13/1999. (III. 8.) OM rendelet
a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet módosításáról
A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 94. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § A Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló - módosított - 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. számú mellékletének III. Része - az "F" fejezetet követően - az e rendelet mellékleteként kiadott "G" fejezettel egészül ki.
2. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 2. számú melléklete I. Rész "A kisebbségi oktatás formái" alcím 1. pontjának d) alpontjában, továbbá "A cigány felzárkóztató oktatás" alcím 1-2. pontjában a "cigány felzárkóztató oktatás" szövegrész, valamint annak ragozott formája és a "A cigány felzárkóztató oktatás" alcím helyébe "a cigány kisebbségi oktatás" szövegrész, illetve annak ragozott formája, és a "A cigány kisebbségi oktatás" alcím lép.
Pokorni Zoltán s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 13/1999. (III. 8.) OM rendelethez
[III. RÉSZ RÉSZLETES KÖVETELMÉNYEK KISEBBSÉGEKÉNT]
1.1. Szerb nyelv és irodalom
(A tannyelvű és kétnyelvű kisebbségi oktatás számára)
Részletes követelmények a 4. évfolyam végén
Tananyag | Fejlesztési követelmének | Minimális teljesítmény |
Dialógusok, dramatizálás. | Dialógusok a tanulók mindennapi életét felölelő témák alapján. Az olvasott és arra alkalmas szövegek dramatizálása. | Rövid szöveg elmondása párbeszédes formában. |
Olvasott szövegek tartalmának elmondása, szövegrészletek tartalmi összefoglalása. | Szöveg tartalmának elmondása meghatározott feladat alapján (vázlat, bővítés, kiegészítés képzelet alapján). | Rövid beszámoló az elolvasott szöveg cselekményéről. |
Beszélgetés különböző élethelyzetekről. | Szabad beszélgetés a tanulókhoz közelálló témákról. | A tanulók szabad beszélgetésre való szoktatása gyakorlatokkal. |
Mesélés, elbeszélés. | Mese, illetve történet alkotósa képek, filmek, illetve más mese alapján. | Képek alapján elmondott történetek kiegészítése szabad képzelet alapján. |
Kiejtés, mondatintonáció, hangsúly. | A hangok helyes kiejtése, megfelelő mondatlejtés és hangsúly. A magyar hatások kiküszöbölése. | Korrekt kiejtés, mondatintonáció és a szerb hangsúly váltakozásának érzékelése. A szerb és a magyar szavak keverésének kerülése. |
Írás és íráshasználat | ||
Az első és második írásmód (cirill és latin betűs) elsajátítósa. | Mérsékelt ütemű írás cirill és latin betűkkel. | Cirill betűs írás helyes betűalakítással és kötéssel. Latin betűs mérsékelt tempójú írás a cirill betűk keverése nélkül. |
Másolás. | Cirill betűs szöveg másolása latin betűsre és fordítva. | Másolás nyomtatott cirill betűs és latin betűs szövegről. |
Tollbamondás. | Tollbamondás utáni írás mindkét betűtípussal. Helyesírási gyakorlatok. | Cirill betűs helyesírási gyakorlatok tollbamondás után. |
Beszámoló. | Beszámoló, ismertetés, mint a szóbeli kifejezésben. | |
Levelezés. Levél, üdvözlet. Cím. | Rövid levél, üdvözlet írása, megfelelő címzés. | Levelezőlap, alkalmi (karácsonyi, újévi, születésnapi) üdvözlet írása. |
Leírás. | Leírás vizuális élmény alapján. Tájleírás. | A lakóhely és környezet rövid leírása. |
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
Nyelvi ismeretek | ||
Mondat, szó, hang, betű. A mondatok jelentésük szerint (kijelentő, kérdő, felkiáltó). | A következő nyelvi jelenségek önálló felismerése: mondat, szó, a szavak szótagjai, hang, betű. Magánhangzó és mássalhangzó, a szótagképző r hang. | Eligazodás a tananyag nyelvi kategóriáiban és azok alkalmazása a beszédben. |
Tőmondat és bővített mondat. | A tartalom szerinti mondatfajták használata a beszédben. | A mondatok megkülönböztetése a beszélő szándéka szerint. |
Egyenes és függő beszéd. | Az egyenes és függő beszéd megkülönböztetése. | |
Szótani ismeretek. | Konkrét főnevek. (Tulajdonnév és köznév. Az egyes és többes szám, a három nyelvtani nem.) | A főnevek felismerése a szövegben. A nemek, az egyes és többes szám megkülönböztetése. |
