20/2001. (VI. 1.) KöViM rendelet
a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedéséről, a közútkezelői és a hatósági eljárás, valamint a díjfizetés feltételeiről szóló 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedéséről, a közútkezelői és a hatósági eljárás, valamint a díjfizetés feltételeiről szóló 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-ának (4) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(Nem kell útvonal-használati díjat és kiállítási költségtérítést fizetni)
"e) nemzetközi szerződésben az útvonal-használati díj
megfizetése alóli mentesítésre vonatkozóan meghatározott feltételeket teljesítő és a 4. számú melléklet szerinti útvonalon közlekedő, valamint az 5. számú mellékletben előírtaknak megfelelő járművek után."
2. §
Az R. e rendelet 1. és 2. számú melléklete szerinti 4, és 5. számú melléklettel egészül ki.
3. §
Ez a rendelet 2001. június 1. napján lép hatályba.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet a 20/2001. (VI. 1.) KöViM rendelethez
"4. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez
A 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 5. §-ának (4) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítése esetén a következő útvonalak használata esetén nem kell útvonal-használati díjat és költségtérítést fizetni
M1 autópálya Budapest-Hegyeshalom között
M5 autópálya Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7 autópálya, autóút Budapest-Siófok között
M0 autóút Ml-M5 autópálya között
15. sz. főút Rajka-M1 autópálya között"
2. számú melléklet a 20/2001. (VI. 1.) KöViM rendelethez
"5. számú melléklet a 4/1999. (11. 12.) KHVM rendelethez
A nemzetközi egyezmény alapján, meghatározott útvonalak igénybevétele esetén útvonal-használati díj megfizetése alól mentesített járművekre vonatkozóan megengedett tömeg- és tengelyterhelés értékek1
Hivatkozás a 96/53/EK Irányelv 1. számú függelékének pontjára | Jellemző | Megengedett tömeg- és tengelyterhelés határérték (tonna) |
2. | Megengedett legnagyobb együttes össztömeg | |
2.1. | A járműszerelvény egyes járművei | |
2.1.1. | Kéttengelyes pótkocsi | 18 t |
2.1.2. | Háromtengelyes pótkocsi | 24 t |
2.2. | Járműszerelvény | |
2.2.1. | Öt- vagy hattengelyes járműszerelvény | |
a) kéttengelyes gépjármű, háromtengelyes pótkocsival | 40 t | |
b) háromtengelyes gépjármű, két- vagy háromtengelyes pótkocsival | 40 t | |
2.2.2. | Öt- vagy hattengelyes, nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvény: | |
a) kéttengelyes nyerges vontató, háromtengelyes félpótkocsival | 40 t | |
b) háromtengelyes nyerges vontató, két- vagy háromtengelyes félpótkocsival | 40 t | |
c) háromtengelyes nyerges vontató; két- vagy háromtengelyes félpótkocsival, amellyel kombinált forgalomban 40 láb hosszú ISO konténert szállítanak | 44 t | |
2.2.3. | Járműszerelvény, amely kéttengelyes gépjárműből és kéttengelyes pótkocsiból áll | 36 t |
2.2.4. | Négytengelyes járműszerelvény, amely kéttengelyes nyerges vontatóból és kéttengelyes félpótkocsiból áll, amennyiben a járművek tengelytávolsága (d): | |
2.2.4.1. | legalább 1,3 m és legfeljebb 1,8 m (1,3 m ≤ d ≤ 1,8 m) | 36 t |
2.2.4.2. | meghaladja az 1,8 m-t (d > 1,8 m) | 36 t |
azonban, ha a nyerges vontató megengedett legnagyobb össztömege 18 t és útkímélő tengellyel rendelkezik, valamint a vontatott félpótkocsi 20 t megengedett legnagyobb össztömegű és legalább 1,8 m tengelytávolságú | 36+2 t | |
2.3. | Gépjármű | |
2.3.1. | Kéttengelyes gépjármű | 18 t |
Hivatkozás a 96/53/EK irányelv 1. számú függelékének pontjára | Jellemző | Megengedett tömeg- és tengelyterhelés határérték (tonna) |
2.3.2. | Háromtengelyes gépjármű | 25 t |
azonban, ha minden hajtott tengelye útkímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 26 t | |
2.3.3. | Négytengelyes gépjármű két kormányzott tengellyel, ha mindén hajtotttengelye út- kímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 32 t |
2.4. | Háromtengelyes csuklós autóbusz | 28 t |
3. | Megengedett tengelyterhelés | |
3.1. | Egyes (szóló) tengely | |
Nem hajtott tengely | 10 t | |
3.2. | A pótkocsi vagy a félpótkocsi két tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.2.1. | kisebb 1 m-nél (d<1 m) | 11 t |
3.2.2. | legalább 1,0 m és kisebb 1,3 m-nél (1,0 ≤ d<1,3) | 16 t |
3.2.3. | legalább 1,3 m és kisebb 1,8 m-nél (1,3 ≤ d<1,8) | 18 t |
3.2.4. | legalább 1,8 m (1,8 ≤ d) | 20 t |
3.3. | A pótkocsi vagy a félpótkocsi három tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.3.1. | legfeljebb 1,3 m (d ≤ 1,3) | 21 t |
3.3.2. , | nagyobb 1,3 m-nél, de legfeljebb 1,4 m (1,3<d ≤ 1,4) | 24 t. |
3.4. | Hajtott tengely | |
3:4:1. | A 2.2.1. és a 2.2.2. pontokban meghatározott gépjármű útkímélő tengelye | 11,5 t |
3.4:2. | A 2.2.3., a 2.2.4., a 2.3. és a 2.4. pontokban meghatározott gépjármű útkímélőtengelye | 11,5 t |
3.5. | Gépjármű két tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.5.1. | kisebb 1 m-nél (d<1 m) " | 11,5 t |
3.5.2. | legalább 1,0 m és kisebb 1,3 m-nél (1,0 ≤ d< 1,3) | 16 t |
3.5.3. | legalább 1,3 m és kisebb 1,8 m-nél (1,3 ≤ d < 1,8) | 18 t |
azonban, ha minden hajtott tengelye útkímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 19 t" |