11/2000. (X. 18.) SZCSM rendelet
a fogyatékos személyek otthonában élő és a rehabilitációs intézményben elhelyezett személyek állapotának felülvizsgálatáról
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132. §-a (2) bekezdésének g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az egészségügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
(1) E rendelet hatálya - a fenntartótól függetlenül
a) a fogyatékos személyek ápoló, gondozó otthonában (a továbbiakban: fogyatékos személyek otthona),
b) a rehabilitációs intézményben élő nagykorú személyre,
c) a fogyatékos személyek lakóotthonában élő személyre terjed ki.
(2) A fogyatékos személyek otthonában elhelyezett kiskorú személy állapotának felülvizsgálatáról külön jogszabály rendelkezik.
2. §
(1) A fogyatékos személyek otthonában élő személy felülvizsgálata az ellátott alapvizsgálatát és ellátási felülvizsgálatát foglalja magában.
(2) A rehabilitációs intézményben elhelyezett személy felülvizsgálatának típusai az állapotfelmérés és az állapotértékelés.
(3) Az intézményvezető
a) a felülvizsgálatról az 1. számú melléklet szerinti értesítéssel,
b) a felülvizsgálat eredményéről - annak befejezését követő nyolc napon belül - a 2. számú melléklet szerinti értesítéssel
tájékoztatja az ellátottat, illetve az ellátott törvényes képviselőjét.
A fogyatékos személyek otthonában ellátott személy alapvizsgálata
3. §
(1) Az alapvizsgálat célja az ellátott (gyógy)pedagógiai, mentális és egészségi állapotának felmérése az egyénre szabott ellátás biztosítása érdekében.
(2) Az intézményvezető az alapvizsgálat megkezdéséről az intézményi elhelyezést követő harminc napon belül - az Szt. 112. § (3) bekezdés szerinti szakértői bizottság megkeresésével - gondoskodik.
(3) A szakértői bizottság a vizsgálat elvégzéséhez egy kötelező (Günzburg módszer) és legalább két, választható módszert határoz meg.
(4) A szakértői bizottság a megkereséstől számított tizenöt napon belül megküldi az intézményvezetőnek a kiválasztott vizsgálati módszerekhez kapcsolódó teszteket, egyben meghatározza az intézmény által - a vizsgálati módszerek figyelembevételével - elvégzendő elővizsgálat időtartamát.
4. §
(1) Az intézményvezető biztosítja az alapvizsgálat lebonyolításához szükséges feltételeket, így különösen a felülvizsgálatban részt vevő gondozók felkészítésben való részvételét, valamint a szakmai konzultációt.
(2) Az elővizsgálat keretében a vizsgálati tesztet az intézmény vezetője által kijelölt; megfelelő felkészítésben részt vett, a külön jogszabályban meghatározott szakirányú szakképesítéssel rendelkező gondozó tölti ki. A szakértői bizottság szükség szerint konzultációs lehetőséget biztosít az intézményvezető, illetve a kijelölt gondozó részére. A konzultációt végző személyt a szakértői bizottság jelöli ki tagjai közül.
5. §
(1) A vizsgálati tesztet az intézmény vezetője és a tesztet kitöltő gondozó aláírásával hitelesíti. Az intézmény vezetője a szakértői bizottság által megállapított elővizsgálati határidő leteltét követő tíz napon belül a vizsgálati tesztet - javaslatával együtt - megküldi a szakértői bizottságnak.
(2) Ha a vizsgálati teszt alapján megalapozott szakértői vélemény nem adható, a szakértői bizottság az ellátott közvetlen vizsgálata iránt intézkedik a 3. § (3) bekezdésének figyelembevételével.
(3) A szakértői vélemény tartalmazza
a) az ellátott nevét; születési helyét, lakóhelyét, tartózkodási helyét,
b) a szakértői vizsgálat rövid leírását, az alkalmazott vizsgálati módszereket,
c) annak megállapítását, hogy az ellátott állapotának megfelel-e a vizsgálat időpontjában alkalmazott ellátási forma, valamint a gondozási terv,
d) szükség szerint az ellátott állapotának megfelelő új ellátási formára vagy a gondozási terv módosítására tett javaslatot, valamint
e) a fogyatékos személy állapotára vonatkozó egyéb lényeges körülményeket.
(4) A szakértői bizottság szakvéleményét írásban közli az intézményvezetővel.
