12/1999. (VI. 9.) BM rendelet
a helyi önkormányzatok jegyzőinek a 2000. évi dátumváltással kapcsolatos egyes államigazgatási feladatai szakmai szabályairól
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 97. §-ának a) pontja alapján a helyi önkormányzatok jegyzőinek a 2000. évi dátumváltással kapcsolatos egyes államigazgatási feladatai szakmai szabályait az alábbiak szerint határozom meg:
1. § A települési önkormányzat jegyzője, a körjegyző, a megyei és a fővárosi főjegyző (a továbbiakban: jegyző) az informatikai alkalmazások, szolgáltatások folyamatossága érdekében, a helyi önkormányzatoknál és azok intézményeinél a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott szempontok alapján:
a) mérje fel a számítástechnikai eszközöket, beleértve az összes, valószínűsíthetően dátum-érintett rendszert;
b) vizsgálja felül a felmérésben szereplő számítástechnikai eszközöket a dátumváltás szempontjából;
c) készítsen elemzést a dátumváltás feladatairól és várható hatásairól;
d) készítsen becslést arról, hogy milyen költségráfordításokkal érhető el a rendszer zavartalan üzemelése a dátumváltás időszakában.
2. § (1) A Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat, a fővárosban a főjegyző (a továbbiakban együtt: TÁKISZ) az önkormányzat részére önköltség megtérítése mellett
a) biztosítsa az államigazgatási feladatot támogató alkalmazások zavartalan működését;
b) egyéb alkalmazások tekintetében adja meg a szükséges információt a hardver követelményekről, és
c) felkérés alapján működjön közre a műszaki feltételek biztosításában.
(2) A TÁKISZ a rendelet 2. és 3. számú mellékletében foglalt adatlap megyei összesítését követően tájékoztassa a belügyminisztert.
3. § (1) Az 1. §-ban foglalt feladatok elvégzéséről a jegyző a képviselő-testület (a közgyűlés) számára készítsen előterjesztést, és indokolt esetben tegyen javaslatot a feladatok végrehajtását összefoglaló, a dátumváltással kapcsolatos működési, zavarelhárítási terv elfogadására.
(2) A jegyző a rendelet 2. számú mellékletében foglalt adatlap kitöltésével 1999. július 31-ig tájékoztassa a TÁKISZ-t a 2. §-ban meghatározott feladatok ellátása érdekében. A jegyző a rendelet 3. számú mellékletében foglalt adatlap kitöltésével tájékoztassa a TÁKISZ-t a képviselő-testület által elfogadott zavarelhárítási terv testületi elfogadását követően, de legkésőbb 1999. szeptember 30-ig.
4. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Dr. Pintér Sándor s. k.,
belügyminiszter
1. számú melléklet a 12/1999. (VI. 9.) BM rendelethez
A 2000. évi dátumváltással kapcsolatos felmérés
1. A felmérésnek a következő eszközcsoportokra kell kiterjednie:
1.1. Számítástechnikai hardver eszközök
Ebbe a csoportba tartozik - típustól függetlenül - minden számítógép (szerverek, asztali munkaállomások) és a nyomtatók.
1.2. Számítástechnikai telekommunikációs eszközök
Ebbe a csoportba tartozik minden, az összes számítástechnikai telekommunikációval kapcsolatos eszköz (pl. node, hub, router, multiplexer stb.).
1.3. Egyéb berendezések
Ebbe a csoportba tartoznak azok a hardver rendszerek, amelyek az előző két csoportba nem sorolhatók be, de a 2000. év problémája érintheti azokat. (Például: beágyazott rendszerek, diszpécserközpontok, telefonközpontok, biztonsági berendezések, számítóközpont klímaberendezések, okmányelőállító berendezések, szünetmentes tápegységek, beléptető rendszerek, liftek stb.)
1.4. Egyéb alkalmazások
Azok az alkalmazói szoftverek tartoznak ebbe a csoportba, amelyeket egyedileg az intézmény részére fejlesztettek akár belső munkatársak, akár külső cégek.
1.5. Gyári szoftverek
Széles felhasználói rétegnek készült programok, programcsomagok tartoznak ebbe a kategóriába. Ide sorolandók az operációs rendszerek, adatbázis-kezelők, irodai programcsomagok és egyéb "dobozos" szoftverek.
1.6. Archívumok
Ha az adatbázis szerkezete vagy a benne tárolt adatok érintettek a 2000. év szempontjából, akkor az archívumok is tartalmaznak olyan dátumformátumokat, amelyek kezelését vizsgálni szükséges. Míg az adatbázisok felkészítése általában a hozzá tartozó alkalmazással együtt történik, addig az archívumok esetében ez nem mindig kivitelezhető, így jellemzően külön kezelési módot igényelnek.
1.7. Belső adatkapcsolatok
Az intézmény rendszerei között fennálló belső adatkapcsolatok felmérése a rendszer hatásainak elemzésénél, az integrációs teszt tervezésénél és a módosított rendszerek bevezetésénél játszik szerepet.
1.8. Külső adatkapcsolatok
Az intézmény informatikai rendszereinek 2000. évre történő felkészítését nem lehet elvégezni az esetlegesen meglévő, intézményen kívüli rendszerekkel fennálló, külső adatkapcsolatok felkészítése nélkül. Ezek a külső adatkapcsolatok meglehetősen egyediek, így külön-külön célszerű majd foglalkozni velük.
