40/1999. (IV. 23.) FVM rendelet
a területrendezési, a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról
A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 27. §-a (2) bekezdésének d) pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 62. §-a (2) bekezdésének m) pontjában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § (1) Az országos és térségi területrendezési tervek szakszerűségének és magas színvonalának elősegítése érdekében:[1]
a)[2] a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) az ország egész területére vonatkozó illetékességgel központi területrendezési tervtanácsot (a továbbiakban: központi tervtanács), valamint a területi főépítész útján regionális illetékességgel területrendezési, településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsot (a továbbiakban: területi tervtanács) működtet;
b)[3]
(2) A tervtanácsok szakmai véleményező testületek. Az (1) bekezdésben említett tervek készítői (a továbbiakban: tervező) az e rendeletben szabályozottak szerint kötelesek kikérni a tervtanács szakmai véleményét.
(3) A tervtanácsok elnökei az általuk vezetett tervtanácsok közös működtetése, illetve egyes tervek közös bírálata érdekében egymással megállapodhatnak.
2. § (1) A tervtanács elnökből, szakmai titkárból, állandó és esetileg meghívott tagokból (a továbbiakban együtt: tagok), szükség szerint felkért szakbírálókból (opponens) áll. Szavazati joga az elnöknek, a szakmai titkárnak és a tagoknak van. Az elnököt és a szakmai titkárt akadályoztatásuk esetén helyettesítési feladatokkal megbízott állandó tagok képviselhetik.
(2) A tervtanács munkáját az elnök irányítja. A tervtanács elnöke:
a)[4] a központi tervtanács esetében - a tervezési feladattól függően - a területrendezés szakterületéért felelős miniszter által kijelölt személy,
b) a területi tervtanács esetében a területi főépítész,
c)[5]
(3) A tervtanács munkájának előkészítése és szervezése, a tervtanács szakmai véleményének, állásfoglalásának rögzítése a szakmai titkár feladata. A szakmai titkári feladatokat a tervtanács működtetéséért felelős szervezet köztisztviselője, illetve alkalmazottja láthatja el.
(4) A tervtanács tagjait a szakterületileg illetékes szakmai kamarák, a szakmai-társadalmi szervezetek, a Magyar Tudományos Akadémia szakmai bizottságai és regionális központjai, valamint a felsőoktatási intézmények vezetői által javasolt - szakmailag elismert és nagy tapasztalattal rendelkező - szakemberek közül
a)[6] a miniszter által kijelölt személy,
b)[7]
(5) A tárgyalandó tervezési munkában érdekelt és érintett szakágazatok esetileg meghívandó képviselőinek (meghívott tag) meghívásáról és a szakbírálók felkéréséről az illetékes tervtanács elnökének előzetes egyetértésével a szakmai titkár gondoskodik.
(6) A tervtanács a tárgyalandó tervezési munkától függően változó összetételben ülésezik. A szavazati joggal rendelkező meghívottak (elnök, szakmai titkár, tagok) száma öt főnél kevesebb nem lehet. A szavazati joggal rendelkező tag különvéleménye jegyzőkönyvbe foglalható. Nem rendelhető el a terv ismételt megtárgyalása határozatképtelen tervtanácsi ülésre hivatkozással. Ilyen esetben a tervező bemutatási kötelezettségét teljesítettnek kell tekinteni.
(7) A tervtanácsok ülésére - amennyiben annak hivatalból nem résztvevője - meg kell hívni a területi főépítészt, az érintett helyi önkormányzat képviselőjét és főépítészét, védett terület vagy tárgy (objektum) esetében a szakterületileg illetékes szervezet képviselőjét. Több érintett önkormányzat, önkormányzati főépítész esetében a képviseletet megbízott személy részvételével is lehet biztosítani.
(8)[8]
3. § (1) A tervezőnek, illetve a tervezéssel megbízott szervezet vezetőjének a tervdokumentáció véglegesítése előtt a terv jellegétől függő - a tervtanács titkárával előzetesen egyeztetett - tartalommal és példányszámban:
a) a központi tervtanácshoz kell véleményezésre benyújtani
aa) az országra és a kiemelt térségekre készülő területrendezési terveket,
ab)[9]
ac)[10]
ad)[11]
ae)[12] mindazon területrendezési terveket, amelyeket a központi tervtanács elnöke a szakterületileg illetékes szakmai kamarák és szakmai társadalmi szervezetek javaslata alapján szakmai véleményezésre esetenként kijelöl;
b) a területi tervtanácshoz kell véleményezésre benyújtani
ba) a megye vagy a megye egy térségére készülő területrendezési terveket,
bb)[13]
bc)[14]
bd)[15]
be)[16]
bf)[17]
bg)[18] mindazon területrendezési terveket, amelyeket a területi tervtanács elnöke a szakterületileg illetékes szakmai kamarák és szakmai társadalmi szervezetek javaslata alapján szakmai véleményezésre esetenként kijelöl;
c)[19]
d)[20]
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a kezdeményezéssel érintett tervtanács elnökének előzetes egyetértése mellett:
a) a területi tervtanács elnöke kezdeményezheti, hogy az általa szakmapolitikai vagy módszertani szempontból országos jelentőségűnek minősített területrendezési tervet vagy építmény építészeti-műszaki tervét a központi tervtanács tárgyalja meg;
b)[21]
(3)[22] A tervező kérésére - a kezdeményezéssel érintett tervtanács elnökének előzetes egyetértése mellett - területrendezési tervek, vagy azok munkafázisai konzultációs jelleggel is megtárgyalhatók, ami nem mentesít a végleges bemutatás kötelezettségétől.