(5) A szakértői bizottság a felülvizsgálat tapasztalatai alapján kezdeményezheti a fenntartónál
a) más intézménytípusnak megfelelő részleg kialakítását az intézményben,
b) az intézmény struktúrájának átalakítását, lakóotthon létrehozását.
(6) Az intézményvezető a szakértői vélemény alapján
a) elkészíti
aa) az Szt. 113/C. §-ának (2) bekezdésében szabályozott (gyógy)pedagógiai felmérést, valamint
ab) a gondozási tervet;
b) ha az ellátott esetében az Szt. 108-109. §-aiban foglalt körülmény valamelyike áll fenn,
ba) kezdeményezi az intézményi jogviszony megszüntetését vagy más intézménybe történő áthelyezést, vagy
bb) közös megegyezéssel dönt az intézményi jogviszony megszüntetéséről, illetőleg a más intézménybe történő áthelyezésről.
A fogyatékos személyek otthonában ellátott személy ellátási felülvizsgálata
6. §
(1) A fogyatékos személyek otthonában ellátott személy (gyógy)pedagógiai, mentális és egészségi állapotát az Szt. 112. §-ának (3) bekezdésében meghatározott szakértői bizottság az alapvizsgálatot, illetve a 15. § szerinti felülvizsgálatot követő öt év elteltével vizsgálja felül (ellátási felülvizsgálat).
(2) Az ellátási felülvizsgálat célja annak megállapítása, hogy az ellátott (gyógy)pedagógiai, mentális és egészségi állapotának, fogyatékossága típusának, képességeinek megfelelő-e a vizsgálat időpontjában nyújtott ellátási forma, valamint a gondozási terv.
7. §
(l) Az intézményvezető az ellátási felülvizsgálatot annak esedékessége előtt kilencven nappal korábban kezdeményezi a szakértői bizottságnál, egyúttal az ellátottról készült gondozási tervet, az alapvizsgálat dokumentumát, továbbá az ellátottra vonatkozó egyéb iratokat a szakértői bizottság rendelkezésére bocsátja.
(2) A szakértői bizottság az ellátottról készült dokumentumok alapján meghatározza az intézmény által elvégzendő elővizsgálat időtartamát, valamint az ennek során alkalmazandó vizsgálati módszereket. A szakértői bizottság a megyei, fővárosi módszertani intézmény (a továbbiakban: módszertani intézmény) segítségével gondoskodik a vizsgálati tesztek intézményvezetőhöz történő eljuttatásáról.
(3) Az ellátási felülvizsgálatra egyébként az alapvizsgálatra vonatkozó szabályokat (4-5. §) kell megfelelően alkalmazni.
A rehabilitációs intézményben ellátott személy állapotfelmérése
8. §
(1) A rehabilitációs intézmény vezetője az intézményi elhelyezés igénybevételét követő hatvan napon belül kezdeményezi az ellátott személy egészségi, mentális és pszichés állapotának, valamint általános szociális helyzetének vizsgálatát az intézmény székhelye szerint illetékes módszertani intézménynél. A módszertani intézmény szakértő bevonásával vizsgálja meg az ellátottat (állapotfelmérés).
(2) Az állapotfelmérés célja annak megállapítása, hogy az ellátott eredményes rehabilitációja érdekében milyen rehabilitációs módszerek alkalmazására van szükség.
(3) Az állapotfelmérés időpontjáról az ellátottat előzetesen - legkésőbb a vizsgálat megkezdése előtt öt nappal korábban - értesíteni kell.
9. §
(1) A módszertani intézmény választja ki a vizsgálat elvégzéséhez alkalmazandó módszereket a rehabilitációs intézmény vezetője véleményének ismeretében.
(2) A módszertani intézmény által készített szakvélemény - az 5. § (3) bekezdésének a)-b) pontjában foglaltakon túl -tartalmazza
a) annak megállapítását, hogy az ellátott mely képességeinek fejlesztésével érhető el eredményes rehabilitáció,
b) a rehabilitációs program tartalmára és a programban megfogalmazott feladatok teljesítésének ütemezésére vonatkozó javaslatot.
9/A. §[1]
(1) Az első alkalommal végzett állapotfelmérésnél a módszertani intézmény javaslatot tesz
a) az állapotukból adódóan ápoló-gondozó otthoni elhelyezésre,
b) rehabilitációs alkalmassági vizsgálatra
szoruló intézményi gondozottak személyére.
