6/2001. (II. 12.) KöViM rendelet
a számítógépes helyfoglalási rendszerek működtetésének szabályairól
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. §-ának m) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
A rendelet hatálya
1. §
(1) Ez a rendelet a Magyarországon bármely légiközlekedési személyszállítást és légiközlekedési árufuvarozást (a továbbiakban: légiszállítási szolgáltatás) és-amennyiben az adott számítógépes helyfoglalási rendszer fő megjelenítő képernyőjén szerepel - vasúti személyszállítást és vasúti árufuvarozást (a továbbiakban: vasúti szállítási szolgáltatás) magába foglaló számítógépes helyfoglalási rendszerre vonatkozik, függetlenül
a) a használt információs forrástól vagy az adott központi adatfeldolgozó egység helyétől;
b) azoknak a repülőtereknek a földrajzi helyétől, amelyek között a légiszállítási szolgáltatás történik.
(2) A számítógépes helyfoglalási rendszer (a továbbiakban: CRS) az a számítógépes rendszer, amely tájékoztatást tartalmaz többek között a légitársaságok
a) menetrendjéről,
b) helyfoglalási lehetőségeiről,
c) díjtételeiről,
d) kapcsolt szolgáltatásairól
olyan eszközökkel - vagy azok nélkül -, amelyeken keresztül helyfoglalás eszközölhető vagy jegyek bocsáthatók ki olyan mértékig, hogy néhány - vagy valamennyi szolgáltatás az előfizetők rendelkezésére áll.
Fogalommeghatározások
2. §
E rendelet alkalmazásában
1. díjtétel: a nem kapcsolt légiszállítási szolgáltatásért fizetendő ár, valamint az ár érvényességéhez kapcsolódó feltételek;
2. előfizető: az a - fogyasztónak nem minősülő - személy, illetve-résztvevő légitársaságnak nem minősülő-gazdálkodó szervezet, amely egy rendszerszolgáltatóval kötött szerződés alapján használja a számítógépes helyfoglalási rendszert;
3. fogyasztó: az a személy, aki felvilágosítást kér valamely légiszállítási szolgáltatásról, vagy azt magáncélú felhasználásra kívánja megvásárolni;
4. fő megjelenítő képernyő: átfogó, város-párokat összekötő légiszállítási szolgáltatásokra vonatkozó semleges adatbemutatás, meghatározott időtartamon belül;
5. interfész: két vagy több rendszer közötti olyan kapcsolat, amelynek segítségével adatok, információk áramlanak;
6. jegy: a légiszállítási szolgáltatás igénybevételére jogosító olyan érvényes dokumentum -vagy ezzel egyenértékű papír nélküli jogosítás, ideértve az elektronikus formát is -, amelyet a légitársaság vagy annak ügynöke adott ki, illetve érvényesített;
7. kapcsolt légiszállítási szolgáltatás: nem kapcsolt légiszállítási szolgáltatás más, nem kiegészítő szolgáltatásokkal való előre meghatározott csomagban történő felajánlása és/vagy értékesítése;
8. kapcsolt vasúti szállítási szolgáltatás: nem kapcsolt vasúti szállítási szolgáltatás más, nem kiegészítő szolgáltatásokkal való előre meghatározott csomagban történő felajánlása és/vagy értékesítése;
9. kettős helyfoglalás: az az eset, amikor ugyanazon utas számára két vagy több helyfoglalás történt, és nyilvánvaló, hogy az utas csak az egyiket tudja igénybe venni;
10. légiszállítási szolgáltatás: a nem kapcsolt, valamint a kapcsolt légiszállítási szolgáltatás;
11. menetrend szerinti légiszállítási szolgáltatás: azon rendszeres légijáratok, amelyek megfelelnek a következő jellemzőknek:
a) utast, vagy utast és légiárut és/vagy postai küldeményt díjazás ellenében szállítanak légijárművel oly módon, hogy a helyek minden egyes járaton - közvetlenül a légitársaságtól vagy annak meghatalmazott ügynökétől az ügyfelek által egyénileg megvásárolhatók;
b) ugyanazon két vagy több pont közötti forgalmat bonyolítanak le egy közzétett menetrend szerint - vagy olyan rendszerességű, illetve gyakoriságú járatok által -, amelyek felismerhetően sorozatot alkotnak;
12. nem kapcsolt légiszállítási szolgáltatás: az utas két repülőtér közötti szállítása, ideértve bármely olyan mellék- és kiegészítő szolgáltatást is, amelyet a szolgáltatás elválaszthatatlan részeként felajánlanak és/vagy értékesítenek;
13. nem kapcsolt vasúti szállítási szolgáltatás: az utas két pályaudvar közötti szállítása, ideértve bármely olyan mellék- és kiegészítő szolgáltatást is; amelyet a szolgáltatás elválaszthatatlan részeként felajánlanak és/vagy értékesítenek;
