4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet
a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedéséről, a közútkezelői és a hatósági eljárás, valamint a díjfizetés feltételeiről
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §[1] (1) A rendelet hatálya a Magyar Köztársaság területén közúton és közforgalom elől el nem zárt magánúton (a továbbiakban együtt: közút) közlekedő, a megengedett össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlméretes, a lánctalpas, továbbá a meghatározott közúton jelzőtáblával elrendelt össztö-meg-korlátozást meghaladó járműre és járműszerelvényre (a továbbiakban együtt: jármű), azok tulajdonosára (üzemben tartójára), továbbá a 6. § (3)-(6) bekezdése tekintetében a járművek vezetőjére terjed ki.
(2) E rendelet alkalmazásában a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás: a lakott területen belül alkalmazott, a külön jogszabályban meghatározott "Korlátozott forgalmú övezet (zóna) " közúti jelzőtáblával megjelölt közlekedési korlátozás.
2. §[2] (1)[3] A járművek és a járműszerelvények megengedett össztömegét, legnagyobb tengelyterhelését és méretét külön jogszabály* tartalmazza. A jogszabályban meghatározott megengedett össztömegét el nem érő járművekre vonatkozó, jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás alkalmazásának feltételeit külön jogszabály* határozza meg.[4]
(2)[5] Az útkímélő-tengelyre engedélyezett tengelyterhelési értéket egyes tengely esetében a díjszámítás szempontjából akkor lehet figyelembe venni, ha azt - belföldi illetőségű jármű esetén - a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) regionális igazgatósága a jármű forgalmi engedélyébe tett bejegyzéssel megállapította. Külföldi illetőségű jármű esetében a 3. §-ban megjelölt közútkezelő, illetve az NKH regionális igazgatósága az útkímélő tengelyt igazoló iratokat bekérheti.
3. §[6] (1) A külön jogszabály, illetve a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás szerint megengedett össztömegét, megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlméretes, valamint a lánctalpas jármű közlekedéséhez az érintett közút - a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 33. § (1) bekezdésében meghatározott - kezelőjének, illetve a főváros esetében a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 63/A. § g) pontja szerint a fővárosi önkormányzatnak (a továbbiakban együtt: közútkezelő) a b)-f) pontban megjelöltek szerinti hozzájárulása szükséges. A hozzájárulást, ha a jármű[7]
a)[8]
b)[9][10] országos közúton közlekedik, a Magyar Közút Közhasznú Társaság (a továbbiakban: Magyar Közút Kht.)
c) helyi közúton, valamint koncessziós társaság vagy az állam többségi részesedésével működő gazdálkodó szervezet (a továbbiakban együtt: közútkezelő szervezet) által kezelt közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton közlekedik, az érintett út kezelője,
d) több helyi közúton, illetve közútkezelő szervezet által kezelt közúton; vagy helyi közúton és közforgalom elől el nem zárt magánúton, illetve közútkezelő szervezet által kezelt közúton közlekedik; az indulás helye szerinti út kezelője, az érintett út kezelőivel történt előzetes egyeztetés alapján,
e) egy megyén belül országos közúton és helyi közúton közlekedik, az országos közút kezelője, a helyi közút kezelőjével történt előzetes egyeztetés alapján,
f)[11] országos közúton és helyi közúton, vagy a közútkezelő szervezet által kezelt közúton közlekedik, a Magyar Közút Kht., az érintett utak kezelőivel történt előzetes egyeztetés alapján
(2) A közútkezelői hozzájárulás a vasút vagy a közmű (más létesítmény) kezelőjének egyetértésével vagy feltételekkel adható meg, ha a hozzájárulásban kijelölni tervezett útvonal
a)[12] vasúti átjárón vezet keresztül és a jármű 22 méternél hosszabb, 4 méternél magasabb vagy tengelyterhelése a külön jogszabályban meghatározott értékeket meghaladja, illetőleg
b) a közút területén, az alatt vagy felett más létesítményt érint.
(3)[13] A megengedett össztömegét, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlméretes, továbbá a lánctalpas jármű esetében a közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet az erre a célra rendszeresített nyomtatványon (1. számú melléklet) a közútkezelőhöz kell - papíron vagy elektronikus úton - benyújtani. A jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás esetén az érintett közútkezelőhöz kell a hozzájárulás iránti kérelmet - a közútkezelő által meghatározott formában - benyújtani.
(4)[14] A közútkezelői hozzájárulás iránti kérelem benyújtásakor a szolgáltatás költségeivel arányban álló díjat kell a hozzájárulás kiadására jogosult szervezet részére fizetni. A fizetendő díj - kérelmenként - az alapdíj és a 2. számú mellékletben meghatározott szorzószámok szorzata. Az alapdíj 1000 Ft.
(5)[15] A közútkezelői hozzájárulás sürgős (3 napon belüli) kiállításáért kétszeres, azonnali (6 órán belüli) vagy különösen bonyolult hozzájárulás kiállításáért háromszoros kiállítási költségtérítést kell fizetni. Különösen bonyolult hozzájárulásnak minősül a 4,50 méter magassági, 4,00 méter szélességi, 35,00 méter hosszúsági értékek valamelyikét, illetőleg a megengedett legnagyobb tengelyterhelési értéket legalább 50%-kal meghaladó tengelyterhelésű, valamint 80 tonna feletti össztömegű járműhöz szükséges közútkezelői hozzájárulás.