(2) Az első alkalommal végzett állapotfelmérés eredménye alapján a rehabilitációs intézmény vezetője
a) javaslatot tehet a fenntartó felé az intézményi struktúra átalakítására,
b) gondoskodik az ellátottak rehabilitációs alkalmassági vizsgálatának előkészítéséről,
c) gondoskodik valamennyi ellátott egyéni rehabilitációs programjának kidolgozásáról,
d) dönt a lakóotthoni elhelyezésre és lakóotthoni elhelyezésre való felkészítésre alkalmas ellátottak személyéről.
A rehabilitációs intézményben ellátott személy állapotértékelése
10. §
(1) A rehabilitációs intézményben ellátott személy egészségi, mentális, pszichés állapotát és általános szociális helyzetét az Szt. 112. §-ának (3) bekezdése szerinti szakértői bizottság vizsgálja felül (állapotértékelés).
(2) Az állapotértékelés célja a rehabilitációban eltöltött idő értékelése és ennek alapján a további feladatok meghatározása.
(3) Állapotértékelésre az Szt. 113. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben, valamint akkor kerül sor, ha a rehabilitáció időtartama eltelt és utógondozásra van szükség.
(4) Az állapotértékelés esedékességéről és annak okáról az intézményvezető tájékoztatja a szakértői bizottságot. A tájékoztatással egyidejűleg a felülvizsgálandó személyre vonatkozó dokumentumokat is a szakértői bizottság rendelkezésére kell bocsátani.
11. §
(1) A szakértői bizottság az állapotértékelést az ellátott közvetlen vizsgálatára alkalmas módszer kiválasztásával végzi el.
(2) A szakértői bizottság által készített szakvélemény - az 5. § (3) bekezdésében foglaltakon túl - tartalmazza
a) az intézményi jogviszony meghosszabbítására vonatkozó javaslatot,
b) az intézményi jogviszony megszüntetésére vonatkozó javaslat esetén az utógondozás feladatainak meghatározását,
c) a védett munkahelyen történő foglalkoztatási javaslatot.
(3) A szakértői bizottság a szakvéleményt írásban közli az intézmény vezetőjével.
A módszertani intézmény felülvizsgálattal kapcsolatos feladatai
12. §
(1) A módszertani intézmény feladatai különösen
a) a felülvizsgálatok lebonyolításának segítése,
b) a szakértői bizottság működéséhez szükséges feltételek biztosítása,
c) a felülvizsgálatokhoz kapcsolódó szakmai konzultáció feltételeinek biztosítása,
d) a szakértői díj, valamint a költségtérítés elszámolása.
(2) A módszertani intézmény írásban tájékoztatja a fogyatékosság jellege szerinti országos érdekképviseleti szerv területileg illetékes szervén a felülvizsgálat helyéről és időpontjáról.
(3) A tájékoztatásnak a (2) bekezdésben foglaltakon túl ki kell terjednie arra is, hogy az érdekképviseleti szerv
a) a szakértői bizottság általvégzett vizsgálaton jelen lehet, feltéve, hogy ehhez az ellátott, illetve törvényes képviselője előzetesen hozzájárult,
b) észrevételeit jegyzőkönyvbe mondhatja.
13. §
(1) Az ellátást biztosító intézmény gondoskodik a szakértői vélemény megőrzéséről.
(2) A módszertani intézmény az intézményi jogviszony megszűnésétől számított öt évig tárolja a szakértői bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet.
14. §
A módszertani intézmény az illetékessége területén működő szakértői bizottságok tevékenységéről évente beszámol a miniszternek.
14/A. §[2] A módszertani intézmény évente összesítést készít a tárgyévben az illetékességi területén végzett felülvizsgálatokról. Az összesítés alapján előrejelzést készít a következő évben várható felülvizsgálatok számáról, melyet minden év október 30. napjáig megküld az országos módszertani feladatokat ellátó intézmény részére. Az országos módszertani feladatokat ellátó intézmény az összesített adatokról a tárgyév november 30. napjáig tájékoztatja a Szociális és Családügyi Minisztériumot.
A fogyatékos személyek otthonában élő személyek első alkalommal történő felülvizsgálata
15. §
(1) Az 1999. október 1-jén és/vagy a 17. § (1) bekezdésében megjelölt hatálybalépési időpontban is fogyatékos személyek otthonában élő személy (gyógy)pedagógiai, mentális és egészségi állapotát első alkalommal az Szt. módosításáról rendelkező 1999. évi LXXIII. törvény 56. §-ának (4) bekezdése szerinti bizottság vizsgálja felül.