Igék. | A három alapvető igeidő használata a beszédben. | Cselekvés, létezés, történés. Jelen, múlt és jövő idő a beszédben. |
Névmások. | A személyes névmások neme és személye. | A személyes névmások használata igékkel. |
Melléknevek. | A tulajdonságot jelentő és birtokos melléknevek felismerése. | Melléknevek használata a szóbeli és írásbeli kifejezésben. |
Számnevek. | A tőszámnevek és sorszámnevek megkülönböztetése. | A tőszámnevek és sorszámnevek felismerése. |
A leggyakoribb elöljárószók. | A gyakori elöljárószók főnevekkel, és azok vonzatai. | A gyakori elöljárószók (pl. w, na, iz, od, do, zbog) helyes vonzathasználata a beszédben. |
Helyesírás | ||
A nagybetű. Eltérés a magyar helyesírástál. | Személyek, városok, falvak, utcák nevének helyes írásmódja. Példák a lakóhelyről. A mondatkezdő nagybetű. | A nagybetű helyes írása mondat elején és a tulajdonnevek esetében. A magyar nevek átírása. |
A szavak szótagolása. | A szavak helyes szótagolása és sorvégi elválasztása. | Rövid szövegek hibátlan másolása. |
Részletes követelmények a 6. évfolyam végén
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
KOMMUNIKÁCIÓ | ||
Beszéd és beszédértés Prózai és verses szövegek olvasása (cirill és latin betűs). | A kifejező olvasás fejlesztése helyes dikcióval, hangerővel és jó tempóval, a szünetek érzékeltetésével. Helyes mondatlejtés és megfelelő hangszín. | A prózai és verses szövegek folyékony olvasása megfelelő mondatintonációval és a tartalomnak megfelelő szünetek tartásával. |
Beszámoló az olvasmányokról. | Kötött szövegek összefüggő szóbeli bemutatása. | Szövegek tartalmának elmondása vázlat és kérdések alapján. |
Események, történetek és élmények elmondása. | Valós és képzelt események . elbeszélése megadott téma szerint. | Párbeszédek meghatározott témáról. |
Beszámoló. Rövid beszámoló ünnepekről, iskolai rendezvényről, kirándulásról, színházlátogatásról stb. | Megfelelő mondatkapcsolatok. A meghatározott téma szavainak és kifejezéseinek problémamentes használata. | Önálló beszámoló az események helyes sorrendjében. |
Leírás. A tanultak bővítése. Tárgyak, jelenségek, történések leírása. Tájleírás és portré. | Önálló leírás (pl. a tárgy milyensége, elhelyezkedése térben, funkciója), személyes viszonyunk a tárgyakhoz. | Megadott vázlat szerinti és vizuális élmény alapján leírás (képek, filmek, eredeti tárgyak, tájak) |
Személyleírás kitérve a részletekre. | Egy ismert személy bemutatása. | |
Tájak, tárgyak, személyek leírása hasonló és ellentétes jelentésű igék és melléknevek használatával. | A szókincs bővítése szinonimákkal és ellentétes jelentésű melléknevekkel. | |
Kiejtés, artikuláció, intonáció és szóhangsúly - további tökéletesítése. | A hangok helyes kiejtése, a művelt köznyelvi beszédnek megfelelő mondatlejtés és hangsúly. | Megfelelő mondatintonáció és a köznyelvi hangsúlyozást megközelítő szóhangsúly. |
Törekvés a helyes irodalmi beszédre magyar szavak használata nélkül. | A szerb beszédben a magyar szavak kerülése, a meglevők kiküszöbölése. |
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
ÍRÁS ÉS SZÖVEGSZERKESZTÉS | ||
Tollbamondás mindkét írásmódon. | A tanult helyesírási szabályok alkalmazása. | Szép, olvasható és tiszta írás a tanult helyesírási normák megfelelő betartásával. |
Szövegszerkesztés: leírás, beszámoló, levél. | A leírás, beszámoló és levélírás általános szabályainak ismerete. | Önálló mondatszerkesztés meghatározott műfaji, nyelvi és helyesírási fogalomkörökben. |
A szerkesztett szövegek élénkítése és gazdagítása szinonimákkal, hasonlatokkal, azonos és ellentétes jelentésű melléknevekkel. | Egyszerű írásbeli fogalmazások képek, képsorok, filmek, események, élmények alapján. | |
Írásbeli fogalmazás az olvasott irodalmi szöveg témájáról és tartalmáról. | Az olvasott irodalmi szöveg szavainak és kifejezéseinek használata. Egyszerű szövegelemzési gyakorlatok. A téma megnevezése, a fontosabb adatok kiemelése. | Egyszerű, rövid fogalmazás az olvasott irodalmi szöveg alapján. |
