13/2002. (IX. 5.) GKM rendelet
az EUROCONTROL útvonalhasználati díjak tárgyában hozott határozatának alkalmazásáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 9. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás és a Magyar Köztársaságnak a 19/1993. (I. 29.) Korm. rendelettel kihirdetett EUROCONTROL tagsága alapján az EUROCONTROL Kibővített Bizottságának az útvonalhasználati díjak alkalmazása tárgyában hozott - az e rendelet mellékletét képező - határozatának (a továbbiakban: Határozat) végrehajtásáról - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
A Határozat 8. Cikkelyének 2. pontja alapján a Magyar Köztársaság az útvonalhasználati díj megfizetése alól a következő mentességeket állapítja meg:
a) az EUROCONTROL tagállamok katonai légijárműveivel végrehajtott repülések;
b) azoknak az államoknak a katonai légijárműveivel végrehajtott repülések, amelyeknek a Magyar Köztársaság két- vagy többoldalú nemzetközi szerződésben díjmentességet biztosított;
c) földi léginavigációs berendezésként használt vagy használni tervezett berendezések ellenőrzése, vagy kipróbálásának kizárólagos céljával végrehajtott repülések, kivéve az adott légijármű kereskedelmi áttelepüléseit;
d) repülések, amelyek ugyanazon a repülőtéren fejeződnek be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés).
2. §
A légtér magyar felhasználóinak az EUROCONTROL számláiban szereplő összeget - a Határozat 9. Cikkelyében foglaltaktól eltérően, a Határozat 2. számú függeléke 2. záradékának 2. pontja alapján - nemzeti valutában (HUF-ban) kell befizetniük az EUROCONTROL Magyarországon megnyitott számlájára.
3. §
A Határozat 10. Cikkelyében említett egység díjszabásokat a Közlekedési Értesítő közli.
4. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2002. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az EUROCONTROL útvonalhasználati díjak tárgyában hozott határozatának alkalmazásáról szóló 5/1993. (II. 23.) KHVM rendelet, továbbá a módosításáról intézkedő 6/1994. (II. 9.) KHVM, 6/1995. (V. 30.) KHVM és 17/1998. (VII. 3.) KHVM rendelet.
Dr. Csillag István s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 13/2002. (IX. 5.) GKM rendelethez
Az útvonalhasználati díjrendszer alkalmazási feltételei
1. Cikkely
1. Díjat kell beszedni minden egyes, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet szabványai és ajánlott eljárásai szerinti műszerrepülési szabályoknak (IFR) megfelelően - a Szerződő Államok illetékességébe tartozó, az 1. számú függelékben felsorolt Repüléstájékoztató Körzetek légterében - végrehajtott repülésért. Továbbá egy Szerződő Állam dönthet úgy, hogy díjat szed az illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzet(ek) ben látvarepülési szabályok (VFR) szerint végrehajtott repülések után. Egy adott Szerződő Állam illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetekben részben látvarepülési, részben műszerrepülési szabályok szerint végrehajtott repülések (vegyes VFR/IFR repülés), a szóban forgó Repüléstájékoztató Körzetekben a repülés teljes távolsága után az IFR repülésekre kivetett díjat fizetik.[1]
2. A díj a Szerződő Államoknál az útvonalat kijelölő léginavigációs berendezések és szolgálatok kapcsán felmerülő, valamint az Útvonalhasználati Díjrendszer működtetésének, illetve az EUROCONTROL-nak e rendszer működtetése kapcsán felmerülő költségeinek fedezésére hivatott.
3. Egyes Szerződő Államok illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetek használata után járó díj az általános forgalmi adóra (áfa) vonatkozó előírások hatálya alá eshet. Ilyen esetekben az EUROCONTROL az adott Szerződő Állam által szabott feltételeknek és az elfogadott szabályoknak megfelelően hajtja be az adót.
4. A díj megfizetésének felelőssége azt terheli, aki a repülés végrehajtásának idején a légijármű üzemben tartója volt. Ha az üzemben tartó azonossága ismeretlen, a légijármű üzemben tartójának a légijármű tulajdonosát kell tekintetni, kivéve, ha bizonyítja az üzemben tartó kilétét.
2.Cikkely
Több Szerződő Állam illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetek légterébe belépő légijármű esetén egyetlen díjat (R) kell beszedni, amely egyenlő azoknak a díjaknak az összegével, amely díjak az egyes államok illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetek légterének használatával kapcsolatban merülnek fel.
