Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

201/2000. (XI. 29.) Korm. rendelet

a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok lebonyolításának szabályairól

A Kormány a Széchenyi Tervhez kapcsolódóan Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok indítását határozta el, amelynek működtetéséről az alábbiak szerint rendelkezik:

Általános rendelkezések

1. §

(1) Az állami tudomány- és technológiapolitika megvalósításának közvetlen eszközei a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (a továbbiakban: Nemzeti K + F Programok).

(2) A Nemzeti K + F Programok a kutatás, fejlesztés témája szerint a következők:

a) az életminőség javítása,

b) információs és kommunikációs technológiák,

c) környezetvédelmi és anyagtudományi kutatások,

d) agrárgazdasági és biotechnológiai kutatások,

e) a nemzeti örökség és a jelenkori társadalmi kihívások kutatása:

2. §

A Nemzeti K + F Programok célja:

a) olyan átfogó kutatás-fejlesztési tevékenységek támogatása, amelyek eredményei hozzájárulnak az ország versenyképességének növeléséhez, az életminőség javításához, minőségi munkahelyek teremtéséhez és a tudásalapú gazdaság, illetve társadalom kiépüléséhez,

b) a nemzeti kutatás-fejlesztési kapacitások hatékony kihasználása, ezek megerősítése, nemzetközi versenyképességük, pályázati képességük fokozása, a kutatás-fejlesztés infrastruktúrájának fejlesztése és a kutatás-fejlesztési szféra fejlődésének elősegítése,

c) a versenyszféra és a hazai kutatás-fejlesztési műhelyek kapcsolatainak erősítése,

d) a tudomány, a technológia és az innováció területén a nemzeti és a nemzetközi. együttműködés ösztönzése, a nemzetközi kutatás-fejlesztési pályázatokon való részvétel elősegítése.

3. §[1]

A Nemzeti K+F Programok forrása a mindenkori költségvetési törvényben az Oktatási Minisztérium fejezetében jóváhagyott előirányzat. Ezen előirányzat bevételeit és kiadásait az Oktatási Minisztériumnak a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által vezetett előirányzat felhasználási számlán kell nyilvántartani és kezelni. A Kincstárnál vezetett számla feletti rendelkezés tekintetében az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága (a továbbiakban: OM Alapkezelő) - a 4. § (4) bekezdés b) pontja szerinti döntésre figyelemmel - az Oktatási Minisztériumot teljes jogkörrel képviseli.

A programok működtetése és irányítása

4. §

(1) A pályázati struktúrát, a pályázatok értékelési és ellenőrzési rendszerét az oktatási miniszter alakítja ki.

(2)[2] A Nemzeti K+F Programok működésének koordinálására az oktatási miniszter Programirányító Testületet bíz meg.,A Programirányító Testület elnöke az Oktatási Minisztérium kutatás-fejlesztési helyettes államtitkára, alelnöke a Gazdasági Minisztérium regionális gazdaságfejlesztési helyettes államtitkára.

(3)[3] A Programirányító Testület tagjai: a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégium elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára, az Oktatási Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára, a Gazdasági Minisztérium, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Környezetvédelmi Minisztérium, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, a Szociális és Családügyi Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium kijelölt helyettes államtitkára, az informatikai kormánybiztos, valamint a hazai versenyszféra 3 kiemelkedő képviselője. Ugyancsak tagjai a Programirányító Testületnek az egyes programok irányításával az oktatási miniszter által megbízott Program Tanács elnökök.

(4) A Programirányító Testület feladata

a) a pályázati kiírások jóváhagyása,

b) a Program Tanácsok javaslatai alapján döntési javaslatot készít a miniszter számára a pályázatok elfogadásáról vagy elutasításáról,

c) a programok időszaki beszámolóinak elfogadása,

d) javaslattétel az egyes projektek finanszírozásának felfüggesztésére vagy megszüntetésére.

(5) A Programirányító Testület stratégiai kérdésekben kikéri a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégium Tudományos Tanácsadó Testületének véleményét.

(6) Az egyes programokban, a Program Tanács Elnök (a továbbiakban: PTE) javaslata alapján Program Tanácso(ka)t kell létrehozni, amelynek tagjait az oktatási miniszter kéri fel.