Nyelvi ismeretek | ||
Mondattani ismeretek. Az egyszerű és összetett mondat fogalma. | Az egyszerű és összetett mondat felismerése, meghatározása és alkalmazása. | Az egyszerű és összetett mondat megkülönböztetése; az egyszerű mondat határának felismerése az összetett mondatban.: |
Ragozható és ragozhatatlan szavak. | A ragozható és ragozhatatlan szavak megkülönböztetése szövegösszefüggésben. | Fogalomalkotás a szavak ragozásáról és ragozhatatlanságáról. |
A főnevek fajai. | A tulajdonnevek és köznevek megkülönböztetése | A főnevek jelentése fogalom szintjén. |
A főnévragozás. | Az esetvégződések ismerete és az egyes esetekkel járó hangváltozások felismerése. | Az esetvégződések és az azokkal járó hangváltozások szövegbeli felismerése: |
Melléknevek. A melléknevek jelentése és fajai. A melléknevek fokozása. Középfok és felsőfok. A melléknevek és határozószók megkülönböztetése. | A főnév és melléknév egyeztetése. A melléknévfokozással járó hangváltozások megfigyelése. Megfigyelés és alkalmazás a beszédben. | A melléknév és főnév a beszédben: A középfokú melléknevek az összehasonlításban. A melléknevek és határozószók megkülönböztetése a szövegben. |
Részletes követelmények a 8. évfolyam végén
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
KOMMUNIKÁCIÓ | ||
Beszéd és beszédértés | ||
Beszélgetés. Részvétel mindennapi beszélgetésekben és vitákban. | A különböző kommunikációs helyzetekben való részvétel képessége. | Tájékozódás és eligazodás különféle kommunikációs helyzetekben, elemi képesség a párbeszédes tárgyalásokban való részvételre. |
Tárgyalás. Vita. | Vitatkozási képesség a beszédpartnerrel. Állásfoglalás. | Alapismeretek a vitáról, a kommunikáció különféle ágazatainak megkülönböztetése. |
Beszámoló alkalmi eseményekről, az osztályközösség munkájáról, kiállítás megnyitásáról, Szent Száva ünnepi rendezvényekről, és más iskolai rendezvényekről. | Önálló beszámoló a tananyag témáiról. | Beszámoló a témákról előre elkészített vázlat alapján. |
Beszédgyakorlatok összetettebb témákról. | A helyes és szép anyanyelvi kifejezés tudatos fejlesztése. | Az előző osztályokban elsajátított anyanyelvi kifejezőkészség színvonalának továbbfejlesztése. |
Irodalmi és egyéb tárgyú szövegek tartalmának elmondása. | Az irodalmi művek szavainak és kifejezéseinek használata a beszédben. Új szavak és kifejezések elsajátítása a társadalmi, gazdasági és politikai élet szókincséből. | Az irodalmi művek nyelvi-stilisztikai eszközeinek megfigyelése, alkalmazásuk a leírásban, jellemzésben, beszámolóban. A társadalmi, gazdasági és politikai témájú szövegek megértése. |
Nyelvhelyesség a szerb nyelvű beszédben. | Helyes anyanyelvi kifejezés a magyar nyelv elemeinek keverése nélkül. Megfelelő intonáció és hangsúly. | Korrekt szerb nyelvi kifejezés a magyar nyelvi elemek kerülésével, a művelt köznyelvi kiejtésre való törekvés. |
Írás és szövegszerkesztés | ||
Írásbeli beszámoló meghatározott témáról. | Összetettebb tárgyak és események, történések leírása. Jellemzés. | Szövegszerkesztés a tanulókhoz közelálló témákról: iskolai élet, mindennapi élet, alkalmi események. |
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
Az elolvasott irodalmi mű írásbeli bemutatása. | Az irodalmi művek témája, tartalma, a szereplők portékának bemutatása. | Fogalmazás irodalmi művekről a tanár irányítása alapján. |
Mondattani, szótani és stilisztikai gyakorlatok. | Mondatelemzés. A szöveg elemzése. A szép kifejezés, választékos stílus használatának gyakorlása, fejlesztése. | Szókincs- és kifejező készségfejlesztés az olvasott irodalmi művek szavainak és kifejezéseinek használatával. |
Közéleti műfajok írása: levél, kérvény, jegyzőkönyv, emlékeztető, riport. | A közéleti műfajok megkülönböztetése, alapvető szabályaik ismerete. Rövid cikk írása a hazai szerb újságba. | A közéleti műfajok fogalom szintű ismerete. Nyomtatványok, adatlapok kitöltése. |
