26/2001. (VIII. 2.) EüM rendelet

az egészségügyi ellátásban használt szakmai kódrendszerek és finanszírozási paraméterek karbantartásának jogi szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) NM rendelet módosításáról

Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet 27. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) Az egészségügyi ellátásban használt szakmai kódrendszerek és finanszírozási paraméterek karbantartásának jogi szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) NM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(A kódrendszerek karbantartása során)

"b) az Orvosi Eljárások Nemzetközi Osztályozása (a továbbiakban: OENO) kódrendszeren belül a vizsgálati, beavatkozási, eljárási (a továbbiakban együtt: beavatkozási) kód(ok) meghatározására, módosítására és a beavatkozások elvégzéséhez szükséges költségek meghatározására a 2. számú melléklet szerinti adatlap kitöltésével tehető javaslat. A beavatkozási kód(ok) megszüntetésére vonatkozó javaslat benyújtásánál a 2. számú melléklet kitöltése nem szükséges."

(2) Az R. 2. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti javaslatokat a szakterületen dolgozó, illetve a finanszírozásban érintett személy, testület vagy szervezet az illetékes országos intézet vezetőjéhez juttatja el. Az országos intézet vezetője a javaslatot véleményezi és amennyiben az valamely orvos-szakmai kérdést érint, úgy továbbítja az illetékes szakmai kollégium(ok)nak. A szakmai kollégium a véleményével - egyet nem értés esetén annak indokaival - együtt a javaslatot annak kézhezvételétől számított harminc napon belül megküldi a 4. § szerinti Finanszírozási Kódkarbantartó Bizottság (a továbbiakban: Munkabizottság) elnökének.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben említett javaslat egyetlen országos intézet feladatkörét sem érinti, akkor a javaslatot közvetlenül a Munkabizottsághoz kell benyújtani. A Munkabizottság elnöke a javaslatot - amennyiben az orvosi-szakmai jellegű - továbbküldi az illetékes szakmai kollégium(ok)nak. A szakmai kollégium(ok) ezután a (2) bekezdés utolsó mondatában foglaltak szerint jár(nak) el.

(4) A (2) és (3) bekezdésben foglalt eljárás után a Munkabizottság elnöke a javaslatot továbbítja feldolgozásra a GYÓGYINFOK-ba, és megküldi az OEP-nek. A javaslatok költségkalkulációját a GYÓGYINFOK harminc napon belül elkészíti és a Munkabizottság elé terjeszti megvitatásra. A Munkabizottság döntése alapján a hatásvizsgálatot az OEP vagy a GYÓGYINFOK 15 napon belül elkészíti. A javaslatok tárgyévi feldolgozása folyamatosan megtörténik és ezt követően a Munkabizottság az 5. § (7) bekezdése szerint jár el."

2. §

Az R. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A miniszter a karbantartási feladatok ellátására Munkabizottságot hoz létre."

3. §

(1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A Munkabizottságba a minisztérium és a 4. § (2) bekezdésének c) pontja szerinti személy 2-2 tagot, d) és e) pontja szerinti szervezetek 2-2 tagot (ez utóbbiból 1-1 fő a járóbeteg-, illetve fekvőbeteg-szakellátást képviseli), továbbá f) pontja szerinti szervezet 1 tagot delegál. A miniszter - a (2) bekezdés szerinti szakterületi megoszlásnak megfelelően - 6 szakértőt kér fel a Munkabizottság munkájában való részvételre. A felkérés visszavonásig, illetve legfeljebb két évre szól és egy alkalommal újabb két évre meghosszabbítható."

(2) Az R. 5. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, és ezzel egyidejűleg a jelenlegi (2)-(5) bekezdés számozása (3)-(6) bekezdésre módosul:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szakértők kiválasztása során az egyes szakterületek reprezentálását kell biztosítani oly módon, hogy a belgyógyászati jellegű szakterületet 2 fő, a manuális szakterületet, a gyermekgyógyászatot, a diagnosztikát és a rehabilitációt egy-egy fő képviselje."

(3) Az R. 5. §-ának a (2) bekezdéssel átszámozott (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a § a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A Munkabizottság elnöke a minisztert havonta tájékoztatja a munkatervben foglalt feladatok végrehajtásáról, továbbá a Munkabizottság által megfogalmazott, szakmapolitikai döntést igénylő kérdéseket válaszadásra soron kívül előterjeszti.