(6) A különösen bonyolult hozzájárulás kiadását a közútkezelő egyedi vizsgálathoz és feltételhez kötheti.
(7)[16] Ha a megengedett össztömeget, illetőleg a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, a túlmére-tes vagy a lánctalpas külföldi jármű üzemben tartója a szükséges hozzájárulással nem rendelkezik, a határátkelőhelyen a vámhivatal, illetve a határrendészeti kirendeltség a hozzájárulás beszerzéséig a jármű be- vagy kiléptetését megtagadja.
(8)[17] A megengedett össztömegét, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű közlekedéséhez kiadott közútkezelői hozzájárulás - külön díjfizetés nélkül - magában foglalja a jármű útvonala által érintett, jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás alóli felmentést is.
4. § (1) A közútkezelő a hozzájárulást megtagadhatja, ha
a) a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést túllépő, illetőleg a túlméretet okozó szállítmány megbontható vagy más közlekedési eszközzel is továbbítható;
b)[18] a közút teherbírása és állapota alapján-figyelemmel az alatta elhelyezett nyomvonal jellegű létesítményekre és a közút feletti, illetve melletti szabad tér méretére, továbbá a közutat övező növényzetre is - nem alkalmas arra, hogy a megengedett össztömeget, tengelyterhelést vagy méretet meghaladó jármű azon közlekedjék.
(2)[19] A közútkezelő a hozzájárulásában a jármű üzemben tartója részére előírja azt az útvonalat, amelyen a járműnek közlekednie kell és azokat a feltételeket, amelyek a jármű közlekedése során biztosítják a közút és tartozékainak védelmét, valamint a közúti közlekedés biztonságának megóvását.
(3)[20] A közútkezelői hozzájárulás lehet eseti vagy határozott időre szóló.
(4)[21] A közútkezelő a biztonságos közlekedés, illetőleg a közutak védelme érdekében a jármű közlekedéséhez - a kérelmező költségére - rendőri kíséretet, szakkíséretet, illetve egyéb kíséretet is előírhat. Szakkíséretet csak a 6. számú mellékletben megjelölt személyi és tárgyi feltételek biztosításával lehet ellátni.
5. § (1)[22] A megengedett össztömegét, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű közlekedéséhez való közútkezelői hozzájárulásáért fizetendő díj (a továbbiakban: díj) összegét a 3. számú melléklet szerinti díjtételek (Ft/km) és a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott útvonal távolságának, hozzájárulás hiányában a közúton megtett távolság (km) szorzata alapján, illetve jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás esetén a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott érvényességi időnek megfelelően kell megállapítani.
(2)[23] A díjat - a hozzájárulásban előírt módon és időpontig - a hozzájárulást kiadó szervezet számlájára kell befizetni. A díjat a hozzájárulást kiadó szervezet köteles átutalni a Magyar Államkincstárnál vezetett "Túlsúlydíj" elnevezésű nemzetgazdasági számlára. A 3. § (1) bekezdés c) pontjában megjelölt közútkezelő szervezet által kezelt közutak, továbbá a közforgalom elől el nem zárt magán-utak esetében a díj a hozzájárulás kiadóját illeti meg.
(3)[24] Az út kezelője megállapodhat a jármű üzembentartójával abban, hogy az üzembentartó a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű közlekedéséért járó díjat évente egy összegben fizesse meg, vagy a díjat utólagosan számolják el.
(4)[25] Nem kell díjat és kiállítási költségtérítést fizetni
a)[26] a közforgalmú személyszállító,
b)[27] a kommunális feladatot ellátó,
c)[28] a katasztrófa elhárításában, megelőzésében, a tűzoltásban és a műszaki mentésben alkalmazott, e célokra rendszeresített jármű után (ideértve a járműnek és a személyi állománynak a feladatra történő felkészítését is),
d)[29] a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést legfeljebb 10%-kal meghaladó, a Magyar Köztársaság területén közúti-vasúti vagy közúti-vízi kombinált forgalomban - a kombi terminál vagy belvízi RO-RO kikötő (illetve előre bejelentett alkalmi rakodóhely) és a fel-, illetőleg lerakodás helye között - a közúton legfeljebb 70 kilométer távolságon belül közlekedő járművek után.
e)[30] az Európai Gazdasági Térség országaiban bejegyzett, a 4. számú mellékletben feltüntetett útvonalakon közlekedő, és az 5. számú mellékletben előírtaknak megfelelő járművek után.
(5)[31] Nem kell össztömeghatár túllépés miatt díjat fizetni a 44 tonna össztömeget meg nem haladó, 40 láb hosszú ISO konténert szállító, háromtengelyes vontatóból és két- vagy háromtengelyes pótkocsiból álló járműszerelvény kombinált forgalomban történő közlekedéséért.
(6)[32] A (4)-(5) bekezdés szerinti díjmentesség - a (4) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottak kivételével - nem érinti a hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettséget. Hozzájárulás nélküli közlekedés esetén a jármű üzemben tartója a díjmentességre utólagosan nem jogosult.
(7)[33] A díjfizetési kötelezettség alól különösen indokolt esetben (elemi csapás, humanitárius célú szállítás stb.) a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium felmentést adhat.
