122/2002. (V. 15.) Korm. rendelet
a felsőoktatásban a bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 129/2001. (VII. 13.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 72. §-ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. §
A felsőoktatásban a bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 129/2001. (VII. 13.) Korm. rendelet 2. számú melléklete kiegészül az e rendelet mellékletében foglalt etika, ember- és társadalomismeret alapképzési szak képesítési követelményeivel.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Melléklet a 122/2002 (V. 15.) Korm. Rendelethez
Az etika, ember- és társadalomismeret alapképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
Olyan pedagógusok képzése, akik elsajátítják a Nemzeti Alaptantervben, az erre épülő kerettantervekben és a helyi tantervekben szereplő etika, ember- és társadalomismeret tárgyak oktatásához nélkülözhetetlen lélektani, kultúrantropológiai, kommunikációs, szociálpszichológiai, szociológiai, politológiai, állam- és jogtudományi, közgazdasági, ökológiai, vallástudományi, tudománytani, filozófiai, etikai ismereteket. A végzettek képessé válnak a társas kapcsolatokban szükséges normák, készségek, a toleráns, törvénytisztelő magatartás, a kulturált vitakészség, az egyén szabad választáson alapuló világszemléletének és erkölcsi értékrendjének, valamint az ember-környezet viszony reális érzékelésének kialakítására. Képesek hozzásegíteni a tanulókat az önmagukhoz, a társakhoz, a társadalomhoz és a természethez való tudatos viszonyuláshoz; az értékközvetítés, a személyiségfejlesztés és az erkölcsi nevelés területén értelmezni és kezelni tudják a felvállalható értékek befogadásával kapcsolatos problémákat; alkalmasak a modern társadalmi lét technikáinak, állampolgári és civil készségeinek - elsősorban a demokrácia stabil működéséhez és a civil társadalom kiépüléséhez és megszilárdulásához szükséges jártasságok - fejlesztésére; olyan értékeket képviselnek, amelyek Magyarország Európához való tartozását erősítik, és személyes példájukkal is segítik a fiatalok felkészülését az Európai Uniós csatlakozásra.
A szak - első alapképzésben - csak kétszakos képzés keretében végezhető.
A szak - fenti célok által meghatározott - jellege megköveteli a tanári képesítés megszerzését.
2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése
Okleveles etika, ember- és társadalomismeret szakos tanár.
3. A képzési idő
Félévek száma: kétszakos képzésben 10 félév (társított szak)
Összes szakterületi tanóraszám: 1355 A szakterületi ismeretekből megszerzendő kreditek száma 140 kreditpont
4. A képzés főbb tanulmányi területei és azok arányai
A képzés kettős modulrendszeren alapul. Az alapmodul tartalmazza a tantárgyak kétharmadát kitevő alapozó tárgyakat, a tantárgyak további egyharmadát a speciális modul foglalja magában, amelynek tartalmát a felsőoktatási intézmény sajátosságainak függvényében saját hatáskörben állapítja meg.
4.1. Törzsképzés 75 kreditpont.
4.1.1. Természettudományi ismeretkör 5-8 kreditpont
Alapvető biológiai-antropológiai, ökológiai, humánetológiái ismeretek. Az ember helye és szerepe a világban, kapcsolata a természettel. Az emberi egyedfejlődés, biológiai és kulturális evolúció. Test és lélek egysége (egészség, betegség, fogyatékosság, egészségmegőrzés).
4.1.2. Pszichológiai ismeretkör 8-10 kreditpont
Általános pszichológiai, szociálpszichológiai, személyiséglélektani, fejlődéspszichológiai, valláslélektani, művészetlélektani ismeretek. Az ember pszichikai működése, az emberi természet (észlelés és tudat, önismeret, megismerés, gondolkodás, nyelv és gondolkodás kapcsolata, érzelmek és képzelet szerepe). A testi, lelki, szellemi, cselekvő és szociális ember önmagában, társas és csoportkapcsolataiban.
4.1.3. Filozófiai és etikai ismeretkör 20-25 kreditpont
Alapvető filozófiai, etikai, társadalomfilozófiai, vallásfilozófiai, vallástörténeti ismeretek. Az emberi lét általános és egyedi vonásai: erkölcsi alapértékek, értékrend, világkép, az ember meghatározottsága és szabadsága, élethelyzetek etikája, közerkölcs. Hit, világszemlélet, vallás.
4.1.4. Társadalomtudományi ismeretkör 20-25 kreditpont
Általános társadalomtudományi ismeretek a szociológia, a művészetszociológia, a vallásszociológia, a kulturális antropológia, a politológia, a közgazdaságtan és a informatika területéről. Az ember mint társadalmi, kultúrateremtő és -fogyasztó lény. Társadalom és erkölcs. Kultúra és művelődés kapcsolata, népismeret, a kisebbségek helyzete és jogai, civil szerveződések, globalizációs kihívások. Kommunikáció és média.
4.1.5. Embertudományi ismeretkör 8-10 kreditpont
A biológiai, pszichikai, társadalmi és szellemi dimenziókkal rendelkező ember viszonyulása önmagához, a társadalomhoz, a természethez és a természetfölöttihez. Olyan kulcsfontosságú témakörök különböző embertudományok felőli komplex megközelítése, mint biztonság és bizalom, érték és értékelés, tolerancia és szolidaritás, élet és halál stb.
4.2. Speciális képzés 30 kreditpont
A törzsképzés egy vagy több ismeretköréből, a képzést folytatható intézmény képzési, szakmai jellegének megfelelően kiválasztott témakörökből felépített, az oktatási és nevelési feladatokra felkészítő modul.
5. Az ismeretek ellenőrzésének sajátosságai
5.1. Kötelező szigorlatok
A kötelező szigorlatok kreditmennyisége: 10 kreditpont.
A kötelező szigorlatok száma: 2.
A kötelező szigorlatok tartalmát az intézmény tanterv határozza meg.
5.2. A szakdolgozat
A szakdolgozat kreditértéke 25 kreditpont.
A szakdolgozat követelményeire vonatkozóan az 1. számú mellékletben foglaltak figyelembevételével a szakdolgozat sajátos követelménye a választott téma komplex (pszichológiai, szociológiai, etikai, ökológiai) megközelítése.
5.3. A záróvizsga: az 1. számú mellékletben foglaltak figyelembevételével a záróvizsgára bocsátás sajátos követelménye: a társított szakon a tanulmányok lezárása (előzetesen oklevéllel) vagy párhuzamosan záróvizsgával.