(7) A Program Tanács feladata

a) a pályázati kiírások előkészítése,

b) a pályázatok elbírálása, és javaslattétel a Programirányító Testület számára projektek támogatására vagy elutasítására,

c) a projektek rendszeres szakmai ellenőrzése.

(8) A PTE a Program Tanács bevonásával évenként szakmai beszámolót készít.

(9) A Program Tanácsok működésének technikai feltételeit az Oktatási Minisztérium biztosítja.

A támogatás feltételei

5. §

(1) A Nemzeti K + F Programokból támogatás pályázati rendszerben nyerhető el.

(2)[4] A pályázati rendszer működtetésére vonatkozó részletes szabályokat, a forrásfelhasználás rendjét - a fejezetek és a költségvetési kutatóhelyek tekintetében a támogatással kapcsolatos tervezési, finanszírozási, gazdálkodási, számviteli és elszámolási rendszert az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet előírásait is érvényesítve -, a finanszírozás mértékét és módszerét, a kutatás folyamatos értékelését és annak módját, az ellenőrzést, a jogkövetkezményeket és a támogatás folytatásának feltételeit az oktatási miniszter rendelettel szabályozza.

(3) Támogatásban részesülhet minden olyan belföldi székhelyű jogi személy és jogi személyiség nélküli gazdásági társaság, illetve azok konzorciuma; amely a projekt kutatás-fejlesztési tevékenységét Magyarországon kívánja végezni. Konzorciumi tagok lehetnek felsőoktatási intézmények, illetve kutatóintézetek szervezeti egységei is - tanszék, kutatócsoport, intézet stb. - amennyiben ehhez az intézmény hozzájárul. A pályázaton részt vehetnek továbbá az EU tagállamaiban, illetve az EU 5. Keretprogramjához teljes körben társult országokban bejegyzett szervezetek, azzal a feltétellel, hogy a pályázat pénzügyi forrásaiból támogatásban nem részesülnek.

(4) E rendelet alkalmazásában konzorciumnak minősül a pályázó szervezetek, illetve szervezeti egységek között létrejött, a pályázati kiíráshoz mellékelt együttműködési megállapodás mintának megfelelő együttműködési társulás. A konzorcium belső munkamegosztását és a szellemi alkotások tulajdonjogára vonatkozó szabályozást a résztvevők a konzorciumi szerződésben határozzák meg.

6. §

(1) A Nemzeti K + F Programok eszközei a következő jogcímeken használhatók fel:

a) a projekt megvalósításában közvetlenül résztvevők (kutatók, technikusok, egyéb kisegítő személyzet) bére és a munkáltatót terhelő járulékai;

b) a projekt megvalósításához elengedhetetlenül szükséges, kizárólag kutatási-fejlesztési célra szolgáló műszerek, gépek, berendezések beszerzési, bérleti vagy előállítási költségei,

c) a projekt megvalósításához szükséges szellemi termékek (iparjogvédelem alá eső találmányok, szabadalmak, szerzői jogi védelem alá tartozó műszaki tervek, dokumentumok és számítógépes programok) vételára, vagy hasznosítási jogának költségei,

d) a projekt megvalósításának közvetlen anyagjellegű költségei, így különösen a megvalósításhoz közvetlenül felhasznált vásárolt vagy előállított anyagok, félkész és késztermékek költségei és az igénybe vett közmű-szolgáltatások díjai, valamint az intézményi szabályzatok szerint a projektre felosztott általános költségek (fenntartás, működtetés, lebonyolítás),

e) a projekt megvalósításához kapcsolódó kutatás-fejlesztési megbízások, konzultációk, szakértői szolgáltatások igénybevételének költségei,

f) megvalósíthatósági tanulmányok, üzleti tervek, piaci tanulmányok díjai,

g) egyéb, a felelős vezető által a kutatás-fejlesztés témaszámra utalványozott költség, nem kutatásnak minősülő szolgáltatások (pl. mérések, minősítések) költsége,

h) a kutatás-fejlesztési munkához elengedhetetlen egyéb közvetett költségek (pl. konzorcium esetén a kutatás-fejlesztési, illetve a demonstrációs projekt-költségeken kívül koordinációs költség is elszámolható a konzorcium vezetője számára),

i) a pályázati kiírásban meghatározott egyéb jogcímek.