6. § (1)[34] Az NKH regionális igazgatósága, illetőleg - a közúti közlekedés ellenőrzésére jogosult más hatóság által végzett ellenőrzés keretében - Budapesten a közút kezelője, országos közúthálózaton a Magyar Közút Kht. a jármüvek tengelyterhelését, méretét, össztömeget helyszíni mérés, hitelesített mérőberendezéssel végzett mérésről kiállított okmány vagy menetokmányok alapján ellenőrizheti.
(2)[35] Az országos közúthálózaton végzett - az (1) bekezdésben meghatározott - ellenőrzés költségét az Útpénztárból, az egyéb úton végzett ellenőrzés költségét a közútkezelőnek kell fedezni.
(3) Az ellenőrzést végző jelzésére a jármű vezetője köteles a járművét megállítani, a jármű és a rakomány okmányait bemutatni, továbbá a járművet a helyszíni mérésnek alávetni és az ellenőrzéssel kapcsolatos felhívást teljesíteni.
(4)[36] Az ellenőrzés alá vont járművel az ellenőrzés helyszínét csak a mérés befejezése után, illetőleg a mérést végző engedélyével szabad elhagyni. Az ellenőrzés során feltételként szabható a közútkezelői hozzájárulás pótlólagos beszerzése vagy az össztömeg-, tengelyterhelés- és mérethatár túllépésének megszüntetése a rakomány átrendezésével vagy átrakodással.
(5) Ha a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó, illetőleg a túlméretes jármű a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy a hozzájárulásban foglalt feltételektől eltérően közlekedik, erről az ellenőrzést végző jegyzőkönyvet vesz fel. A jegyzőkönyvet az ellenőrzést végző és a jármű vezetője írja alá.
(6) A jegyzőkönyv egy példányát az ellenőrzött jármű vezetőjének át kell adni. Amennyiben az ellenőrzött jármű vezetője a jegyzőkönyvben foglaltakkal nem ért egyet, a helyszínen, a jegyzőkönyvben észrevételt tehet. Erre a lehetőségére az ellenőrzést végzőnek figyelmeztetnie kell. Ha a jármű vezetője a jegyzőkönyv aláírását vagy átvételét megtagadja, ezt a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
7. § (1)[37] Amennyiben a jármű a megengedett össztömeget, illetve a tengelyenként vagy tengelycsoportonként megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladja, az NKH-nak a mérés vagy ellenőrzés helye szerint illetékes regionális igazgatósága a jármű üzemben tartóját pótdíj fizetésére kötelezi. A pótdíjat valamennyi túlterhelt tengelyre ki kell vetni. Amennyiben a megengedett össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű érvényes közútkezelői hozzájárulással rendelkezik, de az abban foglaltnál nagyobb össztömeggel, illetőleg tengelyterheléssel közlekedik, az üzembentartónak pótdíjat kell fizetnie. A pótdíj kiszabásánál a közútkezelői hozzájárulásban szereplő és az ellenőrzés során megállapított értékhez tartozó, a 3. számú melléklet szerinti díjtételek különbözetét kell alapul venni.
(2)[38] A pótdíj megállapítására
a)[39] az országos közúthálózatra vonatkozóan az NKH regionális igazgatósága jegyzőkönyve, a rendőrségi jegyzőkönyv, a Magyar Közút Kht. jegyzőkönyve vagy a menetokmány alapján az NKH-nak a mérés, illetve ellenőrzés helye szerint illetékes regionális igazgatósága,
b)[40] a közúti áruforgalom részére megnyitott határátkelőhelyen a Magyar Közút Kht. értesítése (mérési jegyzőkönyve) alapján az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága,
c)[41] Budapesten a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok tulajdonában álló helyi közutak esetében a közútkezelő értesítése (mérési jegyzőkönyve) alapján az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága,
d)[42] egyéb helyi közúton a közút kezelőjének kérésére az NKH területileg illetékes regionális igazgatósága
jogosult.
(3)[43] A fizetendő pótdíj összegét - amely a 3. számú melléklet szerinti díj tízszerese, de legalább 40 000 Ft -az NKH Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-00289926-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára kell befizetni. A 3. § (1) bekezdésének c) pontjában megjelölt közútkezelők által kezelt közutak, továbbá a közforgalom elől el nem zárt magánutak esetén a pótdíj az érintett út kezelőjét illeti meg.
(4)[44]
(5)[45] A tengelyterhelés és az össztömeg mérésének módját, eljárási rendjét, valamint a pótdíj összegének - a 7. § (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével történő - megállapítását az NKH Központi Hivatala szabályzatban határozza meg.
(6)[46] Tartálykocsiban folyékony és ömlesztett árut, továbbá élő állatot szállító jármű esetében - ahol az áru mozgása nem akadályozható meg - a megengedett tengelyterhelési érték 1 tonnával való túllépéséig pótdíj fizetési kötelezettség nem állapítható meg.
(7) Az ellenőrzés helyszínén a jármű vezetője - amennyiben a tengelytúlterhelést átrakással megszüntette - egy alkalommal újramérlegelést kérhet.
8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a meghatározott járművek közúti közlekedésének feltételeiről szóló 10/1988. (XI. 24.) KM rendelet, valamint a módosítására kiadott 12/1994. (III. 11.) KHVM rendelet 5-7. §-a.