NYELVI ISMERETEK | ||
Mondattani ismeretek. Mellérendelő és alárendelő mondatok. Az alárendelő mondatok sorrendje. Mondatrészek. Az alárendelő mondatok fajtái. | Az összetett mondatok ismerete és helyes alkalmazása. A kötőszók ismerete. | A mellérendelő és alárendelő mondatok fogalma. |
Jártasság a mondatelemzésben. Az egyenes és függő beszéd helyes használata. | A mondatrészek felismerése. | |
Szóképzés (alapszó, toldalékok, előtag, utótag, hangváltozások a szóképzésben). | Alapszavak, képzett szavak és összetett szavak - funkcionálisan. A szóképzéssel járó hangváltozások helyes használata. | Az alapszavak és képzett, illetve összetett szavak felismerése. |
Jelentéstani ismeretek. | Frazeológiai kifejezések, szólások, szinonimák és homonimák használata a beszédben és írásban. | Frazeológiai jelenségek szövegbeli megfigyelése. Elemi szintű alkalmazásuk. |
A nyelv és a beszéd. A nyelvek közötti különbségek és hasonlóságok. | Alapvető általános nyelvi ismeretek. | Elemi tájékozottság a nyelvrokonságról és a nyelvek felosztásáról |
Indoeurópai és finnugor nyelvek. Szláv nyelvek. A délszláv nyelvek. A szerb nyelv. | A különbségek megfigyelése magyar nyelvi és szerb nyelvi példák alapján. | |
Az anyanyelv fogalma. A hazai nyelv. Kétnyelvűség. | Az anyanyelv ápolása iránti igény fejlesztése, más népek nyelvének megbecsülésére való nevelés. | Szoktatás az anyanyelv következetes használatára és tiszteletére. |
Tananyag | Fejlesztési követelmények | Minimális teljesítmény |
Helyesírás A szerb helyesírás alapelve változások a helyesírásban. | Folyamatos helyesírási gyakorlatok, a helyesírás tökéletesítése. | Helyesírási gyakorlatok tollbamondással és másolással. |
A szerb fonetikus és a magyar szóelemző helyesírás tudatos megkülönböztetése. | A magyar helyesírás negatív transzferének kiküszöbölése. | |
Helyesírási szabálygyűjtemények, helyesírási szótárak, helyesírási kézikönyvek. Egynyelvű szótárak. | A különféle helyesírási segédeszközök használatában való jártasság. | A helyesírási szótár ismerete és használata. |
IRODALOM | ||
Az olvasott irodalmi művek tágabb kontextusának elemei: irodalmi korszakok, költők és írók életpályája műveik tükrében. | A szerb irodalom fejlődésének áttekintése. | Tájékozottság a szerb irodalom fejlődésében. |
Az irodalmi ismeretek új motívumokkal való gazdagítása. A régi, az újabb és legújabb szerb irodalom és más népek irodalmából való ismeretek fokozatos bővítése. | Irodalmi művek bemutatása és elemzése (korszakonként és műfajonként 1-2 irodalmi alkotás). | Az irodalmi mű és szerzőjének bemutatása. |
Elbeszélések, regények, versek és drámai művek, illetve ezek részleteinek olvasása és feldolgozása. | Az irodalmi műtémájának, társadalmi kontextusának, szerkezetének részletes ismertetése. A szereplők lélektani jellemzése. Lírai vers elemzése idézetek használatával. | Az irodalmi mű legfontosabb motívumairól való tájékozottság. |
Tájékozódás a világirodalomban. A szerb irodalom helye a világirodalomban | A szerb irodalom kiemelkedő műveinek interpretálása mellett alapvető tájékozottság a világirodalom reprezentatív műveiről. | A szerb irodalom fejlődése a világirodalom keretein belül - tájékozódó jelleggel. |
A klasszikus és modern nyelvi kifejezés prózai művekben. | Az irodalmi kifejezés eszközeinek és a stílus változásának megfigyelése. | Fogalomalkotás a nyelvi kifejezőeszközökről az irodalom fejlődése során. |
Egy-egy alkotói portré korszakonként és műfajonként. | A szerző és műve. Komplex bemutatás. | A legjelentősebb szerzők egy-egy művének objektív bemutatása. |
1.2. Szerb nyelv és irodalom
(A hagyományos nyelvoktató és bővített nyelvoktató kisebbségi oktatási forma)
Részletes követelmények a 4. évfolyam végén
MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY
Beszédkészség
- Kérdések megértése, válaszok a kérdésekre. Kérdésfeltevés.
