37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelet
a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 14. alpontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §[1]
2. §[2]
3. §[3]
4. §[4]
5. §[5]
6. §[6]
7. §
(1) Ez a rendelet - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - 2001. december 1. napján lép hatályba, egyidejűleg az R. 1. §-ának (3) bekezdése hatályát veszti.
(2) Az e rendelet 6. §-ának (2) bekezdésével módosított R. 3. számú mellékletének 13. pontja 2002. január 1. napján lép hatályba, annak rendelkezéseit a hatálybalépést követően létesített vagy átalakított gépjárműfenntartó műhely esetében kell alkalmazni.
(3)[7]
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet a 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelethez[8]
2. számú melléklet a 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelethez[9]
3. számú melléklet a 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelethez[10]
4. számú melléklet a 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelethez
"6. számú melléklet az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelethez
A gépjárműfenntartó tevékenységhez alkalmazható egyes gépjárművizsgáló berendezések (műszerek)
méréstechnikai követelményei
Berendezés | Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző | Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája(1) | ||
szgk | tgk | szgk | tgk | |
görgős fékerőmérő | fékerő 0—5kN | 0—30 kN | ±2%(2) | ±2%(2) |
pedál és kézierő 0—600 N | 0—800 N | ±2% | ±2% | |
fékezőnyomás | 0—10 bar | ±2,5% | ||
lassulásmérő | lassulás 0,5— 9,81m/s2 | ±0,1 m/s2 | ||
idő 0—6 sec | ±0,1 s | |||
pedálerő 0—800 N | ±20 N | |||
fékezőnyomás 0—10 bar | ±4% | |||
futómű ellenőrző | kerékösszetartás mm-ben —6 mm—0—+12 mm | ±0,25 mm | ||
kerékösszetartás fokban —1°—0—+2° | ±2,5' | |||
kerékdőlés —3°—0—+6° | ±5' | |||
csapterpesztés —3°—0—+10° | ±7,5' | |||
utánfutás —3°—0—+10° | ±7,5' | |||
kanyarodási szögeltérés 0—+10° | ±15' | |||
hátsó futómű nyomkövetés balra 10 cm—0—jobbra 10 cm | ±0,25 mm | |||
hátsó futómű ferdesége balra 2°—0—jobbra 2° | ±5' | |||
elmozdulólapos futómű ellenőrző | oldalkúszás ± 10 m/km | ±0,2 m/km | ||
lengéscsillapító vizsgáló | erőingadozás érzékelő berendezés: | maradó talperő a statikus terhelés százalékában | ±3%(100%-ra vonatkozóan) | |
amplitúdó érzékelő berendezés: | gerjesztett lengési amplitúdó 0—100 mm | ±3% | ||
kerékkiegyensúlyozatlanságmérő leszerelt kerekekhez | kiegyensúlyozatlanság tömege 0—150 gr | 0—1500 gr | ±3 gr | ±30 gr |
kerékkiegyensúlyozatlanság-mérő felszerelt kerekekhez | kiegyensúlyozatlanság tömege 0—150 gr | 0—1500 gr | ±7 gr | ±70 gr |
fényszóró beállító | tompított fény lefelé vetítés 10 m távolságra vonatkoztatva | 0—40 cm | ±30 mm | |
tompított fény vízszintes irányeltérés | — | ±1° | ||
tompított fény vízszintes szakaszának eltérése a | ||||
vízszintestől | ±3° |
Berendezés | Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző | Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája(1) | ||
légfék rendszereket és szerelvényeket vizsgáló berendezés | nyomásmérés | 0—4 bar 0—10 bar 0—16 bar | ±0,08 bar ±0,16 bar ±0,25 bar | |
nyomáskapcsolók | 0,5—10 bar | ±0,2 bar | ||
fékfolyadék forráspont ellenőrző | forrási hőmérséklet | 0—300 °C | ±2% | |
szervokormány ellenőrző | kézinyomaték | 0—60 Nm | ±2Nm | |
rendszernyomás | 0—160 bar 0—10 bar | ±5 bar ±0,4 bar | ||
kormányerő és holtjáték mérő | erőmérés | 0—800 N | ±2% | |
szögmérés | 0—50° | ±1° | ||
gumiabroncs töltő és ellenőrző | nyomásmérés | 0—4 bar 4—10 bar 10 bar | ±0,08 bar ±0,16 bar ±0,25 bar | |