(2) Ez a rendelet nem érinti a hatálybalépése előtt kiadott útvonalengedélyek érvényességét. A folyamatban lévő ügyeket a kérelem benyújtásakor, illetőleg az ellenőrzés időpontjában hatályos rendelkezések alapján kell elbírálni.
(3)[47]
Katona Kálmán s. k.,
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez[48]
2. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez[49]
A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedéséhez szükséges közútkezelői hozzájárulás eljárás díjaként fizetendő költségtérítés
1. | Az alapdíj a Rendelet 3. §-a (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott összeg | ||
Feltételek | Szorzószám | ||
2. | Sürgősség | ||
2.1. | normál | 15 munkanapon belül | 1 |
2.2. | sürgős | 3 munkanapon belül | 2 |
2.3. | azonnali | 6 munkaórán belül | 3 |
Egy alkalomra érvényes útvonalengedély | |||
3. | Távolság | ||
3.1. | térségen belüli | távolság <= 100 km | 1 |
3.2. | térségek közötti | távolság > 100 km | |
4. | Bonyolultság | ||
4.1. | egyszerű | szélesség <= 3,2 m | 1 |
hosszúság <= 22 m | |||
magasság <= 4,2 m | |||
össztömeg <= 50 t | |||
4.2. | bonyolult | 3,2 m < szélesség <= 4 m | 2 |
22 m < hosszúság <= 35 m | |||
4,2 m < magasság <= 4,5 m | |||
50 t < össztömeg <= 80 t | |||
4.3. | különösen bonyolult | 4 m < szélesség | 3 |
35 m < hosszúság | |||
4,5 m < magasság | |||
80 t < össztömeg | |||
tengelyterhelés > a megengedett 150%-ánál | |||
Meghatározott időtartamra érvényes útvonalengedély | |||
5. | Időtartam | ||
5.1. | 3 hónap | 4 | |
5.2. | 6 hónap | 6 | |
5.3. | 12 hónap | 8 | |
6. | Utvonalak | ||
6.1. | egy kijelölt útvonalra | 3 m < szélesség <= 3,5 m | 1 |
22 m < hosszúság <= 26 m | |||
4 m < magasság <= 4,3 m | |||
2 tengelyes jármű | |||
22 t < össztömeg <= 24 t | |||
3 tengelyes jármű | |||
28 t < össztömeg <= 36 t | |||
4 tengelyes jármű | |||
30 t < össztömeg <= 48 t | |||
3 tengelyes járműszerelvény | |||
32 t < össztömeg <= 36 t | |||
4 tengelyes járműszerelvény | |||
36 t < össztömeg <= 48 t | |||
5 vagy több tengelyes járműszerelvény | |||
40 t < össztömeg <= 60 t | |||
6.2. | kistérségi közúthálózatra -a kiindulási cím és a tőle 20 km-en belül lévő úticélok közötti közlekedésre | össztömeg <= 28 t | 1,5 |
6.3. | teljes közúthálózatra | szélesség <= 3 m | 2,5 |
hosszúság <= 22 m | |||
magasság <= 4 m | |||
össztömeg | |||
2 tengelyes jármű <= 22 t | |||
3 tengelyes jármű <= 28 t | |||
4 tengelyes jármű <= 30 t | |||
3 tengelyes járműszerelvény <= 32 t | |||
4 tengelyes járműszerelvény <= 36 t | |||
5 vagy több tengelyes járműszerelvény <= 40 t |
A díj összegét az
a) egy alkalomra érvényes engedély esetén a 2., 3., 4. pontban,
b) meghatározott időtartamra érvényes engedély esetén a 2., 5., 6. pontban meghatározott szorzószámok és az alapdíj szorzatának figyelembevételével kell megállapítani.
3. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez[50]
1. A megengedett össztömeget meghaladó járművek után fizetendő díjak:
Össztömeg, t | Díj, Ft/km | |
40,0-nél nagyobb | 40,5-ig | - |
40,5-nél nagyobb | 45,0-ig | 110 |
45,0-nél nagyobb | 50,0-ig | 130 |
50,0-nél nagyobb | 55,0-ig | 160 |
55,0-nél nagyobb | 60,0-ig | 220 |
60,0-nél nagyobb | 65,0-ig | 290 |
65,0-nél nagyobb | 70,0-ig | 350 |
70,0-nél nagyobb | 75,0-ig | 450 |
75,0-nél nagyobb | 80,0-ig | 540 |
80,0-nél nagyobb | 85,0-ig | 700 |
85,0-nél nagyobb | 90,0-ig | 860 |
90,0-nél nagyobb | 95,0-ig | 1020 |
95,0-nél nagyobb | 100,0-ig | 1220 |
100,0 tonna felett: meg 480 Ft/km kezdett 10 tonnánként további |
2. A megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó - fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű-járművek után fizetendő díjak:
2.1. Egyes tengely
Tengelyterhelés, t | Díj, Ft/km | ||
10,0-nél nagyobb | 10,5-ig | - | |
10,5-nél nagyobb | 11,0-ig | 80 | |
11,0-nél nagyobb | 11,5-ig | 130 | |
11,5-nél nagyobb | 12,0-ig | 240 | |
12,0-nél nagyobb | 12,5-ig | 350 | |
12,5-nél nagyobb | 13,0-ig | 510 | |
13,0-nél nagyobb | 13,5-ig | 670 | |
13,5-nél nagyobb | 14,0-ig | 830 | |
14,0-nél nagyobb | 14,5-ig | 990 | |
14,5-nél nagyobb | 15,0-ig | 1150 | |
15,0-nél nagyobb | 15,5-ig | 1310 | |
15,5-nélnagyobb | 16,0-ig | 1470 | |
16,0 tonna (157,0 kN) felett: megkezdett 0,5 tonnánként (4,91 kN) további 160 Ft/km | |||
2.2.1. Útkímélő egyes tengely autóbusz kivételével
Tengelyterhelés, t | Díj, Ft/km | ||
11,0-nél nagyobb | 11,5-ig | - | |
11,5-nél nagyobb | 12,0-ig | 80 | |
12,0-nél nagyobb | 12,5-ig | 130 | |
12,5-nél nagyobb | 13,0-ig | 240 | |
13,0-nél nagyobb | 13,5-ig | 400 | |
13,5-nél nagyobb | 14,0-ig | 560 | |
14,0-nél nagyobb | 14,5-ig | 720 | |
14,5-nél nagyobb | 15,0-ig | 880 | |
15,0-nél nagyobb | 15,5-ig | 1040 | |
15,5-nélnagyobb | 16,0-ig | 1200 | |
16,0-nél nagyobb | 16,5-ig | 1360 | |
16,5-nél nagyobb | 17,0-ig | 1520 | |
17,0 tonna (166,8 kN) felett: megkezdett 0,5 tonnánként (4,91 kN) további 160 Ft/km | |||
2.2.2. Útkímélő egyes tengely autóbusz esetében
Tengelyterhelés, t | Díj Ft/km | |||
11,5-nél nagyobb | 12,0-ig | - | ||
12,0-nél nagyobb | 12,5-ig | 130 | ||
12,5-nél nagyobb | 13,0-ig | 240 | ||
13,0-nél nagyobb | 13,5-ig | 400 | ||
13,5-nél nagyobb | 14,0-ig | 560 | ||
14,0-nél nagyobb | 14,5-ig | 720 | ||
14,5-nél nagyobb | 15,0-ig | 880 | ||
15,0-nél nagyobb | 15,5-ig | 1040 | ||
15,5-nél nagyobb | 16,0-ig | 1200 | ||
16,0-nél nagyobb | 16,5-ig | 1360 | ||
16,5-nél nagyobb | 17,0-ig | 1520 | ||
17,0 tonna (166,8 kN) felett: megkezdett 0,5 tonnánként (4,91 kN) további 160 Ft/km | ||||
2.3. Kettős tengely
2.3.1. Kettős tengely - autóbusz kivételével
Tengelyterhelés, t | Díj, Ft/km | |||
16,0-nél nagyobb | 16,5-ig | - | ||
16,5-nél nagyobb | 17,0-ig | 80 | ||
17,0-nél nagyobb | 18,0-ig | 160 | ||
18,0-nél nagyobb | 19,0-ig | 240 | ||
19,0-nél nagyobb | 20,0-ig | 320 | ||
20,0-nél nagyobb | 21,0-ig | 420 | ||
21,0-nél nagyobb | 22,0-ig | 510 | ||
22,0-nél nagyobb | 23,0-ig | 640 | ||
23,0-nél nagyobb | 24,0-ig | 830 | ||
24,0-nél nagyobb | 25,0-ig | 1020 | ||
25,0-nél nagyobb | 26,0-ig | 1280 | ||
26,0 tonna (255,1 kN) felett: megkezdett 1,0 tonnánként (9,81 kN) további 256 Ft/km | ||||
2.3.2. Kettős tengely autóbusz esetében, ha a két szomszédos tengelyének távolsága legalább 1,30 méter és kisebb 2,00 méternél
Tengelyterhelés, t | Díj, Ft/km | |||
18,0-nél nagyobb | 18,5-ig | - | ||
18,5-nél nagyobb | 19,0-ig | 240 | ||
19,0-nél nagyobb | 20,0-ig | 320 | ||
20,0-nél nagyobb | 21,0-ig | 420 | ||
21,0-nél nagyobb | 22,0-ig | 510 | ||
22,0-nél nagyobb | 23,0-ig | 640 | ||
23,0-nél nagyobb | 24,0-ig | 830 | ||
24,0-nél nagyobb | 25,0-ig | 1020 | ||
25,0-nél nagyobb | 26,0-ig | 1280 | ||
26,0 tonna (255,1 kN) felett: megkezdett 1,0 tonnánként (9,81 kN) további 256 Ft/km | ||||
2.4. Három tengelyből álló tengelycsoport, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több, mint 2,60 m
Tengelyterhelés, t | Díj, Ft/km | |||
22,0-nél nagyobb | 22,5-ig | - | ||
22,5-nél nagyobb | 23,0-ig | 110 | ||
23,0-nél nagyobb | 24,0-ig | 160 | ||
24,0-nél nagyobb | 25,0-ig | 260 | ||
25,0-nél nagyobb | 26,0-ig | 350 | ||