14. rendszerszolgáltató: CRS szolgáltatást nyújtó szervezet;
15. résztvevő légitársaság: olyan légitársaság, amely egy rendszerszolgáltatóval kötött megállapodás alapján légiszállítási szolgáltatásokat CRS-en keresztül értékesít; a tulajdonos légitársaság is résztvevő légitársaságnak tekintendő olyan mértékben, amennyiben a saját CRS-ének azon szolgáltatásait használja, amelyekre a rendelet hatálya kiterjed;
16. szolgáltatásbővítés: olyan szolgáltatás, amelyet a rendszerszolgáltató kínál előfizetőinek a CRS-hez kapcsolódóan, és amely nem azonos a terjesztési eszközökkel;
17. terjesztési eszközök: azok az eszközök, amelyeket egy rendszerszolgáltató biztosít a légitársaságok menetrendjével, helyfoglalási lehetőségével, díjtételeivel és kapcsolt szolgáltatásaival összefüggő információk megjelenítése tekintetében, továbbá amelyek segítségével helyfoglalás és/vagy jegykiállítás és bármely más kapcsolt szolgáltatás eszközölhető;
18. tényleges irányítás: az a szerződéses vagy bármely más kapcsolat, amely alapján - külön-külön vagy kapcsoltan - közvetett vagy közvetlen döntő befolyás gyakorlásának jogát átruházzák egy vállalkozásra, különösen:
a) egy vállalkozás vagyontárgyai egy részére vagy azok összességére kiterjedő használati jog biztosításával,
b) olyan jogok vagy szerződések útján, amelyek egy vállalkozás irányító testületeinek összetételét, az azokban folyó szavazást vagy döntéseiket döntően meghatározó befolyást ruháznak át, vagy bármilyen más módon ruháznak át döntő befolyást egy vállalkozás vezetésére;
19. tulajdonos légitársaság: bármely légitársaság, amely közvetve vagy közvetlenül, önmagában vagy másokkal együtt tulajdonosa egy rendszerszolgáltatónak vagy ténylegesen irányít egy rendszerszolgáltatót;
20. utazással töltött idő: a menetrend szerinti indulási és érkezési idő közötti időkülönbség;
21. vasúti szállítási szolgáltatás: a nem kapcsolt és a kapcsolt vasúti szállítási szolgáltatás.
Rendszerszolgáltató
3. §
(1) A rendszerszolgáltató a tulajdonos légitársaságtól elkülönült jogi személy.
(2) A rendszerszolgáltató bármely légitársaság részére biztosítja, hogy azonos feltételek mellett, megkülönböztetésmentesen vegyen részt a terjesztési szolgáltatásában, az adott rendszer elérhető kapacitásán belül - ezt csupán a rendszerszolgáltató hatáskörén kívül álló műszaki akadályok korlátozhatják - a következők szerint:
a) a rendszerszolgáltató nem támaszthat indokolatlan feltételeket a résztvevő légitársaságokkal kötött szerződésekben és nem követelheti meg olyan kiegészítő feltételek elfogadását, amelyek természetüknél fogva vagy a kereskedelmi gyakorlat szerint nincsenek kapcsolatban a CRS-ében való részvétellel; azonos szintű szolgáltatás esetén köteles ugyanazokat a feltételeket alkalmazni;
b) a rendszerszolgáltató nem teheti a CRS-ében való részvétel feltételévé azt, hogy a résztvevő légitársaság egyidejűleg nem vesz részt egy másik rendszerben.
(3) Ha a rendszerszolgáltató a terjesztési eszközeit fejleszti, erről az összes résztvevő légitársaságot, beleértve a. tulajdonos légitársaságot is, egyidejűleg és ugyanazon feltételekkel értesíteni köteles. A felajánlott fejlesztések igénybevételét csak a rendszerszolgáltató hatáskörén kívül eső műszaki akadályok korlátozhatják.
(4) A tulajdonos légitársaság nem alkalmazhat hátrányos megkülönböztetést egy versenytárs CRS-sel szemben visszautasítva azt, hogy
a) a menetrendekről, díjtételekről és helyfoglalási lehetőségekről, a saját légiszállítási szolgáltatásai tekintetében azonos gyorsasággal, ugyanazokat az információkat bocsássa a rendelkezésére, mint saját CRS-e tekintetében tenné,
b) légiszállítási szolgáltatásait egy másik CRS-en keresztül terjessze, vagy
c) a saját CRS-én keresztül forgalmazott bármilyen légiszállítási szolgáltatására a versenytárs CRS-én keresztül tett helyfoglalást azonos gyorsasággal elfogadja, vagy visszaigazolja.
(5) A tulajdonos légitársaság csak azokat a helyfoglalásokat köteles elfogadni és visszaigazolni, melyek összhangban vannak díjtételeivel és azok feltételeivel.