kipufogógáz elemző | CO mérés CH mérés | OIML R.99 előírásai szerint | OIML R.99 előírásai szerint | |
CO2 mérés | ||||
dízelfüstölés-mérő | abszolút fényelnyelési együttható | 0 — 5 k | ±0,05k | |
reakció idő teljes áramú mérőrendszer mintavételes mérőrendszer | A üzemmód B üzemmód | t90<200ms t90<50ms 90=l±0,1 s | ||
zajszintmérő | hangnyomásszint | 40—120 dBA | ±,5 dBA | |
fordulatszámmérő benzinmotorhoz | fordulatszám | 300—6000 1/min | ±3% | |
előgyújtásszög-mérő | gyújtásszög | 0—60° | ±2° | |
zárásszögmérő | zárásszög | 0—100% 0—45° 0—60° | ±5% | |
0—90° | ||||
dízel előbefecskendezésszög- és fordulatszámmérő | előbefecskendezési szög | 0 — 40° | ±2° | |
fordulatszám | 300—6000 l/min | ±3% | ||
dízel befecskendező próbapad | hengerenkénti szállítás | 0—250 mm3/löket | ±2,5% | |
fordulatszám | 0—300 1/min | ±3% | ||
dízel befecskendező fúvóka vizsgáló | porlasztó nyitónyomás | 0—600 bar | ±5 bar | |
sűrítési csúcsnyomásmérő | benzinmotor | 4—16 bar | ±0,8 bar | |
dízelmotor | 10—50 bar | ±2,25 bar | ||
hengertömítettség-mérő | vizsgálónyomás és vesztesége | 0—4 bar | ±0,16 bar | |
hordozható tüzelőanyag-fogyasztás-mérő | átfolyás cm3 | szgk | tgk | ±2% |
átfolyási sebesség | 0—40 1/h | 0—80 1/h |
Berendezés | Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző | Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája(1) | ||
gépjárművek tüzelőanyag-fogyasztását és teljesítményét mérő görgős próbapad | vonóerő | szgk | 0—3kN | ±2% |
tgk | 0—10 kN | |||
sebesség | szgk | 0—180 km/ó | ±2% | |
tgk | 0—100 km/ó | |||
átfolyás cm3 | ±2% | |||
nyomatékkulcs | nyomaték | 0—100 Nm 0—200 Nm 0—500 Nm | ±4% | |
megvilágításmérő | megvilágítás erőssége | 0—100000 lx | ±10% | |
kézi gázszivárgás ellenőrző készülék | jelzési határ | alsó éghetőségi koncentráció legfeljebb | 5%-a | ±20% |
Megjegyzések:
(1)A %-ban kifejezett legnagyobb megengedett hiba a berendezés felső méréshatárának százalékát jelenti.
(2) A jobb és bal oldal közötti eltérés legfeljebb 2% lehet."
5. számú melléklet a 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelethez
"7. számú melléklet az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelethez
A gépjárműfenntartó tevékenység során a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelmények ellenőrzésére használt berendezések (műszerek) és a kalibrálás időszakossága
Berendezés | Kalibrálás időszakossága (hó) |
görgős fékerőmérő | 6 |
lassulásmérő | 12 |
futómű ellenőrző | 6 |
elmozdulólapos futómű ellenőrző | 6 |
lengéscsillapítás vizsgáló | 6 |
kerékkiegyensúlyozatlanság-mérő leszerelt kerekekhez | 6 |
kerékkiegyensúlyozatlanság-mérő felszerelt kerekekhez | 6 |
légfék rendszereket és szerelvényeket vizsgáló berendezés | 12 |
gumiabroncstöltő és ellenőrző | 12 |
kipufogógáz elemző | 6 |
dízel füstölésmérő | 6 |
fordulatszámmérő benzin, illetve dízel motorokhoz | 12 |
A vonatkozó törvény által kijelölt berendezések kötelező hitelesítésének időpontjában esedékes kalibrálás során nem kell végrehajtani a hitelesítés alkalmával elvégzett műveleteket."
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[2] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[3] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[4] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[5] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[6] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[7] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[8] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[9] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[10] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 27. § 22. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.