R=Σn ri
Valamely Szerződő Állam illetékességébe tartozó légtérben végrehajtott repülésekre az egyedi díjakat (ri) a 3. Cikkelyben foglaltak szerint kell kiszámítani.
3. Cikkely
Egy adott Szerződő Állam (i) illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzet légterében végrehajtott repülés díját a következő képlet alapján kell kiszámítani:
ri= ti × Ni
ahol is ri a díj, ti az egység díjszabás és Ni az ezen repülésekhez tartozó szolgálati egységek száma. Ha ez megfelelő a VFR és IFR repülésekre eltérő egység díjszabás állapítható meg.
4. Cikkely
Egy adott repülésre az előző cikkelyben említett és Ni-vel jelölt szolgálati egységek számát a következő képlet alkalmazásával kell meghatározni:
Ni= di × pi
ahol is di a Szerződő Állam illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzet légtere vonatkozásában a távolságtényező és p az érintett légijármű súlytényezője.
5. Cikkely
1. A (di) távolságtényezőt az alábbi pontok között kilométerekben, a nagy kör mentén mért távolság 100-zal történő osztásával kell meghatározni:
- a Szerződő Állam illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetben lévő indulási repülőtér, vagy a belépés pontja ezen légtérbe, és
- az első rendeltetési repülőtér ezen körzetben, vagy ezen légtérből való kilépés pontja.
A fent említett belépési és kilépési pont azon pont, ahol a repülési tervben leírt útvonal keresztezi a szóban forgó légtér oldalhatárait. Ez a repülési terv magába foglalja mindazon módosításokat, amit a járató benyújtott repülési tervében eszközölt, valamint azokat a módosításokat is, amit a járató áramlásszervezési intézkedések eredményeként elfogadott.
2. Azon repülés esetében azonban, amely ugyanazon a repülőtéren fejeződik be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés), valamint amely esetében a repülőtértől mért legtávolabbi pont a Szerződő Állam Repüléstájékoztató Körzetében van (i), a (di) távolságtényező úgy halározható meg, hogy a nagy kör mentén mért kilométerek számát elosztják százzal (100):
- a Szerződő Állam illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzetben lévő repülőtér, vagy a belépés pontja ezen légtérbe, és
- a repülőtértől mért legtávolabbi pont között, hozzáadva a nagykör mentén mért távolság kilométereinek számát:
- a repülőtértől mért legtávolabbi pont, és
- a szóban forgó légtéren belül lévő repülőtér, vagy az ebből a légtérből való kilépés pontja között.
3. A Szerződő Állam tekintetében számításba veendő távolságot 20 km-rel csökkenteni kell, annak területén történő felszállás vagy leszállás esetén.
6. Cikkely
1. A súlytényező a légijármű légialkalmassági bizonyítványában, légi üzemeltetési utasításban vagy ezekkel egyenértékű bármiféle egyéb hivatalos dokumentumban feltüntetett, engedélyezett legnagyobb, tonnában kifejezett felszállósúlya 50-nel történő osztással nyert hányadosának négyzetgyöke, az alábbiak szerint:
Ha az útvonaldíj beszedéséért felelős szervezet a légijármű engedélyezett legnagyobb felszállósúlyát nem ismeri, akkor az adott típus tudomás szerint létező legnehezebb légijárművének súlyával kell a súlytényezőt kiszámítani.
2. Ha egy légijárműnek több igazolt legnagyobb, tonnában kifejezett felszállósúlya van, a súlytényezőt az adott típusnak azon létező legnehezebb légi járművének súlyával kell kiszámítani, amelyet a bejegyző Szerződő Állam a légijármű számára engedélyezett.
3. Ha azonban az üzemben tartó a díj beszedéséért felelős szervezet számára jelezte, hogy ugyanazon légijárműtípus kettő vagy több különböző változatával rendelkezik, akkor a súlytényező kiszámításához az illető üzemben tartó azonos típushoz tartozó összes légijárműve engedélyezett legnagyobb felszállósúlyainak átlagát kell alkalmazni. E tényező légijárműtípusonkénti és üzemben tartónkénti kiszámítását legalább évente egyszer el kell végezni.