(6) A tulajdonos légitársaság az (5) bekezdésben foglaltakkal összefüggésben kizárólag a szolgáltatandó információ reprodukálásáért felmerülő, illetve az elfogadott helyfoglalásokkal összefüggésben felmerülő költségeket köteles vállalni. Az elfogadott helyfoglalásért a CRS-nek fizetendő foglalási díj nem haladhatja meg ugyanazon CRS azonos ügyletért a résztvevő légitársaságoknak számlázott díját.
Követelmények
4. §
(1) A résztvevő légitársaságok és egyéb légiszállítási szolgáltatást nyújtók kötelesek biztosítani, hogy azok az adatok, amelyeket egy CRS rendelkezésére bocsátanak, pontosak, nem félrevezetők, átláthatóak és nem kevésbé átfogóak, mint bármely másik CRS esetében. Az adatok - többek között - lehetővé teszik a rendszerszolgáltató számára, hogy megfeleljen e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott besorolási kritériumoknak.
(2) A résztvevő légitársaságok a közvetítőkön keresztül rendelkezésre bocsátott adatokat nem befolyásolhatják oly módon, hogy azok pontatlan, félrevezető vagy megkülönböztetésre alkalmas tájékoztatáshoz vezessenek.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak kiterjednek a vasúti szolgáltatásokra is, a fő megjelenítő képernyőre történő felvétel céljára rendelkezésre bocsátott adatok vonatkozásában.
(4) A rendszerszolgáltató nem befolyásolhatja az (1) bekezdésben említett adatokat oly módon, hogy az pontatlan, félrevezető vagy hátrányos megkülönböztetésre alkalmas tájékoztatáshoz vezessen.
(5) A rendszerszolgáltatónak a résztvevő légitársaságok által rendelkezésére bocsátott adatokat azonos gondossággal és egy időben kell a számítógépes rendszer számára hozzáférhetővé tennie. Az adatok feldolgozásának kizárólag az egyes résztvevő légitársaságok által választott adatbeviteli módszerek és a rendszerszolgáltató által meghatározott formátumok keretei között kell történnie.
Adatbevitel és adatfeldolgozás
5. §
(1) A rendszerszolgáltató adatbeviteli és/vagy feldolgozó szolgáltatásait köteles hátrányos megkülönböztetés nélkül felajánlani minden tulajdonos és résztvevő légitársaságnak. Ahol a vonatkozó és általánosan elfogadott légiszállítási előírások rendelkezésre állnak, a rendszerszolgáltatóknak azokkal megegyező szolgáltatásokat kell nyújtaniuk.
(2) Egyetlen meghatározott adatbeviteli és/vagy feldolgozó eljárás vagy bármilyen más terjesztési szolgáltatás sem tartható fenn a rendszerszolgáltató egy vagy több tulajdonos légitársaságának.
(3) A rendszerszolgáltatónak biztosítania kell, hogy a terjesztési szolgáltatásai világosan és igazolható módon elkülönüljenek bármely légitársaság saját helyfoglalási adatbázisától, valamint a saját üzletvezetési és marketing szolgáltatásaitól.
(4) A (3) bekezdésben említett elkülönítés megoldható logikai úton, szoftverek segítségével vagy fizikailag oly módon, hogy a terjesztési rendszerek és a saját rendszer közötti kapcsolat csak egy, az alkalmazások közötti interfész segítségével legyen megvalósítható. Az elkülönítési mód-. szertől függetlenül valamennyi interfészt minden tulajdonos és résztvevő légitársaság számára elérhetővé kell tenni hátrányos megkülönböztetés nélkül, és egyenlő elbánást kell biztosítani az eljárások, egységesített műszaki előírások (protokollok), adatbevitel és adatkivitel során. Ahol a vonatkozó és általánosan elfogadott légiközlekedési előírások rendelkezésre állnak, a rendszerszolgáltatóknak azokkal megegyező interfészeket kell biztosítaniuk.
(5) A rendszerszolgáltató köteles biztosítani, hogy a megbízásából teljes vagy részleges CRS-szolgáltatásokat kínáló harmadik személyek betartsák az e rendeletben foglaltakat.
A fő megjelenítő képernyővel kapcsolatos követelmények
6. §
(1) A CRS képernyőjén bemutatott adatnak, információnak világosnak és hátrányos megkülönböztetéstől mentesnek kell lennie. A rendszerszolgáltató szándékosan vagy gondatlanságból adódóan nem mutathat be pontatlan vagy félrevezető információkat CRS-én.