26,0-nél nagyobb | 27,0-ig | 450 | ||
27,0-nél nagyobb | 28,0-ig | 560 | ||
28,0-nél nagyobb | 29,0-ig | 670 | ||
29,0-nél nagyobb | 30,0-ig | 800 | ||
30,0-nél nagyobb | 31,0-ig | 930 | ||
31,0-nél nagyobb | 32,0-ig | 1090 | ||
32,0-nél nagyobb | 33,0-ig | 1280 | ||
33,0-nél nagyobb | 34,0-ig | 1470 | ||
34,0-nél nagyobb | 35,0-ig | 1700 | ||
35,0 tonna (343,4 kN) felett: megkezdett 1,0 tonnánként (9,81 kN) további 224 Ft/km | ||||
2.5. Három tengelyből álló tengelycsoport, ha a szélső tengelyek közötti távolság több, mint 2,60 m
Tengelyterhelés, t | Díj Ft/km | |||
24,0-nél nagyobb | 24,5-ig | - | ||
24,5-nél nagyobb | 25,0-ig | 110 | ||
25,0-nél nagyobb | 26,0-ig | 160 | ||
26,0-nél nagyobb | 27,0-ig | 260 | ||
27,0-nél nagyobb | 28,0-ig | 350 | ||
28,0-nél nagyobb | 29,0-ig | 450 | ||
29,0-nél nagyobb | 30,0-ig | 560 | ||
30,0-nél nagyobb | 31,0-ig | 680 | ||
31,0-nél nagyobb | 32,0-ig | 800 | ||
32,0-nél nagyobb | 33,0-ig | 930 | ||
33,0-nél nagyobb | 34,0-ig | 1090 | ||
34,0-nél nagyobb | 35,0-ig | 1280 | ||
35,0-nél nagyobb | 36,0-ig | 1470 | ||
36,0-nél nagyobb | 37,0-ig | 1700 | ||
37,0 tonna (363,0 kN) felett: megkezdett 1,0 tonnánként (9,81 kN) további 224 Ft/km | ||||
3. A megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó - fúvott gumiabronccsal fel nem szerelt kerekű -jármüvek után fizetendő díjak (lánctalpas járművek kivételével)
Tengelyterhelés, t | Díj Ft/km | |||
6,0-nél nagyobb | 6,5-ig | - | ||
6,5-nél nagyobb | 7,0-ig | 80 | ||
7,0-nél nagyobb | 7,5-ig | 130 | ||
7,5-nél nagyobb | 8,0-ig | 190 | ||
8,0-nél nagyobb | 8,5-ig | 260 | ||
8,5-nél nagyobb | 9,0-ig | 320 | ||
9,0-nél nagyobb | 9,5-ig | 380 | ||
9,5 nél nagyobb | 10,0-ig | 460 | ||
10,0-nél nagyobb | 10,5-ig | 540 | ||
10,5-nél nagyobb | 11,0-ig | 640 | ||
11,0-nél nagyobb | 11,5-ig | 740 | ||
11,5-nél nagyobb | 12,0-ig | 830 | ||
12,0 tonna (117,7 kN) felett: megkezdett 0,5 tonnánként (4,91 kN) további 128 Ft/km" | ||||
4. A jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozást meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművek után fizetendő legmagasabb díjak:[51]
A jelzőtáblán meghatározott össztömeghatár feletti megkezdett tonnánként: legfeljebb 300 Ft/nap, vagy 6000 Ft/hónap, vagy 60 000 Ft/év.
4. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez[52]
A 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 5. §-ának (4) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítése esetén a következő útvonalak használata esetén nem kell útvonal-használati díjat és költségtérítést fizetni
M1 autópálya Budapest-Hegyeshalom között
M5 autópálya Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7 autópálya, autóút Budapest-Siófok között
M0 autóút Ml-M5 autópálya között
15. sz. főút Rajka-M1 autópálya között
5. számú melléklet a 4/1999. (11. 12.) KHVM rendelethez[53]
A nemzetközi egyezmény alapján, meghatározott útvonalak igénybevétele esetén útvonal-használati díj megfizetése alól mentesített járművekre vonatkozóan megengedett tömeg- és tengelyterhelés értékek:
Hivatkozás a 96/53/EK Irányelv 1. számú függelékének pontjára | Jellemző | Megengedett tömeg- és tengelyterhelés határérték (tonna) |
2. | Megengedett legnagyobb együttes össztömeg | |
2.1. | A járműszerelvény egyes járművei | |
2.1.1. | Kéttengelyes pótkocsi | 18 t |
2.1.2. | Háromtengelyes pótkocsi | 24 t |
2.2. | Járműszerelvény | |
2.2.1. | Öt- vagy hattengelyes járműszerelvény | |
a) kéttengelyes gépjármű, háromtengelyes pótkocsival | 40 t | |
b) háromtengelyes gépjármű, két- vagy háromtengelyes pótkocsival | 40 t | |
2.2.2. | Öt- vagy hattengelyes, nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvény: | |
a) kéttengelyes nyerges vontató, háromtengelyes félpótkocsival | 40 t | |
b) háromtengelyes nyerges vontató, két- vagy háromtengelyes félpótkocsival | 40 t | |
c) háromtengelyes nyerges vontató; két- vagy háromtengelyes félpótkocsival, amellyel kombinált forgalomban 40 láb hosszú ISO konténert szállítanak | 44 t | |
2.2.3. | Járműszerelvény, amely kéttengelyes gépjárműből és kéttengelyes pótkocsiból áll | 36 t |
2.2.4. | Négytengelyes járműszerelvény, amely kéttengelyes nyerges vontatóból és kéttengelyes félpótkocsiból áll, amennyiben a félpótkocsi tengelytávolsága (d): | |