- Mondatok és rövid szövegek megértése, egyszerű válaszok a szövegekre vonatkozó kérdésekre.
- Mesélés képek, képsorok alapján, illetve egy, egységes történetet ábrázoló kép alapján.
- Rövid mondatok alkotása a beszélgetési témakörök, élmények és megfigyelések alapján.
- Az olvasott szövegek szavainak használata. Az ismétlések, a szerb nyelv szellemétől idegen nyelvi formák és a magyar szavak kerülése.
- Az olvasott mese tartalmának önálló elmondása. Egyszerű párbeszédek ismert témákról.
- Események időrendi elmondása az igeidők használatával.
- Egyszerű leíró fogalmazások a főnevek és melléknevek egyeztetésével.
- Beszámoló elvégzett feladatról, ismert eseményekről, az élmény egyszerű elmondása.
- Tudatosítás különböző a korosztályhoz közelálló hírekről, a természet és képek megfigyelés utáni leírása, rövid mesék, tréfás történetek elmondása, találós kérdések.
Olvasás
- Az AZBUKA minden betűjének biztos ismerete.
- A másik - latin betűs - írásmód felismerése a cirill betűk és a magyar ábécé betűinek keverése nélkül.
- Cirill nyomtatott betűs egyszerű szövegek mérsékelt tempójú olvasása akadozás, szótag- és szóismétlés nélkül.
- Néma olvasás és az olvasott egyszerű szöveg értése (25 sor).
- Latin betűs szövegek olvasása betűtévesztés és akadozás nélkül.
- A helyes mondatintonáció fokozatos elsajátítása az írásjelek (pont, vessző, kérdőjel, felkiáltójel) segítségével.
- A szerb nyelv hangsúlyainak fokozatos megismerése.
- A szövegre vonatkozó kérdésekre rövid válaszadás képessége.
- Mondatalkotás az elolvasott szövegek szavainak használatával.
- Az olvasmány tartalmának rövid elmondása.
- A próza és vers megkülönböztetése.
- A népmesék mesés elemeinek felismerése.
- Elemi tájékozottság nagy történelmi eseményekről, szerb ünnepekről és szokásokról.
- Kb. 150 sor közmondás, találós kérdés és rövid vers memorizálása.
- Osztályonként 2-3 Szent Száva ünnepi alkalmi szavalat.
Írásbeli készség
Írás
- A cirill nagy- és kisbetűk biztos ismerete.
- Helyes vonalvezetés, betűkötés és betűformálás.
- Rövid mondatok mérsékelt tempójú másolása írott és nyomtatott szövegről.
- Tollbamondás utáni lassú tempójú írás.
- Latin betűs írás. Helyes vonalvezetés és betűkötés. Mérsékelt tempójú írás cirill betűk és magyar ábécé betűinek keverése nélkül.
- Tiszta, olvasható külalak.
Tananyag | Fejlesztési követelmények |
ÍRÁSBELI KÉSZSÉG | |
A) Írás | |
Betűformálás, betűkötés. | Cirill betűs szöveg másolása latin betűsre és fordítva. |
Tollbamondás és emlékezet utáni írás. | Tollbamondás utáni írás mindkét betűtípussal. |
Az íráshasználat során a tanult nyelvtani és helyesírási ismeretek helyes alkalmazása. | |
B) Írásbeli gyakorlatok | |
Tájak, tárgyak, személyek leírása. | A feldolgozott szöveghez kapcsolódó kérdések és válaszok, a köznapi élet eseményeinek leírása. |
A külső és belső tér leírása (téli falu, az én osztályom), természeti jelenségek (tavaszi kert, erdő) megadott vázlat alapján. | |
Beszámoló iskolai eseményről (papírgyűjtés, osztályterem szépítése). | Gyakorlatok az írásbeli fogalmazások módszereinek elsajátítására (központi téma, téma egységeinek elrendezése, a szerkezeti felépítés alapelemei). |
Levél, mint a hírközlés eszköze. | Magánlevél írása. A levélírás szabályai. |
NYELVTANI ISMERETEK ALKALMAZÁSA | |
Nyelvtan A mondat és a szó. A mondatok fajtái. Alany és állítmány. | A helyes szórend. Az egyszerű mondat felismerése és alkalmazása. |
Igék használata. | Az igeszemlélet helyes használatának gyakorlása. A három alapvető igeidő (prezent, perfektura, futurum) és a felszólító mód. |