(2) A rendszerszolgáltató biztosítja minden egyes, a CRS-én keresztül végzett tranzakció során a fő megjelenítő képernyő bemutatását, amely világos és átfogó módon, különösen az információk közlésének sorrendjére tekintettel hátrányos megkülönböztetés és részrehajlás nélkül tartalmazza a résztvevő légitársaságok által a járatok menetrendjéről, a díjtételekről és az ülőhelyek helyfoglalási lehetőségeiről szolgáltatott adatokat.
(3) A fogyasztó jogosult kérni a fő megjelenítő képernyőn a menetrend szerinti és a nem menetrend szerinti járatokra vonatkozó információk elkülönített megjelenítését.
(4) A város-párok kiválasztásakor és összeállításakor tilos az ugyanazon várost kiszolgáló különböző repülőterek közötti hátrányos megkülönböztetés.
(5) A fő megjelenítő képernyőre felvett járatválasztási lehetőségeket e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerinti sorrendbe kell állítani.
(6) A sorrendbe állítás kritériumai nem alapozhatók közvetve vagy közvetlenül a légitársaság adataira és megkülönböztetés nélkül alkalmazandók az összes résztvevő légitársaság esetében.
(7) Ha a rendszerszolgáltató tájékoztatást nyújt a díjtételekről, az adatmegjelenítésnek semlegesnek és megkülönböztetés-mentesnek kell lennie, és legalább a résztvevő légitársaságok összes, a fő megjelenítő képernyőn bemutatott járatára megadott díjtételeket kell tartalmaznia. A tájékoztatás forrásának elfogadhatónak kell lennie az érintett résztvevő légitársaság(ok) és a rendszerszolgáltató számára.
(8) A kapcsolt szolgáltatásokra vonatkozó információk, különösen az utazás szervezője, elérhetősége és az árak nem mutathatók be a fő megjelenítő képernyőn.
(9) A CRS eltérhet az (1)-(8) bekezdés rendelkezéseitől annak érdekében, hogy a fogyasztó különleges kívánságát teljesítse.
Információk elérhetősége
7. §
(1) Az azonosítható egyedi helyfoglalásokra vonatkozó információ csak a szolgáltatásban résztvevő légitársaságnak és a helyfoglalásban érintett előfizetőnek adható meg. A rendszerszolgáltató által ellenőrzött azonosítható egyedi helyfoglalásokra vonatkozó információkat az egyedi helyfoglalás utolsó részének lebonyolítását követő 72 órán belül számítógépes hálózattól függetlenül (off line) archiválják és három éven belül törlik. Ezek az adatok csak számlázási viták esetén hozzáférhetők.
(2) A marketing, a helyfoglalási és az értékesítési adatok rendelkezésre bocsátása a következőkre figyelemmel történhet:
a) az adatokat egyidejűleg és megkülönböztetés nélkül kell felajánlani az összes résztvevő légitársaságnak, beleértve a tulajdonos légitársaságokat is;
b) az adatok kiterjedhetnek, illetve kérés esetén kiterjeszthetők valamennyi résztvevő légitársaságra és/vagy előfizetőre, de nem tartalmazhatnak az utasok, illetve a megrendelők azonosítására közvetlenül vagy közvetetten alkalmas információt;
c) az összes ilyen adatra vonatkozó kérést ugyanolyan gondossággal, és gyorsasággal kell teljesíteni a légitársaság által választott adatátviteli módszertől függően;
d) a résztvevő légitársaságok és az előfizetők kérésre az adatok egyedileg és összességükben hozzáférhetők azon piacok tekintetében, ahol a szállítási szolgáltatást nyújtják;
e) a légitársaságok és/vagy előfizetők csoportja jogosult adatokat vásárolni közös feldolgozás céljára.
(3) A rendszerszolgáltató nem teheti hozzáférhetővé az utasokat érintő személyes információkat más, a tranzakcióban nem érintett fél számára az utas hozzájárulása nélkül.
(4) A rendszerszolgáltatónak biztosítania kell, hogy az (1)-(3) bekezdésekben foglalt rendelkezéseket - technikai eszközökkel és/vagy a program megfelelő védelmével - legalább a szoftvert illetően betartsák oly módon, hogy a légitársaságok által közölt, vagy azok számára létrehozott adatok ne legyenek hozzáférhetőek egy vagy több tulajdonos légitársaság számára, kivéve, ha e rendelet másképpen rendelkezik.
Légiszállítási szolgáltatások értékesítése
8. §
(1) A tulajdonos légitársaságok sem közvetve, sem közvetlenül nem köthetik egy meghatározott CRS előfizető általi használatát jutalék vagy egyéb ösztönző vagy visszatartó tényező biztosításához légiszállítási szolgáltatásaik értékesítése érdekében.
(2) A tulajdonos légitársaságok nem kötelezhetik előfizetőiket egy meghatározott CRS használatára értékesítés vagy jegykibocsátás céljából.