2.2.4.1. | legalább 1,3 m és legfeljebb 1,8 m (1,3 m ≤ d ≤ 1,8 m) | 36 t |
2.2.4.2. | meghaladja az 1,8 m-t (d > 1,8 m) | 36 t |
azonban, ha a nyerges vontató megengedett legnagyobb össztömege 18 t és útkímélő tengellyel rendelkezik, valamint a vontatott félpótkocsi 20 t megengedett legnagyobb össztömegű és legalább 1,8 m tengelytávolságú | 36+2 t | |
2.3. | Gépjármű | |
2.3.1. | Kéttengelyes gépjármű | 18 t |
Hivatkozás a 96/53/EK irányelv 1. számú függelékének pontjára | Jellemző | Megengedett tömeg- és tengelyterhelés határérték (tonna) |
2.3.2. | Háromtengelyes gépjármű | 25 t |
azonban, ha minden hajtott tengelye útkímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 26 t | |
2.3.3. | Négytengelyes gépjármű két kormányzott tengellyel, ha mindén hajtotttengelye út- kímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 32 t |
2.4. | Háromtengelyes csuklós autóbusz | 28 t |
3. | Megengedett tengelyterhelés | |
3.1. | Egyes (szóló) tengely | |
Nem hajtott tengely | 10 t | |
3.2. | A pótkocsi vagy a félpótkocsi két tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.2.1. | kisebb 1 m-nél (d<1 m) | 11 t |
3.2.2. | legalább 1,0 m és kisebb 1,3 m-nél (1,0 ≤ d<1,3) | 16 t |
3.2.3. | legalább 1,3 m és kisebb 1,8 m-nél (1,3 ≤ d<1,8) | 18 t |
3.2.4. | legalább 1,8 m (1,8 ≤ d) | 20 t |
3.3. | A pótkocsi vagy a félpótkocsi három tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.3.1. | legfeljebb 1,3 m (d ≤ 1,3) | 21 t |
3.3.2. , | nagyobb 1,3 m-nél, de legfeljebb 1,4 m (1,3<d ≤ 1,4) | 24 t. |
3.4. | Hajtott tengely | |
3:4:1. | A 2.2.1. és a 2.2.2. pontokban meghatározott gépjármű hajtott tengelye | 11,5 t |
3.4:2. | A 2.2.3., a 2.2.4., a 2.3. és a 2.4. pontokban meghatározott gépjármű hajtotttengelye | 11,5 t |
3.5. | Gépjármű két tengelyből álló tengelycsoportjának együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése, ha a tengelytávolság (d): | |
3.5.1. | kisebb 1 m-nél (d<1 m) " | 11,5 t |
3.5.2. | legalább 1,0 m és kisebb 1,3 m-nél (1,0 ≤ d< 1,3) | 16 t |
3.5.3. | legalább 1,3 m és kisebb 1,8 m-nél (1,3 ≤ d < 1,8) | 18 t |
azonban, ha minden hajtott tengelye útkímélő, vagy legfeljebb 9,5 t tengelyterhelésű, ikerabroncsozású tengely | 19 t” |
6. számú melléklet a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelethez[56]
Az össztömeg-, tengelyterhelés-, illetve mérethatárt meghaladó járművek szakkíséretéhez előírt személyi és tárgyi feltételek
I. Személyi feltételek:
1. Szakkíséretet csak olyan személy láthat el, aki az NKH Központi Hivatalától szakkísérői képesítést kapott.[57]
2. Szakkísérői képesítést az a C járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel és 5 év szakmai (vezetési) gyakorlattal rendelkező személy kaphat, aki a az NKH Központi Hivatalának Szakmai Vizsgabizottsága* előtt az I. 3. pontban előírt témakörökből szakkísérő vizsgát tett, illetőleg szakirányú képesítései alapján a az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága a vizsga alól felmentette.[58]
3. A szakkísérőnek a következő témakörökből kell vizsgát tennie:
3.1. Közlekedésbiztonsági ismeretek (szóbeli)
3.2. Közúti műszaki ismeretek (szóbeli)
3.3. Árufuvarozási ismeretek (szóbeli)
3.3.1. Rakodás, rakománykezelés, rakomány elhelyezés-rögzítés
3.3.2. Fuvarozáshoz szükséges dokumentumok és azok használata
3.4. Esettanulmány (összevont járműkísérői feladat) megoldása
II. Tárgyi feltételek:
1. Kísérő jármű, amely alkalmas a 3. pontban foglalt berendezés előírt módon történő üzemeltetésére, és amelynek szerkezeti magassága legalább 1800 mm.
2. 2 db jól látható módon elhelyezett, figyelmeztető jelzést adó berendezés*.[59]
3. Külön jogszabályban* meghatározott: "előzni tilos", "tehergépkocsival előzni tilos" és "egyéb veszély" jelzőtáblák jelzését mutató változtatható jelzésképű, legkevesebb 1250 x 1050 mm méretű, piros-fehér sávozású, lehajtható kivitelű berendezés, amely a kísérő jármű tetején elhelyezve a mögöttes forgalom számára ad jelzést.[60]
4. A kísérő jármű hátsó homlokfelülete piros-fehér sávozású, fényvisszaverésre alkalmas felülettel legyen megjelölve, amely homlokfelületen legyen kialakítva egy rögzítési pont a mögöttes forgalom számára szolgáló tájékoztatást adó jelzés rögzítésére.