Melléknevek jelentése. | A tulajdonságot kifejező és birtokos melléknevek felismerése. A tanulók életével, iskolával kapcsolatos főnevek és melléknevek gyűjtése, majd mondatalkotás a gyűjtött szavakkal. |
Részletes követelmények a 8. évfolyam végén | |
Tananyag | Fejlesztési követelmények |
BESZÉDKÉSZSÉG | |
A) Beszédértés és beszéd | |
A helyes beszéd és kiejtés. | Fokozott követelményű, párbeszédes formájú beszédkészség (dialógus, változó válaszokkal, kiegészítő kérdésekkel, meghatározott szavakkal és szintagmákkal) a feldolgozott tematika és nyelvi anyag alapján. |
Beszámoló olvasmányokról, rendezvényekről, kirándulásról. | Önálló beszámoló képesség fejlesztése feldolgozott témákról vizuális segédanyag (kép, képsor) alapján és anélkül. |
Események és élmények elmondása. | Elbeszélés valós és képzelt eseményekről leírással és dialógusokkal (témairányultság, dinamika). |
Párbeszédek meghatározott témáról. | Olyan szövegek elemzése, amelyekben a dialógus könnyebb megértése érdekében a szereplők párbeszéde dominál. Az egyenes beszéd átalakítása függő beszéddé. |
A tanultak bővítése. Leírás. | Összetettebb munkafolyamat leírása (munka a biológia szaktanteremben), exteriőr (épület, lakás, ház), enteriőr (színpad, képtár). |
Beszédgyakorlatok összetettebb témákról. | Elolvasott könyv, film, tévéműsor megbeszélése a tanár vezetésével. Szóbeli tárgyalás, illetve vita az iskolai és társadalmi élet problémáiról. |
B) Olvasás | |
Köznapi és művészi szöveg olvasása. | A tanulók irányítása a kifejező olvasás elsajátítására, ismert és ismeretlen, művészi és köznapi szövegek tanulmányozása után (a szövegnek megfelelő ritmus, tempó, hanghordozás, hangszín). |
Különböző műfajú szövegek olvasása. | A szöveg nehézségétől függő gyors néma olvasás képességének fejlesztése. Olvasás és bemutatkozás szerepek szerint. |
Tanagyag | Fejlesztési követelmények |
Irodalom | A tanulók irányítása a szövegbeli megfigyelésekre, benyomások és következtetések adatokkal való bizonyítása. |
Előkészítő feladatok az irodalmi művek megismerésére. | |
A lírai vers hangulata, alapvető költői képek. | A költői nyelv alapvető jegyeinek megismertetése szövegek feldolgozása során (érelem, hangulat, zeneiség). |
A költői kifejezés eszközei (jelzők, hasonlatok), a cselekmény elemi (bevezetés, bonyodalom, tetőpont, megoldás). | |
Prózai irodalom alkotások olvasása. A magyarországi szerb írók és költők alkotásai. | A téma, tartalom és a szereplők megfigyelése. Az olvasott irodalmi szöveg, illetve szövegrészlet tartalmának elmondása. |
ÍRÁSBELI KÉSZSÉG | |
Írás és írásbeli gyakorlatok a szép kézírás továbbfejlesztése. | Az olvasható és gyors tempójú írás készségének elsajátítását célzó gyakorlatok. |
Elolvasott irodalmi mű írásbeli bemutatása. | Az irodalmi művek szereplőinek jellemzése a cselekmény és vázlat alapján. |
A szöveg szűkítése és bővítése. | |
Mondattani, stilisztikai gyakorlatok. | A szép kifejezések gyakorlása, fejlesztése. Mondattani - stilisztikai gyakorlatok a szavak mondatbeli különböző sorrendjének megfigyelésével, a szórendi különbségek érzékelése. |
Közéleti műfajok írása: levél, kérvény. | A közéleti műfajok alapvető szabályainak ismerete. |
Egy rövid riport írása a magyarországi szerb hetilapba. |
Írásbeli készség
Írás
Az olvasható és tiszta írás tökéletesítése.
Tollbamondások a nyelvtani - helyesírási ismeretek rögzítésére.
Exteriőr és enteriőr leírása vázlat alapján.
A szereplők jellemzésének képessége cselekmény alapján.
Kérvény, rövid beszámoló írása iskolai rendezvényről.