(3) Az (1) és (2) bekezdés rendelkezései nem befolyásolják a légitársaságok által egy utazási iroda légiszállítási szolgáltatások értékesítésével és jegykibocsátással való megbízásakor kikötött feltételek érvényességét.
Az előfizető jogai
9. §
(1) A rendszerszolgáltató köteles valamennyi CRS szolgáltatását bármely előfizető számára - hátrányos megkülönböztetés nélkül - elérhetővé tenni.
(2) A rendszerszolgáltató nem követelheti meg az előfizetőtől, hogy vele kizárólagossági szerződést kössön, és sem közvetve, sem közvetlenül nem akadályozhat egyetlen előfizetőt sem abban, hogy más rendszerre vagy rendszerekre előfizetést kössön, illetve azokat használja.
(3) A rendszerszolgáltató bármely előfizetőjének felajánlott szolgáltatásbővítést köteles azonos módon felajánlani valamennyi előfizető számára.
(4) A rendszerszolgáltató nem támaszthat indokolatlan feltételt az előfizetővel kötött, a CRS használatát lehetővé tevő szerződéshez.
(5) A rendszerszolgáltató minden előfizetői szerződésben biztosítja, hogy
a) a fő megjelenítő képernyő elérhető legyen minden egyes tranzakció esetében, kivéve, ha a fogyasztó csak egy légitársaságról vagy csak a kapcsolt légiszállítási szolgáltatásokról kér információt;
b) az előfizető ne befolyásolhassa a CRS-en keresztül rendelkezésre álló adatokat, amelynek következtében az a fogyasztónak pontatlan, félrevezető vagy megkülönböztetésre alkalmas tájékoztatást ad;
c) a rendszerszolgáltató nem kötelezhet egyetlen előfizetőt sem arra, hogy elfogadjon egy műszaki berendezésről vagy szoftverről szóló ajánlatot, de megkövetelheti, hogy a használt berendezés és szoftver kompatibilis legyen a saját rendszerével.
A fogyasztó
10. §
(1) A CRS által biztosított információk esetén az előfizetők semleges megjelenítő képernyőt alkalmaznak a 6. § (1) és (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, kivéve, ha a fogyasztó valamely kérésének teljesítéséhez más megjelenítő képernyőre van szükség.
(2) Az előfizetőnek tilos a CRS által rendelkezésre bocsátott információkat úgy befolyásolni, hogy azok a fogyasztó számára pontatlan, megtévesztő vagy megkülönböztető módon kerüljenek bemutatásra.
(3) Az előfizető a helyfoglalást és a jegykiállítást az alkalmazott CRS-ben lévő adatoknak megfelelően, illetve az érintett légitársaság által engedélyezett módon végzi.
(4) Az előfizető tájékoztatja a fogyasztót bármely közbenső típusváltásról, a tervezett közbenső leszállások számáról, a járatot ténylegesen üzemeltető légitársaság hovatartozásáról és az adott repülés során esetleg szükséges repülőtér-váltásokról, olyan mértékben, amilyen mértékben ezek az információk a CRS-ben megjelennek. Az előfizető tájékoztatja a fogyasztót a rendszerszolgáltató nevéről és címéről, az adatfeldolgozás céljáról, a személyes adatok továbbításáról és tárolásának időtartamáról, valamint azokról az eszközökről (pl. számítógép, telefon, fax), amelyek az érintett személy számára biztosítják az adatokhoz való hozzáférést.
(5) A fogyasztó jogosult arra, hogy kérje a CRS képernyőjén megjelenő adatok kinyomtatását, valamint betekinthet egy CRS párhuzamos megjelenítő képernyőjébe, melyen ugyanaz az adat jelenik meg, mint az előfizetőén.
(6) Az előfizetők díjmentesen jogosultak saját adataikhoz való hozzáférésre, függetlenül attól, hogy azokat a CRS-ben vagy az előfizetőnél tárolják.
(7) Az előfizetők a CRS-ek terjesztési eszközeit e rendelet 2. számú melléklete szerint veszik igénybe.
Számlázási követelmények
11. §
(1) A rendszerszolgáltató által a résztvevő légitársaságok felé számlázott díjnak a nyújtott szolgáltatás költségével arányban állónak, megkülönböztetésmentesnek és megfelelően részletezettnek kell lennie.
(2) A helyfoglalási díj számlájának (szegmensenként) legalább az alábbi adatokat kell tartalmaznia:
a) a CRS-en keresztüli helyfoglalás típusa,
b) az utas neve,
c) ország,
d) az ügynökség (IATA/ARC) azonosító kódja,
e) város-kód,
f) a szegmenshez tartozó város-pár,
g) helyfoglalási dátum (az ügylet dátuma),
h) repülési dátum,
i) járatszám;
j) helyfoglalás státus-kód,
k) helyfoglalási osztály (a szolgáltatás osztálya),
l) helyfoglalás visszaigazolási szám (Passenger Name Record/PNR),
m) foglalási/lemondási jelzés.
