27/2001. (VII. 20.) PM rendelet

az Egységes Árutovábbítási Eljárás EK-EFTA Vegyes Bizottsága 2001. június 7-i, 1/2001. számú határozatának kihirdetéséről

Az Egységes Árutovábbítási Eljárásról szóló Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény) kihirdetéséről szóló 83/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet 3. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az Egyezménnyel létrehozott EK-EFTA Vegyes Bizottság 1/2001. számú határozatának és mellékleteinek hivatalos magyar nyelvű fordítását e rendelet melléklete tartalmazza.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Varga Mihály s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 27/2001. (VII. 20.) PM rendelethez

»Az Egységes Árutovábbítási Eljárás EK-EFTA Vegyes Bizottságának 2001. június 7-i, 1/2001. számú határozata az 1987. május 20-i Egységes Árutovábbítási Eljárásról szóló Egyezmény módosításáról

A Vegyes Bizottság,

tekintettel az 1987. május 20-án kelt Egységes Árutovábbítási Eljárásról szóló Egyezményre, és különösen annak 15. Cikke (3) bekezdésének a) pontjára,

tekintettel a következőkre:

(1) A számítógépesített árutovábbítási rendszer jogi kereteit tovább kell fejleszteni, kiegészíteni és ahol szükséges aktualizálni, ezáltal biztosítva a teljes számítógépesített eljárás homogén és megbízható működését.

(2) Az információtechnológia és a számítógépes hálózatok alkalmazása az illetékes indító hivatalok és átléptető vámhivatalok közötti információcserében biztosítja az árutovábbítási eljárások hatékonyabb ellenőrzésének lehetőségét, miközben mentesíti a fuvarozókat azon formalitás alól, hogy minden egyes átléptető vámhivatalnál bemutassák a határátlépési igazolást.

(3) Az összkezesség és a biztosítéknyújtás alóli mentesség felhasználásának ellenőrzése érdekében minden árutovábbítási eljárásnál szükséges a kapcsolódó vámok és más terhek vélelmezett összegének megállapítása minden olyan esetben, amikor az ezek kiszámításához szükséges adatok nem állnak rendelkezésre; jóllehet az illetékes hatóságok az általuk ismert más információk alapján eltérő számítási eredményre juthatnak.

(4) A számítógépesített árutovábbítási rendszer által ellenőrzött biztosítékok esetében a kezességvállalási okmányok és tanúsítványok indító hivatalnál történő bemutatása nélkülözhetővé válik.

(5) A garanciajegy formájában nyújtott egyedi kezesség számítógépes ellenőrzése érdekében szükséges megállapítani a kezes kötelezettségét arra vonatkozóan, hogy az általa kibocsátott garanciajegyekkel kapcsolatos minden szükséges információval lássa el a kezességnyújtás helye szerinti hivatalt.

(6) A számítógépesített árutovábbítási rendszerből származó, az illetékes hatóságoknál és a gazdasági szereplőknél realizálódó előnyök maximalizálása érdekében szükséges az engedélyezett címzettre is kiterjeszteni azon kötelezettséget, hogy a rendeltetési hivatallal való adatcserére az adatfeldolgozási technikát alkalmazza.

(7) A számítógépesített környezet lehetővé teszi a keresési eljárás elindításában jelenleg tapasztalható késedelem jelentős csökkentését.

(8) Az elektronikus árutovábbítási adatokhoz való hozzáférést megkönnyíti az Árutovábbítás Hivatkozási Szám (MRN) szabványos vonalkód formájában való, az árutovábbítási kísérő okmányra történő kinyomtatása, gyorsabbá és hatékonyabbá téve az eljárást,

az alábbi határozatot hozta:

1. Cikk

Az I. Függelék a jelen határozat A) Mellékletében leírtaknak megfelelően módosul.

2. Cikk

A III. Függelék a jelen határozat B) Mellékletében leírtaknak megfelelően módosul.

3. Cikk

1. A jelen határozat az elfogadása napján lép hatályba.

2. A határozatot 2001. július 1-jétől alkalmazni kell.

3. Az illetékes hatóságok által előírt határidőn belül, de legkésőbb 2004. március 31-ig, az engedélyezett címzett státusz megadására vonatkozó minden engedélynek meg kell felelnie az I. Függelék 74a. Cikkében leírtaknak.