Különböző műfajú fogalmazások íráskészségének fejlesztése.
Írásbeli fogalmazás
A fogalmazás technikája (témaválasztás, kompozíció).
A közvetlen környezetből ismert személy portréja.
Beszámoló írása.
Az ismert nyelvi-lexikai témákon alapuló fogalmazási jártasság.
Fogalmazás írása a tanár választása szerint feldolgozott irodalmi műről.
Irodalom
A szerb irodalom.
A tanulók bevezetése az irodalmi művek olvasásába és elemzésébe.
A lényeges elemek és azok szerkezetbeli funkcióinak megfigyelése.
A közösen elolvasott és elemzett irodalmi művek cselekményének elmondása a költők, írók szavainak használatával.
Az érzelem, hangulat és élmény megfigyelése lírai versekben.
A prózai és verses műfajok.
4-6 vers és különböző tartalmú prózarészletek könyv nélküli elmondása.
Nyelvtan
A Következő nyelvi elemek felismerése és elsajátítása:
Melléknevek ragozása és fokozása.
A Főnevek és fajaik.
Névmások és a névmások ragozása.
Tőszámnevek és sorszámnevek.
A ragozások során jelentkező hangváltozások megfigyelése.
Az esetvégződések felismerése.
A három alapvető igeidő használata szóban és írásban.
Helyesírás
A nagybetűk helyesírása.
Önözés, magázás: Vi, Vas.
A sorszámnevek utáni interpunkció. Dátum.
Hangsúlytalan (enklitikus szócskák) helyesírása segédigék mellett, és tagadó igealakok helyesírása.
Központozás és írásjelek.
A beszélgetés, olvasás és írás témakörei
Családi élet. Családi kör. Családi kapcsolatok.
Házimunkák. A lakás műszaki berendezése, háztartási gépek.
Víz, világítás, fűtés. Energiatakarékosság.
Lakóhely. A falu múltja, az infrastruktúra fejlődése.
Szerb rendezvények a faluban.
Ifjúsági klub.
Tananyag - | Fejlesztési követelmények |
NYELVTANI ISMERETEK ALKALMAZÁSA | |
Nyelvtani ismeretek bővítése és rendszerezése. | A tanult nyelvtani ismeretek alkalmazása. Az egyszerű mondat részeit tartalmazó mondattani egységek. Szavak és szókapcsolatok. |
Mondatrészek összetett mondatokban. | Mellérendelő és alárendelő mondatok felismerése. A mellérendelő és alárendelő mondatok fajtái. |
A ragozható és ragozhatatlan szavak rendszerezése. | A névszóragozás és az esetvégződések jelentésének ismétlése. A névszóragozást, az igeragozást és melléknévfokozást kísérő hangtani változások áttekintése. |
Az igék rendszerezése. | Az igékről tanult ismeretek elmélyítése és helyes alkalmazása a beszédben. |
A szerb helyesírás alapelve. A változások a helyesírásban. | A szerb fonetikus és a magyar szóelemző helyesírás megkülönböztetése. Helyesírási gyakorlatok tollbamondással és másolással. |
HELYESÍRÁS | |
Központozás. Írásjelek használata. | Vesszőhasználat az összetett mondatokban. Eltérés a magyar helyesírástól. |
Eltérés a magyar helyesírástól. A jövevényszavak és magyar szavak átírása. | A h hangot tartalmazó idegen szavak magyartól eltérő írásmódja (technika), az -ija-ra végződő főnevek írása, pl. Marija. |
Helyesírási szótár használata. | A különféle helyesírási segédeszközök használatában való jártasság. |
IRODALOM | |
A szerb irodalom fejlődésének áttekintése. Irodalmi korszakok. | A tanulók motiválása az irodalmi művelt olvasásóra, hallgatására és élményszerű befogadására. |
Az irodalmi művek önálló olvasásának és értésének igénye. | |
Elbeszélések, regények, illetve ezek részleteinek olvasása és feldolgozása. | Benyomások, megfigyelések, következtetések bizonyítása. |
Epikai művek feldolgozása. A tartalom és a forma (a cselekmény nyugodt és dinamikus kibontakozása, kompozíció, bevezetés, bonyodalom, tetőpont, megoldás) irodalomelméleti meghatározások nélkül. |
Tananyag | Fejlesztési követelmények |
Lírai versek olvasása és elemzése. | A költői érzésvilág, a költői képek és a költői nyelv megfigyelése. Lírai vers elemzése idézetek használatával. |
Verstani ismeretek. | A szerb népköltészet és műköltészet speciális jegyei. A népi tízes és a szláv antitézis felismerése. |
Szerb-magyar irodalmi kapcsolatok. | Az irodalmi kapcsolatok megfigyelése. A szerb-magyar irodalmi kapcsolatok a szerb irodalom fejlődésében. |
MININÁLIS TELJESÍTMÉNY
Beszédkészség
Beszámoló megtörtént és képzelt eseményről leírásokkal és dialógusokkal, egyéni élményekről és mások élményiről hatásos kezdéssel és befejezéssel.