(3) A (2) bekezdésben foglalt adatokat mágneses adathordozón elérhetővé kell tenni. Az elszámolási információ - a légitársaság által kívánt formában történő - biztosításáért leszámlázott díj nem haladhatja meg a mágneses adathordozó és a szállítás együttes összegét.
(4) A rendszerszolgáltató értesíti a légitársaságot minden olyan helyfoglalásról, illetve ahhoz kapcsolódó ügyletről, amelyért helyfoglalási díjat számít fel. A légitársaság a helyfoglalást, illetve az ügyletet visszautasíthatja, kivéve, ha az már elfogadásra került. Visszautasítás esetén az adott helyfoglalás, illetve ügylet nem számlázható le a légitársaság felé.
(5) A berendezések bérbeadásáért vagy egyéb szolgáltatásokért a rendszerszolgáltató előfizetők felé számlázott díjainak megkülönböztetésmentesnek, megfelelően részletezettnek és a szolgáltatás költségével arányosnak kell lennie. A rendszerszolgáltató által az előfizető részére a bérleti díjakból vagy jutalékokból adott engedmények formájában fizetett forgalomfüggő jutalékok a rendszerszolgáltató értékesítési költségének minősülnek és a jeggyel bizonylatolt szegmenseken alapulnák. Amennyiben a rendszerszolgáltató előtt nem ismeretes, hogy jegy kiadására sor került-e, úgy jogosult az előfizető által közölt jegyszámra hivatkozni. A CRS szolgáltatás számlájának kellő részletezettségűnek kell lennie az előfizető pontos tájékoztatása érdekében, tartalmaznia kell az igénybe vett szolgáltatásokat és azok díjait.
(6) A rendszerszolgáltató - kérésre - az érdeklődőknek, beleértve a fogyasztókat is, részletes felvilágosítást ad az aktuális eljárásokról, díjakról és rendszer lehetőségekről, beleértve az interfészeket, valamint a feldolgozási és megjelenítési kritériumokat is. A fogyasztók számára ezek a felvilágosítások ingyenesek és kiterjednek a személyes adatok feldolgozására. E rendelkezés alapján azonban a rendszerszolgáltató nem köteles üzleti információkat (pl. szoftverre vonatkozókat) kiadni.
(7) A díjtételeket, feltételeket vagy a kínált szolgáltatásokban történt minden változást, valamint azok okait megkülönböztetésmentesen közölni kell az összes résztvevő légitársasággal és előfizetővel.
12. §
(1) A 6. §, a 9. § (5) bekezdése és e rendelet mellékletei nem vonatkoznak olyan CRS-re, amelyet valamely légitársaság vagy légitársaságok csoportja
a) az iroda- és eladóhelyén használ, vagy
b) nyilvános távközlési hálózaton keresztüli információk és/vagy értékesítési lehetőségek nyújtására használ úgy, hogy az információk szolgáltatóját vagy szolgáltatóit egyértelműen és folyamatosan feltünteti.
(2) Amennyiben a helyfoglalás közvetlenül egy légitársaságon keresztül történik, a 10. § (4) és (6) bekezdését kell alkalmazni.
A rendszerszolgáltató kötelezettsége
13. §
A rendszerszolgáltató köteles a CRS-ének a 4. és a 7. §-okban foglalt műszaki megfelelőségét - a saját szervezetétől és az érintett légitársaságtól független-ellenőrrel naptári évenként felülvizsgáltatni. E célból az ellenőr részére hozzáférést biztosít minden programhoz, eljáráshoz, művelethez és a számítógépeknél, illetve számítógépes rendszereknél alkalmazott védelmi megoldáshoz, amelyen keresztül a rendszerszolgáltató értékesítési lehetőségeit nyújtja. Minden rendszerszolgáltató a tárgyév végétől számított négy hónapon belül a légiközlekedési hatóság rendelkezésére bocsátja az ellenőri jelentést és annak eredményét.
Vasúti szállítási szolgáltatás
14. §
(1) E rendelet kiterjed a vasúti szállítási szolgáltatások bevonására is.
(2) A rendszerszolgáltató jogosult a CRS-ének fő megjelenítő képernyőjére vasúti szállítási szolgáltatásokat is felvenni.
(3) Amennyiben a rendszerszolgáltató úgy dönt, hogy CRS-ének fő megjelenítő képernyőjére vasúti szállítási szolgáltatásokat is felvesz, úgy egyértelműen meghatározott vasúti szolgáltatási kategóriákat választ ki. A 3. § (2) bekezdésében foglaltak ebben az esetben is irányadók.