2004. január 1. előtt a Vegyes Bizottság kiértékeli a 74a. Cikk végrehajtását az I. Függelék, II. Cím, VII. Fejezetével összefüggésben. Az értékelés az Európai Közösség Bizottságának - a részes országok közreműködésével készülő-jelentésén alapul. A Vegyes Bizottság ez alapján dönt az első albekezdésben megállapított határidőtől való eltérés szükségességéről és feltételeiről.

Készült Senohrabyban, 2001. június 7-én.

A Vegyes Bizottság nevében:

Vendulka HOLÁ

elnök

A) Melléklet

Az I. Függelék a következőképpen módosul:

1. A 13. Cikk (1) bekezdése kiegészül egy új harmadik albekezdéssel:

"Ha a kezességi adatok cseréje a kezességnyújtás helye szerinti hivatal és az indító hivatal között információtechnológia és számítógépes hálózatok alkalmazásával történik, akkor a kezességnyújtás helye szerinti hivatal megőrzi a kezességvállalási okmány eredeti példányát, és nincs szükség papír másolati példány bemutatására az indító hivatalnál."

2. A 14. Cikk kiegészül a következő új bekezdéssel:

"(3a) Ha a kezességi adatok cseréje a kezességnyújtás helye szerinti hivatal és az indító hivatal között információtechnológia és számítógépes hálózatok alkalmazásával történik, akkor a kezes köteles az általa kibocsátott egyedi garanciajegyekkel kapcsolatos minden szükséges információval ellátni ezt a hivatalt, az illetékes hatóságok által meghatározott módon."

3. A 32. Cikk (2) bekezdése helyett az alábbiakat kell felvenni:

"(2) A fuvarozó minden egyes átléptető vámhivatalnak bemutat egy határátlépési igazolást, amelyet a III. Függelékben található mintának megfelelő formanyomtatványon állítanak ki, és amit az átléptető vámhivatal megőriz. Ha azonban a továbbítási adatok cseréje az indító hivatal és az átléptető vámhivatal között információtechnológia és számítógépes hálózatok alkalmazásával történik, akkor a határátlépési igazolást nem kell bemutatni."

4. A 39. Cikk kiegészül az alábbi új (1a) bekezdéssel:

"(1a) Ahol a II. Cím VII. Fejezetének rendelkezései érvényesek és az indító ország illetékes hatóságai nem kapják meg az "Érkezési értesítés" üzenetet azon határidőig, ameddig az árut a rendeltetési hivatalnál be kell mutatni, akkor az adott hatóságok értesítik erről a főkötelezettet, és felkérik, hogy szolgáltasson bizonyítékot arra vonatkozólag, hogy az eljárás befejeződött."

5. A 40. Cikk (1) bekezdése kiegészül a következő albekezdéssel:

"Ahol a II. Cím VII. Fejezetének rendelkezései érvényesek, az illetékes hatóságok haladéktalanul keresési eljárást kezdeményeznek minden olyan esetben, amikor az "Érkezési értesítés" üzenetet nem kapják meg azon határidőig, ameddig az árut a rendeltetési hivatalnál be kell mutatni vagy ha az "Ellenőrzés eredményei" üzenetet nem kapják meg az "Érkezési értesítés" üzenet kézhezvételétől számított 6 napon belül."

6. A Függelék kiegészül a következő Cikkel:

"Biztosítéknyújtás

44a. Cikk

Ahol a kezességnyújtás helye szerinti hivatal és az indító hivatal különböző országokban találhatók, a kezességi adatok cseréjére szolgáló üzenetek megfelelnek annak a struktúrának és tartalomnak, amelyet a Szerződő Felek egymás közötti megállapodásban meghatároznak."

7. A 45. Cikk helyett az alábbiakat kell felvenni:

"Előzetes érkezési jelentés és előzetes áthaladási jelentés

45. Cikk

Az indító hivatal az áru átengedésekor értesíti a bejelentett rendeltetési hivatalt az egységes árutovábbítási eljárás részletes adatairól az "Előzetes érkezési jelentés" üzenet, továbbá minden egyes bejelentett átléptető vámhivatalt az "Előzetes áthaladási jelentés" üzenet elküldésével. Ezek az üzenetek a továbbítási nyilatkozatból vett adatokon alapulnak, amelyeket szükség esetén megfelelően módosítanak és kiegészítenek. Ezek az üzenetek megfelelnek annak a struktúrának és tartalomnak, amelyet a Szerződő Felek egymás közötti megállapodásban meghatároznak."

