek megteremtéséhez, szükség esetén korrekciójához; prevenciós módszerek birtokában, az egészséggel kapcsolatos szemlélet, légkör, feltételek szakszerű feltárásával, beavatkozási terv, projekt készítésével és egyéni, illetve csoportos foglalkozásokon, közösségi akciók szervezésével, szakkörök, klubfoglalkozások, önsegítő csoportok vezetésével - együttműködve a közigazgatási, egészségügyi, oktatási, szociális intézményekkel, civil szervezetekkel és más segítő foglalkozású szakemberekkel is - képesek hozzájárulni az egészség- és mentálhigiénés kultúra fejlesztéséhez; képzésük során alkalmassá válnak e terület fejlődésének önálló követésére, illetőleg a tudományos eredményeknek mindennapi munkájukban való alkalmazására.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:

egészségfejlesztő mentálhigiénikus.

3. A képzésben résztvevők köre

Főiskolai vagy egyetemi szintű végzettség és egészségügyi, szociális, bölcsész, pedagógus, jogász, lelkész vagy katonai területen szerzett szakképzettség, valamint munkában eltöltött két év.

4. A képzési idő

Négy félév, legalább 510 tanóra, mely elméleti, szemináriumjellegű és gyakorlati foglalkozásokból tevődik össze. (Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.)

Az elméleti jellegű képzés részaránya 40-50%, a gyakorlati jellegű képzés 50-60%. A gyakorlati foglalkozáson belül legalább 3×2 teljes nap terepgyakorlat kötelező, amely összességében 60 óra gyakorlati foglalkozásnak felel meg.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

5.1. Elméleti képzés

A társadalomtudományi, pszichológiai és medicinális tantárgycsoportok egymással integráltan, egymásra épülve, illetve egymást kiegészítve jelennek meg.

5.1.1. Társadalomtudományi ismeretek

A családszociológia, egészségszociológia, a népegészségtan, a szociálpolitika, a szociális munka alapjai, etikai, bioetika, statisztika, pedagógia, egészségfejlesztés, management az egyén és a társadalom kapcsolatát, az egyén helyét a változó társadalomban, annak erkölcsi normarendszerét, a magyar társadalom folyamatainak, a problematikus élethelyzetek társadalmi hátterének megértését, a társadalom és az egyén felelősségvállalásának arányait hivatott bemutatni elsődlegesen az egészségmegőrzés szempontjából.

5.1.2. Pszichológiai ismeretek

A személyiség- és fejlődéslélektan, a pszichoterápiás, mentálhigiénés és gyógypedagógiai alapismeretek a személyiségalakulás folyamatának az elemzéséhez, a pszichés egészségbetegség határainak a felismeréséhez, a kóros lelki jelenségek, szociális sérülések dinamikai hátterének bemutatásához és a prevenciós munka elméleti megalapozásához járulnak hozzá.

5.1.3. Medicinális ismeretek

A medicinális alapismeretek, belgyógyászat, gyermekgyógyászat, pszichiátria, gyermek- és serdülőpszichiátria, természetgyógyászat célja azon biológiai és környezeti aspektusok megismertetése, amelyek az ember egészséges életét befolyásolják, s amely segítségével a hallgatók képesek megérteni az orvostudomány alapvető megállapításait és az egészségügyi intézmények által kibocsátott dokumentumokat.

A fenti területek a képzési idő mintegy 40%-át alkotják.

5.2. Szociális készség- és személyiségfejlesztés

E gyakorlati jellegű foglalkozások során alkalmazott módszerek alapvető célja a saját élményszerzés és módszertani alapvetés a szakismeretek gyakorlati alkalmazásához (kommunikáció, kérdezéstechnika, olvasási és zenekörök, vizuális és mozgásfoglalkozások). A személyiségfejlesztő gyakorlatok módszertanát a pszichoterápiában alkalmazott követelmények határozzák meg.

E terület a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 30%-át alkotja.

5.3. Speciális terepgyakorlatok

A csoportos szemináriumi foglalkozásokon és az egészségügyi-szociális és államigazgatási intézményekben, civil szervezetekben végzett összefüggő gyakorlatok a csoportos munkavégzés, a team-munka elemeinek alkalmazását szolgálják elsősorban a munkahelyi struktúraelemzés, munkahelyi problémalista összeállítása, esetismertetés, problémamegoldó technikák, projekttervezés gyakorlása területén.

E terület a képzési időnek legalább 20%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

A képzésben az önálló tanulás, önálló munka fontos szerepet kap. Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, a szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. Kötelező vizsgák, kollokviumok, gyakorlati minősítések

Legalább 7 kollokvium és 5 gyakorlati (öt- vagy háromfokozatú) minősítés szükséges.

6.2. Kötelező szigorlatok

Legalább 3 szigorlat a társadalomtudományok, a pszichológia, valamint a medicinális ismeretek tárgyköreiből kialakított tárgyakból.

6.3. A szakdolgozat

Olyan írásbeli dolgozat, amely az egészségfejlesztés és mentálhigiéné területével összefüggő témából készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó alkalmazására.

6.4. A záróvizsga

6.4.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése;

- gyakorlati vizsga: a terepgyakorlatokon megszerzett ismeretekre épülő helyzetelemzés;

- bírálattal elfogadott szakdolgozat.

6.4.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése;

- a képzés, társadalomtudományi, pszichológiai és medicinális témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga.

6.4.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmények érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.

Tartalomjegyzék