(4)[23]
4. § A tervtanácsok a bemutatott tervek szakmai véleményezése során vizsgálják, hogy a tárgyalandó
a)[24] területrendezési terv
aa) figyelembe veszi-e a területrendezésre, a környezetvédelemre, a természetvédelemre, valamint kulturális örökség alakítására és védelmére vonatkozó szakmai követelményeket és a Magyarország által elfogadott szakmai, nemzetközi irányelveket és egyezményeket,
ab) összhangban van-e az országos és térségi szintű területi tervekkel, valamint az ágazatok fejlesztési koncepcióival,
ac) megfelel-e a rájuk vonatkozó szakmai-jogszabályi feltételeknek;
b)[25]
5. § (1)[26] A tervtanács az állásfoglalásra vagy konzultációra benyújtott tervet a benyújtástól, illetve hiánypótlás esetén annak teljesítésétől számított harminc napon belül megtárgyalja. A határidő indokolt esetben egy alkalommal harminc nappal meghosszabbítható.
(2) A tervtanács által tárgyalandó tervek bírálatára a benyújtást követő 10 napon belül szakbírálókat lehet felkérni. A szakbírálók szakmai véleményeiket a tervtanács ülése előtt legalább 5 munkanappal írásban juttatják el a tervtanács szakmai titkárához. A benyújtott tervet, valamint a bírálatokat a tervtanácsra meghívottak számára legkésőbb ettől az időponttól kezdve tanulmányozásra hozzáférhetővé kell tenni.
(3)[27] A tervtanács a bemutatott tervvel kapcsolatos szakmai véleményét és javaslatait (együtt: állásfoglalását) írásban rögzíti. A tervtanács állásfoglalása nem érinti a terv elfogadására, illetve jóváhagyására jogosult szerv hatáskörét, illetve döntési jogkörét.
(4) A tervtanács a tervezőnek és a tervtanács meghívott résztvevőinek küldi meg állásfoglalását a tervtanács ülését követő 10 munkanapon belül.
(5) A tárgyalt terv munkarészeinek tartalomjegyzékét, a szakbírálatokat, a jelenléti ívet és a tervtanács állásfoglalását a tervtanácsot működtető szerv iratkezelési szabályai szerint meg kell őrizni.
(6)[28] A tervező köteles a területrendezési terv megrendelőnek való átadásakor csatolni a tervtanács állásfoglalását, és nyilatkozni arról, hogy az abban foglaltaknak milyen módon tett eleget, illetve megindokolni eltérő álláspontját.
(7)[29] Amennyiben a tervtanácshoz benyújtott kérelem és dokumentáció szakbírálata, illetőleg a tervtanács állásfoglalása az (1) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem történik meg, a tervező mentesül az e rendeletben meghatározott tervbírálati kötelezettség alól.
6. § (1) A tervtanács részletes működési rendjét e rendelet keretei között a tervtanács elnöke saját hatáskörében maga állapítja meg.
(2)[30] A tervtanács eljárása eljárási díj- és illetékmentes, működési költségeit a működtető minisztérium biztosítja.
(3) A tervtanács tagjait és szakbírálóit - a tervtanács részletes működési rendjében meghatározott mértékű - tiszteletdíj, illetve szakértői díj illeti meg, amelynek fedezetét a tervtanácsot működtető szervezetnek kell fedeznie.
(4)[31]
7. § (1) Ez a rendelet 1999. augusztus 31-én lép hatályba.
Dr. Torgyán József s. k.,
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[2] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[3] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[4] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[5] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[6] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[7] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[8] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[9] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[10] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[11] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[12] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[13] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[14] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[15] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[16] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[17] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[18] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[19] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[20] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[21] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[22] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[23] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[24] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[25] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.
[26] Megállapította a 42/2004. (VII. 7.) BM rendelet 1. §-a. Hatályos 2004.08.06.
[27] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[28] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[29] Beiktatta a 42/2004. (VII. 7.) BM rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.08.06.
[30] Módosította a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[31] Hatályon kívül helyezte a 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2007.01.01.