8. A Függelék kiegészül a következő Cikkel:

"Határátlépési értesítés

45a. Cikk

Az átléptető vámhivatal jelenti a határátlépést az indító hivataltól kapott "Előzetes áthaladási jelentés" üzenet figyelembevétele mellett. Bármely áruvizsgálat végrehajtása a kapott "Előzetes áthaladási jelentés" üzenet alkalmazásán alapul. Az indító hivatalt a "Határátlépési értesítés" üzenettel értesítik a határátlépésről. Ez az üzenet megfelel annak a struktúrának és tartalomnak, amelyet a Szerződő Felek egymás közötti megállapodásban meghatároznak."

9. Az 56. Cikk (1) bekezdése kiegészül a következő albekezdéssel:

"Az első albekezdés alkalmazásánál a számítás az egyes árutovábbítási eljárások során felmerülő tartozás összegére vonatkozik. Abban az esetben, ha a számításhoz szükséges adatok nem állnak rendelkezésre, a feltételezett referenciaösszeg 7000 Euro, kivéve, ha az illetékes hatóságok által ismert adatok más összegre engednek következtetni."

10. A 60. Cikk (2) bekezdése kiegészül a következő albekezdéssel:

"Abban az esetben, ha a kezességi adatok cseréje a kezességnyújtás helye szerinti hivatal és az indító hivatal között az információtechnológia és számítógépes hálózatok alkalmazásával történik, a tanúsítványt nem kell bemutatni az indító hivatalnál."

11. A 74. Cikk (1) bekezdés (b) pontja helyébe az alábbiakat kell felvenni:

"(b) haladéktalanul elküldeni a rendeltetési hivatalhoz a továbbítási nyilatkozatok szállítmányt kísérő 4. és 5. példányait, és egyúttal közölni az érkezés időpontját és az adott esetben elhelyezett zárak állapotát, kivéve, ha a kommunikáció céljára adatfeldolgozási technológiát alkalmaznak."

12. A Függelék kiegészül a következő Cikkel:

"Engedélyezett címzett, ahol a II. Cím VII. Fejezetének rendelkezéseit alkalmazzák

74a. Cikk

(1) Ahol a rendeltetési hivatal a II. Cím VII. Fejezetének rendelkezéseit alkalmazza, akkor engedélyezhető személyeknek az engedélyezett címzett státusz, ha a 49. Cikk feltételeit teljesítik, és az illetékes hatóságokkal történő kommunikáció során adatfeldolgozási technológiát alkalmaznak.

(2) Az engedélyezett címzett még a szállítmány kirakodása előtt értesíti a rendeltetési hivatalt a szállítmány érkezéséről.

(3) A hatóság az engedélyben különösen meghatározza, hogy hogyan és mikorra kapja meg az engedélyezett címzett az "Előzetes érkezési jelentés" üzenetet a rendeltetési hivataltól, annak érdekében, hogy a 47. Cikk rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni lehessen."

13. A IV. Melléklet 3. pont második francia bekezdése helyébe az alábbiakat kell felvenni:

"- ez az egyedi kezesség kizárólag a kezesség okmányban meghatározott indító hivatalnál használható fel, kivéve, ha a kezesség adatok cseréje a kezességnyújtás helye szerinti hivatal és az indító hivatal között információtechnolcígia és számítógépes hálózatok alkalmazásával történik;"

B) Melléklet

A III. Függelék a következők szerint módosul:

1. Az A9. Mellékletben az 52. rovathoz tartozó szövegben, a " 2" kód mellett az "Egyéb szükséges adat" rovat az alábbiakkal egészül ki:

"- hivatkozás a kezesség okmányra,

- kezességnyújtás helye szerinti hivatal."