4. A díj kiszámítása során a súlytényezőt két tizedes jegy értékig kell figyelembe venni.
7. Cikkely
1. A díjegységet euróban fogják kiszámítani.
2. Amennyiben az illetékes Állam másképpen nem határoz, egy olyan Szerződő Állam számára, amelynek nemzeti pénzneme nem az euró, a díjegységet havonta számítják ki, úgy hogy az átlagos havi devizaárfolyamot alkalmazzák az euró és a nemzeti pénznem között, abban a hónapban, amely megelőzte azt a hónapot, amely folyamán a repülést végrehajtották. Az alkalmazott átváltási árfolyam megfelel a Reuter által kiszámított "Záró Kereszt Árfolyamok" havi átlagának, amely a napi BID árfolyamokon alapul.
8. Cikkely
1. A következő repülések mentesülnek az útvonalhasználati díj fizetése alól:
a) a vegyes VFR/IFR repülések csak akkor, ha valamely Szerződő Állam vagy Államok illetékességébe tartozó Repüléstájékoztató Körzet légterében teljes egészében VFR szerint működnek, és ahol díjat a VFR repülésekre nem állapítottak meg;
b) olyan légijárművel végrehajtott repülések, amelyek engedélyezett legnagyobb felszállósúlya kettő (2) tonnánál kevesebb;
c) hivatalos küldetésben lévő uralkodó és közvetlen családja, állam-, kormányfő és miniszterek kizárólagos szállítására végrehajtott repülések. Ezt valamennyi esetben a repülési tervben a megfelelő státusz indikátor jelzésével alá kell támasztani;
d) illetékes kutató-mentő testület által engedélyezett kutató-mentő repülések.
2. Ezeken felül, saját illetékességi körébe tartozó Repüléstájékoztató Körzeten belül egy Szerződő Állam a következőket mentesítheti az útvonalhasználati díj megfizetése alól:
a) bármely Állam katonai légijárművei által végrehajtott katonai repülések;[2]
b) kizárólag a pilótakabin hajózó személyzete szakszolgálati engedélye vagy jogosítása megszerzését, megújítását vagy megtartását célzó gyakorló repülések, amikor ezt a repülési terv megjegyzés rovatában megfelelően feltüntették. Ezek a repülések nem szolgálhatnak utas- és/vagy áruszállításra, a légijármű kereskedelmi áttelepítésére vagy átrepülésére, és kizárólag az érintett állam légterén belül hajthatók végre;
c) földi léginavigációs berendezésként használt vagy használni tervezett berendezések ellenőrzése, vagy kipróbálásának kizárólagos céljával végrehajtott repülések, kivéve az adott légijármű kereskedelmi áttelepüléseit;
d) repülések, melyek ugyanazon a repülőtéren fejeződnek be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés).
9. Cikkely
A díjat az EUROCONTROL brüsszeli központjához kell befizetni, a 2. számú függelékben leírt fizetési feltételeknek megfelelően. A számlázásra alkalmazott valutanem az euró.
10. Cikkely
Az Útvonalhasználati Díjrendszer alkalmazási feltételeit, az egység díjszabásokat a Szerződő Államoknak közzé kell tenniük.
1. számú függelék[3]
REPÜLÉSTÁJÉKOZTATÓ KÖRZETEK
Albán Köztársaság
Tirana Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Tirana Repüléstájékoztató Körzet
Német Szövetségi Köztársaság Berlin Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Hannover Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Rhein Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Bremen Repüléstájékoztató Körzet
Düsseldorf Repüléstájékoztató Körzet
Frankfurt Repüléstájékoztató Körzet
München Repüléstájékoztató Körzet
Berlin Repüléstájékoztató Körzet
Osztrák Köztársaság
Wien Repüléstájékoztató Körzet
Belga Királyság - Luxemburgi Nagyhercegség Bruxelles Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Bruxelles Repüléstájékoztató Körzet
Bosznia-Hercegovina
Sarajevo Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Sarajevo Repüléstájékoztató Körzet
Bolgár Köztársaság
Sofia Repüléstájékoztató Körzet
Varna Repüléstájékoztató Körzet
Cyprusi Köztársaság
Nicosia Repüléstájékoztató Körzet
Horvát Köztársaság
Zagreb Repüléstájékoztató Körzet
Zagreb Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Dán Királyság
Kobenhavn Repüléstájékoztató Körzet
Spanyol Királyság
Madrid Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Madrid Repüléstájékoztató Körzet
Barcelona Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Barcelona Repüléstájékoztató Körzet
Islas Canarias Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Islas Canarias Repüléstájékoztató Körzet
Finn Köztársaság