(4) E rendelet alkalmazásában egy vasúttársaság résztvevő vasúti társaságnak, illetve tulajdonos vasúti társaságnak minősül akkor, ha egy rendszerszolgáltatóval megállapodást kötött szolgáltatásainak egy CRS fő megjelenítő képernyőjén keresztül történő értékesítésére, vagy ha saját helyfoglalási rendszere CRS-nek tekintendő az 1. § (2) bekezdése szerint. Az ilyen szolgáltatást e rendelet 6. §-a szerint ugyanúgy kell kezelni, mint a légiszállítási szolgáltatást és e rendelet 1. számú mellékletében foglaltaknak megfelelően kell felvinni a fő megjelenítő képernyőre.
(5) E rendelet 1. számú mellékletének 1. és 2. pontjában foglalt szabályok vasúti szolgáltatásokra történő alkalmazásánál a rendszerszolgáltató úgy állítja be a fő képernyőn a megjelenítési sorrendet, hogy megfelelő tájékoztatást adjon azokról a vasúti szállítási szolgáltatásokról, amelyek, versenyképes változatai a légiszállítási szolgáltatásoknak. A rendszerszolgáltatók egy sorba állíthatnak a közvetlen légijáratokkal olyan vasúti szolgáltatásokat, melyek korlátozott számú közbenső rövid megállást tartalmaznak.
(6) A rendszerszolgáltató egyértelmű feltételeket állapít meg a vasúti szolgáltatásra történő alkalmazásra, amelyek kiterjednek az utazási időtartamra és biztosítják, hogy a képernyő ne legyen felesleges adatokkal túlzsúfolva.
Záró rendelkezések
15. §
(1) E rendelet 2001. június 1-jén lép hatályba.
(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16. napján aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségek következő jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:
- a Tanács 2299/89/EGK rendelete a számítógépes helyfoglalási rendszerek működtetési szabályzatáról,
- a Tanács 323/99/EK rendelete a számítógépes helyfoglalási rendszerek működtetési szabályzatáról szóló 2299/89/EGK rendelet módosításáról, valamint
részben összeegyeztethető szabályozást tartalmaz a Tanács 3089/93 EGK rendeletével a számítógépes helyfoglalási rendszerek működtetési szabályzatáról szóló 2299/89/EGK rendelet módosításáról.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet a 6/2001. (II. 12.) KöViM rendelethez
A nem kapcsolt légiszállítási szolgáltatást kínáló járatok rangsorolási kritériumai a fő megjelenítő képernyőn
1. A járati lehetőségeket, a kívánt nap(ok)ra vonatkozólag a fő megjelenítő képernyőn az alábbi sorrendben kell megjeleníteni, kivéve, ha azt a fogyasztó másképp kívánja:
a) minden non-stop közvetlen járat az érintett várospárok között;
b) minden egyéb közvetlen járat az érintett város-párok között, átszállás (repülőgép vagy vonatváltás) nélkül;
c) csatlakozó járatok.
2. A felhasználó számára lehetővé kell tenni, hogy kérésére a fő megjelenítő képernyőn a járatok az indulási, illetve érkezési idő és/vagy utazási időtartam szerinti sorrendben jelenjenek meg. Amennyiben a fogyasztó másképp nem kívánja, a fő megjelenítő képernyőn az a) pont alá tartozó járatokat indulási időpont szerinti sorrendben, a b) és c) pontokba tartozó járatokat pedig utazási időtartam szerinti sorrendben kell megjeleníteni.
3. Amennyiben a rendszerszolgáltató a rendszerben részt nem vevő légitársaságok-de nem szükségképpen az összes nem részt vevő légitársaság - menetrendjét, illetve díjtételeit jeleníti meg egy adott város-pár vonatkozásában, akkor ezt pontos, nem megtévesztő és a bemutatott légitársaságok tekintetében megkülönböztetésmentes módon kell tennie.
4. Amennyiben a rendszerszolgáltató tudomása szerint a közvetlen menetrend szerinti járatok számára és az érintett légitársaságokra vonatkozó információk nem teljes körűek, akkor ezt a tényt egyértelműen fel kell tüntetnie a képernyőn.
5. A nem menetrend szerinti járatokat egyértelműen fel kell tüntetni.
6. A közbenső megállást (leszállást) tartalmazó járatokat egyértelműen fel kell tüntetni.
7. Olyan járatoknál, melyeket nem a légitársaság-kóddal jelzett légitársaság üzemeltet, a járatot ténylegesen üzemeltető légitársaságot egyértelműen fel kell tüntetni, kivéve a kizárólag rövid távú, eseti megállapodásokat.
8. A rendszerszolgáltatónak tilos a fő megjelenítő képernyő felületét úgy kialakítania, hogy egy adott utazási lehetőség túlzottan kiemelésre kerüljön, illetve, hogy az nem reális utazási lehetőségeket jelenítsen meg.