Könyv, színdarab, film, tévéműsor, koncert, festmény megtárgyalása.
Beszélgetés vagy vita aktuális iskolai és társadalmi eseményekről.
A tanulók felkészítése saját véleményük kifejtésére az olvasott művek tartalmáról, versek gondolatvilágáról.
Szókincsbővítés irodalmi művek segítségével.
Tömör és világos beszámoló meghatározott témáról.
A helyes kiejtés és hangsúlyozás továbbfejlesztése.
Íráskészség
A helyes szövegszerkesztés elsajátítása.
Jellemzés cselekmény és dialógus alapján.
Prózai és lírai mű önálló elemzése.
Képesség a megfigyelések, gondolatok és érzések pontos, tömör és meggyőző leírására.
Az elolvasott könyv kritikai bemutatása.
Riport különböző témákról.
A szép kézírás tökéletesítése.
Nyelvtan
A főnévi, melléknévi és határozószói szintagmák bővítése.
A mondatrészek mondatokban való kifejezése.
A mellérendelő és alárendelő összetett mondat.
Az összetett mondatok fajtáinak felismerése.
A leggyakoribb kötőszók.
Az alany és állítmány egyeztetése nemben, számban és esetben.
A szerb nyelvi mondatszórend.
A névszóragozás és az esetvégződések jelentésének ismerete.
Az igék felosztása - tárgyas, tárgyatlan, visszaható, az igeszemlélet helyes használata.
Az igék ideje, módja, személye, száma, a nyelvtani nemekhez való egyezetése.
Helyesírás
Az összetett mondat interpunkciója.
A magyar szavak átírása.
A nagybetű használata, írásjelek, egybeírás és különírás.
A szerb helyesírás alapelve.
Irodalom
A lírai és epikai költészet alapvető jegyeinek ismerete (költői nyelv, motívumok, cselekmény és epizódok főszereplők és mellékszereplők).
A lírai és elbeszélő költemény elemzése (érzelem, ritmus, versszak).
Prózai mű elemzése (téma, alakok, kompozíció).
Drámai mű - olvasott, színpadi, televíziós (hasonlóságok és különbségek megfigyelése szabadon választott példák alapján).
Házi olvasmány önálló elemzése (cselekmény, kompozíció, alakok téma, leírások). A stílusok közötti különbségek megfigyelése.
Elemi tájékozottság a szerb-magyar irodalmi kapcsolatokról.
A beszéd, az olvasás és írás témakörei
Az iskolai életből. A tanulók élete és munkája, új tantárgyak, a humán tantárgyak terminológiája.
Továbbtanulási lehetőségek, középiskolák, főiskolák, egyetemek.
A fiatalok életéből.
Szórakozás és sport, részvétel különféle akciókban, szemlék, találkozók, hangversenyek, zene, elképzelések.
Társadalmi aktualitások - fontos események és jelenségek.
Egymásközti kapcsolatok - érdekek, célok, eszközök, előítéletek, ellentétek, tolerancia és szolidaritás.
Humanizmus, erkölcs és az elidegenedés formái.
A természetből
Természet, tér, jelenségek, formák, mozgások, perspektíva, színek, hangok, tájak...
Magyarország és Szerbia jelentősebb idegenforgalmi helyei. Szerb műemlékek Magyarországon.
Kommunikatív funkciók.
Egyetértés és egyet nem értés a beszédpartnerrel, toleráns magatartás kifejezése, helyeslés, ellenvetés, meggyőződés és kételkedés, előzékenység, tanácsadás, értékelés, rokonszenv kifejezése.
Érzelmek, érzések kifejezése.
A szerb történelméből.
A szerbek kulturális élete Magyarországon (1920-1945.).
A magyarországi szerbek élete 1945 után.
Társadalmi folyamatok, műemlékek, kulturális örökség.
Művészet, zene
A magyarországi szerb írók és költők.
A 20. századi szerb zene.
Népdalgyűjtő és feldolgozó tevékenység. A magyarországi délszlávok zenei hagyományai.