(7) A Munkabizottság szükség szerint, de legalább évente javaslatot tesz a miniszter részére a módosítandó finanszírozási kódok és paraméterek elfogadására és közzétételére. A Munkabizottság a miniszter döntéshozatalának előkészítéséhez a hatásvizsgálatok alapján egyidejűleg több javaslatot, illetve prioritásokat fogalmazhat meg."

4. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 1. § (1) bekezdésének bb) pontja; a 2. § (1) bekezdésének c) pontja; a 3. § (3) bekezdésében a "folyamatos" szövegrész; a 3. § (3) bekezdésének b) pontjában az "és egyetemmel" szövegrész; a 3. § (9) bekezdése; a 4. § (2) bekezdés b) és g) pontja, valamint a 3. számú melléklet hatályát veszti.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 3. § (3) bekezdés a) pontjában az "5. § (4) bekezdés b) pontja" szövegrész helyébe az "5. § (5) bekezdés b) pontja",

b) 3. § (5) bekezdésében az "önálló egészségügyi alapszolgáltatások kalkulációját" szövegrész helyébe az "orvosi eljárások kalkulációját",

c) 3. § (5) bekezdés b) pontjában a "bázisegysége" szövegrész helyébe az "egysége"

szövegrész lép.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 2. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete,

b) 4. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete

lép.

Dr. Mikola István s. k.,

egészségügyi miniszter

1. számú melléklet a 26/2001. (VIII. 2.) EüM rendelethez

[2. számú melléklet a 6/1998. (III. 11.) NM rendelethez]

JAVASLAT ORVOSI ELJÁRÁSOKRA

ADATLAP

az orvosi eljárások közvetlen ráfordítási igényéről

A javaslattevő intézet:
A szakmai felelős neve:
Cím:
Telefon:Fax:
E-mail:
Tevékenységi kód
A tevékenység megnevezése:
A tevékenység definíciója:
Az eljárást leíró közlemények:
Tevékenységi kód:
Mióta ismeri az eljárást (év)
Éves esetszámra vonatkozó adatokÉvJelenlegVárható
Magyarországon
Külföldön (országmegnevezés)
Az eljárás elvégzésére jogosult orvosi munkahelyIgenIntézmények száma (db)
JelenlegVárható
Alapellátás
Szakorvosi ellátás
Fekvőbeteg-ellátás
Elszámolhatósági kritériumok
Fekvőbeteg-ellátás várható időtartama (ápolási nap)Min.ÁtlagosMax.
Javallatok (BNO)-tól-ig-tól-ig
Ellenjavallatok (BNO)-tól-ig-tól-ig
Módszer:
A beteg jelenlétének minimális időtartama az orvosi munkahelyen (perc):
A beteg jelenlétének átlagos időtartama az orvosi munkahelyen (perc):
Az orvosi munkahely típusa:
A kalkulációs minta nagysága:Tevékenységi kód
MUNKAIDŐ
Minimális összes munkaidő (perc)Átlagos összes munkaidő (perc)
Orvos, egyéb egyetemi végzettségű diplomás
Egyéb (főiskolai végzettségű) diplomás (ideértve a főiskolát végzett ápolónőt is)
Szakdolgozó
Egyéb kisegítő dolgozó
Összesen
ANYAGOK  (1)
Gyógyszer, vér és vérkészítmény
KódMegnevezésMEMennyiség
Tevékenységi kód:
ANYAGOK  (2)
Szakmai és egyéb anyagok
KódMegnevezésMEMennyiség
ESZKÖZÖK
KódTípusjelMegnevezésÖsszesen elvégezhető szolgáltatások esetszáma, ha a gyártó által korlátozottA szolgál-tatás elvég-zésé-
hez szüksé-
ges haszná-
lati idő (perc)
Megjegyzés

2. számú melléklet a 26/2001. (VIII. 2.) EüM rendelethez

[4. számú melléklet a 6/1998. (III. 11.) NM rendelethez]

Szervezeti egység _______ évi költsége

(költségadatok ezer forintban)