9. Amennyiben a 10. pont másképp nem rendelkezik,
a) közvetlen járatok esetén minden járat csak egyszer szerepelhet a fő megjelenítő képernyőn,
b) átszállásos járatok (multiszektor-szolgáltatás) esetén minden járatkombináció csak egyszer jelenhet meg a képernyőn,
c) az átszállásos járatokat csatlakozó járatokként kell kezelni és repülőgép-szegmensenként, egy sorban kell megjeleníteni.
Amennyiben a járatokat ugyanaz a légitársaság üzemelteti ugyanazon járatszám alatt, és a fuvarozó csak egyetlen repülőjegyet és egyetlen helyfoglalást igényel, akkor a CRS csak egyetlen repülőjegyet állít ki és csupán egy helyfoglalást számláz ki.
10. Amennyiben a résztvevő légitársaságok vállalatközi vagy egyéb megállapodást kötöttek úgy, hogy közülük kettő vagy több külön vállal felelősséget egy adott járatra vagy járatkombinációra vonatkozó légiszállítási szolgáltatás felajánlásáért és eladásáért, úgy "járat" (közvetlen járat esetén) és a "járatkombináció" (multiszektor-szolgáltatások esetén) úgy értendő, hogy mindegyik légitársaság - de legfeljebb kettő - külön jeleníthető meg saját egyéni fuvarozó-kódjának használatával.
11. Amennyiben kettőnél több légitársaság vesz részt a járatban., úgy a járatot ténylegesen üzemeltető légitársaság jelöli ki a 10. pont szerinti kivételes szabályozás igénybe vételére jogosult légitársaságokat. Ha az üzemeltető légitársaság nem nyújt elegendő információt a két kijelölendő légitársaság meghatározásához, akkor a rendszerszolgáltató köteles a légitársaságokat megkülönböztetésmentes módon kijelölni.
12. A fő megjelenítő képernyőnek, amennyiben gyakorlatilag lehetséges, tartalmaznia kell a résztvevő légitársaságok által üzemeltetett menetrend szerinti járatokhoz csatlakozó járatokat, melyeket legalább kilenc csatlakozási pont alkalmazásával kell összeállítani. A résztvevő légitársaság kérésére a rendszerszolgáltató köteles felvenni egy nem közvetlen szolgáltatást is, amennyiben annak útvonalhossza a két repülőtér közötti földrajzi főkörön mért távolság 130%-át nem haladja meg és amennyiben ez nem vezet a rövidebb menetidejű járatok kizárásához. Nem kell figyelembe venni az olyan csatlakozási pontokat, melyekhez átvezető útvonalhossz a vonatkozó földrajzi főkörön mért távolság 130%-át meghaladja.
2. számú melléklet a 6/2001. (II. 12.) KöViM rendelethez
A terjesztési eszközök használata az előfizetők által
1. Az előfizető köteles pontos nyilvántartást vezetni valamennyi CRS helyfoglalási ügyletről, melynek a következőket kell tartalmaznia: járatszámok, helyfoglalási azonosító jelölések, utazás napja, indulási és érkezési időpontok, szegmensek státusa, az utas vezetékneve és keresztnevének kezdőbetűje, értesítési címe és/vagy telefonszáma és a jegykiállítás státusa. Egy hely lefoglalásánál vagy lemondásánál az előfizetőnek meg kell bizonyosodnia arról, hogy az alkalmazott helyfoglalási osztály megfelel az utas által fizetett díjnak.
2. Az előfizető szándékosan nem eszközölhet kettős helyfoglalást ugyanazon utas részére. Ha a fogyasztó által megjelölt járatra nincs hely, az utast erre a járatra várólistára lehet venni (ha van ilyen) és egy másik járatra vissza lehet igazolni.
3. Amennyiben az utas lemondja helyfoglalását, úgy az előfizetőnek haladéktalanul fel kell szabadítania a szóban forgó helyet.
4. Ha egy utas megváltoztatja útvonalát, úgy az előfizetőnek meg kell bizonyosodnia arról, hogy az összes helyfoglalás és kiegészítő szolgáltatás lemondása megtörténik, amikor az új helyfoglalásra sor kerül.
5. Amennyiben ez gyakorlatilag lehetséges, az előfizető köteles egy adott utazással kapcsolatos összes foglalást és későbbi módosítást ugyanazon a CRS-en keresztül eszközölni.
6. Az előfizető csak akkor igényelheti és értékesítheti a légitársaságok által kínált helyeket, ha a fogyasztó kifejezetten kéri.
7. Az előfizetőnek meg kell bizonyosodnia arról, hogy a repülőjegy az egyes szegmensek helyfoglalási státusával, valamint a CRS foglalási osztályával egyezően és az érvényes határidők figyelembevételével kerül kiállításra. Az előfizető csak akkor állíthat ki egy adott járatra jegyet fix helyfoglalással, ha a foglalásra megkapta a visszaigazolást.