130/2001. (VII. 13.) Korm. rendelet
a művészeti felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről szóló 105/1998. (V. 23.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 72. §-ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. §
A művészeti felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről szóló 105/1998. (V. 23.) Korm. rendelet 6. számú mellékletének "Egyetemi szintű szakok" fejezete "HANGSZERMŰVÉSZ, TANÁR SZAKOK" alfejezetének első bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"A hangszeres szakok - a zongora, az orgona, a csembaló, a hárfa, a gitár, a hegedű, a mélyhegedű, a gordonka, a gordon, a fuvola, az oboa, a klarinét, a fagott, a kürt, a trombita, a harsona, a tuba, valamint az ütőhangszer szak - sajátos képesítési követelményeinek értelmezésekor az alábbi egységes szövegben a dőlt betűs hangszer szó rendre a felsorolt konkrét hangszerek nevével helyettesítendő."
2. §
(1) A művészeti felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről szóló 105/1998. (V. 23.) Korm. rendelet 6. számú mellékletének "Főiskolai szintű előképzettséget igénylő szakok" fejezete kiegészül az e rendelet mellékletében foglalt főiskolai szintű blockflőte és zongorakísérő-korrepetítor szakok képesítési követelményeivel.
(2) Blockflőte és zongorakísérő-korrepetítor szakképzettség csak alapképzésben szerezhető.
3. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Melléklet a 130/2001. (VII. 13.) Korm. rendelethez
[6. számú melléklet a 105/1998. (V. 23.) Korm. rendelethez]
Blockflőte szak
1. A képzési cél
Olyan zenetanárok képzése, akik rendelkeznek a blockflőte hangszeri sajátosságainak ismeretével és oktatásának módszertanával. A hangszer játékmódjának kiváló elsajátítása, megtanulása, mely elengedhetetlen feltétele annak, hogy az oktatás színvonala emelkedjen. A megfelelő stílusismereti és előadásmód-beli ismeretek megszerzése, amely a régi korok előadói gyakorlatainak megismerését és blockflőtén való alkalmazását jelenti. A hallgatók anyagismeretének szélesítése, szóló- és kamarazenei feladatok megoldása blockflőtén történő előadásának lehetőségeivel.
2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése
Blockflőte tanár.
3. A képzési idő
6 félévben 900 óra - az 5. számú melléklet 2. és 3. pontjában foglaltakra is tekintettel -,bármely főiskolai szintű fúvós szakon lezárt két félév után azzal párhuzamosan, illetve korábban fúvós szakon (megfelelő előképzettség után bármely szakon) végzetteknek.
4. A képzés főbb tanulmányi területei
A párhuzamosan folytatott szak zenei tárgyaival együtt, az általános elméleti és zenepedagógiai ismeretek, valamint blockflőte főtárgy, kamarazene, korrepetíció, stílusismeret, hospitálás, tanítási gyakorlat, módszertan és anyagismeret.
5. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az 5. számú melléklet 5. pontjában foglaltak figyelembevételével, a párhuzamosan folytatott szak követelményeire is tekintettel
- szigorlati tárgyak: módszertan és stílusismeret, illetve mivel a szak zeneművészeti főiskolai előképzettséghez kötött, annak kiegészítő szaka, ezért a zeneművészeti főiskola szigorlatai érvényesek (zenetörténet, zeneelmélet, filozófia, esztétika, módszertan, pedagógia, idegen nyelv),
- a diplomamunka követelményei: diplomahangverseny kb. 45-60 perces műsor közönség előtti előadása szóló és kamarazenei feladatokban,
- a záróvizsga: két különböző karakterű szólódarab, nagybarokk szonáta, korabarokk mű vagy francia szvit tételek, barokk concerto gyors és lassú tétele, kamaramű.
A záróvizsga eredménye a vizsgarészekre kapott osztályzatok átlaga.
1. A képzési cél
Olyan zongorakísérő művésztanárok képzése, akik partnerei a szólistáknak, segítik azok munkáját A korrepetitorok feladata a zeneművek zenei betanítása, elemzése, énekes művek esetében a szövegek értelmezése, stílusok elsajátítatása. A zeneoktatási intézmények elvárásának megfelelően korrepetítori feladatok ellátására alkalmas zongoratanárok nevelése. A növendék zenetörténeti és előadói stílus ismeretének elmélyítése a fenti cél elérése érdekében. Az előadó művészeti képzés gyakorlatiasabbá válása, a növendékek önálló elemzési és feldolgozási képességének fejlesztése.
2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése
Zongorakísérő-korrepetítor tanár.
3. A képzési idő
6 félévben 900 óra - az 5. számú melléklet 2. és 3. pontjában foglaltakra is tekintettel -,főiskolai szintű zongora (megfelelő zongoratudással rendelkező zeneelmélet-szolfézs) szakon lezárt két félév után azzal párhuzamosan, illetve korábban zongora szakon végzetteknek.
4. A képzés főbb tanulmányi területei
A párhuzamosan folytatott szak zenei tárgyaival együtt, az általános elméleti és zenepedagógiai ismeretek, valamint kíséret és korrepetíció főtárgy, ének metodika, hospitálás korrepetíciónál, számozott basszus, transzponálás-partitúraolvasás, idegen nyelv (német/olasz).
5. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az 5. számú melléklet 5. pontjában foglaltak figyelembevételével, a párhuzamosan folytatott szak követelményeire is tekintettel
- szigorlati tárgyak: mivel a szak a zongora főtárgyhoz kötött, annak kiegészítő szaka, ezért a zongora szak szigorlatai érvényesek (zenetörténet, zeneelmélet, filozófia, esztétika, módszertan, pedagógia, idegen nyelv),
- a diplomamunka követelményei: diplomahangverseny kb. 60 perces műsor közönség előtti előadása énekes és hangszeres partnerekkel, legalább 4 stílus megjelenésével,
- a záróvizsga: többszólamú darabrészlet tanítása, lapról játszott nehezebb dal tanítása és elemzése.
A záróvizsga eredménye a vizsgarészekre kapott osztályzatok átlaga.