2. A D1. Melléklet II. Cím B) pontjában, a "Biztosíték Jogcíme" adatcsoportban a "GRN" attribútum alatt, a magyarázó szöveg végére az alábbiakat kell felvenni:

"A "Kezesség Hivatkozási Szám"-ot (GRN) a kezességnyújtás helye szerinti hivatal határozza meg annak érdekében, hogy minden egyes kezességet azonosítani lehessen, és az a következőképpen tagolódik:

MezőTartalomMezőtípusPélda
1Annak az évnek az utolsó két számjegye, amelyben a kezessé elfogadásra került (YY)Numerikus 297
2Annak az országnak az azonosítója, ahol a kezességet benyújtják (ISO alpha-2 országkód)Alfabetikus 2IT
3A kezességnyújtás helye szerinti hivatal által a kezesség elfogadásának jeléül adott, évenként és országonként változó egyedi azonosítóAlfanumerikus 121234AB788966
4Ellenőrző számjegyAlfanumerikus 18
5A garanciajegy formájában nyújtott egyedi kezesség azonosítója (1 betű + 6 számjegy) vagy "0" (nulla) egyéb kezességvállalási típusoknálAlfanumerikus 7A001017

Az 1. és 2. mező a fenti magyarázat szerint.

A 3. mező a kezességnyújtás helye szerinti hivatal által a kezesség elfogadásának jeléül adott, évenként és országonként változó egyedi azonosító. Ha a nemzeti vámigazgatás azt akarja, hogy a "GRN" magában foglalja a kezességnyújtás helye szerinti hivatal Vámhivatal Hivatkozási Számát, az első 6 karakterig beillesztheti a kezességnyújtás helye szerinti hivatal nemzeti kódját.

A 4. mezőben egy olyan értéket kell megadni, amely a "GRN" 1-3 mezőinek ellenőrző számjegyeként szolgál. Szerepe a "GRN" első négy mezőjének rögzítése során keletkező hibák jelzése.

Az 5. mező kizárólag akkor használandó, ha a "GRN" számítógépesített árutovábbítási rendszerben nyilvántartásba vett garanciajegy formájában nyújtott egyedi kezességhez kapcsolódik. Ezt a mezőt ebben az esetben a garanciajegy azonosítójával kell kitölteni."

3. A D1. Melléklet II. Cím B) pontjában, a "Biztosíték jogcíme" adatcsoport magyarázó szövege helyett az alábbiakat kell felvenni:

"Szám: 99

Az adatcsoport akkor használandó, ha a "Biztosíték típusa" attribútum a "0", "1", " 2", "4" vagy "9" kódot tartalmazza."

4. A D1. Melléklet II. Cím B) pontjában, a "GRN" attribútum magyarázó szövege helyett az alábbiakat kell felvenni:

"Típus/hossz: an24

Az attribútum használandó a "Kezesség Hivatkozási Szám" (GRN) beillesztésére, amennyiben a "Biztosíték típusa" attribútum a 0" 1" 2" 4" vagy 9" kódot tartalmazza. Ilyen esetben az "Egyéb biztosíték jogcím" attribútum nem használható."

5. A D1. Melléklet II. Cím B) pontjában, az "Egyéb biztosíték jogcím" attribútum magyarázó szövege helyett az alábbiakat kell felvenni:

"Típus/hossz: an ..35

Az attribútum akkor használandó, ha a "Biztosíték típusa" attribútum a "0", "1", " 2", "4" vagy "9" kódoktól eltérő kódot tartalmaz. Ilyen esetben a "GRN" attribútum nem használható."

6. A D1. Melléklet II. Cím B) pontjában, a "Biztosíték jogcíme" adatcsoport alatt a "Hozzáférési kód" attribútum magyarázó szövege helyett az alábbiakat kell felvenni: "Típus/hossz: an4

Az attribútum a "GRN" attribútum alkalmazása esetén használandó; egyébként az attribútum használata nem kötelező. A biztosíték típusától függően a kódot a kezességnyújtás helye szerinti hivatal, a kezes vagy a főkötelezett adja meg és egy meghatározott kezesség védelmére szolgál."

7. A D4. Melléklet A) pontjának 1. alpontja végére be kell illeszteni az alábbi mondatot:

"Az "MRN" vonalkód formájában is kinyomtatásra kerül a szabványos 128-as kód "B" karakterkészletét alkalmazva."«

Tartalomjegyzék