5. "Túlméretes szállítmány" vagy "Különleges szállítmány" feliratú kitűzhető, legkevesebb 1200 x 300 mm méretű tábla, a kísért járműre történő elhelyezés céljából.
6. "Túlméretes szállítmány" vagy "Különleges szállítmány" feliratú kitűzhető, 900x450 mm méretű tábla, a kísérő járműre történő elhelyezés céljából.
7. Folyamatos mobil hírkapcsolatot biztosító eszköz a kísérő és a kísért jármű között.
8. Rádiótelefon.
9. Fényvisszaverő figyelemfelkeltő mellény, amelyet a járműn kívüli munkavégzés esetén a kísérő jármű vezetőjének, illetve a szakkísérethez tartozó személynek viselnie kell.
10. Jelzőőri jeladásra alkalmas jelzőtárcsa és pirosfényű lámpa.
11. Legkevesebb 2 db legalább 400x400 mm méretű, piros-fehér csíkos tábla vagy piros zászló*.[61]
12. Legalább 50 m hosszúságú mérőszalag.
13. A rakomány és a közút feletti akadály magasságának ellenőrzésére alkalmas teleszkópos magasságmérő rúd.
14. Munkahely megvilágító lámpa*.[62]
15. Forgalomkorlátozást biztosító eszközök:
- terelőkúp, legkevesebb 4 db,
- kihelyezhető, villogó borostyánsárga fényt adó lámpa, legkevesebb 2 db,
- jelzőszalag.
16. 1 db 6 kg-os, szabványos, porral oltó tűzoltó készülék*.[63]
17. A hajtott kerekekre felszerelhető hólánc.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 1. § - a. Hatályos 2008.06.15.
[2] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5-7. §-át.
[3] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 2. § - a. Hatályos 2008.06.15.
[4] * Szabályozására lásd 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.
[5] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés a), és b) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[6] Lásd a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 33. §-ának (1) bekezdését.
[7] A felvezető szöveget módosította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[8] Hatályon kívül helyezte a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.12.21.
[9] Módosította a(z) 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet _. § (_) bekezdése _ pontja. Hatályos 2002.05.26.
[10] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.12.21.
[11] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.12.21.
[12] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5-7. §-át.
[13] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[14] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.12.21.
[15] Megállapította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[16] Megállapította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2004.04.15.
[17] Beiktatta az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[18] Megállapította a 18/2000. (XI. 24.) KöViM rendelet 1. §-a. Hatályos 2000.12.02.
[19] Megállapította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[20] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 2. § - a. Hatályos 2006.12.21.
[21] Módosította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 3. § - a. Hatályos 2004.04.15.
[22] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[23] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[24] Módosította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 6. § -a. Hatályos 2002.05.26.
[25] Módosította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 6. § -a. Hatályos 2002.05.26.
[26] Lásd a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 4. §-át és 9/A. §-át.
[27] Lásd a gépjárműadóról 1991. évi LXXXII. törvény 18. §-ának (15) bekezdését.
[28] Megállapította az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.06.15.
[29] Lásd a gépjárműadóról 1991. évi LXXXII. törvény 18. §-ának (21) bekezdését.
[30] Megállapította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 4. § - a. Hatályos a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napjától.
[31] Megállapította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[32] Megállapította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[33] Beiktatta a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[34] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés c) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[35] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 3. § - a. Hatályos 2006.12.21.
[36] Megállapította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 5. § - a. Hatályos 2004.04.15.
[37] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés d) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[38] Megállapította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.04.15.
[39] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés e), és f) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[40] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés g) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[41] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés h) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[42] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés g) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[43] Megállapította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.01.01.
[44] Hatályon kívül helyezte a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2004.04.15.
[45] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés i) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[46] Megállapította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[47] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 22. § 13. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[48] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.12.21.
[49] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.01.01.
[50] Megállapította a 82/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2007.01.01.
[51] Beiktatta az 5/2008. (VI. 3.) KHEM rendelet 5. § - a. Hatályos 2008.06.15.
[52] Beiktatta a 20/2001. (VI. 1.) KöViM rendelete 2. §. Hatályos 2001.06.01.
[53] Beiktatta a 20/2001. (VI. 1.) KöViM rendelete 2. §. Hatályos 2001.06.01.
[54] Módosította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[55] Módosította a 24/2002. (V. 18.) KöViM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2002.05.26.
[56] Megállapította a 40/2004. (IV. 7.) GKM rendelet 7. § - a. Hatályos 2005.01.01.
[57] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés j) pontja. Hatályos 2007.01.01.
[58] Módosította a 97/2006. (XII. 28.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdés k), és l) pontja. Hatályos 2007.01.01. * A közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelet 22. §-ának (6) bekezdése.
[59] * A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV. 12.) KöHÉM rendelet 66. §-a.
[60] * A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet.
[61] * A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 47. §-ának (6) bekezdése.
[62] * A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 52. §-ának (1) bekezdése.
[63] * A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 107. §-ának (3) bekezdése.