Tampere Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Tampere Repüléstájékoztató Körzet
Rovaniemi Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Rovaniemi Repüléstájékoztató Körzet
Francia Köztársaság
France Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Paris Repüléstájékoztató Körzet
Brest Repüléstájékoztató Körzet
Bordeaux Repüléstájékoztató Körzet
Marseille Repüléstájékoztató Körzet
Reims Repüléstájékoztató Körzet
Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága Scottish Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Scottish Repüléstájékoztató Körzet
London Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
London Repüléstájékoztató Körzet
Görög Köztársaság
Athinai Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Athinai Repüléstájékoztató Körzet
Magyar Köztársaság
Budapest Repüléstájékoztató Körzet
Írország
Shannon Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Shannon Repüléstájékoztató Körzet
Shannon Óceáni Átváltási Körzet, amely a következő koordináták által határolt: 51°N 15°W, 51°N 08°W, 48°30"N 08°W, 49°N 15°W, 51°N 15°W FL55-ön és felette
Olasz Köztársaság
Milano Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Roma Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Brindisi Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Milano Repüléstájékoztató Körzet
Roma Repüléstájékoztató Körzet
Brindisi Repüléstájékoztató Körzet
Volt Jugoszláv Köztársaság, Makedónia Skopje Repüléstájékoztató Körzet
Máltai Köztársaság
Malta Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Malta Repüléstájékoztató Körzet
Moldovai Köztársaság
Kishinau Repüléstájékoztató Körzet
Monacoi Hercegség
(Marseille Repüléstájékoztató Körzet)
Norvég Királyság
Oslo Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Stavanger Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Trodheim Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Bodo Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Oslo Repüléstájékoztató Körzet
Stavanger Repüléstájékoztató Körzet
Trodheim Repüléstájékoztató Körzet
Bodo Repüléstájékoztató Körzet
Bodo Óceáni Repüléstájékoztató Körzet
Holland Királyság
Amsterdam Repüléstájékoztató Körzet
Portugál Köztársaság
Lisboa Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Lisboa Repüléstájékoztató Körzet
Santa Maria Repüléstájékoztató Körzet
Románia
Bucuresti Repüléstájékoztató Körzet
Szlovák Köztársaság
Bratislava Repüléstájékoztató Körzet
Szlovén Köztársaság
Ljubljana Repüléstájékoztató Körzet
Svéd Királyság
Svéd Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Svéd Repüléstájékoztató Körzet
Svájci Államszövetség
Switzerland Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet
Switzerland Repüléstájékoztató Körzet
Cseh Köztársaság
Praha Repüléstájékoztató Körzet
Török Köztársaság
Ankara Repüléstájékoztató Körzet
Istanbul Repüléstájékoztató Körzet
2. számú függelék
FIZETÉSI FELTÉTELEK
1. Záradék
1. Az EUROCONTROL által kiállított számlákat az EUROCONTROL brüsszeli központjához kell befizetni.
2. Az EUROCONTROL ezenkívül a befizető kötelezettségének teljesítéseként fogadja el az Útvonalhasználati Díjrendszer illetékes testületei által kijelölt, a Szerződő Államokban vagy más államokban lévő bankszervezeteknél a nevében megnyitott bankszámlákra történő befizetéseket is.
3. A díj összege a repülés végrehajtásának napján válik esedékessé. A fizetésnek az EUROCONTROL-hoz való beérkezési határidejét a számlán fel kell tüntetni, ami a számla kiállításától számított 30 nap.
2. Záradék
1. E záradék 2. pontjában foglaltak kivételével, a díj összegét euróban kell megfizetni.
2. Valamely Szerződő Állam állampolgára, ha saját befizetését azon államban kijelölt bankszervezetnél teljesíti, amelynek állampolgára, adósságát az adott állam konvertibilis valutájában törlesztheti.
3. Ha a felhasználó az előző pontban említett lehetőséget veszi igénybe, az euróösszegnek nemzeti valutára történő átszámítását a befizetés napján és helyén érvényes, a kereskedelmi tranzakciókhoz kihirdetett, napi árfolyamon kell elvégezni.
3. Záradék
A befizetést azzal az értékrendezési nappal kell az EUROCONTROL által átvettnek tekinteni, amikor az esedékes összeget jóváírták az EUROCONTROL kijelölt bankszámlájára. Az értékrendezési nap az a nap, amelytől kezdve az EUROCONTROL felhasználhatja a pénzkészletet.