(2) A felülvizsgálatot az (1) bekezdés szerinti bizottság által meghatározott ütemezés szerint kell megkezdeni. Az ütemezés kialakítása érdekében a megye területén működő, fogyatékos személyeket ellátó intézmények vezetői tájékoztatják az intézményben ellátottak számáról a módszertani intézmény vezetőjét.
(3) A fogyatékos személyek otthonában élő személy első felülvizsgálatává a 2: § (3) bekezdésében; valamint a 3-5. §-ban foglaltak az irányadók azzal az eltéréssel, hogy
a) a határidőktől a felülvizsgálat során ellehet tekinteni,
b) a felülvizsgálatot az (1) bekezdés szerinti bizottság végzi.
A szakértői bizottságra vonatkozó közös szabályok
16. §
(1) E § alkalmazásában szakértői bizottságon az Szt. 112. §-ának (3) bekezdése szerinti szakértői bizottságot, valamint az Szt. módosításáról rendelkező 1999. évi LXXIII. törvény 56. §-ának (4) bekezdése szerinti bizottságot kell érteni.
(2) A szakértői bizottság működési területe a módszertani intézmény illetékességi területével azonos.
(3)[3] A szakértői bizottság szakvéleményét három tagja egybehangzó véleménye alapján hozza meg. Az egyet nem értő bizottsági tag különvéleményének dokumentálásáról és a szakvéleményhez csatolt megőrzéséről a 13. §-ban foglaltak szerint kell gondoskodni.
(4)[4] A szakértői bizottság tagjait díjazás, valamint a felülvizsgálattal kapcsolatban felmerült költségtérítés illeti meg, amelynek mértékét - a tárgyévi költségvetési törvény Szociális és Családügyi Minisztérium fejezetében e célra rendelkezésre álló keret terhére a felülvizsgálandó személyek számának figyelembevételével - évente a szociális és családügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) állapítja meg, és a tárca hivatalos lapjában közzéteszi.
(5)[5] A szakértői bizottság tagjainak felkészítését, valamint a fogyatékos személyek otthonában a vizsgálati tesztek kitöltésére kijelölt gondozók felkészítését a minisztérium által felkért szakértők végzik. A képzés a tárgyévi költségvetési törvénynek a Szociális és Családügyi Minisztérium fejezetében rendelkezésre álló forrásból e célra összeállított tematika alapján történik.
17. §
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba:
(2) E rendelet 8-9. §-a 2001. január 1-jén lép hatályba.
Harrach Péter s. k.,
szociális és családügyi miniszter
1. számú melléklet a 11/2000. (X. 18.) SZCSM rendelethez
Értesítés felülvizsgálat lefolytatásáról
Tájékoztatom, hogy ............................ (ellátott neve) intézményi elhelyezéséhez kapcsolódóan*
- alapvizsgálatára
- ellátási felülvizsgálatára
- állapotfelmérésére
- állapotértékelésére kerül sor.
A felülvizsgálat indoka, célja:
A felülvizsgálat menete, a szükséges teendők leírása:
A felülvizsgálatot végző személyek:
A felülvizsgálat időtartama:
Egyéb:
A felülvizsgálattal kapcsolatos tájékoztatást tudomásul vettem:
ellátott, törvényes képviselő
Dátum:
intézményvezető
A megfelelő rész aláhúzandó!
2. számú melléklet a 11/2000. (X. 18) SZCSM rendelethez
Értesítés felülvizsgálat eredményéről
Tájékoztatom, hogy .............................................................................……………................................................. (ellátott)
a .............................…............................…...... (időtartam) alatt végzett felülvizsgálata során a következő megállapítást tette a szakértői bizottság:
A felülvizsgálatban alkalmazott módszer, annak rövid leírása:
A felülvizsgálat eredményeképpen a bizottság véleménye:
A bizottság által javasolt intézkedések:
intézményvezető felé:
ellátott (törvényes képviselője) felé:
Dátum:
intézményvezető
Lábjegyzetek:
[1] Beiktatta a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 1. § - a. Hatályos 2002.04.08.
[2] Beiktatta a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 2. § - a. Hatályos 2002.04.08.
[3] Beiktatta a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 3. § - a. Hatályos 2002.04.08.
[4] Számozását módosította a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 3. § - a. Hatályos 2002.04.08.
[5] Számozását módosította a 6/2002. (IV. 5.) SZCSM rendelet 3. § - a. Hatályos 2002.04.08.