1.Intézmény megnevezése:                                                                                                Kódja:
2.Szervezeti egység megnevezése:                                                                                   Kódja:
3.Teljesített éves ápolási napok száma:
Ambuláns ellátás esetén az éves teljesített pontszám:
4.Napi műszakszám (nem ügyelet):
5.Egy műszak napi munkaideje órában:
6.Heti munkanapok száma (ügyelet nélkül)
7.Ügyelet módja:                               vancsak munkanaponcsak hétvégénnincs
8.Műtő esetén a műtőasztalok száma:
I. Működési költségek
Sor-számAzo-
nosító
KöltségnemSaját foglalkoztatásNem saját foglalkoztatás
Átlagos statisztikai állományi létszámÉves költségÁtla-
gos
sta-
tiszti-
kai
lét-
szám
Éves költség
Bér, bérjellegű személyi juttatás és a munkaidőt terhelő járulékokEgyéb
személyi juttatás
9.29Orvos és egyéb egyetemi végzettségű szakdolgozó
10.29Főiskolai végzettségű szakdolgozó
11.32Ápoló, asszisztens, egyéb középfokú képzettségű szakdolgozó
12.32Egészségügyi és egyéb alapfokú képzettségű szakdolgozó
13.38Egyéb kisegítő dolgozó
14.Összes személyi juttatás és járulékai (9 Þ 13)
Költség
15.33Szakmai anyagok
16.33ebből nagy értékű implantátum és egyszerhasználatos eszköz
17.33Gyógyszerek
18.39Nem szakmai anyagok
19.34Szakmai eszközök 30 000 Ft alatt
20.34Egyéb szakmai eszközök egyéves elhasználódási időn belül
21.40Nem szakmai eszközök 30 000 Ft alatt
22.40Egyéb nem szakmai eszközök egyéves elhasználódási időn belül
23.Összes kis értékű tárgyi eszköz és anyag(15 + 17Þ22)*
* Minden költségadat (15Þ22) áfával együtt értendő!
Sor-számAzo-
nosító
KöltségnemVásárolt egészségügyi szolgáltatások
költsége
Nem vásárolt
egészségügyi szolgáltatások költsége
24.49Egyéb adók
25.49Egyéb címen elszámolt költség
26.Összes egyéb költség, adók (24 Þ 25)
27.Laboratórium
28.Röntgen és egyéb képalkotó eljárások
29.Pathológia
30.Anaesthesiológia
31.Gyógyszertár
32.Műtő
33.ebből nagy értékű implantátum és egyszerhasználatos eszköz
34.Egyéb nem részletezett diagnosztika, therápia
35.Összes központi diagnosztikai
és therápiás költség (27 Þ 32+34)
Sor-
szám
Azo-
nosító
Vásárolt nem
egészségügyi szolgáltatások költsége
Más segédüzemi
egység részéről
kapott szolgáltatás
értéke
Más segédüzemi
egység részére
adott szolgáltatás
értéke
Saját tevékenység-
hez felhasznált
erőforrás
(vásárolt+
kapott-adott)
36.42TMK
37.43Villamos energia, gáz, víz, fűtés
38.46Mosoda
39.44Központi sterilizáló
40.45Élelmezés teljes költsége
41.ebből ellátotti élelmezés norma feletti része
42.alkalmazotti élelmezés térítés
feletti része
43.47Egyéb nem részletezett segédüzemi szolgáltatás
44.Összes segédüzemi költség
(36 Þ 40+43)
45.52Központi irányítás és igazgatás költsége
46.Összes költség
(14+23+26+35+44+45)
47._____évben ténylegesen elszámolt költségek
Sor-
szám
Értékcsökkenés
összege
1. A szervezeti egység amortizációja
48.56Orvosszakmai gépek, berendezések, járművek, immateriális javak
49.57Egyéb gépek, berendezések, járművek, immateriális javak
50.58Épület
51.A szervezeti egység összes amortizációja (48 Þ 50)
2. Központi diagnosztikai és therápiás egységek amortizációja
52.56Orvosszakmai gépek, berendezések, járművek, immateriális javak
53.57Egyéb gépek, berendezések, járművek, immateriális javak
54.58Épület
55.A központi diagnosztikai és therápiás egységek összes amortizációja (52 Þ 54)
3. Segédüzemi amortizáció
56.61Gépek, létesítmények, járművek, immateriális javak
57.62Épület
58.Összes segédüzemi amortizáció (56 Þ 5)
4. A központi irányítás amortizációja
59.65Gépek, létesítmények, járművek, immateriális javak
60.66Épület
61.A központi irányítás és igazgatás összes amortizációja (59 Þ 60)
Sor-
szám
Kiadás
62.Végleges pénzeszközátadás, egyéb támogatás
63.Ellátottak pénzbeli juttatásai
64.Felújítás
65.Felhalmozási kiadás
66.Hitelek, értékpapírok kiadásai, kölcsönök
67.Összesen (62 Þ 66)

Tartalomjegyzék