4. Záradék
1. A befizetésekhez nyilatkozatot kell csatolni, megadva a kifizetett számlák és leszámított hitellevelek hivatkozási számait, dátumait és euróösszegeit. A számlák euróösszegeit ugyancsak fel kell tüntetni azokon a számlákon is, ahol a felhasználók a nemzeti valutában történő befizetés lehetőségét veszik igénybe.
2. Ha egy befizetéshez nem csatolják a fenti 1. pontban meghatározott részletes adatokat, ami lehetővé teszi a befizetés adott számlára vagy számlákra való vonatkoztatását, akkor az EUROCONTROL a befizetést az alábbiak szerint használja fel:
- először kamattörlesztésre, majd
- a legrégebbi kifizetetlen számla kiegyenlítésére.
5. Záradék
1. A számlákkal kapcsolatos reklamációkat írásban vagy az EUROCONTROL által előzetesen elfogadott elektronikus adathordozón kell az EUROCONTROL-hoz benyújtani. A számlán feltüntetésre kerül az a legkésőbbi időpont, ami a számla keltétől számított 60 nap, ameddig a reklamációknak az EUROCONTROL-hoz meg kell érkeznie.
2. A reklamáció benyújtásának időpontja az az időpont, amikor a reklamációt az EUROCONTROL kézhez veszi.
3. A reklamációt részletezni kell, és csatolni kell hozzá minden vonatkozó bizonyítékot.
4. A felhasználót az általa benyújtott reklamáció nem jogosítja fel arra, hogy a vonatkozó számlákból leszámítson, hacsak az EUROCONTROL erre fel nem jogosítja.
5. Ha az EUROCONTROL és a felhasználó kölcsönösen adósai és hitelezői egymásnak, számlatartozást kiegyenlítő befizetést nem szabad kezdeményezni az EUROCONTROL előzetes beleegyezése nélkül.
6. Záradék
1. A számla fizetési határidejéig ki nem fizetett bármely összegű díj - az Alkalmazási Feltételek 10. Cikkelyével összhangban - egy illetékes testület döntése alapján megállapított és a Szerződő Állam által közzétett kamat mértékével növelendő. A kamat mint késedelmi kamat, egyszeri kamat, amelyet a kifizetetlen összeg alapján, napi kamatszámítással állapítanak meg.
2. A kamatot euróban számítják ki és számlázzák.
7. Záradék
Ha az adós az esedékes összeget nem fizeti meg, annak behajtására intézkedések tehetők.
2005-től alkalmazott egység díjszabás[4]
Egység díjszabás | |
Belgium/Luxemburg* | 83,83 EURO |
Német Szövetségi Köztársaság* | 71,49 EURO |
Franciaország* | 60,58 EURO |
Egyesült Királyság | 82,76 EURO |
Hollandia* | 53,69 EURO |
Írország* | 31,09 EURO |
Svájc | 86,48 EURO |
Portugália - Lisboa* | 49,02 EURO |
Ausztria* | 68,65 EURO |
Spanyolország - szárazföldi terület* - Kanári-szigetek* | 71,95 EURO 66,05 EURO |
Portugália - Santa Maria* | 14,98 EURO |
Görögország* | 36,84 EURO |
Törökország** , | 28,50 EURO |
Málta - Malta | 32,03 EURO |
Olaszország* | 69,57 EURO |
Ciprus | 34,74 EURO |
Magyarország | 34,80 EURO |
Norvégia | 59,54 EURO |
Dánia | 56,96 EURO |
Szlovénia | 69,96 EURO |
Románia** | 40,97 EURO |
Cseh Köztársaság | 26,63 EURO |
Svédország | 50,79 EURO |
Szlovákia | 39,52 EURO |
Horvátország | 50,19 EURO |
Bulgária** | 52,83 EURO |
Volt Jugoszláv Köztársaság, Macedónia | 63,96 EURO |
Moldovai Köztársaság | 40,07 EURO |
Finnország* | 38,25 EURO |
Albánia | 47,23 EURO |
Bosznia-Hercegovina | 46,71 EURO |
* Az Európai Pénzügyi Unióhoz (EMU) csatlakozott állam.[5]
** Költségalapjukat euróban kifejező államok.
2005-től a késedelmes útvonaldíj fizetés esetén alkalmazott késedelmi kamat mértéke: 7,13%/év.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.02.17.
[2] Megállapította a 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.02.17.
[3] Megállapította a 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.02.17.
[4] Megállapította a 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.02.17.
[5] Megállapította a 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.02.17.