(2) Az állami finanszírozású projektek körében az általános költségeknek a projektre elszámolható mértékét és arányát - ágazati hatáskörben - az oktatási miniszter szabályozza.

(3)[5] A Nemzeti K+F Programok forrásai, annak működtetésével, felhasználásával, a pályázat megismertetésével, a szerződések előkészítésével, nyilvántartásának egyes tárgyi és személyi feltételeivel, az ellenőrzéssel, a kutatásfejlesztési eredmények bemutatásával és elterjesztésével kapcsolatos költségek fedezésére is felhasználhatók. Az e célra fordított felhasználás mértéke nem haladhatja meg a költségvetési törvényben a Nemzeti K+F Programok céljára meghatározott források 5%-át.

(4)[6] A Nemzeti K+F Programok eszközei nem használhatók fel az alábbi jogcímeken:

a) a termelő beruházások létrehozásának támogatása,

b) az ingatlanvásárlás, illetve az építési tevékenység támogatása, ha az nem kísérleti terület, laboratórium vagy kísérleti üzem létesítését szolgálja.

(5)[7] Amennyiben a támogatás kedvezményezettje költségvetési szerv, a támogatásból részben vagy egészben létrehozott vagy beszerzett eszköz kincstári vagyonnak minősül. Más kedvezményezett esetében a támogatásból részben vagy egészben létrehozott vagy beszerzett eszköz a kedvezményezett tulajdonába kerül. Ez utóbbi esetben az eszköz az előállítástól vagy a beszerzésétől számított 3 évig kizárólag a támogatást nyújtó előzetes írásbeli hozzájárulásával idegeníthető el, vagy terhelhető meg. Elidegenítés esetén az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 89. §-ának (2) bekezdését kell alkalmazni.

(6)[8] Költségvetési szerv és más kedvezményezett együttes támogatása esetén az (5) bekezdés szabályait annak megfelelően kell alkalmazni, ahogyan a kedvezményezettek a támogatásból létrehozott vagy beszerzett eszközök tulajdonjogáról előzetesen írásban megállapodtak.

7. §

(1) A Nemzeti K + F Programok pályázatain vissza nem térítendő támogatást lehet elnyerni.

(2)[9] A támogatás feltételeiről, a támogatott és a támogató jogosultságairól, illetve kötelezettségeiről az OM Alapkezelő és a támogatott szerződésben állapodik meg.

A pályázati rendszer ellenőrzése, értékelése

8. §

(1) A Nemzeti K + F Programok eszközeinek felhasználásáról az oktatási miniszter évente beszámol a Kormánynak. A Kormány a beszámolóról tájékoztatja az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságát, valamint a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégiumot.

(2) A PTE a Program Tanácsok bevonásával évenként beszámolót készít a programok előrehaladásáról a Programirányító Testület számára. A Programirányító Testület javaslatot tehet az oktatási miniszter számára a projekt támogatásának felfüggesztésére, illetve megszüntetésére.

(3) A Nemzeti K + F Programok utólagos értékelése során független külső szakértők vizsgálják meg a szerződés keretében végzett munka hatékonyságát, hasznosságát, a közvetlen és közvetett hatásokat.

(4) A Nemzeti K + F Programok eredményeiről a közvélemény számára szükség szerint, de legalább évente tájékoztatást kell adni. A Nemzeti K + F Programok eredményeiről az Oktatási Minisztérium információs rendszert működtet.

Átmeneti és záró rendelkezések

9. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A Nemzeti K + F Programok első kiírására a 2001-2002. évi költségvetési törvény hatálybalépését követően kerül sor.

Orbán Viktor s. k.

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2001.10.27.

[2] Megállapította a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2001.10.27.

[3] Megállapította a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2001.10.27.

[4] Megállapította a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2001.10.27.

[5] Megállapította a 71/2001. (IV. 20.) Korm. rendelete 1. § -a. Hatályos 2001.04.28.

[6] Beiktatta a 71/2001. (IV. 20.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2001.04.28.

[7] Beiktatta a 71/2001. (IV. 20.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2001.04.28.

[8] Beiktatta a 71/2001. (IV. 20.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2001.04.28.

[9] Megállapította a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2001.10.27.

Tartalomjegyzék