1.9. Partnerek
Az intézmény működőképességének fenntartásában közreműködő partnerek szervezetét is szükséges vizsgálni abból a szempontból, hogy a partner hogyan halad a 2000. évre történő felkészüléssel. A felmérés során egyelőre csak számba vesszük azokat a partnereket, amelyek folyamatos működése, előírt gyorsaságú reagálása, szükséges lehet az intézmény zavartalan működéséhez.
A felmérés után a partnereket, az intézményre gyakorolt hatásuk kritikussága alapján osztályozni kell. A kiválasztott partnerekről összegyűjtött adatokból származtatott kezelési módszereknek, szükség esetén be kell épülniük az intézmény katasztrófatervébe.
1.10. Űrlapok, nyomtatványok
Ebbe a csoportba kerülnek azok a nagy mennyiségben használt űrlapok, nyomtatványok, amelyeket ügyfélszolgálatokon, az intézmény partnereivel történő kommunikációjában, illetve az intézmény belső adminisztrációjában használnak. Ezek javítása az intézmény működésére nézve nem kritikus, de presztízs okokból célszerű megtenni. Egy pontos felmérés után a javítás összehangoltan végrehajtható.
A felmérésben csak az érintett, tehát az évszázaddal nyomtatott dokumentumtípusokat kell feltüntetni.
1.11. Nem vizsgált rendszerek
A felmérés során előfordulhatnak olyan rendszerek, amelyeknek már a részletes felmérése sem szükséges, mert vizsgálatukra a következő okok valamelyike miatt nem kerül sor:
- a rendszer nincs, és nem is lesz használatban,
- a rendszer cseréje - egy másik típusú rendszerre - folyamatban van, és 2000-ig be is fejeződik,
- a rendszer használatát az intézmény vezetése nem támogatja,
- az esetleges hiba elhanyagolható kockázattal jár.
Ebbe a felmérési körbe folyamatosan kerülhetnek át rendszerek a többi felmérési csoportból, ha a fenti okok valamelyike igazolódik az adott rendszerre.
2. A felmérés során az összes számítástechnikai eszközzel (az 1. pontban foglalt eszközcsoportok szerint) kapcsolatban meg kell határozni az adott eszközök szállítóit, és a felmérésben fel is kell azokat tüntetni.
3. A felmérés során összegyűjtött adatokat a következő szempontok szerint kell elemezni:
- az eszköznek az intézményre gyakorolt hatása (globális, részleges, lokális);
- az eszköz kezelésének fontossága (az érintettsége alapján);
- az eszköz kezelésének sürgőssége (a kezelés időtartama és a rendszer dátum-előreszámítása alapján).
A felsorolt adatok elemzésével össze lehet állítani egy ún. sürgősségi-fontossági listát, amely az intézmény rendszereinek, a kezelés kezdésének szempontjából priorizált listáját adja. A lista elemeinek rendezési szempontrendszere az alábbi: sürgősség, fontosság, hatás.
2. számú melléklet a 12/1999. (VI. 9.) BM rendelethez
Helyi önkormányzatok 2000. év évszámváltási problémájára (Y2K) történő informatikai felkészültségének felmérése
Település neve:...........................................
A település azonosító száma:..............................
A megye neve:.............................................
A 2000. ÉVI PROBLÉMÁVAL ÉRINTETT RENDSZEREK FELMÉRÉSE
1. Elvégezték-e 1998-ban az összes dátum-érintett rendszer felmérését?
Nem
Részlegesen
Igen
2. Mennyire súlyos ez a probléma az intézmény tevékenysége szempontjából?
Nem tudjuk megítélni
Működésképtelenséghez vezet
Nagy probléma, de megoldható
Okozhat kisebb problémákat
Nem okoz semmilyen problémát
3. Meg tudják-e becsülni az Y2K miatt szükséges munkáik várható összes költségét és erőforrásigényét?
Nem
Igen
3. a) ha igen, akkor biztosított-e a szükséges pénzügyi, illetve szervezeti erőforrás a probléma sikeres megoldásához?
Nem
Részben
Igen
KEZELÉS MÓDJA
4. Van-e az intézménynek kidolgozott konkrét terve a probléma elemzésére és megoldására?
Nincs
Nem teljes körű
Van
5. A problémakör kezelésének melyik fázisaival foglalkozott az intézmény 1999. június 30-ig?
A tudatosítás megkezdődött
Felmérték az állapotokat
A hibák kijavításán már dolgoznak
Belső teszt folyamatban van
Külső teszt folyamatban van
Bevezetési fázisban vannak
6. Rendelkeznek-e a folyamatos működést biztosító tervvel arra az esetre, ha az intézmény nem lenne képes normál módon biztosítani az erőforrás kapacitásokat?
Nem
Igen
Tervezik
7. Történt-e intézkedés arra nézve, hogy a mostantól kezdve vásárlandó minden fontosabb számítógép és beágyazott program 2000. év megfelelőségi tesztelése megtörténjen mielőtt üzembe helyeznék?
Nem
Igen
........................, 1999. .............. hó ........... nap
..................
aláírás
3. számú melléklet a 12/1999. (VI. 9.) BM rendelethez
Beküldési határidő: 1999. szeptember 30.
Helyi önkormányzatok 2000. év évszámváltási problémájára (Y2K) történő informatikai felkészültségének 2. felmérése a folyamatos működés feltételeinek biztosításáról
Település neve:................................................
A település azonosító száma:...................................
A megye neve:..................................................
Az önkormányzat szolgáltatásainak folyamatos működését biztosító terv készítésére tett javaslatot a közgyűlés
elfogadta - nem fogadta el.
A folyamatos működési terv szerinti próbák időpontja: ....................
........................, 1999. .............. hó ............... nap
......................
aláírás